In onderstaande tabel is de uitgavenraming van NGF-projecten opgenomen die door IenW worden uitgevoerd.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal uitgaven NGF-Projecten | 62.408 | 141.463 | 207.364 | 199.470 | 90.839 | 69.606 | 88.925 |
Subtotaal uitgaven Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) | 8.203 | 12.700 | 11.950 | 10.162 | 7.442 | 0 | 0 |
Artikel 18 Scheepvaart en Havens | 8.203 | 12.700 | 11.950 | 10.162 | 7.442 | 0 | 0 |
Opdrachten (DIL) | 8.203 | 12.700 | 11.950 | 10.162 | 7.442 | 0 | 0 |
Subtotaal uitgaven Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch (ZES) | 9.900 | 30.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 18 Scheepvaart en Havens | 9.900 | 30.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (ZES) | 9.900 | 30.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal uitgaven Luchtvaart in transitie (LiT) | 42.443 | 46.547 | 77.006 | 101.973 | 9.245 | 16.272 | 22.814 |
Artikel 17 Luchtvaart | 42.091 | 45.544 | 75.953 | 99.516 | 7.492 | 14.880 | 21.494 |
Opdrachten (LiT) | 266 | 487 | 180 | 80 | 80 | 80 | 194 |
Subsidies (LiT) | 41.825 | 44.739 | 75.773 | 99.436 | 7.412 | 14.800 | 21.300 |
Bijdrage aan agentschappen (LiT) | 0 | 318 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement | 352 | 1.003 | 1.053 | 2.457 | 1.753 | 1.392 | 1.320 |
Materiële uitgaven (LiT) | 0 | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Personele uitgaven (LiT) | 352 | 983 | 1.043 | 2.447 | 1.743 | 1.382 | 1.310 |
Subtotaal uitgaven NL2120 | 0 | 12.567 | 14.113 | 16.024 | 12.705 | 5.692 | 1.118 |
Artikel 11 Intergraal Waterbeleid | 0 | 12.567 | 14.113 | 16.024 | 12.705 | 5.692 | 1.118 |
Subsidies (NL2120) | 0 | 9.583 | 9.812 | 10.146 | 9.786 | 3.539 | 1.118 |
Bijdragen aan medeoverheden (NL2120) | 0 | 2.984 | 4.301 | 5.878 | 2.919 | 2.153 | 0 |
Subtotaal uitgaven Groeiplan Watertechnologie (GPWT) | 0 | 13.440 | 13.322 | 19.052 | 16.728 | 13.769 | 10.788 |
Artikel 11 Intergraal Waterbeleid | 0 | 13.440 | 13.322 | 19.052 | 16.728 | 13.769 | 10.788 |
Subsidies (GPWT) | 0 | 13.440 | 13.322 | 19.052 | 16.728 | 13.769 | 10.788 |
Subtotaal uitgaven Dutch Metropolitan Innovations (DMI) | 1.862 | 21.624 | 21.411 | 15.027 | 12.853 | 5.523 | 0 |
Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid | 1.862 | 19.142 | 20.006 | 13.622 | 11.448 | 5.196 | 0 |
Opdrachten (DMI) | 1.862 | 19.142 | 20.006 | 13.622 | 11.448 | 5.196 | 0 |
Artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement | 0 | 2.482 | 1.405 | 1.405 | 1.405 | 327 | 0 |
Personele uitgaven (DMI) | 0 | 2.482 | 1.405 | 1.405 | 1.405 | 327 | 0 |
Subtotaal uitgaven Maritiem Masterplan (MM) | 0 | 3.785 | 69.562 | 37.232 | 31.866 | 23.350 | 44.205 |
Artikel 18 Scheepvaart en Havens | 0 | 3.506 | 69.270 | 36.540 | 31.380 | 22.910 | 41.705 |
Opdrachten (MM) | 0 | 87 | 1.406 | 2.180 | 7.180 | 6.210 | 4.370 |
Subsidies (MM) | 0 | 3.216 | 67.664 | 33.660 | 23.700 | 16.200 | 36.725 |
Bijdragen aan Agentschappen (MM) | 0 | 203 | 200 | 700 | 500 | 500 | 610 |
Artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement | 0 | 279 | 292 | 692 | 486 | 440 | 2.500 |
Personele uitgaven (MM) | 0 | 279 | 292 | 692 | 486 | 440 | 2.500 |
Subtotaal Rail Gent Terneuzen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 10.000 |
(MF) Artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 10.000 |
11.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 10.000 |
Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)
DIL heeft tot doel de gestandaardiseerde en gestructureerde uitwisseling van data tussen bedrijfsleven en overheden (ook onderling) in het goederenvervoer en de logistiek te versnellen en verbeteren. De middelen (€ 51,1 miljoen) worden ingezet voor verdere ontwikkeling van de benodigde Basis Data Infrastructuur (BDI), inzet daarvan in waardevolle praktijktoepassingen en een gerichte aanpak op de verhoging van de digitale volwassenheid van het bedrijfsleven. Hiermee kunnen verstoringen en inefficiënties in de logistiek versneld en via betere (digitale) samenwerking aangepakt worden. Het programma DIL wordt in de periode 2022 ‒ 2026 uitgevoerd. In 2025 ligt de focus naast realisatie van praktijktoepassingen in de mainport-achterlandlogistiek op de verbreding van de inzet van BDI in het data ecosysteem voor goederenvervoer. Het programma draagt daarnaast in 2025 bij aan het neerzetten van de EU-standaard voor data delen in de logistiek en de vorming van de EU ‘mobility data space’.
Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch (ZES)
De middelen (€ 50,2 miljoen) voor ZES worden ingezet voor de verduurzaming van de binnenvaart via een nieuw energiesysteem. Door te investeren in dockingstations, batterijcontainers en het ombouwen van schepen kan er een rendabel en schaalbaar netwerk van open-toegankelijke laadinfrastructuur en energiecontainers ontstaan voor emissieloos varen.
Luchtvaart in Transitie
Luchtvaart in Transitie (€ 337,2 miljoen in totaal t/m 2030) zet zich in om de Nederlandse luchtvaartsector te verduurzamen naar een klimaatneutrale luchtvaart in 2050 door knelpunten in de transitie naar een duurzamere luchtvaart weg te nemen. De kern van de toekenning richt zich op doorbraaktechnologieën voor ultra-efficiënte vliegtuigontwikkeling en daarbij behorend onderzoek en flankerende activiteiten. Het project heeft een looptijd van 8 jaar. In 2025 wordt o.a. ingezet op de ontwikkeling van innovatieve waterstofoplossingen voor de aandrijving van omgebouwde- en nieuwe straalvliegtuigen, innovatieve thermische- en pneumatische systemen, zoals airconditioning, koeling en luchtvoorziening, elektrische aandrijflijnen en kabelsystemen, zodat hoge vermogens veilig en met een zo laag mogelijke gewichtstoename gedistribueerd kunnen worden door het vliegtuig, innovatieve productietechnologieën voor thermoplastische composietonderdelen, nieuwe productie- en testfaciliteiten en certificering- en accreditatie processen voor luchtvaartbedrijven ten behoeve van genoemde ontwikkelingen én toepassing in technologiedemonstraties.
NL2120, het groene verdienvermogen van Nederland
Voor het project NL2120 is in totaal € 110,0 miljoen beschikbaar gesteld vanuit het NGF, waarvan € 40,0 miljoen voorwaardelijk. Dit project zet zich in voor het groene verdienvermogen van Nederland en richt zich op natuurlijke oplossingen (nature-based solutions) voor vraagstukken op het gebied van landgebruik en bodem- en waterbeheer.
Groeiplan Watertechnologie
Voor het NGF-project Groeiplan Watertechnologie is in totaal € 135,0 miljoen beschikbaar gesteld. Dit project heeft als doel nieuwe technologieën voor de beschikbaarheid van (schoon) water te ontwikkelen en deze zowel nationaal als internationaal te vermarkten.
Dutch Metropolitan Innovations
Voor het NGF-project Dutch Metropolitan Innovations wordt € 85,0 miljoen beschikbaar gesteld door het NGF, € 6,7 mijloen zal niet tot betaling komen op de begroting van IenW en is overgeboekt naar EZK. Aanvullend investeren bedrijven € 42,0 miljoen en gemeenten € 55,0 miljoen. Deze investeringen hebben als doel bij te dragen aan het realiseren van een digitale infrastructuur voor het delen en gebruiken van data in het fysieke domein t.b.v. slimme en duurzame verstedelijking en mobiliteitstransitie. DMI is gestart op 1 juli 2023.
Maritiem Masterplan
Met het Maritiem Masterplan (€ 210,0 miljoen) wordt ingezet op de verduurzaming van de maritieme sector. Door voort te bouwen op onderzoek met betrekking tot de toepassing van hernieuwbare brandstoffen en duurzame aandrijflijnen, dit te demonstreren aan boord van schepen en de informatie uit deze demonstraties te delen, wordt de maritieme sector ondersteund in het voorbereiden op de klimaattransitie. Het project is in 2024 gestart en heeft een looptijd van tien jaar. In 2025 ligt de focus op het opstarten van de koplopersprojecten uit Call 1, die een beschikking hebben op basis van de subsidieregeling voor demonstraties aan boord van schepen, de voorbereidingen op de 2de Call voor koplopers, het opzetten van een human capital programma en het inrichten van een digital platform.
Rail Gent Terneuzen (MF)
Het NGF-project Rail Ghent-Terneuzen heeft eind 2023 €105,0 miljoen beschikbaar gekregen. Daarnaast is vanuit de afspraken in het pakket Wind in de Zeilen € 15,0 miljoen beschikbaar voor het gehele project. Zoals gebruikelijk bij spoorinfrastructuurprojecten zal ook hier de MIRT-systematiek gevolgd worden. Het jaar 2025 zal in het teken staan van de verkenningsfase en het toewerken naar kansrijke oplossingen, hiervoor worden de Wind in de Zeilen middelen ingezet. Deze fase zal volgens de huidige planning eind 2027 een voorkeursbeslissing opleveren.