Begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 555.563 | 0 | 555.563 | 53.241 | 608.804 | 65.281 | 47.358 | 38.886 | 33.225 |
Uitgaven | 556.993 | 0 | 556.993 | 68.941 | 625.934 | 65.281 | 47.358 | 38.886 | 33.225 |
Personele uitgaven | 445.859 | 0 | 445.859 | 49.697 | 495.556 | 54.497 | 36.854 | 29.978 | 24.317 |
eigen personeel | 374.203 | 0 | 374.203 | 10.326 | 384.529 | 32.787 | 21.408 | 20.597 | 16.615 |
inhuur externen | 68.787 | 0 | 68.787 | 39.371 | 108.158 | 21.710 | 15.446 | 9.381 | 7.702 |
overige personele uitgaven | 2.869 | 0 | 2.869 | 0 | 2.869 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | 111.134 | 0 | 111.134 | 19.244 | 130.378 | 10.784 | 10.504 | 8.908 | 8.908 |
ICT | 22.673 | 0 | 22.673 | 5.903 | 28.576 | 2.250 | 2.245 | 535 | 535 |
bijdrage aan SSO's | 58.762 | 0 | 58.762 | 9.143 | 67.905 | 7.011 | 7.011 | 7.011 | 7.011 |
overige materiële uitgaven | 29.699 | 0 | 29.699 | 4.198 | 33.897 | 1.523 | 1.248 | 1.362 | 1.362 |
Ontvangsten | 8.594 | 0 | 8.594 | 2.400 | 10.994 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 8.594 | 0 | 8.594 | 2.400 | 10.994 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 556.993 | 0 | 556.993 | 68.941 | 625.934 | 65.281 | 47.358 | 38.886 | 33.225 |
Personele uitgaven | 329.548 | 0 | 329.548 | 47.993 | 377.541 | 53.202 | 35.404 | 28.528 | 24.317 |
eigen personeel | 260.375 | 0 | 260.375 | 9.567 | 269.942 | 31.492 | 19.958 | 19.147 | 16.615 |
inhuur externen | 66.562 | 0 | 66.562 | 38.426 | 104.988 | 21.710 | 15.446 | 9.381 | 7.702 |
overige personele uitgaven | 2.611 | 0 | 2.611 | 0 | 2.611 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | 79.149 | 0 | 79.149 | 17.360 | 96.509 | 10.665 | 10.385 | 8.789 | 8.789 |
ICT | 10.476 | 0 | 10.476 | 5.185 | 15.661 | 2.250 | 2.245 | 535 | 535 |
bijdrage aan SSO's | 54.413 | 0 | 54.413 | 9.143 | 63.556 | 7.011 | 7.011 | 7.011 | 7.011 |
overige materiële uitgaven | 14.260 | 0 | 14.260 | 3.032 | 17.292 | 1.404 | 1.129 | 1.243 | 1.243 |
Personele uitgaven inspecties | 90.333 | 0 | 90.333 | 1.510 | 91.843 | 1.295 | 1.450 | 1.450 | 0 |
eigen personeel | 88.964 | 0 | 88.964 | 1.510 | 90.474 | 1.295 | 1.450 | 1.450 | 0 |
inhuur externen | 1.111 | 0 | 1.111 | 0 | 1.111 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige personele uitgaven | 258 | 0 | 258 | 0 | 258 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven inspecties | 22.771 | 0 | 22.771 | 1.052 | 23.823 | 119 | 119 | 119 | 119 |
ICT | 8.493 | 0 | 8.493 | 933 | 9.426 | 0 | 0 | 0 | 0 |
bijdrage aan SSO's | 3.950 | 0 | 3.950 | 0 | 3.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige materiële uitgaven | 10.328 | 0 | 10.328 | 119 | 10.447 | 119 | 119 | 119 | 119 |
Personele uitgaven SCP en raden | 25.978 | 0 | 25.978 | 194 | 26.172 | 0 | 0 | 0 | 0 |
eigen personeel | 24.864 | 0 | 24.864 | ‒ 751 | 24.113 | 0 | 0 | 0 | 0 |
inhuur externen | 1.114 | 0 | 1.114 | 945 | 2.059 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven SCP en raden | 9.214 | 0 | 9.214 | 832 | 10.046 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ICT | 3.704 | 0 | 3.704 | ‒ 215 | 3.489 | 0 | 0 | 0 | 0 |
bijdrage aan SSO's | 399 | 0 | 399 | 0 | 399 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige materiële uitgaven | 5.111 | 0 | 5.111 | 1.047 | 6.158 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven voor het kerndepartement worden middels deze suppletoire begroting met per saldo € 48,0 miljoen opwaarts bijgesteld, tot € 377,5 miljoen. Voor 2023 wordt het budget voor uitgaven voor eigen personeel verhoogd met € 9,6 miljoen en er is een toename in uitgaven ten behoeve van inhuur externen met € 38,4 miljoen. Voor 2024 en verder bedraagt de stijging voor personele uitgaven kerndepartement € 53,2 miljoen (2024) met een aflopende stijging van € 24,3 miljoen in 2027.
Eigen personeel
Voor de uitgaven aan eigen personeel van de Programmadirectie Medische Isotopen (PMI) wordt incidenteel € 3,4 miljoen aan het budget toegevoegd. Voor de uitvoering van het IZA is tot en met 2026 € 0,5 miljoen aanvullend budget noodzakelijk. Ten behoeve van de uitvoering van Standaardisatie gegevensuitwisseling wordt voor de komende jaren het budget verhoogd met € 1,3 miljoen (2023), oplopend naar € 3,2 miljoen in 2027. Om het budget in overeenstemming te brengen met de goedgekeurde formatie wordt bij een tweetal directies het budget voor 2023 verhoogd met in totaal € 3,0 miljoen. Richting 2027 stijgt dit door naar € 5,0 miljoen. Ten behoeve van de Werkkostenregeling stijgen de uitgaven met € 1,4 miljoen structureel. Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2022, maar waar in 2023 de factuur is ontvangen en wordt betaald, wordt voor € 1,3 miljoen een beroep op de eindejaarsmarge gedaan. Het negatieve wisselkoerseffect euro/dollar leidt tot hogere personele uitgaven van € 0,4 miljoen, aflopend naar € 0,2 miljoen in 2027. Er is sprake van structureel hogere uitgaven aan juridische inzet, dit betreft zowel reguliere inzet, als corona gerelateerd, De mutatie bedraagt in totaal structureel € 1,4 miljoen, met een incidentele oploop naar € 3,4 miljoen in 2024 t/m 2026.
Voor de uitvoering van subsidieregelingen door DUS-I wordt voor 2023 vanuit opdrachtgevers voor € 3 miljoen aan budget voor eigen personeel overgeheveld. Hiervan is € 1,7 miljoen afkomstig vanuit het ministerie van OCW. Om budgetten welke vanuit de coalitieakkoord-middelen eerder aan de begroting van VWS waren toegevoegd naar het artikelonderdeel over te hevelen waar uiteindelijk de uitgaven op verantwoord gaan worden, vindt een aantal correcties plaats. Hierdoor is voor 2023 tot en met 2025 sprake van een mutatie van per saldo € 5,2 miljoen naar diverse onderdelen op artikel 1.
Vanwege de interne doorbelasting van banen in het kader van de Banenafspraak vindt vanuit diverse directies een incidentele overheveling plaats van € 0,6 miljoen naar het budget voor uitgaven aan SSO's. Bij een aantal directies is voor 2023 sprake van de overheveling van budget van eigen personeel naar inhuur externen. Dit zorgt voor een mutatie van in totaal € 6 miljoen.
De keuze om het structureel beheer van het programma PGB2.0 de komende jaren nog door VWS te laten uitvoeren leidt tot een meerjarige mutatie van € 1,3 miljoen vanuit het opdrachtenbudget op artikel 3.
Er is sprake van hogere ontvangsten (€ 2,4 miljoen), die via een desaldering aan het uitgavenbudget worden toegevoegd. Het betreft hier de ontvangsten pseudopremies Eigen Risicodragerschap (ERD). Zie ook de toelichting bij de Ontvangsten.
Ten behoeve van de uitgaven voor eigen personeel voor aan coronagerelateerde directies vindt een mutatie plaats van € 17 miljoen (2024) en € 5,7 miljoen (2025).
Ten slotte leidt een groot aantal kleinere mutaties tot een bijstelling van per saldo € 2,0 miljoen (2023) oplopend tot een structurele reeks van € 4,1 miljoen.
Inhuur externen
Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2022, maar waar in 2023 de factuur is ontvangen en wordt betaald, wordt voor € 9,4 miljoen een beroep op de eindejaarsmarge gedaan. De uitvoering van beleidsthema's uit het coalitieakkoord (o.m. Standaardisatie gegevensuitwisseling) leidt tot een meerjarige uitgavenverhoging van circa € 4,6 miljoen voor 2023 en 2024, aflopend naar € 3,2 miljoen voor 2027. Coronagerelateerde kosten leiden per saldo tot een bijstelling met € 3,4 miljoen voor 2023 en € 5,3 miljoen in 2024. De uitgaven voor inhuur ten behoeve van Archivering Hotspot COVID komen in 2023 € 2,2 miljoen hoger uit, voor de begeleiding bij de aanbesteding van het nieuwe inkoopsysteem is incidenteel € 0,5 miljoen nodig. Voor externe inhuur mb.t. Pandemische paraatheid is er sprake van hogere uitgaven van € 1 miljoen in 2023. Dit bedrag loopt de komende jaren op tot € 5 miljoen structureel in 2025.
De keuze om het structureel beheer van het programma PGB2.0 de komende jaren nog door VWS te laten uitvoeren leidt voor 2023 tot een mutatie van € 8,1 miljoen, waarvan € 7,3 miljoen vanuit het opdrachtenbudget op artikel 3. wordt overgeheveld. Voor 2024 en 2025 is sprake van een overheveling van € 7,7 miljoen resp. € 5,2 miljoen.
Vanuit het ministerie van OCW wordt ten behoeve van de uitvoering van subsidieregelingen door DUS-I € 7,1 miljoen aan het budget 2023 voor inhuur externen toegevoegd. Voor 2024 tot en met 2026 loopt deze bijstelling af van € 2 miljoen naar € 1,1 miljoen.
Bij een aantal directies is sprake van de overheveling van budget van eigen personeel naar inhuur externen. Dit leidt tot een eenmalige ophoging van het budget voor inhuur externen met in totaal € 6 miljoen. De interne overheveling van budget in het kader van de Informatiehuishouding (IHH/POK) zorgt voor een incidentele afname van het budget met € 3,4 miljoen (2023). Tenslotte is sprake van een aantal kleinere mutaties welke leiden tot een meerjarige verlaging van het budget met € 0,5 miljoen.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven voor het kerndepartement worden middels deze suppletoire begroting met per saldo € 17,4 miljoen opwaarts bijgesteld, tot € 96,5 miljoen. Het budget voor uitgaven voor ICT wordt € 5,2 miljoen verhoogd, dat ten behoeve van SSO's met € 9,1 miljoen en op het budget voor overige materiële uitgaven is sprake van een toename van € 3,0 miljoen.
ICT
Voor de uitvoering van regelingen door DUS-I wordt vanuit het ministerie van OCW incidenteel € 2,6 miljoen overgeheveld. Voor de noodzakelijke uitgaven 2023 voor corona-applicaties is € 2,6 miljoen nodig. Voor overige corona gerelateerde uitgaven wordt het budget voor 2024 en 2025 verhoogd met € 1,5 miljoen. De interne herverdeling van de middelen ten behoeve van de Woo aan dienstonderdelen leidt voor 2023 tot een afname van het budget voor ICT met € 0,6 miljoen en voor 2024 en verder tot een structurele toename van € 0,2 miljoen. Een aantal kleinere mutaties leiden per saldo tot een toename met € 0,6 miljoen in 2023, aflopend naar € 0,3 miljoen in 2027.
Bijdrage SSO's
In verband met doorbelasting vanuit het ministerie van BZK vindt voor 2023 een overheveling plaats van € 1 miljoen, structureel bedraagt dit € 0,6 miljoen. Als gevolg van stijgende tarieven nemen de overheadkosten toe, zodoende wordt het budget ten behoeve van bijdrage aan SSO's structureel verhoogd met € 6 miljoen. Daarnaast is er ook door de uitbreiding van het personeelsbestand sprake van structureel hogere uitgaven aan overheadkosten (€ 0,8 miljoen). Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2022, maar waar in 2023 de factuur is ontvangen en wordt betaald, wordt voor € 1,2 miljoen een beroep op de eindejaarsmarge gedaan. In verband met de voorbereidingskosten Archivering Hotspot COVID wordt het budget voor 2023 verhoogd met € 0,9 miljoen en structureel met € 0,3 miljoen. Diverse kleinere mutaties leiden tot hogere uitgaven van € 1,2 miljoen, waarvan € 0,5 miljoen structureel.
Overige materiële uitgaven
Voor de organisatie van het World Local Production Forum wordt het budget voor 2023 verhoogd met € 1 miljoen. De structurele doorbelasting van Prowebsites leidt tot € 0,75 miljoen hogere uitgaven. Voor de externe begeleiding en advisering m.b.t. Rividis wordt € 0,9 miljoen aan het budget toegevoegd (2023). Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2022, maar waar in 2023 de factuur is ontvangen en wordt betaald, wordt een beroep op de eindejaarsmarge gedaan (€ 1,1 miljoen). Ten behoeve van diverse ontwikkelingen van het Financieel Dienstencentrum (FDC) vindt een incidentele overheveling van € 1 miljoen plaats naar het ministerie van SZW. Overige mutaties leiden tot een bijstelling met € 0,3 miljoen voor 2023 oplopend tot ca. € 0,5 miljoen in latere jaren.
Ontvangsten
Er is sprake van hogere ontvangsten (€ 2,4 miljoen), die via een desaldering aan het uitgavenbudget worden toegevoegd. Het betreft hier de ontvangsten pseudopremies Eigen Risicodragerschap (ERD). Zie ook de toelichting bij uitgaven voor Eigen personeel kerndepartement.