Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 222.542 | 498 | 223.040 |
Uitgaven | 85.533 | ‒ 2.672 | 82.861 | |
11.1 | Algemeen waterbeleid | 56.969 | ‒ 852 | 56.117 |
Opdrachten | 18.358 | ‒ 5.505 | 12.853 | |
Partners voor Water (HGIS) | 9.448 | ‒ 3.000 | 6.448 | |
Overige HGIS opdrachten | 1.752 | ‒ 198 | 1.554 | |
Regie Innovatie | 965 | 0 | 965 | |
Overige opdrachten | 6.193 | ‒ 2.307 | 3.886 | |
Subsidies (regelingen) | 18.661 | 2.913 | 21.574 | |
Overige HGIS subsidies | 6.500 | 398 | 6.898 | |
Partners voor Water 5 (HGIS) | 4.000 | 0 | 4.000 | |
NGF NL2120 | 7.033 | 2.550 | 9.583 | |
Overige subsidies | 1.128 | ‒ 35 | 1.093 | |
Bijdrage aan agentschappen | 16.046 | 1.095 | 17.141 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 15.436 | 1.065 | 16.501 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 610 | 30 | 640 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.264 | 120 | 3.384 | |
NGF NL2120 | 3.164 | ‒ 180 | 2.984 | |
Overige bijdragen | 100 | 300 | 400 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 640 | 525 | 1.165 | |
Overige bijdragen | 640 | 525 | 1.165 | |
11.2 | Waterveiligheid | 2.432 | 0 | 2.432 |
Opdrachten | 2.432 | 0 | 2.432 | |
Waterveiligheid | 2.225 | 0 | 2.225 | |
Overige opdrachten | 207 | 0 | 207 | |
11.3 | Grote oppervlaktewateren | 939 | ‒ 44 | 895 |
Opdrachten | 939 | ‒ 44 | 895 | |
RWS Zuid-Westelijke Delta | 425 | 0 | 425 | |
Overige opdrachten | 514 | ‒ 44 | 470 | |
11.4 | Waterkwaliteit | 25.193 | ‒ 1.776 | 23.417 |
Opdrachten | 5.795 | 667 | 6.462 | |
Noordzee en oceanen | 1.782 | 336 | 2.118 | |
Overige opdrachten | 4.013 | 331 | 4.344 | |
Subsidies (regelingen) | 17.177 | ‒ 2.525 | 14.652 | |
NGF GPWT | 15.980 | ‒ 2.540 | 13.440 | |
Overige subsidies | 1.197 | 15 | 1.212 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 2.221 | 82 | 2.303 | |
Overige bijdragen | 2.221 | 82 | 2.303 | |
Ontvangsten | 0 | 250 | 250 | |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 0,5 miljoen verhoogd. De verplichtingenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven ondergrens en worden daarom niet toegelicht.
Uitgaven
Artikel 11.01 Algemeen Waterbeleid
Opdrachten
De verlaging van dit instrument met per saldo € 5,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loonbijstelling: de toedeling van de ontvangen loonbijstelling (- € 1,1 miljoen) die wordt ingezet bij de bijdrage aan agentschappen op dit artikelonderdeel.
Kasschuif PvW opdrachten: door de kasschuif (- € 3,0 miljoen) zal het kasritme aansluiten met het werkplan (afstemming met partners) waardoor de continuïteit van het programma minder in het geding raakt. Er wordt met RVO gesproken om te sturen op lagere uitputting om deze kasschuif te kunnen faciliteren
Diverse mutaties: tot slot zijn er diverse kleine mutaties die het resterende verschil van (- € 1,1 miljoen) verklaren.
Subsidies
De verhoging van dit instrument met per saldo € 2,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Kasschuif NGF-subsidies NL2120: de uitwerking van het NGF-project NL2120 heeft geleid tot een gewijzigd ritme waarin de middelen aan de consortiumpartners beschikbaar worden gesteld. Met deze mutatie (€ 2,6 miljoen) wordt er kas vanuit latere jaren naar voren geschoven.
Diverse mutaties: tot slot zijn er diverse kleine mutaties die het resterende verschil van (€ 0,3 miljoen) verklaren.
Bijdragen aan agentschappen
De verhoging van dit instrument met per saldo € 1,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door de hierboven genoemde mutatie van de loonbijstelling (€ 1,1 miljoen).
Artikel 11.04 Waterkwantiteit
Subsidies
De verlaging van dit instrument met per saldo ‒ € 2,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutatie:
Kasschuif NGF-subsidies Groeiplan Watertechnologie (GPWT): de uitwerking van het NGF-project GPWT heeft geleid tot een gewijzigd ritme waarin de middelen aan de consortiumpartners beschikbaar worden gesteld. Met deze mutatie (- € 2,5 miljoen) wordt er kas naar latere jaren geschoven.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Wettelijke grondslag subsidieverlening
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is een bedrag van maximaal € 3.600.000 aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2024 opgenomen. Een bedrag van maximaal € 3.600.000 heeft betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor de bemensing van het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) (en daarbij het faciliteren van gebiedsprocessen, kennisuitwisseling en communicatie om te werken aan voldoende, schoon en ecologisch gezond water in agrarische gebieden, conform de doelstellingen van het Deltafonds,) aan de Stichting LTO Programma’s en projecten. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.