Het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO) ondersteunt de krijgsmacht in al haar taken. Het DOSCO doet dit door te zorgen voor alle niet-wapensysteemgerelateerde ondersteuning, waaronder personele diensten, zoals werving en opleidingen, maar ook huisvesting, vastgoed, catering, beveiliging, bewaking, facilitaire zaken, gezondheidszorg, logistiek en transport. Het DOSCO voorziet zelf in die ondersteuning en koopt een deel van de producten en diensten in bij organisaties buiten het ministerie van Defensie.
De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige ondersteuning van de krijgsmacht. Het DOSCO krijgt, in tegenstelling tot de operationele commando’s, een generieke gereedstellingsopdracht. DOSCO ontvangt een gereedstellingsopdracht voor specialistische medische zorg en strategisch transport.
Capaciteit | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|
SPECIALISTISCHE MEDISCHE ZORG | Medisch Team | Levert capaciteit om te voorzien in medische ondersteuning. |
STRATEGISCH TRANSPORT | Movement Control-teams (teams van het National Movement Coordination Centre (NMCC) en verplaatsingssondersteuning van CLAS) | Ondersteunen verplaatsingsoperaties zowel nationaal als internationaal van andere inzetbare eenheden. |
In 2025 wordt net als voorgaande jaren verder uitvoering gegeven aan de opdrachten uit de Defensienota 2022. De uitwerking en implementatie van de plannen en verdere groei van Defensie hebben gevolgen voor de defensiebrede ondersteuning die het DOSCO levert. Het DOSCO ontwikkelt zich naar een wendbare, schaalbare en duurzamere ondersteuner die altijd en overal ondersteuning levert. Onder normale omstandigheden in vredestijd, maar ook in tijden van een oplopende crisis én in geval van een gewapend conflict. Defensie, maar ook het DOSCO, leggen daarbij prioriteit op de invulling van hoofdtaak 1 vanwege de verslechterde veiligheidssituatie in de wereld.
Het ondersteuningscommando zet in op effectieve dienstverlening door processen te optimaliseren en datagedreven werken mogelijk te maken. Door haar vakmensen de ruimte en het vertrouwen te geven om hun werk goed en veilig te kunnen doen, komt DOSCO tot een nog betere ondersteuning. Door extra te investeren in met name vastgoed, bevoorrading, strategisch transport, geneeskundige ondersteuning, opleidingen en capaciteit voor bewaken en beveiligen worden grote defensiebrede achterstanden ingelopen. Zo wordt de beveiliging van militaire objecten op een hoger niveau gebracht. De tactische luchttransportcapaciteit wordt vanaf 2026 vervangen en uitgebreid waarvoor het DOSCO in 2025 verdere voorbereidingen treft. Het Dienjaar Defensie groeit door naar 1.000 deelnemers en een opschaling wordt voorbereid. Aan randvoorwaarden als keuringscapaciteit, opleidingscapaciteit, vastgoed en persoonlijke uitrusting moet zijn voldaan. De transitie naar een versterkte en snel inzetbare krijgsmacht vraagt om een ondersteuningscommando wat hierbij vroegtijdig aanhaakt, zodat de (financiële) gevolgen voor de ondersteuning goed ingeschat kunnen worden en de ondersteuning tijdig en adequaat georganiseerd kan worden.
Defensie en zeker ook DOSCO kunnen het niet alleen. Het beschermen van onze vrede, vrijheid en veiligheid vereist sterke samenwerking. Voor de ondersteuning van de krijgsmacht zoekt het DOSCO daarom nadrukkelijk de samenwerking met bijvoorbeeld bedrijven om voorbereid te zijn op de ondersteuning van een grootschalig conflict.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.592.958 | 1.714.256 | 1.715.650 | 1.694.585 | 1.699.331 | 1.676.884 | 1.711.700 |
Uitgaven | 1.555.312 | 1.726.656 | 1.728.050 | 1.707.685 | 1.700.931 | 1.678.484 | 1.698.643 | |
Apparaatsuitgaven | 1.433.671 | 1.578.601 | 1.583.400 | 1.551.894 | 1.572.829 | 1.583.621 | 1.603.772 | |
8.2 | Apparaatsuitgaven | 1.433.671 | 1.578.601 | 1.583.400 | 1.551.894 | 1.572.829 | 1.583.621 | 1.603.772 |
Personele uitgaven | 952.839 | 1.132.842 | 1.153.367 | 1.136.754 | 1.151.910 | 1.158.434 | 1.173.756 | |
Eigen personeel | 693.773 | 810.366 | 874.611 | 889.366 | 908.051 | 916.662 | 931.783 | |
Externe inhuur | 29.269 | 38.645 | 5.798 | 4.926 | 4.095 | 4.095 | 4.095 | |
Overige personele exploitatie | 213.077 | 259.682 | 250.406 | 219.981 | 217.420 | 216.227 | 216.565 | |
Attaches | 16.720 | 24.149 | 22.552 | 22.481 | 22.344 | 21.450 | 21.313 | |
Materiële uitgaven | 480.832 | 445.759 | 430.033 | 415.140 | 420.919 | 425.187 | 430.016 | |
Overige materiële exploitatie | 473.972 | 440.259 | 424.509 | 409.697 | 415.522 | 419.813 | 424.688 | |
Attaches | 6.860 | 5.500 | 5.524 | 5.443 | 5.397 | 5.374 | 5.328 | |
Programmauitgaven | 121.641 | 148.055 | 144.650 | 155.791 | 128.102 | 94.863 | 94.871 | |
8.1 | Programmauitgaven | 121.641 | 148.055 | 144.650 | 155.791 | 128.102 | 94.863 | 94.871 |
Opdrachten | 224 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gereedstelling | 224 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(Schade)vergoeding | 121.417 | 148.055 | 144.650 | 155.791 | 128.102 | 94.863 | 94.871 | |
Schadevergoeding overig | 7.425 | 8.555 | 8.655 | 8.705 | 8.743 | 8.776 | 8.784 | |
Nationaal Fonds Ereschuld | 113.628 | 139.000 | 131.799 | 142.890 | 115.163 | 81.891 | 81.891 | |
Reservering schadevergoedingen Chroom-6 Defensie | 364 | 500 | 4.196 | 4.196 | 4.196 | 4.196 | 4.196 | |
Ontvangsten | 77.985 | 68.995 | 68.995 | 68.995 | 68.995 | 68.995 | 68.995 |
Budgetflexibiliteit
2025 | |
juridisch verplicht | 53,4% |
bestuurlijk gebonden | 8,3% |
beleidsmatig gereserveerd | 38,3% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Het aandeel «juridisch verplicht» heeft betrekking op de leveringen van goederen en/of diensten, waarvan overeenkomsten zijn aangegaan voor de financiële instrumenten «opdrachten, personele en materiële uitgaven». Bij de personele uitgaven wordt ervan uitgegaan dat het budget voor salarissen, gebaseerd op de organieke sterkte, voor 2025 volledig verplicht is. Daarnaast worden de reeds aangegane verplichtingen voor externe inhuur ook als juridisch verplicht gezien. Voor de personele exploitatie betreft het met name de opleidingen en lopende contracten voor werven personeel en juridische dienstverlening. Onder de materiële uitgaven betreft dit voornamelijk uitgaven voor het zelfstandig aanschaffen van bedrijfsmiddelen, de defensiebrede facilitaire ondersteuning en catering.
Het percentage bestuurlijk gebonden verplichtingen betreft de volledige regelingen voor schadevergoedingen, het Nationaal Fonds Ereschuld en de Reservering schadevergoedingen Chroom 6.
Personele uitgaven
Personele uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen, woon-werkverkeer en inhuur van het personeel. De overige personele exploitatie bestaat uit opleidingen, werving, dienstreizen, internationale verhuizingen en overige personeelsgebonden uitgaven. De salarissen van het attaché personeel worden afzonderlijk gepresenteerd, omdat deze uitgaven onder het Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) attachébudget vallen.
De budgetten voor het eigen personeel stijgen de komende jaren als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2024. De budgetten voor 2025 en volgende jaren zijn hoger dan het budget dat voor 2024 geraamd is. Dit budget is onder andere door krapte op de arbeidsmarkt verlaagd en deels ingezet voor externe inhuur.
Materiële uitgaven
Onder materiële uitgaven worden de geraamde uitgaven voor overige materiële exploitatie en de attachés weergegeven. De uitgaven voor de overige materiële exploitatie bestaan onder andere uit catering, facilitaire dienstverlening, mediadienstverlening, gezondheidszorg, beveiliging, energie en water, schoonmaak en wereldwijd transport van personen en goederen.
Schadevergoeding
De uitgaven voor het Nationaal Fonds Ereschuld worden bij het DOSCO verantwoord onder het financieel instrument schadevergoeding. Dit fonds is ingesteld voor militairen die een handicap, trauma of andere aandoening hebben opgelopen tijdens missies naar het buitenland. Hierin zijn de budgetten voor schadevergoedingen en regelingen voor schadevergoedingen voor veteranen ondergebracht. De uitgaven hiervoor kennen een fluctuerend verloop en meer (jonge) veteranen doen een beroep op compensatie.
Om deze reden zijn de budgetten tot en met 2027 eerder al aanzienlijk verhoogd. Daarnaast worden geraamde uitgaven voor uitkeringen in verband met Chroom 6 en overige schadevergoedingen onder het instrument schadevergoeding verantwoord.