Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.443.810 | ‒ 500 | 1.443.310 | ‒ 106.306 | 1.337.004 | ‒ 63.725 | ‒ 95.900 | ‒ 24.115 | 116.726 | 1.507.563 |
Uitgaven | 1.497.810 | ‒ 500 | 1.497.310 | ‒ 106.306 | 1.391.004 | ‒ 63.725 | ‒ 95.900 | ‒ 24.115 | 116.726 | 1.507.563 | |
Apparaatsuitgaven | 763.220 | 0 | 763.220 | 27.847 | 791.067 | 14.173 | 14.673 | 13.017 | 13.217 | 773.251 | |
33.1 | Apparaat Openbaar Ministerie | 763.220 | 0 | 763.220 | 27.847 | 791.067 | 14.173 | 14.673 | 13.017 | 13.217 | 773.251 |
Personele uitgaven | 616.879 | 0 | 616.879 | 24.517 | 641.396 | 14.173 | 14.673 | 13.017 | 13.217 | 627.460 | |
Eigen personeel | 559.086 | 0 | 559.086 | 24.517 | 583.603 | 14.173 | 14.673 | 13.017 | 13.217 | 569.679 | |
Externe inhuur | 56.186 | 0 | 56.186 | 0 | 56.186 | 0 | 0 | 0 | 0 | 56.174 | |
Overig personeel | 1.607 | 0 | 1.607 | 0 | 1.607 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.607 | |
Materiële uitgaven | 146.341 | 0 | 146.341 | 3.330 | 149.671 | 0 | 0 | 0 | 0 | 145.791 | |
ICT | 25.239 | 0 | 25.239 | 3.330 | 28.569 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23.650 | |
SSO's | 50.196 | 0 | 50.196 | 0 | 50.196 | 0 | 0 | 0 | 0 | 51.250 | |
Overig materieel | 70.906 | 0 | 70.906 | 0 | 70.906 | 0 | 0 | 0 | 0 | 70.891 | |
Programmauitgaven | 734.590 | ‒ 500 | 734.090 | ‒ 134.153 | 599.937 | ‒ 77.898 | ‒ 110.573 | ‒ 37.132 | 103.509 | 734.312 | |
33.2 | Bestuur, informatie en technologie | 68.542 | ‒ 500 | 68.042 | ‒ 7.919 | 60.123 | 1.703 | 1.278 | 278 | 278 | 57.710 |
Bijdrage aan medeoverheden | 30.701 | 0 | 30.701 | 2.455 | 33.156 | 70 | 250 | 250 | 250 | 29.148 | |
Regionale Informatie en Expertise Centra | 27.093 | 0 | 27.093 | 2.835 | 29.928 | 250 | 250 | 250 | 250 | 26.788 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 3.608 | 0 | 3.608 | ‒ 380 | 3.228 | ‒ 180 | 0 | 0 | 0 | 2.360 | |
Subsidies (regelingen) | 16.245 | 0 | 16.245 | 2.313 | 18.558 | 1.055 | 450 | 450 | 450 | 16.652 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.719 | 0 | 3.719 | 556 | 4.275 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.718 | |
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) | 588 | 0 | 588 | 0 | 588 | 0 | 0 | 0 | 0 | 599 | |
Overige Subsidies | 11.938 | 0 | 11.938 | 1.757 | 13.695 | 1.055 | 450 | 450 | 450 | 12.335 | |
Opdrachten | 21.596 | ‒ 500 | 21.096 | ‒ 12.687 | 8.409 | 578 | 578 | ‒ 422 | ‒ 422 | 11.910 | |
Overige Opdrachten | 21.596 | ‒ 500 | 21.096 | ‒ 12.687 | 8.409 | 578 | 578 | ‒ 422 | ‒ 422 | 11.910 | |
33.3 | Opsporing en vervolging | 661.948 | 0 | 661.948 | ‒ 126.234 | 535.714 | ‒ 79.601 | ‒ 111.195 | ‒ 38.066 | 103.231 | 676.602 |
Bijdrage aan agentschappen | 153.466 | 0 | 153.466 | 9.681 | 163.147 | 638 | 458 | 458 | 458 | 144.784 | |
NFI | 99.539 | 0 | 99.539 | 8.283 | 107.822 | 258 | 258 | 258 | 258 | 95.555 | |
Justid | 26.587 | 0 | 26.587 | 1.018 | 27.605 | 200 | 200 | 200 | 200 | 21.790 | |
Justis | 27.340 | 0 | 27.340 | 380 | 27.720 | 180 | 0 | 0 | 0 | 27.439 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 5.602 | 0 | 5.602 | 1.400 | 7.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.023 | |
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) | 5.602 | 0 | 5.602 | 1.400 | 7.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.023 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 296.246 | 0 | 296.246 | ‒ 97.017 | 199.229 | 2.032 | ‒ 18.742 | ‒ 5.033 | ‒ 13.006 | 248.965 | |
Caribisch Nederland (BES) | 6.433 | 0 | 6.433 | ‒ 6.433 | 0 | ‒ 6.433 | ‒ 6.733 | ‒ 6.732 | ‒ 6.731 | 0 | |
FIU.Nederland | 7.647 | 0 | 7.647 | 0 | 7.647 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.629 | |
Aanpak ondermijning | 276.350 | 0 | 276.350 | ‒ 92.245 | 184.105 | 5.418 | ‒ 12.009 | 1.699 | ‒ 6.275 | 232.025 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 5.816 | 0 | 5.816 | 1.661 | 7.477 | 3.047 | 0 | 0 | 0 | 9.311 | |
Subsidies (regelingen) | 7.037 | 0 | 7.037 | ‒ 356 | 6.681 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.432 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 556 | 0 | 556 | ‒ 556 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 556 | |
Overige Subsidies | 6.481 | 0 | 6.481 | 200 | 6.681 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.876 | |
Opdrachten | 197.454 | 0 | 197.454 | ‒ 39.942 | 157.512 | ‒ 82.271 | ‒ 92.911 | ‒ 33.491 | 115.779 | 268.255 | |
Schadeloosstellingen | 22.577 | 0 | 22.577 | 0 | 22.577 | 0 | 0 | 0 | 0 | 22.572 | |
Onrechtmatige Detentie | 6.971 | 0 | 6.971 | 0 | 6.971 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.970 | |
Caribisch Nederland (BES) | 381 | 0 | 381 | ‒ 381 | 0 | ‒ 381 | ‒ 381 | ‒ 381 | ‒ 381 | 0 | |
Gerechtskosten | 39.581 | 0 | 39.581 | 0 | 39.581 | 0 | 0 | 0 | 0 | 39.573 | |
Verkeershandhaving OM | 42.859 | 0 | 42.859 | ‒ 6.966 | 35.893 | 4.900 | 5.300 | 900 | 600 | 36.047 | |
Afpakken | 651 | 0 | 651 | 0 | 651 | 0 | 0 | 0 | 0 | 651 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 14.781 | 0 | 14.781 | ‒ 1.041 | 13.740 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14.778 | |
Overige Opdrachten | 69.653 | 0 | 69.653 | ‒ 31.554 | 38.099 | ‒ 86.790 | ‒ 97.830 | ‒ 34.010 | 115.560 | 147.664 | |
Garanties | 2.143 | 0 | 2.143 | 0 | 2.143 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.143 | |
Faillissementscuratoren | 2.143 | 0 | 2.143 | 0 | 2.143 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.143 | |
33.4 | Vervolging en berechting MH17-verdachten | 4.100 | 0 | 4.100 | 0 | 4.100 | 0 | ‒ 656 | 656 | 0 | 0 |
Opdrachten | 4.100 | 0 | 4.100 | 0 | 4.100 | 0 | ‒ 656 | 656 | 0 | 0 | |
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 4.100 | 0 | 4.100 | 0 | 4.100 | 0 | ‒ 656 | 656 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.166.233 | 0 | 1.166.233 | 35.754 | 1.201.987 | 105.359 | 38.470 | 4.666 | 5.932 | 1.501.174 |
Budgetflex artikel 33: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 94%, het restantbedrag is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
De verhoging van het apparaatsbudget wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
– Een interne budgetoverboeking ad € 5,5 vanuit het tegengaan van ondermijning naar forensische opsporing.
– Bij het OM is een stijgende ontwikkeling te zien van het aantal overtredingen, waardoor een aanpassing van het budget noodzakelijk is. Het budget is voornamelijk bestemd voor meer hoorzittingen en afhandeling van zaken die door professioneel gemachtigden zijn ingediend. Daarnaast is er sprake van inhaalacties ten behoeve van het landelijke zaakvolgsyteem BOSZ (Betere Opsporing door Sturing op Zaken)-voorraad, voornamelijk door de stijging van het aantal zaken betreffende het rijden onder invloed van alcohol/drugs. Tezamen wordt hiervoor € 15 mln. vrijgemaakt.
– Het PMJ- budget OM prognosticeert een stijgende ontwikkeling van het aantal overtredingen ten opzichte van de vorige PMJ-raming. Vanaf 2025 betreft het een meerjarig budgettair effect van € 13 mln. De OM-reeks is anders verwerkt in de JenV-begroting dan de PMJ-capaciteitsramingen omdat rekening wordt gehouden met een teruglopend aantal Mulderzaken door nieuwe regelgeving voor proceskostenvergoeding
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Deze post bestaat voornamelijk uit een technische mutatie van € 6,7 mln. voor het project Landelijk informatie en Expertisecentrum ondermijnende Criminaliteit. Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.
33.3 Opsporing en vervolging
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)Het NFI -budget wordt verhoogd met € 7 mln. vanuit aanpak ondermijning voor forensische opsporing.
Caribisch NederlandDit betreft een meerjarige technische mutatie van € 6,4 mln. op dit artikelonderdeel om het budget te centraliseren.
Aanpak ondermijningDeze post wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:
– Het budget ad € 5,3 mln. voor het Strategisch Kennis Centrum (SKC) te Vlissingen wordt door middel van deze mutatie meerjarig overgeheveld van het programmabudget naar het apparaatsbudget. Dit betreft een technische mutatie.
– Een bijdrage aan het Openbaar Ministerie (€ 5,5 mln.), Nationale Politie (€ 10,4 mln.) en het Nederlands Forensisch Instituut (€ 7 mln.) voor forensische opsporing.
– Een kasschuif op het programma preventie met gezag flexibele aanpak. De kasschuif houdt verband met een vertraging in de planvorming. Omdat in 2025 en 2026 reeds middelen beschikbaar zijn wordt het kasritme aangepast door de middelen in 2024 voor € 8 mln. door te schuiven naar 2027 waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden.
– Het kasritme van het Beslag Informatie Systeem (BIS), dat voorziet in het beheer van in beslag genomen goederen, wordt in verband met een advies van het adviescollege ICT -toetsing (AC-ICT) aangepast. De middelen uit 2024 ad € 18 mln. wordt door middel van een kasschuif doorgeschoven naar 2025 waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden.
Verkeershandhaving Openbaar MinisterieDe levering voor de vervanging van de vaste flitsers is vertraagd. Als gevolg hiervan is een kasschuif van de middelen noodzakelijk om de verschuiving van kosten van 2024 naar de daaropvolgende jaren te dekken. Hiervoor wordt uit 2024 € 12,3 mln. doorgeschoven en verdeeld over de jaren 2025 tot en met 2029. Daarnaast kent het landelijk budget Verkeer in 2023 een onderbesteding van € 5,3 mln. als gevolg van een opschuiving in de planning van projecten. Dit bedrag is doorgeschoven naar 2024.
Overige opdrachten
– Voor de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering worden vanuit het instrument overige opdrachten jaarlijks middelen beschikbaar gesteld aan diverse strafrechtketenorganisaties. Bij 1e suppletoire behelst dit voor 2024 een bedrag van € 12,3 mln., waarvan onder andere € 4,7 mln. aan politie en € 3,3 mln. aan het OM. De voornaamste activiteit in 2024 in het kader van de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering behelst het verder concretiseren/ het in beeld brengen van noodzakelijke aanpassingen in opleidingen, werkprocessen en ICT-systemen. Daarnaast is in 2023 € 3,8 mln. minder uitgegeven dan oorspronkelijk gepland aan de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering. Dit bedrag is uit de eindejaarsmarge toegevoegd aan dit budget voor uitvoering in 2024.
– Samen met de partners in de strafrechtketen is 1 april 2029 vastgesteld als datum voor de inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van Strafvordering. In verband hiermee wordt het kasritme aangepast via een kasschuif om de aanwezige dekking te laten aansluiten op de jaren waarin de kosten naar verwachting worden gemaakt. Hiervoor wordt in totaal € 252,5 mln. (2024 -/- € 33,8 mln.; 2025 -/- € 86,8 mln.; 2026 -/- € 97,8 mln.; 2027 -/- € 34,0 mln.) doorgeschoven naar 2028 (€ 115,6 mln.) en 2029 (€ 136,9 mln.).
Mutaties ontvangstenDe Boeten en Transactie-ontvangsten zijn geraamd voor de periode 2024-2029. De raming laat een stijging zien ten opzichte van de begroting 2024. Hierbij is rekening gehouden met de benodigde vervangingen van flitspalen en het gegeven dat enkele trajectcontroles aan het eind van hun levensduur komen in de komende jaren. Het OM zet de komende jaren in op verkeershandhaving gericht op de verkeersveiligheid. Daarnaast wordt een bijstelling gedaan op de Boete en transactieraming in verband met de latere inwerkingtreding van de verhoging van de boetetarieven (1 maart in plaats van 1 januari).