Base description which applies to whole site

2.5 Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 15 Hoofdvaarwegennet

15

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

1.674.874

252.007

1.926.881

Uitgaven

1.378.717

18.734

1.397.451

15.01 Exploitatie

9.947

2.200

12.147

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

9.947

2.200

12.147

15.02 Onderhoud en vernieuwing

666.097

5.038

671.135

15.02.01 Onderhoud

529.341

5.544

534.885

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

528.535

5.520

534.055

15.02.04 Vernieuwing

136.756

‒ 506

136.250

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

1

 

1

15.03 Ontwikkeling

205.717

‒ 17.150

188.567

15.03.01 Aanleg

149.512

27.115

176.627

15.03.02 Planning en studies

48.155

‒ 44.265

3.890

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

1.880

57

1.937

15.03.03 Optimalisering gebruik

8.050

8.050

15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

88.159

3.516

91.675

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

408.797

25.130

433.927

15.06.01 Apparaatskosten RWS

375.728

24.132

399.860

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

375.728

24.132

399.860

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

33.069

998

34.067

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

33.069

998

34.067

Ontvangsten

37.543

2.026

39.569

15.09 Ontvangsten

37.543

2.026

39.569

Verplichtingen

De verhoging van het verplichtingenbudget van het artikel Hoofdvaarwegennet voor 2024 met € 252 miljoen wordt met name veroorzaakt door:

Verplichtingenschuiven vaarwegen (€ 182,8 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren. De grooste verplichtingenschuiven in 2024 op dit artikel zijn: Krammersluizen (€ 134,9 miljoen) en Tilburg 3 (€ 41,0 miljoen)

Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 53,9 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Prijsstijgingen Hoofdvaarwegennet (€ 12,4 miljoen)

Dit betreft een overboeking van artikel 11 naar de projectbudgetten op artikel 15 wat betreft excessieve prijsstijgingen.

Uitgaven

De uitgaven van het artikel Hoofdvaarwegennet voor 2024 worden met € 18,7 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

15.02 Onderhoud en vernieuwing

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 5,0 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Afronding NoMo AOV (- € 19,2 miljoen)

RWS heeft het programma NoMo AOV (Nota Mobiliteit Achterstallig onderhoud Vaarwegen) afgerond. Na afronding is nog budget beschikbaar dat weer teruggestort wordt aan de opdrachtgever DGLM en beschikbaar gesteld aan de generieke reservering.

Loon- en Prijsbijstelling 2024 (€ 20,1 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Diverse kleinere mutaties (€ 4,1 miljoen).

15.03 Ontwikkeling

De verlaging van dit artikelonderdeel met € 17,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Defensie: Overboeking (- € 14,8 miljoen)

Vanaf 2021 is de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland namens haar opdrachtgever IenW/RWS uitgebreid om de veiligheid ten behoeve van Windenergie op Zee te waarborgen. De betreffende schepen (ETV Zuid en ETV Midden) huurt de Kustwacht bij de Rijksrederij (- € 10,7 miljoen). Dit bedrag betreft de bijdrage van IenW aan deze kosten. Verder boekt IenW geld over naar Defensie voor het project Verkeersbeeld op Zee (VOZ) (- € 4,1 miljoen)

Kaderruilen 2024 (- € 52,6 miljoen)

Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderverlaging van € 52,6 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

Opgave Hoofdvaarwegen MF: Maasroute fase 2 (Julianakanaal) (€ 26,9 miljoen)

Naar aanleiding van het besluit van de minister om de gevaarlijke situatie op het Julianakanaal op korte termijn op te lossen zijn er op korte termijn extra financiële middelen nodig.

Overboekingen vanaf HXII (€ 18,9 miljoen)

Uit het bijsturingsplan is gekomen dat er een aanvullende regeling komt voor stikstof walstroom. Een deel van het beschikbare budget vanuit de stikstof middelen wordt ingezet voor het verlengen van de subsidieregeling en een deel wordt ingezet voor walstroom op de Rijksligplaatsen. Met deze overboeking wordt het budget (€ 18,9 miljoen) van HXII artikel 18 overgeheveld naar walstroom Rijksligplaatsen. De Rijksligplaatsen zijn ligplaatsen waar schepen van het Rijk kunnen aanmeren.

Diverse kleinere mutaties (€ 4,4 miljoen).

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 25,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door:

Loon- en Prijsbijstelling 2024 (€ 20,9 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Diverse kleinere mutaties (€ 4,2 miljoen)

15.09 Ontvangsten

De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.

Licence