Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 615.160 | ‒ 6.705 | 608.455 |
Uitgaven | 572.609 | ‒ 97.183 | 475.426 | |
14.1 | Netwerk | 39.782 | ‒ 7.536 | 32.246 |
Opdrachten | 21.233 | ‒ 8.031 | 13.202 | |
Wegverkeersbeleid | 7.029 | ‒ 220 | 6.809 | |
Voertuigen en Digitale Infrastructuur | 5.938 | ‒ 495 | 5.443 | |
Overige opdrachten | 8.266 | ‒ 7.316 | 950 | |
Bijdrage aan agentschappen | 9.340 | 0 | 9.340 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 7.659 | 0 | 7.659 | |
Overige bijdragen | 1.681 | 0 | 1.681 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 8.301 | 0 | 8.301 | |
Bijdrage aan Caribisch Nederland | 8.194 | 0 | 8.194 | |
Regionale bijdrage MIRT | 107 | 0 | 107 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 908 | 495 | 1.403 | |
Overige bijdragen | 908 | 495 | 1.403 | |
14.2 | Verkeersveiligheid | 48.198 | ‒ 10.211 | 37.987 |
Opdrachten | 3.910 | 68 | 3.978 | |
Opdrachten Verkeersveiligheid | 3.910 | 68 | 3.978 | |
Subsidies (regelingen) | 12.039 | 0 | 12.039 | |
Veilig Verkeer Nederland (VVN) | 4.391 | 0 | 4.391 | |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.447 | 0 | 4.447 | |
Overige subsidies | 3.201 | 0 | 3.201 | |
Bijdrage aan agentschappen | 743 | 0 | 743 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 743 | 0 | 743 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 33 | 0 | 33 | |
Overige Bijdragen | 33 | 0 | 33 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.973 | 721 | 2.694 | |
Bijdrage aan CBR | 1.973 | ‒ 79 | 1.894 | |
Overige bijdragen | 0 | 800 | 800 | |
(Schade)vergoeding | 29.500 | ‒ 11.000 | 18.500 | |
Stint | 29.500 | ‒ 11.000 | 18.500 | |
14.3 | Slimme en duurzame mobiliteit | 484.629 | ‒ 79.436 | 405.193 |
Opdrachten | 76.434 | ‒ 17.532 | 58.902 | |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 11.820 | ‒ 4.108 | 7.712 | |
Klimaatakkoord | 10.434 | ‒ 10.434 | 0 | |
Verkeersemissies | 584 | 243 | 827 | |
KF: Laadinfra wegverkeer | 1.981 | ‒ 1.315 | 666 | |
Programma Vergroening Reisgedrag | 8.751 | ‒ 2.050 | 6.701 | |
Verduurzaming logistiek | 0 | 7.646 | 7.646 | |
NGF: Dutch Metropolitan Innovations (DMI) | 22.142 | ‒ 3.000 | 19.142 | |
KF: Laadinfra bouw | 2.521 | ‒ 2.521 | 0 | |
Overige opdrachten | 18.201 | ‒ 1.993 | 16.208 | |
Subsidies (regelingen) | 351.692 | ‒ 72.567 | 279.125 | |
Duurzame Mobiliteit | 24.599 | ‒ 5.900 | 18.699 | |
Elektrisch Vervoer | 151.659 | ‒ 9.000 | 142.659 | |
Laad en AanZET | 68.000 | ‒ 1.250 | 66.750 | |
Bronmaatregelen Stikstof | 49.106 | ‒ 15.000 | 34.106 | |
KF: Laadinfra wegvervoer | 0 | 11.805 | 11.805 | |
KF: Laadinfra Bouw | 54.822 | ‒ 53.222 | 1.600 | |
Overige Subsidies | 3.506 | 0 | 3.506 | |
Bijdrage aan agentschappen | 26.943 | ‒ 112 | 26.831 | |
Bijdrage agentschap RWS | 4.584 | 50 | 4.634 | |
Bijdrage agentschap NEA | 5.572 | ‒ 378 | 5.194 | |
Bijdrage agentschap RVO | 16.404 | 216 | 16.620 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 383 | 0 | 383 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 26.166 | 10.300 | 36.466 | |
Duurzame Mobiliteit | 11.150 | 10.300 | 21.450 | |
Mobiliteit en Gebieden | 1.000 | 0 | 1.000 | |
KF - Laadinfra | 0 | 14.016 | 14.016 | |
Overige bijdragen | 14.016 | ‒ 14.016 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 120 | 125 | 245 | |
Overige bijdragen | 120 | 125 | 245 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 3.274 | 350 | 3.624 | |
Overige bijdragen | 3.274 | 350 | 3.624 | |
Ontvangsten | 5.782 | ‒ 163 | 5.619 | |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 6,7 miljoen verlaagd. Dit wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
Artikel 14.01 Netwerk
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget met ‒ € 8,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– Advies-Roemer rijonderwijs (- € 1,0 miljoen): voor de uitvoering van het advies-Roemer (Kamerstuk 29398, nr. 1110) over de kwaliteitsverbetering van de rijschoolbranche wordt budget vrijgemaakt. Hiervoor wordt een deel van de prijsbijstelling ingezet.
– Teruggave reservering bijdrage Oekraïne (€ 2,3 miljoen): bij de Voorjaarsnotabesluitvorming is door alle directies een reservering getroffen voor een bijdrage aan Oekraïne. Deze bijdrage aan Oekraïne ging niet door, waardoor de middelen terugvloeien naar de directies.
– Boordcomputer Taxi (BCT) (- € 1,3 miljoen): de ILT voert de controle op de Boordcomputer Taxi (BCT) uit. Hiervoor wordt vanuit artikel 14 en 16 een bijdrage gedaan. Met deze mutatie wordt budget overgeboekt naar artikel 16, waaruit het in één keer wordt overgemaakt naar de ILT (artikel 24).
– Kasschuif CER/NIS2 en opdrachten KNMI en ILT (- € 6,0 miljoen): voor de dekking van de implementatie van de Europese richtlijnen CER en NIS2 en enkele opdrachten aan het KNMI en de ILT wordt budget in de juiste jaren gezet middels een kasschuif (uit 2024 en 2025 naar 2026 ‒ 2029).
– Diverse mutaties: tot slot zijn er diverse kleine mutaties die het resterende verschil van € 2,0 miljoen verklaren.
Artikel 14.02 Verkeersveiligheid
(Schade)vergoedingen
De verlaging van het budget voor (schade)vergoedingen met ‒ € 11,0 miljoen wordt veroorzaakt door:
– Stint (- € 11,0 miljoen): voor de afhandeling van het tweede deel van de schadevergoeding wordt nog een proces gestart. De uitkomst hiervan brengt mogelijk kosten met zich mee. De kosten worden dan volgend jaar pas verwacht. Hierdoor zal een deel van het budget pas na de jaarwisseling mogelijk tot uitkering leiden.
Artikel 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget met ‒ € 17,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– Overboeking vanuit MF voor campagne «Kort Ritje dat is zo Gefietst» (€ 2,0 miljoen): voor de uitvoering van de campagne ‘Kort Ritje dat is zo Gefietst’, inclusief bureau- en mediakosten, wordt budget overgeboekt vanuit de getroffen reservering op het MF.
– Kasschuif Vergroenen reisgedrag (- € 1,5 miljoen): bij de 1e suppletoire begroting 2024 zijn de tweede tranche middelen Vergroenen opgevraagd met het kasritme waarmee ze op de AP stonden. Er is op basis van dat kasritme een bestedingsplan opgesteld dat niet geheel gerealiseerd kan worden, mede door capaciteitsgebrek. Hierdoor is het noodzakelijk om de middelen naar latere jaren te schuiven.
– Kasschuif verduurzaming logisitiek (- € 1,0 miljoen): een deel van de middelen voor opdrachten voor de verduurzaming van logistiek worden doorgeschoven van 2024 naar 2025, omdat een aantal grote inkoopopdrachten dit jaar starten, maar achteraf gefactureerd worden.
– Kasschuif Innovatie deelmobiliteit (- € 1,5 miljoen): voor deelmobiliteit is € 2,8 miljoen toegevoegd bij de 1e suppletoire begroting 2024. De uitvoering en de aanbestedingen van de onderliggende opdrachten vergen meer tijd, waardoor een deel van de middelen in 2025 wordt besteed.
– Kasschuif NGF-project Dutch Metropolitan Innovations (DMI) (- € 3,0 miljoen): dit betreft een verschuiving van middelen van 2024 naar 2025, omdat de contracten later zijn gesloten dan verwacht, waardoor een deel van de uitgaven doorschuift naar 2025.
– Kasschuif Klimaatfonds Laadinfrastructuur Bouw (- € 2,5 miljoen): het budget moet nog naar het juiste financiële instrument worden overgeboekt voor het subsidiespoor laadinfrastructuur van SSEB. De verwachting is dat dit gebeurt bij VJN2025.
– Kasschuif Klimaatfonds Zero emissie zones (- € 1,3 miljoen): het budget voor ondersteuning bij het invoeren van zero-emissiezones is later benodigd en moet nog naar het juiste financiële instrument worden overgeboekt. De verwachting is dat ditgebeurt bij VJN2025.
– Kasschuif Reservering Klimaatakkoord (- € 5,4 miljoen): dit betreft een kasschuif van de gereserveerde kasmiddelen voor de opdrachten elektrisch vervoer en verduurzaming in logistiek. Het betreft onder andere kasuitgaven voor opdrachten die reeds zijn vastgelegd of nog in 2024 worden vastgelegd met een meerjarige betalingsverplichting.
– Diverse mutaties: tot slot zijn er diverse kleine mutaties die het resterende verschil van € 3,3 miljoen verklaren.
Subsidies
De verlaging van het subsidiebudget met ‒ € 72,6 miljoen wordt met name voorzaakt door:
– Kasschuif Subsidie Touringcar (- € 1,0 miljoen): voor de subsidie Touringcar wordt budget van 2024 naar 2025 geschoven. Hiermee worden de middelen in lijn gebracht met de raming van de RVO, waarbij wordt verwacht dat de facturen voor € 1,0 miljoen in 2025 plaatsvinden.
– Kasschuif Subsidie SWIM (- € 5,0 miljoen): voor de subsidie Waterstof in mobiliteit (SWIM) wordt budget van 2024 naar 2025 geschoven. De SWIM-regeling, gefinancierd uit de klimaatakkoordmiddelen, wordt als tenderregeling verplicht. De uitvoering loopt enige vertraging op, waardoor de betalingen voor een deel naar volgend jaar verschuiven.
– Kasschuif subsidie SEBA (- € 9,0 miljoen): voor de aanschafsubsidie Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) wordt budget van 2024 naar 2025 geschoven. Hiermee worden de middelen in lijn gebracht met de raming van de RVO.
– Kasschuif subsidie bronmaatregelen stikstof (- € 15,0 miljoen): voor de subsidies Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel SEBB en Topsector Logistiek (TSL) wordt budget van 2024 naar 2025 geschoven. Hiermee worden de middelen in lijn gebracht met de raming van de RVO.
– Kasschuif Subsidie Private Laadinfrastructuur (- € 41,4 miljoen): de middelen voor de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) zijn afkomstig uit het Transitiefonds. Het doel van deze regeling is het stimuleren van investeringen gericht op versnelling van de uitrol van private laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. De middelen zijn aanvankelijk één op één overgeboekt naar het financiële instrument subsidies. De meest actuele inschattingen van de RVO en de wijze van verdelen van de subsidiemiddelen conform de gepubliceerde regeling leiden ertoe dat de kasmiddelen over de jaren heen moeten worden herverdeeld, zodat deze beter aansluiten de verwachte kasuitgaven.
– Overboeking naar MF Vrachtwagenheffing (- € 1,3 miljoen): dit betreft een overboeking naar het MF voor de uitvoeringskosten van de RVO voor de Vrachtwagenheffing.
– Diverse mutaties: tot slot zijn er diverse kleine mutaties die het resterende verschil verklaren.
Bijdragen aan medeoverheden
De verhoging van de bijdragen aan medeoverheden met € 10,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– EZK Nationale Agenda Laadinfrastructuur (€ 13,0 miljoen): het Rijk en decentrale overheden werken samen aan het stimuleren van emissieloze mobiliteit via reigonale samenwerkingsverbanden, daarom worden via deze interdepartementele budgetoverboeking middelen aan IenW overgeboekt.
– Bijdrage medeoverheden DuMo (- € 2,7 miljoen): dit betreft het verplaatsen van middelen van 2024 naar 2025 voor de SPUK naar de gemeenten voor de schone brom- en snorfiets. Deze SPUK valt onder de SPUK Schone Lucht Akkoord, waarmee de scooterinruilregeling mogelijk wordt gemaakt.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.