Base description which applies to whole site

3.5 Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 15 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

15

Hoofdvaarwegennet

Ontwerp-begroting 2024 (1)

Mutaties via NvW en amendementen (2)

Vast-gestelde begroting 2024 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Verplichtingen

1.628.151

0

1.628.151

46.723

1.674.874

48.190

‒ 441.269

66.112

107.018

Uitgaven

1.376.956

0

1.376.956

1.761

1.378.717

‒ 134.626

‒ 28.845

7.845

122.996

waarvan juridisch verplicht

         

15.01

Exploitatie

9.947

0

9.947

0

9.947

0

0

0

0

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

9.947

0

9.947

0

9.947

0

0

0

0

15.02

Onderhoud en vernieuwing

653.852

0

653.852

12.245

666.097

29.434

52.669

‒ 14.207

‒ 20.288

15.02.01

Onderhoud

516.013

0

516.013

13.328

529.341

2.616

‒ 1.348

‒ 795

‒ 3.765

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

515.281

0

515.281

13.254

528.535

‒ 1.341

‒ 1.341

‒ 801

‒ 3.783

15.02.04

Vernieuwing

137.839

0

137.839

‒ 1.083

136.756

26.818

54.017

‒ 13.412

‒ 16.523

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

1

0

1

0

1

0

0

0

0

15.03

Ontwikkeling

208.348

0

208.348

‒ 2.631

205.717

‒ 166.744

‒ 77.120

10.611

144.471

15.03.01

Aanleg

101.686

0

101.686

47.826

149.512

‒ 26.602

‒ 135.117

27.210

40.975

15.03.02

Planning en studies

96.905

0

96.905

‒ 48.750

48.155

‒ 141.387

55.676

‒ 17.791

102.242

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

1.806

0

1.806

74

1.880

176

491

660

1.002

15.03.03

Optimalisering gebruik

9.757

0

9.757

‒ 1.707

8.050

1.245

2.321

1.192

1.254

15.04

Geïntegreerde contractvormen/PPS

96.432

0

96.432

‒ 8.273

88.159

2.684

‒ 4.394

11.441

‒ 1.187

15.06

Netwerkgebonden kosten HVWN

408.377

0

408.377

420

408.797

0

0

0

0

15.06.01

Apparaatskosten RWS

375.308

0

375.308

420

375.728

0

0

0

0

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

375.308

0

375.308

420

375.728

0

0

0

0

15.06.02

Overige netwerkgebonden kosten

33.069

0

33.069

0

33.069

0

0

0

0

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

33.069

0

33.069

0

33.069

0

0

0

0

Ontvangsten

21.757

0

21.757

15.786

37.543

2.405

1.304

461

7.598

15.09

Ontvangsten

21.757

0

21.757

15.786

37.543

2.405

1.304

461

7.598

Toelichting

Verplichtingen

De verhoging van het verplichtingenbudget in 2024 met € 46,7 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Technische verwerking van het saldo 2023 (€ 169,8 miljoen).

  • Actualisering van de programmering (€ - 141,6 miljoen): door schuiven op onderhoud en vernieuwing (€ 115,6 miljoen, aanleg (€ - 129,7 miljoen) en PUV-schuiven (€ - 115,7 miljoen). Restant betreft andere kleine verschuivingen.

  • Ontvangst Averijhaven (€ 27,6 miljoen): de specifieke uitkering (SPUK) die in het verleden aan de provincie Noord Holland is betaald zal in 2024 terug worden ontvangen. De saneringswerkzaamheden die door de provincie Noord-Holland zouden worden uitgevoerd, zullen door IenW worden uitgevoerd.

  • Diverse overboekingen tussen MF en de beleidsbegroting HXII (€ - 11,6 miljoen): dit betreft middelen voor de verlenging van de Topsector Logistiek (- € 6,4 miljoen), de subsidiebijdrage aan de KNRM (€ - 3 miljoen) en BOA-budget en capaciteit RWS (€ 1,4 miljoen). Restant betreft andere kleine overboekingen.

Uitgaven

15.02 Onderhoud en Vernieuwing

Dit artikelonderdeel wordt in 2024 met € 12,2 miljoen verhoogd. De belangrijkste mutaties op dit artikelonderdeel zijn: de verwerking van het saldo 2023 (€ 11,3 miljoen), actualisatie van de programmering (€ - 5,6 miljoen) en ovedracht zij-objecten HLD (€ 7,5 miljoen).

Saldo 2023

Dit artikelonderdeel wordt in 2024 met € 11,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2023. Dit betekent dat in 2023 € 11,3 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk was begroot. Het saldo wordt in 2024 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Realistisch ramen Mobiliteitsfonds

In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.

Actualisering programmering

Om de budgetten voor onderhoud en vernieuwing aan te laten sluiten op de huidige programmering is er € 5,6 miljoen vanuit 2024 en € 43,7 miljoen vanuit 2027-2029 en € 44,9 miljoen vanuit 2031 en 2032 naar de jaren 2025 (€ 30,5 miljoen), 2026 (€ 53,7 miljoen), 2030 (€ 4 miljoen), 2033 (€ 5,8 miljoen) en 2034 (€ 0,2 miljoen) geschoven. Dit is met name het resultaat van de volgende schuiven:

  • De kasraming voor de beleidsreservering VenR is geactualiseerd. Dit heeft geleid tot vertraagde planning, waardoor er € 11,5 miljoen van 2024 naar 2025 en 2026 wordt geschoven, met een respectievelijke reeks van € 4,1 miljoen en € 7,4 miljoen.

  • Naar huidige inzichten is een actualisatie gemaakt van de programmering van het programma vernieuwing binnen het hoofdvaarwegennet. Dit heeft geleid tot een schuif waarbij middelen naar over de jaren verschoven zijn. Middelen uit de jaren 2027-2029, 2031 en 2032 (€ - 88,6 mijoen) zijn deels naar 2024-2026 gehaald (€ 78,9 miljoen) en deels naar 2031 (€ 4 miljoen) en 2033 (€ 5,8 miljoen) verplaatst.

Overdracht zij-objecten Hoofdvaarwegen Lemmer Delfzijl

Er worden zes zij-objecten langs de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl overgedragen aan lokale overheden. Voor de kosten voor de overdracht worden middelen vanuit artikelonderdeel 15.03 overgeboekt naar artikelonderdeel 15.02 van waaruit de middelen zijn overgeheveld naar de lokale overheden.

15.03 Ontwikkeling

Het artikelonderdeel wordt in 2024 per saldo met € 2,6 miljoen verlaagd. De belangrijkste mutaties op dit artikelonderdeel zijn: actualisatie van de programmering (€ 55,6 miljoen), een kaderaanpassing (€ - 66,5 miljoen), de bijdrage van de provincie Noord-Holland voor de saneringswerkzaamheden in de Averijhaven (€ 27,6 miljoen), overboekingen van het MF naar HXII (€ - 11,6 miljoen), overboekingen naar andere ministeries (€ - 9,5 miljoen) en de reservering bijdrage maritieme maakindustrie (€ 5 miljoen).

Realistisch ramen Mobiliteitsfonds

In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.

Actualisering Programmering

De actualisatie van de programmering op artikel 15 leidt tot een toename van € 55,6 miljoen in 2024 op artikelonderdeel 15.03. Dit wordt veroorzaakt door budgetneutrale schuiven op diverse onderdelen binnen artikel 15 en andere artikelen met als tegenboeking de overprogrammering op artikelonderdeel 15.03. Hierbij gaat het om de volgende schuiven:

  • De schuiven doorgevoerd op vervanging en renovatie (€ 5,6 miljoen in 2024).

  • De schuiven doorgevoerd op geïntegreerde contractvormen (15.04) van € 16,7 miljoen in 2024.

  • De schuiven op artikel 11 voor vaarwegen (€ 45,1 miljoen in 2024).

  • De schuif op artikel 17.06 (€ 0,5 miljoen in 2024).

  • De schuif op de ontvangsten 15.09 (€ - 12,3 miljoen in 2024).

Aanlegprogramma 15.03.01

Binnen het aanlegprogramma (15.03.01) zijn in 2024 diverse actualisaties (€ 61 miljoen) doorgevoerd met een direct budgettair effect van € 10,8 miljoen. Hierdoor neemt de overprogrammering toe met € 50,2 miljoen. Het gaat met name om de volgende projecten binnen het aanlegprogramma (15.03.01):

  • Nieuw Sluis Terneuzen (€ 42,1 miljoen in 2024): In 2024 zal er meer werk en daardoor ook hogere uitgaven optreden vanwege opruimen van onder andere met PFAS vervuilde gronden en ondergrondse onverwachte obstakels. Budget uit de jaren 2025 (€ 37,2 miljoen) en 2026 (€ 4,9 miljoen) wordt naar 2024 geschoven;

  • Kornwerderzand (€ - 31,3 miljoen in 2024): er wordt vertraging van de uitvoering verwacht. De voorgestelde kasschuif is om het budget beter aan te laten sluiten op de te verwachte projectplanning.

  • Maasroute fase 2 (€ 10,5 miljoen in 2024): de bouwkuip in het Julianakanaal voor het verbreden ervan is ter hoogte van Berg-Obbicht volgelopen als gevolg van het bezwijken van een deel van de damwand. Door deze calamiteit vertraagt het project en is de scope van het uit te voeren werk gewijzigd. Er worden meer kosten gemaakt voor veiligheidsmaatregelen, herstel en monitoring dan eerder werd voorzien. Budget uit 2026 (€ 29,2 miljoen) wordt naar de jaren 2024, 2025 en 2027 geschoven.

  • Lemmer-Delfzijl 2 (€ - 5,8 miljoen in 2024): bij het project Redundant Glasvezelnetwerk is er een vooronderzoek gedaan vanwege de huidige prijsstijgingen. Naar aanleiding hiervan is de kasreeks bijgesteld.

Planning en studies 15.03.02

Binnen het programma planning en studies (15.03.02) zijn in 2024 diverse actualisaties (€ 0,9 miljoen) doorgevoerd met een direct budgettair effect van € - 112,4 miljoen. Hierdoor neemt de overprogrammering toe met € 113,3 miljoen. Het gaat met name om de volgende projecten binnen het programma planning en studies (15.03.02):

  • Reservering scheepvaart veiligheid Wind op Zee (€ - 43,2 miljoen in 2024): er wordt vertraging van de uitvoering verwacht. De voorgestelde kasschuif is om het budget beter aan te sluiten op de te verwachten projectplanning. Er worden middelen van 2024-2026 (€ - 427,7 miljoen) geschoven naar de jaren 2027-2031.

  • Lichteren-IJmuiden (€ - 34,1 miljoen in 2024): er wordt vertraging van de uitvoering verwacht. De voorgestelde kasschuif is om het budget beter aan te sluiten op de te verwachte projectplanning. Er worden middelen van 2024 naar 2025 geschoven;

  • Reservering Areaalgroei (€ - 21,9 miljoen in 2024): door middel van de voorgestelde kasschuif wordt het budget naar achteren geschoven en verdeeld over de jaren 2028-2037.

Kaderaanpassing MF

Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele MF in een beheersbaar ritme te zetten. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderaanpassing van € - 66,5 miljoen in 2024 en € - 100,1 miljoen in 2025. Dit is met name het gevolg van de actualisering van de project- en programmaramingen. De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpassing meerjarig budgettair neutraal.

Bijdrage Averijhaven

De specifieke uitkering (SPUK) die in het verleden aan de provincie Noord-Holland is betaald zal in 2024 terug worden ontvangen (€ 27,6 miljoen). De saneringswerkzaamheden die door de provincie Noord-Holland zouden worden uitgevoerd, zullen door IenW worden uitgevoerd.

Overboekingen naar HXII

In 2024 gaat er € 10,7 miljoen vanuit het MF via overboekingen naar HXII toe. Deze middelen worden voornamelijk ingezet voor de bekostiging van de volgende projecten:

  • Voor de bekostiging van het innovatieprogramma Topsector Logistiek wordt het benodigde budget overgeboekt naar artikel 18 van HXII (€ - 6,4 miljoen).

  • Voor een subsidiebijdrage aan de KNRM wordt het benodigde budget overgeboekt naar artikel 18 van HXII (€ - 3 miljoen).

  • Voor bekostiging van extra benodigd Beleidsondersteuning en Advies (BOA) RWS wordt budget overgeboekt naar artikel 18 van HXII (€ - 1,4 miljoen).

  • Restant betreft andere kleine overboekingen.

Overboekingen naar andere ministeries

  • Er wordt € 8,1 miljoen overgeboekt naar het ministerie van Defensie voor de Kustwacht. Het gaat hierbij om kosten voor handhaving, dienstverlening, de bedrijfsvoering en voor het project Maritiem Operatiecentrum van de Kustwacht.

  • Het ministerie van IenW boekt € 1,4 miljoen over naar het ministerie van EZK voor een bijdrage aan het door Marin uit te voeren onderzoeksprogramma scheepvaartveiligheid Noordzee.

Reservering Maritieme Maakindustrie

Het artikelonderdeel wordt met € 10 miljoen opgehoogd voor het aandeel van IenW in de Rijksbijdrage aan de Maritieme Maakindustrie. De bijdrage bestaat uit € 5 miljoen in 2024 en € 5 miljoen in 2025.

15.04 Geïntegreerde contractvormen

Het artikelonderdeel wordt in 2024 per saldo met € 8,3 miljoen verlaagd. De belangrijkste mutaties op dit artikelonderdeel zijn: de verwerking van het saldo 2023 (€ 9,8 miljoen) en de actualisatie van de programmering (- € 16,7 miljoen).

Saldo 2023

Dit artikelonderdeel wordt in 2023 met € 9,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2023. Dit betekent dat in 2023 € 9,8 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2024 bij dit artikelonderdeel in opgeteld, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Realistisch ramen Mobiliteitsfonds

In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.

Actualisering programmering

Om de budgetten voor geïntegreerde contractvormen aan te laten sluiten op de actuele programmering is er € 16,7 miljoen van 2024 naar latere jaren toe geschoven. Dit is het gevolg van de volgende schuiven:

  • Selectieve onttrekking Zeetoegang IJmond (€ - 11,1 miljoen): de prijsstijgingen van het realisatiecontract en de staalclaim pakken lager uit dan aanvankelijk werd aangenomen. Om de prijsstijgingen te kunnen dekken is een deel van van het budget eerder naar voren gehaald. Doordat de kosten lager zijn uitgevallen dan verwacht schuift een deel van het budget weer terug.

  • Overige schuiven (€ - 5,6 miljoen).

15.09 Ontvangsten

De ontvangsten worden in 2024 per saldo met € 15,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door: de eerder toegelichte ontvangsten voor de Averijhaven vanuit de provincie Noord-Holland (€ 27,6 miljoen) en actualisatie van de programmering (€ - 12,3 miljoen).

Ontvangsten Averijhaven

De ontvangst vanuit de provincie Noord-Holland (€ 27,6 miljoen) wordt onder 15.03 Ontwikkeling nader toegelicht.

Realistisch ramen Mobiliteitsfonds

In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.

Actualisatie programmering

Om de ontvangstenbudgetten aan te laten sluiten op de huidige programmering is er € 12,3 miljoen vanuit 2024 naar de jaren 2025-2028 geschoven. De schuif op de ontvangsten wordt voornamelijk veroorzaakt door het project Nieuwe Sluis Terneuzen. De ontvangsten van onder andere de verkoop van gebouwen en gronden gebeurt later in de tijd dan voorheen begroot.

Licence