2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 9.215,90 | 8.569,10 | 8.341,40 | 8.263,70 | 7.907,90 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Belasting- en invorderingsrente (bir) | 53 | 32 | 35 | 24 | 19 | |
53 | 32 | 35 | 24 | 19 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Bijstelling bcf | ‒ 2,2 | 89,6 | 90,1 | 90,1 | 90,2 | |
Btw e-commerce | 32,3 | 25,9 | 2 | 0 | 0 | |
Compensatie toeslagengedupeerden | 876 | 353 | 0 | 0 | 0 | |
Digitale snelweg douane | 12,2 | 34 | 19,6 | 7,7 | 7,7 | |
Eigen personeel | ‒ 72,3 | ‒ 19,9 | ‒ 8,5 | ‒ 3 | ‒ 3 | |
Eindejaarsmarge | 39,6 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Externe inhuur | 2,8 | 15,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Herstel niet-kot gedupeerden | 11 | 56 | 0 | 0 | 0 | |
Informeren registratie fraude signalering voorziening (fsv) | 24,8 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kapitaalinjectie tennet nederland | 0 | 0 | 490 | 960 | 1.120,00 | |
Kasschuif compensatie toeslagengedupeerden | 50,5 | 69 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuif herstel toeslagen: brede hulp door gemeenten | ‒ 36,1 | 36,1 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuif informatievoorziening (iv) | ‒ 36,9 | 9,6 | 27,3 | 0 | 0 | |
Kasschuif kindregeling | ‒ 200 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Kasschuif pok informatiehuishouding | ‒ 28,4 | 20,4 | 8 | 0 | 0 | |
Nog onverdeeld | ‒ 55 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opschaling ondersteuning aan commissies toeslagengedupeerden | 19 | 37 | 37 | 0 | 0 | |
Overig materieel | ‒ 0,2 | 16,9 | 0 | 0 | 0 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve ekv | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | ‒ 15,4 | 23,5 | 5,8 | 3 | 1,4 | |
688,7 | 966,2 | 671,4 | 1.057,90 | 1.216,40 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Eib pan-europees garantiefonds | 0,3 | 96,4 | 75,1 | 17,8 | 7,6 | |
Herverzekering leverancierskredieten | ‒ 260 | 20 | 0 | 0 | 0 | |
Informatiehuishouding: de basis op orde | 52 | 54,2 | 55,3 | 58,4 | 58,4 | |
Kwijtschelden private schulden ouders in wsnp/msnp | 55,8 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kwijtschelding private schulden toeslagengedupeerden | 80 | 233,6 | 0 | 0 | 0 | |
Loonbijstelling | 68,6 | 67,1 | 64,5 | 64 | 63,2 | |
Overboeking bcf tweede tranche woningbouwimpuls | 38,3 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overboeking derving ontvangsten kot toeslagengedupeerden | ‒ 38,6 | ‒ 19,3 | 0 | 0 | 0 | |
Vergroten menselijke maat | 42 | 112 | 137 | 23,3 | 23,4 | |
Diversen | 127,4 | 67 | 66,3 | 65 | 56,1 | |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | ||||||
Kapitaalinjectie invest-nl | 0 | 0 | 0 | 33 | 297 | |
Kasschuif kapitaalinjectie invest international | ‒ 117 | 30 | 0 | 0 | 0 | |
Klm lening | 722,9 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schade-uitkering ekv - niet afgesloten dossiers | 97 | 50 | 25 | 15 | 0 | |
Diversen | 23,7 | 16,5 | 15 | 14 | 11 | |
892,4 | 727,5 | 438,2 | 290,5 | 516,7 | ||
Extrapolatie | 9.439,70 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 1.634,20 | 1.725,70 | 1.144,60 | 1.372,50 | 1.752,00 | |
Stand Miljoenennota 2022 (subtotaal) | 10.850,20 | 10.294,80 | 9.486,00 | 9.636,10 | 9.659,80 | 9.439,70 |
Totaal Internationale samenwerking | 48,7 | 266,4 | 312,8 | 348,1 | 381,2 | 381,2 |
Stand Miljoenennota 2022 | 10.898,90 | 10.561,20 | 9.798,80 | 9.984,20 | 10.041,00 | 9.820,90 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 2.229,00 | 3.061,30 | 3.190,00 | 3.216,40 | 3.502,40 | |
Mee- en tegenvallers | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Belasting- en invorderingsrente (bir) | 98,1 | 207,9 | 40 | 24 | 19 | |
Boetes en schikkingen | 62,9 | ‒ 17 | 0 | 0 | 0 | |
Dividenden staatsdeelnemingen - deelnemingen | ‒ 50 | ‒ 190 | ‒ 145 | 70 | ‒ 65 | |
Kosten vervolging | ‒ 7,8 | ‒ 62,8 | 0 | 0 | 0 | |
Premies exportkredietverzekeringen (ekv) | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Winstafdracht de nederlandsche bank (dnb) | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 214 | |
Diversen | 3,7 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | |
173,9 | ‒ 61 | ‒ 104,1 | 94,9 | ‒ 259,1 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Apparaatsontvangsten | 1,6 | 16,9 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | ‒ 2 | ‒ 5,4 | 4,8 | 3,2 | 0,1 | |
‒ 0,4 | 11,5 | 4,8 | 3,2 | 0,1 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting | ||||||
Invorderingsrente betalingsuitstel corona | 0 | 10 | 50 | 100 | 70 | |
Klm rente-ontvangsten | ‒ 36,9 | ‒ 20,9 | ‒ 22,1 | ‒ 22,9 | ‒ 20,2 | |
Verlenging coronamaatregelen | ‒ 260 | ‒ 83 | ‒ 31,5 | ‒ 14 | ‒ 10 | |
Diversen | 25,3 | 32,3 | ‒ 2,4 | 12,5 | 25,6 | |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | ||||||
Dividenden staatsdeelnemingen - financiële deelnemingen | ‒ 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diversen | 5,6 | 15,6 | 5,9 | 10,2 | ‒ 35,6 | |
‒ 366 | ‒ 46 | ‒ 0,1 | 85,8 | 29,8 | ||
Extrapolatie | 4.248,00 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | ‒ 192,6 | ‒ 95,6 | ‒ 99,3 | 183,9 | ‒ 229,1 | |
Stand Miljoenennota 2022 (subtotaal) | 2.036,40 | 2.965,70 | 3.090,70 | 3.400,40 | 3.273,30 | 4.248,00 |
Totaal Internationale samenwerking | 2,2 | 2 | 2 | 1,9 | 1,7 | 1,6 |
Stand Miljoenennota 2022 | 2.038,60 | 2.967,70 | 3.092,70 | 3.402,20 | 3.275,00 | 4.249,60 |
Uitgaven
Mee- en tegenvallers
Belasting- en invorderingsrente (BIR)
De BIR-uitgaven vallen hoger uit dan eerder geraamd. De hogere uitgaven worden met name veroorzaakt door de verdeelsleutels van de inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen (IB/PVV), die ervoor zorgen dat van de rente-uitgaven IB/PVV een groter deel dan voorheen toegerekend wordt aan begroting IX en een kleiner deel aan de Sociale Fondsen. Daarnaast worden er hogere uitgaven verwacht naar aanleiding van het Sofina-arrest, waarbij te veel geïnde dividendbelasting moet worden terugbetaald (inclusief belasting- en invorderingsrente)(Kamerstuk 35 570, nr. 55).
Beleidsmatige mutaties
Bijstelling BCF
Deze mutatie betreft een bijstelling van de raming van het Btw-compensatiefonds (BCF) op basis van de beschikking van het afgelopen jaar, aangevuld met het vierde kwartaal van het afgelopen jaar en driemaal het voorschot van het eerste kwartaal uit het lopende jaar.
Btw E-commerce
Voor de Europese richtlijn btw E-commerce heeft de Belastingdienst een tijdelijke noodvoorziening (’’het noodspoor’’) uitgewerkt om het wetsvoorstel met ingangsdatum van 1 juli 2021 te kunnen uitvoeren. De totale kosten voor het noodspoor btw E-commerce bedragen naar schatting 55,6 miljoen euro in de jaren 2021 en 2022, conform de eerder gepubliceerde uitvoeringstoets (Kamerstuk 35 527, nr. 14). Daarnaast heeft een herijking van de kosten van het hoofdspoor plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot een opwaartse bijstelling van 4,6 miljoen euro.
Compensatie Toeslagengedupeerden
In de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend Onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zijn verschillende beleidsvoornemens aangekondigd waaronder de forfaitaire € 30.000 regeling. Deze middelen zien dan ook toe op de compensatie van toeslagengedupeerden en de gerelateerde uitvoeringskosten.
Digitale Snelweg Douane
Als gevolg van meerdere Europese wetgevingstrajecten die tot een groei van onder andere de te verwerken aangiften leidt, wordt een ICT-oplossing ontwikkeld onder de noemer Digitale Snelweg Douane (DSD). Dit programma is gericht op het opschalen en robuust maken van de technische infrastructuur en het optimaliseren van transactiesystemen voor de verwachte volumegroei. De financieringsbehoefte tot en met 2026 is geraamd op circa 89 miljoen euro (66 miljoen euro in de jaren 2021-2023 en 7,7 miljoen euro structureel).
Eigen personeel
Zowel bij de Belastingdienst als bij de Douane is in 2021 sprake van onderbezetting. De uitgaven aan eigen personeel vallen daarom naar verwachting lager uit.
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van Financiën.
Externe inhuur
De raming van de uitgaven aan externe inhuur is naar boven bijgesteld. De voornaamste reden is dat er budget beschikbaar is gesteld voor de keten Inning en Invordering om diverse herstelacties omtrent inningsproblematiek aan te pakken (Kamerstuk 30 166, nr. 607).
Herstel niet-KOT gedupeerden
Op 4 december 2020 heeft het kabinet besloten om de compensatieregeling en de opzet/grove schuld (O/GS) tegemoetkoming te verbreden naar andere toeslagen (niet-KOT). Hier zijn middelen voor vrijgemaakt door het kabinet.
Informeren Registratie Fraude Signalering Voorziening (FSV)
Naar aanleiding van de motie Marijnissen (Kamerstukken 35 510, nr. 21) is de Belastingdienst gestart met het informeren van burgers met een FSV-registratie. De opstartkosten hiervan zijn geschat op 25 miljoen euro. Deze kosten zien onder andere toe op een telefoonnummer voor FSV, een FSV-meldpunt en capaciteit om inzageverzoeken af te handelen.
Kapitaalinjectie TenneT Nederland
De staatsdeelneming TenneT heeft de investeringsagenda voor 2021-2030 geactualiseerd. Op basis van de geactualiseerde investeringsagenda is de kapitaalbehoefte voor het Nederlandse deel van TenneT voor de periode 2021-2030 vastgesteld op 4,25 miljard euro. Deze kapitaalbehoefte van het Nederlandse deel van TenneT wordt ingevuld door een voorgenomen storting van de Nederlandse staat. De kapitaalinjectie wordt nu in de begroting verwerkt. Het uitgangspunt is dat de Staat als aandeelhouder pas additioneel kapitaal ter beschikking stelt op het moment dat TenneT dit daadwerkelijk nodig heeft voor het behoud van de kredietwaardigheid. Daarom zal in 2022 door een extern deskundige (in opdracht van de Staat) worden getoetst hoeveel kapitaal nodig is en of de geraamde bedragen aanpassing behoeven. Daarna worden ook de formele overeenkomsten tussen de Staat en TenneT opgesteld en getekend.
Kasschuif compensatie Toeslagengedupeerden
De kasschuif uit de Najaarsnota 2020 wordt op basis van actuele ramingen van het ritme voor herstelbetalingen aan Toeslagengedupeerden beschikbaar gesteld in 2021 en 2022.
Kasschuif herstel toeslagen: brede hulp door gemeenten
In de eerste incidentele suppletoire begroting inzake Herstel Toeslagen is tevens budget beschikbaar gesteld voor onvoorziene uitgaven. Deze zullen worden ingezet voor ondersteuning door gemeenten middels een specifieke uitkering. Hiervan wordt 36,1 miljoen euro kasbudget naar 2022 geschoven.
Kasschuif Informatievoorziening (IV)
In de Voorjaarsnota 2020 heeft IV structurele middelen ontvangen om de basis op orde te krijgen. Uit de daaropvolgende nieuwe meerjarenraming van IV, blijkt dat de ICT-middelen de komende drie jaren in een ander ritme benodigd zi
Kasschuif kindregeling
In de eerste incidentele suppletoire begroting inzake Herstel Toeslagen is budget beschikbaar gesteld voor uitvoering van de kindregeling van gedupeerden van de Toeslagenaffaire. De uitvoering hiervan zal pas in 2022 starten en derhalve wordt 200 miljoen euro kasbudget naar 2022 geschoven.
Kasschuif POK informatiehuishouding
In de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend Onrecht» van 15 januari 2021 heeft het kabinet maatregelen aangekondigd om de informatiehuishouding op orde te brengen. Het budget dat beschikbaar is gesteld voor het verbeteren van de informatiehuishouding van de Belastingdienst is, op basis van verbeterde inzichten over de geplande investeringen en activiteiten in het verwachte kasritme gezet.
Nog onverdeeld
Het is de verwachting dat niet alle resterende middelen op artikel 10 nodig zijn in 2021. Daarom valt 55 miljoen euro aan nog onverdeelde middelen vrij. Deze vrijgevallen middelen komen ten goede aan het generale beeld.
Opschaling ondersteuning aan commissies Toeslagengedupeerden
Sinds februari 2021 is het aantal verzoeken aan en beroepen op de Commissie Werkelijke Schade en de Bezwaarschriftenadvies Commissie (beiden Toeslagenherstel) sterk toegenomen. Daarom vindt opschaling plaats van de personele ondersteuning van deze commissies. Op deze wijze kunnen beide commissies verzoeken en bezwaren sneller beoordelen, waardoor gedupeerden sneller volledig geholpen zijn.
Overig materieel
Dit betreft onder andere middelen voor de pilot Centrum voor Facilitaire Dienstverlening (CFD). In het kader van de ontvlechting wordt toegewerkt naar verzakelijking van de opdrachten tussen de Belastingdienst, Douane en Toeslagen. In 2022 wordt een pilot uitgevoerd waarbij gefactureerd wordt voor facilitaire werkzaamheden en levering van uniforms om te evalueren of dit bijdraagt aan versterking van de sturing van de DG Douane. Deze verrekening op basis van facturatie leidt tot uitgaven op artikel 9 van de Douane.
Storting/onttrekking begrotingsreserve EKV
Vanaf de eerste suppletoire begroting 2020 en verder worden de toevoegingen aan de begrotingsreserve exportkredietverzekeringen (EKV) als uitgaven weergegeven en de onttrekkingen uit de begrotingsreserve als ontvangsten. De raming van de toevoeging aan de begrotingsreserve is gelijk aan de raming van de premieontvangsten (67 miljoen euro). Het toevoegen van de premieontvangsten aan de begrotingsreserve is een uitgave voor de Financiën-begroting.
Diversen
Deze post bestaat uit een som van meerdere mutaties, waaronder de bijdrage van Financiën voor de uitvoering van het UBO-register (Ultimate Beneficial Owners) en de uitvoeringkosten voor het Plan van Aanpak Witwassen.
Technische mutaties
EIB pan-Europees Garantiefonds
De verwachte verliezen voor het pan-Europees Garantiefonds zijn op basis van de laatste informatie van de Europese Investeringsbank (EIB) bijgewerkt. De verwachte verliezen (circa 260 miljoen euro) waren in eerste instantie volledig in 2020 geraamd, omdat nog onduidelijk was hoe de verliezen zich zouden ontwikkelen. Eind 2020 werd duidelijk dat deze verliezen zich niet in 2020 voor gingen doen. De verwachte verliezen zijn nu verdeeld over meerdere jaren, waarvan een gedeelte (circa 50 miljoen euro) na 2026 verwacht wordt.
Herverzekering leverancierskredieten
De coronamaatregel Herverzekering Leverancierskredieten eindigt op 1 juli 2021. De geraamde schades worden derhalve in 2021 en 2022 naar beneden bijgesteld.
Informatiehuishouding: de basis op orde
In de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend Onrecht» van 15 januari 2021 heeft het kabinet maatregelen aangekondigd om de informatiehuishouding op orde te brengen, zowel intern als extern. Dit betreft onder andere de middelen voor de uitvoering van de Wet Open Overheid (WOO).
Kwijtschelden private schulden ouders in WSNP/MSNP
Een gedeelte van de compensatiegerechtigde gedupeerden zit op dit moment in een minnelijke schuldregeling (MSNP) of een schuldregeling in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijk Personen (WSNP). Voor deze ouders worden de private schulden kwijtgescholden. De programmakosten bedragen circa 55,8 miljoen euro. Daarnaast zijn met het compenseren van deze schulden naar verwachting circa 0,6 miljoen euro aan uitvoeringskosten voor Toeslagen gemoeid.
Kwijtschelding private schulden Toeslagengedupeerden
Ten behoeve van de voorgenomen kwijtschelding van private schulden van toeslagengedupeerden wordt additioneel meerjarig 283,6 miljoen euro beschikbaar gesteld. Bij de derde incidentele suppletoire begroting inzake Kwijtschelding private schulden Toeslagengedupeerden in WSNP/MSNP-trajecten is voor de compensatie van WSNP- en MSNP-schulden reeds 55,8 miljoen euro beschikbaar gesteld. In totaal is voor de compensatie van private schulden dus 339,4 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Loonbijstelling
De tranche 2021 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Financiën.
Overboeking BCF tweede tranche Woningbouwimpuls
Voor Woningbouw Impuls (WBI) is de tweede tranche van circa 225 miljoen euro aan specifieke uitkeringen uitgekeerd en daarnaast 38,3 miljoen euro afgedragen aan het BTW-compensatiefonds.
Overboeking derving ontvangsten KOT Toeslagengedupeerden
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) scheldt, als onderdeel van het kwijtschelden van publieke schulden, de openstaande Kinderopvangtoeslag- en Kindgebonden budgetschulden van KOT-gedupeerden kwijt. Dit resulteert in een derving op de SZW-begroting. De eerder beschikbaar gestelde middelen voor de Toeslagenherstelactie bevatten reeds cumulatief 57,9 miljoen euro ter dekking van dervingen op openstaande vorderingen kinderopvangtoeslag. Deze middelen staan nog op de begroting van Financiën en worden nu overgeheveld ter compensatie van een deel van de verwachte dervingen op de SZW-begroting.
Vergroten Menselijke Maat
In de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend Onrecht» van 15 januari 2021 heeft het kabinet maatregelen aangekondigd om de dienstverlening op orde te brengen. Hiervoor is structureel 139 miljoen euro voor de Belastingdienst (en Toeslagen) beschikbaar gesteld. Op basis van uitgewerkte plannen zijn de middelen tot en met 2023 naar de betreffende artikelen overgeheveld en deels structureel. Bij de Belastingdienst betreft dit middelen voor het programma Herstellen, Verbeteren, Borgen (HVB), het uitbreiden van het huidige Stella-proces, het uitbreiden van mogelijkheden tot persoonlijk contact met de Belastingdienst, het versterken van de kwaliteit van de dienstverlening via de Belastingtelefoon, het oprichten van het transformatiebureau, meer medewerkers bij Bezwaar en Beroep en er wordt een loket rechtsstatelijkheid bij de ingericht waar medewerkers met signalen en meldingen terecht kunnen van mogelijke hardheid van regelgeving en werkwijzen die tot onwenselijke situaties voor burgers (en bedrijven) leiden. Directoraat-generaal Toeslagen heeft budget ontvangen om de persoonsgerichte dienstverlening te versterken vanuit signalen en analyse, en het versterken van de regie op de burgerprocessen in de hele keten.
Diversen
Deze post bestaat uit diverse mutaties. De tranche 2021 van de prijsbijstelling is toegevoegd aan de begroting. Verder bestaat de post uit een aantal overboekingen van en naar andere departementen en desalderingen.
Kapitaalinjectie Invest-NL (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
In 2020 is 330 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een kapitaalinjectie in Invest-NL. Deze middelen zijn achteraf niet nodig geweest in 2020, omdat er minder leningen zijn verstrekt dan begroot. Om het ter beschikking gestelde kapitaal van 1,7 miljard euro voor Invest-NL in stand te houden wordt 330 miljoen doorgeschoven naar 2024 en 2025.
Kasschuif kapitaalinjectie Invest-International (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
De reeks voor de kapitaalinjectie Invest-International is als gevolg van de vertraging in de oprichting van Invest-International geactualiseerd. Middels deze kasschuif wordt in totaal 117 miljoen doorgeschoven naar 2022 (30 miljoen euro) en 2026 (87 miljoen euro). De totale kapitaalinjectie blijft inclusief deze kasschuif gelijk aan 833 miljoen euro.
KLM lening (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
KLM heeft in 2020 in totaal 277,1 miljoen euro getrokken uit de door Staat verstrekte lening van maximaal 1 miljard euro. De resterende 723 miljoen euro is overgeheveld naar 2021.
Schade-uitkering EKV - niet afgesloten dossiers (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
De raming voor de schade-uitkering exportkredietverzekeringen (EKV) is opgehoogd aan de hand van niet definitieve schades uit 2020 voor het bedrijf IHC (87 miljoen euro) en 10 miljoen euro aan nieuw geopende schadezaken. Deze geopende schadezaken hebben impact op de schaderamingen voor de jaren na 2021.
Diversen (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
Deze post bestaat uit een som van meerdere mutaties, waaronder de verwachte juridische en uitvoeringskosten en de proceskosten omtrent de rechtszaak van de onteigening van SNS REAAL.
Niet-belastingontvangsten
Mee- en tegenvallers
Belasting- en invorderingsrente (BIR)
Dit betreft een positieve ramingsbijstelling van de BIR-ontvangsten als gevolg van wijzigingen in de verdeelsleutels van de inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen (IB/PVV), die ervoor zorgen dat van de renteontvangsten IB/PVV een groter deel ten gunste komt aan de Financiënbegroting. Daarnaast vallen de ontvangsten op basis van de realisaties naar verwachting hoger uit in 2021.
Boetes en schikkingen
Dit betreft een positieve ramingsbijstelling in 2021 als gevolg van wijzigingen in de verdeelsleutels van de inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen (IB/PVV), waardoor het aandeel van de Financiënbegroting in de boeteontvangsten hoger wordt en het aandeel van de Sociale Fondsen kleiner. In 2022 wordt een tegenvaller verwacht vanwege de doorwerking van de gevolgen van de coronacrisis in de boeteontvangsten.
Dividenden staatsdeelnemingen – deelnemingen
De verwachte dividenden staatsdeelnemingen worden naar de laatste inzichten aangepast en blijven onzeker door de coronacrisis.
Kosten vervolging
Er worden in 2021 en 2022 minder ontvangsten geraamd als gevolg van de herstelactie vervolgingskosten. Uit onderzoek van de Nationale Ombudsman is gebleken dat de Belastingdienst ten onrechte vervolgingskosten in rekening heeft gebracht. Momenteel voert de Belastingdienst een herstelactie uit om de gedupeerden hiervoor te compenseren. Naast deze derving is de meerjarenraming van de verwachte ontvangsten uit hoofde van kosten vervolging geactualiseerd en wordt in 2022 een tegenvaller verwacht vanwege de doorwerking van de gevolgen van de coronacrisis in de doorbelasting kosten vervolging.
Premies exportkredietverzekeringen (EKV)
De premie-ontvangsten voor EKV zijn opwaarts bijgesteld op basis van de laatste informatie inzake een afgesloten projectfinanciering. De verwachting is dat deze projectfinanciering in 2021 betaald zal worden.
Winstafdracht de Nederlandsche Bank
De meerjarenraming van de winstafdracht DNB wordt op nihil gesteld. De Nederlandsche Bank (DNB) krijgt volgens de laatste raming te kampen met verliezen en oplopende risico's, als gevolg van (verwachte) ontwikkelingen in de rente en het ECB-beleid (zoals het coronacrisis gerelateerde inkoopprogramma Pandemic Emergency Purchase Programme (PEPP) en financieringsprogramma's voor banken Targeted Longer-term Refinancing Operations (TLTRO)). Op dit moment overstijgen de totale risico's de totale buffers, waardoor er sprake is van een buffertekort. Zolang sprake is van een buffertekort wordt door DNB op basis van het kapitaalbeleid (met uitzondering van de compensatie voor het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM)) geen dividend uitgekeerd aan de Staat.
Diversen
Deze post bestaat uit een som van meerdere mutaties, waaronder een onttrekking uit de begrotingsreserve van de EKV voor de geraamde uitvoeringskosten van Atradius (0,9 miljoen euro). Een onttrekking uit de begrotingsreserve is een ontvangst voor de Financiën-begroting. Daarnaast wordt in 2021 op de EKV-polissen voor 1999 een meevaller geraamd van circa 0,8 miljoen euro.
Beleidsmatige mutaties
Apparaatsontvangsten
In het kader van de ontvlechting wordt toegewerkt naar verzakelijking van de opdrachten tussen de Belastingdienst, Douane en Toeslagen. In 2022 wordt een pilot uitgevoerd waarbij gefactureerd wordt voor facilitaire werkzaamheden en levering van uniforms om te evalueren of dit bijdraagt aan versterking van de sturing van de DG Douane. Deze verrekening op basis van facturatie leidt tot ontvangsten op artikel 1 van de Belastingdienst (en uitgaven op artikel 9 Douane).
Diversen
Dit betreft de ontvangstenderving op de niet-belastingontvangsten als gevolg van het kwijtschelden van de relevante belastingschulden van KOT-gedupeerden, bestaande uit kosten vervolging, belastingrente en de verwachte boetes.
Technische mutaties
Invorderingsrente betalingsuitstel corona
In verband met de effecten van corona kunnen ondernemers tot 1 oktober 2021 betalingsuitstel krijgen bij de Belastingdienst. Vanaf 1 juli 2022 krijgen ondernemers vijf jaar de tijd dit verleende uitstel stapsgewijs af te bouwen. Hierbij loopt de hoogte van het invorderingsrentepercentage stapsgewijs naar 4 procent in 2024. Op basis van het huidige geschatte afbouwpad van het betalingsuitstel leidt dit tot een verwachte ontvangstenreeks aan invorderingsrente. Dit levert een verwachte ontvangst op de invorderingsrente van cumulatief 420 miljoen euro in de jaren 2022 ‒ 2027.
KLM rente-ontvangsten
De rente-ontvangsten voor de door de Staat verstrekte lening aan KLM worden ontvangen op basis van een gebroken boekjaar. KLM heeft in 2020 ook minder getrokken uit de directe lening dan initieel voorzien. De raming wordt op beide punten aangepast.
Verlenging coronamaatregelen
Vanwege het verloop van de coronacrisis heeft het kabinet de duur van het uitstel van betaling verlengd. Het uitstel van betaling van nieuw opkomende betalingsverplichtingen loopt nu tot 1 oktober 2021. Dit betekent dat ondernemers vanaf 1 oktober 2021 de betaling van hun nieuw opkomende belastingverplichtingen hervatten. Deze verlenging werkt door in lagere verwachte ontvangsten van boetes en de doorbelasting van de vervolgingskosten, omdat de Belastingdienst aan veel belastingplichtigen uitstel van betaling verleent en de invordering tot die tijd opschort. In de Kamerbrief over het steun- en herstelpakket van eind mei 2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 314) heeft het kabinet aangekondigd de invorderingsrente stapsgewijs te verhogen in plaats van deze in één keer te laten terugveren naar 4 procent. Sinds 23 maart 2020 is het percentage invorderingsrente op vrijwel nihil (0,01 procent) gesteld. Hierdoor worden ondernemers niet geconfronteerd met hoge rentelasten over hun belastingschulden. Dit levert een derving op bij de reeds begrote ontvangsten invorderingsrente van cumulatief 104 miljoen euro in de periode 2022-2026.
Diversen
Deze post bestaat uit een som van meerdere mutaties. De premieontvangsten voor de door de Staat verstrekte garantie aan KLM worden ontvangen op basis van een gebroken boekjaar. De raming van de verwachte premieontvangsten wordt hierop aangepast. Daarnaast bestaat deze post uit een aantal desalderingen.
Dividenden staatdeelnemingen - financiële deelnemingen (niet relevant voor het uitgavenplafond)
De nieuwste winstramingen van de staatsdeelnemingen leiden tot een lagere dividendraming. De dividenduitkeringen van financiële instellingen zijn tot 31 december 2020, op aanbeveling van de ECB, uitgesteld.
Diversen (niet-relevant voor het uitgavenplafond)
Deze post bestaat uit een som van meerdere mutaties, waaronder het crisisgerelateerde deel van de DNB-winstafdrachten. Daarnaast heeft de Staat eind december 2020 7,75 miljoen euro van het ESM ontvangen vanwege het eindigen van de kortingsperiode van Slowakije. Deze ontvangst is begroot in 2021 en dient derhalve gecorrigeerd te worden.