Base description which applies to whole site

Infrastructuur en Waterstaat (incl. MF en DF)

XII, LV EN LXV INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, MOBILITEITSFONDS EN DELTAFONDS

In miljoenen euro's (excl. HGIS)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

       

Stand Miljoenennota 2023

12.136

12.907

21.735

13.305

12.137

11.647

Oekraïne (-)

0

0

0

0

0

0

Corona (-)

1.084

179

13

0

0

0

Omvorming ProRail tot ZBO

0

0

8.318

0

0

0

Totale stand excl. corona en omvorming ProRail

11.052

12.728

13.404

13.305

12.137

11.647

       

Infrastructuur en Waterstaat

      

w.v. Bijdrage vervoerregio's

1.006

991

991

992

992

992

w.v. Apparaat

415

398

392

376

372

345

w.v. Overig

1.036

1.177

1.139

1.041

957

913

       

Mobiliteitsfonds

      

w.v. Hoofdwegennet

3.238

3.137

3.861

3.739

3.075

2.790

w.v. Spoorwegen

2.470

2.490

2.350

2.135

1.865

1.885

w.v. Hoofdvaarwegennet

1.463

1.346

1.431

1.434

1.446

935

w.v. Reserveringen

73

1.097

1.210

1.546

1.560

1.795

w.v. overig

235

347

322

418

518

582

       

Deltafonds

      

w.v. Waterveiligheid

378

489

574

466

420

254

w.v. Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

258

372

328

407

186

137

w.v. Netwerkgebonden kosten

86

385

413

435

428

611

w.v. Overig

393

499

392

316

318

410

       

Algemeen

Op totaalniveau23wordt zichtbaar dat de begroting van IenW inclusief Deltafonds en Mobiliteitsfonds de komende jaren (2023-2025) toeneemt en dat na 2026 en 2027 een daling zichtbaar is. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de coalitieakkoordmiddelen voor instandhouding tot en met 2025 zijn toegevoegd. De middelen voor 2026 en verder zijn gereserveerd op de Aanvullende Post.

Infrastructuur en Waterstaat

Bijdrage vervoerregio's

De bijdrage aan de samenwerkingsverbanden Vervoerregio Amsterdam en Metropool-regio Rotterdam Den Haag is min of meer constant op circa 1 miljard euro.

Apparaat

Het apparaatsbudget daalt de komende jaren van circa 400 miljoen euro naar circa 350 miljoen euro. Dit komt met name door lagere uitgaven aan externe inhuur, maar ook aan eigen personeel. De budgetten voor materiële uitgaven zijn min of meer constant.

Overig

De overige beleidsbudgetten (in totaal 24 artikelen met gemiddelde grootte van 30-100 miljoen euro) dalen over de jaren heen met circa 200 miljoen euro. Deze daling komt voornamelijk doordat op het artikel Wegen en verkeersveiligheid incidenteel middelen voor het klimaatakkoord staan met een aflopend ritme.

Mobiliteitsfonds

Hoofdwegennet

De fluctuaties over de jaren hangen samen met de planning van de uitgaven van diverse aanlegprojecten (zowel realisatie als verkenningen en planuitwerkingen). Het hogere beschikbare bedrag in 2024 komt met name door het kasritme van de DBFM-contracten A16 Rotterdam en A24 Blankenburgtunnelverbinding. Daarnaast worden hogere uitgaven verwacht met name op de projecten A27/A12 Ring Utrecht en A4 Haaglanden - N14. De lagere uitgaven na 2025 worden verklaard omdat tot en met 2025 de volledige coalitieakkoordmiddelen aan dit artikel zijn toegevoegd. De middelen voor 2026 en verder staan voor het grootste deel nog gereserveerd op de Aanvullende Post.

Spoorwegen

De daling van het budget van circa 2,5 miljard euro naar 1,9 miljard euro komt omdat tot en met 2025 de volledige coalitieakkoordmiddelen aan dit artikel zijn toegevoegd. De middelen voor 2026 en verder staan voor het grootste deel nog gereserveerd op de Aanvullende Post.

Hoofdvaarwegennet

De uitgaven zijn tot en met 2026 constant op circa 1,4 miljard euro. Deze hogere bedragen worden veroorzaakt door de toevoeging van de coalitieakkoordmiddelen tot en met 2025 en in 2026 het hogere bedrag dat beschikbaar is voor het project Wind op Zee ten behoeve van het waarborgen van de veiligheid voor de zeescheepvaart. De lagere uitgaven in 2027 worden verklaard omdat tot en met 2025 de volledige coalitieakkoordmiddelen aan dit artikel zijn toegevoegd. De middelen voor 2026 en veder staan voor het grootste deel nog gereserveerd op de Aanvullende Post.

Reserveringen

Op dit artikel staan de reserveringen en verkenningen binnen het Mobiliteitsfonds. Omdat dit incidentele bedragen zijn fluctueert de totaalstand over de jaren heen.

Overig

Deze post bevat de overige uitgaven binnen het Mobiliteitsfonds, bijv. voor grote projecten. De stijging over de jaren heen is gerelateerd aan het kasritme van het programma hoogfrequentspoor.

Deltafonds

Waterveiligheid

Het verloop van de jaarlijkse uitgaven en ontvangsten hangt samen met de planning van de diverse aanlegprojecten (zowel realisatie als verkenningen en planuitwerkingen). De daling in 2027 komt onder andere door een lagere programmering van het hoogwaterbeschermingsprogramma waterschapsprojecten.

Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

De lagere uitgaven na 2025 worden verklaard omdat tot en met 2025 de volledige coalitieakkoordmiddelen aan dit artikel zijn toegevoegd. De middelen voor 2026 en veder staan voor het grootste deel nog gereserveerd op de Aanvullende Post.

Netwerkgebonden kosten

De uitgaven zijn min of meer constant rond de 400 miljoen euro. De hogere uitgaven in 2027 komen door een verhoogde investeringsruimte in dat jaar.

Overig

Deze post bevat o.a. grote projecten, de apparaatsuitgaven en specifieke projecten (bijv. project Afsluitdijk) en de investeringsruimte.

23

Voor het horizontale beeld is naast de uitgaven voor corona gecorrigeerd voor de omvorming van ProRail tot ZBO. Deze omvorming is budgettair neutraal, maar zorgt zonder correctie voor fors hogere uitgaven in 2024.

Licence