SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | t-2 | t-1 | t | t+1 | t+2 | t+3 | t+4 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
H1 | Naam | Regeling heroïnebehandeling | 14.7 | 15,9 | 16,1 | 16,1 | 16,1 | 16,1 | 16,1 |
Korte duiding | Behandeling van langdurig opiaatverslaafden met medische heroïne. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0020561 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | In 16 gemeenten wordt deze behandeling aangeboden aan langdurig opiaatverslaafden voor wie behandeling met methadon onvoldoende resultaat biedt. | ||||||||
Ontvangende partijen | De 16 gemeenten die deze behandeling aanbieden. | ||||||||
Artikel | 1 Volksgezondheid | ||||||||
H3 | Naam | Specifieke uitkering aanvullende seksuele gezondheidzorg | 37,7 | 39,8 | 39,8 | 39,8 | 39,8 | 39,8 | |
Korte duiding | Aanvullende seksuele gezondheidszorg, coördinatie en soa-onderzoek in het verzorgingsgebied waar de coördinerende GGD is gevestigd. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0048331 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Gratis en, indien gewenst, anonieme - aanvullende seksuele gezondheidszorg voor specifieke doelgroepen. | ||||||||
Ontvangende partijen | 8 coördinerende GGD'en | ||||||||
Artikel | 1 Volksgezondheid | ||||||||
H4 | Naam | Specifieke uitkering stimulering sport | 185,0 | 184,0 | 189,0 | 189,0 | 198,0 | 198,0 | 198,0 |
Korte duiding | Via de ‘Regeling specifieke uitkering stimulering sport’ wordt beoogd om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen door gemeenten te stimuleren, daar waar de mogelijkheid tot btw-aftrek is vervallen. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0041177 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Instandhouden sportaccommodaties en aanschaf sportmaterialen zodat mensen kunnen blijven sporten. | ||||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||||
Artikel | 6 Sport | ||||||||
H5 | Naam | Specifieke uitkering PrEP | 4,9 | 4,7 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | 4,9 |
Korte duiding | Medische begeleiding bij het gebruik van PrEP en de coördinatie daarvan in het verzorgingsgebied waarin de coördinerende GGD is gevestigd. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0042434 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Bescherming risicogroepen tegen HIV-besmetting. | ||||||||
Ontvangende partijen | 8 coördinerende GGD'en. | ||||||||
Artikel | 1 Volksgezondheid | ||||||||
H7 | Naam | Specifieke uitkering aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling | 7,7 | ||||||
Korte duiding | Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0043531 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Structurele bijdrage aan aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. | ||||||||
Ontvangende partijen | Centrumgemeenten. | ||||||||
Artikel | 5 Jeugd | ||||||||
H8 | Naam | Sportakkoord en leefstijlinterventies 2020–2022 | 19,0 | ||||||
Korte duiding | Ondergebracht in nieuwe Brede SPUK (H30) | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0043381 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | |||||||||
Ontvangende partijen | |||||||||
Artikel | 6 Sport | ||||||||
H9 | Naam | Specifieke uitkering opzet expertisecentra jeugdhulp 2020 | 0,0 | ||||||
Korte duiding | Opzet en realisatie van het expertisecentrum jeugdhulp. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0043782 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Betere hulp aan jeugdigen met complexe, meervoudige problematiek. | ||||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten | ||||||||
Artikel | 5 Jeugd | ||||||||
H10 | Naam | Specifieke uitkering vastgoedtransitie gesloten jeugdhulp 2020 | 0,0 | ||||||
Korte duiding | Het opvangen van de financiële gevolgen van leegstand of een sluiting als gevolg van de vastgoedtransitie en het doen van investeringen ten behoeve van de huidige en vervangende accommodaties. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0044113 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Gesloten jeugdhulp omvormen tot meer kleinschalige woonvormen | ||||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten | ||||||||
Artikel | 5 Jeugd | ||||||||
H12 | Naam | Specifieke uitkering lokale preventieakkoorden en preventieaanpakken | 10,0 | 10,0 | |||||
Korte duiding | Eind 2018 is het Nationaal Preventieakkoord ondertekend door het Rijk, de VNG en tientallen organisaties. Het betreft terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0044473 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | De doelen die in het NPA zijn opgenomen zijn:- Een rookvrije generatie;- minder overgewicht (van 50% naar 38% van de volwassenen);- minder overmatig alcoholgebruik (van 8,9% naar 5%). | ||||||||
Ontvangende partijen | Alle gemeenten | ||||||||
Artikel | 1 Volksgezondheid | ||||||||
H13 | Naam | Specifieke uitkering specialistische functies aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | ||
Korte duiding | Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0044618 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Structurele bijdrage aan aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. | ||||||||
Ontvangende partijen | Centrumgemeenten | ||||||||
Artikel | 3 Langdurige zorg | ||||||||
3.1 Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | |||||||||
H14 | Naam | Specifieke uitkering instandhouding en doorontwikkeling expertisecentra jeugdhulp | 25,8 | ||||||
Korte duiding | Instandhouding en doorontwikkeling expertisecentra jeugdhulp. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0044990 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Betere hulp aan jeugdigen met complexe, meervoudige problematiek. | ||||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten. | ||||||||
Artikel | 5 Jeugd | ||||||||
H15 | Naam | Specifieke uitkering vergroten van beschikbaarheid van acute jeugd-ggz capaciteit | 0,0 | ||||||
Korte duiding | Vergroten beschikbaarheid acute jeugd-ggz capaciteit. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0045315 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Grotere beschikbaarheid acute jeugd-ggz capaciteit. | ||||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten. | ||||||||
Artikel | 5 Jeugd | ||||||||
H16 | Naam | Specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen COVID-19 (Ronde 1 en 2) | 80,0 | ||||||
Korte duiding | Compensatie (via gemeenten) van het exploitatietekort Q1 en Q2 2021 waarmee een zwembad of een ijsbaan is geconfronteerd als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19.. Vervalt per 2023, word H25 (in 2023 laatste verantwoording). | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0044960 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Met deze regeling worden zwembaden en ijsbanen via gemeenten financieel ondersteund om te voorkomen dat zij als gevolg van de coronamaatregelen de deuren moeten sluiten. | ||||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten die een directe, duurzame financiële relatie hebben met een zwembad en/of ijsbaan. | ||||||||
Artikel | 6 Sport | ||||||||
H17 | Naam | Specifieke uitkering domein-overstijgend samenwerken | 10,6 | 27,0 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Korte duiding | |||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0045527 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Vermindering van zorgkosten per client met gemiddeld € 38.400. DOS zorgt ervoor dat clienten langer thuis kunnen blijven wonen en draagt bij aan de kwaliteit van leven van clienten en naasten, o.a. omdat ze 1 aanspreekpunt hebben. DOS heeft een positief effect op tevredenheid van medewerkers. | ||||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||||
Artikel | 3 Langdurige zorg | ||||||||
H20 | Naam | Specifieke uitkering vastgoedtransitie residentiële jeugdhulp 2021 | 0,0 | ||||||
Korte duiding | Vastgoedtransitie residentiële jeugdhulp. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0045673 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Realisatie kleinschalige, gezinsgerichte woonvormen binnen de residentiele jeugdhulp. | ||||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten | ||||||||
Artikel | 5 Jeugd | ||||||||
H21 | Naam | Specifieke uitkering versterking cliëntondersteuning | 0,6 | 16,3 | 24,2 | 26,0 | 9,5 | 5,0 | |
Korte duiding | Versterking cliëntondersteuning | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0045758 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Kwaliteit en vindbaarheid van cliëntondersteuning bij gemeenten te versterken. | ||||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten | ||||||||
Artikel | 3 Langdurige zorg | ||||||||
3.1 Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | |||||||||
H22 | Naam | Specifieke uitkering regionale projectleiders GHNT 2022 | 2,6 | ||||||
Korte duiding | Bekostiging regionale projectleiders tbv aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. | ||||||||
Juridische grondslag | https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-18613.html | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. | ||||||||
Ontvangende partijen | Centrumgemeenten | ||||||||
Artikel | 5 Jeugd | ||||||||
H23 | Naam | Specifieke uitkering Thialf | 1 | ||||||
Korte duiding | Rijksbijdrage aan noodzakelijke vervangingsinvesteringen Thialf | ||||||||
Juridische grondslag | Regeerakkoord, Beschikking aan de provincie | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Instandhouding van Thialf als belangrijke schakel in de Nederlandse en internationale topsportinfrastructuur. | ||||||||
Ontvangende partijen | Provincie Friesland | ||||||||
Artikel | 6 Sport | ||||||||
H24 | Naam | Specifieke uitkering specialistische functies aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | ||
Korte duiding | Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0043531 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Structurele bijdrage aan aanpak huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. | ||||||||
Ontvangende partijen | Centrumgemeenten | ||||||||
Artikel | 3 Langdurige zorg | ||||||||
3.1 Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | |||||||||
H25 | Naam | Specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen COVID-19 (Ronde 3) | 46 | ||||||
Korte duiding | Compensatie (via gemeenten) van het exploitatietekort tussen 1 november 2021 en 31 januari 2022 waarmee een zwembad of een ijsbaan is geconfronteerd als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0044960 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Met deze regeling worden zwembaden en ijsbanen via gemeenten financieel ondersteund om te voorkomen dat zij als gevolg van de coronamaatregelen de deuren moeten sluiten. | ||||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten die een directe, duurzame financiële relatie hebben met een zwembad en/of ijsbaan. | ||||||||
Artikel | 6 Sport | ||||||||
H26 | Naam | Specifieke uitkering randvoorwaardelijke functies jeugdhulp | 30,4 | 30,4 | 30,4 | 30,4 | ‒ | ‒ | |
Korte duiding | Inkoop en organisatie randvoorwaardelijke functies jeugdhulp. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0047609 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Betere organisatie randvoorwaardelijke functies jeugdhulp. | ||||||||
Ontvangende partijen | Coördinerende gemeenten | ||||||||
Artikel | 5 Jeugd | ||||||||
H27 | Naam | Specifieke uitkering domein-overstijgend samenwerken 2023, met centraal persoon | |||||||
Korte duiding | was H17 | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0045527 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Vermindering van zorgkosten per client met gemiddeld € 38.400. DOS zorgt ervoor dat clienten langer thuis kunnen blijven wonen en draagt bij aan de kwaliteit van leven van clienten en naasten, o.a. omdat ze 1 aanspreekpunt hebben. DOS heeft een positief effect op tevredenheid van medewerkers. | ||||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||||
Artikel | 3 Langdurige zorg | ||||||||
H28 | Naam | Specifieke uitkering domein-overstijgend samenwerken 2023, zonder centraal persoon | |||||||
Korte duiding | was H17 | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0045527 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Vermindering van zorgkosten per client met gemiddeld € 38.400. DOS zorgt ervoor dat clienten langer thuis kunnen blijven wonen en draagt bij aan de kwaliteit van leven van clienten en naasten, o.a. omdat ze 1 aanspreekpunt hebben. DOS heeft een positief effect op tevredenheid van medewerkers. | ||||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||||
Artikel | 3 Langdurige zorg | ||||||||
H29 | Naam | Specifieke uitkering versterking GGD'en | 0,0 | 37,6 | 38 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Aanpakken van kwetsbaarheden in de medisch-operationele processen van infectieziektebestrijding op regionaal niveau bij de GGD’en. Deze zijn verdeeld over 5 pijlers waarvoor de GGD'en een specifieke uitkering kunnen aanvragen | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0047876 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Kwetsbaarheden wegnemen bij GGD'en om klaar te zijn voor toekomstige gezondheidscrises. | ||||||||
Ontvangende partijen | 25 GGD'en | ||||||||
Artikel | 1 Volksgezondheid | ||||||||
H30 | Naam | Specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026 | 299,0 | 295,9 | 295,9 | 234,6 | ‒ | ‒ | |
Korte duiding | Gemeenten en GGD-en, Zorgverzekeraars en VWS zetten gezamenlijk in op een gzond en actief leven met een stevige sociale basis | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0047862 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Met het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) bouwen we aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. | ||||||||
Ontvangende partijen | Alle gemeenten | ||||||||
Artikel | 1 Volksgezondheid | ||||||||
H31 | Naam | Specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen | 6,0 | ||||||
Korte duiding | Noodfonds voor amateursportverenigingen in continuïteitsproblemen als gevolg van de stijgingen van energieprijzen. | ||||||||
Juridische grondslag | https://www.dus-i.nl/subsidies/specifieke-uitkering-noodfonds-energie-amateursportverenigingen | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Met deze noodvoorziening worden gemeenten in staat gesteld financiële ondersteuning te bieden aan amateursportverenigingen in acute continuïteitsproblematiek als gevolg van de stijgende energieprijzen. | ||||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||||
Artikel | 6 Sport | ||||||||
H32 | Naam | Specifieke uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden | 205,5 | ||||||
Korte duiding | Compensatie voor gemeenten die energiesteun verlenen aan openbare zwembaden als gevolg van meerkosten door stijgende energieprijzen. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0048157 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Met deze regeling wordt getracht te voorkomen dat openbare zwembaden hun deuren moeten sluiten om zo o.a. de zwemveiligheid te kunnen blijven waarborgen. | ||||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||||
Artikel | 6 Sport | ||||||||
H33 | Naam | Specifieke uitkering COVID-19-vaccinatie | 191,2 | 120,3 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Korte duiding | Het instandhouden van een basisinfrastructuur voor het vaccineren voor COVID19 en daarnaast in 2023 het uitvoeren van een vaccinatiecampagne COVID19. | ||||||||
Juridische grondslag | https://wetten.overheid.nl/BWBR0048308 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Bestrijding COVID19 | ||||||||
Ontvangende partijen | 25 GGD'en | ||||||||
Artikel | 1 Volksgezondheid | ||||||||
H34 | Naam | Specifieke uitkering IZA | 150,0 | 150,0 | 150,0 | 150,0 | |||
Korte duiding | Middelen bedoeld voor gemeenten om doelen IZA te behalen, volgend uit de Werkagenda VNG bij het Integraal Zorg Akkoord | ||||||||
Juridische grondslag | artikelen 3 en 5 van de Kaderwet VWS-subsidies | ||||||||
Maatschappelijke effecten | Maatschappelijke effecten worden verwacht op het gebied van regionale samenwerking (zowel op organisatorisch vlak als op het gebied van acute en cruciale zorg). Daarnaast wordt er intensievere samenwerking verwacht tussen GGZ, huisartsen en het sociaal domein. Er wordt ook ingezet op effecten op het gebied van kennis en monitoring (door GGD’s) en effecten op de arbeidsmarkt. | ||||||||
Ontvangende partijen | Mandaatgemeenten van een samenwerkingsregio | ||||||||
Artikel | 3 Langdurige zorg | ||||||||
Totaal | 397,4 | 1.198,6 | 943,1 | 765,7 | 715,2 | 268,3 | 263,8 |