Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.604 | 1.947.000 | 1.949.604 | ‒ 1.867.777 | 81.827 | ‒ 434 | 66 | 66 | 66 | 2.170 |
Uitgaven | 434.870 | 0 | 434.870 | 85.778 | 520.648 | ‒ 434 | 66 | 66 | 66 | 338.838 |
Garanties | 17.794 | 0 | 17.794 | 0 | 17.794 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB pan-Europees garantiefonds | 17.794 | 0 | 17.794 | 0 | 17.794 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 414.473 | 0 | 414.473 | 86.212 | 500.685 | 0 | 0 | 0 | 0 | 336.669 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 1.519 | 0 | 1.519 | 0 | 1.519 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19 |
Rentecompensatie ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 296.518 | 0 | 296.518 | 68.212 | 364.730 | 0 | 0 | 0 | 0 | 336.650 |
EBRD | 75.000 | 0 | 75.000 | 25.000 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinleg ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne | 41.436 | 0 | 41.436 | ‒ 7.000 | 34.436 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 2.603 | 0 | 2.603 | ‒ 434 | 2.169 | ‒ 434 | 66 | 66 | 66 | 2.169 |
Technische assistentie | 2.003 | 0 | 2.003 | 66 | 2.069 | 66 | 66 | 66 | 66 | 2.069 |
Overige opdrachten | 600 | 0 | 600 | ‒ 500 | 100 | ‒ 500 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Ontvangsten | 248.952 | 0 | 248.952 | ‒ 135.098 | 113.854 | ‒ 163.868 | ‒ 2.921 | ‒ 1.789 | 1.269 | 252.169 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.876 | 0 | 1.876 | 19.066 | 20.942 | 2.025 | 1.599 | 1.548 | 1.550 | 2.965 |
Ontvangsten IFI's | 1.876 | 0 | 1.876 | 19.066 | 20.942 | 2.025 | 1.599 | 1.548 | 1.550 | 2.965 |
Ontvangsten ESM Kapitaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 247.076 | 0 | 247.076 | ‒ 154.164 | 92.912 | ‒ 165.893 | ‒ 4.520 | ‒ 3.337 | ‒ 281 | 249.204 |
Aflossing lening Griekenland | 159.919 | 0 | 159.919 | ‒ 159.919 | 0 | ‒ 159.919 | 0 | 0 | 0 | 159.919 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 87.157 | 0 | 87.157 | 5.755 | 92.912 | ‒ 5.974 | ‒ 4.520 | ‒ 3.337 | ‒ 281 | 51.401 |
Aflossing lening Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 33.333 |
Renteontvangsten lening Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.551 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.604 | 1.947.000 | 1.949.604 | ‒ 1.867.777 | 81.827 | ‒ 434 | 66 | 66 | 66 | 2.170 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 1.947.000 | 1.947.000 | ‒ 2.028.856 | ‒ 81.856 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie aan DNB inzake IMF | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.141.800 | ‒ 2.141.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EFSM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
AIIB | 0 | 0 | 0 | 13.877 | 13.877 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 0 | 0 | 0 | 99.067 | 99.067 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SURE | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB - pan-Europees garantiefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NGEU | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MFB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MFB Headroomgarantie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Oekraïne faciliteit | 0 | 1.947.000 | 1.947.000 | 0 | 1.947.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 2.604 | 0 | 2.604 | 161.079 | 163.683 | ‒ 434 | 66 | 66 | 66 | 2.170 |
EIB - pan-Europees garantiefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Rentecompensatie ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 0 | 0 | 0 | 68.513 | 68.513 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EBRD | 0 | 0 | 0 | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinleg ESM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne | 0 | 0 | 0 | ‒ 7.000 | ‒ 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 2.003 | 0 | 2.003 | 66 | 2.069 | 66 | 66 | 66 | 66 | 2.069 |
Overige betalingsverplichtingen | 600 | 0 | 600 | ‒ 500 | 100 | ‒ 500 | 0 | 0 | 0 | 100 |
2024 | |
---|---|
juridisch verplicht | 77% |
bestuurlijk gebonden | 22% |
beleidsmatig gereserveerd | 1% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
In 2024 bedraagt het totaal aan juridisch verplichte uitgaven 77% van het totaal aan uitgaven. Het bestaat voornamelijk uit uitgaven op garanties en bijdragen aan internationale organisaties. Daarnaast is 22% bestuurlijk gebonden, het betreft hier de kapitaalinjectie aan de EBRD ten behoeve van steun aan Oekraïne. De 1% bij beleidsmatig gereserveerd bestaat voornamelijk uit technische assistentie aan kiesgroeplanden waarvoor nog geen verplichting is aangegaan.
Verplichtingen
Garantieverplichtingen
Garantie aan DNB inzake IMF
In december 2023 is er in het IMF een akkoord bereikt over de 16e quotaherziening van het IMF, waarbij permanente quota middelen omhoog gaan en tijdelijke leningen verlaagd worden zodat de totale leningencapaciteit van het IMF gelijk blijft. De Nederlandse uitstaande garantie aan de DNB voor het IMF wordt hierdoor verlaagd met € 2,1 mld.5 Indien niet genoeg landen voor 15 november 2024 akkoord gaan met de inwerkingtreding, zal deze wijziging ingaan op het moment dat voldoende landen hebben ingestemd. In dat geval zal deze mutatie worden verschoven. Daarnaast is de garantie aangepast o.b.v de wisselkoers van de SDR ten opzichte van de euro.
AIIB
De uitstaande garantie wordt bijgesteld met € 13,9 mln. o.b.v. de wisselkoers van de USD ten opzichte van de euro. Aangezien de koers van de euro ten opzichte van de dollar is gedaald, stijgt de waarde van deze garantie.
Wereldbank
De uitstaande garanties aan de Wereldbank voor IBRD en MIGA worden in totaal bijgesteld met € 99,1 mln. aan de hand van de meest recente wisselkoersramingen. De garanties zijn in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in euro. Aangezien de koers van de euro ten opzichte van de dollar is gedaald, stijgt de waarde van deze garanties.
Overige verplichtingen
Wereldbank
Tijdens de Voorjaarsvergadering van de Wereldbank kondigt Nederland, onder voorbehoud van parlementaire goedkeuring, deelname aan in aankoop van hybride kapitaal (€ 68 mln.). Dit is een schuldinstrument met eigenschappen van kapitaal; er wordt rente ontvangen maar het geeft geen stemrecht. De looptijd is oneindig, maar tijdens een toekomstige middelenaanvulling kan het hybride kapitaal worden omgezet in een reguliere kapitaalbijdrage. De Wereldbank kan op basis van hybride kapitaal nieuwe obligaties uitgeven. De komende 10 jaar kan de hiermee opgehaalde financiering worden ingezet voor projecten ten behoeve van de ‘Global Public Goods’, zoals klimaatverandering, pandemieparaatheid en fragiliteit. Hierbij geldt een hefboomeffect; elke ingelegde euro creëert over de komende 10 jaar € 8 aan additionele leencapaciteit.
EBRD
Betreft een kapitaalinjectie aan de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD). Met behulp van deze injectie kan de EBRD blijven bijdragen aan het steunen van Oekraïne. Vooruitlopend op de uitkomst van de onderhandelingen was in 2023 een reservering opgenomen van € 75 mln. Nu bekend is dat de verplichting pas in 2024 ingaat, wordt de begroting hierop aangepast. Tevens wordt de reservering opgehoogd met € 25 mln. omdat de kapitaaluitbreiding bij de EBRD hoger is geworden dan initieel geraamd.6
Bijdrage EU voor rente Oekraïne
De betalingsverplichting en uitgaven voor de rentebijdrage voor Oekraïne worden bijgesteld op basis van de definitieve bijdrage vastgesteld door de Europese Commissie. Dit resulteert in lagere uitgaven van € 7 mln. Deze meevaller wordt volgens afspraak voor € 5 mln. ingezet voor het Poverty Reduction and Growth Trust (op de BHOS-begroting), zoals in het najaar 2023 is gedeeld met de Kamers in de Kamerbrief over de Nederlandse inzet7.
Uitgaven
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Wereldbank
Zie toelichting onder 'Verplichtingen'.
EBRD
Zie toelichting onder 'Verplichtingen'.
Ontvangsten
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
De betaling aan International Finance Corporation (IFC) van ca. € 19 mln. in 2023 is de eerste keer niet gelukt. Daarom is de betaling in 2023 een tweede keer gestart. De teruggave van het bedrag is net over de jaargrens gegaan en daarom ontstaat een extra ontvangst in 2024.
Leningen
Op basis van de meest recente renteramingen worden de verwachte ontvangsten van de lening aan Griekenland bijgesteld. Daarnaast wordt de raming voor de aflossing van de lening aan Griekenland bijgesteld. In 2023 heeft Griekenland een vervroegde aflossing gemaakt, waardoor in 2024 en 2025 niet zal worden afgelost.