Base description which applies to whole site

Financiën

IXB FINANCIËN: UITGAVEN

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Voorjaarsnota

15.229

11.375

10.291

9.741

9.174

9.123

       

Besluitvorming

‒ 163

140

39

50

24

23

EIB Oekraïne

52

     

Aanpassing BIR Raming

2

7

8

8

9

9

Klimaatbesluitvorming

0

1

1

1

0

 

Kapitaalinjectie Tennet

‒ 220

     

Alleenverdienersproblematiek

    

8

8

AP overboeking Toeslagenherstel

 

88

24

30

  

Klimaatuitvoeringskosten

 

3

1

1

1

1

Overheveling AP, bijdrage aan medeoverheden

 

30

 

5

  

Overige besluitvorming

3

11

6

6

6

6

       

Mee- en tegenvallers

‒ 149

0

0

0

  

ICT opdrachten

‒ 20

     

Vrijval artikel 10

‒ 31

     

Apparaatsuitgaven Belastingdienst

‒ 94

     

Overige mee- en tegenvallers

‒ 4

0

0

0

  
       

Kasschuiven

‒ 328

61

90

136

41

 

Kasschuiven Toeslagenherstel bij NvW

‒ 47

‒ 86

43

56

35

 

Kasschuif incidentele arbeidsvoorwaardenruimte

‒ 72

72

    

Kasschuiven Toeslagenherstel

‒ 191

77

48

66

  

Overige kasschuiven

‒ 18

‒ 2

 

14

6

 
       

Overboekingen met andere begrotingen

34

‒ 28

‒ 25

‒ 18

352

79

Wereldbank wisselkoers wijziging

7

9

    

Financieringssystematiek bijdrage aan Btw-compensatiefonds

    

96

96

Wereldbank

 

‒ 47

‒ 38

‒ 30

250

‒ 21

Overige overboekingen met andere begrotingen

27

10

13

12

6

4

       

Desalderingen

84

 

10

10

10

10

Gunstige realisaties NBO

60

     

Overige desalderingen

24

 

10

10

10

10

       

Technisch

237

252

252

157

158

158

Bijstelling BCF

237

252

252

157

158

158

Overig technisch

0

0

0

0

0

0

       

Niet-plafondrelevant

‒ 98

27

‒ 6

‒ 10

87

 

Kasschuif SNS Schadeloosstelling

‒ 18

7

0

0

10

 

Kasschuif Invest NL

‒ 80

  

3

77

 

Kasschuif Invest International

 

20

‒ 6

‒ 14

  
       

Stand Miljoenennota

14.846

11.827

10.652

10.064

9.845

9.393

IXB FINANCIËN: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Voorjaarsnota

2.742

4.615

2.969

2.927

2.922

2.822

       

Besluitvorming

15

‒ 55

‒ 43

‒ 37

91

‒ 5

Aanpassing BIR raming

15

50

32

39

91

‒ 5

Dividenden staatsdeelnemingen

 

115

‒ 75

‒ 75

  

Kapitaalinjectie Tennet

 

‒ 220

    
       

Mee- en tegenvallers

106

     

Meevaller belasting- en invorderingsrente

100

     

Overige mee- en tegenvallers

6

     
       

Kasschuiven

13

‒ 13

    

Kasschuif Herstelproject invorderingsrente

13

‒ 13

    
       

Overboekingen met andere begrotingen

‒ 1

     

Overboekingen met andere begrotingen

‒ 1

     
       

Desalderingen

84

 

10

10

10

10

Desalderingen

84

 

10

10

10

10

       

Technisch

 

0

0

0

0

0

Technisch

 

0

0

0

0

0

       

Niet-plafondrelevant

666

     

Verkoop vermogenstitels

666

     
       

Stand Miljoenennota

3.625

4.548

2.936

2.901

3.023

2.827

Uitgaven

Besluitvorming

EIB Oekraïne

De European Investment Bank (EIB) heeft alle aandeelhouders verzocht om deel te nemen aan het EU For Ukraine Trust Fund (EU4U), zodat de steun aan Oekraïne kan blijven doorlopen. Met het EU4U initiatief van de EIB wordt beoogd om in 2023 en 2024 projecten te ondersteunen ten behoeve van de wederopbouw van de kritieke infrastructuur (o.a. energiesystemen, (spoor)wegen, watervoorziening en digitale infrastructuur) en huisvesting (o.a. scholen, ziekenhuizen en huisvesting van ontheemden) in Oekraïne. De geselecteerde projecten sluiten aan op de meest urgente behoeften van Oekraïne zoals geïdentificeerd in de Rapid Damage and Needs Assessment 2 (RDNA2) van de Wereldbank. Nederland zal 52 miljoen euro aan dit EIB-initiatief bijdragen.

Aanpassing BIR Raming

In het voorjaar is de raming van de belasting- en invorderingsrente meerjarig herijkt, mede als gevolg van de doorwerking van de renteverhogingen door de ECB op de belasting- en invorderingsrente. Er is toen besloten om de bestaande wettelijke systematiek aan te passen. De precieze budgettaire gevolgen van de aangepaste BIR-systematiek zijn verder doorgerekend.

Klimaatbesluitvorming

Bij de Voorjaarsnota 2023 is een integraal klimaatpakket gepresenteerd. Dit betreft de overheveling van middelen beschikbaar voor het Klimaatfonds naar de begroting van Financiën. In totaal is dit 2 miljoen euro tot en met 2030. Dit zijn middelen voor onderzoek naar het Nationaal Emissieplafond voor Effort Sharing Regulation (ESR) sectoren. Dit wordt nader toegelicht in het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024 dat gelijktijdig met deze Miljoenennota verschijnt.

Kapitaalinjectie TenneT

Na validatie door een extern adviseur wordt de kapitaalinjectie 2023 voor TenneT naar beneden bijgesteld (220 miljoen euro). Deze bijstelling is het gevolg van de toekenning van financieringsvoordelen van TenneT Holding aan TenneT Nederland. Daarmee is de kapitaalbehoefte voor de Nederlandse activiteiten in 2023 lager dan eerder geraamd.

Alleenverdienersproblematiek

Er wordt gewerkt aan een structurele oplossing via de fiscaliteit ter compensatie van de eenverdieners die een inkomen hebben onder bijstandsniveau door samenloop van fiscaliteit, sociale zekerheid en toeslagen. In totaal is voor de uitvoeringskosten hiervan 15 miljoen euro gereserveerd voor 2027 en 2028.

AP overboeking Toeslagenherstel

Bij Nota van Wijziging op de 1e suppletoire begroting van Financiën19 is een aantal kasschuiven gedaan en zijn er middelen van de AP overgeheveld. Deze zijn bedoeld om middelen beschikbaar te maken voor de alternatieve schaderoute. Deze mutaties zijn samen met de 1e suppletoire begroting goedgekeurd. Omdat hier een overzicht wordt gegeven van de wijzigingen ten opzichte van de Voorjaarsnota en de Nota van Wijziging is gepubliceerd na de Voorjaarsnota, geven we deze mutaties hier wel weer.

Klimaatuitvoeringskosten

Voor de aanpassing van de tarieven energiebelasting en voor het afschaffen van de vrijstellingen in kolenbelasting voor duaal verbruik en in energiebelasting voor non-energetisch verbruik van aardgas worden uitvoeringskosten vrijgemaakt vanuit het Klimaatfonds voor de Belastingdienst.

Overheveling AP, bijdrage aan medeoverheden

Voor het schuldhulpverleningsaanbod voor jongeren onder de kindregeling (motie Kat) wordt 34,5 miljoen euro overgeheveld vanuit de reservering voor de hersteloperatie toeslagen op de Aanvullende Post.

Overige besluitvorming

Betreft en combinatie van verschillende overhevelingen van de Aanvullende Post, waaronder het overhevelen van LPO voor het bestedingsplan Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen (POK) en uitvoeringskosten voor het beperken van de fiscale '30%-regeling'.

Mee- en tegenvallers

ICT-opdrachten

De uitgaven aan ICT opdrachten van de Belastingdienst vallen lager uit dan verwacht. Dit wordt veroorzaakt door onderbesteding op investeringen.

Vrijval artikel 10

Niet alle middelen van artikel 10 Nog onverdeeld zijn in 2023 benodigd. Deze nog onverdeelde middelen vallen daarom vrij.

Apparaatsuitgaven Belastingdienst

De kabinetsbijdrage voor stijgende loonkosten was hoger dan de daadwerkelijke stijging van de loonkosten. Hierdoor ontstaat vrijval in het budget voor de apparaatsuitgaven van de Belastingdienst.

Overige mee- en tegenvallers

Dit omvat een vrijval van budget op apparaatskosten.

Kasschuiven

Kasschuiven Toeslagenherstel bij NvW

Bij Nota van Wijziging op de 1e suppletoire begroting van Financiën20 is een aantal kasschuiven gedaan en zijn er middelen van de AP overgeheveld. Deze zijn bedoeld om middelen beschikbaar te maken voor de alternatieve schaderoute. Deze mutaties zijn samen met de 1e suppletoire begroting goedgekeurd. Omdat hier een overzicht wordt gegeven van de wijzigingen ten opzichte van de Voorjaarsnota en de Nota van Wijziging is gepubliceerd na de Voorjaarsnota, geven we deze mutaties hier wel weer.

Kasschuif incidentele arbeidsvoorwaardenruimte

De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het incidentele verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024.

Kasschuiven Toeslagenherstel

Er wordt een aantal kasschuiven doorgevoerd om middelen voor de hersteloperatie toeslagen in het gewenste meerjarenritme te plaatsen. Circa 191 miljoen euro wordt vanuit 2023 naar latere jaren geschoven. Verschillende initieel in 2023 geplande werkzaamheden verschuiven deels naar latere jaren, de belangrijkste zijn:

  • Circa 72,1 miljoen euro. van het budget in 2023 voor de ex-partnerregeling schuift door naar latere jaren om het ritme in de begroting aan te laten sluiten bij het verwachte moment van uitbetaling.

  • 45,3 miljoen euro van het budget in 2023 voor de regeling voor benadeelden rondom de huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget (HZK) schuift door naar latere jaren om het ritme in de begroting aan te laten sluiten bij het verwachte moment van uitbetaling.

In lijn daarmee wordt 66,9 miljoen euro van het budget voor personele en materiele uitgaven door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) doorgeschoven naar latere jaren.

Overige kasschuiven

Dit is een verzameling van verschillende kleine kasschuiven die worden gebruikt om middelen in het juiste ritme te zetten.

Overboekingen met andere begrotingen

Wereldbank wisselkoers wijziging

De openstaande betaling voor de Wereldbank is berekend in USD, maar wordt betaald in EUR. Daarom wordt de wisselkoers jaarlijks geactualiseerd.

Financieringssystematiek bijdrage aan Btw-compensatiefonds

Bij Voorjaarsnota 2023 zijn het gemeente- en provinciefonds met structureel 1,1 miljard euro opgehoogd. Van dit bedrag wordt 76 miljoen euro voor gemeenten en 20 miljoen euro voor provincies toegevoegd aan het Btw-compensatiefonds.

Wereldbank

De bijstelling van de uitgaven aan de Wereldbank wordt met name veroorzaakt door een aanpassing van het kasritme van de IDA-bijdragen aan de Wereldbank. Dit vanwege herschikkingen voor de asieltegenvaller. De Net Present Value (stemgewicht) wordt hierbij hetzelfde gehouden.

Overige overboekingen met andere begrotingen

Dit betreft verschillende overboekingen met andere begrotingen, waarvan het merendeel overboekingen zijn naar het Btw-compensatiefonds.

Desalderingen

Gunstige realisaties NBO

Er is een meevaller op de niet-belastingontvangsten. Met een desaldering vindt een spiegelbeeldige bijstelling plaats van de uitgaven op artikel 10 ter correctie van een te vroeg neerwaarts bijgestelde raming van arbeidsvoorwaardenmiddelen.

Overige desalderingen

Het betreft een desaldering van circa 10 miljoen euro die voor het bestedingsplan van het ministerie van SZW is bestemd voor structurele capaciteit handhaving van de wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Het betreft ook het budget voor kwijtschelden private schulden in verband met het ontvangen van een creditnota van Sociale Banken Nederland (SBN) en rentederving van de niet verhoogde belastingrente.

Technisch

Bijstelling BCF

Deze mutatie betreft een bijstelling van de raming van het Btw-compensatiefonds (BCF) op basis van de beschikking van het afgelopen jaar, betalingen van het vierde kwartaal van het afgelopen jaar en driemaal het voorschot van het eerste kwartaal uit het lopende jaar.

Overig technisch

Enkele technische correcties die per saldo op nul sluiten.

Niet-plafondrelevant

Kasschuif SNS Schadeloosstellingen

In het arrest van 21 april 2023 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan over de vaststelling van de omvang van de schadeloosstelling, voortvloeiend uit de onteigening van SNS REAAL op 1 februari 2013. Met deze uitspraak is de uitspraak van de Ondernemingskamer van 11 februari 2021 definitief geworden en is het proces van uitbetaling van de vastgestelde schadeloosstelling gestart. Het proces van aanvragen, beoordelen en uitbetalen zal enkele maanden in beslag nemen. In het geval van afwijzing kan mogelijk bezwaar en beroep volgen, waardoor nog uitbetaling in latere jaren mogelijk is. Daarom wordt via een kasschuif budget uit 2023 doorgeschoven naar latere jaren.

Kasschuif Invest NL

Om het kasritme aan te laten sluiten op de meerjarenraming van Invest-NL, wordt budget doorgeschoven naar latere jaren, dit vanwege lagere investeringen dan verwacht in 2023. Via deze kasschuif wordt 80 miljoen euro uit 2023 toegevoegd aan het budget in 2026 en 2027. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, er vindt alleen een verschuiving plaats.

Kasschuif Invest International

Om het budget aan te laten sluiten op de kapitaalbehoefte van Invest International, vindt een kasschuif plaats. Via deze kasschuif wordt 19,8 miljoen euro naar voren gehaald en toegevoegd aan het budget in 2024. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, er vindt alleen een verschuiving plaats.

Niet-Belastingontvangsten

Besluitvorming

Aanpassing BIR Raming

Meerjarig wordt er meer invorderingsrente over de coronaschuld verwacht, omdat er minder afstel van betaling wordt verwacht dan waar eerder rekening mee is gehouden (cumulatief 140 miljoen euro). Daarnaast is in het voorjaar de raming van de belasting- en invorderingsrente meerjarig herijkt, mede als gevolg van de doorwerking van de renteverhogingen door de ECB op de belasting- en invorderingsrente. Er is toen besloten om de bestaande wettelijke systematiek aan te passen. De precieze budgettaire gevolgen van de aangepaste BIR-systematiek zijn verder doorgerekend. Deze mutaties zijn het gevolg van deze doorrekening voor de belasting- en invorderingsrentes in het algemeen en voor de coronaschulden.

Dividenden staatsdeelnemingen

De dividendraming wordt bijgesteld aan de meest recente informatie over het verwachte dividend van de staatsdeelnemingen, als gevolg van de huidige marktomstandigheden

Kapitaalinjectie TenneT

Conform afspraak ontvangt de Staat de kapitaalinjectie 2023 aan TenneT in 2024 terug na een eventuele volledige verkoop van TenneT Duitsland. Aangezien na validatie door een extern adviseur de kapitaalstorting voor TenneT in 2023 met 220 miljoen euro naar beneden wordt bijgesteld (zie toelichting onder uitgaven), wordt ook de terugbetaling in 2024 bijgesteld.

Mee- en tegenvallers

Meevaller belasting- en invorderingsrente

In 2023 wordt meer belasting- en invorderingsrente verwacht. Dit komt vooral doordat de belastinginkomsten, met name via de vennootschapsbelasting, waarmee de rente samenhangt, hoger uitvallen dan verwacht. Dit leidt dit jaar tot een incidentele meevaller van 100 miljoen euro.

Overige mee- en tegenvallers

Om onderuitputting te voorkomen later in het lopende jaar worden er budgetten teruggegeven aan het Rijksbeeld. Dit komt o.a. door meevallende loonontwikkeling, onderbesteding op projecten en meevallende apparaatsontvangsten.

Kasschuiven

Kasschuif Herstelproject invorderingsrente

Als gevolg van een later aanvangsmoment van het herstelproject invorderingsrente, schuift een deel van het project en de herstelkosten door van 2023 naar 2024. In verband met een lopende cassatiezaak over het herstel, waarvan de uitspraak in het najaar wordt verwacht, wordt later gestart met het herstelproject.

Overboekingen met andere begrotingen

Conform wettelijke systematiek zou per 1 juli 2023 de belastingrente voor toeslagen stijgen naar 6%. Er is besloten om de belastingrente niet te verhogen en vast te zetten op 4%. Omdat zonder wetswijziging de rente alleen ten gunste van de burger kan worden veranderd, blijft alleen de in rekening te brengen belastingrente op 4% staan. De te vergoeden belastingrente toeslagen zal in 2023 conform de «oude» wettelijke systematiek stijgen naar 6%. Deze asymmetrie resulteert in een rentederving die verrekend wordt door een overboeking met het ministerie van SZW en het ministerie van BZK. Deze asymmetrie stopt vanaf het moment na de wetswijziging (begin 2024).

Desalderingen

Dit betreft met name de desaldering van de belasting- en invorderingsrente ontvangsten op artikel 1 Belastingen. Het betreft ook het budget voor kwijtschelden private schulden in verband met het ontvangen van een creditnota van Sociale Banken Nederland (SBN).

Technisch

Enkele technische correcties die per saldo op nul sluiten.

Niet-plafondrelevant

Verkoop vermogenstitels

De ontvangsten nemen in 2023 met ten minste 666,2 miljoen euro toe. Dit komt door de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat via de beurs en de inkoop van aandelen door ABN AMRO. De ontvangsten betreffen de verkoopopbrengst tot en met mei 2023.

IXA NATIONALE SCHULD: UITGAVEN

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Voorjaarsnota

42.053

43.960

31.580

44.388

46.080

46.170

       

Overboekingen met andere begrotingen

0

   

0

0

Overboekingen met andere begrotingen

0

   

0

0

       

Technisch

‒ 81

583

829

997

1.091

1.322

Rentelasten kasbeheer

129

371

325

240

183

197

Rente vaste schuld

‒ 8

216

475

787

993

1.201

Rente vlottende schuld

‒ 202

‒ 4

29

‒ 30

‒ 85

‒ 76

       

Niet-plafondrelevant

10.021

943

1.201

1.240

3.682

3.815

Mutatie vlottende schuld

9.527

     

Rentelasten kasbeheer

218

993

1.201

1.240

1.358

1.611

Mutaties in rekening-courant en deposito

200

     

Aflossing vaste schuld

50

‒ 51

  

2.324

2.204

Rentederivaten

26

1

    
       

Stand Miljoenennota

51.992

45.486

33.610

46.626

50.854

51.308

IXA NATIONALE SCHULD: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Voorjaarsnota

76.139

58.560

58.403

82.025

75.942

81.318

       

Technisch

11

11

21

29

36

43

Rentebaten kasbeheer

11

11

21

29

36

43

       

Niet-plafondrelevant

1.044

8.121

10.090

6.556

3.889

4.867

Mutaties in rekening-courant en deposito

2.925

10.596

9.069

6.715

7.884

6.734

Aflossingen op leningen

21

19

19

15

7

136

Mutatie vlottende schuld

‒ 1.902

0

    

Uitgifte vaste schuld

 

‒ 2.493

1.002

‒ 174

‒ 4.002

‒ 2.003

       

Stand Miljoenennota

77.194

66.693

68.514

88.610

79.867

86.227

Uitgaven

Overboekingen met andere begrotingen

LPO bijstelling voor het agentschap, afkomstig van de financiën begroting.

Technisch

Rentelasten kasbeheer

De raming van de rentelasten kasbeheer is hoger dan geraamd bij de Voorjaarsnota 2023. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de MEV-raming van het CPB.

Rente vaste schuld

De rentetarieven, die door het CPB zijn geraamd in de MEV, vallen hoger uit dan geraamd bij Voorjaarsnota 2023, waardoor de verwachte rentelasten voor de nog uit te geven schuld hoger uitvallen. Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. Hierdoor vallen de verwachte rentelasten in 2023 lager uit dan eerder geraamd.

Rente vlottende schuld

De raming van de rentelasten vlottende schuld valt lager uit als gevolg van wijzigingen in de omvang van de kortlopende schuld.

Niet-plafondrelevant

Mutatie vlottende schuld

De omvang van de vlottende schuld daalt naar verwachting met 9,5 miljard euro in het lopende jaar. Dit is het gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar sterk is afgenomen. Een grotere aflossing van de vlottende schuld leidt tot een hogere uitgave. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zoveel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.

Rentelasten kasbeheer

De raming van de rentelasten kasbeheer stijgt als gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.

Mutaties in rekening-courant en deposito

Uit een actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van decentrale overheden blijkt dat deze deelnemers van het schatkistbankieren in 2023 meer middelen opnemen uit de schatkist. Een uitstroom van middelen uit de schatkist betekent een hogere uitgave voor het Rijk.

Aflossing vaste schuld

De raming van de aflossing vaste schuld wijzigt in 2023 en 2024 als gevolg van de inkoop van schuld en een gewijzigde dollarkoers in de MEV-raming van het CPB. De aflossing van de vaste schuld neemt in 2027 en 2028 toe als gevolg van de uitgifte van leningen met een aflosdatum in de betreffende jaren.

Rentederivaten

De rentelasten op de langlopende derivaten zijn naar verwachting 26 miljoen euro hoger in 2023 als gevolg van de gestegen rente.

Niet-Belastingontvangsten

Technisch

Rentebaten kasbeheer

De raming van de rentebaten kasbeheer is hoger dan geraamd bij de Voorjaarsnota. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de MEV-raming van het CPB.

Niet-plafondrelevant

Mutaties in rekening-courant en deposito

Uit een actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen meer middelen storten in de schatkist. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito's stijgt. Voor 2023 is daarnaast de verwachting dat het saldo van RWT’s ook hoger uitvalt dan eerder geraamd.

Aflossingen op leningen

Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen, die door de agentschappen, rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) en derden in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, hoger uitvallen dan eerder geraamd. 

Mutatie vlottende schuld

Als gevolg van het sterk afgenomen kastekort zal de omvang van de vlottende schuld in 2023 naar verwachting niet oplopen maar kleiner worden. Daarom is de mutatie op de vlottende schuld niet langer geraamd als een ontvangst (instroom van middelen als gevolg van extra lenen), maar als een uitgave.

Uitgifte vaste schuld

De raming voor de uitgifte van de vaste schuld is voor het lopende jaar niet gewijzigd t.o.v. de Voorjaarsnota 2023. De meerjarenraming van de uitgifte vaste schuld laat t.o.v. de Voorjaarsnota 2023 een daling zien in 2024 en een sterke toename 2025. Dit is het gevolg van de gewijzigde kassaldi tot en met 2028.

19

Kamerstukken II, 2022-23, 36350 IX, nr. 3

20

Kamerstukken II, 2022-23, 36350 IX, nr. 3

Licence