De Justitiële ICT Organisatie is de ICT-dienstverlener voor het gehele ministerie van Justitie en Veiligheid, werkzaam voor ondermeer de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Raad voor de Kinderbescherming, de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Dienst Terugkeer en Vertrek, Reclassering Nederland en Justis. De Justitiële ICT Organisatie staat voor veilige, betrouwbare en vernieuwende ICT en investeert in kennis en expertise van medewerkers en een moderne infrastructuur.
Baten en lasten
In onderstaand overzicht wordt de meerjarenbegroting weergegeven en toegelicht ten behoeve van het met ingang van 2022 nieuwe agentschap Justitiële ICT Organisatie.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Omzet | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 |
waarvan omzet moederdepartement | 140.049 | 140.049 | 140.049 | 140.049 | 140.049 |
waarvan omzet overige departementen | 5.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 |
Lasten | |||||
Apparaatskosten | 131.756 | 131.756 | 131.756 | 131.756 | 131.756 |
- Personele kosten | 74.384 | 74.384 | 74.384 | 74.384 | 74.384 |
waarvan eigen personeel | 45.908 | 45.908 | 45.908 | 45.908 | 45.908 |
waarvan inhuur externen | 26.833 | 26.833 | 26.833 | 26.833 | 26.833 |
waarvan overige personele kosten | 1.643 | 1.643 | 1.643 | 1.643 | 1.643 |
- Materiële kosten | 57.372 | 57.372 | 57.372 | 57.372 | 57.372 |
waarvan apparaat ICT | 43.104 | 43.104 | 43.104 | 43.104 | 43.104 |
waarvan bijdrage aan SSO's | ‒ 88 | ‒ 88 | ‒ 88 | ‒ 88 | ‒ 88 |
waarvan overige materiële kosten | 14.355 | 14.355 | 14.355 | 14.355 | 14.355 |
Materiële programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 198 | 198 | 198 | 198 | 198 |
Afschrijvingskosten | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 |
- Materieel | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 3.065 | 3.218 | 3.379 | 3.548 | 3.726 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet
De omzet moederdepartement bevat alle JenV onderdelen, waarvan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) de grootste bijdrage (~70%) levert aan de omzet. De niet-JenV onderdelen vertegenwoordigen 4% van de omzet.
Lasten
Personele kosten
Onderstaand is een overzicht opgenomen van het aantal fte’s en de loonkosten daarvan. De personele kosten bestaan uit vast en flexibel personeel. Voor eigen personeel is 566,6 fte’s begroot. Verder zijn er open posities (57,4 fte’s) die door externe inhuur worden ingevuld, omdat deze posities moeilijk in te vullen zijn. De Justitiële ICT Organisatie spant zich in om deze posities zo snel mogelijk in te vullen met eigen personeel.
De overige personeelkosten bestaan uit vergoeding woon-werkverkeer, opleidingskosten en reis-en verblijfskosten.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||
Kosten | 74.384 | 74.384 | 74.384 | 74.384 | 74.384 |
Aantal fte's | 590 | 567 | 544 | 563 | 581 |
Externe inhuur | |||||
Kosten | 26.833 | 26.833 | 26.833 | 26.833 | 26.833 |
Aantal fte's | |||||
Overige personele kosten | 1.643 | 1.643 | 1.643 | 1.643 | 1.643 |
Totale kosten (x € 1.000) | 102.860 | 102.860 | 102.860 | 102.860 | 102.860 |
Materiële kosten
De ICT kosten bestaan uit contracten met externe leveranciers voor o.a. onderhoud van ICT apparatuur (zoals servers en netwerk), ICT middelen (zoals opslagruimtes en multifunctionals) en jaarlijkse licentiekosten voor software.De bijdrage aan SSO heeft te maken met detachering en uitwisseling van medewerkers. De overige materiële apparaatskosten bevatten o.a. telefoonkosten, overige exploitatiekosten, dienstkleding, cateringkosten en bureaukosten
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen op hardware en software. De investeringen zijn gerelateerd aan onderhoud zoals vervanging van laptops en telefoons, uitbreiding van netwerk-, server- en opslagcapaciteit en vernieuwing van werkplekken voor videovergadering.
Rentekosten
De rentelasten zijn begroot op 0,5% over de lening bij het ministerie van Financiën.
Het kasstroomoverzicht
In het kasstroomoverzicht worden de geldstromen inzichtelijk gemaakt. Op basis van de beginbalans is de rekening courant op 1 januari 2022 € 2,6 mln.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 2.620 | 2.620 | 2.620 | 2.620 | 2.620 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 131.954 | ‒ 131.954 | ‒ 131.954 | ‒ 131.954 | ‒ 131.954 | |
Totaal operationele kasstroom | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 | |
3 | -/- totaal investeringen | ‒ 63.372 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 63.372 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | |
4 | -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | ‒ 13.422 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 63.372 | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 | |
Totaal financieringskasstroom | 49.949 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 2.620 | 2.620 | 2.620 | 2.620 | 2.620 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit opbrengsten uit PDC-A, PDC-B en PDC-C diensten . De operationele uitgaven bestaan uit directe en indirecte kosten exclusief afschrijvingen.
Investeringskasstroom
De investeringen die in 2022 nodig zijn bevatten de kosten voor aanschaf van hard- en software en de overige vaste activa op de balans. Hierin zijn ook de investeringen meegenomen die verband houden met de overname van activa van DJI. Uit de indicatieve openingsbalans blijkt dat er een bedrag van ongeveer € 39,6 mln wordt ontvlochten uit DJI. Het restant van de investeringen heeft betrekking op 2022. Voor 2023 en verder is alleen rekening gehouden met vervangingsinvesteringen.
Financieringskasstroom
Voor de financiering van de investeringen wordt een lening afgesloten bij het ministerie van Financiën.
Doelmatigheid
Overhead
Als overhead zijn de kosten van Bedrijfsvoering en Staven afgezet tegen de totale kosten van de Justitiële ICT Organisatie. De ambitie is om het op zichzelf gezonde percentage overhead de komende jaren stabiel te houden.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet (bedragen x € 1 mln.) | 123,8 | 138,1 | 145,4 | 145,4 | 145,4 | 145,4 | 145,4 |
Kosten BV/staven in (bedragen x € 1 mln.) | 15,5 | 17,3 | 23,3 | 23,3 | 23,3 | 23,3 | 23,3 |
Overhead % | 12,5% | 12,5% | 16,1% | 16,1% | 16,1% | 16,1% | 16,1% |
Kostprijs diensten PDC-A
PDC-A betreft de werkplekdiensten van de Justitiële ICT Organisatie. Omdat het om relatief homogene en stabiele producten gaat, lenen deze zich voor meerjarige sturing op de kostprijs. Het doel is om de aankomende 4 jaar een prijsdaling van 1% per jaar te realiseren. Daarnaast is de verwachting dat de kwalitatieve aard van de producten in de loop van de jaren in positieve zin wijzigt.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Useraccount | 940 | 1.088 | 1.202 | 1.190 | 1.178 | 1.166 | 1.155 |
Notebook | 1.089 | 856 | 917 | 908 | 899 | 890 | 881 |
Werkplek | 552 | 613 | 754 | 746 | 739 | 732 | 724 |
Smartphone | 813 | 710 | 532 | 527 | 521 | 516 | 511 |
Multifunctional | 3.213 | 2.882 | 3.232 | 3.200 | 3.168 | 3.136 | 3.105 |
Uurtarief PDC-C
PDC-C betreft de projectenportefeuille van de Justitiële ICT Organisatie. De onderstaande tarieven hebben betrekking op de vijf meest ingezette functieprofielen en zijn gebaseerd op een gemixte inzet van interne medewerkers en externe inhuur (flexibele schil, schaarse kennis). De ambitie is om de tarieven zoveel als mogelijk stabiel te houden. De mate waarin een opdrachtgever in staat is om de behoefte aan dienstverlening vooraf en meerjarig aan te geven, beïnvloedt de mogelijkheid om de uurtarieven te beperken, omdat er dan ingezet kan worden op ambtelijk personeel, waardoor de mix intern/extern gunstiger uitvalt.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Technologie Consultant | 120 | 118 | 115 | 115 | 115 | 115 | 115 |
Applicatie beheerder | 99 | 98 | 108 | 108 | 108 | 108 | 108 |
Projectleider | 122 | 128 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 |
Werkplek beheerder | 81 | 69 | 72 | 72 | 72 | 72 | 72 |
Engineer DevOps | 141 | 135 | 147 | 147 | 147 | 147 | 147 |
Omzet per productgroep
PDC-A betreft de werkplekdiensten. Onder PDC-B valt het beheer van applicatiediensten en PDC-C betreft de projectenportefeuille. De verwachting is dat de omzetverdeling tussen de verschillende productgroepen de komende jaren gelijk blijft.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PDC-A | 52,8 | 58,6 | 64,5 | 64,5 | 64,5 | 64,5 | 64,5 |
PDC-B | 49,9 | 49,2 | 58,2 | 58,2 | 58,2 | 58,2 | 58,2 |
PDC-C | 21,3 | 30,3 | 22,7 | 22,7 | 22,7 | 22,7 | 22,7 |
Totaal | 123,8 | 138,1 | 145,4 | 145,4 | 145,4 | 145,4 | 145,4 |
FTE-totaal
De verwachting is dat de formatie de komende jaren gelijk blijft. Een deel van de formatie is momenteel gevuld met externe medewerkers in verband met de behoefte aan specifieke kennis en schaarste. De Justitiële ICT Organisatie heeft de ambitie om alle formatieve plaatsen te gaan vullen met interne medewerkers. Daarnaast wordt een flexibele schil van 20% externe medewerkers ingezet om piekbelasting op te kunnen vangen en bij behoefte aan specifieke kennis.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fte | 544,0 | 589,8 | 566,6 | 544,0 | 562,5 | 581,0 | 599,5 |
Saldo van baten en lasten
Als zelfstandige baten en lasten agentschap is de Justitiële ICT Organisatie gehouden om kostprijsdekkende tarieven in rekening te brengen bij haar opdrachtgevers, waarbij de lasten gelijk zijn aan de baten. In de begroting is er vanuit gegaan dat de baten en lasten, over de hieronder weergeven categorieën, de komende jaren gelijk blijven.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal baten | 123.842 | 138.121 | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 | 145.376 |
Personele kosten | 60.406 | 66.538 | 74.384 | 74.384 | 74.384 | 74.384 | 74.384 |
Materiële kosten | 47.769 | 58.589 | 57.372 | 57.372 | 57.372 | 57.372 | 57.372 |
Afschrijvingskosten | 15.668 | 12.994 | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 | 13.422 |
Rentelasten | ‒ | ‒ | 198 | 198 | 198 | 198 | 198 |
Overige kosten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Saldo van baten en lasten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Als % van totale baten | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Opdrachtgeverstevredenheid
De basiswaarde wordt in overleg met de opdrachtgevers bepaald in de tweede helft van 2021, maar bedraagt minimaal een 7. De ambitie is om in een periode van 3 jaar met een half punt te stijgen t.o.v. de basiswaarde.
kwaliteitsindicator | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Opdrachtgeverstevredenheid | x | Basiswaarde | Basiswaarde + 1/6 punt | Basiswaarde + 2/6 punt | Basiswaarde + 3/6 punt | Basiswaarde + 4/6 punt | Basiswaarde + 5/6 punt |
Openingsbalans
De Justitiële ICT Organisatie wordt vanaf 1 januari 2022 een zelfstandig baten-lastenagentschap en ontvlochten uit de financiële boekhouding van DJI. Om een indruk te geven van de financiële startpositie van de Justitiële ICT Organisatie wordt hieronder de indicatieve openingsbalans gepresenteerd. Na ontvangst van de controleverklaring van de ADR wordt de definitieve openingsbalans opgenomen in de agentschapsparagraaf van de eerste daaropvolgende begrotingswet (1e suppletoire begroting/Voorjaarsnota2022).
Activa | |
---|---|
Immateriële activa | |
Materiële activa | |
- grond en gebouwen | |
- installaties en inventarissen | |
- overige materiële vaste activa | 39.592 |
Voorraden | |
Debiteuren | 8.320 |
Nog te ontvangen | 19.431 |
Liquide middelen | 2.620 |
Totaal activa | 69.963 |
Passiva | |
Eigen vermogen | 0 |
- exploitatiereserve | |
Leningen bij MvF | 39.592 |
Voorzieningen | 207 |
Crediteuren | 1.926 |
Nog te betalen | 28.238 |
Nog te betalen DJI | 0 |
Totaal passiva | 69.963 |
Toelichting
Alle activa en passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde inclusief btw.
Vaste activa
Onder de vaste activa worden de materiële en immateriële activa verantwoord. Waardering vindt plaats op aanschafwaarde inclusief btw, verminderd met de lineaire afschrijvingen. In de onderstaande tabel wordt de opbouw van de vaste activa gespecificeerd. Hierbij is rekening gehouden met de begrote investeringen en - afschrijvingen van 2021.
Boekwaarde 01-01-2021 | Investe- ringen | Activering licenties1 | afschrijving | Boekwaarde 31-12-2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Installaties en gebouwelijke voorzieningen | 535 | 85 | 450 | ||
Werkplek hardware | 27.727 | 17.007 | 11.003 | 33.731 | |
Programmatuur (inclusief licenties) | 4.015 | 1.650 | 1.628 | 1.895 | 5.397 |
Totaal | 32.302 | 18.657 | 1.628 | 12.994 | 39.592 |
Debiteuren
Het opgenomen bedrag aan debiteuren heeft betrekking op verzonden en nog niet betaalde facturen voor verrichte dienstverlening door de Justitiële ICT Organisatie aan diverse klanten, waaronder IND, RvdK, Belastingdienst en ministeries. In verband met de ontvlechting uit DJI worden de facturen aan DJI over 2021 verrekend en maken deze geen onderdeel uit van de debiteuren.
Nog te ontvangen
Onder nog te ontvangen zijn de vooruitbetaalde onderhoudskosten opgenomen die worden betaald voor IT-beheercontracten. Tevens worden hier de overlopende kosten voor de verrekening Microsoft opgenomen (wordt door middel van een verrekenstuk aan JenV betaald).
Liquide middelen
In de schatkist van het Rijk worden de liquide middelen in de vorm van een rekening-courant aangehouden. Bij de start van het agentschap wordt een saldo van ongeveer € 2,6 mln geraamd.
Exploitatiereserve
De exploitatiereserve dient voor het opvangen van de algemene bedrijfsrisico's. De exploitatiereserve kan, op grond van de regeling agentschap van het ministerie van Financiën, niet hoger zijn dan 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar. Bij de start van de Justitiële ICT Organisatie is geen eigen vermogen beschikbaar.
Leningen bij het ministerie van Financiën
Voor het overnemen van de materiële vaste activa wordt een vergoeding betaald aan DJI. Voor het financieren van deze vergoeding wordt een initiële lening aangegaan bij het ministerie van Financiën. Deze lening is de indicatieve openingsbalans gelijk aan de waarde van de vaste activa per 31 december 2021
Voorzieningen
Onder de voorzieningen zijn verplichtingen/afspraken in het kader van VWNW, salarissuppletie en vaststellingsovereenkomsten opgenomen.
Crediteuren
De post crediteuren betreft verplichtingen aan leveranciers, die met een factuur in rekening zijn gebracht. De looptijd is korter dan een jaar.
Nog te betalen
Onder de post nog te betalen zijn nog te leveren prestaties van het eerste kwartaal 2022 aan DJI (PDC-A & PDC-B), nog te betalen verlofdagen aan personeel, nog te betalen btw en overige nog te betalen posten opgenomen.