In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 15.229 | 11.375 | 10.291 | 9.741 | 9.174 | 9.123 |
Besluitvorming | ‒ 163 | 140 | 39 | 50 | 24 | 23 |
EIB Oekraïne | 52 | |||||
Aanpassing BIR Raming | 2 | 7 | 8 | 8 | 9 | 9 |
Klimaatbesluitvorming | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | |
Kapitaalinjectie Tennet | ‒ 220 | |||||
Alleenverdienersproblematiek | 8 | 8 | ||||
AP overboeking Toeslagenherstel | 88 | 24 | 30 | |||
Klimaatuitvoeringskosten | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Overheveling AP, bijdrage aan medeoverheden | 30 | 5 | ||||
Overige besluitvorming | 3 | 11 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Mee- en tegenvallers | ‒ 149 | 0 | 0 | 0 | ||
ICT opdrachten | ‒ 20 | |||||
Vrijval artikel 10 | ‒ 31 | |||||
Apparaatsuitgaven Belastingdienst | ‒ 94 | |||||
Overige mee- en tegenvallers | ‒ 4 | 0 | 0 | 0 | ||
Kasschuiven | ‒ 328 | 61 | 90 | 136 | 41 | |
Kasschuiven Toeslagenherstel bij NvW | ‒ 47 | ‒ 86 | 43 | 56 | 35 | |
Kasschuif incidentele arbeidsvoorwaardenruimte | ‒ 72 | 72 | ||||
Kasschuiven Toeslagenherstel | ‒ 191 | 77 | 48 | 66 | ||
Overige kasschuiven | ‒ 18 | ‒ 2 | 14 | 6 | ||
Overboekingen met andere begrotingen | 34 | ‒ 28 | ‒ 25 | ‒ 18 | 352 | 79 |
Wereldbank wisselkoers wijziging | 7 | 9 | ||||
Financieringssystematiek bijdrage aan Btw-compensatiefonds | 96 | 96 | ||||
Wereldbank | ‒ 47 | ‒ 38 | ‒ 30 | 250 | ‒ 21 | |
Overige overboekingen met andere begrotingen | 27 | 10 | 13 | 12 | 6 | 4 |
Desalderingen | 84 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Gunstige realisaties NBO | 60 | |||||
Overige desalderingen | 24 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Technisch | 237 | 252 | 252 | 157 | 158 | 158 |
Bijstelling BCF | 237 | 252 | 252 | 157 | 158 | 158 |
Overig technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-plafondrelevant | ‒ 98 | 27 | ‒ 6 | ‒ 10 | 87 | |
Kasschuif SNS Schadeloosstelling | ‒ 18 | 7 | 0 | 0 | 10 | |
Kasschuif Invest NL | ‒ 80 | 3 | 77 | |||
Kasschuif Invest International | 20 | ‒ 6 | ‒ 14 | |||
Stand Miljoenennota | 14.846 | 11.827 | 10.652 | 10.064 | 9.845 | 9.393 |
In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 2.742 | 4.615 | 2.969 | 2.927 | 2.922 | 2.822 |
Besluitvorming | 15 | ‒ 55 | ‒ 43 | ‒ 37 | 91 | ‒ 5 |
Aanpassing BIR raming | 15 | 50 | 32 | 39 | 91 | ‒ 5 |
Dividenden staatsdeelnemingen | 115 | ‒ 75 | ‒ 75 | |||
Kapitaalinjectie Tennet | ‒ 220 | |||||
Mee- en tegenvallers | 106 | |||||
Meevaller belasting- en invorderingsrente | 100 | |||||
Overige mee- en tegenvallers | 6 | |||||
Kasschuiven | 13 | ‒ 13 | ||||
Kasschuif Herstelproject invorderingsrente | 13 | ‒ 13 | ||||
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 1 | |||||
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 1 | |||||
Desalderingen | 84 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Desalderingen | 84 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Niet-plafondrelevant | 666 | |||||
Verkoop vermogenstitels | 666 | |||||
Stand Miljoenennota | 3.625 | 4.548 | 2.936 | 2.901 | 3.023 | 2.827 |
Uitgaven
Besluitvorming
EIB Oekraïne
De European Investment Bank (EIB) heeft alle aandeelhouders verzocht om deel te nemen aan het EU For Ukraine Trust Fund (EU4U), zodat de steun aan Oekraïne kan blijven doorlopen. Met het EU4U initiatief van de EIB wordt beoogd om in 2023 en 2024 projecten te ondersteunen ten behoeve van de wederopbouw van de kritieke infrastructuur (o.a. energiesystemen, (spoor)wegen, watervoorziening en digitale infrastructuur) en huisvesting (o.a. scholen, ziekenhuizen en huisvesting van ontheemden) in Oekraïne. De geselecteerde projecten sluiten aan op de meest urgente behoeften van Oekraïne zoals geïdentificeerd in de Rapid Damage and Needs Assessment 2 (RDNA2) van de Wereldbank. Nederland zal 52 miljoen euro aan dit EIB-initiatief bijdragen.
Aanpassing BIR Raming
In het voorjaar is de raming van de belasting- en invorderingsrente meerjarig herijkt, mede als gevolg van de doorwerking van de renteverhogingen door de ECB op de belasting- en invorderingsrente. Er is toen besloten om de bestaande wettelijke systematiek aan te passen. De precieze budgettaire gevolgen van de aangepaste BIR-systematiek zijn verder doorgerekend.
Klimaatbesluitvorming
Bij de Voorjaarsnota 2023 is een integraal klimaatpakket gepresenteerd. Dit betreft de overheveling van middelen beschikbaar voor het Klimaatfonds naar de begroting van Financiën. In totaal is dit 2 miljoen euro tot en met 2030. Dit zijn middelen voor onderzoek naar het Nationaal Emissieplafond voor Effort Sharing Regulation (ESR) sectoren. Dit wordt nader toegelicht in het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024 dat gelijktijdig met deze Miljoenennota verschijnt.
Kapitaalinjectie TenneT
Na validatie door een extern adviseur wordt de kapitaalinjectie 2023 voor TenneT naar beneden bijgesteld (220 miljoen euro). Deze bijstelling is het gevolg van de toekenning van financieringsvoordelen van TenneT Holding aan TenneT Nederland. Daarmee is de kapitaalbehoefte voor de Nederlandse activiteiten in 2023 lager dan eerder geraamd.
Alleenverdienersproblematiek
Er wordt gewerkt aan een structurele oplossing via de fiscaliteit ter compensatie van de eenverdieners die een inkomen hebben onder bijstandsniveau door samenloop van fiscaliteit, sociale zekerheid en toeslagen. In totaal is voor de uitvoeringskosten hiervan 15 miljoen euro gereserveerd voor 2027 en 2028.
AP overboeking Toeslagenherstel
Bij Nota van Wijziging op de 1e suppletoire begroting van Financiën19 is een aantal kasschuiven gedaan en zijn er middelen van de AP overgeheveld. Deze zijn bedoeld om middelen beschikbaar te maken voor de alternatieve schaderoute. Deze mutaties zijn samen met de 1e suppletoire begroting goedgekeurd. Omdat hier een overzicht wordt gegeven van de wijzigingen ten opzichte van de Voorjaarsnota en de Nota van Wijziging is gepubliceerd na de Voorjaarsnota, geven we deze mutaties hier wel weer.
Klimaatuitvoeringskosten
Voor de aanpassing van de tarieven energiebelasting en voor het afschaffen van de vrijstellingen in kolenbelasting voor duaal verbruik en in energiebelasting voor non-energetisch verbruik van aardgas worden uitvoeringskosten vrijgemaakt vanuit het Klimaatfonds voor de Belastingdienst.
Overheveling AP, bijdrage aan medeoverheden
Voor het schuldhulpverleningsaanbod voor jongeren onder de kindregeling (motie Kat) wordt 34,5 miljoen euro overgeheveld vanuit de reservering voor de hersteloperatie toeslagen op de Aanvullende Post.
Overige besluitvorming
Betreft en combinatie van verschillende overhevelingen van de Aanvullende Post, waaronder het overhevelen van LPO voor het bestedingsplan Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen (POK) en uitvoeringskosten voor het beperken van de fiscale '30%-regeling'.
Mee- en tegenvallers
ICT-opdrachten
De uitgaven aan ICT opdrachten van de Belastingdienst vallen lager uit dan verwacht. Dit wordt veroorzaakt door onderbesteding op investeringen.
Vrijval artikel 10
Niet alle middelen van artikel 10 Nog onverdeeld zijn in 2023 benodigd. Deze nog onverdeelde middelen vallen daarom vrij.
Apparaatsuitgaven Belastingdienst
De kabinetsbijdrage voor stijgende loonkosten was hoger dan de daadwerkelijke stijging van de loonkosten. Hierdoor ontstaat vrijval in het budget voor de apparaatsuitgaven van de Belastingdienst.
Overige mee- en tegenvallers
Dit omvat een vrijval van budget op apparaatskosten.
Kasschuiven
Kasschuiven Toeslagenherstel bij NvW
Bij Nota van Wijziging op de 1e suppletoire begroting van Financiën20 is een aantal kasschuiven gedaan en zijn er middelen van de AP overgeheveld. Deze zijn bedoeld om middelen beschikbaar te maken voor de alternatieve schaderoute. Deze mutaties zijn samen met de 1e suppletoire begroting goedgekeurd. Omdat hier een overzicht wordt gegeven van de wijzigingen ten opzichte van de Voorjaarsnota en de Nota van Wijziging is gepubliceerd na de Voorjaarsnota, geven we deze mutaties hier wel weer.
Kasschuif incidentele arbeidsvoorwaardenruimte
De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het incidentele verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024.
Kasschuiven Toeslagenherstel
Er wordt een aantal kasschuiven doorgevoerd om middelen voor de hersteloperatie toeslagen in het gewenste meerjarenritme te plaatsen. Circa 191 miljoen euro wordt vanuit 2023 naar latere jaren geschoven. Verschillende initieel in 2023 geplande werkzaamheden verschuiven deels naar latere jaren, de belangrijkste zijn:
– Circa 72,1 miljoen euro. van het budget in 2023 voor de ex-partnerregeling schuift door naar latere jaren om het ritme in de begroting aan te laten sluiten bij het verwachte moment van uitbetaling.
– 45,3 miljoen euro van het budget in 2023 voor de regeling voor benadeelden rondom de huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget (HZK) schuift door naar latere jaren om het ritme in de begroting aan te laten sluiten bij het verwachte moment van uitbetaling.
In lijn daarmee wordt 66,9 miljoen euro van het budget voor personele en materiele uitgaven door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) doorgeschoven naar latere jaren.
Overige kasschuiven
Dit is een verzameling van verschillende kleine kasschuiven die worden gebruikt om middelen in het juiste ritme te zetten.
Overboekingen met andere begrotingen
Wereldbank wisselkoers wijziging
De openstaande betaling voor de Wereldbank is berekend in USD, maar wordt betaald in EUR. Daarom wordt de wisselkoers jaarlijks geactualiseerd.
Financieringssystematiek bijdrage aan Btw-compensatiefonds
Bij Voorjaarsnota 2023 zijn het gemeente- en provinciefonds met structureel 1,1 miljard euro opgehoogd. Van dit bedrag wordt 76 miljoen euro voor gemeenten en 20 miljoen euro voor provincies toegevoegd aan het Btw-compensatiefonds.
Wereldbank
De bijstelling van de uitgaven aan de Wereldbank wordt met name veroorzaakt door een aanpassing van het kasritme van de IDA-bijdragen aan de Wereldbank. Dit vanwege herschikkingen voor de asieltegenvaller. De Net Present Value (stemgewicht) wordt hierbij hetzelfde gehouden.
Overige overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft verschillende overboekingen met andere begrotingen, waarvan het merendeel overboekingen zijn naar het Btw-compensatiefonds.
Desalderingen
Gunstige realisaties NBO
Er is een meevaller op de niet-belastingontvangsten. Met een desaldering vindt een spiegelbeeldige bijstelling plaats van de uitgaven op artikel 10 ter correctie van een te vroeg neerwaarts bijgestelde raming van arbeidsvoorwaardenmiddelen.
Overige desalderingen
Het betreft een desaldering van circa 10 miljoen euro die voor het bestedingsplan van het ministerie van SZW is bestemd voor structurele capaciteit handhaving van de wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Het betreft ook het budget voor kwijtschelden private schulden in verband met het ontvangen van een creditnota van Sociale Banken Nederland (SBN) en rentederving van de niet verhoogde belastingrente.
Technisch
Bijstelling BCF
Deze mutatie betreft een bijstelling van de raming van het Btw-compensatiefonds (BCF) op basis van de beschikking van het afgelopen jaar, betalingen van het vierde kwartaal van het afgelopen jaar en driemaal het voorschot van het eerste kwartaal uit het lopende jaar.
Overig technisch
Enkele technische correcties die per saldo op nul sluiten.
Niet-plafondrelevant
Kasschuif SNS Schadeloosstellingen
In het arrest van 21 april 2023 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan over de vaststelling van de omvang van de schadeloosstelling, voortvloeiend uit de onteigening van SNS REAAL op 1 februari 2013. Met deze uitspraak is de uitspraak van de Ondernemingskamer van 11 februari 2021 definitief geworden en is het proces van uitbetaling van de vastgestelde schadeloosstelling gestart. Het proces van aanvragen, beoordelen en uitbetalen zal enkele maanden in beslag nemen. In het geval van afwijzing kan mogelijk bezwaar en beroep volgen, waardoor nog uitbetaling in latere jaren mogelijk is. Daarom wordt via een kasschuif budget uit 2023 doorgeschoven naar latere jaren.
Kasschuif Invest NL
Om het kasritme aan te laten sluiten op de meerjarenraming van Invest-NL, wordt budget doorgeschoven naar latere jaren, dit vanwege lagere investeringen dan verwacht in 2023. Via deze kasschuif wordt 80 miljoen euro uit 2023 toegevoegd aan het budget in 2026 en 2027. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, er vindt alleen een verschuiving plaats.
Kasschuif Invest International
Om het budget aan te laten sluiten op de kapitaalbehoefte van Invest International, vindt een kasschuif plaats. Via deze kasschuif wordt 19,8 miljoen euro naar voren gehaald en toegevoegd aan het budget in 2024. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, er vindt alleen een verschuiving plaats.
Niet-Belastingontvangsten
Besluitvorming
Aanpassing BIR Raming
Meerjarig wordt er meer invorderingsrente over de coronaschuld verwacht, omdat er minder afstel van betaling wordt verwacht dan waar eerder rekening mee is gehouden (cumulatief 140 miljoen euro). Daarnaast is in het voorjaar de raming van de belasting- en invorderingsrente meerjarig herijkt, mede als gevolg van de doorwerking van de renteverhogingen door de ECB op de belasting- en invorderingsrente. Er is toen besloten om de bestaande wettelijke systematiek aan te passen. De precieze budgettaire gevolgen van de aangepaste BIR-systematiek zijn verder doorgerekend. Deze mutaties zijn het gevolg van deze doorrekening voor de belasting- en invorderingsrentes in het algemeen en voor de coronaschulden.
Dividenden staatsdeelnemingen
De dividendraming wordt bijgesteld aan de meest recente informatie over het verwachte dividend van de staatsdeelnemingen, als gevolg van de huidige marktomstandigheden
Kapitaalinjectie TenneT
Conform afspraak ontvangt de Staat de kapitaalinjectie 2023 aan TenneT in 2024 terug na een eventuele volledige verkoop van TenneT Duitsland. Aangezien na validatie door een extern adviseur de kapitaalstorting voor TenneT in 2023 met 220 miljoen euro naar beneden wordt bijgesteld (zie toelichting onder uitgaven), wordt ook de terugbetaling in 2024 bijgesteld.
Mee- en tegenvallers
Meevaller belasting- en invorderingsrente
In 2023 wordt meer belasting- en invorderingsrente verwacht. Dit komt vooral doordat de belastinginkomsten, met name via de vennootschapsbelasting, waarmee de rente samenhangt, hoger uitvallen dan verwacht. Dit leidt dit jaar tot een incidentele meevaller van 100 miljoen euro.
Overige mee- en tegenvallers
Om onderuitputting te voorkomen later in het lopende jaar worden er budgetten teruggegeven aan het Rijksbeeld. Dit komt o.a. door meevallende loonontwikkeling, onderbesteding op projecten en meevallende apparaatsontvangsten.
Kasschuiven
Kasschuif Herstelproject invorderingsrente
Als gevolg van een later aanvangsmoment van het herstelproject invorderingsrente, schuift een deel van het project en de herstelkosten door van 2023 naar 2024. In verband met een lopende cassatiezaak over het herstel, waarvan de uitspraak in het najaar wordt verwacht, wordt later gestart met het herstelproject.
Overboekingen met andere begrotingen
Conform wettelijke systematiek zou per 1 juli 2023 de belastingrente voor toeslagen stijgen naar 6%. Er is besloten om de belastingrente niet te verhogen en vast te zetten op 4%. Omdat zonder wetswijziging de rente alleen ten gunste van de burger kan worden veranderd, blijft alleen de in rekening te brengen belastingrente op 4% staan. De te vergoeden belastingrente toeslagen zal in 2023 conform de «oude» wettelijke systematiek stijgen naar 6%. Deze asymmetrie resulteert in een rentederving die verrekend wordt door een overboeking met het ministerie van SZW en het ministerie van BZK. Deze asymmetrie stopt vanaf het moment na de wetswijziging (begin 2024).
Desalderingen
Dit betreft met name de desaldering van de belasting- en invorderingsrente ontvangsten op artikel 1 Belastingen. Het betreft ook het budget voor kwijtschelden private schulden in verband met het ontvangen van een creditnota van Sociale Banken Nederland (SBN).
Technisch
Enkele technische correcties die per saldo op nul sluiten.
Niet-plafondrelevant
Verkoop vermogenstitels
De ontvangsten nemen in 2023 met ten minste 666,2 miljoen euro toe. Dit komt door de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat via de beurs en de inkoop van aandelen door ABN AMRO. De ontvangsten betreffen de verkoopopbrengst tot en met mei 2023.
In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 42.053 | 43.960 | 31.580 | 44.388 | 46.080 | 46.170 |
Overboekingen met andere begrotingen | 0 | 0 | 0 | |||
Overboekingen met andere begrotingen | 0 | 0 | 0 | |||
Technisch | ‒ 81 | 583 | 829 | 997 | 1.091 | 1.322 |
Rentelasten kasbeheer | 129 | 371 | 325 | 240 | 183 | 197 |
Rente vaste schuld | ‒ 8 | 216 | 475 | 787 | 993 | 1.201 |
Rente vlottende schuld | ‒ 202 | ‒ 4 | 29 | ‒ 30 | ‒ 85 | ‒ 76 |
Niet-plafondrelevant | 10.021 | 943 | 1.201 | 1.240 | 3.682 | 3.815 |
Mutatie vlottende schuld | 9.527 | |||||
Rentelasten kasbeheer | 218 | 993 | 1.201 | 1.240 | 1.358 | 1.611 |
Mutaties in rekening-courant en deposito | 200 | |||||
Aflossing vaste schuld | 50 | ‒ 51 | 2.324 | 2.204 | ||
Rentederivaten | 26 | 1 | ||||
Stand Miljoenennota | 51.992 | 45.486 | 33.610 | 46.626 | 50.854 | 51.308 |
In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 76.139 | 58.560 | 58.403 | 82.025 | 75.942 | 81.318 |
Technisch | 11 | 11 | 21 | 29 | 36 | 43 |
Rentebaten kasbeheer | 11 | 11 | 21 | 29 | 36 | 43 |
Niet-plafondrelevant | 1.044 | 8.121 | 10.090 | 6.556 | 3.889 | 4.867 |
Mutaties in rekening-courant en deposito | 2.925 | 10.596 | 9.069 | 6.715 | 7.884 | 6.734 |
Aflossingen op leningen | 21 | 19 | 19 | 15 | 7 | 136 |
Mutatie vlottende schuld | ‒ 1.902 | 0 | ||||
Uitgifte vaste schuld | ‒ 2.493 | 1.002 | ‒ 174 | ‒ 4.002 | ‒ 2.003 | |
Stand Miljoenennota | 77.194 | 66.693 | 68.514 | 88.610 | 79.867 | 86.227 |
Uitgaven
Overboekingen met andere begrotingen
LPO bijstelling voor het agentschap, afkomstig van de financiën begroting.
Technisch
Rentelasten kasbeheer
De raming van de rentelasten kasbeheer is hoger dan geraamd bij de Voorjaarsnota 2023. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de MEV-raming van het CPB.
Rente vaste schuld
De rentetarieven, die door het CPB zijn geraamd in de MEV, vallen hoger uit dan geraamd bij Voorjaarsnota 2023, waardoor de verwachte rentelasten voor de nog uit te geven schuld hoger uitvallen. Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. Hierdoor vallen de verwachte rentelasten in 2023 lager uit dan eerder geraamd.
Rente vlottende schuld
De raming van de rentelasten vlottende schuld valt lager uit als gevolg van wijzigingen in de omvang van de kortlopende schuld.
Niet-plafondrelevant
Mutatie vlottende schuld
De omvang van de vlottende schuld daalt naar verwachting met 9,5 miljard euro in het lopende jaar. Dit is het gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar sterk is afgenomen. Een grotere aflossing van de vlottende schuld leidt tot een hogere uitgave. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zoveel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.
Rentelasten kasbeheer
De raming van de rentelasten kasbeheer stijgt als gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.
Mutaties in rekening-courant en deposito
Uit een actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van decentrale overheden blijkt dat deze deelnemers van het schatkistbankieren in 2023 meer middelen opnemen uit de schatkist. Een uitstroom van middelen uit de schatkist betekent een hogere uitgave voor het Rijk.
Aflossing vaste schuld
De raming van de aflossing vaste schuld wijzigt in 2023 en 2024 als gevolg van de inkoop van schuld en een gewijzigde dollarkoers in de MEV-raming van het CPB. De aflossing van de vaste schuld neemt in 2027 en 2028 toe als gevolg van de uitgifte van leningen met een aflosdatum in de betreffende jaren.
Rentederivaten
De rentelasten op de langlopende derivaten zijn naar verwachting 26 miljoen euro hoger in 2023 als gevolg van de gestegen rente.
Niet-Belastingontvangsten
Technisch
Rentebaten kasbeheer
De raming van de rentebaten kasbeheer is hoger dan geraamd bij de Voorjaarsnota. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de MEV-raming van het CPB.
Niet-plafondrelevant
Mutaties in rekening-courant en deposito
Uit een actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen meer middelen storten in de schatkist. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito's stijgt. Voor 2023 is daarnaast de verwachting dat het saldo van RWT’s ook hoger uitvalt dan eerder geraamd.
Aflossingen op leningen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen, die door de agentschappen, rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) en derden in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, hoger uitvallen dan eerder geraamd.
Mutatie vlottende schuld
Als gevolg van het sterk afgenomen kastekort zal de omvang van de vlottende schuld in 2023 naar verwachting niet oplopen maar kleiner worden. Daarom is de mutatie op de vlottende schuld niet langer geraamd als een ontvangst (instroom van middelen als gevolg van extra lenen), maar als een uitgave.
Uitgifte vaste schuld
De raming voor de uitgifte van de vaste schuld is voor het lopende jaar niet gewijzigd t.o.v. de Voorjaarsnota 2023. De meerjarenraming van de uitgifte vaste schuld laat t.o.v. de Voorjaarsnota 2023 een daling zien in 2024 en een sterke toename 2025. Dit is het gevolg van de gewijzigde kassaldi tot en met 2028.