Op dit artikel worden de producten op het gebied van het hoofdwegennet verantwoord. Dit betreft de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.431.149 | 4.575.841 | 4.696.363 | 3.989.805 | 2.898.831 | 3.070.126 | 3.226.278 |
Uitgaven | 3.210.933 | 3.898.451 | 3.940.969 | 4.475.822 | 4.198.790 | 4.275.981 | 3.946.443 |
12.01 Exploitatie | 5.763 | 6.293 | 5.676 | 9.922 | 10.550 | 9.764 | 8.618 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 5.763 | 6.293 | 5.676 | 9.922 | 10.550 | 9.764 | 8.618 |
12.02 Onderhoud en vernieuwing | 1.034.926 | 1.258.444 | 1.369.323 | 1.479.874 | 1.450.530 | 1.534.478 | 1.376.014 |
12.02.01 Onderhoud | 774.855 | 929.188 | 983.801 | 922.160 | 932.349 | 946.368 | 957.055 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 774.855 | 929.188 | 983.801 | 922.160 | 932.349 | 946.368 | 957.055 |
12.02.04 Vernieuwing | 260.071 | 329.256 | 385.522 | 557.714 | 518.181 | 588.110 | 418.959 |
12.03 Ontwikkeling | 581.266 | 740.684 | 730.850 | 1.011.721 | 902.231 | 1.007.529 | 897.144 |
12.03.01 Aanleg | 445.216 | 377.306 | 345.388 | 646.939 | 627.880 | 546.194 | 300.429 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 22.591 | 2.775 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.03.02 Planning en studies | 128.602 | 235.937 | 219.327 | 271.972 | 241.100 | 458.403 | 484.459 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 19.130 | 21.487 | 16.095 | 10.040 | 7.830 | 7.830 | 10.882 |
12.03.03 Optimalisering gebruik | 7.448 | 127.441 | 166.135 | 92.810 | 33.251 | 2.932 | 112.256 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 778.672 | 1.123.476 | 1.057.604 | 1.063.119 | 904.439 | 835.056 | 799.823 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 810.306 | 769.554 | 777.516 | 911.186 | 931.040 | 889.154 | 864.844 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 631.499 | 657.991 | 661.958 | 660.428 | 654.407 | 655.384 | 651.920 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 631.499 | 657.991 | 661.958 | 660.428 | 654.407 | 655.384 | 651.920 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 178.807 | 111.563 | 115.558 | 250.758 | 276.633 | 233.770 | 212.924 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 170.307 | 111.563 | 115.558 | 250.758 | 276.633 | 233.770 | 212.924 |
Ontvangsten | 116.288 | 104.959 | 124.305 | 118.556 | 122.404 | 112.016 | 207.422 |
12.09 Ontvangsten | 116.288 | 104.959 | 124.305 | 118.556 | 122.404 | 112.016 | 207.422 |
12.09.01 Ontvangsten | 0 | 63.410 | 11.834 | 3.200 | 14.156 | 11.010 | 43.838 |
12.09.02 Tolopgave | 0 | 41.549 | 112.471 | 115.356 | 108.248 | 101.006 | 163.584 |
Budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 94% |
Bestuurlijk gebonden | 6% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
Toelichting
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2025 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2025. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
12.01 Exploitatie
Motivering
Met exploitatie streeft IenW naar een veilig en optimaal gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur op de meest duurzame manier en met oog voor de leefomgeving. Daarmee worden de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland bevorderd.
Producten
De uitgaven voor de exploitatie hebben betrekking op het verzamelen en verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van Rijkswaterstaat (RWS) resulteert dit in:
– Verkeersbegeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm;
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van het negeren van rode kruizen en vlucht- strookparkeren;
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit zes regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden bekostigd uit het budget voor netwerkgebonden kosten.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | Realisatie 2023 | Prognose 2024 | Prognose 2025 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 2.964 | 2.984 | 3.011 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spitsstroken | km | 293 | 286 | 254 |
Toelichting
De lengte van de verkeerssignalering neemt in 2025 naar verwachting toe als gevolg van de openstelling van de A16 Rotterdam.
De lengte spitsstroken zal in 2025 afnemen doordat bij de verbreding op de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheiden de spitsstroken omgezet worden naar permanente rijstroken.
Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Streefwaarde 2024 | Streefwaarde 2025 | |
---|---|---|---|---|
Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en routeinformatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders | ||||
1. beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meetlocaties dat goed functioneert | 93% | 91% | 90% | 90% |
2. actualiteit data voor derden: % van de gegevens van een meetminuut, dat binnen 75 sec. daarna door RWS wordt geleverd aan NDW | 100% | 99% | 95% | nvt |
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS intensiteit- en snelheidsgegevens van de meetlocaties beschikbaar heeft en ze tijdig doorgeeft aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).
De indicator kent twee aspecten, namelijk:
– de mate van beschikbaarheid van de RWS meetlocaties (aantal x tijd);
– de mate waarin meetgegevens tijdig (binnen 75 seconden) verstuurd zijn naar de NDW.
Dit tweede aspect van deze indicator komt vanaf 2025 te vervallen. De meting is niet meer relevant, aangezien het ontvangende systeem tegenwoordig gebruik maakt van Floating Car Data (mobiele telefoons in auto's).
De percentages worden berekend ten opzichte van de totalen.
12.02 Onderhoud en vernieuwing
Motivering
Door middel van onderhoud en vernieuwing worden het hoofdwegennet en de directe omgeving op orde gehouden, zodat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van veilig, vlot en comfortabel vervoer van personen en goederen met aandacht voor de kwaliteit van het milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier onderhoud enerzijds en vernieuwingen anderzijds.
Producten
Het regulier onderhoud van hoofdwegen omvat maatregelen aan verhar dingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoor- zieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales).
In bijlage 4 'Instandhouding' van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verant woordelijkheid van IenW vallen.
Maatregelen
In de begroting van 2024 is besloten tot een verschuiving van financiële middelen en personele capaciteit naar instandhouding1, aanvullend op de extra vrijgemaakte middelen uit het coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV. Met deze middelen werkt IenW aan de grootste onderhoudsopgave van onze infrastructuur ooit. Het streven is een structurele groei van het productievolume te realiseren van € 2 miljard naar € 3 miljard per jaar (prijspeil 2022), waarvan € 0,8 miljard per jaar voor vernieuwing van infrastructuur. Dit is toegelicht in de Kamerbrief Basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken van 17 maart 2023 (Kamerstuk 29 385, nr. 119). Over de aanpak van IenW om de productie op instandhouding te vergroten en de validatie van de omvang van de instandhoudingsopgave is de Kamer op 17 juni 2024 per brief geinformeerd (Kamerstuk 29 385, nr. 139).
12.02.01 Onderhoud
IenW zet in op veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het hoofdwegennet over de hele levenscyclus van de infrastructuur. Die omhelst wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Onderhoud betreft zowel het preventief als het correctief onderhoud.
Zoals in de Kamerbrief Basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken van 11 november 2022 (Kamerstuk 29 385, nr. 116) is toegelicht, worden drie uitgangspunten gehanteerd bij de nadere uitwerking van keuzes, namelijk een efficiënte en duurzame inzet, haalbaar en maakbaar, en een eerlijke verdeling van kosten. Het doel is om op alle netwerken de veiligheid te blijven bieden en toe te werken naar hoger niveau van voorspelbaarheid en beschikbaarheid. Hiermee zorgen we ervoor dat nu en in de toekomst onze wegen, vaarwegen en waterwerken goed te gebruiken zijn. Dit is de basis. Deze basis geeft ook voorspelbaarheid in de uitvoering, zowel voor marktpartijen als voor RWS.
De uitgaven voor het onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;
– Uitgaven voor onderhoud aan (Dynamisch Verkeersmanagement) DVM- systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales;
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting;
– Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de onderhoudskosten. De percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde over de periode 2021-2025.
Figuur 5 Onderverdeling van de onderhoudskosten hoofdwegennet
Eenheid | Realisatie 2023 | Prognose 2024 | Prognose 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.858 | 5.849 | 5.893 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.612 | 1.619 | 1.631 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 77,3 | 77,4 | 77,7 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 14,4 | 14,4 | 14,6 |
Groen areaal | km2 | 184,4 | 184 | 184,4 |
Toelichting
In 2025 wordt een toename van de lengte van de hoofdrijbaan voorzien met name als gevolg van de openstelling van de A16 Rotterdam. Er wordt een toename van de oppervlakte voorzien met name als gevolg van de openstelling van de A16 Rotterdam en de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello. De verbindingswegen en op- en afritten nemen in 2025 naar verwachting in lengte en oppervlakte toe als gevolg van de aanleg van de A16 Rotterdam.
Areaal | Eenheid | Omvang 2025 | Budget (x € 1.000) 2025 | |
---|---|---|---|---|
Wegen | Oppervlakte wegdek(Exclusiefverzorgingsbanen) | km2 | 92,3 | 983.801 |
Toelichting
In deze tabel wordt het totale areaal exclusief verzorgingsbanen weergegeven. In 2025 betreft dit in totaal 92,3 vierkante kilomer als gevolg van de aanleg van de A16 Rotterdam en de openstelling van extra rijstroken op de A1 tussen Apeldoorn en Twello.
Voor de netwerken in beheer van RWS moeten de afspraken over het basiskwaliteitsniveau worden vertaald naar nieuwe indicatoren en streefwaarden. Daarom wordt in afwachting daarvan in onderstaande tabel nog uitgegaan van de prestatieafspraken vanuit de Beheer en Onderhoud (BenO) overeenkomst 2022-2023.
Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Streefwaarde 2024 | Streefwaarde 2025 | |
---|---|---|---|---|
Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): | 2,8% | 4,4% | 10,0% | 10,0% |
Technische Beschikbaarheid: deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg of geplande onderhoudswerkzaamheden | 98,2% | 98,5% | 90,0% | 90,0% |
Veiligheid (2): | ||||
a. voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) | 99,7% | 99,6% | 99,7% | 99,7% |
b. voldoen aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien). | 99% | 99% | 95% | 95% |
Toelichting
1. Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): deze indicator betreft de verhouding ‘Files door aanleg, beheer en onderhoud’ ten opzichte van ‘Alle files’. Hierbij worden alleen files meegeteld die een snelheid hebben lager dan 50 km/uur en een lengte van minstens 2 km. De overige vertragingen, namelijk die met een snelheid tussen 50 en 100 km/uur en/of over korte lengte, worden niet benoemd als files, maar als congestie.
2. Veiligheid (2): de indicator kent twee aspecten, namelijk:
a) het voldoen aan de veiligheidsnormen: dit wordt gemonitord aan de hand van de schadekenmerken stroefheid en spoorvorming, enb) het tijdig bestrijden van wintergladheid: dit wordt gemonitord aan de hand van de situaties waarin tijdig preventief dient te worden gestrooid.
12.02.04 Vernieuwing
Op dit artikelonderdeel staan de beschikbare budgetten voor vernieuwing (voorheen: vervanging en renovatie) van het hoofdwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Op basis van onderzoek wordt jaarlijks een analyse gemaakt voor welke kunstwerken vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma op een later moment concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 4 'Instandhouding'. In het MIRT-projectenoverzicht worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.
12.03 Ontwikkeling
Motivering
Om een betrouwbaar netwerk te realiseren en de verwachte verkeersgroei te faciliteren, worden infrastructuurprojecten voorbereid en uitgevoerd. Zo wordt bereikt dat de noodzakelijke wegcapaciteit beschikbaar is en komt. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
Maatregelen
Herprioritering MIRT
In 2023 heeft IenW besloten om meerdere MIRT-projecten te pauzeren vanwege een opeenstapeling van factoren (stikstof, capaciteit en financiën). IenW focust op wat wél kan en zet haar financiële middelen en capaciteit zo in dat de bereikbaarheid en veiligheid daar het meeste van profiteren. Dit betekent inzet op het in stand houden van de infrastructuur en aanlegprojecten die in (naderende) realisatie zijn. Dit samen betekende bij de begroting 2024 een financiële schuif, waarbij gereserveerde budgetten van (weg)projecten grotendeels anders zijn ingezet. Voor het hoofdwegennet was de omvang van de financiële schuif € 3,4 miljard (prijspeil 2022), waarvan € 2,3 miljard is geschoven binnen het aanlegprogramma (Kamerstuk 36 410 A, nr. 2).
Verkeersveiligheid hoofdwegennet
Er wordt op verschillende manieren geïnvesteerd in verder verbeteren van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. Vanuit het Coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV is voor de jaren 2023-2026 in totaal € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen. Daarnaast worden verschillende verkeersveiligheids-maatregelen genomen vanuit het programma Meer Veilig. Zo is € 25 miljoen beschikbaar voor het veiliger maken van de bermen van N-wegen in beheer van het Rijk.
12.03.01 Aanleg
Motivering
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten die noodzakelijk zijn voor de (realisatie)activiteiten bij het hoofdwegennet. Voorbeelden zijn uitgaven die worden gedaan voor de uitvoering (bouwfase) van MIRT-projecten.
Mijpalen Aanlegprojecten
In 2025 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren.
Mijlpaal | Project |
---|---|
Openstelling | A16 Rotterdam |
A1 Apeldoorn-Azelo 2e fase (verbreding naar 2 x 4 rijstroken tussen Apeldoorn en Twello) |
Producten
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 6.079 | 6.080 | 6.005 | 24 | 10 | 6 | 11 | 12 | 1 | 10 | |||
Programma snelheidsaanpassing | 55 | 55 | 52 | 3 | |||||||||
Programma aansluitingen | 133 | 133 | 127 | 6 | |||||||||
Quick Wins Wegen | 12 | 12 | 12 | ||||||||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1.478 | 1.478 | 1.476 | 2 | 2016 | 2016 | |||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 41 | 41 | 38 | 3 | 2018 | 2018 | |||||||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 833 | 809 | 96 | 42 | 87 | 99 | 94 | 78 | 106 | 230 | 2032-2036 | 2032-2036 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 1.218 | 1.211 | 982 | 31 | 33 | 60 | 84 | 28 | 2027 | 2027 | |||
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 19 | 19 | 19 | 2015 | 2015 | ||||||||
A2 Holendrecht - Oudenrijn | 1.209 | 1.209 | 1.209 | 2012 | 2012 | ||||||||
A9 Badhoevedorp | 292 | 292 | 288 | 4 | 2017 | 2017 | |||||||
N50 Ens - Emmeloord | 19 | 19 | 19 | 2016 | 2016 | ||||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 22 | 22 | 18 | 4 | 2021 | 2021 | |||||||
A4-A44 Rijnlandroute | 557 | 553 | 407 | 59 | 62 | 29 | regio | regio | |||||
A4 Burgerveen - Leiden | 541 | 541 | 541 | 2015 | 2015 | ||||||||
A4 Delft - Schiedam | 642 | 642 | 642 | 2015 | 2015 | ||||||||
A4 Vlietland / N14 | 16 | 16 | 16 | 2020 | 2020 | ||||||||
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 22 | 21 | 8 | 3 | 11 | n.t.b. | n.t.b. | ||||||
N61 Hoek-Schoondijke | 111 | 111 | 111 | 2015 | 2015 | ||||||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
A2 Passage Maastricht | 686 | 686 | 679 | 7 | 2016 | 2016 | |||||||
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 260 | 260 | 259 | 2014 | 2014 | ||||||||
A76 Aansluiting Nuth | 59 | 61 | 59 | regio | regio | ||||||||
A27 Houten Hooipolder | 110 | 110 | 110 | ||||||||||
A2 Het Vonderen-Kerensheide | 417 | 348 | 44 | 26 | 60 | 89 | 133 | 65 | 2025-2027 | 2025-2027 | 1 | ||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 686 | 671 | 173 | 8 | 61 | 432 | 7 | 5 | n.t.b. | n.t.b. | |||
A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a | 493 | 489 | 345 | 97 | 46 | 5 | 2023-2025 | 2023-2025 | |||||
A1 Apeldoorn Zuid - Beekbergen | 29 | 29 | 29 | 2017 | 2017 | ||||||||
A50 Ewijk - Valburg | 269 | 269 | 269 | 2017 | 2017 | ||||||||
N35 Combiplan Nijverdal | 319 | 319 | 317 | 1 | 1 | 2015 | 2015 | ||||||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 24 | 24 | 4 | 12 | 7 | 2 | 2018 | 2018 | |||||
N35 Zwolle - Wijthmen | 50 | 50 | 49 | 2018 | 2018 | ||||||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | 928 | 915 | 744 | 82 | 83 | 11 | 8 | 2025 | 2025 | ||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 222 | 222 | 220 | 2 | 2014 | 2014 | |||||||
Overige maatregelen | |||||||||||||
Fileaanpak | 61 | 61 | 61 | 1 | |||||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 152 | 158 | 152 | 1 | |||||||||
Meer veilig | 117 | 115 | 115 | 1 | |||||||||
Afrondingen | |||||||||||||
Totaal aanlegprogramma | 18.181 | 18.051 | 15.695 | 406 | 466 | 702 | 366 | 191 | 107 | 247 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 18.181 | 18.051 | 15.695 | 406 | 466 | 702 | 366 | 191 | 107 | 247 | |||
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies | 99 | 100 | 113 | 117 | 134 | 24 | |||||||
Programma Aanleg | 505 | 566 | 815 | 483 | 325 | 131 | |||||||
Budget Aanleg (MF 12.03.01) | 361 | 345 | 646 | 627 | 546 | 300 | |||||||
Overprogrammering (-) | ‒ 144 | ‒ 221 | ‒ 169 | 144 | 221 | 169 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Dit betreft een budgetoverheveling vanuit beheer en onderhoud omdat de onderhoudswerkzaamheden en Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) werkzaamheden geïntegreerd zijn opgedragen, een budgettoevoeging voor tweetal noodzakelijke scopewijzigingen, een budgettoevoeging die voornamelijk wordt veroorzaakt door prijsstijgingseffecten op de scopewijziging en de verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2024.
In het contract A2 Vonderen-Kerensheide zijn de geplande beheer en onderhoud en Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) werkzaamheden geïntegreerd opgedragen. Deze middelen worden d.m.v. een budgetoverheveling aan het projectbudget toegevoegd.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.
12.03.02 Planning en studies
Motivering
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten die noodzakelijk zijn voor de (studie)activiteiten bij het hoofdwegennet. Voorbeelden zijn de greserveerde realisatiebudgetten voor de projecten in de planning- en studiefase (planuitwerking).
Wettelijke grondslag subsidieverlening
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht geldt dat in het algemeen subsidie wordt verleend op grond van een wettelijk voorschrift. Uit de Algemene wet bestuursrecht volgt dat één van de uitzonderingen hierop subsidies vormen waarvan zowel de subsidieontvanger als het maximale bedrag in de begroting worden vermeld.
In de tabel budgettaire gevolgen van uitvoering bij dit artikel is onder artikelonderdeel 12.03.02 Planning en Studies een bedrag van € 146,5 miljoen aan subsidieverplichtingen opgenomen. Voor het jaar 2025 bedraagt dit € 29,3 miljoen. Dit bedrag heeft betrekking op de mogelijke verlening van een Specifieke Uitkering (SPUK) aan de provincie Zeeland voor de gederfde tolinkomsten als gevolg van het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Ook in de periode 2026 t/m 2029 zal jaarlijks maximaal € 29,3 miljoen verstrekt voor de gederfde tolinkomsten. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde verlening van een specifieke uitkering als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de Financiële-Verhoudingswet jo. artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Producten
Projectbudget | Planning | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling | |
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies -projecten | ‒ 1.444 | ‒ 1.599 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 97 | 96 | nvt | nvt | |
Geluidsaneringprogramma – weg | 562 | 550 | nvt | nvt | |
Kosten voorbereiding tol | 110 | 109 | nvt | nvt | |
Exploitatie tol | 497 | 471 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 484 | 424 | nvt | nvt | |
Snelfietsroutes | 46 | 44 | nvt | nvt | |
Voorbereiding vrachtwagenheffing | 399 | 343 | nvt | nvt | 1 |
Exploitatie vrachtwagenheffing | 474 | 460 | nvt | nvt | |
Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 436 | 421 | nvt | nvt | |
Maatregelen Fietsveiligheid | 52 | 0 | nvt | nvt | 2 |
Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen | 198 | 194 | nvt | nvt | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 170 | 165 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | 480 | 471 | ntb | ntb | |
A12/A27 Ring Utrecht | 1.773 | 1.725 | ntb | ntb | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 547 | 531 | ntb | ntb | |
A6 Almere Oostvaarders-Lelystad | 149 | 144 | ntb | ntb | |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 28 | 27 | Regio | Regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 32 | 31 | Regio | Regio | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 216 | 209 | ntb | ntb | |
A4 Burgerveen – N14 | 358 | 347 | ntb | ntb | |
A4 Haaglanden – N14 | 157 | 153 | ntb | ntb | |
Westerscheldetunnel | 151 | 0 | nvt | nvt | 3 |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 5 | 6 | ntb | ntb | |
N65 Vught – Haaren | 89 | 89 | 2024-2026 | Regio | |
Toegangsweg Maastricht-Aachen Airport | 4 | 4 | ntb | ntb | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop | 79 | 77 | ntb | ntb | |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 588 | 572 | ntb | ntb | |
Programma SmartWayZ.nl: ASML De Run | 1 | 1 | nvt | nvt | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 10 | 10 | nvt | nvt | |
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 1 | 1 | nvt | nvt | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1/A30 Barneveld | 23 | 23 | ntb | ntb | |
N35 Nijverdal – Wierden | 129 | 125 | ntb | ntb | 4 |
N35 Knooppunt Raalte | 26 | 15 | Regio | Regio | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 17 | 17 | ntb | ntb | |
A28 Amersfoort-Hoogeveen | 34 | 33 | 2026 | 2026 | |
A1/A35 Azelo-Buuren | 1 | 1 | ntb | ntb | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Toegangsweg Groningen Airport Eelde | 7 | 7 | ntb | ntb | |
N33 Midden (Zuidbroek-Appingedam) | 200 | 115 | ntb | ntb | 5 |
N33 Noord (Appingedam - Eemshaven) | 5 | 0 | ntb | ntb | 6 |
Overige projecten en reserveringen | 163 | 198 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | |||||
Totaal programma planning en studies | 7.352 | 6.610 | |||
Begroting (MF 12.03.02) | 7.352 | 6.610 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Voorbereiding vrachtwagenheffing: dit betreft een actualisatie om het budget voor de uitvoeringskosten van de realisatiefase van Vrachtwagenheffing op een actueel prijspeil te brengen. De daadwerkelijke gerealiseerde kosten zullen vanaf 2026 vanuit de opbrengsten van de Vrachtwagenheffing worden terugbetaald aan het Mobiliteitsfonds.
2. Maatregelen Fietsveiligheid: voor vernieuwende maatregelen die de fietsveiligheid verbeteren wordt er een nieuwe regeling uitgewerkt. Hiervoor wordt vanuit de reservering Strategisch Plan Verkeersveiligheid totaal € 50 miljoen euro overgeboekt naar artikel 12.
3. Westerscheldetunnel: dit betreft een overboeking vanuit artikel 11.03 naar het beleidsartikel voor de mogelijke verlening van een Specifieke uitkering (SPUK) voor de gederfde tolinkomsten als gevolg van het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel aan de Provincie Zeeland.
4. N35 Knooppunt Raalte: dit betreft een overboeking vanuit artikel 11.03 naar het beleidsartikel om het tekort bij het project Knooppunt Raalte te dekken.
5. N33 Midden (Zuidbroek-Appingedam): de geraamde regionale bijdrage is in de begroting 2025 naar beneden bijgesteld n.a.v. de wijzigingsovereenkomst bij het project Zuidelijke Ringweg Groningen uit 2021. Ook is aan het projectbudget € 145 miljoen toegevoegd vanuit ‘Nij Begun' (artikel 11.03).
6. N33 Noord (Appingedam - Eemshaven): voor de N33 Noord (Appingedam-Eemshaven) is € 5 miljoen van de reservering van € 250 miljoen uit «Nij Begun» overgeboekt vanuit artikel 11.03 naar het beleidsartikel om de studiekosten van het MIRT-onderzoek te bekostigen.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.
12.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur op de weg bevorderen. Voorbeelden zijn intelligent verkeersmanagement, informatie over werk in uitvoering en beperkte infrastructurele aanpassing van weginfrastructuur.
Producten
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit | 32 | 31 | nvt |
Schoon Emissieloos Bouwen | 232 | 230 | nvt |
Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam Gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur | 126 | 131 | nvt |
Noordwest-Nederland | |||
Ringen draaiende houden WoMo | 220 | 212 | nvt |
Zuidwest-Nederland | |||
Ringen draaiende houden WoMo | 55 | 53 | nvt |
Zuid-Nederland | |||
Reservering VDL | 5 | 5 | nvt |
Ringen draaiende houden WoMo | 55 | 53 | nvt |
Quickwins A2 Deil-Vught | 14 | 14 | nvt |
Totaal Optimalisering gebruik | 739 | 729 | |
Begroting (MF 12.03.03) | 739 | 729 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024. Het budget vanaf 2026 is met 10% gekort vanwege de taakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord. Dit is verwerkt bij de SPUKs Schoon Emissieloos Bouwen en Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam Gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM- opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financierders op de opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zeker stellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten geraamd worden op het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Onderhoud en Vernieuwing).
Producten
De projecten A16 Rotterdam, A24 Blankenburgverbinding, A9 Badhoe- vedorp-Holendrecht en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald. De A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) wacht op moment van schrijven op een uitspraak van de Raad van State omtrent het Tracébesluit.
Projectbudget | Openstelling | Eind contract | Toelichting | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | later | huidig | vorig | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||||
A10 Tweede Coentunnel | 2.266 | 2.249 | 1.454 | 60 | 60 | 61 | 60 | 60 | 60 | 451 | 2013 | 2013 | 2037 | ||
A12 Lunetten - Veenendaal | 729 | 724 | 471 | 29 | 28 | 27 | 27 | 27 | 27 | 93 | 2012 | 2012 | 2033 | ||
A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht | 1.473 | 1.350 | 88 | 92 | 82 | 52 | 126 | 169 | 78 | 785 | 2027 | 2027 | 2040 | ||
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A1/A6) | 1.932 | 1.912 | 869 | 66 | 64 | 64 | 64 | 63 | 63 | 678 | 2019 | 2019 | 2042 | ||
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A6 Almere) | 405 | 400 | 134 | 19 | 17 | 21 | 17 | 16 | 16 | 165 | 2019 | 2019 | 2040 | ||
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 1.218 | 1.205 | 549 | 53 | 51 | 50 | 50 | 50 | 50 | 365 | 2020 | 2020 | 2038 | ||
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 378 | 373 | 102 | 17 | 16 | 15 | 15 | 15 | 16 | 182 | 2019 | 2019 | 2043 | ||
Aflossing tunnels | 965 | 976 | 852 | 32 | 30 | 27 | 15 | 9 | 1 | ||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||||
A15 Maasvlakte - Vaanplein | 2.385 | 2.370 | 1.709 | 74 | 76 | 65 | 61 | 61 | 61 | 278 | 2015 | 2015 | 2035 | ||
A16 Rotterdam | 1.979 | 1.937 | 432 | 243 | 136 | 116 | 99 | 65 | 61 | 827 | 2025 | 2025 | 2043 | ||
A24 Blankenburgverbinding | 2.120 | 2.081 | 370 | 274 | 104 | 151 | 77 | 76 | 77 | 991 | 2024 | 2024 | 2043 | ||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||||
A59 Rosmalen - Geffen | 271 | 272 | 271 | 2005 | 2005 | 2020 | |||||||||
A27 Houten-Hooipolder | 2.516 | 2.382 | 98 | 110 | 357 | 377 | 256 | 182 | 228 | 908 | 2029-2031 | 2029-2031 | 2046 | ||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 220 | 220 | 208 | 12 | nvt | nvt | 2044 | ||||||||
A12 Ede - Grijsoord | 172 | 170 | 87 | 11 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 24 | 2016 | 2016 | 2032 | ||
N18 Varsseveld – Enschede | 332 | 329 | 146 | 15 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 116 | 2018 | 2018 | 2043 | ||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||||
N31 Leeuwarden - Drachten | 170 | 170 | 164 | 1 | 5 | 2007 | 2007 | 2022 | |||||||
N33 Assen - Zuidbroek | 368 | 364 | 188 | 15 | 15 | 15 | 16 | 16 | 16 | 87 | 2014 | 2014 | 2034 | ||
Tolgefinancierde uitgaven (NCW) | |||||||||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) | 557 | 557 | 1 | 27 | 529 | ||||||||||
Afrondingen | |||||||||||||||
Totaal | 20.456 | 20.041 | 8.194 | 1.063 | 998 | 1.001 | 844 | 775 | 741 | 6.028 | |||||
Budget (MF 12.04) | 20456 | 20041 | 8194 | 1063 | 998 | 1001 | 844 | 775 | 741 | 6028 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Het verschil wordt veroorzaakt doordat het project Tunnel de Noord van de aflossing tunnels is afgerond. Daarnaast betreft het een budgettaire aanpassing ten aanzien van de loon- prijsbijstelling 2024.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
12.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Totaal geraamde inkomsten tol
Met de Wet Tijdelijke Tolheffing (TTH) Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, is vastgelegd dat bij de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol geheven kan worden. De toekomstige tolontvangsten zijn geraamd op artikel 12.09. Bij tolheffing wordt uitgegaan van een periode van 25 jaar. Voor een overzicht van de totaal geraamde inkomsten tol (met uitgangspunt tolheffing tot 2030) wordt verwezen naar bijlage 7 Tol.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten in de investeringen van Rijkswegenprojecten.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 63 | 12 | 3 | 14 | 11 | 44 |
Geraamde inkomsten tol | 42 | 112 | 115 | 108 | 101 | 164 |
Totaal Ontvangsten (MF 12.09) | 105 | 124 | 118 | 122 | 112 | 208 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
In 2025 wordt een bijdrage van € 124 miljoen verwacht. Dit komt met name ten bate van de projecten A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) (€ 6,4 miljoen), A1/A6/A9 Schiphol-Almere (€ 3,1 miljoen) en A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (€ 1,2 miljoen). Het restant is een optelsom van bijdragen kleiner dan € 1 miljoen en komt ten bate van diverse andere projecten. Daarnaast wordt € 100 miljoen aan tolopbrengsten verwacht bij het project A24 Blankenburgverbinding.