Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 12 Hoofdwegennet

Op dit artikel worden de producten op het gebied van het hoofdwegennet verantwoord. Dit betreft de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.

Tabel 14 Budgettaire gevolgen van uitvoering artikel 12 Hoofdwegennet (bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Verplichtingen

4.431.149

4.575.841

4.696.363

3.989.805

2.898.831

3.070.126

3.226.278

Uitgaven

3.210.933

3.898.451

3.940.969

4.475.822

4.198.790

4.275.981

3.946.443

12.01 Exploitatie

5.763

6.293

5.676

9.922

10.550

9.764

8.618

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

5.763

6.293

5.676

9.922

10.550

9.764

8.618

12.02 Onderhoud en vernieuwing

1.034.926

1.258.444

1.369.323

1.479.874

1.450.530

1.534.478

1.376.014

12.02.01 Onderhoud

774.855

929.188

983.801

922.160

932.349

946.368

957.055

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

774.855

929.188

983.801

922.160

932.349

946.368

957.055

12.02.04 Vernieuwing

260.071

329.256

385.522

557.714

518.181

588.110

418.959

12.03 Ontwikkeling

581.266

740.684

730.850

1.011.721

902.231

1.007.529

897.144

12.03.01 Aanleg

445.216

377.306

345.388

646.939

627.880

546.194

300.429

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

22.591

2.775

0

0

0

0

0

12.03.02 Planning en studies

128.602

235.937

219.327

271.972

241.100

458.403

484.459

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

19.130

21.487

16.095

10.040

7.830

7.830

10.882

12.03.03 Optimalisering gebruik

7.448

127.441

166.135

92.810

33.251

2.932

112.256

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

778.672

1.123.476

1.057.604

1.063.119

904.439

835.056

799.823

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

810.306

769.554

777.516

911.186

931.040

889.154

864.844

12.06.01 Apparaatskosten RWS

631.499

657.991

661.958

660.428

654.407

655.384

651.920

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

631.499

657.991

661.958

660.428

654.407

655.384

651.920

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

178.807

111.563

115.558

250.758

276.633

233.770

212.924

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

170.307

111.563

115.558

250.758

276.633

233.770

212.924

Ontvangsten

116.288

104.959

124.305

118.556

122.404

112.016

207.422

12.09 Ontvangsten

116.288

104.959

124.305

118.556

122.404

112.016

207.422

12.09.01 Ontvangsten

0

63.410

11.834

3.200

14.156

11.010

43.838

12.09.02 Tolopgave

0

41.549

112.471

115.356

108.248

101.006

163.584

Budgetflexibiliteit

Tabel 15 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 12
 

2025

Juridisch verplicht

94%

Bestuurlijk gebonden

6%

Beleidsmatig gereserveerd

 

Nog niet ingevuld/vrij te besteden

 

Toelichting

Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2025 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2025. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.

12.01 Exploitatie

Motivering

Met exploitatie streeft IenW naar een veilig en optimaal gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur op de meest duurzame manier en met oog voor de leefomgeving. Daarmee worden de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland bevorderd.

Producten

De uitgaven voor de exploitatie hebben betrekking op het verzamelen en verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van Rijkswa­terstaat (RWS) resulteert dit in:

  • Verkeersbegeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm;

  • Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);

  • Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van het negeren van rode kruizen en vlucht- strookparkeren;

  • Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.

De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit zes regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.

De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden bekostigd uit het budget voor netwerkgebonden kosten.

Meetbare gegevens

Tabel 16 Specificatie bedieningsareaal

Areaalomschrijving

Eenheid

Realisatie 2023

Prognose 2024

Prognose 2025

Verkeerssignalering

km op rijbaan

2.964

2.984

3.011

Verkeerscentrales

aantal

6

6

6

Spitsstroken

km

293

286

254

Toelichting

De lengte van de verkeerssignalering neemt in 2025 naar verwachting toe als gevolg van de openstelling van de A16 Rotterdam.

De lengte spitsstroken zal in 2025 afnemen doordat bij de verbreding op de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheiden de spitsstroken omgezet worden naar permanente rijstroken.

Tabel 17 Indicator exploitatie
 

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Streefwaarde 2024

Streefwaarde 2025

Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouw­bare reis en routeinformatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders

    

1. beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meet­locaties dat goed functioneert

93%

91%

90%

90%

2. actualiteit data voor derden: % van de gege­vens van een meet­­minuut, dat binnen 75 sec. daarna door RWS wordt geleverd aan NDW

100%

99%

95%

nvt

Toelichting

Deze indicator geeft aan in welke mate RWS intensiteit- en snelheidsgegevens van de meetlocaties beschikbaar heeft en ze tijdig doorgeeft aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).

De indicator kent twee aspecten, namelijk:

  • de mate van beschikbaarheid van de RWS meetlocaties (aantal x tijd);

  • de mate waarin meetgegevens tijdig (binnen 75 seconden) verstuurd zijn naar de NDW.

Dit tweede aspect van deze indicator komt vanaf 2025 te vervallen. De meting is niet meer relevant, aangezien het ontvangende systeem tegenwoordig gebruik maakt van Floating Car Data (mobiele telefoons in auto's).

De percentages worden berekend ten opzichte van de totalen.

12.02 Onderhoud en vernieuwing

Motivering

Door middel van onderhoud en vernieuwing worden het hoofdwegennet en de directe omgeving op orde gehouden, zodat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van veilig, vlot en comfortabel vervoer van personen en goederen met aandacht voor de kwaliteit van het milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier onderhoud enerzijds en vernieuwingen anderzijds.

Producten

Het regulier onderhoud van hoofdwegen omvat maatregelen aan verhar­ dingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoor- zieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales).

In bijlage 4 'Instandhouding' van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verant­ woordelijkheid van IenW vallen.

Maatregelen

In de begroting van 2024 is besloten tot een verschuiving van financiële middelen en personele capaciteit naar instandhouding1, aanvullend op de extra vrijgemaakte middelen uit het coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV. Met deze middelen werkt IenW aan de grootste onderhoudsopgave van onze infrastructuur ooit. Het streven is een structurele groei van het productievolume te realiseren van € 2 miljard naar € 3 miljard per jaar (prijspeil 2022), waarvan € 0,8 miljard per jaar voor vernieuwing van infrastructuur. Dit is toegelicht in de Kamerbrief Basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken van 17 maart 2023 (Kamerstuk 29 385, nr. 119). Over de aanpak van IenW om de productie op instandhouding te vergroten en de validatie van de omvang van de instandhoudingsopgave is de Kamer op 17 juni 2024 per brief geinformeerd (Kamerstuk 29 385, nr. 139).

12.02.01 Onderhoud

IenW zet in op veiligheid, beschikbaarheid en betrouw­baarheid van het hoofdwegennet over de hele levenscyclus van de infrastructuur. Die omhelst wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Onderhoud betreft zowel het preventief als het correctief onderhoud.

Zoals in de Kamerbrief Basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken van 11 november 2022 (Kamerstuk 29 385, nr. 116) is toegelicht, worden drie uitgangspunten gehanteerd bij de nadere uitwerking van keuzes, namelijk een efficiënte en duurzame inzet, haalbaar en maakbaar, en een eerlijke verdeling van kosten. Het doel is om op alle netwerken de veiligheid te blijven bieden en toe te werken naar hoger niveau van voorspelbaarheid en beschikbaarheid. Hiermee zorgen we ervoor dat nu en in de toekomst onze wegen, vaarwegen en waterwerken goed te gebruiken zijn. Dit is de basis. Deze basis geeft ook voorspelbaarheid in de uitvoering, zowel voor marktpartijen als voor RWS.

De uitgaven voor het onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:

  • Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;

  • Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;

  • Uitgaven voor onderhoud aan (Dynamisch Verkeersmanagement) DVM- systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales;

  • Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting;

  • Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.

Meetbare gegevens

In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de onderhoudskosten. De percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde over de periode 2021-2025.

Figuur 5 Onderverdeling van de onderhoudskosten hoofdwegennet

Tabel 18 Areaal Rijkswegen1
  

Eenheid

Realisatie 2023

Prognose 2024

Prognose 2025

Rijbaanlengte

Hoofdrijbaan

km

5.858

5.849

5.893

Rijbaanlengte

Verbindingswegen en op- en afritten

km

1.612

1.619

1.631

Areaal asfalt

Hoofdrijbaan

km2

77,3

77,4

77,7

Areaal asfalt

Verbindingswegen en op- en afritten

km2

14,4

14,4

14,6

Groen areaal

 

km2

184,4

184

184,4

1

Bron: Rijkswaterstaat 2024

Toelichting

In 2025 wordt een toename van de lengte van de hoofdrijbaan voorzien met name als gevolg van de openstelling van de A16 Rotterdam. Er wordt een toename van de oppervlakte voorzien met name als gevolg van de openstelling van de A16 Rotterdam en de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello. De verbindingswegen en op- en afritten nemen in 2025 naar verwachting in lengte en oppervlakte toe als gevolg van de aanleg van de A16 Rotterdam.

Tabel 19 Omvang areaal1
 

Areaal

Eenheid

Omvang 2025

Budget (x € 1.000) 2025

Wegen

Oppervlakte wegdek(Exclusiefverzorgingsbanen)

km2

92,3

983.801

1

Bron: Rijkswaterstaat 2024

Toelichting

In deze tabel wordt het totale areaal exclusief verzorgingsbanen weergegeven. In 2025 betreft dit in totaal 92,3 vierkante kilomer als gevolg van de aanleg van de A16 Rotterdam en de openstelling van extra rijstroken op de A1 tussen Apeldoorn en Twello.

Voor de netwerken in beheer van RWS moeten de afspraken over het basiskwaliteitsniveau worden vertaald naar nieuwe indicatoren en streefwaarden. Daarom wordt in afwachting daarvan in onderstaande tabel nog uitgegaan van de prestatieafspraken vanuit de Beheer en Onderhoud (BenO) overeenkomst 2022-2023.

Tabel 20 Indicatoren onderhoud
 

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Streefwaarde 2024

Streefwaarde 2025

Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onder­houd (1):

2,8%

4,4%

10,0%

10,0%

Technische Beschikbaarheid: deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg of geplande onderhoudswerkzaamheden

98,2%

98,5%

90,0%

90,0%

Veiligheid (2):

    

a.    voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming)

99,7%

99,6%

99,7%

99,7%

b.    voldoen aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien).

99%

99%

95%

95%

Toelichting

  • 1. Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): deze indicator betreft de verhouding ‘Files door aanleg, beheer en onderhoud’ ten opzichte van ‘Alle files’. Hierbij worden alleen files meegeteld die een snelheid hebben lager dan 50 km/uur en een lengte van minstens 2 km. De overige vertragingen, namelijk die met een snelheid tussen 50 en 100 km/uur en/of over korte lengte, worden niet benoemd als files, maar als congestie.

  • 2. Veiligheid (2): de indicator kent twee aspecten, namelijk:

    a) het voldoen aan de veiligheidsnormen: dit wordt gemonitord aan de hand van de schadekenmerken stroefheid en spoorvorming, enb) het tijdig bestrijden van wintergladheid: dit wordt gemonitord aan de hand van de situaties waarin tijdig preventief dient te worden gestrooid.

12.02.04 Vernieuwing

Op dit artikelonderdeel staan de beschikbare budgetten voor vernieuwing (voorheen: vervanging en renovatie) van het hoofdwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Op basis van onderzoek wordt jaarlijks een analyse gemaakt voor welke kunstwerken vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma op een later moment concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 4 'Instandhouding'. In het MIRT-projectenoverzicht worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.

12.03 Ontwikkeling

Motivering

Om een betrouwbaar netwerk te realiseren en de verwachte verkeersgroei te faciliteren, worden infrastructuurprojecten voorbereid en uitgevoerd. Zo wordt bereikt dat de noodzakelijke wegcapaciteit beschikbaar is en komt. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.

Maatregelen

Herprioritering MIRT

In 2023 heeft IenW besloten om meerdere MIRT-projecten te pauzeren vanwege een opeenstapeling van factoren (stikstof, capaciteit en financiën). IenW focust op wat wél kan en zet haar financiële middelen en capaciteit zo in dat de bereikbaarheid en veiligheid daar het meeste van profiteren. Dit betekent inzet op het in stand houden van de infrastructuur en aanlegprojecten die in (naderende) realisatie zijn. Dit samen betekende bij de begroting 2024 een financiële schuif, waarbij gereserveerde budgetten van (weg)projecten grotendeels anders zijn ingezet. Voor het hoofdwegennet was de omvang van de financiële schuif € 3,4 miljard (prijspeil 2022), waarvan € 2,3 miljard is geschoven binnen het aanlegprogramma (Kamerstuk 36 410 A, nr. 2).

Verkeersveiligheid hoofdwegennet

Er wordt op verschillende manieren geïnvesteerd in verder verbeteren van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. Vanuit het Coalitieakkoord van het kabinet Rutte IV is voor de jaren 2023-2026 in totaal € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de verkeersvei­ligheid op Rijks-N-wegen. Daarnaast worden verschillende verkeersveiligheids-maatregelen genomen vanuit het programma Meer Veilig. Zo is € 25 miljoen beschikbaar voor het veiliger maken van de bermen van N-wegen in beheer van het Rijk.

12.03.01 Aanleg

Motivering

Op dit artikel staan de beschikbare budgetten die noodzakelijk zijn voor de (realisatie)activiteiten bij het hoofdwegennet. Voorbeelden zijn uitgaven die worden gedaan voor de uitvoering (bouwfase) van MIRT-projecten.

Mijpalen Aanlegprojecten

In 2025 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren.

Tabel 21 Mijlpalen Aanlegprojecten

Mijlpaal

Project

Openstelling

A16 Rotterdam

A1 Apeldoorn-Azelo 2e fase (verbreding naar 2 x 4 rijstroken tussen Apeldoorn en Twello)

Producten

Tabel 22 Projectoverzicht behorende bij 12.03.01: Aanleg Hoofdwegennet (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Kasbudget

Openstelling

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

later

huidig

vorig

 

Projecten Nationaal

             

Kleine projecten / Afronding projecten

6.079

6.080

6.005

24

10

6

11

12

1

10

   

Programma snelheidsaanpassing

55

55

52

 

3

        

Programma aansluitingen

133

133

127

6

         

Quick Wins Wegen

12

12

12

          

ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding)

1.478

1.478

1.476

2

      

2016

2016

 

Projecten Noordwest-Nederland

             

A10 Amsterdam praktijk-proef FES

41

41

38

 

3

     

2018

2018

 

A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas)

833

809

96

42

87

99

94

78

106

230

2032-2036

2032-2036

 

A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere

1.218

1.211

982

31

33

60

84

28

  

2027

2027

 

A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken

19

19

19

       

2015

2015

 

A2 Holendrecht - Oudenrijn

1.209

1.209

1.209

       

2012

2012

 

A9 Badhoevedorp

292

292

288

4

      

2017

2017

 

N50 Ens - Emmeloord

19

19

19

       

2016

2016

 

Projecten Zuidwest-Nederland

             

A15 Papendrecht-Sliedrecht

22

22

18

4

      

2021

2021

 

A4-A44 Rijnlandroute

557

553

407

59

62

 

29

   

regio

regio

 

A4 Burgerveen - Leiden

541

541

541

       

2015

2015

 

A4 Delft - Schiedam

642

642

642

       

2015

2015

 

A4 Vlietland / N14

16

16

16

       

2020

2020

 

N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid)

22

21

8

3

11

     

n.t.b.

n.t.b.

 

N61 Hoek-Schoondijke

111

111

111

       

2015

2015

 

Projecten Zuid-Nederland

             

A2 Passage Maastricht

686

686

679

      

7

2016

2016

 

A4 Dinteloord-Bergen op Zoom

260

260

259

       

2014

2014

 

A76 Aansluiting Nuth

59

61

59

       

regio

regio

 

A27 Houten Hooipolder

110

110

110

          

A2 Het Vonderen-Kerensheide

417

348

44

26

60

89

133

65

  

2025-2027

2025-2027

1

Projecten Oost-Nederland

             

A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15)

686

671

173

8

61

432

7

5

  

n.t.b.

n.t.b.

 

A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a

493

489

345

97

46

5

    

2023-2025

2023-2025

 

A1 Apeldoorn Zuid - Beekbergen

29

29

29

       

2017

2017

 

A50 Ewijk - Valburg

269

269

269

       

2017

2017

 

N35 Combiplan Nijverdal

319

319

317

1

   

1

  

2015

2015

 

N35 Wijthmen - Nijverdal

24

24

4

12

7

  

2

  

2018

2018

 

N35 Zwolle - Wijthmen

50

50

49

       

2018

2018

 

Projecten Noord-Nederland

             

A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2

928

915

744

82

83

11

8

   

2025

2025

 

N31 Leeuwarden (De Haak)

222

222

220

2

      

2014

2014

 

Overige maatregelen

             

Fileaanpak

61

61

61

1

         

Meer kwaliteit leefomgeving

152

158

152

1

         

Meer veilig

117

115

115

1

         

Afrondingen

             

Totaal aanlegprogramma

18.181

18.051

15.695

406

466

702

366

191

107

247

   

Totaal uitvoeringsprogramma

18.181

18.051

15.695

406

466

702

366

191

107

247

   

Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies

   

99

100

113

117

134

24

    

Programma Aanleg

   

505

566

815

483

325

131

    

Budget Aanleg (MF 12.03.01)

   

361

345

646

627

546

300

    

Overprogrammering (-)

   

‒ 144

‒ 221

‒ 169

144

221

169

    

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • 1. Dit betreft een budgetoverheveling vanuit beheer en onderhoud omdat de onderhoudswerkzaamheden en Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) werkzaamheden geïntegreerd zijn opgedragen, een budgettoevoeging voor tweetal noodzakelijke scopewijzigingen, een budgettoevoeging die voornamelijk wordt veroorzaakt door prijsstijgingseffecten op de scopewijziging en de verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2024.

In het contract A2 Vonderen-Kerensheide zijn de geplande beheer en onderhoud en Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) werkzaamheden geïntegreerd opgedragen. Deze middelen worden d.m.v. een budgetoverheveling aan het projectbudget toegevoegd.

De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.

12.03.02 Planning en studies

Motivering

Op dit artikel staan de beschikbare budgetten die noodzakelijk zijn voor de (studie)activiteiten bij het hoofdwegennet. Voorbeelden zijn de greserveerde realisatiebudgetten voor de projecten in de planning- en studiefase (planuitwerking).

Wettelijke grondslag subsidieverlening

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht geldt dat in het algemeen subsidie wordt verleend op grond van een wettelijk voorschrift. Uit de Algemene wet bestuursrecht volgt dat één van de uitzonderingen hierop subsidies vormen waarvan zowel de subsidieontvanger als het maximale bedrag in de begroting worden vermeld.

In de tabel budgettaire gevolgen van uitvoering bij dit artikel is onder artikelonderdeel 12.03.02 Planning en Studies een bedrag van € 146,5 miljoen aan subsidieverplichtingen opgenomen. Voor het jaar 2025 bedraagt dit € 29,3 miljoen. Dit bedrag heeft betrekking op de mogelijke verlening van een Specifieke Uitkering (SPUK) aan de provincie Zeeland voor de gederfde tolinkomsten als gevolg van het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Ook in de periode 2026 t/m 2029 zal jaarlijks maximaal € 29,3 miljoen verstrekt voor de gederfde tolinkomsten. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde verlening van een specifieke uitkering als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de Financiële-Verhoudingswet jo. artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.

Producten

Tabel 23 Projectoverzicht behorende bij 12.03.02: Planning en Studies Hoofdwegennet (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Planning

Toelichting

Projectomschrijving

huidig

vorig

TB

Openstelling

 

Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies -projecten

‒ 1.444

‒ 1.599

   

Projecten Nationaal

     

Beter Benutten

97

96

nvt

nvt

 

Geluidsaneringprogramma – weg

562

550

nvt

nvt

 

Kosten voorbereiding tol

110

109

nvt

nvt

 

Exploitatie tol

497

471

nvt

nvt

 

Reservering voor LCC

484

424

nvt

nvt

 

Snelfietsroutes

46

44

nvt

nvt

 

Voorbereiding vrachtwagenheffing

399

343

nvt

nvt

1

Exploitatie vrachtwagenheffing

474

460

nvt

nvt

 

Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid

436

421

nvt

nvt

 

Maatregelen Fietsveiligheid

52

0

nvt

nvt

2

Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen

198

194

nvt

nvt

 

Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen

170

165

nvt

nvt

 

Projecten Noordwest-Nederland

     

A1/A28 Knooppunt Hoevelaken

480

471

ntb

ntb

 

A12/A27 Ring Utrecht

1.773

1.725

ntb

ntb

 

A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn

547

531

ntb

ntb

 

A6 Almere Oostvaarders-Lelystad

149

144

ntb

ntb

 

Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht

28

27

Regio

Regio

 

Stedelijke Bereikbaarheid Almere

32

31

Regio

Regio

 

Projecten Zuidwest-Nederland

     

A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda

216

209

ntb

ntb

 

A4 Burgerveen – N14

358

347

ntb

ntb

 

A4 Haaglanden – N14

157

153

ntb

ntb

 

Westerscheldetunnel

151

0

nvt

nvt

3

Projecten Zuid-Nederland

     

A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken

5

6

ntb

ntb

 

N65 Vught – Haaren

89

89

2024-2026

Regio

 

Toegangsweg Maastricht-Aachen Airport

4

4

ntb

ntb

 

Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop

79

77

ntb

ntb

 

Programma SmartwayZ.NL: InnovA58

588

572

ntb

ntb

 

Programma SmartWayZ.nl: ASML De Run

1

1

nvt

nvt

 

Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility

10

10

nvt

nvt

 

SmartWayZ.NL programmaorganisatie

1

1

nvt

nvt

 

Projecten Oost-Nederland

     

A1/A30 Barneveld

23

23

ntb

ntb

 

N35 Nijverdal – Wierden

129

125

ntb

ntb

4

N35 Knooppunt Raalte

26

15

Regio

Regio

 

N50 Kampen – Kampen Zuid

17

17

ntb

ntb

 

A28 Amersfoort-Hoogeveen

34

33

2026

2026

 

A1/A35 Azelo-Buuren

1

1

ntb

ntb

 

Projecten Noord-Nederland

     

Toegangsweg Groningen Airport Eelde

7

7

ntb

ntb

 

N33 Midden (Zuidbroek-Appingedam)

200

115

ntb

ntb

5

N33 Noord (Appingedam - Eemshaven)

5

0

ntb

ntb

6

Overige projecten en reserveringen

163

198

   

Projecten in voorbereiding

     

Projecten Nationaal

     

Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken

     

Programma DUMO

     

Programma Fiets

     

Strategisch plan Verkeersveiligheid

     

Afrondingen

     

Totaal programma planning en studies

7.352

6.610

   

Begroting (MF 12.03.02)

7.352

6.610

   

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • 1. Voorbereiding vrachtwagenheffing: dit betreft een actualisatie om het budget voor de uitvoeringskosten van de realisatiefase van Vrachtwagenheffing op een actueel prijspeil te brengen. De daadwerkelijke gerealiseerde kosten zullen vanaf 2026 vanuit de opbrengsten van de Vrachtwagenheffing worden terugbetaald aan het Mobiliteitsfonds.

  • 2. Maatregelen Fietsveiligheid: voor vernieuwende maatregelen die de fietsveiligheid verbeteren wordt er een nieuwe regeling uitgewerkt. Hiervoor wordt vanuit de reservering Strategisch Plan Verkeersveiligheid totaal € 50 miljoen euro overgeboekt naar artikel 12.

  • 3. Westerscheldetunnel: dit betreft een overboeking vanuit artikel 11.03 naar het beleidsartikel voor de mogelijke verlening van een Specifieke uitkering (SPUK) voor de gederfde tolinkomsten als gevolg van het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel aan de Provincie Zeeland.

  • 4. N35 Knooppunt Raalte: dit betreft een overboeking vanuit artikel 11.03 naar het beleidsartikel om het tekort bij het project Knooppunt Raalte te dekken.

  • 5. N33 Midden (Zuidbroek-Appingedam): de geraamde regionale bijdrage is in de begroting 2025 naar beneden bijgesteld n.a.v. de wijzigingsovereenkomst bij het project Zuidelijke Ringweg Groningen uit 2021. Ook is aan het projectbudget € 145 miljoen toegevoegd vanuit ‘Nij Begun' (artikel 11.03).

  • 6. N33 Noord (Appingedam - Eemshaven): voor de N33 Noord (Appingedam-Eemshaven) is € 5 miljoen van de reservering van € 250 miljoen uit «Nij Begun» overgeboekt vanuit artikel 11.03 naar het beleidsartikel om de studiekosten van het MIRT-onderzoek te bekostigen.

De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.

12.03.03 Optimalisering gebruik

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur op de weg bevorderen. Voorbeelden zijn intelligent verkeersmanagement, informatie over werk in uitvoering en beperkte infrastructurele aanpassing van weginfrastructuur.

Producten

Tabel 24 Projectoverzicht behorende bij 12.03.03 Optimalisering gebruik hoofdwegennet (bedragen x € 1 miljoen)
 

Budget

Planning

Projectomschrijving

huidig

vorig

 
    

Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit

32

31

nvt

Schoon Emissieloos Bouwen

232

230

nvt

Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam Gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur

126

131

nvt

Noordwest-Nederland

   

Ringen draaiende houden WoMo

220

212

nvt

Zuidwest-Nederland

   

Ringen draaiende houden WoMo

55

53

nvt

Zuid-Nederland

   

Reservering VDL

5

5

nvt

Ringen draaiende houden WoMo

55

53

nvt

Quickwins A2 Deil-Vught

14

14

nvt

Totaal Optimalisering gebruik

739

729

 

Begroting (MF 12.03.03)

739

729

 

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

De budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024. Het budget vanaf 2026 is met 10% gekort vanwege de taakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord. Dit is verwerkt bij de SPUKs Schoon Emissieloos Bouwen en Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam Gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur.

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Motivering

Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en finan­ciering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeenge­komen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM- opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financierders op de opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zeker stellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschik­baarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.

De verplichting aan de DBFM-opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten geraamd worden op het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Onderhoud en Vernieuwing).

Producten

De projecten A16 Rotterdam, A24 Blankenburgverbinding, A9 Badhoe- vedorp-Holendrecht en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald. De A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) wacht op moment van schrijven op een uitspraak van de Raad van State omtrent het Tracébesluit.

Tabel 25 Projectoverzicht behorende bij 12.04: Geïntegreerde contractvormen/PPS Hoofdwegennet (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

        

Openstelling

Eind contract

Toelichting

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

later

huidig

vorig

   

Projecten Noordwest-Nederland

               

A10 Tweede Coentunnel

2.266

2.249

1.454

60

60

61

60

60

60

451

2013

2013

2037

  

A12 Lunetten - Veenendaal

729

724

471

29

28

27

27

27

27

93

2012

2012

2033

  

A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht

1.473

1.350

88

92

82

52

126

169

78

785

2027

2027

2040

  

A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A1/A6)

1.932

1.912

869

66

64

64

64

63

63

678

2019

2019

2042

  

A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A6 Almere)

405

400

134

19

17

21

17

16

16

165

2019

2019

2040

  

A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg)

1.218

1.205

549

53

51

50

50

50

50

365

2020

2020

2038

  

A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten

378

373

102

17

16

15

15

15

16

182

2019

2019

2043

  

Aflossing tunnels

965

976

852

32

30

27

15

9

     

1

 

Projecten Zuidwest-Nederland

               

A15 Maasvlakte - Vaanplein

2.385

2.370

1.709

74

76

65

61

61

61

278

2015

2015

2035

  

A16 Rotterdam

1.979

1.937

432

243

136

116

99

65

61

827

2025

2025

2043

  

A24 Blankenburgverbinding

2.120

2.081

370

274

104

151

77

76

77

991

2024

2024

2043

  

Projecten Zuid-Nederland

               

A59 Rosmalen - Geffen

271

272

271

       

2005

2005

2020

  

A27 Houten-Hooipolder

2.516

2.382

98

110

357

377

256

182

228

908

2029-2031

2029-2031

2046

  

Projecten Oost-Nederland

               

A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15)

220

220

208

12

      

nvt

nvt

2044

  

A12 Ede - Grijsoord

172

170

87

11

10

10

10

10

10

24

2016

2016

2032

  

N18 Varsseveld – Enschede

332

329

146

15

11

11

11

11

11

116

2018

2018

2043

  

Projecten Noord-Nederland

               

N31 Leeuwarden - Drachten

170

170

164

1

   

5

  

2007

2007

2022

  

N33 Assen - Zuidbroek

368

364

188

15

15

15

16

16

16

87

2014

2014

2034

  

Tolgefinancierde uitgaven (NCW)

               

Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15)

557

557

  

1

   

27

529

     

Afrondingen

               

Totaal

20.456

20.041

8.194

1.063

998

1.001

844

775

741

6.028

     

Budget (MF 12.04)

20456

20041

8194

1063

998

1001

844

775

741

6028

     

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • 1. Het verschil wordt veroorzaakt doordat het project Tunnel de Noord van de aflossing tunnels is afgerond. Daarnaast betreft het een budgettaire aanpassing ten aanzien van de loon- prijsbijstelling 2024.

De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2024.

12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.

12.09 Ontvangsten

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.

Producten

Totaal geraamde inkomsten tol

Met de Wet Tijdelijke Tolheffing (TTH) Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, is vastgelegd dat bij de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol geheven kan worden. De toekomstige tolontvangsten zijn geraamd op artikel 12.09. Bij tolheffing wordt uitgegaan van een periode van 25 jaar. Voor een overzicht van de totaal geraamde inkomsten tol (met uitgangspunt tolheffing tot 2030) wordt verwezen naar bijlage 7 Tol.

Bijdragen van derden

Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten in de investeringen van Rijkswegenprojecten.

Tabel 26 Ontvangsten artikel 12 Hoofdwegennet (bedragen x € 1 miljoen)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Bijdragen van derden

63

12

3

14

11

44

Geraamde inkomsten tol

42

112

115

108

101

164

Totaal Ontvangsten (MF 12.09)

105

124

118

122

112

208

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

In 2025 wordt een bijdrage van € 124 miljoen verwacht. Dit komt met name ten bate van de projecten A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) (€ 6,4 miljoen), A1/A6/A9 Schiphol-Almere (€ 3,1 miljoen) en A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (€ 1,2 miljoen). Het restant is een optelsom van bijdragen kleiner dan € 1 miljoen en komt ten bate van diverse andere projecten. Daarnaast wordt € 100 miljoen aan tolopbrengsten verwacht bij het project A24 Blankenburgverbinding.

1

Kamerstuk 36 200 A, nr. 65 (aankondiging voornemen) en Kamerstuk 36 410 A, nr. 2 (implementatie in begroting).

Licence