Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 633.975 | 167 | 634.142 |
Uitgaven | 651.105 | ‒ 7.969 | 643.136 |
Kerndepartement | 495.936 | ‒ 8.579 | 487.357 |
Personele uitgaven | 396.004 | ‒ 4.251 | 391.753 |
Eigen personeel | 283.634 | ‒ 4.243 | 279.391 |
Eigen personeel | 2.211 | 0 | 2.211 |
Externe inhuur | 107.399 | ‒ 8 | 107.391 |
Overige | 2.760 | 0 | 2.760 |
Materiële uitgaven | 99.932 | ‒ 4.328 | 95.604 |
ICT | 17.184 | ‒ 3.043 | 14.141 |
Bijdrage SSO's | 64.838 | ‒ 5.395 | 59.443 |
Overig | 1.250 | 0 | 1.250 |
Overige | 16.660 | 4.110 | 20.770 |
Ontvangsten | 12.002 | ‒ 337 | 11.665 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 633.975 | 167 | 634.142 |
Uitgaven | 651.105 | ‒ 7.969 | 643.136 | |
10.30 | Kerndepartement | 495.936 | ‒ 8.579 | 487.357 |
Personele uitgaven | 396.004 | ‒ 4.251 | 391.753 | |
Eigen personeel | 283.634 | ‒ 4.243 | 279.391 | |
Eigen personeel | 2.211 | 0 | 2.211 | |
Externe inhuur | 107.399 | ‒ 8 | 107.391 | |
Overige | 2.760 | 0 | 2.760 | |
Materiële uitgaven | 99.932 | ‒ 4.328 | 95.604 | |
ICT | 17.184 | ‒ 3.043 | 14.141 | |
Bijdrage SSO's | 64.838 | ‒ 5.395 | 59.443 | |
Overig | 1.250 | 0 | 1.250 | |
Overige | 16.660 | 4.110 | 20.770 | |
10.40 | Inspecties | 117.538 | 163 | 117.701 |
Personele uitgaven | 93.715 | 163 | 93.878 | |
Eigen personeel | 92.274 | 163 | 92.437 | |
Externe inhuur | 1.168 | 0 | 1.168 | |
Overige | 273 | 0 | 273 | |
Materiële uitgaven | 23.823 | 0 | 23.823 | |
ICT | 9.426 | 0 | 9.426 | |
Bijdrage SSO's | 3.950 | 0 | 3.950 | |
Overige | 10.447 | 0 | 10.447 | |
10.50 | SCP en Raden | 37.631 | 447 | 38.078 |
Personele uitgaven | 27.752 | 980 | 28.732 | |
Eigen personeel | 25.634 | 1.435 | 27.069 | |
Externe inhuur | 2.118 | ‒ 455 | 1.663 | |
Materiële uitgaven | 9.879 | ‒ 533 | 9.346 | |
ICT | 3.489 | ‒ 290 | 3.199 | |
Bijdrage SSO's | 301 | 0 | 301 | |
Overige | 6.089 | ‒ 243 | 5.846 | |
Ontvangsten | 12.002 | ‒ 337 | 11.665 | |
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
VerplichtingenDe verplichtingenruimte 2023 is per saldo met € 167.000 verhoogd. Naast de bij de uitgaven opgenomen Kas=Verplichtingen-mutaties (totaal bijna -/- € 8 miljoen) is sprake van mutaties welke enkel het ophogen van het verplichtingenbudget 2023 tot gevolg hebben (totaal ruim € 8,1 miljoen). De laatstgenoemde mutaties hebben betrekking op:
– Verplichtingenruimte voor het aangaan in 2023 van verplichtingen voor externe inhuur 2024, waaronder:
– Afhandeling van WOO-verzoeken in 2024 (€ 6,6 miljoen)
– In 2023 worden verplichtingen aangegaan in het kader van OpenKAT (de bestaande Kwetsbaarheden Analyse Tool). Om voor het eerste half jaar van 2024 verplichtingen te kunnen aangaan is op het inhuurbudget een verplichtingbudget van circa € 1,5 miljoen toegevoegd.
Uitgaven
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven van het kerndepartement worden met per saldo € 4,3 miljoen neerwaarts bijgesteld. Het betreft een saldopost van diverse mee- en tegenvallers.
Eigen personeel
Er is onderuitputting op het budget Eigen Personeel van totaal € 7,0 miljoen. De redenen hiervoor zijn onder meer gelegen in het uitstel van de Parlementaire Enquête Commissie Corona en het moeilijker kunnen vervullen van vacatures. Vanuit diverse opdrachtgevers vindt overheveling van budget plaats ten behoeve van de uitvoeringskosten van subsidieregelingen door DUS-I (€ 7,4 miljoen), waarvan € 1,6 miljoen vanuit het ministerie van OCW.
Vanwege de bijdrage aan Raden in het kader van de Faciliteitenregeling Medezeggenschap vindt een overheveling plaats naar het betreffende artikelonderdeel van € 1,3 miljoen.
Materiele uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven dalen per saldo met € 4,3 miljoen. Tegenover lagere uitgaven voor ICT (€ 3 miljoen) en bijdrage aan SSO's (€ 5,4 miljoen) staan hogere uitgaven voor overige materiële uitgaven (€ 4,1 miljoen).
Op het ICT budget is onderuitputting van € 1,8 miljoen, onder meer vanwege het staken van corona gerelateerde apps. Daarnaast zijn er lagere uitgaven aan iRealisatie, welke veroorzaakt worden door het niet invullen van vacatureruimte en uitstroom van medewerkers.
Met betrekking tot de bijdrage aan SSO's vindt vanuit het ministerie van OCW een overheveling van budget plaats ten behoeve van de uitvoeringskosten van subsidieregelingen door DUS-I (€ 3,9 miljoen). Daar tegenover staat een budgetoverheveling naar het ministerie van BZK van € 3,7 miljoen, als bijdrage voor de kosten vanuit het dienstverleningmutatie-overzicht FMH, de kosten van de centrale voorziening ter vervanging van DigiInkoop en het Programma Hybride Werken. Technische mutaties en interne doorbelastingen leiden per saldo tot een afname van het budget ten behoeve van SSO's met € 4,8 miljoen.
Er vindt een tegenvaller plaats op de overige materiële uitgaven van € 3,4 miljoen. In verband met de overgang van de activiteiten van PD-Alt / Intravacc naar Intravacc BV dient fiscale eindafrekening plaats te vinden met de belastingdienst.