Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 2.183.852 | 0 | 2.183.852 | 34.671 | 2.218.523 | ‒ 16.568 | ‒ 12.107 | 35.596 | 52.561 | 2.198.246 |
Uitgaven | 2.183.852 | 0 | 2.183.852 | 34.671 | 2.218.523 | ‒ 16.568 | ‒ 12.107 | 35.596 | 52.561 | 2.198.246 | |
Apparaatsuitgaven | 37.005 | 0 | 37.005 | 640 | 37.645 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35.966 | |
32.1 | Apparaat Hoge Raad | 37.005 | 0 | 37.005 | 640 | 37.645 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35.966 |
Personele uitgaven | 32.155 | 0 | 32.155 | 640 | 32.795 | 0 | 0 | 0 | 0 | 32.203 | |
Eigen personeel | 31.474 | 0 | 31.474 | 640 | 32.114 | 0 | 0 | 0 | 0 | 31.523 | |
Externe inhuur | 681 | 0 | 681 | 0 | 681 | 0 | 0 | 0 | 0 | 680 | |
Materiële uitgaven | 4.850 | 0 | 4.850 | 0 | 4.850 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.763 | |
ICT | 2.016 | 0 | 2.016 | 0 | 2.016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.168 | |
SSO's | 586 | 0 | 586 | 0 | 586 | 0 | 0 | 0 | 0 | 586 | |
Overig materieel | 2.248 | 0 | 2.248 | 0 | 2.248 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.009 | |
Programmauitgaven | 2.146.847 | 0 | 2.146.847 | 34.031 | 2.180.878 | ‒ 16.568 | ‒ 12.107 | 35.596 | 52.561 | 2.162.280 | |
32.2 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | 708.562 | 0 | 708.562 | 6.300 | 714.862 | 4.101 | 5.712 | 6.281 | 6.281 | 675.177 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 40.795 | 0 | 40.795 | 300 | 41.095 | 200 | 200 | 200 | 200 | 41.022 | |
Raad voor Rechtsbijstand | 30.859 | 0 | 30.859 | 300 | 31.159 | 200 | 200 | 200 | 200 | 31.088 | |
Bureau Financieel Toezicht | 9.936 | 0 | 9.936 | 0 | 9.936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.934 | |
Subsidies (regelingen) | 34.212 | 0 | 34.212 | 7.400 | 41.612 | 0 | 0 | 0 | 0 | 37.003 | |
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 616 | 0 | 616 | 0 | 616 | 0 | 0 | 0 | 0 | 615 | |
Juridisch Loket | 32.170 | 0 | 32.170 | 5.000 | 37.170 | 0 | 0 | 0 | 0 | 34.963 | |
Overige Subsidies | 1.426 | 0 | 1.426 | 2.400 | 3.826 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.425 | |
Opdrachten | 633.555 | 0 | 633.555 | ‒ 1.400 | 632.155 | 3.901 | 5.512 | 6.081 | 6.081 | 597.152 | |
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 10.797 | 0 | 10.797 | ‒ 5.000 | 5.797 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.795 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 619.493 | 0 | 619.493 | 2.810 | 622.303 | 3.901 | 5.512 | 6.081 | 6.081 | 584.682 | |
Mediation in Strafrecht | 1.183 | 0 | 1.183 | 300 | 1.483 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.183 | |
Overige Opdrachten | 2.082 | 0 | 2.082 | 490 | 2.572 | 0 | 0 | 0 | 0 | 492 | |
32.3 | Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 1.438.285 | 0 | 1.438.285 | 27.731 | 1.466.016 | ‒ 20.669 | ‒ 17.819 | 29.315 | 46.280 | 1.487.103 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 59.174 | 0 | 59.174 | 3.133 | 62.307 | 1.871 | 1.871 | 1.721 | 1.691 | 64.146 | |
Autoriteit Persoonsgegevens | 40.121 | 0 | 40.121 | 1.098 | 41.219 | 1.259 | 1.259 | 1.109 | 1.109 | 44.888 | |
College voor de Rechten van de Mens | 10.284 | 0 | 10.284 | 1.444 | 11.728 | 326 | 326 | 326 | 296 | 10.227 | |
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen | 2.174 | 0 | 2.174 | 100 | 2.274 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.152 | |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.127 | 0 | 5.127 | 286 | 5.413 | 286 | 286 | 286 | 286 | 5.412 | |
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.468 | 0 | 1.468 | 205 | 1.673 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.467 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.364.429 | 0 | 1.364.429 | 24.503 | 1.388.932 | ‒ 23.085 | ‒ 20.208 | 27.112 | 44.136 | 1.407.036 | |
Bijdragen Rechtspleging | 47 | 0 | 47 | 0 | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | 47 | |
Caribisch Nederland (BES) | 20 | 0 | 20 | 11.257 | 11.277 | 6.433 | 6.733 | 6.732 | 6.731 | 6.751 | |
Raad voor de rechtspraak | 1.364.075 | 0 | 1.364.075 | 10.146 | 1.374.221 | ‒ 29.518 | ‒ 26.941 | 20.380 | 37.405 | 1.399.951 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 287 | 0 | 287 | 3.100 | 3.387 | 0 | 0 | 0 | 0 | 287 | |
Subsidies (regelingen) | 10.166 | 0 | 10.166 | ‒ 286 | 9.880 | 164 | 137 | 101 | 72 | 10.410 | |
Rechtspleging | 608 | 0 | 608 | 0 | 608 | 0 | 0 | 0 | 0 | 607 | |
Wetgeving | 1.401 | 0 | 1.401 | 0 | 1.401 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.401 | |
Perspectief herstelbemiddeling | 0 | 0 | 0 | 2.057 | 2.057 | 2.174 | 2.190 | 2.206 | 2.230 | 2.230 | |
Overige Subsidies | 8.157 | 0 | 8.157 | ‒ 2.343 | 5.814 | ‒ 2.010 | ‒ 2.053 | ‒ 2.105 | ‒ 2.158 | 6.172 | |
Opdrachten | 4.516 | 0 | 4.516 | 381 | 4.897 | 381 | 381 | 381 | 381 | 5.511 | |
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 510 | 0 | 510 | 0 | 510 | 0 | 0 | 0 | 0 | 510 | |
Caribisch Nederland (BES) | 0 | 0 | 0 | 381 | 381 | 381 | 381 | 381 | 381 | 381 | |
Overige Opdrachten | 4.006 | 0 | 4.006 | 0 | 4.006 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.620 | |
Ontvangsten | 165.000 | 0 | 165.000 | 9.222 | 174.222 | 13.456 | 13.837 | 14.266 | 15.106 | 177.870 |
Budgetflex artikel 32: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Juridisch LoketDe Minister van SZW heeft besloten om voorzieningen te treffen om één van de aanbevelingen van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten te realiseren (Kamerbrief van 20 oktober 2023). Het gaat om de verbetering van de toegang tot het recht voor arbeidsmigranten c.q. kwetsbare werknemers. De voorzieningen die ze treffen betreft het bieden van 1) informatievoorziening, 2) juridisch advies en ondersteuning en 3) een laagdrempelige geschilbeslechting. De ministeries van SZW en J&V werken samen om de voorzieningen onder 2) en 3) te realiseren. Het onderdeel advies en ondersteuning zal geleverd worden door het Juridisch Loket. Hiervoor wordt een bedrag van € 5 mln. overgeboekt van SZW naar JenV.
Wet schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)Een ramingsbijstelling van € -5 mln. in 2024 op het terrein van de WSNP.
Toevoegingen rechtsbijstand
– Het budget wordt verhoogd met € 6,7 mln. ten behoeve van financiering van rechtsbijstand voor derdelanders uit Oekraïne die per september 2023 niet meer onder de Richtlijn tijdelijke bescherming (RTB) vallen en die in beroep gaan tegen het aflopen van hun bescherming onder de RTB.
– Het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) laat op basis van de ramingen vanaf 2025 een stijgende ontwikkeling zien. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename van het aantal geprognosticeerde toevoegingen op het gebied van asielrecht. In 2024 wordt het budget verlaagd met € -4 mln. , in 2025 verhoogd met € 3,9 mln., in 2026 verhoogd met € 5,5 mln. En vanaf 2027 verhoogd met € 6,1 mln. De reeks voor de rechtsbijstand is anders verwerkt in de JenV-begroting dan de PMJ-capaciteitsramingen. De oploop in de reeks is op het niveau van 2027 gestabiliseerd.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Caribisch NederlandDit betreft een meerjarige technische mutatie van € 6,4 mln. op dit artikelonderdeel om het budget te centraliseren.
Raad voor de rechtspraak. Deze post bestaat uit onder ander de volgende mutaties.
– De middelen voor Law delta Zeeland waren structureel vanaf 2025 toegevoegd aan het artikel-onderdeel met de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. In verband met de doorlooptijd van de realisatie van het Justitieel Complex Vlissingen is een kasschuif noodzakelijk. Hiervoor wordt een totaalbedrag van € 20,6 mln. (€ 6,9 mln. per jaar over 2025 tot en met 2027) doorgeschoven en gelijkmatig verdeeld over jaren 2028 en 2029.
– Bij de Raad voor de rechtspraak wordt het budget opgehoogd naar aanleiding van de PMJ- raming van de capaciteitsbehoefte van de justitiële ketens. Vanaf 2027 met € 27 mln.
– De raming van de Meerjaren Productie prognose (MPP) leidt in 2025 (€ -19 mln.) en 2026 (€ -20,5 mln.) tot een overschot op het terrein van het asiel. Vorig jaar gaf de prognose in de MPP een vrij grote toename van zwaardere asielzaken, waarvoor de Rechtspraak was gecompenseerd. Er is nog steeds sprake van een aanzienlijke toename van asielzaken bij de Rechtspraak, maar niet in de mate die vorig jaar werd geprognosticeerd.
Mutaties ontvangsten
– Als gevolg van de ontwikkelingen in de geraamde instroom van zaken op basis van de PMJ-raming zijn de verwachte ontvangsten voor de griffierechten aangepast. De ontvangstenraming in 2025 wordt opgehoogd naar € 13,4 mln. met een oploop naar € 16,4 mln. in 2029.
– In 2024 is een ramingsaanpassing van € 14,1 mln. die samenhangt met de verrekening van de gederfde ontvangsten in 2023 als gevolg van de uitgestelde indexering van de griffierechtentarieven.
– Een ramingsbijstelling van € 23 mln. door terugstorting van een overschot aan liquiditeiten door de Raad voor Rechtsbijstand in verband met het overschrijden ultimo 2023 van de liquiditeitsnorm.