2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 43.620,10 | 44.057,30 | 44.499,00 | 44.376,00 | 44.445,70 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (r) | ‒ 14 | 85,5 | 73,6 | 82,7 | 99,2 | |
Tegenvaller studiefinancieringsraming uitgaven (r) | 71,2 | 22,6 | 11,2 | 15,7 | 20,6 | |
Diversen | ‒ 9,4 | 2,8 | ‒ 7,1 | ‒ 6,6 | ‒ 5,8 | |
47,8 | 110,9 | 77,7 | 91,8 | 114 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Amendement lerarenbeurs | 17,1 | 29,3 | 8,9 | 5 | 0 | |
Eindejaarsmarge | 149,7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Extensivering npoa | 0 | 0 | ‒ 3,8 | ‒ 40 | ‒ 40 | |
Intensivering npoa | 0 | 16,5 | 92 | 40 | 40 | |
Inzet eindejaarsmarge | ‒ 58,8 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inzet eindejaarsmarge tekort npoa | ‒ 90,9 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuif ov sf | 1.050,00 | ‒ 1.050,00 | 0 | 0 | 0 | |
Kwijtschelden schulden toeslagouders | 252,5 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwkomers oda middelen labelen als hgis | ‒ 41,2 | ‒ 37,4 | ‒ 35,4 | ‒ 34,5 | ‒ 34,5 | |
Referentieraming | ‒ 72,1 | 418,8 | 562,1 | 606,8 | 636,5 | |
Diversen | 9,6 | ‒ 1,2 | 1,5 | 1,5 | 3,8 | |
1.215,90 | ‒ 624 | 625,3 | 578,8 | 605,8 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Covid-19 continuïteit en extra hulp voor de klas | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Covid-19 nationaal programma onderwijs | 3.093,80 | 3.571,30 | 896,4 | 40 | 40 | |
Covid-19 sneltesten | 211,2 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Covid-19 tweede steunpakket cultuur | 249 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Covid-19 vierde steunpakket cultuur | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
G33 werkdrukmiddelen | 0 | 0 | 0 | 40,5 | 96,5 | |
Loonbijstelling tranche 2021 | 697,3 | 692 | 698,2 | 694,9 | 695 | |
Prijsbijstelling tranche 2021 | 180 | 195,4 | 198 | 197,7 | 198,6 | |
Diversen | 218,7 | 21,3 | 10,1 | 6,3 | ‒ 9,5 | |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | ||||||
Meevaller studiefinancieringsraming uitgaven (nr) | ‒ 198 | ‒ 137,7 | ‒ 163,9 | ‒ 184,7 | ‒ 200,7 | |
Npo halvering collegegeldkrediet en levenlanglerenkrediet | ‒ 55 | ‒ 110 | 0 | 0 | 0 | |
Prijsbijstelling tranche 2021 (nr) | 51,8 | 52,5 | 53,1 | 53,5 | 53,9 | |
Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (nr) | 198,1 | 301,4 | 367,4 | 358,7 | 340,8 | |
Diversen | 25 | 5 | 0 | 0 | 0 | |
4.951,90 | 4.591,20 | 2.059,30 | 1.206,90 | 1.214,60 | ||
Extrapolatie | 46.341,70 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 6.215,70 | 4.078,10 | 2.762,20 | 1.877,60 | 1.934,40 | |
Stand Miljoenennota 2022 (subtotaal) | 49.835,80 | 48.135,40 | 47.261,10 | 46.253,60 | 46.380,10 | 46.341,70 |
Totaal Internationale samenwerking | 108,1 | 104,3 | 102,3 | 101,1 | 99,7 | 99,7 |
Stand Miljoenennota 2022 | 49.943,90 | 48.239,70 | 47.363,50 | 46.354,70 | 46.479,70 | 46.441,40 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 1.445,00 | 1.513,00 | 1.563,30 | 1.629,40 | 1.688,30 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Tegenvaller studiefinancieringsraming ontvangsten (r) | ‒ 15,7 | ‒ 26,5 | ‒ 28,2 | ‒ 35,9 | ‒ 41,5 | |
Diversen | 26,4 | 22,8 | 27,8 | 18,1 | 9,5 | |
10,7 | ‒ 3,7 | ‒ 0,4 | ‒ 17,8 | ‒ 32 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Covid-19 nationaal programma onderwijs | ‒ 75 | ‒ 65 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | 31,5 | ‒ 11,5 | ‒ 18,9 | ‒ 22 | ‒ 30,1 | |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | ||||||
Meevaller studiefinancieringsraming ontvangsten (nr) | 157,7 | 175,3 | 181,8 | 175,8 | 169 | |
Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
114,2 | 98,8 | 162,9 | 153,8 | 138,9 | ||
Extrapolatie | 1.839,90 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 124,9 | 95 | 162,6 | 135,9 | 106,9 | |
Stand Miljoenennota 2022 (subtotaal) | 1.569,90 | 1.608,00 | 1.725,90 | 1.765,30 | 1.795,20 | 1.839,90 |
Totaal Internationale samenwerking | ||||||
Stand Miljoenennota 2022 | 1.569,90 | 1.608,00 | 1.725,90 | 1.765,30 | 1.795,20 | 1.839,90 |
Uitgaven
Mee- en tegenvallers
Tegenvaller studiefinancieringsraming referentieraming uitgaven (r)
De referentieraming tegenvaller op de relevante uitgaven van het artikel studiefinanciering komt door hogere studentenaantallen. In 2021 is er wel een meevaller op de referentieramingsmutatie. Dit komt door het tegenboekeffect op het ov.
Tegenvaller studiefinancieringsraming uitgaven (r)
De autonome tegenvaller op de relevante uitgaven van het artikel studiefinanciering wordt in 2021 grotendeels veroorzaakt door hoger dan geraamde omzettingen van de basisbeurs. Het grootste deel van de omzettingen vindt in januari plaats en voor 2021 zijn deze uitgaven al bekend. De tegenvaller in latere jaren wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere realisatie van 2020 welke is doorgetrokken.
Diversen (Mee- en tegenvallers)
Deze post bestaat uit diverse mee- en tegenvallers die onder de ondergrens vallen.
Beleidsmatige mutaties
Amendement lerarenbeurs
Conform een amendement van de PvdA worden de vrijgevallen uitvoeringskosten van de BIK de komende vier jaar ingezet om het budget voor de lerarenbeurs te verhogen. Het gaat in totaal om 60,3 miljoen euro.
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van OCW.
Extensivering npoa
Twee maatregelen uit het NP Onderwijs zijn bij besluitvorming in februari 2021 voor de jaren 2023 tot en met 2027 nog niet van dekking voorzien. Het gaat om de tegemoetkoming van studenten die uit hun studiefinancieringsrecht (SF-recht) lopen en de verlenging van de OV-kaart. OCW zet 91 miljoen euro van de eindejaarsmarge in als intertemporele dekking voor deze maatregelen. Met het amendement van het lid Van Weyenberg is besloten budget aan de OCW-begroting toe te voegen voor de resterende dekking. Conform de toelichting in het amendement is hierin onderuitputting op coronamiddelen verrekend. Op de regeling Inhaal- en ondersteuningsprogramma’s (IOP) vindt dit jaar 70 miljoen euro onderuitputting plaats vanwege lagere aanvragen dan geraamd. Dit budget is van de OCW-begroting afgeboekt en wordt indirect ingezet ter dekking van de NP Onderwijs maatregelen.
Intensivering npoa
Dit betreft de ophoging van het uitgavenbudget voor de twee intensiveringen uit het NP Onderwijs voor de tegemoetkoming van studenten die uit hun studiefinancieringsrecht lopen en de verlenging van de OV-kaart.
Inzet eindejaarsmarge
Met deze mutatie wordt de eindejaarsmarge op de OCW-begroting doorverdeeld.
Inzet eindejaarsmarge tekort npoa
Dit is de 91 miljoen euro van de eindejaarsmarge die door OCW wordt ingezet als intertemporele dekking voor de twee bovengenoemde maatregelen uit het NP Onderwijs.
Kasschuif ov sf
Er vindt een kasschuif plaats van 1050 miljoen euro van 2022 naar 2021 op het budget van de reisvoorziening op verzoek van de openbaarvervoerbedrijven om de liquiditeitspositie te verbeteren en om de kasritmes van de Staat te optimaliseren. Concreet betekent dit dat er 1050 miljoen euro in het najaar van 2021 wordt betaald aan de vervoerbedrijven in plaats van in januari 2022.
Kwijtschelden schulden toeslagenouders
In totaal wordt 250 miljoen euro aan studieschulden van toeslagenouders kwijtgescholden. Daarnaast wordt in de studiefinancieringsraming voor de komende vijf jaar (2022-2026) rekening gehouden met 5 miljoen euro aan lagere uitgaven. In de studiefinancieringsraming wordt namelijk voor het oude studiefinancieringsstelsel rekening gehouden met een kwijtscheldingspercentage van 10%. Aangezien nu 250 miljoen euro aan studieschulden van toeslagenouders wordt kwijtgescholden, is de verwachting dat de komende jaren meevallers zullen ontstaan op de kwijtscheldingsraming.
Nieuwkomers oda middelen labelen als hgis
Er sprake van een technische aanpassing waardoor ODA-middelen op de OCW-begroting voortaan direct zichtbaar zijn binnen de HGIS.
Referentieraming
In het NP Onderwijs is generaal budget beschikbaar gesteld ter dekking van de structurele gevolgen van de extra leerlingen- en studentenaantallen in de Referentieraming. Dit is in de zesde ISB verwerkt.
Diversen (Beleidsmatige mutaties)
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.
Technische mutaties
Covid-19 continuïteit en extra hulp voor de klas
De middelen zijn bedoeld voor extra personeel binnen de school. Het gaat met dit aanvullende steunpakket zowel om banen die er pre-corona nog niet waren (extra schoonmaak, toezicht, inzet digitalisering) als ook om de inzet van studenten van opleidingen, bekwaam personeel en bevoegd personeel. Zo draagt dit steunpakket bij aan de continuïteit van het onderwijs.
Covid-19 nationaal programma onderwijs
Deze middelen worden ingezet voor een groot aantal maatregelen in het kader van het NP Onderwijs.
Covid-19 sneltesten
Voor het preventief testen van studenten en docenten om het volgen van fysiek onderwijs mogelijk te maken, zijn sneltesten beschikbaar gesteld. Dit is in de negende ISB verwerkt.
Covid-19 vierde steunpakket cultuur
In het vierde steunpakket cultuur zijn middelen beschikbaar gesteld voor de culturele en creatieve sector om de gevolgen van de coronacrisis te kunnen opvangen. Deze middelen zijn voor het derde kwartaal van 2021.
G33 Werkdrukmiddelen
Met deze overboeking is de laatste tranche van de regeerakkoordmiddelen voor werkdruk overgeboekt naar de OCW-begroting.
Loonbijstelling tranche 2021
De loonbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.
Prijsbijstelling tranche 2021
De prijsbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.
Diversen (Technische mutaties)
Deze post bestaat uit diverse technische mutaties die onder de ondergrens vallen.
Meevaller studiefinancieringsraming uitgaven (nr)
De autonome meevaller op de niet-relevante uitgaven voor studiefinanciering wordt grotendeels veroorzaakt door de bijstelling op de rentedragende lening en het collegegeldkrediet. Het percentage studenten dat in 2020 ten opzichte van 2019 leent, is gedaald. Deze trend is doorgetrokken naar 2021 en verder.
NPO halvering collegegeldkrediet en levenlanglerenkrediet
De halvering van het wettelijk collegegeld heeft als gevolg dat studenten een lager maximaal bedrag aan collegegeldkrediet kunnen aanvragen voor 2021/2022. Hetzelfde geldt voor het levenlanglerenkrediet.
Prijsbijstelling tranche 2021 (nr)
De tranche 2021 (niet-relevant) van de prijsbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.
Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (nr)
De referentieraming tegenvaller op de niet-relevante uitgaven voor studiefinanciering wordt veroorzaakt door de hogere studentenaantallen. Dit leidt tot hogere toekenningen aan prestatiebeurs en meer lenende studenten.
Diversen (Niet relevant voor het uitgavenplafond)
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.
Niet-belastingontvangsten
Mee- en tegenvallers
Tegenvaller studiefinancieringsraming ontvangsten (r)
De tegenvaller op de relevante ontvangsten wordt voornamelijk veroorzaakt door een bijstelling op de renteontvangsten als gevolg van de lage rentestand.
Diversen (Mee- en tegenvallers (niet-belastingontvangsten))
Deze post bestaat uit diverse mee- en tegenvallers die onder de ondergrens vallen.
Beleidsmatige mutaties
Diversen (Beleidsmatige mutaties (niet-belastingontvangsten))
Deze post bestaat uit diverse beleidsmatige mutaties die onder de ondergrens vallen.
Technische mutaties
Covid-19 nationaal programma onderwijs
De ontvangsten worden verlaagd naar aanleiding van het NP onderwijs. Dit betreft de middelen voor de generieke korting op het lesgeld. Hierdoor bedragen de lesgeldontvangsten minder dan geraamd.
Diversen (Technische mutaties (niet-belastingontvangsten))
Deze post bestaat uit diverse technische mutaties die onder de ondergrens vallen.
Meevaller studiefinancieringsraming ontvangsten (nr)
In de realisatie 2020 zijn zowel de termijn ontvangsten als de extra ontvangsten op de terug ontvangen lening hoger dan geraamd. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar boven bijgesteld voor 2021 en verder.
Diversen (Niet relevant voor het uitgavenplafond (niet-belastingsontvangsten))
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.