17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Ontwerp-begroting 2024 (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Vast-gestelde begroting 2024 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.061.545 | 0 | 1.061.545 | ‒ 238.834 | 822.711 | ‒ 36.031 | 888.365 | 878.062 | 143.746 | |
Uitgaven | 538.296 | 0 | 538.296 | ‒ 170.575 | 367.721 | ‒ 250.156 | 66.663 | 74.731 | 115.563 | |
waarvan juridisch verplicht | ||||||||||
17.06 | Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 1.122 | 0 | 1.122 | ‒ 597 | 525 | 881 | ‒ 369 | ‒ 647 | ‒ 419 |
17.07 | ERTMS | 161.980 | 0 | 161.980 | ‒ 96.844 | 65.136 | ‒ 150.068 | 15.260 | 13.625 | 26.107 |
17.07.01 | Aanleg ERTMS | 161.139 | 0 | 161.139 | ‒ 96.686 | 64.453 | ‒ 151.846 | 15.260 | 13.625 | 26.107 |
17.07.02 | Planning en studies ERTMS | 841 | 0 | 841 | ‒ 158 | 683 | 1.778 | 0 | 0 | 0 |
17.08 | Zuidasdok | 191.920 | 0 | 191.920 | ‒ 24.948 | 166.972 | ‒ 24.228 | 29.251 | 47.658 | 63.768 |
17.10 | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 183.274 | 0 | 183.274 | ‒ 48.186 | 135.088 | ‒ 76.741 | 22.521 | 14.095 | 26.107 |
17.10.01 | Aanleg PHS | 170.382 | 0 | 170.382 | ‒ 106.527 | 63.855 | ‒ 50.787 | 17.345 | 10.951 | 20.999 |
17.10.02 | Planning en studies PHS | 12.892 | 0 | 12.892 | 58.341 | 71.233 | ‒ 25.954 | 5.176 | 3.144 | 5.108 |
Ontvangsten | 58.817 | 0 | 58.817 | 1.263 | 60.080 | 5.511 | 21.814 | ‒ 7.890 | 14.827 | |
17.09 | Ontvangsten | 58.817 | 0 | 58.817 | 1.263 | 60.080 | 5.511 | 21.814 | ‒ 7.890 | 14.827 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingenverlaging van € 238,8 miljoen in 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Het verlagen van het verplichtingenkader in 2024 met € 1.197 miljoen als gevolg van verplichtingenschuiven. De aard van de verplichtingenschuiven hangt vaak samen met de actualisatie van de programma's. Die zijn nader toegelicht onder de uitgaven.
– De technische verwerking van het saldo over 2023 (€ 860 miljoen). Dit betekent dat het verplichtingenbudget via het saldo van 2023 naar 2024 is geschoven. De saldomutaties zijn nader toegelicht onder de uitgaven.
– Overboekingen van en naar artikelonderdelen (€ 98,8 miljoen).
Uitgaven
17.06 PMR
De verlaging van het artikelonderdeel in 2024 van € 0,6 miljoen is met name het gevolg van de actualisatie van de programmering (€ 1,6 miljoen) en een overboeking naar het ministerie van LNV (€ - 2,8 miljoen).
Realistisch ramen Mobiliteitsfonds
In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.
Actualisatie programmering
De actualisatie van de programmering zorgt voor een verhoging van het kasbudget met € 1,6 miljoen in 2024 en met € 25 miljoen in de jaren 2024 t/m 2028. Dit bedrag is vanuit latere jaren naar voren geschoven. Het kasritme is aangepast om de middelen in het door LNV gewenste ritme naar LNV over te kunnen boeken.
Overboeking naar het ministerie van LNV
Voor financiering van de maatregelen voor natuurcompensatie in de Voordelta worden middelen benut uit het budget voor het project Mainport Rotterdam. Er wordt € 26,9 miljoen beschikbaar gesteld aan LNV voor het uitvoeren van het maatregelenpakket voor natuurcompensatie in de Voordelta. De natuur dient te worden gecompenseerd naar aanleiding van de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Eerdere maatregelen om de natuur in de Voordelta te compenseren hebben te weinig aantoonbaar effect gehad. Vandaar dat er middelen worden vrijgemaakt voor aanvullende maatregelen ter compensatie van de natuur. Het maatregelenpakket zal door LNV worden uitgevoerd.
17.07 ERTMS
De verlaging van het artikelonderdeel in 2024 van € 96,8 miljoen is hoofdzakelijk het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2023 (€ - 89,2 miljoen) en de kaderaanpassing 2024 (€ - 6,5 miljoen).
Realistisch ramen Mobiliteitsfonds
In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.
Actualisering programmering
Op het programma ERTMS is een kasschuif naar voren doorgevoerd van € 249 miljoen in de jaren 2024 t/m 2027. Voor 2024 gaat het om € 119,6 miljoen. Dit komt met name door de uitgaven op de ondersteunende systemen voor ERTMS als ook ICT-aanpassingen binnen ProRail en de contractering/uitrol van de baanvakken. Daarnaast wordt er gestart met de ombouw van de VIRM-serie bij de NS. Hiermee neemt de overprogrammering toe op dit artikelonderdeel.
Kaderaanpassing
Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele MF in een beheersbaar ritme te zetten. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderaanpassing van € - 6,5 miljoen in 2024 en € - 150,1 miljoen in 2025. Dit is met name het gevolg van de actualisering van de project- en programmaramingen. De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpassing meerjarig budgettair neutraal.
Saldo 2023
In 2024 is het saldo uit 2023 technisch verwerkt (€ - 89,2 miljoen). Dit betekent dat in 2023 € 89,2 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. De hogere realisatie in 2023 wordt veroorzaakt doordat de kasuitgaven en de verplichtingen voor ERTMS lager uitkomen. De lagere uitgaven en verplichtingen worden verklaard doordat de SPUKs Limburg Greenbox en Zuid Holland niet meer (volledig) in dit begrotingsjaar verplicht en uitbetaald zijn en doorschuiven naar het volgende begrotingsjaar. Daarnaast is de uitbetaling van de SPUK Groningen-Friesland lager dan gepland. Dit heeft geleid tot hogere uitgaven in 2023 dan gepland.
17.08 Zuidasdok
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2024 met € 25 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2023 (€ 37 miljoen), overboeking vanuit artikel 12 (€ 0,6 miljoen) en actualisatie van het programma (€ - 62,8 miljoen in 2024).
Saldo 2023
In 2024 is het voordelig saldo uit 2023 (€ 37 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2023 € 37 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door overschotten als gevolg van werkzaamheden aan Openbaar Vervoer Terminal 1 naar 2024.
Overboeking vanuit artikel 12
Het budget op is in 2024 per saldo met € 0,6 miljoen verhoogd. Doordat de individuele mutaties kleiner zijn dan de voorgeschreven norm zijn deze niet nader toegelicht.
Realistisch ramen Mobiliteitsfonds
In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.
Actualisering programmering
De actualisatie van het programma zorgt voor een verlaging van het kasbudget met € 62,8 miljoen in 2024 en met € 25 miljoen in 2024. Dit bedrag (€ 87,5 miljoen) is naar latere jaren geschoven. Daarnaast is uit de jaren 2031-2036 per saldo juist € 209,5 miljoen naar de periode 2026-2030 geschoven. De schuiven worden voornamelijk veroorzaakt door actualisaties van planningen voor de OV-Terminal 1, 2 en 3 en vanwege voorbereidingen op de start van de aanbestedingen van Tunnel A10 en Knooppunt Amstel.
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De verlaging van het artikelonderdeel in 2024 van € 48,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2023 (€ - 29,6 miljoen), een overboeking tussen artikelen (€ 86,2 miljoen) en de kaderaanpassing 2024 (€ - 106,5 miljoen).
Saldo 2023
In 2024 is het nadelig saldo uit 2023 (€ - 29,6 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2023 € 29,6 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Op de projecten is per saldo € 1,7 miljoen meer uitgegeven. Er stond een overprogrammering van € 31,4 miljoen op dit artikelonderdeel, waardoor het nadelig saldo op € 29,6 miljoen is uitgekomen.
Overboeking over artikelen
Om de negatieve prijsontwikkeling van € 198 miljoen binnen de PHS-projecten te compenseren, vindt hier een overboeking plaats vanuit de risicoreserveringing op 11.04 naar het realisatiebudget PHS. Hier is bij Najaarsnota 2023 al besluitvorming over geweest (€ 86,2 miljoen).
Realistisch ramen Mobiliteitsfonds
In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.
Actualisering programmering
Op het Programma Hoogfrequent Spoor is een schuif naar achteren doorgevoerd op de programmering. Het gaat om € 103,7 miljoen uit 2024 en € 20,5 miljoen uit 2025. Het gaat om schuiven op naar achteren op diverse deelprojecten:
– PHS planuitwerking (€ 145,3 miljoen)
– PHS: Havenpakket Amsterdam (€ 19,7 miljoen).
– PHS: Eindhoven (€ 7,4 miljoen).
– PHS Maatregelen TEV (€ 5,2 miljoen).
– PHS: Nazorg gereedgekomen projecten (€ 1 miljoen) en
– PHS programma Realisatie (€ 1 miljoen).
De grootste schuiven naar voren zijn doorgevoerd op:
– PHS Meteren-Boxtel (€ 20,5 miljoen).
– PHS: Nijmegen en West-entree (€ 18,3 miljoen).
– PHS: Rijswijk - Rotterdam (€ 15,6 miljoen).
Kaderaanpassing
Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele MF in een beheersbaar ritme te zetten. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderaanpassing van € - 106,5 miljoen in 2024 en € - 80,1 miljoen in 2025. Dit is met name het gevolg van de actualisering van de project- en programmaramingen. De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpassing meerjarig budgettair neutraal.
17.09 Ontvangsten
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2024 per saldo met € 1,3 miljoen verhoogd. Doordat dit per saldo kleiner is dan de voorgeschreven norm is dit artikelonderdeel niet nader toegelicht.