2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS) | 12.047,6 | 11.998,8 | 11.872,2 | 11.696,6 | 11.308,5 | |
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||
Asiel | 129,7 | 100,3 | 5,0 | 0,0 | 0,0 | |
Asiel: oda-toerekening | – 94,2 | – 21,5 | 16,7 | 7,9 | 7,8 | |
Besparingsverlies vitale ketens | 8,0 | 22,5 | 29,5 | 28,5 | 28,5 | |
Brexit | 4,4 | 23,6 | 27,1 | 18,2 | 18,2 | |
Capaciteitsscenario dji | 0,0 | – 24,1 | – 28,7 | – 29,8 | – 28,5 | |
Cybersecurity | 30,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Eindejaarsmarge | 86,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Herverkaveling: naar artikel 37 | – 80,7 | – 81,1 | – 82,3 | – 83,5 | – 83,5 | |
Herverkaveling: van artikel 34 | 80,7 | 81,1 | 82,3 | 83,5 | 83,5 | |
Inhouden prijsbijstelling en overige dekking | 0,0 | – 46,1 | – 46,7 | – 41,7 | – 42,2 | |
Intrekken eigen bijdrageregeling | – 27,4 | – 42,5 | – 44,1 | – 45,0 | – 45,0 | |
Inzet eindejaarsmarge | – 86,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Kasschuif dji | 90,3 | 89,1 | – 55,3 | – 19,6 | – 8,5 | |
Kasschuif pensioenregeling politie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 132,0 | |
Onderuitputting en inzet exploitatieoverschot | – 84,3 | – 113,7 | – 113,7 | – 113,7 | – 113,7 | |
Opvang tijdelijk effect uitstroom politie | 0,0 | 29,0 | 19,0 | 10,0 | 0,0 | |
Overige problematiek | 15,7 | 10,8 | 7,2 | 6,2 | 6,7 | |
Pmj dji | 35,8 | 39,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Pmj rechtsbijstand | – 19,1 | 6,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Rechtspraak vertraging kei en frictiekosten volume | 0,0 | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Vertraging rechtsbijstand | 0,0 | 10,0 | 18,0 | 25,0 | 12,0 | |
Diversen | 15,5 | 50,7 | 28,8 | 33,3 | 34,9 | |
104,4 | 173,9 | – 137,2 | – 120,7 | 2,2 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||
Afpakken | 30,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
B5 politie | 100,0 | 145,0 | 145,0 | 145,0 | 145,0 | |
Intrekken eigen bijdrageregeling | 26,6 | 39,8 | 41,4 | 42,3 | 42,3 | |
Loonbijstelling 2018 | 240,7 | 240,9 | 238,6 | 235,4 | 227,7 | |
Prijsbijstelling 2018–2023 | 46,0 | 44,6 | 43,8 | 43,0 | 41,5 | |
Diversen | 83,2 | 61,8 | 101,3 | 109,2 | 106,1 | |
526,5 | 532,1 | 570,1 | 574,9 | 562,6 | ||
Extrapolatie | 11.954,3 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018 | 630,9 | 706,0 | 433,0 | 454,1 | 564,7 | |
Stand Miljoenennota 2019 (subtotaal) | 12.678,5 | 12.704,8 | 12.305,2 | 12.150,7 | 11.873,2 | 11.954,3 |
Totaal Internationale samenwerking | 46,3 | 33,3 | 33,3 | 33,3 | 33,3 | 33,3 |
Stand Miljoenennota 2019 | 12.724,8 | 12.738,1 | 12.338,5 | 12.184,0 | 11.906,5 | 11.987,6 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS) | 1.713,6 | 1.662,0 | 1.674,6 | 1.632,3 | 1.593,3 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||
B11 afpakken crimineel vermogen (tegenvaller) | – 90,0 | – 60,0 | – 30,0 | – 30,0 | – 30,0 | |
– 90,0 | – 60,0 | – 30,0 | – 30,0 | – 30,0 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||
Effect schikking ing | 624,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Intrekken eigen bijdrageregeling | – 27,4 | – 42,5 | – 44,1 | – 45,0 | – 45,0 | |
Inzet asielreserve | 0,0 | 93,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Onderuitputting en inzet exploitatieoverschot | 29,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Pmj griffierechten | – 26,5 | – 56,5 | – 61,4 | – 26,3 | – 27,9 | |
Diversen | 8,4 | 1,7 | – 10,0 | – 7,0 | – 7,0 | |
607,9 | – 3,5 | – 115,5 | – 78,3 | – 79,9 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||
Diversen | 44,2 | 2,0 | 15,7 | 15,7 | 15,7 | |
44,2 | 2,0 | 15,7 | 15,7 | 15,7 | ||
Extrapolatie | 1.495,0 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018 | 562,1 | – 61,5 | – 129,7 | – 92,5 | – 94,1 | |
Stand Miljoenennota 2019 (subtotaal) | 2.275,7 | 1.600,6 | 1.544,9 | 1.539,8 | 1.499,2 | 1.495,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand Miljoenennota 2019 | 2.275,7 | 1.600,6 | 1.544,9 | 1.539,8 | 1.499,2 | 1.495,0 |
Asiel
JenV verwerkt de bijstelling van de asielprognose voor de asielketen voor 2018 en 2019 en enkele andere kleine mutaties in het budget van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De mutatie in de prognose voor 2018 en 2019 is ook verwerkt in de toerekening van eerstejaarsasielopvangkosten aan het budget voor Official Development Assistance (ODA), net als de bijstelling 2017, de nacalculatie over 2017 en de meerjarige doorwerking daarvan (zie ook Asiel: ODA-toerekening). De Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) krijgt in 2020 extra middelen om de asielzoekers die geen verblijfsvergunning hebben gekregen te helpen bij hun vertrek.
Asiel: ODA-toerekening
De kosten voor de eerstejaarsopvang worden toegerekend aan ODA. In de toerekening wordt de mutatie in de prognose voor de instroom 2018 en 2019 verwerkt, net als de bijstelling 2017, de nacalculatie over 2017 en de meerjarige doorwerking daarvan. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS).
Besparingsverlies vitale ketens
Dit pakket maatregelen is verwerkt in de begroting 2017 als invulling van een taakstelling op de strafrechtketen. Een groot deel van de maatregelen blijkt (juridisch) niet haalbaar en kan niet gerealiseerd worden, waaronder de maatregelen aangaande doeltreffende aanpak zeer jeugdige daders en het onderdeel «kind centraal in een efficiëntere en effectievere jeugdbeschermingsketen».
Brexit
Dit betreft een raming van de kosten die JenV-organisaties (o.a. IND, Politie, Openbaar Ministerie, Rechtspraak) moeten maken bij een «no deal» scenario. De raming zal worden aangepast als er nieuwe informatie beschikbaar komt over een ander scenario dan het «no deal» scenario, andere veronderstellingen over persoonsstromen en/of verschuiving van criminaliteit.
Capaciteitsscenario dji
De afgelopen jaren daalt de geregistreerde criminaliteit. Mede als gevolg hiervan daalt de instroom in de penitentiaire inrichtingen en kampt DJI met leegstand en een overcapaciteit. Vanwege de leegstand heeft het kabinet besloten vier inrichtingen te sluiten, waarbij rekening is gehouden met afspraken uit het regeerakkoord.
Cybersecurity
Het kabinet maakt in 2018 30 mln. vrij voor cybersecurity. De middelen worden toegevoegd aan de begroting van JenV als coördinerend departement.
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge van 86,3 mln. is toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van JenV.
Herverkaveling: naar artikel 37
Dit betreft een interne herverkaveling vanuit het uitgangspunt dat de artikelen 32 en 34 onder verantwoordelijkheid vallen van de Minister voor Rechtsbescherming en de overige artikelen onder verantwoordelijkheid van de Minister van JenV.
Herverkaveling: van artikel 34
Dit betreft een interne herverkaveling vanuit het uitgangspunt dat de artikelen 32 en 34 onder verantwoordelijkheid vallen van de Minister voor Rechtsbescherming en de overige artikelen onder verantwoordelijkheid van de Minister van JenV.
Inhouden prijsbijstelling en overige dekking
JenV zet de prijsbijstelling in om onder andere het besparingsverlies vitale ketens te dekken.
Intrekken eigen bijdrageregeling -beleidsmatige mutaties, technische mutaties uitgaven, niet-belastingontvangsten
Het wetsvoorstel voor een eigen bijdrage in de kosten voor de strafvordering en de slachtofferzorg is ingetrokken. De ontvangsten die hiervoor op de begroting van JenV waren geraamd komen te vervallen. Met de derving van de baten is rekening gehouden bij de begrotingsvoorbereiding 2017, door een reservering van de betreffende middelen op de Aanvullende Post. De middelen zijn aan de begroting van JenV toegevoegd, waardoor de mutatie per saldo budgetneutraal is.
Inzet eindejaarsmarge
JenV zet de eindejaarsmarge van 86,3 mln. in om problematiek in 2018 te dekken. Dit betreft onder andere kosten voor verhuizing van de Justitiële Informatiedienst van JenV (Justid), middelen voor verwerking van drugstesten bij het NFI en het besparingsverlies vitale ketens.
Kasschuif DJI
Het betreft twee kasschuiven. De eerste kasschuif is om in dekking te voorzien voor de frictiekosten die samenhangen met het capaciteitscenario Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Zie verder de post capaciteitscenario DJI. De tweede kasschuif is om de bijdrage die DJI ontvangt van het moederdepartement af te stemmen op de jaarlijkse productie van DJI.
Kasschuif pensioenregeling politie
JenV dekt de uitgaven voor de vroegpensioenregeling Inkoop Max, met middelen uit het zogenaamde politie-accres. Om het kasritme in overeenstemming te brengen met de uitgaven vindt een kasschuif plaats.
Onderuitputting en inzet exploitatieoverschot
Op basis van de realisaties in de afgelopen begrotingsjaren (onderuitputting en exploitatieoverschotten uitvoeringsorganisaties) wordt de begrotingsraming aangepast.
Opvang tijdelijk effect uitstroom politie
Met deze extra middelen kan de politie bij de operationele onderdelen gericht inspelen op de negatieve effecten van de uitstroom van ervaren personeel, terwijl de nieuwe collega’s nog niet volledig zijn opgeleid. Voor de jaren 2019–2021 worden daarom incidenteel extra middelen vrijgemaakt waarmee de korpschef keuzes kan maken om dit negatieve effect tegen te gaan.
Overige problematiek
Deze post bestaat uit meerdere tegenvallers, waaronder de huisvesting van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Ook de deelname van Reclassering en Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) aan ZSM-tafels heeft geleid tot hogere uitgaven.
Pmj dji
JenV verwerkt voor 2018 en 2019 een tegenvaller bij DJI volgend uit het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ), o.a. doordat de behoefte aan tbs-plaatsen langzamer afneemt dan verwacht en de capaciteitsbehoefte voor gevangeniswezen en justitiële jeugdinrichtingen iets stijgt t.o.v. eerdere PMJ-ramingen.
Pmj rechtsbijstand
JenV verwerkt voor 2018 een meevaller en voor 2019 een tegenvaller in de raming van rechtsbijstand volgend uit het PMJ.
Rechtspraak vertraging kei en frictiekosten volume
De Rechtspraak kampt met tekorten door vertraging van het digitaliseringsprogramma «Kwaliteit en Innovatie» (KEI). Daarnaast maakt de Rechtspraak kosten om af te schalen door een autonome terugloop van het aantal zaken. Het verwachte negatief eigen vermogen van 40 mln. eind 2018 wordt in 2019 aangezuiverd door het moederdepartement.
Vertraging rechtsbijstand
Het kabinet heeft in het Regeerakkoord aangegeven tot een herziening van het stelsel van rechtsbijstand te komen. Om het eindresultaat te behalen is tijd nodig, waardoor de eerdere verwachte financiële effecten van het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand met drie jaar dienen te worden opgeschort.
Diversen – beleidsmatige mutaties, uitgaven
De post diversen bestaat uit enkele kleinere mutaties, zoals een tegenvaller op de leges bij de IND (7,5 mln. structureel) en een tegenvaller als gevolg van de voorbereidingen op de Brexit (4,4 mln. in 2018).
Afpakken
Bij Miljoenennota 2018 is er eenmalig 30 mln. toegekend voor de aanpak van het afpakken crimineel vermogen, waarbij ook aandacht is voor de verbetering van de registratie van de opbrengsten bij het OM en de Belastingdienst. Deze middelen worden overgeheveld van de Aanvullende Post.
B5 Politie
Maatregel B5 uit het Regeerakkoord leidt tot extra uitgaven voor politie. De middelen zijn toegevoegd aan de begroting van JenV en worden ingezet voor de uitbreiding van de politiecapaciteit.
Loonbijstelling 2018–2023
De loonbijstelling tranche 2018 wordt toegevoegd aan de begroting van JenV.
Prijsbijstelling 2018–2023
De prijsbijstelling tranche 2018 wordt toegevoegd aan de begroting van JenV.
Diversen – technische mutaties, uitgaven
Onder deze post diversen vallen vooral overboekingen met andere departementen, zoals een overheveling naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor P-Direkt (6,2 mln.) en de lokale aanpak van jihadisme (5,3 mln.). Ook is er een overheveling oplopend tot 38 mln. structureel vanaf de Aanvullende Post en vanuit het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het Ministerie van Defensie voor het Uitwerkingskader meldkamer.
B11 afpakken crimineel vermogen (tegenvaller)
Maatregel B11 uit het Regeerakkoord leidt tot een neerwaartse bijstelling van de verwachte ontvangsten uit het afpakken van crimineel vermogen.
Effect schikking ING
In 2018 heeft het Openbaar Ministerie een schikking met ING (775 mln.) getroffen. In de JenV-begroting is afrekening gehouden met te ontvangen bedragen vanwege afpakken. Daarom is het effect een meevaller van 624 mln.
Intrekken eigen bijdrageregeling
Het besparingsverlies van het intrekken van het wetsvoorstel eigen bijdrage in de kosten voor de strafvordering en de slachtofferzorg leidt tot een verlaging van de ontvangsten (zie ook Uitgaven – Beleidsmatige mutaties en Technische mutaties).
Inzet asielreserve
JenV zet de beschikbare middelen in de asielreserve in als dekking van de kosten voor asiel (zie ook Uitgaven – Asiel). Omdat de asielreserve een begrotingsreserve is die wordt aangehouden bij het Ministerie van Financiën, komt een onttrekking als ontvangst binnen op de JenV-begroting.
Onderuitputting en inzet exploitatieoverschot
Om invulling te geven aan het inpassen van aangepaste begrotingsraming voor 2018 (zie Uitgaven – Onderuitputting en inzet exploitatieoverschot) wordt het eigen vermogen van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), IND en DJI verlaagd.
Pmj griffierechten
JenV verwerkt de tegenvaller bij de griffieontvangsten volgend uit het PMJ. De prognose is dat er in de aankomende jaren een lagere instroom van zaken is waar griffierechten over geheven worden.
Diversen – beleidsmatige mutaties, niet-belastingontvangsten
De post diversen bevat o.a. het ontvangstendeel van het besparingsverlies vitale ketens en een meevaller bij het CJIB.
Diversen – technische mutaties, niet-belastingontvangsten
Dit betreft o.a. het wetsvoorstel «doorberekening kosten toezicht en tuchtrecht juridische beroepen» dat eind 2016 in werking is getreden. De kosten die verband houden met het toezicht en tuchtrecht van de gerechtsdeurwaarders worden doorbelast aan de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB).