Als het Rijk bijdragen onder voorwaarden ten behoeve van een bepaald openbaar belang aan provincies en gemeenten verstrekt, is op basis van artikel 15a lid 1 Financiële-verhoudingswet sprake van een specifieke uitkering. In deze bijlage is voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aangegeven welke specifieke uitkeringen voor 2023 t/m 2028 uitgekeerd worden en welke voornemens er zijn voor specifieke uitkeringen. De voornemens worden aangeduid met een «V» onder het kopje SiSa nummer (Single information Single audit). Indien nodig wordt er onder de tabel een toelichting gegeven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | ||||||
D14 | Naam | Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen | 54,8 | |||||
Korte duiding | Gemeenten krijgen uit het NP Onderwijs budget voor hun rol in voorschoolse educatie, primair onderwijs en voortgezet onderwijs | |||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Deze Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen (hierna: de regeling) is gericht op het bieden van mogelijkheden aan gemeenten om in samenwerking met scholen, kinderopvang, (jeugdgezondheids)zorg, bibliotheken en andere lokale partijen activiteiten aan te bieden om de vaardigheden van kinderen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak aanvullend te stimuleren. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | |||||||
V | Naam | Huisvesting en noodlocaties voor onderwijs aan Oekraïners primair onderwijs | 159,0 | |||||
Korte duiding | Gemeenten krijgen middelen voor het zorgen voor huisvesting voor onderwijs aan Oekraïners. | |||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Voldoende en adequate huisvesting voor onderwijs aan Oekraïners. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | |||||||
V | Naam | Voorschoolse educatie aan Oekraïnse kinderen | 13,7 | |||||
Korte duiding | Gemeenten krijgen middelen voor het organiseren van voorschoolse educatie aan Oekraïnse kinderen. | |||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze maatregel is om te voorkomen dat Oekraïnse kinderen met een taalachterstand het onderwijs instromen. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | |||||||
D15 | Naam | Scholenprogramma Groningen | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Korte duiding | Gemeenten in Groningen krijgen middelen om schoolgebouwen te versterken. | |||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze maatregel is om 101 scholen aardbevings- en toekomstbestendig te maken. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | |||||||
D8 | Naam | Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid | 571,4 | 572,4 | 572,4 | 609,2 | 609,2 | 609,2 |
Korte duiding | Het overgrote deel van dit budget bestaat uit de middelen voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (goab). Met het GOAB worden middelen verstrekt om onderwijsachterstanden, waaronder taalachterstanden, van kinderen vroegtijdig te signaleren en bestrijden. Het overige deel bestaat uit middelen t.b.v. het programma Ontwikkeling Jonge Kind. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 168a, eerste en derde lid, van de Wet op het primair onderwijs | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze maatregelen is om kinderen te ondersteunen die op basis van hun omgevingskenmerken een vergroot risico lopen op een onderwijsachterstand. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | |||||||
D14 | Naam | Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen | 35,0 | |||||
Korte duiding | Gemeenten krijgen uit het NP Onderwijs budget voor hun rol in voorschoolse educatie, primair onderwijs en voortgezet onderwijs | |||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Deze Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen (hierna: de regeling) is gericht op het bieden van mogelijkheden aan gemeenten om in samenwerking met scholen, kinderopvang, (jeugdgezondheids)zorg, bibliotheken en andere lokale partijen activiteiten aan te bieden om de vaardigheden van kinderen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak aanvullend te stimuleren. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3 Voortgezet Onderwijs | |||||||
V | Naam | Huisvesting en noodlocaties voor onderwijs aan Oekraïners voortgezet onderwijs. | 159,0 | |||||
Korte duiding | Gemeenten krijgen middelen voor het zorgen voor huisvesting voor onderwijs aan Oekraïners. | |||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Voldoende en adequate huisvesting voor onderwijs aan Oekraïners | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3 Voortgezet Onderwijs | |||||||
D12 | Naam | RMC's | 43,6 | 40,7 | 67,2 | 67,2 | 67,2 | 67,2 |
Korte duiding | Dit betreft de bekostiging van de uitvoering van de taken van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) van 40 RMC-regio’s. De verdeelsleutel ligt vast in een ministerieel besluit. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | De RMC-functie heeft de taak om jongeren tot 23 jaar die niet naar school gaan en nog geen startkwalificatie hebben behaald te monitoren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | Artikel 4 Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | |||||||
D10 | Naam | Educatie | 85,5 | 85,5 | 85,5 | 85,5 | 85,5 | 85,5 |
Korte duiding | De middelen voor educatie worden per specifieke uitkering verstrekt aan samenwerkende gemeenten binnen een regio educatie arbeidsmarktregio (via de contactgemeente). De verdeelsleutel is vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit WEB. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Budget om cursussen voor het versterken van basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) aan te bieden aan hun inwoners. De doelgroep betreft volwassenen die Nederlands als eerste of tweede taal hebben, maar niet inburgeringsplichtig zijn. | |||||||
Ontvangende partijen | samenwerkende gemeenten binnen een arbeidsmarktregio (via de contactgemeente) | |||||||
Artikel | Artikel 4 Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | |||||||
D12A | Naam | Regionaal programma | 19,2 | 22,1 | 22,1 | 22,1 | 22,1 | 22,1 |
Korte duiding | De middelen voor de uitvoering van de maatregelen uit het Regionaal Programma worden deels aan de RMC-contactgemeenten verstrekt. | |||||||
Juridische grondslag | ||||||||
Maatschappelijke effecten | De RMC-functie heeft de taak om jongeren tot 23 jaar die niet naar school gaan en nog geen startkwalificatie hebben behaald te monitoren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | Artikel 4 Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | |||||||
D16 | Naam | spuk erfgoed 2021 ‒ 29027505 | 6,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Middelen Erfgoed Aardbevingsgebied Groningen | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 5, Wet Specifiek Cultuurbeleid | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het behoud van het Gronings erfgoed, landschappelijke en ruimtelijke kwaliteit en daarmee de gebiedsidentiteit, als ook het bereiken van een optimale balans tussen veiligheid, schadeherstel en behoud van het Gronings erfgoed in zijn ruimtelijke context. | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Groningen | |||||||
Artikel | 14 Cultuur | |||||||
D13 | Naam | Impuls regionale culturele infrastructuur «verbreding en vernieuwing» | 2,0 | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Impuls versterking regionale culturele infrastructuur | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 7, Wet op het specifiek cultuurbeleid | |||||||
Maatschappelijke effecten | Een tijdelijke, extra impuls geven aan de culturele infrastructuur in de provincies Flevoland, Friesland, Drenthe, Zeeland, Limburg en Overijssel. Het Rijk stelt via de provincies middelen beschikbaar om gezamenlijk de culturele infrastructuur in deze provincies te versterken en te ondersteunen. | |||||||
Ontvangende partijen | Provincies Flevoland, Friesland, Drenthe, Zeeland, Limburg en Overijssel | |||||||
Artikel | 14 Cultuur | |||||||
D23 | Naam | Regeling eenmalige specifieke uitkering en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen | 17,6 | 38,4 | ||||
Korte duiding | De specifieke uitkering is bestemd als tegemoetkoming in de kosten die gemeenten maken voor de oprichting van nieuwe bibliotheekvestigingen en het verbeteren of doorontwikkelen van bestaande beperkte bibliotheekvoorzieningen. . | |||||||
Juridische grondslag | Regeling eenmalige specifieke uitkeringen en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen | |||||||
Maatschappelijke effecten | Met de regeling wordt nadruk van de maatregelen voor de korte termijn gelegd op gemeenten zonder fysieke bibliotheek, op de terugkomst en verbetering van de bibliotheek in wijken met een grote maatschappelijke opgave en op niet-stedelijke regio’s waar de afstand tot debibliotheek te groot is geworden. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 14 Cultuur | |||||||
D24 | Naam | Landelijke erfgoedregistratie | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Met het initiatief wordt de Landelijke Erfgoedregistratie bestendigd en verder uitgebouwd. Daarmee wordt het mogelijk dat vanuit het Digitaal Stelsel Omgevingswet erfgoedgegevens beschikbaar komen voor eenieder. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 5, Wet Specifiek Cultuurbeleid | |||||||
Maatschappelijke effecten | Invulling geven aan de gedachte van de Omgevingswet: gemeenten hebben de plicht om informatie met betrekking tot de omgeving eenduidig beschikbaar to stellen aan zowel ambtenaren als burger. Alle belanghebbenden moeten een gelijke informatiepositie kunnen innemen. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Amsterdam | |||||||
Artikel | 14 Cultuur | |||||||
D21 | Naam | Impuls jongerencultuur | 13,9 | 13,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Jongeren hebben in de coronaperiode veel moeten missen, ook op cultureel vlak, terwijl cultuurdeelname positieve effecten heeft op ons welzijn. In het kader van herstel is er daarom in het bijzonder oog voor cultuurparticipatie door jongeren. | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 7, Wet op het specifiek cultuurbeleid | |||||||
Maatschappelijke effecten | Cultuurparticipatie verbindt jongeren met elkaar, draagt bij aan hun veerkracht en aan hun persoonlijke ontwikkeling. | |||||||
Ontvangende partijen | diverse gemeenten en provincie | |||||||
Artikel | 14 Cultuur | |||||||
D20 | Naam | spuk erfgoed 2022 ‒ 33754543 | 3,0 | |||||
Korte duiding | Middelen Erfgoed Aardbevingsgebied Groningen | |||||||
Juridische grondslag | Artikel 5, Wet Specifiek Cultuurbeleid | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het behoud van het Gronings erfgoed, landschappelijke en ruimtelijke kwaliteit en daarmee de gebiedsidentiteit, als ook het bereiken van een optimale balans tussen veiligheid, schadeherstel en behoud van het Gronings erfgoed in zijn ruimtelijke context. | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Groningen | |||||||
Artikel | 14 Cultuur | |||||||
Totaal | 1.166,8 | 739,7 | 750,3 | 787,2 | 787,0 | 787,0 |