In deze bijlage worden voor alle artikelen op de SZW-begroting de mutaties van de uitgaven en ontvangsten tussen de eerste suppletoire begroting 2023 en de ontwerpbegroting 2024 gedetailleerd toegelicht. Dit gebeurt zowel voor de begrotingsgefinancierde als voor de premiegefinancierde regelingen. De eerdere mutaties zijn in de betreffende stukken toegelicht.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.505.632 | 1.343.300 | 1.165.714 | 977.792 | 714.350 | |
Mutaties Nota van Wijziging begroting 2023 | 211.000 | |||||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 203.812 | ‒ 291.483 | ‒ 308.907 | ‒ 316.173 | ‒ 250.836 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | 22.424 | 4.425 | 9.833 | 7.056 | 4.654 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 3.733 | ‒ 4.757 | ‒ 116 | |||
3. Overboekingen van Aanvullende Post | 0 | 0 | 0 | 363 | 724 | |
4. Kasschuiven | ‒ 34.036 | 13.736 | ‒ 5.700 | 0 | 26.000 | |
5. Budgettair neutrale herschikkingen | 4.254 | 5.092 | 414 | 414 | 318 | |
6. Afrekening 2022 | ‒ 22.325 | |||||
7. Vrijval sectoraal maatwerk regeling NLLD programma | ‒ 1.218 | |||||
8.Vrijval STAP | ‒ 147.370 | |||||
9. Scholingsregling SLIM | 25.000 | 25.000 | 15.685 | 8.000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.330.816 | 1.095.313 | 886.238 | 685.137 | 503.210 | 321.257 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2023 te brengen.
2. Er zijn negen overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking naar het Ministerie van Financiën voor het uitvoeren van de wet DBA door de Belastingdienst (- € 3,3 miljoen).
3. Door de verbreding van de banenafspraak zullen er meer mensen recht krijgen op het LKV banenafspraak en zal de doelgroep toenemen. Daarvoor wordt er budget overgeboekt van de aanvullende post van de begroting van Financiën.
4. Om beter aan te sluiten bij het kasritme, zijn er diverse kasschuiven. De grootste zijn voor middelen voor de Maatwerkregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden (MDIEU) van 2023 (- € 26,0 miljoen) naar 2027, van 2024 naar 2025 voor de Stimuleringsregeling voor leren en ontwikkelen in mkb (SLIM-regeling € 10,0 miljoen), van 2023 naar 2025 voor Bedrijfsartsen (€ 4,3 miljoen), en van 2023 naar 2024 voor Duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen (- € 2,9 miljoen).
5. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
6. De nabetalingen bij de NOW zijn in totaal € 22,3 miljoen lager uitgevallen dan aanvankelijk geraamd.
7. Er is een meevaller van € 1,2 miljoen sectoraal maatwerk regeling Nederland Leert Door (NLLD) omdat twee aanvragers hun projecten ingetrokken hebben.
8. De scholingssubsidie STAP, die per 2024 wordt stopgezet, is in 2023 conform motie Van der Lee gerichter vormgegeven. Hierdoor valt in 2023 een bedrag vrij van € 147,4 miljoen. Van dit bedrag wordt € 73,7 miljoen aangewend om het budget voor de SLIM incidenteel te verhogen van 2024 tot en met 2027 (zie hieronder bij nummer 9).
9. Dit extra budget voor SLIM wordt (cf. motie Van der Lee c.s.) ingezet voor individuele scholing. De middelen worden bij SLIM doorgeschoven naar latere jaren (2024-2027).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 206.505 | 13.880 | 13.880 | 13.880 | 13.880 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 754.610 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2022 | 10.207 | |||||
2. Bijstelling ontvangsten NOW | 698 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 972.020 | 14.880 | 14.880 | 14.880 | 14.880 | 14.880 |
1. De uitgaven aan STAP van € 173,5 miljoen in eerdere jaren komen € 10,2 miljoen lager uit dan het bevoorschotte bedrag van € 183,7 miljoen.
2. Op basis van de ontvangen informatie van UWV is de raming van de terugontvangsten NOW opwaarts bijgesteld. Dit leidt tot € 0,7 miljoen meerontvangsten in 2023.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 reëel | 377.786 | 390.830 | 389.542 | 388.378 | 387.098 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 12.345 | ‒ 16.748 | ‒ 11.044 | ‒ 5.292 | 513 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | 17.252 | 15.385 | 13.823 | 12.229 | 10.601 | |
2. Overheveling indexatie 2023 | 17.409 | 16.693 | 16.890 | 17.095 | 17.297 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 424.792 | 406.160 | 409.211 | 412.410 | 415.509 | 418.631 |
Stand ontwerpbegroting 2023 nominaal | 14.294 | 29.435 | 43.924 | 58.394 | 73.011 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 3.115 | 8.331 | 15.083 | 22.123 | 28.079 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Overheveling indexatie 2023 | ‒ 17.409 | ‒ 16.693 | ‒ 16.890 | ‒ 17.095 | ‒ 17.297 | |
4. Nominale bijstelling | 829 | 897 | 1.027 | 552 | ||
5. Bijstelling MEV | 5.827 | 6.805 | 7.160 | 7.508 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 0 | 27.729 | 49.819 | 71.609 | 91.853 | 111.124 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 424.792 | 433.889 | 459.030 | 484.019 | 507.362 | 529.755 |
1. Op basis van de realisatiecijfers in de Juninota van UWV is er in 2023 sprake van een tegenvaller bij de transitievergoeding van € 17,3 miljoen die afloopt naar circa € 9 miljoen in 2028. Er is enerzijds een opwaartse bijstelling van het aantal toegewezen compensaties, doordat relatief minder aanvragen worden afgewezen. Anderzijds is er een neerwaarts effect omdat het aantal werknemers dat naar verwachting arbeidsongeschikt raakt de komende jaren minder snel stijgt.
2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2023 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2023 overgeheveld van nominaal naar reëel.
3. Zie mutatie nummer 2.
4. Ramingsbijstelling van de nominale ontwikkeling door gewijzigde indexatiepercentages vanaf 2024.
5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 6.855.655 | 7.114.522 | 7.266.482 | 7.433.756 | 7.630.851 | |
Mutaties amendementen | 150 | |||||
Mutaties Nota van Wijziging begroting 2023 | 50.000 | |||||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 200.500 | 191.459 | 191.256 | 154.559 | 150.516 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 50 | ‒ 30 | ||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | 316 | 901 | 907 | 908 | 908 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 17.889 | ‒ 739 | ‒ 903 | ‒ 631 | ‒ 1.631 | |
3. Overboekingen van Aanvullende Post | 0 | 91 | 483 | 182 | 182 | |
4. Kasschuiven | 150 | 150 | ‒ 300 | |||
5. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 4.085 | ‒ 8.447 | ‒ 2.613 | ‒ 70 | ‒ 100 | |
6. Uitvoeringsmutaties | 2.473 | 7.147 | 6.594 | 6.634 | 7.302 | |
7. Bijstelling prijsniveau 2023 | 701.572 | 736.781 | 755.364 | 771.967 | 792.227 | |
8. Verhoging bijstand door taakstelling statushouders | 15.010 | 28.437 | 25.384 | 21.574 | 18.678 | |
9. Tijdelijke oplossing alleenverdieners | 38.000 | 20.000 | ||||
10. Tegemoetkoming energiekosten studenten | 2.000 | 69.000 | ||||
11. Onderwijsroute | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | |
12. IOW verlenging | 0 | 0 | 0 | ‒ 7.355 | ‒ 21.424 | |
13. Koopkrachtpakket | 0 | 32.542 | 39.319 | 39.318 | 39.317 | |
14. Noodfonds | 0 | 60.000 | ||||
15. Bijstelling MEV | ‒ 50.213 | ‒ 111.627 | ‒ 24.147 | 2.327 | 6.534 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 7.755.589 | 8.120.187 | 8.257.826 | 8.458.669 | 8.640.860 | 8.846.952 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2023 te brengen.
2. Er zijn zeven overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking naar het Gemeentefonds voor de Energietoeslag voor studenten (- € 17,5 miljoen).
3. Er zijn twee overboekingen van de begroting van Financiën: een voor Caribisch Nederland (zie punt 4) van € 0,3 miljoen in 2025 en een correctieboeking voor de Participatiewet in balans.
4. Om beter aan te sluiten bij het kasritme worden middelen voor de verhoging van de onderstand en AWW Caribisch Nederland van de aanvullende post (zie punt 3) naar de jaren 2023 en 2024 geschoven.
5. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
6. Op basis van de uitvoeringsinformatie van de Toeslagenwet is er een opwaartse bijstelling van het volume. Dit resulteert in een tegenvaller die meerjarig doorwerkt.
7. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
8. Doordat de definitieve huisvestingstaakstelling voor 2023 hoger is uitgevallen dan eerder werd verwacht, worden de uitgaven aan de bijstand naar boven bijgesteld. Een deel van de statushouders die wordt gehuisvest in een gemeente stroomt in bij de bijstand en daarom zorgt een hogere huisvestingstaakstelling voor meer uitgaven.
9. Gemeenten gaan tot en met 2027 de tijdelijke oplossing voor de alleenverdienersproblematiek uitvoeren. Financiering van gemeenten zal naar verwachting plaatsvinden via een specifieke uitkering, met uitbetaling aan gemeenten in jaar T+2.
10. Tegemoetkoming energiekosten studenten wordt door DUO uitbetaald. De middelen worden vanaf artikel 2 overgemaakt naar DUO.
11. Tijdelijke voortzetting onderwijsroute van 2026 tot en met 2029. De onderwijsroute is voor deze jaren vastgesteld op een prijs van € 17.000 per inburgeraar. Deze prijs wordt meegenomen in de berekening van de gemiddelde prijs van een leerroute in deze jaren.
12. Als gevolg van het verlengen van de IOW met vier jaar neemt het aantal IOW-uitkeringen toe. Hierdoor neemt ook het aantal aanvullingen vanuit de Toeslagenwet op IOW-uitkeringen toe.
13. In het koopkrachtpakket van augustus 2023 zijn onder andere middelen gereserveerd voor de verhoging van de onderstand tot 85% van het WML per 1 januari 2024, een energietoelage in 2024 en in de bijstand het terugdraaien van de versnelling afbouw AHK met bevriezen vanaf 2024. Het bevriezen van de dubbele algemene heffingskorting in de bijstand in 2024 en het schrappen van het versnelde afbouwpad in 2024 en 2025 resulteert in een opwaartse bijstelling van de uitkeringslasten van de Toeslagenwet.
14. Het kabinet reserveert in 2024 in totaal maximaal € 60 miljoen voor een bijdrage aan de heropening van het Tijdelijk Noodfonds Energie in de komende winter.
15. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 18.232 | 40.416 | 63.215 | 62.148 | 61.807 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 68.940 | 21.273 | ‒ 3.479 | ‒ 3.607 | ‒ 18.941 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekeningen 2022 | 19.085 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2. Uitvoeringsmutaties | 0 | 134 | 61 | 122 | 167 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 106.257 | 61.823 | 59.797 | 58.663 | 43.033 | 14.786 |
1. Er zijn diverse terugontvangsten door afrekeningen over het jaar 2022. De grootste is van het SVB voor de Toeslagenwet (€ 16,7 miljoen).
2. De verwerking van definitieve realisaties 2022 zorgt voor hogere verwachte ontvangsten vanaf 2024.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 9.893 | 6.156 | 2.407 | 803 | 808 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 3.199 | 3.146 | 4.465 | 2.224 | 30 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | 539 | 317 | 95 | 0 | 0 | |
2. Bijstelling prijsniveau 2023 | 139 | 98 | 96 | 97 | 98 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 7.372 | 9.717 | 7.063 | 3.124 | 936 | 939 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2023 te brengen.
2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 reëel | 11.686.788 | 11.968.374 | 12.082.204 | 12.180.013 | 12.256.481 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 768.642 | 648.878 | 606.023 | 576.654 | 558.596 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | ‒ 29.548 | ‒ 3.511 | 10.164 | 9.190 | 150 | |
2. Overheveling indexatie 2023 | 614.317 | 624.064 | 629.967 | 635.183 | 639.839 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 13.040.199 | 13.237.805 | 13.328.358 | 13.401.040 | 13.455.066 | 13.627.110 |
Stand ontwerpbegroting 2023 nominaal | 1.477.613 | 1.910.110 | 2.339.718 | 2.775.963 | 3.227.918 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 863.296 | ‒ 578.872 | ‒ 316.932 | ‒ 50.109 | 142.622 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Overheveling indexatie 2023 | ‒ 614.317 | ‒ 624.064 | ‒ 629.967 | ‒ 635.183 | ‒ 639.839 | |
4. Nominale bijstelling | 0 | 3.428 | ‒ 637 | ‒ 2.303 | ‒ 7.460 | |
5. Bijstelling MEV | 0 | 157.181 | 181.852 | 189.007 | 196.565 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 0 | 867.783 | 1.574.034 | 2.277.375 | 2.919.806 | 3.564.244 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 13.040.199 | 14.105.588 | 14.902.392 | 15.678.415 | 16.374.872 | 17.191.354 |
1. Op basis van de uitvoeringsinformatie van UWV zijn de ramingen bijgesteld. Er is een uitwisseling tussen de IVA (meer uitkeringen) en WGA (minder uitkeringen). Ook in de WAO ligt het aantal uitkeringen lager dan eerder verwacht. Per saldo levert dit een meevaller op.
2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2023 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2023 overgeheveld van nominaal naar reëel.
3. Zie bij mutatie nummer 2.
4. Ramingsbijstelling van de nominale ontwikkeling door gewijzigde indexatiepercentages vanaf 2024.
5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 3.763.461 | 3.799.311 | 3.859.507 | 3.887.937 | 3.918.221 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 48.447 | ‒ 42.591 | ‒ 36.129 | ‒ 34.518 | ‒ 31.277 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overboekingen met andere departementen | 0 | 610 | 650 | 690 | 720 | |
2. Bijstelling prijsniveau 2023 | 468.967 | 474.058 | 482.723 | 486.776 | 491.281 | |
3. Uitvoeringsmutaties | ‒ 35.550 | ‒ 32.892 | ‒ 41.312 | ‒ 51.430 | ‒ 64.109 | |
4. Afrekening 2022 | 2.639 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.151.070 | 4.198.496 | 4.265.439 | 4.289.455 | 4.314.836 | 4.340.733 |
1. Er is een overboeking van het Gemeentefonds voor de middelen voor de werkvoorzieningen en de structurele uitvoeringskosten. Het wetsvoorstel werkvoorzieningen Visueel beperkten heeft tot doel om de uitvoering van technische werkvoorzieningen voor mensen uit de doelgroep Participatiewet met een visuele beperking over te dragen aan UWV, op een vergelijkbare manier als bij de tolkvoorziening is gebeurd in het kader van de Wet centraliseren tolkvoorzieningen.
2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
3. Ramingsbijstelling Wajong op basis van de uitvoeringsgegevens van UWV. Deze meevaller wordt grotendeels veroorzaakt door een sterke opwaartse bijstelling van de uitstroom in de oude Wajong-regelingen. De komende jaren gaan naar verwachting veel meer mensen met pensioen dan eerder werd verwacht.
4. Dit betreft een nabetaling aan UWV op basis van de jaarrekening 2022 UWV voor het re-integratiebudget voor de Wajong.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2022 | 41.861 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 41.861 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. De mutatie van € 41,9 miljoen betreft de afrekening naar aanleiding van de jaarrekening 2022 van UWV over het Wajong budget. Dit is het verschil tussen voorschot en realisatie volgens de aansluitingstabel van UWV.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 237.578 | 140.321 | 123.067 | 94.085 | 62.059 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 47.752 | 35.923 | ‒ 48.094 | ‒ 27.627 | 9.861 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | 4.528 | 1.262 | 0 | 0 | 0 | |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | 983 | 460 | 0 | 0 | 0 | |
3. Uitvoeringsmutaties | ‒ 4.067 | ‒ 3.326 | ‒ 1.479 | ‒ 2.685 | ‒ 3.322 | |
4. Bijstelling prijsniveau 2023 | 12.873 | 11.735 | 9.645 | 8.554 | 9.257 | |
5. Afrekening UWV 2022 | 2.424 | |||||
6. IOW verlenging | 0 | 0 | 0 | ‒ 4.602 | ‒ 8.929 | |
7. Bijstelling MEV | 0 | 0 | ‒ 624 | ‒ 88 | 2.126 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 206.567 | 186.375 | 82.515 | 67.637 | 71.052 | 90.522 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2023 te brengen.
2. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
3. Ramingsbijstelling op basis van de uitvoeringsgegevens van UWV. Er is sprake van een neerwaartse bijstelling als gevolg van lagere volumes en prijzen door het verwerken van uitvoeringsinformatie. Ook is de WW-instroom voor de jaren 2023 tot en met 2027 lager.
4. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
5. Dit betreft een nabetaling aan UWV op basis van het jaarverslag UWV (kassiersverslag) voor de personeelsbudgetten en aanvullende dienstverlening.
6. De SMB maatregel vereenvoudigde claimbeoordeling 60-plussers resulteert in een besparing op de IOW. Als gevolg van de verlenging van de IOW met 4 jaren loopt ook deze besparing langer door.
7. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening UWV 2022 | 4.756 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.756 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. De mutatie van € 4,8 miljoen betreft de afrekening naar aanleiding van de jaarrekening 2022 van UWV over het WW Scholingsbudget (€ 2,6 miljoen) en de IOW (€ 2,1 miljoen). Dit is het verschil tussen voorschot en realisatie volgens de aansluitingstabel van UWV.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 reëel | 3.073.114 | 3.527.994 | 3.820.282 | 4.017.571 | 4.190.785 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 305.664 | ‒ 350.778 | ‒ 306.603 | ‒ 243.174 | ‒ 156.164 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | 772 | 772 | 772 | 772 | 772 | |
2. Uitvoeringsmutaties | 65.513 | ‒ 8.834 | ‒ 92.166 | ‒ 93.874 | ‒ 80.278 | |
3. Overheveling indexatie 2023 | 170.069 | 195.446 | 216.265 | 232.385 | 248.471 | |
4. Bijstelling MEV | ‒ 84.205 | 8.296 | 190.388 | 263.341 | 271.105 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 2.919.599 | 3.372.896 | 3.828.938 | 4.177.021 | 4.474.691 | 4.765.376 |
Stand ontwerpbegroting 2023 nominaal | 265.895 | 329.935 | 486.289 | 677.250 | 885.797 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 95.826 | 37.265 | 114.049 | 177.879 | 229.714 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
5. Overheveling indexatie 2023 | ‒ 170.069 | ‒ 195.446 | ‒ 216.265 | ‒ 232.385 | ‒ 248.471 | |
6. Nominale bijstelling | 0 | ‒ 450 | ‒ 9.544 | ‒ 14.734 | ‒ 16.427 | |
7. Bijstelling MEV | 0 | 19.483 | 41.971 | 66.821 | 84.092 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 0 | 190.787 | 416.500 | 674.831 | 934.705 | 1.213.129 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 2.919.599 | 3.563.683 | 4.245.438 | 4.851.852 | 5.409.396 | 5.978.505 |
1. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
2. Ramingsbijstelling op basis van de uitvoeringsgegevens van UWV. Er is sprake van een neerwaartse bijstelling als gevolg van lagere volumes en prijzen door het verwerken van uitvoeringsinformatie. Ook is de WW-instroom voor de jaren 2023 tot en met 2027 lager.
3. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2023 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2023 overgeheveld van nominaal naar reëel.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
5. Zie mutatie nummer 3.
6. Ramingsbijstelling van de nominale ontwikkeling door gewijzigde indexatiepercentages vanaf 2024.
7. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 reëel | 223.370 | 223.370 | 223.370 | 217.980 | 210.467 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 37.370 | ‒ 23.370 | ‒ 8.641 | 11.700 | 27.709 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | ‒ 17.468 | ‒ 9.331 | ‒ 8.354 | ‒ 7.582 | 0 | |
2. Overheveling indexatie 2023 | 11.468 | 12.331 | 13.239 | 14.161 | 14.685 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 180.000 | 203.000 | 219.614 | 236.259 | 252.861 | 261.248 |
Stand ontwerpbegroting 2023 nominaal | 10.295 | 19.396 | 28.611 | 37.008 | 44.829 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 1.173 | 3.856 | 8.334 | 15.424 | 21.535 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Overheveling indexatie 2023 | ‒ 11.468 | ‒ 12.331 | ‒ 13.239 | ‒ 14.161 | ‒ 14.685 | |
4. Bijstelling MEV | 0 | 682 | 456 | 303 | 1.663 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 0 | 11.603 | 24.162 | 38.574 | 53.342 | 67.125 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 180.000 | 214.603 | 243.776 | 274.833 | 306.203 | 328.373 |
1. Ramingsbijstelling op basis van de uitvoeringsgegevens van UWV. Neerwaartse bijstelling als gevolg van lagere volumes en prijzen van de WW door het verwerken van uitvoeringsinformatie.
2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2023 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2023 overgeheveld naar reëel.
3. Zie mutatie nummer 2.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 57.606 | 64.233 | 64.041 | 63.853 | 63.754 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 11.639 | ‒ 6.214 | ‒ 6.476 | ‒ 6.334 | ‒ 6.254 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling prijsniveau 2023 | 1.977 | 2.260 | 2.213 | 2.214 | 2.215 | |
2. Nabetaling TAS | 47 | |||||
3. Koopkrachtpakket | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 47.991 | 60.379 | 59.878 | 59.833 | 59.815 | 59.827 |
1. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
2. Dit betreft de definitieve afrekening van de TAS over de uitgaven van 2022.
3. In het koopkrachtpakket van augustus 2023 zijn middelen gereserveerd voor de verhoging van het Wettelijk Minimumloon (WML). Dit heeft doorwerking op de uitkeringslasten van de ZV.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening UWV 2022 | 290 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 290 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 reëel | 4.466.849 | 4.571.311 | 4.651.228 | 4.718.019 | 4.724.269 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 120.896 | ‒ 50.422 | ‒ 16.306 | ‒ 14.078 | 5.704 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | ‒ 15.425 | ‒ 56.678 | ‒ 69.163 | ‒ 68.433 | ‒ 68.463 | |
2. Overheveling indexatie 2023 | 267.344 | 278.101 | 285.105 | 289.347 | 290.934 | |
3. Afrekening 2022 | 476 | |||||
4. Bijstelling MEV | 0 | 8.221 | ‒ 9.067 | ‒ 14.590 | ‒ 16.685 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 4.598.348 | 4.750.533 | 4.841.797 | 4.910.265 | 4.935.759 | 4.977.452 |
Stand ontwerpbegroting 2023 nominaal | 294.797 | 417.673 | 598.571 | 803.844 | 1.009.063 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 27.453 | 107.362 | 198.194 | 269.177 | 307.966 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
5. Overheveling indexatie 2023 | ‒ 267.344 | ‒ 278.101 | ‒ 285.105 | ‒ 289.347 | ‒ 290.934 | |
6. Nominale bijstelling | 0 | ‒ 2.913 | ‒ 7.191 | ‒ 10.742 | ‒ 13.994 | |
7. Bijstelling MEV | 0 | 27.946 | 28.696 | 29.206 | 29.556 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 0 | 271.967 | 533.165 | 802.138 | 1.041.657 | 1.279.296 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.598.348 | 5.022.500 | 5.374.962 | 5.712.403 | 5.977.416 | 6.256.748 |
1. Afgezien van de loon- en prijsbijstelling, dalen de ZW-uitgaven per saldo naar verwachting gedurende alle jaren. Dit komt vooral doordat een aantal grote uitzendbureaus eigenrisicodrager is geworden, waardoor zij geen ZW-uitgaven en premie meer betalen. De gemiddelde prijs is opwaarts bijgesteld, omdat het effect van de WML-verhoging van 1 januari 2023 op de gemiddelde uitkeringshoogte groter is dan verwacht.
2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2023 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2023 overgeheveld naar reëel.
3. Dit betreft de definitieve afrekening van de ZEZ over de uitgaven van 2022.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
5. Zie mutatie nummer 2.
6. Ramingsbijstelling van de nominale ontwikkeling door gewijzigde indexatiepercentages vanaf 2024.
7. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 4.317.157 | 4.473.173 | 6.178.221 | 6.433.385 | 6.603.981 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 43.345 | ‒ 167.307 | ‒ 1.518.084 | ‒ 828.428 | ‒ 511.782 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | 311.859 | 315.700 | 341.450 | 410.929 | 446.718 | |
2. Overboekingen met andere departementen | 850 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Overboeking van Aanvullende Post | 0 | 27.552 | 5.542 | 144 | 144 | |
4. Kasschuiven | ‒ 4.000 | 1.500 | ‒ 2.199 | 3.799 | 720 | |
5. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 1.121 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6. Ramingsbijstelling KOT | ‒ 42.157 | 21.037 | ‒ 13.753 | ‒ 19.109 | 55.777 | |
7. Herijking KO pakket | 4 | ‒ 40.209 | 51.434 | 64.901 | 157.641 | |
8. KOT Eerstegraads Bloedverwanten | 0 | 300 | 3.500 | 3.700 | 0 | |
9. Koopkrachtpakket | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.539.247 | 4.631.946 | 5.046.311 | 6.069.521 | 6.753.399 | 7.050.253 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om de uitgaven op prijspeil 2023 te brengen.
2. Er is een overboeking van het Ministerie van Financiën voor de rentederving van de toeslagen. In onderling overleg met SZW is afgesproken om de in rekening te brengen belastingrente niet te verhogen en vast te zetten op 4% per 1 januari 2024. Doordat het vastzetten van de belastingrente toeslagen met terugwerkende kracht bekrachtigd wordt door middel van een wetswijziging, kan in 2023 (vanaf 1 juli) alleen de in rekening te brengen belastingrente op 4% vastgezet worden. De te vergoeden belastingrente toeslagen zal conform de ‘oude’ wettelijke systematiek stijgen naar 6% in de tweede helft van 2023. Deze asymmetrie in 2023 resulteert in een rentederving van € 1,8 miljoen (waarvan € 0,9 miljoen kinderopvangtoeslag en € 0,9 miljoen kindgebonden budget) die conform de gemaakte afspraak gedekt zal worden door Financiën.
3. Er zijn enkele overboekingen van de Aanvullende Post van de begroting van Financiën. We benoemen de belangrijkste. De prognose van het aantal gedupeerden van de toeslagenaffaire is opgehoogd van 30.000 naar 42.000. Dit leidt tot een toename van de uitgaven voor het kwijtschelden van publieke schulden in het kader van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Het gaat om € 12,6 miljoen in 2024 en in totaal € 5,4 miljoen vanaf 2025 (zie ook de kasschuif bij mutatie 4). Daarnaast zijn er overboekingen voor uitvoeringskosten van de herziening van het kinderopvangstelsel (in totaal € 14,8 miljoen).
4. Een bedrag van € 0,5 miljoen aan uitvoeringskosten voor de herziening van het kinderopvangstelsel wordt verschoven van 2023 naar 2024. Ook is de bouw/ontwikkeling van huisvesting KO BES vertraagd en wordt hiervoor € 2,5 miljoen uit 2023 naar 2024 (€ 1,5 miljoen) en 2025 (€ 1,0 miljoen) verschoven. Omdat een uitvoerder het niet haalt om de subsidie voor «Zij-instroom afstand tot de arbeidsmarkt» dit jaar nog te beschikken worden de middelen uit 2023 (€ 1,0 miljoen) en 2024 en 2025 (beide € 0,5 miljoen) naar 2026 geschoven (€ 2,0 miljoen). Tot slot zijn er AP-middelen voor het kwijtschelden van publieke schulden in het kader van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag van 2025 (€ 2,7 miljoen) verschoven naar latere jaren (waaronder € 1,8 miljoen naar 2026 en € 0,7 miljoen naar 2027).
5. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
6. De uitgaven aan kinderopvangtoeslag zijn bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie van Dienst Toeslagen en de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024) van de werkloosheid. Er gaan meer kinderen naar de opvang dan eerder verwacht. Daarentegen loopt de werkloosheid sterker op dan was voorzien. Per saldo is het aantal kinderen meerjarig naar boven bijgesteld, wat doorwerkt in hogere uitgaven. Het gemiddelde vergoedingspercentage komt lager uit vanwege het gemiddeld hogere huishoudinkomen van ouders. Dit werkt nog tot en met 2026 door in lagere uitgaven aan kinderopvangtoeslag.
7. Deze mutatie betreft de herijking van de budgettaire gevolgen van het uitstel van het nieuwe kinderopvangstelsel van 2025 naar 2027. Daarbij is ook de uitsplitsing naar uitgaven en ontvangsten gemaakt. De uitgaven komen in totaal € 233,8 miljoen hoger uit. Daar staan in totaal € 285,7 miljoen hogere ontvangsten tegenover (zie mutatie 3 in Tabel 149). Per saldo leidt de herijking tot € 52,0 miljoen lagere uitgaven.
8. Het kabinet is voornemens om ouders die samenwonen met een eerstegraads bloedverwant voor diverse toeslagen (waaronder de kinderopvangtoeslag) niet langer als toeslagpartners te beschouwen. Voor deze groep wordt de hoogte van de toeslag berekend op basis van een lager toetsingsinkomen. Als gevolg daarvan stijgen de uitgaven kinderopvangtoeslag.
9. In het koopkrachtpakket van augustus 2023 zijn middelen gereserveerd voor de verhoging van het wettelijk minimumloon. Dit heeft doorwerking op de personeelskosten voor kinderopvang en daarmee op de hoogte van de subsidieregeling voor KO BES.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.765.766 | 1.760.939 | 1.718.997 | 1.642.948 | 1.568.937 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 40.735 | ‒ 40.955 | ‒ 31.992 | ‒ 12.609 | 4.143 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | 2.973 | 9.092 | 11.632 | 7.973 | 4.230 | |
2. Afrekening 2022 | 45 | |||||
3. Herijking KO pakket | 0 | 0 | 36.567 | 111.417 | 137.754 | |
4. Bijstelling MEV | 84.526 | 97.749 | 100.056 | 101.297 | 106.789 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.812.575 | 1.826.825 | 1.835.260 | 1.851.026 | 1.821.853 | 1.755.824 |
1. Er is een meevaller op de ontvangsten Kinderopvangtoeslag. Bij het overhevelen van de loon- en prijsbijstelling zijn de uitgaven op prijspeil 2023 gebracht (zie mutatie 1 bij de uitgaven). De hogere uitgaven leiden, met vertraging, ook tot meer ontvangsten uit terugvorderingen.
2. De SVB heeft in 2022 € 45.000 minder aan WKO buitenland uitgegeven dan SZW heeft bevoorschot. Dit bedrag komt als ontvangsten binnen in 2023.
3. Deze mutatie betreft de herijking van de budgettaire gevolgen van het uitstel van het nieuwe kinderopvangstelsel van 2025 naar 2027. Daarbij is ook de uitsplitsing naar uitgaven en ontvangsten gemaakt. De ontvangsten komen in totaal € 285,7 miljoen hoger uit. Daar staan in totaal € 233,8 miljoen hogere uitgaven tegenover (zie mutatie 7 in Tabel 148). Per saldo leidt de herijking tot € 52,0 miljoen lagere uitgaven.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 36.835 | 38.853 | 41.106 | 43.645 | 46.256 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 774 | 664 | 137 | ‒ 467 | ‒ 824 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling prijsniveau 2023 | 4.335 | 4.556 | 4.763 | 4.995 | 5.259 | |
2. Afrekening 2022 | 1 | |||||
3. Koopkrachtpakket | 0 | 9.100 | 9.600 | 10.200 | 10.700 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 41.945 | 53.173 | 55.606 | 58.373 | 61.391 | 65.077 |
1. Ramingbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
2. Aan de hand van de definitieve bevoorschotting zijn de uitgaven voor de Overbruggingsregeling AOW € 0,1 miljoen hoger uitgevallen.
3. In het koopkrachtpakket van augustus 2023 zijn middelen gereserveerd voor de verhoging van de AOV tot 85% van het WML per 1 jan 2024.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 reëel | 43.657.561 | 44.126.845 | 44.919.563 | 45.976.422 | 47.053.544 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 256.041 | ‒ 270.088 | ‒ 278.808 | ‒ 276.886 | ‒ 269.650 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Overheveling indexatie 2023 | 4.598.430 | 4.646.473 | 4.750.888 | 4.863.391 | 4.978.593 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 47.999.950 | 48.503.230 | 49.391.643 | 50.562.927 | 51.762.487 | 52.235.083 |
Stand ontwerpbegroting 2023 nominaal | 4.543.164 | 6.425.061 | 8.175.459 | 10.085.080 | 12.085.655 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 55.266 | 1.325.126 | 1.625.234 | 2.445.774 | 2.887.196 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
2. Overheveling indexatie 2023 | ‒ 4.598.430 | ‒ 4.646.473 | ‒ 4.750.888 | ‒ 4.863.391 | ‒ 4.978.593 | |
3. Nominale bijstelling | 0 | 11.152 | ‒ 833 | ‒ 1.260 | ‒ 1.635 | |
4. Bijstelling MEV | 0 | 516.114 | 666.745 | 658.286 | 675.200 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 0 | 3.630.980 | 5.715.717 | 8.324.489 | 10.667.823 | 12.952.307 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 47.999.950 | 52.134.210 | 55.107.360 | 58.887.416 | 62.430.310 | 65.187.390 |
1. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2023 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2023 overgeheveld van nominaal naar reëel.
2. Zie mutatie nummer 1.
3. Ramingsbijstelling van de nominale ontwikkeling door gewijzigde indexatiepercentages vanaf 2024.
4. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.714 | 1.910 | 2.030 | 2.048 | 2.059 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2023 | 50 | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 182 | 180 | 171 | 164 | 163 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling prijsniveau 2023 | 221 | 244 | 257 | 258 | 259 | |
2. Koopkrachtpakket | 0 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 2.167 | 2.964 | 3.058 | 3.070 | 3.081 | 3.090 |
1. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
2. In het koopkrachtpakket van augustus 2023 zijn middelen gereserveerd voor de verhoging van de AWW tot 85% van het WML per 1 jan 2024.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 reëel | 295.874 | 287.283 | 275.783 | 266.208 | 258.643 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 5.091 | 5.232 | 6.009 | 6.191 | 6.447 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 1.169 | ‒ 1.143 | ‒ 1.138 | ‒ 1.137 | ‒ 1.139 | |
2. Overheveling indexatie 2023 | 32.529 | 31.603 | 30.429 | 29.400 | 28.602 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 332.325 | 322.975 | 311.083 | 300.662 | 292.553 | 293.520 |
Stand ontwerpbegroting 2023 nominaal | 30.509 | 36.390 | 39.954 | 45.239 | 51.067 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 2.020 | 9.931 | 12.656 | 16.732 | 19.070 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
3. Overheveling indexatie 2023 | ‒ 32.529 | ‒ 31.603 | ‒ 30.429 | ‒ 29.400 | ‒ 28.602 | |
4. Nominale bijstelling | 0 | ‒ 46 | ‒ 80 | ‒ 136 | ‒ 201 | |
5. Koopkrachtpakket | 0 | 2.981 | 7.925 | 8.611 | 8.535 | |
6. Bijstelling MEV | 0 | 5.087 | 4.602 | 4.365 | 4.316 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 0 | 22.740 | 34.628 | 45.411 | 54.185 | 63.660 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 332.325 | 345.715 | 345.711 | 346.073 | 346.738 | 357.180 |
1. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
2. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
3. Zie mutatie nummer 2.
4. Ramingsbijstelling van de nominale ontwikkeling door gewijzigde indexatiepercentages vanaf 2024.
5. Dit betreft het effect op de Anw van het bevriezen van de dubbele AHK in 2024 en het schrappen van de versnelde afbouw in 2025.
6. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 7.662.279 | 7.425.834 | 7.165.473 | 7.037.133 | 7.024.456 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 115.478 | 189.836 | 174.163 | 118.686 | 82.093 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Kasschuiven | 76 | ‒ 76 | 0 | 0 | 0 | |
2. Overboekingen met andere departementen | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Uitvoeringsmutaties | ‒ 130.575 | 95.862 | 44.534 | 15.883 | 13.849 | |
4. Bijstelling prijsniveau 2023 | 540.685 | 464.020 | 442.888 | 428.696 | 424.447 | |
5. Afrekening 2022 | 3.746 | |||||
6. Correctie AKW LPO | 10.948 | 24.252 | 24.284 | 24.293 | 24.295 | |
7. Koopkrachtpakket | 81.641 | 1.079.664 | 1.128.117 | 1.114.359 | 1.083.687 | |
8. Bijstelling MEV | ‒ 87.819 | ‒ 30.575 | ‒ 21.612 | ‒ 30.927 | ‒ 37.762 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 8.197.359 | 9.248.817 | 8.957.847 | 8.708.123 | 8.615.065 | 8.497.293 |
1. In verband met vertraging van de structurele regeling voor dubbele kinderbijslag intensieve zorg (tot 1 juli 2024) wordt de incidentele regeling in Caribisch Nederland verlengd. In 2023 stond nog € 76.000 voor de structurele regeling. Dat kan ingezet worden. Daarnaast staat voor 2024 € 152.000 voor de structurele regelingen. Hiervan kan de helft worden ingezet. Omdat de regeling in 2023 wordt uitgekeerd is hiervoor een kasschuif nodig. In totaal zijn hiermee de kosten gedekt.
2. Er is een overboeking van het Ministerie van Financiën voor de rentederving van de Toeslagen. In onderling overleg met SZW is afgesproken om de in rekening te brengen belastingrente niet te verhogen en vast te zetten op 4% per 1 januari 2024. Doordat het vastzetten van de belastingrente toeslagen met terugwerkende kracht bekrachtigd wordt door middel van een wetswijziging, kan in 2023 (vanaf 1 juli) alleen de in rekening te brengen belastingrente op 4% vastgezet worden. De te vergoeden belastingrente toeslagen zal conform de «oude» wettelijke systematiek stijgen naar 6% in de tweede helft van 2023. Deze asymmetrie in 2023 resulteert in een rentederving van € 1,8 miljoen (KOT € 0,9 miljoen +WKB € 0,9 miljoen) die conform de gemaakte afspraak gedekt zal worden door Financiën.
3. Ramingsbijstelling op basis van de uitvoeringsgegevens.
4. Ramingsbijstelling van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
5. De SVB heeft in 2022 meer uitgegeven dan SZW heeft bevoorschot. Dit bedrag wordt in 2023 aan de SVB nabetaald.
6. De indexatie van de AKW is per 1 januari hoger uitgevallen en per 1 juli 2023 lager uitgevallen dan verwacht doordat de inflatie in oktober hoger en april lager uitviel dan verwacht bij de bijstelling van het prijsniveau 2023. Deze boeking betreft een correctie daarop.
7. In het koopkrachtpakket van augustus 2023 zijn middelen gereserveerd voor de verhoging van het Kindgebonden budget (WKB), de verlaging van de ALO-kop en het verlagen van het afbouwpunt paren.
8. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 225.743 | 209.496 | 199.656 | 196.111 | 195.416 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 33.879 | 89.271 | 68.810 | 64.166 | 56.599 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | 19.376 | 34.610 | 29.998 | 30.979 | 30.494 | |
2. Koopkrachtpakket | 0 | 15.115 | 56.436 | 75.059 | 84.328 | |
3. Bijstelling MEV | ‒ 702 | ‒ 2.683 | ‒ 3.342 | ‒ 2.890 | ‒ 2.820 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 278.296 | 345.809 | 351.558 | 363.425 | 364.017 | 359.709 |
1. De ontvangsten voor de WKB zijn op basis van uitvoeringsgegevens naar boven bijgesteld, onder meer naar aanleiding van de indexatie van 2022 op 2023. Hoe groter de WKB beschikkingen in absolute zin, hoe groter ook de nabetalingen en terugvorderingen in absolute zin worden.
2. De budgettaire gevolgen van de verhoging van de WKB zijn uitgesplitst naar uitgaven en ontvangsten. Deze boeking bevat de mutatie op de ontvangsten. Zie ook de gelijknamige boeking bij de uitgaven.
3. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 657.751 | 625.080 | 615.365 | 612.106 | 612.825 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 31.827 | 22.273 | 13.125 | 12.491 | 13.880 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | 39.116 | 38.886 | 38.553 | 38.453 | 38.476 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 1.670 | ‒ 1.460 | ‒ 401 | ‒ 473 | 527 | |
3. Kasschuiven | ‒ 10.300 | 7.542 | 2.758 | 0 | 0 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | 216 | 676 | 0 | 0 | 0 | |
5. Uitvoeringsmutaties | 0 | 4.243 | 4.125 | 3.713 | ‒ 186 | |
6. Afrekening 2022 | 35.299 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7. Onderwijsroute | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.000 | ‒ 1.000 | |
8. IOW verlenging | 0 | 0 | 0 | 607 | 958 | |
9. Bijstelling MEV | 0 | ‒ 1 | ‒ 22 | 18 | 50 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 752.239 | 697.239 | 673.503 | 664.915 | 665.530 | 666.240 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2023 te brengen.
2. Er zijn 9 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking € 1,1 miljoen in 2023 en € 1,7 miljoen in 2024 en verder naar het Ministerie van VWS voor de hogere uitvoeringskosten van het CIZ voor de indicatiestelling dubbele AKW voor kinderen die intensieve zorg van ouders nodig hebben.
3. Betreft een kasschuif van € 8 miljoen voor de uitvoering UWV van STAP van 2023 naar 2024. De gehele uitvoeringskosten zijn in 2024 afgeboekt, terwijl er nog afrondende werkzaamheden zullen plaatsvinden (laatste tranche is 1 november tot en met 31 december).
4. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
5. Ramingsbijstelling op basis van de uitvoeringsgegevens. Daarnaast is er een correctie uitgevoerd voor de uitvoeringskosten STAP die bij de voorjaarsbesluitvorming zijn afgeboekt.
6. Betreft een nabetaling op de uitvoeringskosten UWV naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2022. De grootste zijn NOW 6 (€ 20,9 miljoen), Wajong (€ 8,6 miljoen) en basisdienstverlening (€ 5,4 miljoen).
7. Dekking artikel 11 en vrijval ten behoeve van de onderwijsroute van 2026 t/m 2029 (niet structureel).
8. Betreft een mutatie voor de uitvoeringskosten UWV naar aanleiding van de verlenging van de IOW.
9. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2022 | 53.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 53.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. De mutatie van € 53,0 miljoen betreft een terugontvangst op de uitvoeringskosten UWV naar aanleiding van de afrekening van het jaarverslag UWV 2022. De grootste betreffende de NOW 1-5 (€ 32,8 miljoen), de re-integratie Wajong (€ 6,1 miljoen), en de inzet doelgroep banenafspraak ( € 4,0 miljoen).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 reëel | 2.124.786 | 2.123.431 | 2.133.529 | 2.158.458 | 2.185.854 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 48.821 | ‒ 77.192 | ‒ 70.291 | ‒ 71.475 | ‒ 72.281 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | ‒ 15.547 | ‒ 41.435 | ‒ 43.958 | ‒ 45.108 | ‒ 46.845 | |
2. Overheveling indexatie 2023 | 131.422 | 129.415 | 130.490 | 131.992 | 133.675 | |
3. Kasschuif | ‒ 1.310 | 0 | 1.310 | 0 | 0 | |
4. Overheveling Aanvullende Post | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | |
5. Bijstelling MEV | 0 | 14.545 | 22.479 | 24.314 | 24.288 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 reëel | 2.190.530 | 2.153.764 | 2.173.559 | 2.198.181 | 2.224.691 | 2.257.725 |
Stand ontwerpbegroting 2023 nominaal | 100.798 | 172.123 | 253.953 | 337.765 | 425.062 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 30.624 | 61.683 | 85.166 | 109.076 | 122.645 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
6. Overheveling indexatie 2023 | ‒ 131.422 | ‒ 129.415 | ‒ 130.490 | ‒ 131.992 | ‒ 133.675 | |
7. Nominale bijstelling | 0 | ‒ 2.086 | ‒ 4.863 | ‒ 7.766 | ‒ 10.662 | |
8. Bijstelling MEV | 0 | 9.862 | 9.159 | 14.223 | 17.743 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 nominaal | 0 | 112.167 | 212.925 | 321.306 | 421.113 | 521.843 |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 2.190.530 | 2.265.931 | 2.386.484 | 2.519.487 | 2.645.804 | 2.779.568 |
1. Ramingsbijstelling op basis van de uitvoeringsgegevens. Betreft een mutatie op het uitvoeringsbudget UWV, naar aanleiding van het aanpassen van de volumes voor WW, ZW, WAO, WIA en WAZ.
2. Om de hoogte van de raming op prijsniveau 2023 te brengen wordt de nominale reeks betreffende de indexatie 2023 overgeheveld van nominaal naar reëel.
3. In verband met heroverwegingen in het programma Keten voor Derdenbeslag over de inrichting van Stroomlijning Keten Derdenbeslag is er vertraging opgelopen en een kasschuif benodigd.
4. Betreffen de incidentele uitvoeringskosten UWV voor de invoering van loonkostensubsidie (LKS) in de WIA.
5. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
6. Zie mutatie nummer 2.
7. Ramingsbijstelling van de nominale ontwikkeling door gewijzigde indexatiepercentages vanaf 2024.
8. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 24.100.898 | 24.528.194 | 25.230.366 | 26.204.589 | 27.197.575 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 3.466.600 | ‒ 1.508.600 | ‒ 1.972.800 | ‒ 2.499.600 | ‒ 3.039.600 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitvoeringsmutaties | 15.635 | 14.288 | 14.286 | 14.667 | 22.314 | |
2. Bijstelling MEV | ‒ 20.200 | 5.060.300 | 5.406.400 | 5.844.000 | 6.291.500 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 20.629.733 | 28.094.182 | 28.678.252 | 29.563.656 | 30.471.789 | 30.597.445 |
1. Ramingsbijstelling op basis van de uitvoeringsgegevens.
2. Ramingsbijstelling op basis van de nieuwe CPB-prognose (MEV 2024).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2022 | 20 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 389.946 | 352.774 | 323.165 | 301.264 | 298.333 | |
Mutaties amendementen | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 64.020 | 378.298 | 220.032 | 206.253 | 71.299 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | 4.216 | 15.509 | 14.899 | 13.843 | 13.849 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 393 | 0 | 0 | 7.000 | 7.000 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 300 | 5.350 | 5.700 | 8.100 | 0 | |
4. Uitvoeringsmutaties | 20.338 | 9.190 | 9.085 | 8.870 | 0 | |
5. Bijstelling prijsniveau 2023 | 1.027 | 1.002 | 975 | 945 | 904 | |
6. Onderwijsroute | 0 | 0 | 0 | 22.900 | 10.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 482.854 | 762.123 | 573.856 | 569.175 | 401.385 | 345.844 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2023 te brengen.
2. Er zijn 3 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is de overboeking van OCW van € 7 miljoen in voor de bijdrage aan de onderwijsroute.
3. Er is sprake van enkele budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
4. Op basis van recente prognoses is de raming voor DUO Leningen en Maatschappelijke Begeleiding voor 2023 aangepast. De prognose voor DUO Leningen is aangepast met € 15,1 miljoen. De raming Maatschappelijke Begeleiding is aangepast met € 5,3 miljoen.
5. Bijstelling van de raming van de uitkeringen om die op prijspeil 2023 te brengen.
6. Tijdelijke voortzetting onderwijsroute van 2026 t/m 2029.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 10.270 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Afrekening 2022 | 3.656 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 14.926 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
1. Terugontvangst van de onderuitputting 2022 van het COA en DUO.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 501.604 | 495.405 | 482.122 | 478.077 | 476.563 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | 37.478 | 39.361 | 32.151 | 31.752 | 31.287 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | 24.632 | 24.806 | 27.923 | 26.518 | 26.633 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 418 | ‒ 818 | ‒ 215 | ‒ 215 | ‒ 215 | |
3. Kasschuiven | 0 | 56 | 56 | 56 | ‒ 385 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | 3.732 | 4.010 | 2.821 | 170 | 296 | |
5. Nieuwe begroting RSO | 7.083 | 7.083 | 7.083 | 7.083 | 7.083 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 574.111 | 569.903 | 551.941 | 543.441 | 541.262 | 538.560 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om het budget op prijspeil 2023 te brengen.
2. Er zijn 4 overboekingen met andere departementen. De grootste is de overboeking naar VWS (- € 0,9 in 2023 en € -0,7 in 2024) voor de Commissie Maatschappelijk Impact Team (MIT).
3. Om beter aan te sluiten bij de uitgaven worden middelen in het personeelsbudget in het juiste ritme geplaatst.
4. Er is sprake van diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
5. RSO heeft een nieuwe begroting opgesteld. De stijging van de uitgaven doet zich met name voor bij externe inhuur en bij de kosten voor schoonmaak.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 83.567 | 84.216 | 84.916 | 83.716 | 83.916 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Nieuwe begroting RSO | 7.083 | 7.083 | 7.083 | 7.083 | 7.083 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 90.650 | 91.299 | 91.999 | 90.799 | 90.999 | 88.479 |
1. De stijging van de uitgaven van RSO wordt doorberekend aan de opdrachtgevers (zie mutatie 5 van de uitgaven).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 252.795 | 240.789 | 160.278 | 201.351 | 189.749 | |
Mutaties amendementen | ‒ 4.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 31.671 | 181.889 | 226.280 | 212.425 | 186.365 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2023 | ‒ 100.328 | ‒ 90.224 | ‒ 95.328 | ‒ 89.477 | ‒ 86.968 | |
2. Overboekingen met andere departementen | ‒ 38.753 | 30.944 | 2.051 | 21.803 | 24.672 | |
3. Kasschuiven | ‒ 84.551 | 77.500 | 7.051 | 0 | 0 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | ‒ 6.030 | ‒ 74.041 | ‒ 5.749 | ‒ 8.041 | 59 | |
5. Reserveringen | 17.500 | ‒ 75.300 | ‒ 2.900 | ‒ 21.700 | ‒ 6.300 | |
Stand ontwerpbegroting 2024 | 4.212 | 291.557 | 291.683 | 316.361 | 307.577 | 287.462 |
1. De loon- en prijsbijstelling 2023 is overgeheveld om de uitgaven op prijspeil 2023 te brengen.
2. Er zijn 18 overboekingen met andere departementen. De grootste mutatie is een overboeking met OCW in verband met een bijdrage aan het programma schoolmaaltijden dat wordt verlengd in 2024 (€ 52,5 miljoen). Daarnaast is er een overboeking met het Gemeentefonds voor vroegsignalering en bijzondere bijstand (van € 50 miljoen in 2024).
3. Om beter aan te sluiten bij het kasritme hebben er meerdere kasschuiven plaats gevonden. De grootste is een kasschuif voor de energietoeslag studenten van 2023 naar 2024 van € 63 miljoen. Deze middelen zijn erna overgeheveld naar het beleidsartikel.
4. Er zijn diverse budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
5. Er is sprake van diverse reserveringen die later overgeboekt worden naar het desbetreffende artikel, onder andere voor beschut werk.