2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS) | 8.852,1 | 8.802,9 | 8.765,7 | 8.630,0 | 8.541,7 | |||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Biv trekkingsrechten defensie | 59,5 | 58,9 | 58,9 | 58,9 | 58,9 | |||
Doorwerking eindejaarsmarge 2017 | 306,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Eindejaarsmarge | 0,0 | 0,0 | 600,0 | 600,0 | 0,0 | |||
Herschikking pensioenen | 93,0 | 90,4 | 90,3 | 90,9 | – 8,9 | |||
Kasschuif exploitatie 2019 | – 55,0 | 55,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Kasschuif incidentele uitkering | 30,0 | – 30,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Kasschuif investeringen | 0,0 | 0,0 | – 250,0 | – 25,0 | 275,0 | |||
Kasschuif loonbijstelling | 0,0 | 22,6 | 6,1 | – 8,8 | – 23,0 | |||
Kasschuif nationaal fonds ereschuld | – 15,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 | |||
Kasschuif onderuitputting | – 1.200,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Kasschuif pensioenen | 0,0 | 4,4 | – 29,1 | – 7,7 | 24,7 | |||
Kasschuif schadeclaims libanonveteranen | – 20,0 | 3,0 | 5,5 | 11,5 | 0,0 | |||
Uitdelen budget convenant brigade spec. beveiligingsopdrachten (bsb) | 15,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Diversen | – 5,2 | – 0,1 | 7,9 | 4,9 | 5,0 | |||
– 790,6 | 209,2 | 494,6 | 729,7 | 331,7 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
C18 ondersteuning krijgsmacht | 300,0 | 300,0 | 350,0 | 400,0 | 400,0 | |||
C19 investeringen modernisering krijgsmacht | 475,0 | 725,0 | 775,0 | 825,0 | 825,0 | |||
C20 uitbreiding slagkracht, cyber en werkgeverschap | 125,0 | 65,0 | 165,0 | 165,0 | 165,0 | |||
Doorwerking ontvangst belastingdienst te hoge heffing ereschulden | 45,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Doorwerking verkoop opbrengsten | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Herverkaveling kustwacht carib | 47,7 | 36,5 | 35,8 | 35,7 | 35,7 | |||
Loonbijstelling | 111,4 | 111,2 | 111,6 | 110,5 | 109,1 | |||
Prijsbijstelling | 62,7 | 63,0 | 62,4 | 60,5 | 60,1 | |||
Prijsbijstelling over restant regeerakkoord | 19,2 | 23,5 | 27,9 | 30,1 | 30,1 | |||
Diversen | 43,0 | 24,7 | 29,2 | 20,8 | 16,0 | |||
Niet tot een ijklijn behorend | ||||||||
Herschikking pensioenen | – 93,0 | – 90,4 | – 90,3 | – 90,9 | 8,9 | |||
1.176,4 | 1.258,5 | 1.466,6 | 1.556,7 | 1.649,9 | ||||
Extrapolatie | 10.295,9 | |||||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018 | 385,8 | 1.467,7 | 1.961,2 | 2.286,4 | 1.981,5 | |||
Stand Miljoenennota 2019 (subtotaal) | 9.237,9 | 10.270,6 | 10.726,9 | 10.916,4 | 10.523,2 | 10.295,9 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 287,2 | 206,4 | 206,4 | 206,4 | 206,4 | 206,4 | ||
Stand Miljoenennota 2019 | 9.525,2 | 10.477,1 | 10.933,2 | 11.122,7 | 10.729,6 | 10.502,2 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS) | 393,6 | 303,9 | 261,0 | 266,5 | 268,7 | |||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Diversen | 5,4 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | |||
5,4 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Doorwerking verkoop opbrengsten | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Raming ontvangst belastingdienst te hoge heffing ereschulden | 45,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Diversen | 16,0 | 1,1 | 12,9 | 5,9 | 4,5 | |||
101,4 | 1,1 | 12,9 | 5,9 | 4,5 | ||||
Extrapolatie | 331,6 | |||||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018 | 106,7 | 6,4 | 18,3 | 11,3 | 9,8 | |||
Stand Miljoenennota 2019 (subtotaal) | 500,3 | 310,3 | 279,3 | 277,8 | 278,5 | 331,6 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 21,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | ||
Stand Miljoenennota 2019 | 521,7 | 311,7 | 280,7 | 279,2 | 279,9 | 333,0 |
BIV trekkingsrechten defensie
Dit is de overheveling van middelen uit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) naar de betreffende artikelonderdelen binnen de Defensiebegroting. Defensie bekostigt met de trekkingsrechten activiteiten die samenhangen met de missies. Het totale trekkingsrecht van Defensie bedraagt 59,5 mln. (zie ook de Verticale Toelichting van Homogene Groep Internationale Samenwerking). De 59,5 mln. wordt ingezet binnen diverse onderdelen van de Defensiebegroting, ook voor bijvoorbeeld de nazorg van uitgezonden militairen.
Doorwerking eindejaarsmarge 2017
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2017 aan de begroting van Defensie in 2018.
Eindejaarsmarge
Defensie verwacht over 2018 onderuitputting op de investeringsmiddelen (zie ook Kasschuif onderuitputting). De onderuitputting wordt samen met de bijbehorende eindejaarsmarge nu reeds verwerkt. Tegenover de eindejaarsmarge staat een in=uittaakstelling van gelijke omvang.
Herschikking pensioenen
Dit betreft een technische herschikking bij de startnota van het budget voor pensioenen van de niet-plafondrelevante uitgaven naar plafondrelevante uitgaven.
Kasschuif exploitatie 2019
Defensie verwacht de RA-middelen voor exploitatie in een ander ritme uit te geven dan aanvankelijk begroot. Met deze kasschuif wordt ervoor gezorgd dat de exploitatiemiddelen weer in het juiste ritme komen.
Kasschuif incidentele uitkering
Naar aanleiding van het onderhandelingsresultaat wordt budget t.b.v. de incidentele uitkering van 2019 naar 2018 verschoven.
Kasschuif investeringen
Ten behoeve van het rijksbrede budgettaire beeld schuift investeringsbudget van 2020 (250 mln.) en 2021 (25 mln.) naar 2022 (275 mln.).
Kasschuif loonbijstelling
De kasschuif loonbijstelling (artikel 12 Nominaal & Onvoorzien) zorgt ervoor dat de beschikbare middelen op de Defensiebegroting evenredig gespreid worden over de jaren 2019–2023.
Kasschuif nationaal fonds ereschuld
Bij Regeerakkoord is 20 mln. in 2018 vrijgemaakt voor het Nationaal Fonds Ereschuld. Met deze kasschuif wordt het kasritme in lijn gebracht met de verwachte uitgaven.
Kasschuif onderuitputting
Defensie verwacht over 2018 onderuitputting op de investeringsmiddelen. De onderuitputting wordt samen met de bijbehorende eindejaarsmarge nu reeds verwerkt (zie ook Eindejaarsmarge). Tegenover de eindejaarsmarge staat een in=uittaakstelling van gelijke omvang, conform de reguliere systematiek. Deze mutatie hoort bij de hierboven beschreven mutatie eindejaarsmarge.
Kasschuif pensioenen
De kasschuif pensioenen (op artikel 10 Apparaat kerndepartement) leidt tot een betere aansluiting van de uitgaven op de nieuwste pensioenramingen.
Kasschuif schadeclaims Libanonveteranen
Met de kasschuif schadeclaims Libanonveteranen wordt het kasritme in lijn gebracht met de verwachte uitbetaling van de schadeclaims.
Uitdelen budget convenant brigade speciale beveiligingsopdrachten (bsb)
Ten behoeve van bescherming van diplomaten en ambassades door de BSB hevelt BZ 15,3 mln. over naar Defensie.
Diversen – beleidsmatige mutaties, uitgaven
Dit is een saldo van verschillende mutaties, waaronder de tweede batch lucht- en maritieme grensbewaking, onderuitputting en het intern herschikken van budget tussen verschillende Defensieonderdelen.
C18 ondersteuning krijgsmacht
In het regeerakkoord is er structureel 1,51 mld. aan extra budget voor de krijgsmacht vrijgemaakt. Met een nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2018 is een groot deel van de middelen voor de reeks ten behoeve van ondersteuning krijgsmacht al aan de Defensiebegroting toegevoegd. Naar aanleiding van de Defensienota zijn de resterende middelen uit deze reeks (C18) aan de Defensiebegroting toegevoegd.
C19 investeringen modernisering krijgsmacht
De structureel vrijgemaakte 1,51 mld. in het regeerakkoord wordt ook ingezet om de krijgsmacht te moderniseren. Naar aanleiding van de Defensienota zijn alle middelen uit de reeks investeringen modernisering krijgsmacht (C19) aan de Defensiebegroting toegevoegd.
C20 uitbreiding slagkracht, cyber en werkgeverschap
Reeks C20 Uitbreiding slagkracht, cyber en werkgeverschap wordt nu gedeeltelijk en later volledig aan de Defensiebegroting toegevoegd. Bij de nota van wijziging is 20 mln. toegevoegd aan de Defensiebegroting en daar kwam bij voorjaarsnota 85 mln. extra bij. Als onderdeel van de reeks C20 komt er structureel 20 mln. beschikbaar voor Defensie voor de uitvoering van de maatregelen aangekondigd in de Nederlandse Cyber Security Agenda. Bij ontwerpbegroting 2019 is er 20 mln. in 2018 en structureel 10 mln. aan de Defensiebegroting toegevoegd t.b.v. afspraken over arbeidsvoorwaarden.
Doorwerking ontvangst belastingdienst te hoge heffing ereschulden
Uit de nacalculatie van de eindheffing ereschulden over de jaren 2012 – 2016 is gebleken dat uitgegaan is van een te hoog eindheffingspercentage. Het te veel betaalde bedrag wordt door de Belastingdienst terugbetaald aan het Ministerie van Defensie (eenmalig 45,4 mln.). Deze ontvangst werkt door aan de uitgavenkant.
Doorwerking verkoop opbrengsten – uitgaven en niet-belastingontvangsten
Dit betreft de verwachte verkoopopbrengsten van de dienstpersonenauto’s en de opbrengsten van groot materieel zoals gemeld in de 2e suppletoire begroting 2017. Deze opbrengsten waren oorspronkelijk voorzien voor 2017 maar zullen in 2018 worden gerealiseerd. Hierdoor wordt de uitgavenruimte op de Defensiebegroting opgehoogd.
Herverkaveling kustwacht CARIB
Naar aanleiding van het Regeerakkoord zijn de budgetten van de kustwacht CARIB overgeheveld van de begroting van BZK naar de begroting van Defensie.
Loonbijstelling
De loonbijstelling tranche 2018 wordt toegevoegd aan de departementale begrotingen.
Prijsbijstelling
De prijsbijstelling tranche 2018 wordt toegevoegd aan de departementale begrotingen
Prijsbijstelling over restant regeerakkoord
De prijsbijstelling tranche 2018 is met de 1e suppletoire begroting 2018 uitgedeeld op basis van de stand ontwerpbegroting 2018 en sindsdien gepubliceerde nota’s van wijziging. Met deze mutatie wordt prijsbijstelling uitgekeerd over de resterende maatregelen uit het regeerakkoord, die daarna zijn overgeheveld naar de Defensiebegroting.
Diversen – technische mutaties, uitgaven
Dit is een saldo van verschillende mutaties, waaronder directe steun voor de wederopbouw van Sint Maarten na de verwoestingen achtergelaten door orkaan Irma en uitgaven aan het versterken van het grenstoezicht op Sint Maarten.
Herschikking pensioenen – niet tot een ijklijn behorend uitgaven
Dit betreft een technische herschikking bij de startnota van het budget voor pensioenen van de niet-plafondrelevante uitgaven naar plafondrelevante uitgaven.
Diversen – beleidsmatige mutaties, niet-belastingontvangsten
Dit betreft het intern verplaatsen van budget voor Vessel Protection Detachments (VPD’s) naar het budget voor overige inzet (geen missies). Deze verplaatsing wordt doorgevoerd omdat het hier een taak van Defensie betreft die geen onderdeel is van een missie. Het gaat bij VPD’s om de bescherming van koopvaardijschepen, een taak die Defensie moet uitvoeren zonder dat dit gelieerd is aan een specifieke missie.
Doorwerking verkoop opbrengsten
Dit betreft de verwachte verkoopopbrengsten van de dienstpersonenauto’s en de opbrengsten van groot materieel. Deze opbrengsten waren oorspronkelijk voorzien voor 2017 maar zullen in 2018 worden gerealiseerd.
Raming ontvangst belastingdienst te hoge heffing ereschulden
Door de nacalculatie eindheffing ereschulden over de jaren 2012 – 2016 is gebleken dat uitgegaan is van een te hoog eindheffingspercentage. Het te veel betaalde bedrag wordt door de belastingdienst terugbetaald aan het Ministerie van Defensie (eenmalig 45,4 mln.).
Diversen – technische mutaties, niet-belastingontvangsten
Dit is het saldo van diverse mutaties waaronder een afdracht van het agentschap Operations aan het moederdepartement, een desaldering voor lagere ontvangsten bij DMO en een bijdrage van de provincie Noord-Brabant ten behoeve van motorenonderhoud bij de F35.