In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven-(tabel 2) en ontvangstenmutaties (tabel 3) weergegeven.
Art. | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | Uitgaven 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 incl. amendementen | 27.626.425 | 28.773.238 | 11.009.747 | 9.990.674 | 10.037.267 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
1) Uitvoeringskosten aanvullend herstel box 3 | 1 | 45.000 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | |
2) Inzage Fiscaal Dossier (IFD) | 1 | 15.705 | 8.865 | 0 | 0 | 0 | |
3) Belasting- en invorderingsrente | 1, 9 | 92.120 | 73.045 | 70.395 | 76.657 | 75.676 | |
4) Naleving sancties | 1, 9 | 3.829 | 3.400 | 26.522 | 26.522 | 26.522 | |
5) Reservering TenneT | 3 | 3.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6) Update verliesraming EIB-EGF | 4 | 33.841 | 16.793 | ‒ 2.077 | 0 | 0 | |
7) Wereldbank | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 95.028 | |
8) Kasschuif Wereldbank | 4 | 329.438 | ‒ 329.438 | 0 | 0 | 0 | |
9) Btw-compensatiefonds (BCF) | 6 | 15.979 | 5.854 | 6.239 | 5.406 | 3.593 | |
10) Kasschuiven scan & detectie | 9 | ‒ 20.118 | 11.700 | 0 | 8.418 | 0 | |
11) Eindejaarsmarge | 10 | 19.487 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12) Loon- en prijsbijstelling | 10 | 235.608 | 215.086 | 206.352 | 196.854 | 195.893 | |
13) Toeslagen Herstel | 13 | 289.044 | 444.592 | 19.643 | 7.635 | 0 | |
14) Kasschuiven Toeslagen Herstel | 13 | ‒ 892.479 | ‒ 60.448 | 590.547 | 362.380 | 0 | |
15) Doorverdeling (apparaats)taakstellingen | div | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a. Taakstellingen totaal (hoofdlijnenakkoord (HLA) en Onderwijsbegroting) | div | 37.821 | 57.444 | 70.122 | 83.878 | 93.281 | |
b.1 HLA: aandeel Belastingdienst | 1 | 0 | ‒ 4.398 | ‒ 9.162 | ‒ 13.968 | ‒ 17.205 | |
b.2 HLA: aandeel Kerndepartement | 8 | 0 | ‒ 14.198 | ‒ 21.119 | ‒ 28.745 | ‒ 32.949 | |
b.3 HLA: aandeel Douane | 9 | 0 | ‒ 700 | ‒ 1.412 | ‒ 2.440 | ‒ 2.859 | |
b.4: HLA: aandeel Toeslagen | 13 | 0 | ‒ 327 | ‒ 608 | ‒ 904 | ‒ 2.447 | |
c: Dekking voor maatregelenpakket OCW-begroting (amendement Bontebal c.s.) | 1 | ‒ 37.821 | ‒ 37.821 | ‒ 37.821 | ‒ 37.821 | ‒ 37.821 | |
16) Overige kasschuiven | div | ‒ 7.157 | 7.157 | 0 | 0 | 0 | |
17) Interdepartementale overboekingen | div | 17.768 | 1.069 | 2.532 | 2.663 | 2.134 | |
18) Overige mutaties & extrapolatie | div | ‒ 28.320 | ‒ 19.965 | 22.316 | 17.961 | 12.090 | 10.321.853 |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 30.776.170 | 29.200.948 | 11.952.216 | 10.695.170 | 10.448.203 | 10.321.853 |
Toelichting
1. Uitvoeringskosten aanvullend herstel box 3
Vanaf de Aanvullende Post wordt € 45 mln. voor 2025 en € 50 mln. voor 2026 overgeheveld naar de Belastingdienst ten behoeve van de uitvoeringskosten van het aanvullend herstel van box 3. Het gaat hierbij om een gedeelte van de uitvoeringskosten, die gemoeid zijn met de Wet tegenbewijsregeling box 3.
2. Inzage Fiscaal Dossier (IFD)
Het amendement Omtzigt1voorziet in een recht op inzage in het eigen fiscale dossier. Ten behoeve van de uitvoering hiervan wordt € 25 mln. gereserveerd. Het amendement is gericht op het voldoen aan artikel 66a van het Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR), dat op 31 december 2025 van kracht wordt. In de Kamerbrief van 20 januari jl. is de Kamer geïnformeerd over het proces van de uitvoering van het amendement en de budgettaire consequenties2.
3. Belasting- en invorderingsrente
De raming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de nieuwe raming van de korte rente uit het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) en de realisatiecijfers uit 2024. Verder wordt er in 2025 € 23 mln. aan rentevergoedingen geraamd in verband met het dossier Sondervermögen (waarin de Hoge Raad heeft bepaald dat een Duits fonds geen buitenlands belastingplichtige is in Nederland).
4. Naleving sancties
Om de sanctienaleving in Nederland te continueren en verder te versterken, worden extra middelen voor de uitvoering van sanctiemaatregelen beschikbaar gesteld. Voor Financiën betreft dit structurele middelen voor het continueren van de inzet van Douane en FIOD. De kosten bedragen structureel € 26,5 mln. Voor de begrotingswijziging omtrent naleving sancties ontvangt uw Kamer de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW3.1) voordat hierover wordt gestemd.
5. Reservering TenneT
In totaal is een reservering van € 7,3 mld. voor kapitaalstortingen in TenneT Duitsland opgenomen. Hiervan is € 3,0 mld. opgenomen op de Financiënbegroting, de overige € 4,3 mld. is op de Aanvullende Post gereserveerd. De gehele reservering moet worden gezien als een last resort maatregel, die zal worden gebruikt in het onverwachte geval dat de deelname van private investeerders niet voldoende is om de gehele kapitaalbehoefte in te vullen. Het kabinet acht een deelname van private investeerders in TenneT Duitsland de beste structurele oplossing voor het invullen van de kapitaalbehoefte van TenneT Duitsland.
6. Update verliesraming EIB-EGF
Het pan-Europees garantiefonds (EGF) van de European Investment Bank (EIB) is opgericht om de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis te beperken. De allocatieperiode voor de producten in het fonds is afgelopen, waardoor het EGF nu in een fase zit waarin de garanties ingeroepen kunnen worden. Omdat de investeringen onder het garantiefonds een hoog risicoprofiel hebben, is een verliesraming opgenomen. De betalingen voor 2025 en 2026 vallen naar schatting hoger uit dan het eerder gereserveerde bedrag voor deze jaren. Dit komt doordat moeilijk te ramen is wanneer de verliezen zich precies voordoen en verliezen zich later voordoen vanwege een eerdere verlenging van het fonds. Het totale Nederlandse aandeel in de verliezen zal naar verwachting niet stijgen (blijft 20% van de totale garantie, verdeeld over de looptijd van het fonds).
7. Wereldbank
Dit betreft extra middelen ten gunste van de International Development Association (IDA) bijdrage aan de Wereldbank, overgeheveld vanuit de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp (BHO). De IDA bijdrage valt onder het ODA-budget.
8. Kasschuif Wereldbank
Dit betreft een aanpassing van het kasritme van de IDA bijdrage aan de Wereldbank. De geplande betalingen van € 329,4 mln. in 2026 worden al bijgedragen in 2025.
9. Btw-compensatiefonds (BCF)
Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar het gemeente- of provinciefonds wordt het geraamde btw-deel van dit budget in het BCF gestort (meerjarig € 37,2 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw die verband houdt met de overhevelingen terugvragen bij het BCF. Een onder- of overschrijding bij het BCF komt ten laste of ten gunste van het gemeente- en provinciefonds.
10. Kasschuiven scan en detectie
Dit betreffen kasschuiven voor de aanschaf van scan- en detectiematerialen door Douane, als onderdeel van de vervangingsopgave van scan- en detectiemateriaal voor het realiseren van afbouw van het gebruik van elektronica uit landen met een offensief cyberprogramma.
11. Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge 2024 van € 19,5 mln. wordt toegevoegd aan de begroting van Financiën.
12. Loon- en prijsbijstelling
De tranche 2025 van de loon- en prijsbijstelling wordt toegevoegd aan de begroting van Financiën. Er wordt 50% van de prijsbijstelling tranche 2025 uitgekeerd. Tevens wordt de loonbijstelling op de budgetten voor externe inhuur niet uitgekeerd.
13. Toeslagen Herstel
De raming van de Hersteloperatie is herijkt op basis van actuele inzichten inzake aantallen, bedragen, nu adequaat geachte aannames en gekozen richting. Als gevolg van deze herijking worden € 289 mln. niet bestede middelen uit 2024 en middelen vanuit de Aanvullende Post (€ 471,9 mln.) toegevoegd aan de begroting. Deze middelen worden ingezet op het budget van personeel, opdrachten, bijdrage aan medeoverheden en (schade)vergoedingen in 2025, 2026, 2027 en 2028 (respectievelijk € 289 mln., € 444,6 mln., € 19,6 mln. en € 7,6 mln.). Dit budget dekt naast de apparaatsuitgaven van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) en opdrachten van Programma DG Herstel voornamelijk de uitgaven voor de brede ondersteuning door gemeenten, dwangsommen, emotioneel herstel en aanvullende schaderoutes. Een integraal overzicht van de financiële stand van zaken van de Hersteloperatie Toeslagen is te vinden in de bijlage Toeslagen Herstel van de Voorjaarsnota 2025. Voor de voortgang per compensatieregeling wordt verwezen naar de voortgangsrapportage Hersteloperatie Toeslagen3. Voor de begrotingswijziging omtrent emotioneel herstel ontvangt uw Kamer de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW 3.1), voordat hierover wordt gestemd.
14. Kasschuiven Toeslagen Herstel
De raming van de Hersteloperatie is herijkt op basis van actuele inzichten in de ontwikkelingen binnen Toeslagen Herstel. Ten gevolge hiervan wordt er € 892,5 mln. uit 2025 en € 60,4 uit 2026 naar 2027 (€ 590,5 mln.) en 2028 (€ 362,4 mln.) geschoven, voornamelijk door een wijziging in het kasritme van de middelen ten behoeve van de compensatie van aanvullende schade.
15. Doorverdeling (apparaats)taakstellingen
Regel 15, a: taakstellingen totaal
Naar aanleiding van het hoofdlijnenakkoord (HLA) is een taakstelling op de apparaatsbudgetten van het ministerie van Financiën doorgevoerd oplopend tot € 71 mln. structureel. Hiervan is in de ontwerpbegroting 2025 reeds € 16 mln. structureel, zijnde de HLA-tranche 2025, doorverdeeld naar diverse onderdelen van het ministerie. De resterende taakstellingsreeks voor 2026-2029 en verder, € 55 mln. structureel, wordt in deze 1e suppletoire begroting 2025 concreet verdeeld over de apparaatsbudgetten. Daarnaast is de Financiënbegroting met € 38 mln. structureel verlaagd als gevolg van het maatregelenpakket voor de OCW-begroting. Tezamen betekent dit dat in deze suppletoire begroting € 93 mln. aan taakstellingen wordt doorverdeeld. Dit is nader uitgesplitst en toegelicht in de regels b1 tot en met c (zie tabel en zie onder).
Regel 15, b1-b4: verdeling resterende HLA-taakstelling van € 55 mln.
Het ministerie van Financiën heeft ervoor gekozen om het zwaartepunt van de HLA-taakstelling te laten neerslaan bij het kerndepartement, en daarbinnen te bezuinigen op de materiële uitgaven, op overhead en – in lijn met het regeerprogramma – tevens het aantal ambtenaren op termijn te verlagen. Ook dragen de uitvoeringsDG’s op verantwoorde wijze relatief beperkt bij aan het realiseren van de HLA-taakstelling, waarbij de publieke dienstverlening wordt ontzien.
Dit resulteert in de verdeling van genoemde resterende € 55 mln. over de organisatieonderdelen van Financiën, zoals in de regels b1 t/m b4 van tabel 2 weergegeven: kerndepartement: € 33 mln., de Belastingdienst: € 17 mln., Douane: € 3 mln. en Toeslagen € 2 mln. Voor het kerndepartement komt deze taakstelling neer op een daling van circa 10% van de beschikbare budgetten (inclusief de al in de Ontwerpbegroting 2025 verwerkte tranche 2025 betreft het circa 12%) voor de uitvoering komt het overeen met een daling van circa 0,6% van de budgetten (inclusief de al in de Ontwerpbegroting 2025 verwerkte tranche 2025 betreft dit circa 0,8%).
Regel 15, c: invulling korting maatregelenpakket OCW-begroting (amendement Bontebal c.s.)
Verschillende onderwijsbezuinigingen uit het hoofdlijnenakkoord zijn, naar aanleiding van het amendement van het lid Bontenbal c.s., teruggedraaid of verlaagd. De dekking voor het maatregelenpakket in dit amendement is verspreid over meerdere begrotingen. De begroting van Financiën wordt hierbij structureel verlaagd met € 38 mln.4 Dit wordt gedekt binnen nog niet verdeelde middelen binnen artikel 1 (Belastingen).
Met deze doorverdelingen zijn de (resterende) taakstellingen concreet belegd bij de organisatieonderdelen van Financiën en resteert er geen nog te verdelen bedrag meer.
16. Overige kasschuiven
Op artikel 10 Nog onverdeeld vindt een kasschuif van € 6,1 mln. naar 2026 plaats binnen de gereserveerde middelen voor Informatiehuishouding op Orde. Daarnaast wordt € 1,1 mln. apparaatsbudget naar 2026 doorgeschoven ten behoeve van de vernieuwing van het Treasury Management System bij het Agentschap.
17. Interdepartementale overboekingen
Dit betreft verschillende overboekingen met andere begrotingen, bijvoorbeeld voor uitvoeringskosten voor de verkenningsfase voor een alternatief met betrekking tot de kinderopvangtoeslag (€ 4,5 mln. in 2025), extra werkzaamheden van Dienst Toeslagen (€ 5 mln. in 2025) en een bijdrage voor categoriemanagement (€ 5,4 mln. in 2025).
Art. | Ontvangsten 2025 | Ontvangsten 2026 | Ontvangsten 2027 | Ontvangsten 2028 | Ontvangsten 2029 | Ontvangsten 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | 3.658.166 | 4.426.019 | 4.665.294 | 4.581.884 | 4.561.018 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
1) Incidentele vrijval middelen | 1 | 15.000 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | |
2) Belasting- en invorderingsrente | 1, 9 | 125.082 | 94.567 | 116.075 | 122.923 | 137.240 | |
3) Dividendraming update | 3 | ‒ 198.800 | ‒ 222.000 | ‒ 177.000 | ‒ 207.000 | ‒ 202.000 | |
4) Aanpassing renteontvangsten TenneT | 3 | ‒ 115.134 | ‒ 158.882 | ‒ 12.911 | 0 | 0 | |
5) Premieontvangsten garantie TenneT | 3 | 3.000 | 33.000 | 75.000 | 115.000 | 157.000 | |
6) Verkoop aandelen ABN AMRO | 3 | 409.737 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7) Aflossing lening Griekenland | 4 | 0 | ‒ 159.919 | ‒ 159.919 | ‒ 159.919 | 0 | |
8) Overige mutaties & extrapolatie | div | 16.032 | 8.820 | 13.291 | 11.461 | 8.964 | 4.694.936 |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 3.913.083 | 4.036.605 | 4.519.830 | 4.464.349 | 4.662.222 | 4.694.936 |
Toelichting
1. Incidentele vrijval middelen
Dit betreft een meevaller (€ 30 mln. in totaal) die voortkomt uit de bijstelling van de raming van de niet-belastingontvangsten (boetes en schikkingen), deze meevaller wordt afgedragen aan het generale beeld.
2. Belasting- en invorderingsrente
De raming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd n.a.v. de nieuwe raming van de korte rente uit het CEP van het CPB en de realisatiecijfers uit 2024. De belasting- en invorderingsrente maakt onderdeel uit van het inkomstenkader.
3. Dividendraming update
De dividendraming van de niet-financiële staatsdeelnemingen wordt aangepast als gevolg van de huidige marktomstandigheden. Er worden per saldo hogere ontvangsten verwacht, onder meer de winst van Schiphol valt de komende jaren hoger uit dan was geraamd in de begroting. Wel is het dividenduitkeringspercentage van Schiphol verlaagd, om Schiphol een gezonde financiële positie te laten behouden, gegeven haar grote investeringsagenda.
Voor de financiële staatsdeelnemingen worden lagere ontvangsten verwacht, onder andere door de afbouw van het belang in ABN AMRO. Hierdoor wordt over minder aandelen dividend ontvangen.
Per saldo voor zowel de financiële als niet-financiële staatsdeelnemingen betreft het in 2025 een bijstelling naar beneden van circa € 199 mln.
4. Aanpassing renteontvangsten TenneT
De raming van de renteontvangsten op de lening aan TenneT wordt bijgesteld aan de hand van de meest recente inzichten ten aanzien van het betaalritme waarmee TenneT de rente op leningsfaciliteit voldoet en de hoogte van de rente.
5. Premieontvangsten garantie TenneT
De Staat ontvangt als garantieverstrekker garantiepremie voor het verstrekken van de garantie aan TenneT Nederland. De premie wordt betaald over alle schuld die TenneT nieuw heeft aangetrokken onder de garantie en wordt gelijkgesteld aan het verwachte financieringsvoordeel dat TenneT krijgt door het verstrekken van de garantie.
6. Verkoop aandelen ABN AMRO
De verwachte ontvangsten worden met € 409,7 mln. naar boven bijgesteld, als gevolg van de verkoopopbrengst door het lopende verkoopprogramma van aandelen ABN AMRO tot en met maart 2025.
7. Aflossing lening Griekenland
Na indiening van de begroting heeft Griekenland in 2024 een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd afgelost (€ 479,8 mln.). Het totale bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028, waardoor in deze jaren niet zal worden afgelost.