Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 66.153 | 66.931 | 64.916 | 65.301 | 60.963 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 4.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 20.837 | 10.412 | 12.416 | 12.132 | 8.212 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 4.102 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 69.161 |
Nieuwe mutaties | 11.034 | 9.233 | 1.213 | 1.187 | 1.116 | 1.616 |
Waarvan: | ||||||
1) Compensatiepakket Zeeland | 11.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) POK - Anti-discriminatie | 420 | 420 | 420 | 420 | 420 | 920 |
3) Vergoeding Centrale Stemopneming | ‒ 650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Verkiezingsagenda | 0 | 6.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 119.026 | 86.576 | 78.545 | 78.620 | 70.291 | 70.777 |
Toelichting
1. Compensatiepakket Zeeland
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een eenmalige specifieke uitkering aan de provincie Zeeland en de gemeente Vlissingen. Het doel voor de specifieke uitkering is verbeteren van de bereikbaarheid van Zeeland en Vlissingen met de Randstad, Noord-Brabant en Vlaanderen. Ook verstrekt het Ministerie van BZK een eenmalige specifieke uitkering die bijdraagt aan het (om)scholen van werkzoekenden in de regio.
2. POK - Anti-discriminatie
Het kabinet heeft toegezegd om de vindbaarheid en positionering van de gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen (ADV´s) tegen het licht te houden. Dit zal het kabinet samen met onder andere de branchevereniging van de ADV’s en gemeenten oppakken. Hiervoor zal de branchevereniging een subsidie ontvangen. Deze subsidie zal onder andere gebruikt worden voor het doorontwikkelen van de website discriminatie.nl en de organisatie van (kennis)bijeenkomsten van de ADV’s.
3. Vergoeding Centrale Stemopneming
Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 deden 36 gemeenten mee aan een experiment met een centrale opzet van de stemopneming (centraal tellen van de stembiljetten). Deze gemeenten krijgen voor hun deelname een vergoeding van het Ministerie van BZK, naar rato van het aantal inwoners van de desbetreffende gemeente.
4. Verkiezingsagenda
De Minister van BZK heeft op 18 juni 2021 een verkiezingsagenda naar het parlement verzonden (Kamerstukken II 2020/21, 35165, nr. 40). Deze agenda benoemt maatregelen die het kabinet, de VNG, NVVB en Kiesraad noodzakelijk vinden om de robuustheid en toegankelijkheid van het verkiezingsproces te versterken. Een aantal maatregelen van de Verkiezingsagenda zijn al door dit kabinet in gang gezet (zoals de uitbreiding van taken en bevoegdheden van de Kiesraad en het actieplan toegankelijk stemmen). Daarnaast is er sprake van noodzakelijk onderhoud (zoals verbetering van het proces van kandidaatstelling). Om continuïteit en onderhoud te borgen wordt incidenteel € 6,5 mln. toegevoegd aan de begroting van BZK. Het volgende kabinet zal besluiten over de verdere uitwerking en financiering van de verkiezingsagenda.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 24.765 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 |
Beleidsartikel 2. Nationale Veiligheid
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 316.767 | 318.324 | 318.453 | 317.872 | 317.872 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 1.397 | ‒ 299 | 413 | 134 | 81 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 317.938 |
Nieuwe mutaties | 21.135 | 26.596 | 28.500 | 26.986 | 26.986 | 26.986 |
Waarvan: | ||||||
1) Ondermijning | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
2) Ontwikkelingskosten huisvesting AIVD | 11.500 | ‒ 2.300 | ‒ 2.300 | ‒ 2.300 | ‒ 2.300 | ‒ 2.300 |
3) Kabelinterceptie | ‒ 3.000 | 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
4) Programma Nationale Cryptostrategie | 2.840 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Ongewenste buitenlandse financiering | 2.000 | 4.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
6) Loon- en prijsbijstelling | 7.231 | 7.266 | 7.270 | 7.256 | 7.256 | 7.256 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 339.299 | 344.621 | 347.366 | 344.992 | 344.939 | 344.924 |
Toelichting
1. Ondermijning
Het kabinet heeft extra middelen vrijgemaakt ter versterking van de inlichtingen en veiligheidsdiensten en die middelen zijn gelijkelijk verdeeld over de begrotingen van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Defensie.
2. Ontwikkelingskosten huisvesting AIVD
Voor de afrekening van ontwikkelkosten als gevolg van de voortijdige beëindiging van een huisvestingsproject van de AIVD worden middelen vanuit de jaren 2022-2026 naar 2021 geschoven.
3. Kabelinterceptie
De middelen voor kabelinterceptie kunnen dit jaar niet geheel worden uitgeput, vanwege vertraging in de technische ontwikkeling en de vertraging in de juridische voortgang.
4. Programma Nationale Cryptostrategie
Om de uitgaven voor het Programma Nationale Cryptostrategie op het juiste artikel te verantwoorden, worden deze middelen gerealloceerd vanuit begrotingsartikel 7 naar begrotingsartikel 2. Het programma wordt door de AIVD uitgevoerd.
5. Ongewenste buitenlandse financiering
In het kader van nationale veiligheid worden middelen beschikbaar gesteld om het onderzoek naar ongewenste buitenlandse financiering en ongewenste buitenlandse inmenging te blijven continueren.
6. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2021.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 14.714 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 |
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 4.828.368 | 4.560.490 | 4.608.221 | 4.763.468 | 4.909.193 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 450.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 238.796 | 61.237 | 50.072 | 33.513 | 28.198 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 5.077.586 |
Nieuwe mutaties | 6.100 | 10.362 | 8.292 | 8.340 | 9.630 | ‒ 750 |
Waarvan: | ||||||
1) Achtervangvergoeding Nationale Hypotheek Garantie | 63.547 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Meevaller btw-afdracht Volkshuisvestingsfonds | ‒ 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Huurbevriezing kwetsbare groepen | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 0 |
4) Woningbouwimpuls btw | ‒ 38.328 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Opdrachten Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | ‒ 1.747 | 1.481 | 266 | 0 | 0 | 0 |
6) Woningbouwimpuls apparaatsuitgaven | 0 | 0 | ‒ 1.463 | ‒ 788 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 5.523.264 | 4.632.089 | 4.666.585 | 4.805.321 | 4.947.021 | 5.076.836 |
Toelichting
1. Achtervangvergoeding Nationale Hypotheek Garantie
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aan het Rijk. De vergoeding over boekjaar van 2020 van totaal € 63,5 mln. wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG.
2. Meevaller btw-afdracht Volkshuisvestingsfonds
Binnen het Volkshuisvestingsfonds valt het benodigde bedrag voor de afdracht aan het Btw-compensatiefonds lager uit dan geraamd.
3. Huurbevriezing kwetsbare groepen
Het kabinet maakt vanaf 2022 tot en met 2025 middelen vrij voor de voortzetting van een regeling voor de nieuwbouw van onzelfstandige eenheden voor kwetsbare groepen waarbij specifiek studenten worden betrokkenen. Dit als gevolg van de tijdelijke huurbevriezing.
4. Woningbouwimpuls btw
Afgelopen februari zijn de aanvragen voor de tweede tranche van de woningbouwimpuls toegekend. In de aanvragen hebben gemeenten de compensabele btw opgegeven. Dit betreft de afdracht aan het btw-compensatiefonds op basis van de door gemeenten aangeleverde gegevens.
5. Opdrachten Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Dit betreft een kasschuif om de middelen voor de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in het juiste kasritme te zetten. De middelen zijn bedoeld voor opdrachten die de RVO uitvoert voor het expert team woningbouw, de taskforce woningbouwcorporaties en het expertteam transformatie vakantieparken. De RVO draagt door middel van deze opdrachten en hun expertise bij aan de ondersteuning in de voorfase van de woningbouw.
6. Woningbouwimpuls apparaatsuitgaven
Voor de uitvoering van de woningbouwimpuls is een tijdelijke project directie ingericht. De hiervoor beschikbare middelen worden gerealloceerd naar begrotingsartikel 11 zodat de uitgaven op het juiste artikel en instrument verantwoord kunnen worden.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 406.400 | 400.400 | 399.600 | 380.400 | 370.100 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | ‒ 4.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | ‒ 14.000 | ‒ 8.000 | ‒ 2.000 | ‒ 1.000 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | ‒ 32.096 | ‒ 38.300 | ‒ 38.700 | ‒ 33.400 | ‒ 30.300 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 332.600 |
Nieuwe mutaties | 64.154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Achtervangvergoeding Nationale Hypotheek Garantie | 63.547 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 420.058 | 354.100 | 358.900 | 346.000 | 339.800 | 332.600 |
Toelichting
1. Achtervangvergoeding Nationale Hypotheek Garantie
Het Rijk ontvangt jaarlijks een achtervangvergoeding van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De afdracht over het boekjaar 2020 bedraagt afgerond € 63,5 mln.
Beleidsartikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 437.329 | 324.329 | 256.813 | 161.776 | 162.305 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 624 | ‒ 18.577 | ‒ 58.402 | 5.563 | 20.710 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 89.000 | 34.000 | 18.250 | 7.500 | 7.500 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 197.105 |
Nieuwe mutaties | ‒ 23.516 | 105.734 | 46.094 | 42.299 | 44.535 | ‒ 17.999 |
Waarvan: | ||||||
1) Subsidie verduurzaming en onderhoud huurwoningen | 0 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 0 |
2) Uitvoeringskosten Klimaatakkoord decentrale overheden | 0 | 72.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Subsidie ondersteuning verduurzaming mkb | ‒ 4.000 | ‒ 26.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Kasschuif subsidie ondersteuning verduurzaming mkb | ‒ 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Ondersteuning en ontzorging woningeigenaren | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
6) Versterkingsoperatie Groningen | ‒ 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Loon- en prijsbijstelling | 6.360 | 6.317 | 3.808 | 1.183 | 985 | 401 |
8) Financiering Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) | ‒ 1.419 | ‒ 2.149 | ‒ 2.331 | ‒ 2.436 | 0 | 0 |
9) Ondersteuning RES-proces | ‒ 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10) Kasschuif Regionale Energiestrategie | ‒ 2.315 | 1.960 | 355 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 603.437 | 445.486 | 262.755 | 217.138 | 235.050 | 179.106 |
Toelichting
1. Subsidie verduurzaming en onderhoud huurwoningen
Er is besloten om de huren in de gereguleerde sector vanaf 1 juli 2021 te bevriezen om huurders door de coronacrisis te helpen. Dit heeft gevolgen voor de investeringscapaciteit van verhuurders. Daarom is voorzien in een tegemoetkoming voor verhuurders. Verhuurders met meer dan vijftig eenheden krijgen een tegemoetkoming via een tariefsverlaging van de verhuurderheffing. Kleinere verhuurders in de gereguleerde sector worden ondersteund in hun uitgaven voor verduurzaming en onderhoud enerzijds en de nieuwbouwopgave anderzijds. Daarvoor wordt een subsidieregeling opgezet. De regeling biedt een tegemoetkoming voor uitgaven die verhuurders doen in het kader van onderhoud, verduurzaming en nieuwbouw. De middelen voor 2022 tot en met 2025 hiervoor worden nu toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van BZK.
2. Uitvoeringskosten Klimaatakkoord decentrale overheden
Om de uitvoering van het bestaande klimaatbeleid in 2022 te kunnen voortzetten wordt € 72,5 mln. toegevoegd aan de begroting van BZK als overbrugging voor de uitvoeringskosten van decentrale overheden. Het gaat onder andere om kosten voor de Regionale Energiestrategieën (RES), uitrol van laadpalen, energieloketten, opstellen van transitievisie warmte en uitvoeringsplannen (wijkgerichte aanpak).
3. Subsidie ondersteuning verduurzaming mkb
Vanuit oogpunt van doelmatigheid hebben de Ministeries van BZK en EZK een gezamenlijke regeling voor het mkb opgesteld die onder verantwoordelijkheid van EZK zal worden uitgevoerd. Het budget inclusief uitvoeringskosten van deze subsidieregeling wordt van de begroting van BZK overgeboekt naar de begroting van EZK.
4. Kasschuif subsidie ondersteuning verduurzaming mkb
Vanuit het oogpunt van doelmatigheid hebben de Ministeries van BZK en EZK een gezamenlijke subsidieregeling voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) opgesteld die onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van EZK zal worden uitgevoerd. De inregeling hiervoor vergt meer tijd en de regeling start in het najaar van 2021. Er vindt een kasschuif plaats om de middelen voor de subsidie ondersteuning verduurzaming mkb in het juiste kasritme over te kunnen boeken naar de begroting van het Ministerie van EZK.
5. Ondersteuning en ontzorging woningeigenaren
In het Klimaatakkoord zijn verschillende maatregelen opgenomen gericht op ontzorging. Daartoe wordt in 2022 een landelijk digitaal platform gelanceerd waar gebouweigenaren onafhankelijke informatie kunnen vinden over verduurzamingsmaatregelen, besparingseffecten, subsidie- en financieringsmogelijkheden en duurzame aanbieders en financiers kunnen vinden. Vanaf de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën worden middelen overgeheveld naar de begroting van BZK voor het landelijk digitaal platform en voor de ondersteuning van VvE’s.
6. Versterkingsoperatie Groningen
Vanuit het Programma Aardgasvrije Wijken wordt bijgedragen aan de versterkingsoperatie Groningen voor de batch 1588. Hiervoor worden middelen gerealloceerd van begrotingsartikel 4 naar begrotingsartikel 10. De bijdrage is bedoeld om te stimuleren dat de huizen aardgasvrij worden gemaakt.
7. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2021.
8. Financiering Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB)
De ZBO Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) gaat naar verwachting in het najaar 2021 van start. De TloKB handelt vanuit de Wet Kwaliteitsborging (WKB) die ingaat samen met de Omgevingswet. Er worden middelen gerealloceerd van artikel 4 naar artikel 11 zodat de apparaatsuitgaven van de TIoKB op het juiste artikel en het juiste instrument verantwoord kunnen worden.
9. Ondersteuning RES-proces
Zoals vermeld in de brief van 8 juni 2021 (Kamerstukken 2020/21, 32813, nr. 717) stelt het Rijk € 4 mln. extra beschikbaar voor de periode 1 juli 2021 tot en met 31 december 2021 voor de ondersteuning van het Regionale Energiestrategie (RES) proces in de dertig regio's. Er wordt € 3,1 mln. overgemaakt naar het Gemeentefonds, € 0,7 mln. naar het Provinciefonds en € 0,2 mln. naar het Btw-compensatiefonds.
10. Kasschuif Regionale Energiestrategie
De werkzaamheden in het kader van de Regionale Energiestrategie (RES) hebben een uitfinanciering naar 2022 en 2023. Deze kasschuif dient om de beschikbare middelen in het juiste kasritme te zetten.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 91 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 98.757 | 80.534 | 78.295 | 75.752 | 75.144 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | ‒ 371 | 2.051 | ‒ 490 | 479 | 95 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 70.239 |
Nieuwe mutaties | 37.917 | 39.963 | 8.601 | 6.655 | 6.649 | 6.585 |
Waarvan: | ||||||
1) Meerkosten uitstel Omgevingswet | 23.000 | 21.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Afbouw Digitaal Stelsel Omgevingswet | 13.036 | 11.700 | 4.400 | 0 | 0 | 0 |
3) STOP/LVBB-beheer | 0 | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 |
4) Bijdrage beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke Voorziening | 2.235 | 2.235 | 0 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
5) Omgevingswet | ‒ 2.151 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Loon- en prijsbijstelling | 1.062 | 1.053 | 926 | 855 | 849 | 785 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 151.303 | 122.548 | 86.406 | 82.886 | 81.888 | 76.824 |
Toelichting
1. Meerkosten uitstel Omgevingswet
Dit betreft generale compensatie voor uitstel- en implementatieondersteuningskosten als gevolg van interbestuurlijke samenspel en wensen van de Kamer. Met deze middelen worden verdere vertragingen voorkomen in het aansluiten van de gebruikers op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Een deel van deze middelen wordt beschikbaar gesteld aan medeoverheden om hen te ondersteunen bij de implementatie van de Omgevingswet.
2. Afbouw Digitaal Stelsel Omgevingswet
Dit betreft additionele middelen voor de afbouw van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Dit wordt gedekt binnen de begroting van het Ministerie van BZK.
3. STOP/LVBB-beheer
In het kader van de Omgevingswet worden voor Standaard Officiële Publicatie (STOP)/Landelijke voorziening Bekendmaking en Beschikbaarstelling (LVBB) beheer middelen alternatief ingezet binnen de BZK-begroting. Dit wordt gedekt binnen begroting van het Ministerie van BZK.
4. Bijdrage beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke Voorziening
Dit betreft de bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke Voorziening (DSO-LV) in 2021 en 2022. Daarnaast betreft dit generale compensatie voor de oplopende bijdrage voor het beheer van het DSO-LV vanaf 2024.
5. Omgevingswet
Er worden middelen van begrotingsartikel 5 naar begrotingsartikel 11 gerealloceerd om apparaatsuitgaven in het kader van de Omgevingswet op het juiste artikel en het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
6. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2021.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 3.824 |
Nieuwe mutaties | 809 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Afrekening Kadaster | 580 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 4.728 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Toelichting
1. Afrekening Kadaster
Dit betreft een afrekening met het Kadaster over 2020.
Beleidsartikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 170.330 | 171.446 | 113.185 | 107.636 | 109.667 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 17.630 | 42.638 | 37.976 | 36.627 | 36.278 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 142.794 |
Nieuwe mutaties | ‒ 1.949 | 2.200 | 2.381 | 1.880 | 726 | 1.788 |
Waarvan: | ||||||
1) Investeringsagenda 2020 ‒ 2021 | ‒ 5.402 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) WOO ondersteuning Koepels | 0 | 863 | 863 | 863 | 863 | 863 |
3) Digitalisering | ‒ 1.992 | ‒ 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Bijdrage BRP budgetfinanciering en naheffing | 5.913 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 186.011 | 216.284 | 153.542 | 146.143 | 146.671 | 144.582 |
Toelichting
1. Investeringsagenda 2020-2021
Voor verscheidene projecten, waaronder de doorontwikkeling eIDAS (electronic IDentification Authentication and trust Services), Overige Vormen Machtigen en PLOOI (Platform Open Overheidsinformatie), worden middelen van de Investeringspost op begrotingsartikel 6 naar begrotingsartikel 11 overgeheveld, zodat de uitgaven op het juiste artikel en juiste instrument verantwoord kunnen worden.
2. WOO ondersteuning koepels
Vanaf de aanvullende post worden middelen overgeheveld voor ondersteuning aan de koepelorganisaties van de medeoverheden in het kader van de Wet Open Overheid (WOO). Dit is onderdeel van de maatregelen met betrekking tot informatiehuishouding die worden genomen naar aanleiding van het rapport «Ongekend onrecht» (Kamerstukken II 2020/21, 35510, nr. 2) van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK).
3. Digitalisering
Dit betreft onder andere capaciteitsuitgaven voor versnelde digitalisering waar een grote behoefte aan is door de pandemie, en voor eID, Machtigingen en de BRP. Daarnaast is extra capaciteit nodig voor het mitigeren van risico's en bedreigingen ten aanzien van sociale media. De middelen worden van begrotingsartikel 6 naar begrotingsartikel 11 overgeheveld zodat de capaciteitsuitgaven op het juiste artikel en het juiste instrument verantwoord kunnen worden.
4. Bijdrage BRP budgetfinanciering en naheffing
Het Ministerie van BZK ontvangt een extra bijdrage van gebruikers van de Basisregistratie Personen (BRP). Deze bijdrage wordt gevraagd in het kader van meerverbruik door de gebruikers. Dit betreft de bijdragen van het Ministerie van SZW en van de VNG.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 959 | 448 | 423 | 423 | 423 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 5.878 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 423 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 6.837 | 448 | 423 | 423 | 423 | 423 |
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 34.264 | 28.364 | 28.362 | 28.211 | 27.963 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 66.810 | 162.436 | 159.695 | 133.642 | 133.731 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 157.021 |
Nieuwe mutaties | 3.901 | 2.797 | ‒ 41 | ‒ 602 | ‒ 1.122 | ‒ 1.641 |
Waarvan: | ||||||
1) Programma Nationale Cryptostrategie | ‒ 2.840 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Coalition of the willing | 1.420 | 1.420 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Project vernieuwing Rijksportaal | 1.740 | 360 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Transitie DigiInkoop | 877 | 339 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) HRM in het Inkoopdomein | 636 | 433 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Versnelling Cyber | 646 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Hybride werken | 646 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 104.975 | 193.597 | 188.016 | 161.251 | 160.572 | 157.021 |
Toelichting
1. Programma Nationale Cryptostrategie
Om de uitgaven voor het Programma Nationale Cryptostrategie op het juiste artikel te verantwoorden, worden deze middelen gerealloceerd van begrotingsartikel 7 naar begrotingsartikel 2. Het programma wordt door de AIVD uitgevoerd.
2. Coalition of the willing
Dit betreft een bijdrage van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) in kader van Coalition of the willing en de Nationale Cryptostrategie.
3. Project vernieuwing Rijksportaal
De leden van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) hebben ingestemd met het vernieuwen van het Rijksportaal. Dit betreft de bijdragen van het Ministerie van JenV, het Ministerie van EZK en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) ten behoeve van project Vernieuwing Rijksportaal.
4. Transitie DigiInkoop
Dit betreft bijdragen van het Ministerie van JenV en het Ministerie van Defensie voor het programma Transitie DigiInkoop. Middels dit programma wordt een rijksbrede architectuur van departementale inkoopsystemen en een centraal leveranciersportaal gerealiseerd.
5. HRM in het Inkoopdomein
Dit betreft bijdragen van verschillende ministeries ten behoeve van programma HRM Inkoop. Middels dit programma wordt een doorontwikkeling gerealiseerd van HRM in het inkoopdomein.
6. Versnellingsmaatregelen Cyber
Om de continuïteit van de bedrijfsvoering van het Rijk te waarborgen is investeren in informatiebeveiliging randvoorwaardelijk. Om de uitgaven voor het project Versnellingsmaatregelen Cyber op het juiste instrument te verantwoorden, worden deze middelen gerealloceerd vanuit begrotingsartikel 11 naar begrotingsartikel 7.
7. Hybride Werken
Om de (eerste) uitgaven voor het project Hybride Werken op het juiste instrument te verantwoorden, worden deze middelen gerealloceerd vanuit begrotingsartikel 11 naar begrotingsartikel 7.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 64 |
Nieuwe mutaties | 248 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) UBR bedrijfszorg | 236 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 312 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Toelichting
1. UBR bedrijfszorg
De Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) ontvangt een bijdrage voor de werkzaamheden rondom de pilot vitaliteit en de training in overgang, beiden onderdeel van de dienstverleningsafspraak Bedrijfszorg. De bijdrage wordt gedekt uit een afrekening met UBR over 2020.
Beleidsartikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 141.846 | 133.978 | 133.391 | 133.436 | 143.945 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 36.686 | 225 | 900 | 1.000 | ‒ 9.400 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 154.720 |
Nieuwe mutaties | 2.916 | 2.745 | 2.734 | 3.721 | 4.621 | 5.835 |
Waarvan: | ||||||
1) Disclaimers veiligheid en duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.450 |
2) Loon- en prijsbijstelling | 2.916 | 2.745 | 2.734 | 2.735 | 2.962 | 2.914 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 181.448 | 136.948 | 137.025 | 138.157 | 139.166 | 160.555 |
Toelichting
1. Disclaimers veiligheid en duurzaamheid
Dit betreft middelen voor de additionele kosten voor extra veiligheidsmaatregelen en verdere verduurzaming van de gebouwdelen van het Binnenhof.
2. Loon- en Prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 121.574 | 120.282 | 120.282 | 102.984 | 102.984 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 24.041 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 92.820 |
Nieuwe mutaties | 12.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Bodemmaterialen | 12.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 157.819 | 120.282 | 120.282 | 102.984 | 102.984 | 92.820 |
Toelichting
1. Bodemmaterialen
Dit betreft de definitieve afrekening van de bevoorschotting in 2020 aan het Rijksvastgoedbedrijf. Het gaat hier om de meerontvangsten uit de verkoop van bodemmaterialen.
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 114.297 | 53.649 | 42.048 | 31.680 | 25.280 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 864.826 | 732.063 | 732.000 | 732.000 | 732.000 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 757.280 |
Nieuwe mutaties | ‒ 18.653 | 338.596 | 57.871 | 14.591 | 3.457 | 1.300 |
Waarvan: | ||||||
1) Bestuursakkoord Groningen 2022 | 0 | 328.822 | 42.900 | 2.400 | 2.400 | 1.300 |
2) Bestuursakkoord Groningen 2021 | ‒ 10.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Jaarlijkse compensatie gemeenten en provincie | 0 | 5.195 | 11.595 | 7.440 | 0 | 0 |
4) Btw-afdracht voorschot gebiedsfonds | ‒ 11.135 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Versterkingsoperatie Groningen | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Versterking industrie Groningen | 1.052 | 1.052 | 1.052 | 1.052 | 1.052 | 0 |
7) Onafhankelijke ondersteuning versterkingsproces | 915 | 499 | 375 | 365 | 5 | 0 |
8) Btw-afdracht NPG projecten | ‒ 1.278 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9) Woonbedrijf Groningen | ‒ 4.977 | 3.028 | 1.949 | 0 | 0 | 0 |
10) Zandplaten Zuid Delfzijl | ‒ 3.334 | 0 | 0 | 3.334 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 960.470 | 1.124.308 | 831.919 | 778.271 | 760.737 | 758.580 |
Toelichting
1. Bestuursakkoord Groningen 2022
Vanaf de aanvullende post is een deel van de middelen voor 2022 en verder in het kader van het Bestuursakkoord Groningen overgeheveld naar de begroting van BZK zodat de versterkingsoperatie Groningen onverminderd doorgang vindt. Dit betreft middelen voor het gebiedsfonds (blok B, € 86,2 mln.), inpassingskosten uit blok D (€ 49,8 mln.), de regeling woningverbetering particulieren (blok A, C en E) (€ 134,5 mln.) en de regeling woningverbetering woningcorporaties (€ 39,5 mln. per jaar in 2022 en 2023) uit het Bestuursakkoord. Daarnaast gaat het om middelen voor de knelpuntenpot van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) (€ 11,25 mln.) en middelen voor vastgelopen dossiers (€ 6,25 mln.).Tot slot betreft het middelen voor de specials Agro (LNV), MKB (EZK), Erfgoed (OCW) en sociaal-emotioneel (BZK) van in totaal € 42,7 mln. voor de periode 2022-2026. De beschikbare middelen voor de specials Agro, MKB en Erfgoed zijn reeds overgeheveld naar de begrotingen van de betrokken departementen.
2. Bestuursakkoord Groningen 2021
In het Bestuursakkoord Groningen 2021 zijn afspraken gemaakt over de aanpak van vastgelopen dossiers in Groningen. De NCG en IMG (Instituut Mijnbouwschade Groningen) gaan deze aanpak samen uitvoeren. In 2021 is hier € 5 mln. voor beschikbaar en dit budget wordt evenredig verdeeld tussen de twee organisaties.
Vanaf de begroting van BZK worden er tevens middelen overgeheveld naar verschillende ministeries voor de uitvoering van de Specials in het kader van het Bestuursakkoord Groningen. Deze programma's zijn onder andere bedoeld voor het onderhoud van erfgoedpanden, ondersteuning van boeren in aardbevingsgebied en het toekomstperspectief voor mkb.
3. Jaarlijkse compensatie gemeenten en provincie
De provincie Groningen en de betrokken gemeenten worden gecompenseerd voor de aardbevingsgerelateerde kosten die zij maken als gevolg van de versterkingsoperatie. Hiervoor worden middelen overgeheveld vanaf de aanvullende post.
4. Btw-afdracht voorschot gebiedsfonds
Dit betreft de afdracht aan het btw-compensatiefonds in het kader van het voorschot uit het gebiedsfonds van blok D. Het voorschot is bedoeld voor de kosten die de gemeenten maken om de infrastructuur en de kwaliteit van de openbare ruimte in het aardbevingsgebied in samenhang te verbeteren (zoals nieuwe aansluiting riool, wegen en inrichting openbare ruimte).
5. Versterkingsoperatie Groningen
Vanuit het Programma Aardgasvrije Wijken wordt bijgedragen aan de versterkingsoperatie Groningen voor de batch 1588. Hiervoor worden middelen gerealloceerd van begrotingsartikel 4 naar begrotingsartikel 10. De bijdrage is bedoeld om te stimuleren dat de huizen aardgasvrij worden gemaakt.
6. Versterking Industrie Groningen
Sinds 2018 wordt een programma uitgevoerd waarbij industriebedrijven worden beoordeeld op aardbevingsbestendigheid en waar nodig versterkt. De NAM vergoedde de kosten van deze activiteiten aan de bedrijven. Vanaf 2022 wordt deze verantwoordelijkheid overgenomen van de NAM door het Ministerie van EZK. Dit betreft een overboeking vanaf de EZK begroting voor de opdracht aan de NCG om namens de Minister van EZK diverse werkzaamheden voor de versterking van industrie uit te voeren.
7. Onafhankelijke ondersteuning versterkingsproces
Dit betreft een reallocatie van middelen van begrotingsartikel 11 naar begrotingsartikel 10. Hiermee worden de uitgaven voor onafhankelijke ondersteuning voor bewoners, bij het maken van keuzes rond het versterkingsproces, op het juiste instrument verantwoord.
8. Btw-afdracht NPG projecten
De activiteiten van het Nationaal Programma Groningen (NPG) waarvoor de uitkering wordt verstrekt aan de provincie en gemeenten, zijn activiteiten waarover de provincie of de gemeenten btw verschuldigd zijn. Dit betreft de afdracht aan het btw-compensatiefonds voor de projecten uit de periode december 2020 tot en met februari 2021.
9. Woonbedrijf Groningen
Dit betreft een kasschuif voor het Woonbedrijf Groningen. Het verwachte ritme van de uitgaven komt niet overeen met het ritme dat in de begroting van BZK was opgenomen. Met deze kasschuif worden de middelen in het juiste ritme gezet.
10. Zandplaten Zuid Delfzijl
De wijk Zandplaten Zuid in Delfzijl ligt tegenover Zandplaten Noord. Het noordelijke gedeelte maakt deel uit van de batch 1588 maar het zuidelijke gedeelte niet. Om de verschillen gelijk te trekken tussen deze twee gebieden zijn hiervoor in 2020 meerjarig extra publieke middelen beschikbaar gesteld. Omdat het project nog in de beginfase zit, zijn de middelen niet in 2021 maar pas in latere jaren benodigd. De in 2021 beschikbare middelen worden doorgeschoven naar 2024. In 2022 en 2023 is eveneens € 3,3 mln. beschikbaar.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 75.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 287.823 | 465.000 | 636.000 | 636.000 | 636.000 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 661.000 |
Nieuwe mutaties | 804 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Correctie ontvangsten NAM | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Afrekening Stichting Woonbedrijf Aardbevingsgebied Groningen | 804 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 363.627 | 490.000 | 661.000 | 661.000 | 661.000 | 661.000 |
Toelichting
1. Correctie ontvangsten NAM
Dit betreft een correctie op de bij eerste suppletoire begroting geboekte ontvangsten van de NAM.
2. Afrekening Stichting Woonbedrijf Aardbevingsgebied Groningen
Dit betreft een afrekening van de Stichting Woonbedrijf Aardbevingsgebied Groningen (SWAG).
Niet-beleidsartikel 11. Centraal apparaat
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 422.136 | 409.324 | 401.698 | 400.495 | 386.980 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 203.363 | 120.514 | 118.193 | 118.268 | 116.537 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 502.788 |
Nieuwe mutaties | 69.304 | 54.415 | 47.308 | 47.688 | 44.941 | 45.263 |
Waarvan: | ||||||
1) Centrale bekostiging dienstverlening FMHaaglanden | 30.925 | 30.746 | 30.464 | 30.464 | 30.464 | 30.464 |
2) Financiering Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw | 1.419 | 2.149 | 2.331 | 2.436 | 0 | 0 |
3) Investeringsagenda 2020-2021 | 5.402 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Bijdrage dienstverlening P-Direkt | 1.511 | 1.511 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Digitalisering | 1.992 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Onafhankelijke ondersteuning versterkingsproces | ‒ 915 | ‒ 499 | ‒ 375 | ‒ 365 | ‒ 5 | 0 |
7) Omgevingswet | 2.151 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 694.803 | 584.253 | 567.199 | 566.451 | 548.458 | 548.051 |
Toelichting
1. Centrale bekostiging dienstverlening FMHaaglanden
Dit betreft bijdragen van andere departementen voor de dienstverlening van FMH.
2. Financiering Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging
De ZBO Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) gaat naar verwachting in het najaar 2021 van start. De TloKB handelt vanuit de Wet Kwaliteitsborging (WKB) die ingaat samen met de Omgevingswet. Er worden middelen gerealloceerd van artikel 4 naar artikel 11 zodat de apparaatsuitgaven van de TIoKB op het juiste artikel en het juiste instrument verantwoord kunnen worden.
3. Investeringsagenda 2020-2021
Voor verscheidene projecten, waaronder de doorontwikkeling eIDAS, Overige Vormen Machtigen en PLOOI, worden middelen van de Investeringspost op begrotingsartikel 6 naar begrotingsartikel 11 overgeheveld, zodat de uitgaven op het juiste artikel en het juiste instrument verantwoord kunnen worden.
4. Bijdrage dienstverlening P-Direkt
Dit betreft een bijdrage van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor de dienstverlening van P-Direkt.
5. Digitalisering
Dit betreft capaciteitsuitgaven onder andere voor versnelde digitalisering, waar een grote behoefte aan is door de pandemie, en voor eID, Machtigen en de BRP. Daarnaast is extra capaciteit nodig voor het mitigeren van risico's en bedreigingen ten aanzien van sociale media. De middelen worden van begrotingsartikel 6 naar begrotingsartikel 11 overgeheveld zodat de capaciteitsuitgaven op het juiste artikel en het juiste instrument verantwoord kunnen worden.
6. Onafhankelijke ondersteuning versterking
Dit betreft een reallocatie van middelen van begrotingsartikel 11 naar begrotingsartikel 10. Hiermee worden de uitgaven voor onafhankelijke ondersteuning voor bewoners, bij het maken van keuzes rond het versterkingsproces, op het juiste instrument verantwoord.
7. Omgevingswet
Er worden middelen van begrotingsartikel 5 naar begrotingsartikel 11 gerealloceerd om apparaatsuitgaven in het kader van de Omgevingswet op het juiste artikel en het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 19.040 | 18.864 | 18.864 | 18.864 | 18.763 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 151.397 | 70.012 | 90.012 | 90.012 | 90.012 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 108.775 |
Nieuwe mutaties | 417 | 417 | 417 | 417 | 518 | 518 |
Waarvan: | ||||||
1) Correctie ontvangsten NAM | ‒ 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Dienstverlening FMHaaglanden | 387 | 387 | 387 | 387 | 387 | 387 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 170.854 | 89.293 | 109.293 | 109.293 | 109.293 | 109.293 |
Toelichting
1. Correctie ontvangsten NAM
Dit betreft een correctie op de bij eerste suppletoire begroting geboekte ontvangsten van de NAM.
2. Dienstverlening FMHaaglanden
Dit betreft een actualisatie van de bijdrage van de agentschappen die onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van BZK vallen voor de dienstverlening van FMHaaglanden in het kader van de centrale bekostiging.
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 12.706 | 11.308 | 10.933 | 10.963 | 10.948 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 160.000 | 70.000 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 17.466 | 0 | 0 | 0 | ‒ 100 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 10.848 |
Nieuwe mutaties | 1.689 | 252 | 240 | 238 | 238 | 237 |
Waarvan: | ||||||
1) Vennootschapsbelasting | 1.554 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 31.861 | 171.560 | 81.173 | 11.201 | 11.086 | 11.085 |
Toelichting
1. Vennootschapsbelasting
Dit betreft een actualisatie van de in 2021 te betalen vennootschapsbelasting over de generale ontvangsten voor de veiling van locaties voor benzinestations langs Rijkswegen en bodemwinning.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 34.580 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 34.580 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld
Uitgaven
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 57.728 | 40.310 | 33.359 | 29.951 | 29.739 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 28.956 |
Nieuwe mutaties | ‒ 57.728 | ‒ 40.310 | ‒ 33.359 | ‒ 29.951 | ‒ 29.739 | ‒ 28.956 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling | ‒ 57.728 | ‒ 40.310 | ‒ 33.359 | ‒ 29.951 | ‒ 29.739 | ‒ 28.956 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021.
Ontvangsten
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie amendement 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste en tweede incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |