Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 394.545 | 112.879 | 97.174 | 96.396 | 94.396 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | ‒ 113.289 | 356.234 | 213.438 | 11.915 | 1.555 | 1.680 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 94.396 |
Nieuwe mutaties | 40.965 | 89.104 | 85.468 | ‒ 2.817 | 50 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Nationaal programma leefbaarheid en veiligheid (NPLV) | 42.760 | 92.002 | 88.285 | 0 | 0 | 0 |
2) Decentralisatie-uitkering veilig wonen | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | 0 | 0 |
3) Overboeking herdenking slavernijverleden | ‒ 1.762 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Spuk dagprogrammering, activering en re-integratie | 3.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 322.221 | 558.217 | 396.080 | 105.494 | 96.001 | 96.076 |
Toelichting
1. Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV)
De specifieke uitkering (SPUK) Kansrijke Wijk is een voorstel voor een interdepartementale SPUK die gericht is op de 20 focusgebieden binnen het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV). De looptijd van de SPUK is van 2023 tot en met 2025. In deze SPUK worden middelen en beleidsdoelen van de ministeries Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) samengevoegd om tot één breed ondersteunend pakket te komen. Gelet op de coördinerende rol van de minister voor VRO is ervoor gekozen om de uitvoering van de SPUK bij het ministerie van BZK te beleggen.
2. Decentralisatie-uitkering veilig wonen
BZK is voornemens om binnen het programma Weerbaar bestuur via de septembercirculaire van het gemeente- en provinciefonds een structurele financiële tegemoetkoming van € 2,5 mln. aan gemeenten en provincies te verstrekken. Decentrale bestuurders hebben tijdens de uitoefening van hun ambt immers steeds meer te maken met bedreiging, intimidatie en agressie, ook bij hun woning. Met deze bijdrage van het Rijk kunnen decentrale overheden de preventieve beveiligingsmaatregelen voor hun decentrale bestuurders voor een groot deel bekostigen. Deze uitkering loopt tot 2026. De uitkering wordt evenredig verdeeld over alle gemeenten en provincies. Het aandeel toebehorend aan het gemeentefonds is daarom € 2,4 mln. en voor provinciefonds € 0,1 mln.
3. Overboeking herdenkingsjaar Slavernijverleden
Voor de subsidie in het kader van de Herdenkingsjaar Slavernijverleden wordt, ten behoeve van Plataforma di Sklabitut Pa Herensia die Sklabitut (PSHS), een bijdrage naar begrotingshoofdstuk 4 Koninkrijksrelaties geboekt.
4. Spuk dagprogrammering, activering en re-integratie
Ten behoeve van de specifieke uitkering (SPUK) Continuering Dagprogrammering, Activering en Re-integratie NPRZ 2023 is vanuit het ministerie van SZW een aanvullende bijdrage ontvangen. De SPUK wordt uitgekeerd aan gemeente Rotterdam.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 14.765 | 14.765 | 14.765 | 24.765 | 24.765 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2023 | ||||||
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 24.765 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Waarvan: | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 14.905 | 14.765 | 14.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 |
Beleidsartikel 2. Nationale Veiligheid
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 400.347 | 431.376 | 428.822 | 427.792 | 444.587 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 50.805 | 36.552 | 36.908 | 26.948 | 28.101 | 28.101 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 444.587 |
Nieuwe mutaties | ‒ 6.035 | ‒ 11.638 | ‒ 135 | 7.245 | 9.865 | ‒ 135 |
Waarvan: | ||||||
1) CAO-middelen - kasschuif | ‒ 5.689 | 5.689 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) (Vervangings)investering - kasschuif | 0 | ‒ 17.380 | 0 | 7.380 | 10.000 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 445.117 | 456.290 | 465.595 | 461.985 | 482.553 | 472.553 |
Toelichting
1. CAO middelen kasschuif
De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het incidentele verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024.
2. (Vervangings)investering kasschuif
De AIVD wordt in 2026 en 2027 geconfronteerd met een aanzienlijke piek in de kosten als gevolg van noodzakelijke (vervangings)investeringen in de techniek. Om dit op te vangen wordt budget uit 2024 dat niet tot uitputting komt doorgeschoven naar 2026 en 2027.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 14.714 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | 17.214 | 17.214 |
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 6.176.615 | 5.431.222 | 5.548.945 | 5.718.480 | 5.740.714 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2023 | ||||||
Mutatie amendement 20231 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 670.889 | 44.240 | ‒ 82.493 | ‒ 2.912 | 175.569 | 217.814 |
Mutatie nota van wijziging op eerste suppletoire begroting 2023 | 10.000 | 15.500 | 5.400 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 5.899.490 |
Nieuwe mutaties | ‒ 44.137 | 1.306.403 | 914.999 | 848.519 | 796.580 | 765.920 |
Waarvan: | ||||||
1) Ontwikkelfunctie Rijksvastgoedbedrijf | 9.800 | 5.200 | 2.500 | 2.500 | 0 | 0 |
2) Woningbouwimpuls 6e tranche | 26 | 223.885 | 67.214 | 0 | 0 | 5.400 |
3) Financiele herplaatsingsgarantie - Kasschuif | 71.500 | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 | ‒ 14.300 |
4) Financiele herplaatsingsgarantie - Kasschuif kas RVO | ‒ 7.300 | 1.400 | 1.400 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
5) Financiele herplaatsingsgarantie - Kasschuif ontvangsten | 20.900 | ‒ 15.500 | ‒ 5.400 | 0 | 0 | 0 |
6) Financiele herplaatsingsgarantie - Overboeking AP | 14.300 | 14.300 | 14.300 | 14.300 | 14.300 | 14.300 |
7) Fysieke herplaatsingsgarantie - Kasschuif | ‒ 39.800 | 39.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Woningbouwimpuls - Kasschuif | ‒ 3.501 | 76.115 | ‒ 67.214 | 0 | 0 | ‒ 5.400 |
9) Grootschalige woningbouw - Kasschuif | ‒ 70.500 | 62.500 | 8.000 | 0 | 0 | 0 |
10) Koopstartfonds - kasschuif | ‒ 40.000 | 40.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11) Ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting - kasschuif | ‒ 31.484 | 20.091 | 8.489 | 1.404 | 1.500 | 0 |
12) Volkshuisvestingsfonds - kasschuif | 0 | 12.577 | ‒ 6.290 | ‒ 6.287 | 0 | 0 |
13) Uitvoeringskosten opvang Sudanese vluchtelingen | 3.122 | ‒ 134 | ‒ 255 | ‒ 50 | 0 | 0 |
14) Overboeking Binckhorst | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15) Stimuleringsmiddelen wooncooperaties | ‒ 9.824 | 9.824 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16) Stimuleringsregeling Flex II - kasschuif | ‒ 78.232 | 73.232 | 9.000 | ‒ 21.160 | 17.160 | 0 |
17) Stimuleringsregeling Flex II - AP-middelen | 0 | 58.896 | 81.992 | 81.992 | 0 | 0 |
18) Achtervangvergoeding NHG 2022 | 49.905 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
19) Inzet geraamde ontvangsten risicovoorziening herplaatsingsgarantie | 8.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
20) Herplaatsingsgarantie | 0 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21) Uitvoeringskosten Wetsvoorstellen Regie en Betaalbare Huur | 0 | 132.800 | 104.380 | 88.060 | 86.140 | 84.520 |
22) Huurtoeslag | 58.200 | 558.900 | 711.320 | 700.940 | 690.560 | 680.180 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 6.813.367 | 6.797.365 | 6.386.851 | 6.564.087 | 6.712.863 | 6.883.224 |
Toelichting
1. Ontwikkelfunctie Rijksvastgoedbedrijf
Dit betreft een overboeking van de middelen op de Aanvullende Post voor de ontwikkelfunctie van het Rijksvastgoedbedrijf.
2. Woningbouwimpuls 6e tranche
Dit betreft een overboeking van de middelen van de Aanvullende Post voor de 6e tranche van de woningbouwimpuls in 2024.
3. Financiële herplaatsingsgarantie - Kasschuif
Dit betreft een kasschuif om de kasmiddelen voor de financiële herplaatsingsgarantie in 2023 te plaatsen. Middels een reallocatie worden de middelen hierna geboekt op het instrument storting begrotingsreserve om te worden toegevoegd aan de risicovoorziening.
4. Financiële herplaatsingsgarantie - Kasschuif kas RVO
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de financiële herplaatsingsgarantie uit. Middels deze kasschuif worden de kasmiddelen in het juiste betaalritme gezet.
5. Financiële herplaatsingsgarantie - Kasschuif
Dit betreft een kasschuif om de ontvangsten uit de eigen bijdrage voor investeerders in 2023 te plaatsen. Middels een reallocatie worden de middelen hierna geboekt op het instrument storting begrotingsreserve om te worden toegevoegd aan de risicovoorziening.
6. Financiële herplaatsingsgarantie - Overboeking AP
Om de woningnood aan te pakken heeft het kabinet onder andere € 220 mln. beschikbaar gesteld voor de financiële herplaatsingsgarantie voor flexwoningen. Hiervan is € 20 mln. bij de 1e suppletoire begroting 2023 op de BZK-begroting geboekt. Middels deze mutatie worden de middelen die binnen deze meerjarenperiode zijn gereserveerd vanaf de Aanvullende Post (AP) overgeboekt naar de BZK-begroting.
7. Fysieke herplaatsingsgarantie - Kasschuif
Dit betreft een kasschuif voor de fysieke herplaatsingsgarantie voor flexwoningen. Na het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met gemeenten kan in 2023 worden overgegaan op uitkering door middel van een SPUK-regeling voor circa € 48 mln. Voor het overige deel van de middelen zal dit jaar nog tot intentieovereenkomsten worden gekomen en volgen de uitgaven in 2024.
8. Woningbouwimpuls - Kasschuif
Dit betreft twee kasschuiven om de middelen van de woningbouwimpuls 6e tranche in het gewenste kasritme te krijgen: de middelen van de aanvullende post worden vanuit 2025 en 2028 naar 2024 overgebracht. Verder worden er middelen van 2023 naar 2024 overgebracht.
9. Grootschalige woningbouw - Kasschuif
Dit betreft een kasschuif om de middelen voor grootschalige woningbouwlocatie in het juiste kasritme te zetten. Bij de Bestuurlijke Overleggen Leefomgeving 2023 zijn met de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties afspraken gemaakt over de verdeling van het gebiedsbudget. Deze zullen in 2023 nog tot uitkering komen door middel van een SPUK-regeling. Een deel hiervan (€ 25 mln.) is bestemd voor een pilot-project (stationsgebied Hoofddorp) en uitkering is voorzien deels in 2023 en in 2024 (beide jaren € 12,5 mln). In 2024 wordt € 50 mln. overgeboekt ten behoeve van de opgave in Arnhem (afspraak Bestuurlijke Overleggen Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) 2022). Het definitieve besluit of deze middelen uitgekeerd zullen worden is afhankelijk van besluitvorming bij het Bestuurlijke overleg MIRT van 2023. Tevens wordt een deel ingezet (€ 8 mln.) voor mogelijke risico's die zich voor doen in het gebiedsbudget. Als deze zich niet voordoen, zal de inzet van het budget later nader worden bepaald. Deze middelen worden vooralsnog doorgeschoven naar 2025.
10. Koopstartfonds - Kasschuif
De Tweede Kamer heeft bij de begrotingsbehandeling over 2023 € 40 mln. vrijgemaakt voor een Koopstartfonds. Het juridisch advies geeft aan dat voor de uitvoeringskosten een aanbesteding dient plaats te vinden. Dat betekent dat de middelen dit jaar niet meer worden besteed en worden deze doorgeschoven naar volgend jaar.
11. Ontmoetingsruimten in ouderenhuisvesting - Kasschuif
BZK voert via Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de stimuleringsregeling Ontmoetingsruimten in Ouderhuisvesting uit. Aanvragers hebben drie jaar de tijd om het voorschot aan te vragen en zeven jaar om de eindafrekening in te dienen en de restbetaling te ontvangen. Op basis van de kasprognose opgesteld door het RVO wordt nu het Kasbudget in lijn gebracht met de verwachte kasbetalingen.
12. Volkshuisvestingsfonds - Kasschuif
Dit betreft een kasschuif van de loon-en priiscompensatie middelen van het Volkshuisvestingsfonds van de jaren 2025 en 2026 naar 2024. Bij voorjaarsnota zijn de middelen uit 2025 en 2026 eerder naar voren gehaald naar 2023 en 2024.
13. Uitvoeringskosten opvang Sudanese vluchtelingen
De middelen bestemd voor de uitvoeringskosten Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor het uitvoeren van diverse regelingen komen niet volledig tot uitputting. De middelen worden nu ingezet voor onverwachte uitgaven, zoals de opvang van Sudanese vluchtelingen.
14. Overboeking Binckhorst
Het betreft de bijdrage van € 5 mln. aan Central Innovation District (CID Binckhorst, conform de afspraak in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van november 2022. Via een overboeking naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt de bijdrage geregeld.
15. Kasschuif stimuleringsmiddelen wooncoöperaties
Met het amendement Boulakjar c.s. (kamerstukken II, 2022/2023, 36200 VII, nr. 50) is € 10 mln. vrijgemaakt om coöperatieve woonvormen financieel te ondersteunen. Daarvoor is een aanpak in ontwikkeling en wordt gekeken hoe de regeling kan worden uitgevoerd. Vervolgens zal nog een regeling moeten worden uitgewerkt. Dat betekent dat de middelen dit jaar niet meer worden besteed en worden deze doorgeschoven naar volgend jaar met uitzondering van de subsidie aan Cooplink.
16. Stimuleringsregeling Flex II - Kasschuif
Dit betreft een kasschuif om de middelen voor de stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen II in het juiste kasritme te zetten.
17. Stimuleringsregeling Flex II - AP-middelen
Vanwege verhoogde asielinstroom en langer verblijf van een deel van de ontheemden is direct extra huisvesting nodig en is versnelling van de woningbouw noodzakelijk. Het kabinet heeft bij de Voorjaarsnota 2023 aanvullend circa € 300 mln. gereserveerd voor het meerjarig stimuleren van flexwoningen zodat onder andere meer statushouders en Oekraϊnse ontheemden kunnen worden gehuisvest. Voor de stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen II worden middelen vanaf de Aanvullende Post (AP) overgeboekt naar de BZK-begroting.
18. Achtervangvergoeding NHG 2022
Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2022 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2023 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2022, ter grootte van afgerond € 49,9 mln., ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2022 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 376,3 mln.
19. Inzet geraamde ontvangsten risicovoorziening herplaatsingsgarantie
Dit betreft een onttrekking uit de risicovoorziening voor de financiële herplaatsingsgarantie t.b.v. de uitvoeringskosten Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het gaat om een desaldering van middelen die vervolgens middels een kasschuif in het juiste betaalritme zullen worden geplaatst.
20. Herplaatsingsgarantie
In 2024 wordt er € 8,0 mln. vanuit de middelen crisisdienstverlening in het juiste kasritme gezet en gerealloceerd naar de risicovoorziening.
21. Uitvoeringskosten Wetsvoorstellen Regie en Betaalbare Huur
De middelen op dit instrument zijn bedoeld om de kosten van de wetsvoorstellen regie op de volkshuisvesting en betaalbare huur te dekken. Deze middelen worden verstrekt aan de uitvoerder van deze wetten, de provincies, gemeentes en de Huurcommissie.
22. Huurtoeslag
Om de koopkracht te verbeteren wordt de eigen bijdrage in de huurtoeslag vanaf 2024 structureel verlaagd. In 2024 wordt deze met € 34,67 per maand verlaagd. Hiervoor wordt het huurtoeslagbudget in begrotingsjaar 2024 met € 703,4 mln. verhoogd (inclusief de decemberbetaling voor januari 2025). Van 2025 tot 2029 wordt de eigen bijdrage weer iets verhoogd ter dekking van de kosten van de wetsvoorstellen Versterking Regie op de Volkshuisvesting en Betaalbare Huur. De inwerkingtreding van de Wet Vereenvoudiging van de Huurtoeslag is een jaar vertraagd, omdat de parlementaire besluitvorming nog niet is afgerond. Dit levert een incidentele meevaller op van € 141,7 mln. in 2024.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 495.600 | 445.400 | 346.500 | 335.900 | 328.700 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie nota van wijziging op eerste suppletoire begroting 2023 | 10.000 | 15.500 | 5.400 | |||
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 328.600 |
Nieuwe mutaties | 59.355 | ‒ 900 | 500 | 3.800 | 9.200 | 2.600 |
Waarvan: | ||||||
1) Ontvangsten huurtoeslagraming | ‒ 100 | ‒ 900 | 500 | 3.800 | 9.200 | 2.600 |
2) Achtervangvergoeding NHG 2022 | 49.905 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Geraamde ontvangsten risicovoorziening herplaatsingsgarantie | 8.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 564.955 | 460.000 | 352.400 | 339.700 | 337.900 | 331.200 |
Toelichting
1. Ontvangsten huurtoeslagraming
De ontvangsten uit de huurtoeslagraming waren niet meegenomen in de 1e suppletoire begroting 2023. Met deze mutatie wordt dit hersteld.
2. Achtervangvergoeding NHG 2022
Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2022 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2023 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2022, ter grootte van afgerond € 49,9 mln., ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2022 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 376,3 mln.
3. Geraamde ontvangsten risicovoorziening herplaatsingsgarantie
Dit betreft een onttrekking uit de risicovoorziening voor de financiële herplaatsingsgarantie t.b.v. de uitvoeringskosten Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het gaat om een desaldering van middelen die vervolgens middels een kasschuif in het juiste betaalritme zullen worden geplaatst.
Beleidsartikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 786.147 | 679.145 | 272.856 | 183.218 | 217.977 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 20231 | 1.925 | 4.022 | 6.758 | 6.989 | 6.460 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 110.088 | ‒ 129.157 | 35.718 | 86.463 | 41.090 | 56.600 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 217.977 |
Nieuwe mutaties | 163.623 | 978.049 | 1.074.860 | 509.405 | 335.430 | 242.150 |
Waarvan: | ||||||
1) Maatschappelijk vastgoed | 0 | 304.700 | 333.690 | 348.940 | 280.640 | 291.050 |
2) Verduurzaming Rijksvastgoed | 0 | 0 | 147.800 | 98.600 | 47.300 | 23.700 |
3) Warmtefonds | 88.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Nationaal Isolatieprogramma | 8.080 | 417.100 | 325.180 | 0 | 0 | 0 |
5) Collectieve aanpak woonisolatie | 119.000 | 160.000 | 146.000 | 0 | 0 | 0 |
6) Verduurzamingsaanpak Groningen en Noord-Drenthe | 0 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 0 | 0 |
7) ISDE | ‒ 48.000 | ‒ 60.000 | ‒ 2.000 | 0 | 0 | 0 |
8) Subsidie doe-het-zelver vouchers | 0 | 25.980 | 25.980 | 0 | 0 | 0 |
9) Ontzorging VVE's | 0 | 5.500 | 7.000 | 7.000 | 5.500 | 0 |
10) SEEH | 0 | 13.170 | 14.500 | 0 | 0 | 0 |
11) Biobased bouwen | 2.000 | 10.450 | 6.850 | 0 | 0 | 0 |
12) Ondersteuning aanpak energiearmoede huishoudens | 0 | ‒ 5.827 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.061.783 | 1.532.059 | 1.390.192 | 786.075 | 600.957 | 516.727 |
Toelichting
1. Maatschappelijk vastgoed
Dit betreffen middelen voor de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed, waaronder voor een tegemoetkoming in de kosten aan gebouweigenaren (waaronder voor grote portefeuilles) die hun gebouw gaan verduurzamen, voor portefeuillesubsidie, die subsidie verleent op portefeuilleniveau, en aan Caribisch Nederland. Ook betreft dit middelen voor energielabels in het maatschappelijk vastgoed, ondersteuning maatschappelijke vastgoedeigenaren via een bijdrage aan het Kennis en Innovatieplatform Verduurzaming Maatschappelijk vastgoed, een ontzorgingsprogramma voor provincies en departementen en voor diverse maatschappelijk vastgoed subsidieregelingen en de uitvoering daarvan.
2. Verduurzaming Rijksvastgoed
Dit betreft middelen voor de verduurzaming van Rijksvastgoed, die op een natuurlijk moment staan om gerenoveerd te worden, of als alternatief sloop/nieuwbouw. Het gaat onder meer om Rijkskantoren, vastgoed van het COA, Politie en Rijksvastgoed in Caribisch Nederland.
3. Warmtefonds
Dit betreft het ophogen van het Warmtefonds ten behoeve van 0% rente voor woningeigenaren met inkomens tot € 60.000 en 1,5% rentekorting voor VvE's (waarmee rente nu uitkomt op 2,5% ‒ 3%). Hiermee wordt de remmende werking van de gestegen marktrente weggenomen en een prikkel gegeven aan meer woningeigenaren om te verduurzamen.
4. Nationaal Isolatieporgramma
Voor het Nationale isolatieprogramma wordt totaal € 1,6 mld. beschikbaar gesteld uit het Klimaatfonds. Dit betreft de middelen voor de bestaande regeling lokale aanpak door gemeenten voor de jaren 2023 tot en met 2025 inclusief de uitvoeringskosten. Het overige deel is naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat gegaan.
5. Collectieve aanpak woonisolatie
Dit betreft het beschikbaar stellen van extra middelen aan gemeenten specifiek voor kwetsbare huishoudens in energetisch slechte woningen, zodat bij deze huishoudens de woningen een hogere mate van verduurzaming kunnen bereiken. Deze middelen kunnen bovenop de middelen voor de lokale aanpak worden ingezet. De middelen zijn bedoeld voor isolatie- en energiebesparende ventilatiemaatregelen en eventueel interne voorzieningen ten behoeve van aansluiting op warmtenetten indien aan de orde in het kader van de wijkaanpak.
6. Verduurzamingaanpak Groningen en Noord-Drenthe
In de kabinetsreactie ‘Nij Begun’ betreft maartregel 29 het isoleren van woningen in de provincie Groningen en drie gemeenten in Noord-Drenthe. In totaal is door het kabinet € 1,65 mld. beschikbaar gesteld, waarmee een substantiële financiële bijdrage kan worden gedaan voor isolatiemaatregelen. In de aanpak worden woningen geïsoleerd naar de standaard voor woningisolatie. Daarnaast is het voorstel om een gezamenlijke ondersteuningsstructuur op te richten tussen gemeenten, de provincie(s) en het Rijk, zodat gemeenten ontlast en ondersteund kunnen worden en in een krappe arbeidsmarkt deze krachten efficiënt in de hele regio ingezet kunnen worden. In lijn met de kabinetsreactie zal het een uniforme regeling worden voor alle dertien gemeenten in de regio. In 2023 komt € 150 mln. beschikbaar voor de periode 2024 t/m 2026 uit de Coalitieakkoord middelen "energieprestatie- eisen nieuwbouwindustrie". De overige € 1,5 mld. door kabinet beschikbaar gestelde middelen staat vanaf 2026 gereserveerd op de Aanvullende Post.
7. Investeringssubsidie duurzame engergie en energiebesparing (ISDE)
Dit betreft een overboeking aan het ministerie van EZK voor de ISDE voor 2023 t/m 2025 uit de woonisolatiemiddelen.
8. Subsidie doe-het-zelvers vouchers
Er komt een subsidie beschikbaar voor doe-het-zelvers zodat burgers kosten kunnen besparen bij het isoleren van hun huis en schaarse professionals vooral ingezet kunnen worden voor complexe werkzaamheden. De middelen worden in 2024 en 2025 vanuit het klimaatfonds (€ 25 mln. per jaar) en het Nationaal Isolatieprogramma (€2 mln. per jaar) beschikbaar gesteld.
9. Ontzorging VVE's
Dit betreft meerjarig middelen om een betere ontzorging te bieden aan Verenigingen van Eigenaren (VVE's) bij de verduurzaming van hun gebouwen.
10. Subsidie engergiebesparing eigen huis (SEEH)
Voor het Nationale isolatieprogramma wordt in totaal € 1,6 mld. beschikbaar gesteld uit het Klimaatfonds. Dit betreft de middelen voor de bestaande regeling SEEH voor de jaren 2024 tot en met 2025.
11. Biobased bouwen
Vanuit het Klimaatfonds wordt € 25 mln. beschikbaar gesteld voor de jaren 2023 t/m 2025 en een reservering van € 175 mln. voor later jaren voor de normering van bouwmaterialen ter stimulering van biobased bouwen. Van het totale bedrag van € 25 mln. voor de jaren 2023 tot en met 2025 wordt totaal € 19,3 mln. beschikbaar gesteld aan ministerie van BZK voor het opzetten van verwerkingsfaciliteiten, opzetten van uitvoeringsorganisatie en een bijdrage aan Nationaal Milieu Database.
12. Ondersteuning aanpak energiearmoede huishoudens
Het kabinet heeft € 200 mln. beschikbaar gesteld ter bestrijding van energie-armoede middels de opschaling van energiefixteams. Hiervan gaat € 185 mln. naar de gemeenten middels specifieke uitkeringen. De af te dragen BTW aan het BTW compensatiefonds bedraagt circa € 5,8 mln.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 91 |
Nieuwe mutaties | 595 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 686 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 132.468 | 85.771 | 82.934 | 77.766 | 77.796 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 11.204 | 33.800 | 12.355 | 8.344 | 8.193 | 6.672 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 77.796 |
Nieuwe mutaties | ‒ 11.069 | 24.388 | 17.379 | 8.694 | 3.987 | 3.154 |
Waarvan: | ||||||
1) Beheer DSO - Landelijke voorziening | 9.805 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Digital Twins | 457 | 1.458 | 1.799 | 1.445 | 1.087 | 454 |
3) Bro Fase 2 | 0 | 1.860 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Omgevingswet Online (OLO2) | 1.158 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) LPO 2023 | 20.839 | 5.367 | 1.920 | 849 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 132.603 | 143.959 | 112.668 | 94.804 | 89.976 | 87.622 |
Toelichting
1. Beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) - Landelijke voorziening
Dit betreffen diverse bijdragen van een aantal departementen, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Unie van Waterschappen (UvW) voor het beheer van de landelijke voorziening in het kader van het DSO.
2. Digital Twins
Dit betreft een overboeking vanuit het Nationaal Groeifonds (NGF) voor een tijdelijke bijdrage aan het Dutch Metropolitan Institute (DMI) in het kader van Digital Twins.
3. BRO Fase 2
Dit betreft een overboeking vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voor de uitvoering van fase 2 van de Basisregistratie Ondergrond (BRO) wat is gericht op de milieuhygiënische bodemkwaliteitsgegevens.
4. Omgevingswet Online (OLO2)
Er is sprake van een meevaller in de ontvangsten als gevolg van de vaststelling van de bijdrage aan Rijkswaterstaat over 2022. Deze meevaller wordt ingezet om de hogere kosten van Omgevingswet Online (OLO2) te dekken. Deze kosten zijn hoger door het eerdere uitstel van de Omgevingswet. Zie ook mutatie 2 onder ontvangsten.
5. LPO 2023
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling tranche 2023.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 4.458 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 634 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 3.824 |
Nieuwe mutaties | 6.860 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Beheer DSO - Landelijke voorziening | 4.840 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Omgevingswet Online (OLO2) | 1.158 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 11.952 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Toelichting
1. Beheer Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) - Landelijke voorziening
Dit betreft de ontvangen bijdragen van Unie van Waterschappen (UvW) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) voor het beheer van het DSO. Ook betreft dit een ontvangst in het kader van de definitieve afrekening over 2021 vanuit het Kadaster inzake het beheer DSO. Dit wordt ingezet voor het beheer in 2023.
2. Omgevingswet Online (OLO2)
Vanwege met name onderbezetting is er sprake van een meevaller bij de vaststelling van de bijdrage over 2022 aan Rijkswaterstaat in het kader van het Omgevingsloket Online (OLO2). Dit dient ter dekking van de kosten in 2023 vanwege het eerdere uitstel van de Omgevingswet. Zie ook mutatie 4 onder uitgaven.
Beleidsartikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 468.592 | 482.022 | 492.902 | 492.397 | 486.538 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 46.037 | 54.450 | 47.082 | 46.450 | 47.520 | 50.369 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 581.538 |
Nieuwe mutaties | ‒ 1.678 | ‒ 385 | ‒ 304 | ‒ 324 | ‒ 267 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Domeinregister | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) RVO jaaropdracht | 732 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Herschikking investeringspost middelen GDI | ‒ 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 512.951 | 536.087 | 539.680 | 538.523 | 533.791 | 631.907 |
Toelichting
1. Domeinregister
Dit betreft een reallocatie om de middelen vanuit het budget voor Informatiehuishouding (artikel 7) op het juiste artikel (artikel 6) te verantwoorden.
2. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) jaaropdracht
De jaaropdracht aan RVO wordt integraal uit artikel 6 verstrekt. Vanuit artikel 7 wordt ook een financiele bijdrage geleverd aan deze jaaropdracht. Daarom worden de middelen van artikel 7 naar artikel 6 gerealloceerd.
3. Herschikking investeringspost middelen Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)
Dit betreft een herschikking van de investeringspost middelen GDI naar artikel 11.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 10.927 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 |
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 113.263 | 116.927 | 116.531 | 113.125 | 115.597 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 20231 | 30.500 | |||||
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | ‒ 4.462 | ‒ 1.305 | ‒ 554 | 9.083 | 6.940 | 6.752 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 115.097 |
Nieuwe mutaties | ‒ 39.002 | ‒ 29.433 | ‒ 23.444 | ‒ 22.552 | ‒ 23.285 | ‒ 23.272 |
Waarvan: | ||||||
1) Informatiehuishouding 2024-2028 | ‒ 6.481 | ‒ 16.489 | ‒ 11.989 | ‒ 11.989 | ‒ 11.989 | ‒ 11.989 |
2) O&P Rijk | 0 | ‒ 9.375 | ‒ 8.118 | ‒ 8.081 | ‒ 8.057 | ‒ 8.044 |
3) SAIP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 500 |
4) DenkDoeDuurzaam | 432 | 432 | 432 | 0 | 0 | 0 |
5) RVO jaaropdracht | ‒ 732 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Domeinregister | ‒ 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Overboekingen apparaat | ‒ 8.491 | ‒ 2.583 | ‒ 2.551 | ‒ 1.465 | ‒ 1.222 | ‒ 1.222 |
8) HRM-inkoop | ‒ 1.470 | ‒ 1.218 | ‒ 1.218 | ‒ 1.017 | ‒ 1.017 | ‒ 1.017 |
9) Diverse reallocaties naar artikel 7 | 1.028 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10) Reallocatie middelen crisisopvang | ‒ 23.267 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 100.299 | 86.189 | 92.533 | 99.656 | 99.252 | 98.577 |
Toelichting
1. Informatiehuishouding 2024-2028
Naar aanleiding van de kabinetsreactie Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. De additionele budgetten voor 2024 en verder zijn vastgesteld. Dit betreft meerdere overboekingen naar andere departementen en de financiering van het programma open overheid.
2. O&P Rijk
Het organisatieonderdeel Personeel van het voormalig agentschap Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) en P-Direkt zijn opgegaan in één organisatie: Organisatie en Personeelsbeleid (O&P) Rijk. Omdat de taakuitvoering van UBR-Personeel en P-Direkt hiermee inhoudelijk en in samenhang binnen een organisatie tot stand komt, worden middelen van UBR-Personeel gerealloceerd van artikel 7.1 bijdrage agentschappen naar artikel 11 bijdrage SSO's.
3. SAIP
Als gevolg van het afnemen van het aantal uitkeringsgerechtigden wordt dit bedrag afgeboekt.
4. DenkDoeDuurzaam
Dit betreft een overboeking van het ministerie van Justitie & Veiligheid voor het programma DenkDoeDuurzaam.
5. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) jaaropdracht
Dit betreft een reallocatie om de middelen voor de RVO jaaropdracht op het juiste artikel te verantwoorden. Zowel vanuit artikel 6 als artikel 7 wordt een financiele bijdrage geleverd aan deze jaaropdracht, maar de jaaropdracht aan RVO wordt integraal verstrekt vanuit artikel 6. Om deze reden worden de middelen van artikel 7 naar artikel 6 gerealloceerd.
6. Domeinregister
Dit betreft een reallocatie om de middelen vanuit het budget voor Informatiehuishouding voor het domeinregister op het juiste artikel te verantwoorden.
7. Apparaatskosten
Dit betreft diverse reallocaties naar artikel 11, voornamelijk bedoeld om op het juiste instrument te verantwoorden. In die gevallen gaat het met name om personele en materiële kosten.
8. HRM-inkoop
Dit betreft een overboeking voor HRM-inkoop naar het ministerie van EZK voor de jaren 2023-2026.
9. Diverse reallocaties naar artikel 7
Om diverse middelen op het juiste artikel te verantwoorden vinden reallocaties plaats vanuit artikel 6 en artikel 11 naar artikel 7.
10. Reallocatie middelen crisisopvang
BZK heeft middelen ontvangen voor crisisopvang ter ondersteuning van de Veiligheidsregio's. In 2023 blijft hiervan een deel (circa € 23 mln.) over. Deze middelen worden gerealloceerd om voor hetzelfde beleidsdoel kunnen worden ingezet binnen BZK.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 64 |
Nieuwe mutaties | 59 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 123 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Beleidsartikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 145.527 | 149.409 | 150.465 | 172.813 | 167.693 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2023 | ||||||
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 18.124 | 11.297 | 11.915 | 13.776 | 21.937 | 23.842 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 167.693 |
Nieuwe mutaties | 67 | 1.214 | 2.541 | 3.275 | 2.412 | 5.271 |
Waarvan: | ||||||
1) Tijdelijke huisvesting Algemene Rekenkamer | 0 | 1.214 | 2.541 | 3.275 | 2.412 | 5.500 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 163.718 | 161.920 | 164.921 | 189.864 | 192.042 | 196.806 |
Toelichting
1. Tijdelijke huisvesting Algemene Rekenkamer
Dit betreft een overboeking van de middelen op de Aanvullende Post voor de jaren 2024 tot en met 2029 ten behoeve van de tijdelijke huisvesting van de Algemene Rekenkamer.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 120.282 | 102.984 | 102.984 | 92.820 | 91.172 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 24.249 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 91.172 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 144.531 | 102.984 | 102.984 | 92.820 | 91.172 | 91.172 |
Beleidsartikel 14. Slavernijverleden
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 3.000 | 106.000 | 107.002 | 7.999 | 8.000 | 8.000 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 3.000 | 106.000 | 107.002 | 7.999 | 8.000 | 8.000 |
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 541.071 | 527.684 | 516.228 | 508.226 | 502.584 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 198.183 | 48.125 | 44.564 | 50.361 | 44.142 | 45.922 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 492.966 |
Nieuwe mutaties | 24.432 | 46.312 | 20.724 | 19.371 | 18.785 | 19.251 |
Waarvan: | ||||||
1) CAO-Middelen - kasschuif | ‒ 12.264 | 12.264 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) O&P RIJK | 0 | 9.375 | 8.118 | 8.081 | 8.057 | 8.044 |
3) Doorberekening uitgaven O&P Rijk | 6.011 | 6.011 | 6.011 | 6.011 | 6.011 | 6.011 |
4) Ontvlechting eindbalans RIS | 3.747 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW) | 3.380 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Informatiehuishouding | 5.800 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Financële bijdrage TWO | 2.778 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Herschikking investeringspost middelen GDI | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9) Reorganisatiebudget ontvlechting UBR | 1.862 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10) Extra inzet capaciteit woningbouw domein | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 763.686 | 622.121 | 581.516 | 577.958 | 565.511 | 558.139 |
Toelichting
1. CAO middelen kasschuif
De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het incidentele verschil ten op zichte van CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024.
2. O&P Rijk
Het organisatieonderdeel Personeel van het voormalig agentschap Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) en P-Direkt zijn opgegaan in één organisatie: Organisatie en Personeelsbeleid (O&P) Rijk. Omdat de taakuitvoering van UBR-Personeel en P-Direkt hiermee inhoudelijk en in samenhang binnen een organisatie tot stand komt, worden middelen van UBR-Personeel gerealloceerd van artikel 7.1 bijdrage agentschappen naar artikel 11 bijdrage SSO's.
3. Doorberekening uitgaven O&P-Rijk
Dit bereft de bijdrage van diverse departementen voor de stijging van het aantal Individueel Arbeidsrelaties (IAR's). Het aantal waarvoor in 2023 gebruik wordt gemaakt van de dienstverlening van O&P-Rijk overstijgt het aantal waarvoor destijds budget is overgeheveld naar de Centraal Opdrachtgever (BZK).
4. Ontvlechting eindbalans Rijjksinkoopsamenwerking (RIS)
Met de ontvlechting van het voormalig agentschap UBR is het onderdeel RIS ondergebracht als een kasdienst onder begrotingsartikel 11. Dit betreft een desaldering om de stand van de uitgaven- en ontvangstenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van het onderdeel RIS op het juiste niveau te brengen.
5. Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW)
Dit betreft een reallocatie voor de personeelskosten voor het Programma Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW).
6. Informatiehuishouding
De middelen voor Informatiehuishouding worden gerealloceerd van artikel 7 opdrachten naar artikel 11 personeel om zo op het juiste artikel te verantwoorden. Daarnaast is er een reallocatie van middelen om de bijdragen uit Informatie Huishouding voor het programma Open Overheid van artikel 7 op het instrument inhuurkosten te kunnen verantwoorden.
7. Financële bijdrage Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)
Dit betreft een overboeking van Koninkrijksrelaties (IV) vanuit TWO, voor de financiële dekking van de capaciteit van TWO.
8. Herschikking investeringspost middelen Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)
Dit betreft een herschikking van de investeringspost middelen GDI van artikel 6.
9. Tariefgefinancierde dienstverlening Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF)
Met de ontvlechting van het voormalig agentschap Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) is het onderdeel OBF ondergebracht als een kasdienst onder begrotingsartikel 11. Dit betreft een desaldering om de stand van de uitgaven- en ontvangstenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van het nieuwe organisatieonderdeel OBF op het juiste niveau te brengen. Verder betreft een kasschuif om juridisch verschuldigde bedragen in het juiste jaar te zetten.
10. Extra inzet capaciteit woningbouw domein
In 2024 wordt € 7,0 mln, ingezet vanuit de woningbouwimpuls voor extra inzet interne capaciteit ten behoeve van de extra inzet binnen het woningbouw domein.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 19.303 | 19.303 | 19.303 | 19.303 | 19.303 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 122.183 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 19.303 |
Nieuwe mutaties | 10.247 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 | 1.817 |
Waarvan: | ||||||
1) Ontvlechting eindbalans RIS | 3.747 | |||||
2)Tariefgefinancierde dienstverlening OBF | 2.218 | |||||
3) Reorganisatiebudget ontvlechting UBR | 1.862 | |||||
4) Bijdrage FMHaaglanden | 1.204 | 1.204 | 1.204 | 1.204 | 1.204 | 1.204 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 151.733 | 21.120 | 21.120 | 21.120 | 21.120 | 21.120 |
Toelichting
1. Ontvlechting eindbalans Rijksinkoopsamenwerking (RIS)
Met de ontvlechting van het voormalig agentschap Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) is het onderdeel RIS ondergebracht als een kasdienst onder begrotingsartikel 11. Dit betreft een desaldering om de stand van de uitgaven- en ontvangstenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van het onderdeel RIS op het juiste niveau te brengen.
2. Tariefgefinancierde dienstverlening Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF)
Met deze mutatie wordt de stand van de uitgaven- en ontvangstenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van het nieuwe organisatieonderdeel OBF op het juiste niveau gebracht.
3. Reorganisatiebudget ontvlechting Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR)
Met de ontvlechting van het voormalig agentschap UBR is het nieuwe organisatieonderdeel Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) ondergebracht als een kasdienst onder begrotingsartikel 11. Uit de ontvlechting ontvangt OBF het bij het agentschap UBR opgebouwde saldo van de reorganisatievoorziening voor enkele oud medewerkers. Het overgehevelde budget is bedoeld ter dekking van de benodigde middelen voor de looptijd van deze afvloeiingsregeling.
4. Bijdrage FMHaaglanden
Dit betreft de meerjarige bijdrage van BZK, van de SSO’s en agentschappen van BZK, voor de mutaties van de dienstverlening FMHaaglanden in het kader van centrale bekostiging 2022.
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 95.890 | 28.158 | 42.266 | 12.265 | 12.075 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 20.360 | 171.605 | 131 | 131 | 117 | 117 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 12.075 |
Nieuwe mutaties | 90 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 116.340 | 199.823 | 42.457 | 12.456 | 12.252 | 12.252 |
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2023 | ||||||
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 17.968 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 17.968 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld
Uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2023 | ||||||
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 14.931 | 5.802 | 2.560 | 1.296 | 418 | 417 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | ‒ 14.931 | ‒ 5.802 | ‒ 2.560 | ‒ 1.296 | ‒ 418 | ‒ 417 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon en Prijsbijstelling tranche 2023 | ‒ 14.931 | ‒ 5.802 | ‒ 2.560 | ‒ 1.296 | ‒ 418 | ‒ 417 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Loon en Prijsbijstelling tranche 2023
De loon en prijs tranche 2023 van de omgevingswet wordt gerealloceerd naar beleidsartikel 5.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |