Tabellen 12.1, 12.2 en 12.3 geven een totaaloverzicht van directe en indirecte risicoregelingen van het Rijk. Voor details over onderstaande garantieregelingen en achterborgstellingen wordt verwezen naar begrotingen en jaarverslagen van de betreffende vakdepartementen.
Garanties
Een garantie is een voorwaardelijke, financiële verplichting van het Rijk aan een derde buiten het Rijk, die pas tot uitbetaling komt als zich bij de wederpartij een bepaalde omstandigheid (realisatie van een risico) voordoet. Garantieregelingen worden als verplichting opgenomen in de begroting van het betreffende vakdepartement.
Tabel 12.1 bevat de garantieregelingen van het Rijk. Alle regelingen met een uitstaand risico, een risicoplafond of mutaties groter dan 100 miljoen euro zijn uitgesplitst weergegeven. Alle andere regelingen zijn samen- gevat in de post «overig». Het overzicht geeft de stand eind augustus weer. Ontwikkelingen daarna zijn niet in het overzicht opgenomen. Deze worden meegenomen in het overzicht risicoregelingen bij het Financieel Jaarverslag Rijk 2018.
In het overzicht worden achtereenvolgens de begroting (b), het begrotingsartikel (a) en de omschrijving van de garantie weergegeven.
Daarachter staat voor de jaren 2017, 2018 en 2019 het bedrag dat daadwerkelijk als risico is verleend dan wel door de Tweede Kamer is geautoriseerd, genaamd de «uitstaande garanties». Onder de uitstaande garanties vallen ook de garanties die in eerdere jaren zijn verstrekt. In 2018 en 2019 worden garanties verleend en komen garanties te vervallen. Dit is terug te lezen in de kolommen «geraamd te verlenen» en «geraamd te vervallen».
Een garantieregeling van het Rijk kent vrijwel altijd een maximum, het zogenaamde plafond. Dit plafond kan een jaarlijks plafond zijn (per jaar mag een maximaal bedrag aan garanties worden verleend) of een totaalplafond (er mogen nooit meer garanties verleend worden dan het plafond). In tabel 12.1 is onderscheid gemaakt tussen beide soorten plafonds. Bij regelingen waar geen plafond is afgesproken, is het totaalplafond gelijk gesteld aan de uitstaande garanties. Bij internationale organisaties is gekozen het garantieplafond gelijk te stellen aan de uitstaande garanties. Hiervan is sprake bij de Europese garanties (EFSF, EFSM en ESM) en de garanties aan een aantal internationale financiële instellingen.
b | a | omschrijving | Uitstaande garanties | Geraamd te verlenen | Geraamd te vervallen | Uitstaande garanties | Garantieplafond | Geraamd te verlenen | Geraamd te vervallen | Uitstaande garanties | Garantieplafond | Totaal plafond |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | ||||
V | 43 | Garantie IS-Raad van Europa | 176,7 | 176,7 | 176,7 | 176,7 | ||||||
VIII | 7 | Bouwleningen academische ziekenhuizen | 176,6 | 12,7 | 163,9 | 163,9 | 176,6 | |||||
VIII | 14 | Achterborgovereenkomst NRF | 341,6 | 16,2 | 43,7 | 314,1 | 314,1 | 380,0 | ||||
VIII | 14 | Indemniteitsregeling | 284,3 | 119,6 | 156,5 | 247,3 | 247,3 | 300,0 | ||||
IXB | 2 | Deposito Garantiestelsel (DGS) BES-eilanden | 135,0 | 65,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 | ||||
IXB | 2 | Single Resolution Fund (SRF) | 4.163,5 | 4.163,5 | 4.163,5 | 4.163,5 | ||||||
IXB | 2 | WAKO (kernongevallen) | 9.768,9 | 9.768,9 | 9.768,9 | 9.768,9 | ||||||
IXB | 3 | De Nederlandsche Bank (DNB) winstafdracht | 5.700,0 | 5.700,0 | ||||||||
IXB | 3 | Financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden (FMO) | 5.493,0 | 5.493,0 | 5.493,0 | |||||||
IXB | 3 | Garantie en vrijwaring inzake verkoop en financiering van staatsdeelnemingen | 340,5 | 31,2 | 309,3 | 309,3 | 309,3 | |||||
IXB | 4 | Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) | 687,9 | 12,3 | 675,6 | 675,6 | 675,6 | |||||
IXB | 4 | DNB – deelneming in kapitaal IMF | 42.649,1 | 33,6 | 42.615,5 | 42.615,5 | 42.615,5 | |||||
IXB | 4 | European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) | 589,1 | 589,1 | 589,1 | 589,1 | ||||||
IXB | 4 | European Financial Stability Facility (EFSF) | 34.154,2 | 34.154,2 | 34.154,2 | 34.154,2 | ||||||
IXB | 4 | European Financial Stabilisation Mechanism (EFSM) | 2.820,0 | 60,0 | 2.880,0 | 2.880,0 | 2.880,0 | |||||
IXB | 4 | European Investment Bank (EIB) | 9.895,5 | 9.895,5 | 11.796,0 | 11.796,0 | ||||||
IXB | 4 | European Stability Mechanism (ESM) | 35.445,4 | 35.445,4 | 35.445,4 | 35.445,4 | ||||||
IXB | 4 | Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 2.350,0 | 50,0 | 2.400,0 | 2.400,0 | 2.400,0 | |||||
IXB | 4 | Wereldbank | 4.326,7 | 78,4 | 4.248,3 | 4.248,3 | 4.248,3 | |||||
IXB | 5 | Exportkredietverzekering | 16.719,6 | 10.000,0 | 10.000,0 | 16.719,6 | 10.000,0 | 10.000,0 | 10.000,0 | 16.719,6 | 10.000,0 | |
XIII | 2 | Borgstelling MKB Kredieten (BMKB) | 1.820,6 | 765,0 | 523,1 | 2.062,5 | 765,0 | 765,0 | 471,0 | 2.356,5 | 765,0 | |
XIII | 2 | Garantie Onderne-mingsfinanciering (GO) | 593,1 | 400,0 | 104,3 | 888,8 | 400,0 | 400,0 | 104,1 | 1.184,7 | 400,0 | |
XIII | 2 | Groeifaciliteit | 118,9 | 135,0 | 26,8 | 227,1 | 135,0 | 105,0 | 26,1 | 306,0 | 135,0 | |
XIII | 2 | Microkredieten | 103,4 | 3,4 | 100,0 | 30,0 | 0,6 | 129,4 | 130,0 | |||
XIII | 2 | MKB-financiering | 68,2 | 200,0 | 68,2 | 68,2 | 268,2 | |||||
XIII | 4 | Aardwarmte | 70,5 | 66,6 | 23,8 | 113,3 | 66,6 | 66,6 | 18,0 | 161,9 | 66,6 | |
XIV | 11 | Garantie voor investeringen & werkkapitaal landbouwondernemingen | 399,3 | 60,0 | 40,0 | 359,3 | 120,0 | 60,0 | 45,0 | 374,3 | 120,0 | |
XIV | 12 | Garantie voor natuurgebieden en landschappen | 364,9 | 18,7 | 346,2 | 19,1 | 327,1 | 383,6 | ||||
XVI | 2 en 3 | Instellingen voor de gezondheidszorg | 312,5 | 1,4 | 62,8 | 251,1 | 38,7 | 212,4 | 251,1 | |||
XVII | 41 | Development Related Infrastructure Investment Vehicle (DRIVE) | 55,0 | 55,0 | 55,0 | 55,0 | 110,0 | 55,0 | ||||
XVII | 41 | Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) | 5,8 | 24,0 | 29,8 | 24,0 | 53,8 | 140,0 | ||||
XVII | 41 | Garantie Dutch Good Growth Fund (DGGF) | 51,0 | 50,0 | 101,0 | 50,0 | 151,0 | 675,0 | ||||
XVII | 45 | Garanties Internationale samenwerking – Netwerk internationaal ondernemen (IS-NIO) | 154,8 | 16,8 | 138,0 | 15,2 | 122,9 | 138,9 | ||||
XVII | 45 | Garanties Regionale Ontwikkelingsbanken | 2.180,9 | 2.180,9 | 2.180,9 | 2.180,9 | ||||||
Overig | 353,8 | 0,4 | 10,7 | 343,5 | 28,5 | 0,4 | 17,5 | 326,4 | 0,6 | 243,9 | ||
Totaal | 182.638 | 12.180 | 16.964 | 177.595 | 11.640 | 11.556 | 10.755 | 180.296 | 11.542 | 154.570 |
Tabel 12.2 bevat de uitgaven en ontvangsten behorende bij de door de staat verstrekte garanties in 2018 en 2019. Alleen garanties waarop daadwerkelijk uitgaven en ontvangsten zijn gedaan worden hier weergegeven. De in de tabel getoonde uitgaven betreffen de schade-uitkeringen op afgegeven garanties. De in de tabel getoonde ontvangsten betreffen zowel ontvangen premies, provisies en dergelijke als op derden verhaalde (schade-)uitkeringen.
b | a | omschrijving | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo 2018 | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2019 | 2019 | |||||
IXB | 1 | Garantie procesrisico's | 245 | – 245 | 245 | – 245 | ||
IXB | 2 | DGS BES-eilanden | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
IXB | 2 | Terrorismeschades (NHT) | 875 | 875 | 875 | 875 | ||
IXB | 2 | WAKO (kernongevallen) | 614 | 614 | 614 | 614 | ||
IXB | 3 | Tennet | 4.800 | 4.800 | 4.800 | 4.800 | ||
IXB | 5 | Exportkredietverzekering | 62.700 | 280.422 | 217.722 | 70.600 | 256.172 | 185.572 |
XIII | 2 | Borgstelling MKB krediet (BMKB) | 41.835 | 33.000 | – 8.835 | 41.835 | 33.000 | – 8.835 |
XIII | 2 | Garantie Ondernemersfinanciering (GO) | 6.646 | 13.000 | 6.354 | 11.745 | 13.000 | 1.255 |
XIII | 2 | Groeifaciliteit | 8.850 | 8.000 | – 850 | 8.972 | 8.000 | – 972 |
XIII | 4 | Aardwarmte | 6.000 | 2.291 | – 3.709 | 4.700 | 4.700 | |
XIV | 11 | Garantie voor investeringen & werkkapitaal landbouwondernemingen | 3.125 | 2.925 | – 200 | 3.125 | 2.925 | – 200 |
XVII | 41 | Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) | 7.000 | 2.300 | – 4.700 | 7.000 | 500 | – 6.500 |
XVII | 41 | Garantie Dutch Good Growth Fund (DGGF) | 5.000 | 3.000 | – 2.000 | 5.000 | 3.000 | – 2.000 |
XVII | 45 | Garanties Internationale samenwerking – Netwerk internationaal ondernemen (IS-NIO) | 2.520 | 2.520 |
Achterborgstellingen
Naast het risico uit garantieregelingen staat het Rijk ook indirect bloot aan risico’s uit achterborgstellingen. In die gevallen wordt de daadwerkelijke garantieverplichting niet afgegeven door het Rijk maar door een daarvoor aangewezen tussenpersoon, bijvoorbeeld een stichting. Het Rijk wordt pas aangesproken zodra de tussenpersoon niet aan haar verplichtingen kan voldoen. In de begroting van het betreffende vakdepartement worden achterborgstellingen niet als verplichting opgenomen. De achterborgstellingen zijn opgenomen in tabel 12.3.
Het risico uit de achterborgstellingen (in tabel 12.3) is niet één op één te vergelijken met het risico uit de garantieregelingen (in tabel 12.1). Bij achterborgstellingen worden de risico’s soms gedeeld met gemeenten. Zo worden de verplichtingen die het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) voor 1 januari 2011 is aangegaan voor 50 procent gedekt door gemeenten en voor 50 procent door de rijksoverheid. Verplichtingen aangegaan na deze datum worden volledig door de rijksoverheid gedekt. Bij het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) wordt de gehele positie met gemeenten gedeeld.
Per achterborgstelling zijn er verschillende mogelijkheden om eventuele schade te dekken. Het WSW beschikt over een fondsvermogen en kan daarnaast indien nodig obligo ophalen bij deelnemende woningcorporaties ter hoogte van € 3,1 miljard. Ook kunnen woningcorporaties in financiële problemen onder bepaalde voorwaarden een aanvraag doen voor saneringssteun. Saneringssteun wordt bekostigd via een heffing aan corporaties en deze middelen lopen via een risicovoorziening op de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Alle woningcorporaties zijn op basis van de wet verplicht om deze heffing te betalen. Er kan tot maximaal 5% van de huursom (circa € 700 miljoen) per jaar worden geheven. Financiële problemen bij corporaties worden in eerste instantie dus betaald door de corporatiesector zelf via het fondsvermogen WSW, obligo en de saneringsheffing. Pas daarna komen Rijk en gemeenten in beeld via de achtervang. De achtervang is nog niet eerder aangesproken.
De Stichting Waarborgfonds Zorg (WFZ) kent een soortgelijke regeling. Ook hier wordt eerst het bufferkapitaal van de stichting aangesproken om schade te dekken. Daarna moeten de zorginstellingen met een door het WFZ geborgde lening een percentage (maximaal 3 procent van de uitstaande garanties van de deelnemende zorginstelling) van het leningenbedrag afdragen (obligo). Mocht dit onvoldoende zijn om de verplichtingen van het WFZ na te komen, dan kan het WFZ een beroep doen op de rijksoverheid. Bij het WEW geldt geen obligoverplichting. Hier dienen huizen als onderpand, waardoor de schade zich beperkt tot eventuele restschulden na gedwongen verkoop. Het WEW teert bij verlies direct in op het bufferkapitaal.
Realisatie 2017 | Raming 2018 | Raming 2019 | |
---|---|---|---|
Totaal Achterborgstellingen | 286.205 | 296.721 | 308.907 |
Stichting Waarborgfonds Zorg | 8.148 | 7.064 | 6.550 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 81.000 | 82.800 | 85.700 |
Waarborgfonds Eigen Woningen | 198.000 | 202.350 | 208.600 |
Bufferkapitaal | |||
Stichting Waarborgfonds Zorg | 281 | 287 | 294 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 407 | 351 | 290 |
Waarborgfonds Eigen Woningen | 1.104 | 1.248 | 1.381 |
Obligo | 3.327 | ||
Stichting Waarborgfonds Zorg | 227 | 212 | 197 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 3.100 | 3.100 | 3.100 |