In miljoenen euro's (excl. HGIS) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2022 | 9.760,7 | 9.792,2 | 10.086,3 | 10.448,8 | 10.599,9 | |
mutaties t/m Voorjaarsnota 2022 | 546,3 | 796,8 | 943,4 | 1.094,2 | 1.157,6 | 12.059,9 |
Stand Voorjaarsnota 2022 | 10.307,0 | 10.589,0 | 11.029,7 | 11.543,0 | 11.757,5 | 12.059,9 |
Mutaties besluitvorming Miljoenennota | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Technische Mutaties Miljoenennota | 97,7 | ‒ 192,5 | ‒ 125,0 | ‒ 125,0 | ‒ 126,4 | ‒ 126,3 |
EU-afdrachten - Technische aanpassing 2022 | 94,1 | 54,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
EU-afdrachten - Draft Amending Budget 4 | ‒ 118,4 | ‒ 247,3 | ‒ 125,0 | ‒ 125,0 | ‒ 126,4 | ‒ 126,3 |
TEM-nabetaling | 122,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Dekking TEM-nabetaling vanuit de aanvullende post | ‒ 96,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overboeking aanvullende post i.v.m. TEM-nabetaling | 96,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Niet-plafondrelevant | 62,4 | 73,8 | 33,7 | 13,5 | 49,1 | 146,5 |
Actualisatie invoerrechten | 62,4 | 73,8 | 33,7 | 13,5 | 49,1 | 146,5 |
Stand Miljoenennota 2023 | 10.467,1 | 10.470,4 | 10.938,3 | 11.431,6 | 11.680,2 | 12.080,0 |
In miljoenen euro's (excl. HGIS) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2022 | 868,7 | 886,0 | 903,8 | 921,8 | 940,3 | |
mutaties t/m Voorjaarsnota 2022 | 278,5 | 1.804,2 | 1.690,7 | 1.122,2 | 1.488,0 | 1.348,5 |
Stand Voorjaarsnota 2022 (incl. extrapolatie) | 1.147,1 | 2.690,3 | 2.594,5 | 2.044,0 | 2.428,3 | 1.348,5 |
Mutaties Besluitvorming Miljoenennota | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Technische Mutaties Miljoenennota | 40,8 | 18,5 | 8,4 | 3,4 | 12,3 | 36,6 |
Perceptiekostenvergoeding | 40,8 | 18,5 | 8,4 | 3,4 | 12,3 | 36,6 |
Stand Miljoenennota 2023 | 1.187,9 | 2.708,7 | 2.602,9 | 2.047,4 | 2.440,5 | 1.385,1 |
Uitgaven
mutaties t/m Voorjaarsnota 2022
Bij de voorjaarsnota 2022 hebben zich alleen technische mutaties voorgedaan, in de vorm van bijstellingen door het BNI, actualisatie van EU-afdrachten en invoerrechten, en een bijstelling op de geraamde ontvangsten van het Europese Herstelfonds (RRF). Zie de voorjaarsnota 2022 voor verdere toelichting.
Technische Mutaties Miljoenennota
EU-afdrachten
De jaarlijkse technische aanpassing van de Commissie heeft gevolgen voor de raming van de bni-afdracht. Door de inzet van het Single Margin Instrument worden de betalingen die vorig jaar onder het plafond niet zijn ingezet toegevoegd aan de plafonds voor 2022 en 2023. Daarnaast worden de speciale instrumenten en de boete-opbrengsten geactualiseerd. Tevens heeft de Europese Commissie haar jaarlijkse Lenteraming (Spring Forecast) met meest recente economische ontwikkeling voor bni, btw, invoerrechten en plasticafdrachten gepubliceerd. Deze is verwerkt in Draft Amending Budget 4 (DAB 4) en levert een per saldo meevaller op voor Nederland.
TEM-nabetaling
Er is een tweede Traditionele Eigen Middelen (TEM)-nabetaling van 122 miljoen euro in 2022 gedaan naar aanleiding van de inspectie over de TEM boekhouding. Deze middelen zijn na aftrek van perceptiekostenvergoeding overgeheveld vanaf de reservering op de aanvullende post naar de BZ begroting.
Niet plafondrelevant
Actualisatie invoerrechten
Bij de invoerrechten treedt er gedurende het jaar onbedoeld een saldo-effect op, omdat aan de inkomsten- en uitgavenkant een andere raming wordt gebruikt, respectievelijk de raming van het ministerie van Financiën en de raming van de Europese Commissie. Er wordt drie keer per jaar een actualisatie geboekt op de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding om te corrigeren voor dit saldo-effect.
Niet-belastingontvangsten
Technische Mutaties Miljoenennota
Perceptiekostenvergoeding
Nederland ontvangt 20 procent van de bruto af te dragen nabetalingen aan traditionele eigen middelen (TEM) als perceptiekostenvergoeding.