Ontwerp-begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amende-menten en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6.743.221 | ‒ 1.000 | 6.742.221 | 764.181 | 7.506.402 | 298.363 | 231.445 | 185.000 | 127.139 |
Uitgaven | 6.705.031 | ‒ 1.000 | 6.704.031 | 387.353 | 7.091.384 | 307.065 | 254.468 | 227.791 | 182.075 |
Bekostiging | 6.652.912 | ‒ 1.000 | 6.651.912 | 407.413 | 7.059.325 | 307.729 | 256.065 | 229.460 | 183.473 |
Bekostiging onderwijsdeel | 3.069.644 | ‒ 1.000 | 3.068.644 | ‒ 28.724 | 3.039.920 | ‒ 129.930 | ‒ 182.334 | ‒ 209.741 | ‒ 254.674 |
Bekostiging onderzoeksdeel | 2.480.411 | 0 | 2.480.411 | 362.950 | 2.843.361 | 362.971 | 362.698 | 362.715 | 362.739 |
Bekostiging ondersteuning geneeskunde onderwijs en onderzoek | 749.820 | 0 | 749.820 | 53.012 | 802.832 | 52.972 | 52.931 | 52.889 | 52.844 |
Studievoorschot kwaliteitsafspraken | 209.037 | 0 | 209.037 | 11.945 | 220.982 | 13.486 | 14.540 | 15.367 | 14.334 |
Studievoorschotvouchers | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Profilering en zwaartepuntvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fonds onderzoek en wetenschap | 144.000 | 0 | 144.000 | 8.230 | 152.230 | 8.230 | 8.230 | 8.230 | 8.230 |
Subsidies (regelingen) | 24.966 | 0 | 24.966 | ‒ 1.221 | 23.745 | ‒ 532 | ‒ 1.839 | ‒ 1.906 | ‒ 1.876 |
Nuffic | 11.113 | 0 | 11.113 | ‒ 512 | 10.601 | ‒ 512 | ‒ 512 | ‒ 512 | ‒ 512 |
Studiekeuze123 | 3.702 | 0 | 3.702 | 652 | 4.354 | 562 | 562 | 562 | 562 |
Vluchteling Studenten UAF | 2.594 | 0 | 2.594 | 157 | 2.751 | 157 | 157 | 157 | 157 |
Studentenwelzijn (Ecio) | 894 | 0 | 894 | 87 | 981 | 87 | 87 | 49 | 49 |
Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) | 280 | 0 | 280 | 41 | 321 | 54 | 45 | 23 | 20 |
Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) | 263 | 0 | 263 | 16 | 279 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Open en online onderwijs | 2.112 | 0 | 2.112 | ‒ 878 | 1.234 | ‒ 878 | ‒ 1.990 | ‒ 1.990 | ‒ 1.990 |
Zelftesten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 4.008 | 0 | 4.008 | ‒ 784 | 3.224 | ‒ 18 | ‒ 204 | ‒ 211 | ‒ 178 |
Opdrachten | 24.167 | 0 | 24.167 | ‒ 18.955 | 5.212 | ‒ 248 | 126 | 121 | 362 |
Opdrachten | 3.817 | 0 | 3.817 | 475 | 4.292 | ‒ 248 | 126 | 121 | 362 |
Zelftesten | 20.350 | 0 | 20.350 | ‒ 19.430 | 920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 2.986 | 0 | 2.986 | 116 | 3.102 | 116 | 116 | 116 | 116 |
Europees Universitair Instituut Florence (EUI) | 1.920 | 0 | 1.920 | 116 | 2.036 | 116 | 116 | 116 | 116 |
United Nations University (UNU) | 1.066 | 0 | 1.066 | 0 | 1.066 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwerp-begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amende-menten en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6.743.221 | ‒ 1.000 | 6.742.221 | 764.181 | 7.506.402 | 318.428 | 258.010 | 197.311 | 139.450 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 69.726 | 69.726 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 6.743.221 | ‒ 1.000 | 6.742.221 | 694.455 | 7.436.676 | 318.428 | 258.010 | 197.311 | 139.450 |
In de kolom "Mutaties 1e suppletoire begroting 2023" worden de mutaties ten opzichte van de «Stand vastgestelde begroting 2023» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Toelichting
In de kolom «Mutaties 1e suppletoire begroting 2023» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand vastgestelde begroting 2023» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingen worden met € 764,2 miljoen verhoogd. Het verschil tussen de verplichtingen- en uitgavenmutaties (€ 376,8 miljoen) wordt met name veroorzaakt door:
• bijstelling van de verplichtingenraming omdat bij het instrument bekostiging de loon- en prijsbijstelling tranche 2023 en de extra prijsbijstelling 2022 voor zowel 2023 als 2024 in het jaar 2023 verplicht worden;
• bijstelling van de verplichtingenraming omdat de aanpassing van de studentenaantallen uit de referentieraming 2023 voor 2024 in het jaar 2023 verplicht wordt;
• garantieverplichtingen/rekening-courant kredieten aan hogescholen die in 2023 zijn aangegaan of vervallen en waar OCW garant voor staat (€ 69,7 miljoen).
Uitgaven
Toelichting per instrument:
Bekostiging
Het budget voor de bekostiging wordt per saldo met € 407,4 miljoen verhoogd. De verhoging is het gevolg van de volgende mutaties:
• de doorverdeling (€ 401,0 miljoen) van de loon- en prijsbijstelling tranche 2023 en de extra prijsbijstelling 2022 (zie het algemeen deel);
• Een overboeking van € 4,8 miljoen vanuit het ministerie van VWS voor de doorwerking vanaf 2023 van de zogenaamde OVA-compensatie 2022, zijnde het verschil van de door VWS uitgekeerde Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling in de zorg voor het jaar 2022 en het door OCW van het ministerie van Financiën ontvangen loonpercentage voor de gezondheidssector op de werkplaatsfunctie van de academische ziekenhuizen die door OCW worden bekostigd;
• diverse overige mutaties (met name overboekingen van en naar andere beleidsinstrumenten/-artikelen en andere departementen) die het budget in totaal verhogen met € 1,6 miljoen.
Opdrachten
Het budget voor opdrachten wordt per saldo met € 18,9 miljoen verlaagd.
De verlaging is het gevolg van de volgende mutaties:
• een verlaging (€ 19,4 miljoen) van het budget op de Covid-19 middelen ten behoeve van fulfilment en distributie voor zelftesten dat niet tot uitputting zal komen en terug vloeit naar de staatskas;
• diverse overige mutaties (met name overboekingen van en naar andere beleidsinstrumenten/-artikelen en andere departementen) die het budget in totaal verhogen met € 0,5 miljoen.