Deze bijlage geeft een overzicht van ontwikkelingen m.b.t. Groningen voor schade en versterken en de kabinetsreactie PEGA.
Op basis van de geactualiseerde verwachtingen over de schadeafhandeling en de uitvoering van de versterkingsoperatie is de raming in het voorjaar opnieuw herijkt en is uitvoeringsjaar 2029 toegevoegd in tabel 22.2. De beleidsmatige ontwikkelingen n.a.v. de kabinetsreactie op het eindrapport van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen (PEGA) zijn nog niet verwerkt in deze ramingsbijstelling, hiervoor is een aparte tabel opgenomen. Ook komen de middelen die aan de regio ten goede komen vanuit de Bestuurlijke Afspraken uit 2020 (1,5 miljard euro)en de 1,15 miljard euro voor het Nationaal Programma Groningen hier nog bovenop. Deze zijn respectievelijk bij de Voorjaarsnota 2021 en 2018 toegevoegd.
Ten opzichte van de Miljoenennota 2023 stijgen de geraamde uitgaven voor schade en versterken met circa 1,1 miljard euro. De meerkosten ten opzichte van de eerdere raming worden in onderstaande tabel toegelicht. De ophoging van de schaderaming wordt met name verklaard door enkele vernieuwde inzichten over het verloop van de schadeafhandeling en het toevoegen van uitvoeringsjaar 2029. De raming voor de uitgaven van de versterkingsoperatie is opgesteld op basis van een nieuw ramingsmodel, te weten het Meerjarenversterkingsbegroting-model (MJVB). Dit model gaat uit van de huidige planning van de versterkingsoperatie (Meerjarenversterkingsplan, MJVP). De raming volgt daarbij de 11 mijlpalen van het versterkingsproces, gebruikt concrete projectramingen en waar dat niet mogelijk is, de gemiddelde kosten per type huis. Het nieuwe ramingsmodel is betrouwbaarder en makkelijker te actualiseren aan de hand van nieuwe uitvoeringsinformatie. Volgens de huidige verwachting wordt de versterkingsoperatie in 2028 afgerond.
# | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Cumulatief |
1 | Actualisatie raming schade | 39 | ‒ 14 | 87 | 98 | 239 | 65 | 96 | 612 |
2 | Waarvan excl. btw | 41 | ‒ 11 | 86 | 96 | 237 | 63 | 92 | 604 |
3 | Waarvan btw | ‒ 2 | ‒ 3 | 1 | 2 | 2 | 3 | 4 | 8 |
4 | Actualisatie raming versterking | 238 | 58 | 146 | 37 | ‒ 79 | 61 | 461 | |
5 | Waarvan excl. btw | 188 | 31 | 127 | 33 | ‒ 67 | 53 | 365 | |
6 | Waarvan btw | 49 | 27 | 19 | 4 | ‒ 11 | 8 | 96 | |
7 | Juridische bijstand novelle | 5 | 5 | ||||||
8 | Waarvan excl. btw | 4 | 4 | ||||||
9 | Waarvan btw | 1 | 1 | ||||||
10 | Totale actualisatie (1+4+7) | 277 | 44 | 234 | 136 | 160 | 126 | 96 | 1.078 |
11 | Totale actualisatie excl. btw (2+5+8) | 230 | 20 | 213 | 129 | 169 | 116 | 96 | 973 |
12 | Totale btw (3+6+9) | 47 | 25 | 20 | 7 | ‒ 9 | 10 | 5 | 106 |
Tabel 22.3 toont de dekking van de ramingsbijstelling. De kosten voor schade en versterken worden (exclusief btw) doorbelast aan de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM), die namens de Maatschap Groningen (NAM en beleidsdeelneming EBN) verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten voor schade en versterken. Tot en met eind 2022 bedraagt de hoogte van de onvolledig betaalde facturen van de NAM ca. 400 miljoen euro. In lijn met de economische verhoudingen binnen de Maatschap komt 40% van de kosten voor rekening van EBN. De bij EBN aanwezige voorziening is niet toereikend om het EBN-deel van de geraamde uitgaven voor schade en versterken te voldoen. Om die reden wordt vanaf 2027 een kapitaalinjectie aan EBN opgenomen. In de Voorjaarsnota 2021 is deze systematiek toegelicht. Ook deze raming wordt jaarlijks bijgesteld op basis van de actualisatie van de ramingen voor schade en versterken.
# | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Cumulatief |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1a | Ontvangstenraming schade excl. btw | 564 | 657 | 563 | 562 | 431 | 328 | 124 | 92 | 3.321 |
1b | Ontvangstenraming versterken excl. btw | 651 | 458 | 773 | 716 | 647 | 547 | 668 | 4.461 | |
2 | 40% van 1 t/m 3 is aandeel EBN | 486 | 446 | 535 | 511 | 431 | 350 | 317 | 37 | 3.112 |
3 | EBN-deel uit resultaat lopend jaar (niet over voorziening lopend) | 263 | 218 | 142 | 74 | 72 | 180 | 949 | ||
4 | Aanspreken voorziening (4-5) | 223 | 228 | 393 | 437 | 357 | 1.637 | |||
5 | Nieuwe reeks voor kapitaalinjectie EBN (VJN 2023) | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 170 | 317 | 37 | 526 |
6 | Stand kapitaalinjectie EBN (VJN 2022) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 109 | 65 | 175 | |
7 | Mutatie (7-8) | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 61 | 252 | 37 | 352 |
Tabel 22.4 toont het resultaat van de mutatie op de totale raming. Deze tabel gaat enkel in op de bijstelling van de ramingen voor schade en versterken en de daarmee samenhangende kapitaalinjectie aan EBN. Dat betekent dat er t/m 2029 in totaal circa 7,7 miljard euro aan de wettelijke taken begroot is voor de schadeafhandeling en versterkingsoperatie. Op artikel 5 van de EZK-begroting (Groningen) staat nog ca. 400 miljoen euro voor overige posten, zoals de bijdragen aan uitvoeringsorganisaties, knelpuntenbudgetten en compensatie aan gemeenten en provincie. In totaal komt dit neer op ca. 8,1 miljard euro aan bestaande middelen voor Groningen t/m 2029.
In de periode t/m 2022 is in totaal een bedrag van ruim 1,5 miljard euro aan schade uitgegeven, dit betreft zowel de vergoedingen voor waardedaling als voor fysieke en immateriële schade, inclusief de vaste schade vergoeding. Voor de versterkingskosten is t/m 2022 ruim 800 miljoen euro uitgegeven. Het totaal van de uitgaven voor de bovengenoemde posten incl. de nog geraamde kosten bedraagt daarmee voor de periode t/m 2029 ca. 10,5 miljard euro.
# | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Cumulatief |
1 | Totale raming schade | 674 | 579 | 578 | 442 | 336 | 130 | 96 | 2.834 |
2 | Waarvan excl. btw | 657 | 563 | 562 | 431 | 328 | 124 | 92 | 2.757 |
3 | Waarvan btw | 17 | 16 | 16 | 10 | 7 | 6 | 4 | 77 |
4 | Totale raming versterking | 1.051 | 888 | 828 | 718 | 602 | 742 | 4.828 | |
5 | Waarvan excl. btw | 914 | 772 | 720 | 625 | 524 | 645 | 4.200 | |
6 | Waarvan btw | 137 | 116 | 108 | 93 | 78 | 97 | 629 | |
7 | Juridische bijstand novelle | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 34 |
8 | Waarvan excl. btw | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 28 |
9 | Waarvan btw | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 |
10 | Totale raming (1+4+7) | 1.730 | 1.472 | 1.410 | 1.164 | 942 | 877 | 101 | 7.697 |
11 | Totale raming excl. btw (2+5+8) | 1.575 | 1.339 | 1.285 | 1.060 | 857 | 773 | 96 | 6985 |
12 | Totale btw (3+6+9) | 155 | 133 | 125 | 104 | 86 | 104 | 5 | 712 |
Naast de bestaande middelen voor schade en versterken, heeft het kabinet in april haar kabinetsreactie gestuurd op het eindrapport van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen. Hierin neem het kabinet maatregelen om de schadeafhandeling milder, makkelijker en menselijker te maken [Kamerstukken 35561-17h]. Hiervoor is bij de Voorjaarsnota een reeks op de Aanvullende Post gereserveerd die in totaal optelt tot 11,5 miljard. Deze reeks bestaat uit 4 miljard incidentele middelen voor de periode tot en met 2028 voor schade en versterken, verduurzaming en sociaal en economisch perspectief. Daarnaast is er gedurende 30 jaar 250 miljoen euro per jaar gereserveerd voor generatielange betrokkenheid, eveneens voor verduurzaming en sociaal en economisch perspectief. Deze middelen komen bovenop de reeds bestaande middelen voor Groningen die zijn gereserveerd op de begroting van EZK en op de middelen die geherprioriteerd worden bij andere departementen. In onderstaande tabel is te zien dat de totale omvang van de bestaande en nieuwe maatregelen uitkomt op 22,35 miljard euro.
2023-2028 | Generatie lange inzet (2026-2055) | Totaal | |
---|---|---|---|
Schade en versterken | 12.629 | ||
Staand beleid | 8.073 | ||
Nieuwe raming en eindejaarsmarge over 2022 | 1.556 | ||
Kabinetsreactie | 3.000 | ||
Verduurzaming | 150 | 1.500 | |
Kabinetsreactie – verduurzaming – vanuit BZK | 150 | ||
Kabinetsreactie – generatielange betrokkenheid | 1.500 | ||
Mentaal en sociaal | 500 | 3.000 | |
Kabinetsreactie | 500 | ||
Kabinetsreactie – generatielange betrokkenheid | 3.000 | ||
Economisch perspectief | 1.576 | 3.000 | |
Staand beleid | 516 | ||
Kabinetsreactie – versterking NPG | 250 | ||
Kabinetsreactie – generatielange betrokkenheid | 3.000 | ||
Kabinetsreactie – N33 Midden (bijdrage IenW, uitgaande van cofinanciering regio) | 145 | ||
Kabinetsreactie – N33 Noord incl. oeververbinding (bijdrage generaal) | 250 | ||
Kabinetsreactie – Nedersaksenlijn Fase 1 (bijdrage IenW, uitgaande van cofinanciering regio) | 85 | ||
Kabinetsreactie – specifieke projecten (campussen, lifelines, inpassing waterstof, eerstvolgende tranche van de regiodeals, strategische bedrijvigheid, NOM + Economic Board) | 330 | ||
Nieuw beleid (kabinetsreactie, nieuwe raming) | 6.266 | 7.500 | 13.766 |
Staand beleid | 8.588 | 8.588 | |
Eindtotaal (2023-2055) | 22.354 |
Bij de Miljoenennota 2024 worden de eerste middelen overgeboekt van de AP naar de begroting van EZK en I&W en in het juiste kastritme gezet voor de PEGA-maatregelen waar in 2023 mee gestart kan worden. Dit staat nader toegelicht in de ontwerpbegroting 2024 van EZK.
In tegenstelling tot de bijlage Groningen uit Miljoenennota 2023 is in deze bijlage geen update over het Norg Akkoord opgenomen. Vanaf 2023 dalen de volumes waarover een vergoeding aan Shell en Exxon wordt betaald en ook door de dalende gasprijs nemen de kosten fors af. Meer informatie over het Norg Akkoord is te vinden in de Ontwerpbegroting van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.