(in miljoenen euro, – is kasuitgave / kastekort) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Belastinginkomsten (kasbasis) | 169.835 | 175.692 | 189.125 | 193.095 | 198.909 | 205.438 | 212.181 | Tabel 4.6.1 |
Netto begrotingsgefinancierde uitgaven | – 149.096 | – 163.882 | – 180.845 | – 189.142 | – 196.714 | – 203.637 | – 211.205 | Tabel 2.1 |
Af: kas-transverschil rentelasten | – 1.273 | – 910 | – 940 | – 710 | – 640 | – 480 | – 1.210 | |
Mutatie begrotingsreserves | 107 | – 166 | – 94 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie derdenrekeningen | – 1.972 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overbruggingskrediet Fortis/ABN Amro | 0 | 0 | 0 | 100 | 250 | 0 | 0 | |
Financieringssaldo rijksoverheid | 17.701 | 10.734 | 7.246 | 3.343 | 1.805 | 1.322 | – 238 |
Tabel 8.1 geeft het financieringssaldo van het Rijk. Het financieringstekort is het bedrag dat het Rijk op kasbasis in een jaar tekort komt, of over heeft. Het financieringssaldo is daarmee dus ook het bedrag dat in een jaar extra moet worden geleend of, bij een overschot, waarmee schulden kunnen worden afgelost. Waar het EMU-saldo een begrip op transactiebasis is, is het financieringssaldo dus op kasbasis. Dat betekent dat naast de belastingontvangsten en de uitgaven op de begrotingen er nog een aantal correcties moet worden toegepast. Ten eerste zijn de belastingen zoals die meetellen voor het EMU-saldo berekend op transactiebasis. Om tot de belastingen op kasbasis te komen moet het kas-transverschil hier dus vanaf worden getrokken. Hetzelfde geldt voor posten op de rijksbegroting die niet op kasbasis zijn. Allereerst is dat de rente op de staatsschuld: deze staan in de rijksbegroting op transactiebasis, terwijl voor het financieringssaldo alleen de kasuitgaven meetellen. Daarnaast wordt geld storten in (of opnemen uit) een begrotingsreserve op de begroting gezet als uitgave of ontvangst, terwijl het geld niet daadwerkelijk de schatkist verlaat of binnenkomt.
(in miljoenen euro, – is kasuitgave / kastekort) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EMU-schuld begin jaar | 439.349 | 420.634 | 410.169 | 403.507 | 401.648 | 401.327 | 401.489 | |
Financieringssaldo rijksoverheid | – 17.701 | – 10.734 | – 7.246 | – 3.343 | – 1.805 | – 1.322 | 238 | Tabel 8.1 |
EMU-saldo decentrale overheden | 524 | 1.169 | 1.484 | 1.484 | 1.484 | 1.484 | 1.484 | Tabel 7.4 |
EMU-saldo rest centrale overheid | – 128 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schatkistbankieren decentrale overheden | – 402 | – 900 | – 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
SNS/Propertize | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | – 1.008 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
EMU-schuld einde jaar | 420.634 | 410.169 | 403.507 | 401.648 | 401.327 | 401.489 | 403.211 | |
EMU-schuldquote (in procenten bbp) | 57,1 | 53,1 | 49,6 | 47,7 | 46,1 | 44,7 | 43,5 |
Het financieringssaldo werkt een op een door in de staatsschuld. Voor een financieringstekort moet immers geleend worden, terwijl een overschot gebruikt kan worden om schulden af te lossen. Tabel 8.2 geeft de ontwikkeling van de EMU-schuld weer. De EMU-schuld betreft de hele collectieve sector, dus ook het tekort van decentrale overheden en agentschappen heeft invloed op de EMU-schuld.
(in procenten bbp) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMU-schuldquote begin jaar | 62,0 | 57,1 | 53,1 | 49,6 | 47,7 | 46,1 | 44,7 |
Noemereffect bbp | – 2,4 | – 2,6 | – 2,6 | – 1,7 | – 1,6 | – 1,4 | – 1,4 |
Financieringssaldo rijksoverheid | – 2,4 | – 1,4 | – 0,9 | – 0,4 | – 0,2 | – 0,1 | 0,0 |
EMU-saldo decentrale overheden | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
EMU-saldo rest centrale overheid | – 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Schatkistbankieren decentrale overheden | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
SNS/Propertize | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overig | – 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
EMU-schuldquote einde jaar | 57,1 | 53,1 | 49,6 | 47,7 | 46,1 | 44,7 | 43,5 |
Tabel 8.3 bevat de ontwikkeling van de EMU-schuldquote (de EMU-schuld in verhouding tot het bbp). Behalve het begrotingstekort of -overschot heeft ook de ontwikkeling van het bbp zelf invloed op de schuldquote, dit is weergegeven als het noemereffect.
(+ is toename schuld) | Miljarden euro | Procenten bbp |
---|---|---|
EMU-schuld ultimo 2018 | 410,2 | 53,1% |
Noemereffect | – 2,6% | |
EMU-saldo | – 8,3 | – 1,0% |
Renteontvangsten derivaten | – 1,4 | – 0,2% |
Schatkistbankieren | – 1,9 | – 0,2% |
Aan- en verkoop staatsdeelnemingen | 0,3 | 0,0% |
Studieleningen | 2,1 | 0,3% |
Kastransactieverschillen | 2,5 | 0,3% |
Overige financiële transacties | 0,0 | 0,0% |
EMU-schuld ultimo 2019 | 403,5 | 49,6% |
(in procenten bbp) | 2018 | 2019 |
---|---|---|
EMU-schuld Startnota | 54,0% | 51,0% |
Noemereffect | – 0,2% | – 0,4% |
Doorwerking lagere schuld t-1 | 0,3% | – 0,7% |
EMU-saldo | – 0,3% | – 0,3% |
Renteontvangsten derivaten | 0,0% | 0,1% |
Voortijdige beëindiging derivaten | – 0,3% | 0,0% |
Aan- en verkoop staatsdeelnemingen | 0,0% | 0,0% |
Kastransactieverschillen | – 0,3% | 0,0% |
Overige financiële transacties | – 0,2% | 0,0% |
EMU-schuld Miljoenennota 2019 | 53,1% | 49,6% |
(in miljarden euro) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMU-schuld | 245 | 256 | 266 | 275 | 265 | 267 | 355 |
BBP | 501 | 513 | 529 | 551 | 585 | 619 | 647 |
EMU-schuld (in procenten bbp) | 48,8 | 50,0 | 50,3 | 49,9 | 45,3 | 43,1 | 54,8 |
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMU-schuld | 356 | 380 | 402 | 434 | 448 | 457 | 447 |
BBP | 625 | 639 | 650 | 653 | 660 | 672 | 690 |
EMU-schuld (in procenten bbp) | 56,9 | 59,4 | 61,8 | 66,4 | 67,8 | 68,0 | 64,8 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMU-schuld | 439 | 421 | 410 | 404 | 402 | 401 | 401 |
BBP | 708 | 737 | 773 | 813 | 841 | 870 | 898 |
EMU-schuld (in procenten bbp) | 62,0 | 57,1 | 53,1 | 49,6 | 47,7 | 46,1 | 44,7 |