In deze bijlage wordt per artikel de opbouw gegeven van de uitgaven en ontvangsten vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2023 tot de stand van de ontwerpbegroting 2024. Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die politiek relevant of groter dan € 5 mln. zijn.
31. Politie
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 7.177.190 | 7.215.511 | 7.157.214 | 7.144.832 | 7.152.317 | 7.152.317 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 481.906 | 484.954 | 554.687 | 582.905 | 552.720 | 554.470 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
additioneel budget informatiehuishouding 2024 (van bzk) | 0 | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 |
afwijkingsrapportage meerkosten huisvesting moc kw (naar def.) | ‒ 1.190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
bewaken en beveiligen | 16.854 | 45.146 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 |
dienst landelijke eenheid | 4.920 | 12.100 | 15.600 | 18.600 | 20.000 | 20.000 |
bijdrage rst lpo voor periode 2023-2026 (van kr) | 1.517 | 2.104 | 2.045 | 3.075 | 0 | 0 |
correctie dlr bijdrage naar dgpenv | ‒ 3.070 | ‒ 3.070 | ‒ 3.070 | ‒ 3.070 | ‒ 3.070 | ‒ 3.070 |
criminele geldstromen-integraal financieel combi team | 208 | 949 | 1.110 | 1.110 | 1.110 | 1.110 |
desaldering bijzondere bijdragen politie | 10.457 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
desaldering medegebruik opstelpunten c2000 | 3.160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
efficiencytaakstelling | 0 | ‒ 17.507 | ‒ 17.359 | ‒ 17.397 | ‒ 18.990 | ‒ 19.143 |
kasschuif cao politie | ‒ 15.261 | 15.261 | 0 | 0 | 0 | 0 |
personeelskosten 2023 | ‒ 128.075 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
stelsel van speciale eenheden tbv inzet dsi (naar def.) | ‒ 2.200 | ‒ 2.200 | ‒ 2.200 | ‒ 2.200 | ‒ 2.200 | ‒ 2.200 |
verrekening lpo 2023 np | 2.237 | 1.978 | 2.551 | 2.632 | 2.714 | 2.714 |
verruiming opleidingscapaciteit forensische artsen (naar vws) | 0 | ‒ 3.800 | ‒ 6.500 | ‒ 7.100 | ‒ 7.800 | ‒ 7.800 |
wind op zee 2023 (van ezk) | 5.594 | 2.180 | 2.220 | 2.230 | 2.286 | 0 |
Diversen | 1.143 | ‒ 251 | ‒ 647 | ‒ 226 | 74 | 74 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 7.555.390 | 7.755.785 | 7.773.081 | 7.792.821 | 7.766.591 | 7.765.902 |
Bewaken en beveiligenIn de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet € 100 miljoen (structureel vanaf 2025) beschikbaar gesteld om het stelsel Bewaken en Beveiligen integraal te versterken om zo onder andere te voorzien in extra capaciteit vanwege de groei van het aantal personen dat beveiliging nodig heeft. De politie ontvangt vanaf 2025 structureel € 65 miljoen voor o.a. het uitbreiden van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKBD), persoonsbegeleidingstaken en het cameratoezicht.
Dienst Landelijke EenheidIn de Kamerbrief van 18 november 2022 over de transitie Landelijke Eenheid heeft de MJenV aangegeven om aanvullend 20 miljoen euro structureel vrij te maken binnen de ondermijningsgelden om gelijk een betekenisvolle stap te zetten in het realiseren van ambities gericht op de versterking van de aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit door de Landelijke Eenheid. Door middel van deze mutatie worden de middelen overgeheveld van artikelonderdeel ondermijning naar politie.
Desaldering bijzondere bijdragen politieBijzondere bijdragen politie € 10,5 mln. Deze middelen worden gebruikt voor dekking van uitgaven binnen de politiebegroting.
EfficiencytaakstellingIn de eerste suppletoire begroting is een efficiencytaakstelling opgenomen ten behoeve van de Rijksbrede dekkingsopgave. Deze taakstelling wordt door middel van deze mutatie doorverdeeld naar de diverse onderdelen. Op artikel 31 betreft het vanaf 2024 € 17,5 mln. oplopend naar € 19,1 mln. in 2028.
Kasschuif cao politieDe kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif van ad € 15,3 mln. naar 2024.
Personeelskosten 2023Er vindt een budgetbijstelling plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
Verruiming opleidingscapaciteit forensische artsenJenV stelt in 2024 € 3,8 mln., in 2025 € 6,5 mln. en vanaf 2026 structureel € 7,8 mln. beschikbaar aan het ministerie van VWS ten behoeve van de opleiding van forensische artsen. De forensische geneeskunde heeft te kampen met een beperkte instroom in de opleiding en een grote uitstroom van artsen door vergrijzing. De beperkte instroom in de opleiding wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door het feit dat de driejarige opleiding op dit moment op incidentele basis wordt gefinancierd waardoor de continuïteit niet is geborgd. Om dit tekort aan te pakken worden middelen ingezet voor de uitbreiding van de opleidingscapaciteit.
Wind op zeeVoor de handhaving en opsporing kustwachtverband met betrekking tot Wind op Zee (WOZ) worden vanuit Economische Zaken en Klimaat voor 5 jaren middelen overgeheveld naar het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het betreft de ontwikkeling van Wind op Zee door middel van het plaatsen van windmolenparken met bijbehorende infrastructuur om in 2030 te komen tot een vermogen van 21 Giga-watt. De middelen worden beschikbaar gesteld om de aanvullende taken voor de politie als gevolg van WOZ in te vullen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
desaldering bijzondere bijdragen politie | 10.457 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
desaldering medegebruik opstelpunten c2000 | 3.160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 14.117 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Desaldering bijzondere bijdragen politie Bijzondere bijdragen politie € 10,5 mln. Deze middelen worden gebruikt voor dekking van uitgaven binnen de politiebegroting. Zie ook uitgaven.
32. Rechtspleging en rechtsbijstand
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.983.718 | 1.988.875 | 2.003.098 | 2.003.105 | 2.001.078 | 1.999.078 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 136.523 | 186.588 | 191.746 | 167.022 | 128.930 | 138.079 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
agenten in de wijk, hermansmiddelen | 0 | 1.445 | 2.890 | 2.890 | 2.890 | 2.890 |
efficiencytaakstelling | 0 | ‒ 4.937 | ‒ 4.931 | ‒ 4.876 | ‒ 5.240 | ‒ 5.301 |
kasschuif brede aanpak instrumenten bedrijfsbeëindiging | ‒ 1.902 | 821 | 1.081 | 0 | 0 | 0 |
personeelskosten 2023 | ‒ 16.018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
rechtsbijstand herstelregelingen kinderopvangtoeslag (van fin.) | 2.997 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
verlaging griffierechten | 0 | 11.258 | 21.681 | 21.681 | 21.681 | 21.681 |
wetsvoorstel herinvoering basisbeurs | 0 | 1.000 | 1.450 | 2.200 | 1.200 | 1.100 |
Diversen | 1.436 | ‒ 1.198 | ‒ 235 | ‒ 533 | ‒ 599 | ‒ 725 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 2.106.754 | 2.183.852 | 2.216.780 | 2.191.489 | 2.149.940 | 2.156.802 |
Efficiencytaakstelling In de eerste suppletoire begroting is een efficiencytaakstelling opgenomen ten behoeve van de Rijksbrede dekkingsopgave. Deze taakstelling wordt door middel van deze mutatie doorverdeeld naar de diverse onderdelen. Op artikel 32 betreft het vanaf 2024 € 4,9 mln. oplopend naar € 5,3 mln. in 2028.
Personeelskosten 2023Er vindt een budgetbijstelling plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
Verlaging griffierechtenDe verlaging van de griffierechttarieven leidt tot een verlaging van de financiële drempel om een geschil aan de rechter voor te leggen. Hierdoor zal het aantal zaken dat bij de rechter wordt aangebracht naar verwachting toenemen. Door een toename van het aantal zaken zal ook het beroep op gesubsidieerde rechtsbijstand toenemen. De verwachte structurele kosten van de verlaging van de griffierechten worden gedekt uit de middelen die na de bijstelling bij Voorjaarsnota beschikbaar zijn. Daarnaast zijn middelen uitgetrokken voor overige flankerende maatregelen om de toegang tot het recht te vergroten.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 167.431 | 117.494 | 119.738 | 120.907 | 121.834 | 121.834 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 0 | 36.248 | 15.197 | 16.204 | 16.803 | 17.919 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
verlaging griffierechten | 0 | 11.258 | 21.681 | 21.681 | 21.681 | 21.681 |
rechtsbijstand overschrijding liquiditeitsnorm | 90.788 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 258.219 | 165.000 | 156.616 | 158.792 | 160.318 | 161.434 |
Verlaging griffierechtenDe middelen ter dekking van de gevolgen van de verlaging van de griffierechten waren als één totaalbedrag geboekt op de ontvangstenraming (in de eerste supp. begroting 2022 en eerste supp. begroting 2023). De middelen hebben aan de ene kant betrekking op de mindere ontvangsten aan griffierechten maar bevatten tevens een component van extra uitgaven door een toename van het aantal zaken. Deze extra uitgaven component wordt met onderhavige boeking op de ontvangsten gecorrigeerd (zie ook de toelichting bij de uitgaven).
Rechtsbijstand overschrijding liquiditeitsnormAls gevolg van een overschrijding van de liquiditeitsnorm bij de Raad voor rechtsbijstand (verhouding tussen kortlopende bezittingen en kortlopende schulden) ultimo 2022 en de daaruit volgende terugbetaling aan JenV, worden de ontvangsten met € 90,8 mln. verhoogd.
33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.540.192 | 1.558.150 | 1.596.403 | 1.435.572 | 1.429.956 | 1.400.956 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 125.182 | ‒ 26.083 | 10.497 | 167.892 | 118.256 | 6.324 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
aanpak ondermijning int. - team search (naar def) | 0 | ‒ 2.138 | ‒ 638 | ‒ 638 | ‒ 638 | ‒ 638 |
agenten in de wijk (lijn 1) hermans middelen | 0 | 3.000 | 5.667 | 5.667 | 5.667 | 5.667 |
artikel 273f (mensenhandel) (van szw) | 0 | 1.086 | 0 | 0 | 0 | 0 |
dienst landelijke eenheid | ‒ 4.920 | ‒ 12.100 | ‒ 15.600 | ‒ 18.600 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 |
correctie dlr bijdrage naar dgpenv | 3.070 | 3.070 | 3.070 | 3.070 | 3.070 | 3.070 |
kasschuif wetboek van strafvordering | ‒ 9.620 | ‒ 8.920 | ‒ 8.920 | 14.560 | 12.900 | 0 |
criminele geldstromen-integraal financieel combi team | ‒ 603 | ‒ 1.960 | ‒ 2.450 | ‒ 2.450 | ‒ 2.450 | ‒ 2.450 |
ondermijning vertraging initiatieven | ‒ 48.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
efficiencytaakstelling | 0 | ‒ 3.474 | ‒ 3.609 | ‒ 3.601 | ‒ 3.805 | ‒ 3.485 |
financiering ubo-register trusts (naar ezk) | ‒ 1.142 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
hoekstra middelen: dna-c | 0 | 0 | 0 | 1.020 | 1.020 | 1.020 |
informeren raadplegen slachtoffers | 1.512 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif aanpak ondermijning | ‒ 8.600 | 8.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif zaaksysteem liec | ‒ 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
landelijk informatie- en expertise centrum (liec) | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 |
meerjarenbegroting MH17 | 0 | ‒ 10.374 | ‒ 6.556 | ‒ 555 | 0 | 0 |
middelen aanpak ondermijning | ‒ 8.000 | ‒ 18.500 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 |
personeelskosten 2023 | ‒ 21.581 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
riec's 2023 | ‒ 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
verrekening lpo 2023 dji | ‒ 457 | ‒ 1.077 | ‒ 1.165 | ‒ 1.183 | ‒ 1.180 | ‒ 1.171 |
verrekening lpo 2023 np | ‒ 2.237 | ‒ 1.978 | ‒ 2.551 | ‒ 2.632 | ‒ 2.714 | ‒ 2.714 |
verwijzingsportaal bankgegevens (van fin.) | 2.140 | 1.001 | 950 | 950 | 1.307 | 1.307 |
wet registratie sekswerkers | 0 | 15.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Diversen | ‒ 3.351 | ‒ 7.493 | ‒ 9.383 | ‒ 7.615 | ‒ 7.349 | ‒ 7.199 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.306.721 | 1.497.810 | 1.554.715 | 1.580.457 | 1.523.040 | 1.369.687 |
Agenten in de wijkDe middelen voortvloeiend uit de motie-Hermans die bestemd zijn voor het vergroten van veiligheid en om de handhaving te versterken zijn deels overgeheveld naar het OM voor de inzet van agenten in de wijk.
Dienst Landelijke EenheidIn de Kamerbrief van 18 november 2022 over de transitie Landelijke Eenheid heeft de MJenV aangegeven om aanvullend € 20 miljoen euro structureel vrij te maken binnen de ondermijningsgelden om gelijk een betekenisvolle stap te zetten in het realiseren van ambities gericht op de versterking van de aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit door de Landelijke Eenheid. Door middel van deze mutatie worden de middelen overgeheveld van artikelonderdeel ondermijning naar politie.
Kasschuif wetboek van strafvorderingVoor de implementatie van het nieuwe wetboek van Strafvordering zijn CA-middelen beschikbaar gesteld. Uitgaande van de invoering van het nieuwe wetboek medio 2026 zijn de middelen bij de eerste suppletoire begroting 2023 middels een kasschuif beschikbaar gesteld voor de jaren waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden. Deze kasschuif wordt nu gecorrigeerd waarbij rekening wordt gehouden met de ontvangen loon- en prijsbijstelling.
Ondermijning vertraging initiatievenDe landelijke trend is dat initiatieven zijn vertraagd door te weinig arbeidscapaciteit. Er is te weinig arbeidscapaciteit door een lagere instroom, een hoger verloop of doordat organisaties in dezelfde vijver arbeidscapaciteit aan het werven zijn. Daarnaast spelen er soms praktische problemen waardoor werving niet mogelijk is, denk hierbij bijvoorbeeld aan een omvangrijke reorganisatie (KMar) waardoor uitbreidingen niet gerealiseerd kunnen worden. Tevens hebben organisaties via meerdere bronnen extra middelen ontvangen en kost het tijd om dit goed te organiseren. Voor 2023 betreft het een bedrag van € 48 mln.
Kasschuif aanpak ondermijningEen deel van het budget op het artikelonderdeel aanpak ondermijning wordt door middel van een kasschuif in overeenstemming gebracht met de verwachte uitgaven. Het betreft middelen voor de implementatie van het Beslag Informatiesysteem; budget voor NPS (Nieuwe Psychoactieve Stoffen) omdat door de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel NPS het niet langer haalbaar is dat de wet dit jaar in werking treedt. De coalitieakkoordmiddelen bestemd voor de kennisagenda worden doorgeschoven naar 2024 voor een extra investering in innovatie in 2024.
Meerjarenbegroting MH17Doordat er op dit moment geen nieuwe rechtszaken gerelateerd aan MH17 gestart worden is begonnen aan een afbouw in activiteiten ten opzichte van de eerder opgestelde raming. Voor de jaren 2024 e.v. worden nog voornamelijk kosten gemaakt gerelateerd aan langlopende verplichtingen zoals beheer en afschrijving omtrent huisvesting (het JCS gebouw) en ICT voorzieningen omtrent het archiveren van de stukken van het MH17 proces. Het resterende budget wordt door middel van deze mutatie overgeboekt naar Financiën.
Middelen aanpak ondermijningIn het coalitieakkoord zijn er vanaf 2023 extra middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Een deel van de middelen is toegekend aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) voor het terugdringen van de georganiseerde criminaliteit tijdens detentie.
Personeelskosten 2023Er vindt een budgetbijstelling plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
Wet registratie sekswerkersTen behoeve van de wet registratie sekswerkers waren middelen gereserveerd op het artikel nog te verdelen. Deze worden nu overgeheveld naar het relevante beleidsartikel.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.282.541 | 1.309.582 | 1.320.885 | 1.348.145 | 1.362.245 | 1.362.245 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 147.681 | ‒ 143.244 | ‒ 131.362 | 29.449 | 76.972 | 104.051 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
afpakraming | 0 | 0 | 29.000 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 105 | ‒ 105 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.134.755 | 1.166.233 | 1.218.523 | 1.377.594 | 1.439.217 | 1.466.296 |
AfpakramingDe structurele reeks afpakraming op de JenV-begroting die bij de eerste suppletoire begroting vanaf 2026 naar boven is bijgesteld wordt met deze mutatie aangepast door de reeks in te laten gaan vanaf het jaar 2025 in plaats van vanaf 2026 zoals opgenomen in de eerste suppletoire begroting 2023.
34. Straffen en Beschermen
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 3.721.453 | 3.772.209 | 3.849.073 | 3.909.481 | 3.933.572 | 3.922.331 |
Mutatie amendement 2023 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 299.250 | 253.902 | 248.568 | 253.445 | 264.395 | 290.914 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
comm. hoekstra: aanpak criminaliteitsfenomenen | 0 | 0 | 0 | 800 | 964 | 2.000 |
desaldering aangepaste aantallen vog np/rp | 1.298 | 3.260 | 0 | 0 | 0 | 0 |
doorzorgfunctionaris hoekstra | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.185 |
efficiencytaakstelling | 0 | ‒ 2.453 | ‒ 2.401 | ‒ 2.393 | ‒ 2.643 | ‒ 2.708 |
iar surplus basisdienstverlening p-direkt 2021+2023 | ‒ 2.141 | ‒ 2.141 | ‒ 2.141 | ‒ 2.141 | ‒ 2.141 | ‒ 2.141 |
informeren raadplegen slachtoffers | ‒ 1.512 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif cri-middelen | ‒ 4.500 | 0 | 0 | 1.000 | 3.000 | 500 |
kasschuif toekomstvaste iv | ‒ 1.500 | 900 | 600 | 0 | 0 | 0 |
middelen aanpak ondermijning | 8.000 | 18.500 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
middelen vanuit programma pva ib 2.0 | 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
personeelskosten 2023 | ‒ 35.720 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
verrekening lpo 2023 dji | 457 | 1.077 | 1.165 | 1.183 | 1.180 | 1.171 |
wet seksuele misdrijven.regionale centra seksueel (naar gf) | 0 | ‒ 1.009 | ‒ 1.023 | ‒ 1.150 | ‒ 1.117 | ‒ 1.117 |
Diversen | 664 | 1.603 | 379 | 195 | ‒ 73 | ‒ 73 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 3.988.049 | 4.045.848 | 4.114.220 | 4.180.420 | 4.217.137 | 4.233.062 |
Middelen aanpak ondermijningIn het coalitieakkoord zijn vanaf 2023 extra middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Een deel van de middelen is toegekend aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) voor het terugdringen van de georganiseerde criminaliteit tijdens detentie.
Personeelskosten 2023Er vindt een budgetbijstelling plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 132.987 | 134.040 | 132.076 | 132.103 | 132.103 | 132.103 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 88.763 | ‒ 4.962 | ‒ 5.533 | 4.234 | 7.345 | 7.384 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
desaldering aangepaste aantallen vog np/rp | 1.298 | 3.260 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 700 | 840 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 223.748 | 133.178 | 126.543 | 136.337 | 139.448 | 139.487 |
36. Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 357.095 | 439.325 | 507.609 | 520.665 | 528.516 | 528.516 |
Mutatie amendement 2023 | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 26.100 | 127.278 | 146.744 | 141.272 | 135.260 | 135.260 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
bewaken & beveiligen persoons beveiliging binnenland (naar def.) | 0 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 | ‒ 50.000 |
bewaken en beveiligen | ‒ 16.854 | ‒ 45.146 | ‒ 65.000 | ‒ 65.000 | ‒ 65.000 | ‒ 65.000 |
efficiencytaakstelling | 0 | ‒ 1.864 | ‒ 1.966 | ‒ 1.985 | ‒ 2.131 | ‒ 2.145 |
personeelskosten 2023 | ‒ 1.024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
toekenning prijsbijstelling 2023 ncsc | ‒ 1.072 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 1.202 | ‒ 978 | ‒ 920 | ‒ 862 | ‒ 862 | ‒ 862 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 362.043 | 468.615 | 536.467 | 544.090 | 545.783 | 545.769 |
Bewaken en beveiligen Persoons Beveiliging BinnenlandHet stelsel bewaken en beveiligen is een belangrijk instrument in het beschermen van de democratische rechtstaat en cruciaal in de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit. Defensie/Koninklijke Marechaussee (KMar) draagt ook bij aan het aantal te bewaken en te beveiligen personen door de oprichting van een eenheid Persoonsbeveiliging Binnenland. Hiervoor is structureel € 50 miljoen vanaf 2024 gealloceerd voor Defensie/KMar.
Bewaken en BeveiligenIn de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet € 100 miljoen (structureel vanaf 2025) beschikbaar gesteld om het stelsel Bewaken en Beveiligen integraal te versterken om zo onder andere te voorzien in extra capaciteit vanwege de groei van het aantal personen dat beveiliging nodig heeft. De politie ontvangt vanaf 2025 structureel € 65 miljoen voor o.a. het uitbreiden van de DKBD (Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging), persoonsbegeleidingstaken en het cameratoezicht.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 4.000 | 4.000 | 3.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 2.995 | ‒ 2.000 | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 6.995 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
37. Migratie
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 4.214.118 | 1.975.582 | 1.985.224 | 2.005.670 | 2.008.150 | 2.008.150 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 2.430.512 | 5.476.670 | 2.495.111 | 2.496.728 | 86.050 | 86.050 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
bijdrage project sf/ees op aas (van def.) | 2.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
efficiencytaakstelling | 0 | ‒ 6.160 | ‒ 6.081 | ‒ 6.119 | ‒ 3.465 | ‒ 3.494 |
frontex sc overboeking 2023 (naar def.) | ‒ 3.905 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
general aviation (naar def.) | 0 | ‒ 3.531 | ‒ 5.063 | ‒ 6.420 | ‒ 6.420 | ‒ 6.420 |
Nationaal programma Oekraïense vluchtelingen | ‒ 447.107 | ‒ 125.208 | 0 | 0 | 0 | 0 |
voorschotbetaling opvang- en transitiekosten | 730.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ind dwangsommen | 55.000 | |||||
overheveling terugkeer budget tbv bim en kmar | 7.400 | 7.400 | 7.400 | 7.400 | 7.400 | 7.400 |
personeelskosten 2023 | ‒ 10.775 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Middelen bevorderen opvang | 32.400 | 2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
project ib 2.0 | 1.560 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 1.940 | ‒ 1.168 | ‒ 1.168 | ‒ 1.168 | ‒ 1.258 | ‒ 1.258 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 7.010.063 | 7.325.985 | 4.475.423 | 4.496.091 | 2.090.457 | 2.090.428 |
EfficiencytaakstellingIn de eerste suppletoire begroting is een efficiencytaakstelling opgenomen ten behoeve van de Rijksbrede dekkingsopgave. Deze taakstelling wordt door middel van deze mutatie doorverdeeld naar de diverse onderdelen. Op artikel 32 betreft het vanaf 2024 € 6,2 mln. aflopend naar € 3,5 mln. in 2027.
General aviationNederland kent verschillende kleine, secundaire luchthavens die zowel inkomende als uitgaande extra-Schengenvluchten verwerken. Deze zijn te onderscheiden in noordelijke (Hilversum, Teuge en Texel) en zuidelijke velden (Budel/Kempen, Breda/Seppe en Midden-Zeeland). Deze secundaire luchthavens zijn echter niet allemaal aangewezen als grensdoorlaatpost (GDP). Dit is in strijd met de Schengengrenscode (SGC) waarin wordt gesteld dat alle personen die de buitengrenzen passeren, gecontroleerd moeten worden op fysieke (inclusief documentcontrole) of administratieve wijze. In maart 2022 is gesproken over het voornemen om de drie zuidelijke velden (Budel/Kempen, Breda/Seppe en Midden-Zeeland) aan te wijzen als GDP. Dit betekent dat de KMar hier systematisch grenscontroles gaat uitvoeren, conform de SGC. Hiervoor is extra capaciteit benodigd. De middelen voor de benodigde uitgaven worden overgeboekt naar het ministerie van Defensie.
Nationaal programma Oekraïense vluchtelingen De raming voor het Nationaal programma Oekraïense vluchtelingen is met € 447,1 mln. naar beneden bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt doordat minder opvangplekken voor Oekraïense ontheemden nodig zijn dan eerder geraamd. Daarnaast is de raming voor subsidies en opdrachten naar beneden bijgesteld op basis van inzichten in de realisaties van 2022 en de aangevraagde voorschotten voor 2023. Ook de raming van 2024 is hierop aangepast.
Voorschotbetalingopvang- en transitiekostenEen technische correctie gedaan van € 730 mln. voor het kasbudget voor de gemeentelijke en particuliere opvang van 2023 ter herstel van een onterechte kas-verplichtingenboeking van het voorjaar.
IND dwangsommenDoor de hoge instroom en de bestaande voorraad lukt het de IND niet om voor alle zaken de beslistermijnen te halen. Bij het overschrijden van de beslistermijnen is de IND dwangsommen verschuldigd aan de aanvrager. Op basis van de laatste raming zal dat naar verwachting € 55 mln. bedragen in de periode tot en met 2024.
Terugkeer budget BIM en KMarUit de begroting is totaal € 7,4 mln. structureel vrijgemaakt voor het Bureau Internationaal Migratiebeleid (€ 6,8 mln.) en 0,6 mln. voor de KMar.
Personeelskosten 2023Er vindt een budgetbijstelling plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
Middelen bevorderen opvangJenV heeft middelen beschikbaar gekregen voor het maken van afspraken met gemeenten en provincies om meer reguliere opvang te realiseren. Daarnaast zijn middelen vrijgemaakt voor de versterking van de Provinciale regie tafels (PRT’s) waar over de asielopvang in de provincie wordt overlegd. De middelen komen uit de reservering spreidingswet op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting en worden met deze mutatie ad € 32,4 mln. overgeheveld naar de JenV-begroting.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 11.181 | 11.181 | 10.181 | 10.181 | 10.181 | 10.181 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 15.651 | 1.645 | 2.645 | 3.645 | 3.645 | 3.645 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 26.832 | 12.826 | 12.826 | 13.826 | 13.826 | 13.826 |
91. Apparaatsuitgaven kerndepartement
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 539.274 | 528.566 | 526.420 | 521.802 | 520.528 | 520.528 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 51.160 | ‒ 2.601 | ‒ 10.516 | ‒ 13.912 | ‒ 15.648 | ‒ 15.564 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
efficiencytaakstelling | 0 | 36.403 | 36.355 | 36.379 | 36.283 | 36.285 |
iar surplus basisdienstverlening p-direkt 2021+2023 | 4.653 | 4.653 | 4.653 | 4.653 | 4.653 | 4.653 |
kasschuif kosten pam project | ‒ 1.470 | 1.470 | 0 | 0 | 0 | 0 |
kasschuif peco werkzaamheden en kosten van dg-covid | ‒ 4.500 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
landelijk informatie- en expertise centrum (liec) | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
middelen vanuit programma pva ib 2.0 | ‒ 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
jenv-brede werkagenda pok/wau | 0 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
overheveling terugkeer budget tbv bim en kmar | ‒ 7.400 | ‒ 7.400 | ‒ 7.400 | ‒ 7.400 | ‒ 7.400 | ‒ 7.400 |
personeelskosten 2023 | ‒ 8.154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
project ib 2.0 | ‒ 1.560 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
toekenning prijsbijstelling 2023 ncsc | 1.072 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
verrekening o&p rijk|p-direkt (naar bzk) | ‒ 5.099 | ‒ 5.099 | ‒ 5.099 | ‒ 5.099 | ‒ 5.099 | ‒ 5.099 |
Samenwerkingsverbanden asielketen | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Diversen | ‒ 3.476 | 1.133 | 583 | 1.015 | 815 | 665 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 566.200 | 570.125 | 553.496 | 545.938 | 542.632 | 542.568 |
EfficiencytaakstellingIn de eerste suppletoire begroting is een efficiencytaakstelling opgenomen ten behoeve van de Rijksbrede dekkingsopgave. Deze taakstelling wordt door middel van deze mutatie doorverdeeld naar de diverse onderdelen. Op artikel 91 betreft het vanaf 2024 € 36 mln. structureel.
JenV brede werkagendaDe JenV-brede werkagenda ondersteunt projecten die bijdragen aan een verbetering van JenV-dienstverlening en beleid. Voor de activiteiten van de JenV- brede Werkagenda POK (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag)/WAU (Werk aan Uitvoering) wordt vanaf 2024 structureel € 5,5 mln. beschikbaar gesteld.
Terugkeer budget BIM en KMarUit de begroting is totaal € 7,4 mln. structureel vrijgemaakt voor het Bureau Internationaal Migratiebeleid (€ 6,8 mln.) en € 0,6 mln. voor KMar.
Personeelskosten 2023Er vindt een budgetbijstelling plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding kunnen komen.
Verrekening Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk)O&P Rijk|P-Direkt levert producten en diensten op het vlak van HR en ICT binnen de Rijksoverheid. Op grond van de telling van individuele Arbeidsrelaties (IAR’s) JenV wordt € 5,1 mln. verrekend met het ministerie van BZK.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 6.406 | 6.406 | 5.406 | 4.406 | 4.406 | 4.406 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.406 | 4.406 | 4.406 | 4.406 | 4.406 | 4.406 |
92. Nog onverdeeld
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 70.606 | 74.185 | 54.458 | 54.241 | 106.938 | 247.938 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 18.537 | ‒ 37.103 | ‒ 43.599 | ‒ 10.280 | ‒ 16.866 | ‒ 115.393 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
additioneel budget informatiehuishouding 2024 (van bzk) | 0 | 1.449 | 1.449 | 1.449 | 1.449 | 1.449 |
agenten in de wijk (lijn 1) hermans middelen | 0 | ‒ 3.000 | ‒ 5.667 | ‒ 5.667 | ‒ 5.667 | ‒ 5.667 |
agenten in de wijk, hermansmiddelen | 0 | ‒ 1.445 | ‒ 2.890 | ‒ 2.890 | ‒ 2.890 | ‒ 2.890 |
bijstelling artikel nog onverdeeld | ‒ 22.561 | ‒ 9.075 | ‒ 21.664 | ‒ 25.886 | ‒ 9.948 | 24.690 |
comm. hoekstra: aanpak criminaliteitsfenomenen | 0 | 0 | 0 | ‒ 800 | ‒ 964 | ‒ 2.000 |
dekking problematiek onverdeeld | ‒ 4.818 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
doorzorgfunctionaris hoekstra | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.185 |
hoekstra middelen: dna-c | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.020 | ‒ 1.020 | ‒ 1.020 |
kasschuif 92 | ‒ 33.708 | 37.511 | 57.524 | 34.203 | ‒ 21.843 | ‒ 73.687 |
jenv-brede werkagenda pok/wau | 0 | ‒ 5.500 | ‒ 5.500 | ‒ 5.500 | ‒ 5.500 | ‒ 5.500 |
personeelskosten 2023 | ‒ 880 | 222.227 | 0 | 0 | 0 | 0 |
reservering meevaller t.b.v tegenvallers najaarsnota | 83.788 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
riec's 2023 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
wet registratie sekswerkers | 0 | ‒ 15.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 |
wetsvoorstel herinvoering basisbeurs | 0 | ‒ 1.000 | ‒ 1.450 | ‒ 2.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.100 |
wetsvoorstel herinvoering basisbeurs (van ocw) | 0 | 1.000 | 1.450 | 2.200 | 1.200 | 1.100 |
Diversen | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.548 | ‒ 1.548 | ‒ 1.548 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 76.390 | 264.249 | 24.111 | 26.302 | 32.141 | 54.187 |
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties worden bij de betreffende artikelen of bij de tabel belangrijkste mutaties toegelicht.
93. Geheim
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 3.241 | 3.241 | 3.241 | 3.241 | 3.241 | 3.241 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 223 | 223 | 223 | 223 | 223 | 223 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Diversen | 0 | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 8 | ‒ 9 | ‒ 9 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 3.464 | 3.456 | 3.456 | 3.456 | 3.455 | 3.455 |