Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikelnummer | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | Uitgaven 2030 | |
Vastgestelde begroting 2025 | 4.385.412 | 4.774.112 | 2.987.561 | 1.821.135 | 1.599.550 | 1.550.514 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
Stikstofaanpak landbouw | 51 | 200.000 | 400.000 | ||||
Eindejaarsmarge 2024 | 21 | 188.735 | |||||
Subsidieregeling grasland | 21 | 52.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Demping NVWA tarieven voor roodvleesslachthuizen | 24 | 11.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ophoging EG-regeling | 21 | 6.011 | 8.335 | 4.068 | 0 | 0 | 0 |
In beslag genomen goederen | 21 | 5.750 | 5.500 | 5.250 | 4.750 | 0 | 0 |
Landelijke aanpak wolf | 22 | 5.100 | 7.300 | 7.300 | 5.000 | 4.400 | 0 |
Invasieve exoten | 22 | 4.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mestbeleid 2026 ‒ 2029 | 21 | 0 | 59.000 | 64.000 | 64.000 | 63.000 | 0 |
Mestaanwending en RENURE | 21 | 0 | 10.000 | 30.000 | 30.000 | 40.000 | 15.000 |
Robotisering en digitalisering | 23 | 0 | 5.000 | 12.500 | 17.500 | 20.000 | 20.000 |
Dierwaardigheid | 21 | 0 | 8.100 | 7.600 | 9.200 | 12.700 | 12.700 |
Verdienvermogen (ecoregeling) | 21 | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Visserij | 22 | 0 | 5.000 | 10.200 | 10.100 | 5.100 | 19.600 |
Experimenteerlocaties en pilots | 23 | 0 | 3.500 | 8.500 | 8.500 | 9.000 | 9.000 |
Gewasbescherming | 21 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
GLB voorbereiding nieuwe periode | 24 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 0 | 0 |
Versterking positie boer in de keten | 21 | 0 | 1.920 | 2.880 | 3.300 | 3.300 | 3.300 |
Vervanging Aerius | 22 | 0 | 3.188 | 3.832 | 4.132 | 0 | 0 |
Onderzoeksinfrastructuur HCU | 23 | 0 | 0 | 2.000 | 3.000 | 30.000 | 0 |
Voedselbeleid | 21 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Overige mutaties | ‒ 94.952 | ‒ 1.433.337 | ‒ 427.748 | 103.221 | 133.688 | 157.944 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 4.764.256 | 3.919.618 | 2.729.943 | 2.095.838 | 1.927.738 | 1.795.058 |
Toelichting
1. Stikstofaanpak Landbouw
Op artikel 51 is € 600 mln. toegevoegd ten behoeve van de stikstofaanpak landbouw.
2. Eindejaarsmarge
Dit betreft budget dat aan LVVN is toegekend voor betalingen die over de jaargrens heen lopen. Bovenop de reguliere eindejaarsmarge van maximaal één procent van de ontwerpbegroting van het afgelopen jaar is voor LVVN eindejaarsmarge toegekend voor de beëindigingsregelingen Lbv en Lbv-plus, zodat hiermee de overlopende verplichtingen op deze regelingen voldaan kunnen worden. Zonder de aanvullende eindejaarsmarge zou LVVN geen budget hebben om alle aanmeldingen voor de beëindigingsregelingen te betalen.
3. Subsidieregeling grasland
In 2025 wordt het subsidieplafond van de subsidieregeling behoud grasland bij afbouw derogatie opgehoogd met € 52,4 mln. Dit is het gevolg van een ophoging van de Europese deminimisgrens, waardoor er een hoger bedrag per aanvrager kan worden uitgekeerd. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
4. Demping NVWA tarieven voor roodvleesslachthuizen
Roodvleesslachthuizen worden geconfronteerd met een forse tariefstijging. LVVN maximeert de tariefstijging en compenseert de kostenstijging voor de sector in 2025.
5. Ophoging EG-regeling
De middelen die bestemd zijn voor de CO2-levering glastuinbouw worden ingezet voor het ophogen van de Energie-efficiëntie Glastuinbouw (EG) regeling om zo het beoogde doelbereik van CO2 reductie te behalen.
6. In beslag genomen goederen
Jaarlijks worden er op grond van dierenwelzijn dieren in bewaring of in beslag genomen. Deze dieren komen in bewaring bij een opslaghouder die kosten maakt voor onder andere voer en medische zorg. De afgelopen jaren is een consequent hoger aantal dieren in beslag genomen hetgeen heeft geleid tot financiële tegenvallers. Daarom wordt voor de jaren 2025-2028 aanvullend € 21,3 mln. beschikbaar gesteld.
7. Landelijke aanpak wolf
De provincies en LVVN intensiveren de samenwerking en gaan in versneld tempo te werken aan beleidsmaatregelen voor de wolf. In december 2024 hebben Rijk en provincies daarom een gezamenlijke Landelijke Aanpak Wolven vastgesteld. Voor de uitvoering van deze aanpak wordt cumulatief € 29,1 mln. beschikbaar gesteld voor de periode 2025-2029. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
8. Invasieve exoten
Invasieve exoten zijn een gevaar voor de biodiversiteit en het aantal nieuwe invasieve exoten en hun verspreiding neemt toe. Er wordt een start gemaakt met het aanvalsplan tegen invasieve exoten om de schadelijke impact van invasieve exoten op de biodiversiteit te beperken. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
9. Mestbeleid 2026-2029
Uit de hoofdlijnenakkoord (HLA) middelen wordt € 250 mln. beschikbaar gesteld voor het 8e Actieprogramma Nitraatrichtlijn en het mestbeleid, waaronder het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid, toezicht en handhaving van het mestbeleid en maatregelen voor de aanpak van de mestmarkt. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
10. Mestaanwending en RENURE
Uit de HLA middelen wordt, in anticipatie op goedkeuring vanuit de Europese Commissie, € 125 mln. beschikbaar gesteld voor subsidieregelingen voor het stimuleren van RENURE als kunstmestvervanger en voor emissiearme aanwendingstechnieken. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
11. Robotisering en digitalisering
In het HLA is een innovatieprogramma voor de land- en tuinbouw aangekondigd, voor robotisering gericht op het besparen van arbeidskrachten. Voor introductie en opschaling van inzet van robots in de boerenpraktijk is een samenhangend innovatieprogramma vereist. De belangrijkste doelen van dit innovatieprogramma zijn arbeidsbesparing, verduurzaming, nieuwe verdienmodellen en het verhogen van de efficiëntie van voedselproductie. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
12. Dierwaardigheid
Het doel is om in 2040 dierwaardige veehouderij te bewerkstelligen. In wet- en regelgeving (AMvB) zullen de gedragsbehoeften van productiedieren worden aangewezen. In de periode periode 2025 ‒ 2030 zijn activiteiten voor voorbereiding, onderzoek en pilots voorzien. Hiervoor wordt uit de HLA middelen € 50,3 miljoen beschikbaar gesteld en overgeheveld vanaf de aanvullende post.
13. Verdienvermogen (eco-regeling)
Deze middelen worden ingezet om het budget voor de ecoregeling in 2026 te verhogen, zodat de vooraf gecommuniceerde bedragen voor goud, zilver en brons uitbetaald kunnen worden. Dit is een ambitie uit het HLA. Het borgt daarnaast de stap van agrariërs naar een meer duurzame vorm van landbouw en een stabiele uitvoering van deze regeling. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
14. Visserij
Voor de genoemde ambities voor de visserij in het Regeerprogramma wordt € 50 mln. beschikbaar gesteld uit de HLA-middelen. De middelen worden ingezet voor het stimuleren van innovatie, investeren in verduurzaming van de visserijsector, toekomstvisie garnalenvisserij, visakkers en een versterkte internationale inzet voor de Nederlandse belangen. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
15. Experimenteerlocaties en pilots
In het HLA wordt innovatie in de landbouw benoemd als ambitie. Het hoofddoel van de aanpak voor experimenteerlocaties is het ondersteunen van de verdere verduurzaming van de Nederlandse land- en tuinbouw met nieuwe kennis en baanbrekende innovatieve praktijken. De innovaties waarmee geëxperimenteerd wordt kunnen bijdragen aan het behalen van doelstellingen op het gebied van water- en bodemkwaliteit, stikstofreductie, klimaat en biodiversiteit. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
16. Gewasbescherming
De middelen voor deze ambitie uit het HLA zijn bedoeld om de afhankelijkheid van chemisch-synthetische gewasbeschermingsmiddelen te verminderen en ervoor te zorgen dat de toepassing veilig is voor mens, dier en milieu. Dit wordt onder anderen bereikt door meerjarig gezondheidsonderzoek en het verbeteren van de naleving van gebruiksvoorschriften, waarvoor € 25 mln. beschikbaar wordt gesteld. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
17. GLB-voorbereiding nieuwe periode
Vanaf 2025 is er een intensief proces van (Europese) besluitvorming en de ontwikkeling voor een nieuw Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) voor 2028-2034. Er wordt cumulatief € 15 mln. beschikbaar gesteld om de ICT-architectuur voor te bereiden en de systemen hiervoor in te richten. Daarnaast zijn er middelen beschikbaar om de onderhandelingen en beleidsontwikkeling te faciliteren.
18. Versterking positie boer in de keten
Voor de uitvoering van EU-wetgeving om de positie van de boer in de keten te versterken worden middelen beschikbaar gesteld. Met deze middelen wordt onder andere (grensoverschrijdende) handhaving op oneerlijke handelspraktijken verbeterd en de keten middels een bemiddelingsmechanisme versterkt.
19. Vervanging AERIUS
Een ambitie uit het HLA is de ontwikkeling van een alternatief systeem voor Aerius. Om dit te ontwikkelen wordt er circa € 11,1 mln. beschikbaar gesteld. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
20. Onderzoeksinfrastructuur HCU
Deze middelen zijn beschikbaar gesteld uit de HLA middelen, voor de volgende onderzoeksfase, het uitwerken van een projectplan, ter voorbereiding van de vervanging van de huidige HCU. De HCU wordt ingericht voor onderzoek en diagnostiek naar besmettelijke dierziekten, zoönose en antimicrobiële resistentie. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post. Voor deze mutatie wordt de onderbouwing, het zogeheten kader Beleidskeuzes Uitgelegd (CW 3.1), spoedig verzonden.
21. Voedselbeleid
Voedselbeleid is een ambitie uit het HLA. Er wordt € 10 mln. beschikbaar gesteld voor het tegengaan van voedselverliezen en voedselverspilling, het verhogen van transparantie in milieubelasting en voedselverbruik en het creëren van een volhoudbaar voedselsysteem. Deze middelen worden overgeheveld vanaf de Aanvullende Post.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikelnummer | Ontvangsten 2025 | Ontvangsten 2026 | Ontvangsten 2027 | Ontvangsten 2028 | Ontvangsten 2029 | Ontvangsten 2030 | |
Vastgestelde begroting 2025 | 74.297 | 91.763 | 133.693 | 146.422 | 63.591 | 63.161 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
Maatregel Gerichte Aanpak | 22 | 81.877 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige mutaties | 36.943 | 21.000 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | ‒ 3.500 | ‒ 5.000 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 193.117 | 112.763 | 130.193 | 142.922 | 60.091 | 58.161 |
Toelichting
1. Maatregel gerichte aankoop
In 2020 is de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij N2000-gebieden (Maatregel Gerichte Aankoop) opengesteld voor een gebiedsgerichte aanpak van het vrijwillig beëindigen van veehouderijlocaties. In latere jaren werden de generieke Lbv en Lbv-plus opengesteld die financieel aantrekkelijker zijn. Hierdoor is het budget voor de Maatregel Gerichte Aankoop gedeeltelijk onbesteed gebleven. De overgebleven middelen uit deze specifieke uitkering worden door de provincies terugbetaald aan LVVN.