Base description which applies to whole site

5 DE BELASTING - EN PREMIEONTVANGSTEN

5.1 Inleiding

Deze bijlage bevat een toelichting op de raming van de belasting- en premieontvangsten van het Rijk en de Sociale fondsen. Om inzicht te geven in de ontwikkeling van het totale ontvangstenbeeld worden de belastingen- en premieontvangsten (in het vervolg: ‘de ontvangsten’) gezamenlijk gepresenteerd. Net als in hoofdstuk 2 van deze Miljoenennota wordt de ontwikkeling van de verschillende belastingsoorten op EMU-basis toegelicht. In overeenstemming met de Comptabiliteitswet worden de belastingontvangsten op kasbasis getoond in de tabellen in bijlage 6. De ramingen voor de premieontvangsten komen overeen met de ramingen in de begrotingen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Begroting XV) en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Begroting XVI).

In paragraaf 5.2 wordt de raming van de totale ontvangsten weergegeven. De ontwikkeling in 2024 en 2025 ten opzichte van het jaar ervoor wordt op hoofdlijnen besproken. Vervolgens worden in paragraaf 5.3 de ramingen van de ontvangsten van 2024 vergeleken met de stand van de Miljoenennota 2024, waarbij de belangrijkste ramingsbijstellingen worden toegelicht. Paragraaf 5.4 bevat vervolgens een toelichting op de raming van 2025 (de Ontwerpbegroting), onderverdeeld naar endogene ontwikkeling en beleidsmaatregelen. Paragraaf 5.5 gaat over de bijstellingen van het ramingsmodel (‘expert opinion’). Paragraaf 5.6 presenteert de meerjarige ontvangstenraming tot en met 2029. Tot slot geeft paragraaf 5.7 een gedetailleerd overzicht van de raming van de ontvangsten voor 2024 en 2025. Voor een toelichting op de methodiek achter raming van de belastingen wordt verwezen naar bijlage 6 van deze Miljoenennota.

5.2 Ontwikkeling belasting- en premieontvangsten 2024 en 2025

Het Rijk realiseert in 2024 naar verwachting in totaal 17,4 miljard euro meer ontvangsten dan in 2023. Dit is te zien in tabel 5.2.1. De endogene ontwikkeling draagt positief bij aan de ontvangsten. De endogene ontwikkeling hangt samen met economische ontwikkelingen, zoals stijging van de lonen van werknemers of winsten van bedrijven. De endogene ontwikkeling kan afgezet worden tegen de ontwikkeling van de waarde van het bbp (6,3% respectievelijk 5,7% in 2024). Daarnaast leiden beleidsmaatregelen in totaal tot 7,2 miljard euro lagere ontvangsten vergeleken met 2023, met name door incidentele effecten in box 3 en de vennootschapsbelasting als gevolg van uitspraken van de Hoge Raad.

Tabel 5.2.1 Ontwikkeling inkomsten 2023-2029 (in miljarden euro's)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Belastingen en premies volksverzekeringen op EMU-basis

300,9

310,8

324,2

340,2

353,8

366,8

380,0

- waarvan belastingen

260,9

273,9

277,4

293,9

305,5

317,2

327,8

- waarvan premies volksverzekeringen

40,0

37,0

46,8

46,3

48,3

49,6

52,2

Premies Werknemersverzekeringen (incl. Zvw)

87,2

94,7

100,9

106,7

115,4

120,2

124,9

Totaal

388,1

405,6

425,1

447,0

469,2

487,0

504,9

Mutatie

 

17,4

19,5

21,9

22,2

17,8

17,9

- waarvan endogene groei

 

24,6

14,7

16,1

16,4

16,9

17,8

- waarvan beleid

 

‒ 7,2

4,8

5,9

5,8

0,9

0,0

        

Endogene mutatie (in %)

 

6,3%

3,6%

3,8%

3,7%

3,6%

3,7%

Waardeontwikkeling BBP (in %)

 

5,7%

4,3%

4,2%

4,1%

3,5%

 

In 2025 groeien de ontvangsten verder door met 19,5 miljard euro. De beleidsmatige mutatie is 4,8 miljard euro opwaarts. De economische ontwikkelingen hebben in 2025 een opwaarts effect op de ontvangsten met 14,7 miljard euro.

5.3 De belasting- en premieontvangsten in 2024

In tabel 5.3.1 wordt de nieuwe raming voor 2024 vergeleken met de oorspronkelijke stand van de Miljoenennota 2024. De nieuwe raming voor 2024 is gebaseerd op het macro-economisch beeld conform de MEV 2025 van het CPB en de gerealiseerde ontvangsten tot en met juli 2024. Ten opzichte van de Miljoenennota 2024 is de raming van de ontvangsten per saldo 2,6 miljard euro opwaarts bijgesteld.

Tabel 5.3.1 Raming belasting- en premieontvangsten 2024 (in miljoenen euro's)
 

Miljoenennota 2024

Vermoedelijke uitkomsten 2024

Verschil

Indirecte belastingen

121.935

117.303

‒ 4.633

Invoerrechten

4.984

3.929

‒ 1.055

Omzetbelasting

79.455

78.778

‒ 677

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1.485

1.402

‒ 82

Accijnzen

13.884

12.281

‒ 1.603

Overdrachtsbelasting

3.885

3.723

‒ 162

Assurantiebelasting

3.737

3.953

216

Motorrijtuigenbelasting

4.946

4.983

37

Belastingen op een milieugrondslag

8.184

6.612

‒ 1.572

Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken e.a.

690

648

‒ 41

Belasting op zware motorrijtuigen

213

207

‒ 6

Bankbelasting

473

608

135

Inframarginale heffing

0

179

179

    

Directe belastingen en premies volksverzekeringen

189.596

193.164

3.568

Loon- en inkomensheffing

132.870

136.720

3.850

Dividendbelasting

6.497

5.810

‒ 686

Kansspelbelasting

958

1.064

106

Vennootschapsbelasting

46.241

46.109

‒ 132

Bronbelasting op rente en royalty's

71

59

‒ 13

Schenk- en erfbelasting

2.958

3.402

444

    

Overige belastingontvangsten

364

376

12

    

Totaal belastingen en premies volksverzekeringen

311.896

310.842

‒ 1.053

    

Premies werknemersverzekeringen

91.047

94.724

3.677

waarvan zorgpremies

56.022

56.652

630

    

Totaal belasting- en premieontvangsten

402.943

405.567

2.624

De raming uit de Miljoenennota 2024 is gebaseerd op de beleidsuitgangspunten zoals die destijds golden. Na het opstellen van de Miljoenennota zijn er nog enkele wijzigingen in het fiscale beleid voor 2024 doorgevoerd. Tabel 5.3.2 geeft een overzicht van deze beleidsmutaties. In totaal is hierdoor sprake van 7,2 miljard euro lagere ontwikkeling van de ontvangsten, in plaats van een toename van 4,2 miljard euro. Dit verschil is grotendeels het gevolg van anticipatie in 2023 op de verhoging van de box 2-tarieven en de uitspraken van de Hoge Raad over box 3.

Tabel 5.3.2 Verticale toelichting beleidsmutaties 2024 (in miljarden euro's)

Miljoenennota 2024

4.215

Uitspraak Hoge Raad box 3

‒ 6.400

Uitspraak Hoge Raad Duits vastgoedfonds

‒ 1.053

Anticipatie-effect verhoging box 2 2024

‒ 2.672

Verlengen verlaging brandstofaccijns

‒ 1.252

Overig

‒ 3

Miljoenennota 2025

‒ 7.165

De verwachte opbrengst uit indirecte belastingen is 4,6 miljard euro neerwaarts bijgesteld. Naast de verlaging van de brandstofaccijns, spelen lagere ontvangsten uit de invoerrechten, de belasting op milieugrondslag en de tabaksaccijns een belangrijke rol. De invoerrechten zijn afhankelijk van import van producten uit landen buiten de Europese Unie. Na een sterke stijging in 2021 en 2022 dalen deze weer sinds 2023. Ook bij de tabaksaccijns is de laatste jaren sprake van een grillig patroon van de ontvangsten. De bijstelling voor 2024 volgt uit het feit dat de ontvangsten grofweg op het niveau liggen van vorig jaar, terwijl door de tariefverhoging per 1 april 2024 juist een toename was verwacht. Bij de belasting op milieugrondslag is sinds 2023 sprake van lager dan geraamde opbrengsten uit de energiebelasting, waarbij besparing naar aanleiding van de prijsschok een belangrijke rol speelt.

De verwachte opbrengst uit directe belastingen en premies volksverzekeringen is toegenomen met 3,6 miljard euro. Dit is opvallend omdat de uitspraken van de Hoge Raad juist leiden tot lagere opbrengsten in de inkomensheffing en de vennootschapsbelasting. Hier staat tegenover dat de ontvangsten uit de loon- en inkomensheffing endogeen sterk zijn toegenomen, onder andere als gevolg van hoger-dan-geraamde loonstijging.

Tot slot zijn de verwachte opbrengsten uit de premies werknemersverzekeringen opwaarts bijgesteld. Hier is in belangrijke mate sprake van een statistisch effect. De herziening van de Nationale Rekeningen door het CBS leidt voor de sociale fondsen zowel tot hogere toegerekende uitgaven (uitkeringen) als inkomsten (premies).

5.4 De belasting- en premieontvangsten in 2025

In figuur 5.4.1 zijn de geraamde ontvangsten voor 2025 opgenomen.

Figuur 5.4.1 Raming belasting- en premieontvangsten 2025

Tabel 5.4.1 geeft een overzicht van de ontwikkeling van de geraamde ontvangsten in 2025. Hierbij wordt per belastingsoort onderscheid gemaakt tussen het effect van fiscale beleidsmaatregelen op de ontwikkeling van de ontvangsten van 2024 naar 2025 en de endogene ontwikkeling. Dat is de ontwikkeling van de ontvangsten die samenhangt met macro-economische ontwikkelingen.

Tabel 5.4.1 Raming belasting- en premieontvangsten 2025 (in miljoenen euro)
 

Vermoedelijke uitkomsten 2024

Maatregelen

Endogeen

Endogeen in %

2025

Indirecte belastingen

117.303

194

4.122

3,5%

121.619

Invoerrechten

3.929

0

172

4,4%

4.101

Omzetbelasting

78.778

‒ 135

3.595

4,6%

82.237

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1.402

573

11

0,8%

1.987

Accijnzen

12.281

15

43

0,3%

12.339

Overdrachtsbelasting

3.723

‒ 185

400

10,7%

3.938

Assurantiebelasting

3.953

0

145

3,7%

4.098

Motorrijtuigenbelasting

4.983

29

35

0,7%

5.047

Belastingen op een milieugrondslag

6.612

75

‒ 307

‒ 4,6%

6.379

Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken e.a.

648

0

28

4,3%

676

Belasting op zware motorrijtuigen

207

0

2

0,9%

208

Bankbelasting

608

0

0

0,0%

608

Inframarginale heffing

179

‒ 179

0

0,0%

0

      

Directe belastingen en premies volksverzekeringen

193.164

2.850

6.207

3,2%

202.221

Loon- en inkomensheffing

136.720

‒ 47

7.487

5,5%

144.160

Dividendbelasting

5.810

771

‒ 5

‒ 0,1%

6.577

Kansspelbelasting

1.064

102

101

9,5%

1.267

Vennootschapsbelasting

46.109

2.028

‒ 1.554

‒ 3,4%

46.582

Bronbelasting op rente en royalty's

59

0

‒ 4

‒ 6%

55

Schenk- en erfbelasting

3.402

‒ 4

182

5,3%

3.580

      

Overige belastingontvangsten

376

‒ 3

‒ 19

‒ 4,9%

354

      

Totaal belastingen en premies volksverzekeringen

310.842

3.041

10.311

3,3%

324.194

      

Premies werknemersverzekeringen

94.724

1.761

4.375

4,6%

100.861

waarvan zorgpremies

56.652

1.273

2.073

3,7%

59.998

      

Totaal belasting- en premieontvangsten

405.567

4.802

14.686

3,6%

425.055

5.4.1 Endogene ontwikkeling belasting- en premieontvangsten 2025

De endogene ontwikkeling van de ontvangsten wordt toegelicht aan de hand van de relevante economische indicatoren zoals deze geraamd zijn in de Macro Economische Verkenning 2025. Voor 2025 verwacht het Centraal Planbureau (CPB) een waardeontwikkeling van het bbp van 4,3 procent. De endogene groei van de totale belasting- en premieontvangsten in 2025 bedraagt 3,6 procent.

De endogene groei van de ontvangsten uit de indirecte belastingen in 2025 bedraagt 3,5 procent. De belangrijkste bijdrage hieraan is de verdere groei van de btw, die veruit het grootste budgettaire aandeel heeft in de indirecte belastingen. Opvallende ontwikkelingen zijn zichtbaar in de overdrachtsbelasting (10,7 procent) en de belasting op milieugrondslag (-4,6 procent). Bij de overdrachtsbelasting is sprake van zowel aantrekkende prijzen als een groter transactievolume. De belasting op milieugrondslag, waavan de energiebelasting budgettair de belangrijkste is, daalt endogeen maar stijgt juist beleidsmatig. In de praktijk is het lastig deze effecten in de energiebelasting van elkaar te scheiden.

Bij de directie belastingen en premies volksverzekeringen bedraagt de endogene groei 3,2 procent. De belangrijkste belastingsoort is de loon- en inkomensheffing die met name wordt gedreven door de loongroei. Bij de directe belastingen valt op dat sprake is van een endogene krimp van de vennootschapsbelasting. Dit wordt verklaard door hoge ontvangsten in de afgelopen jaren, waaronder 2024, over eerder behaalde winsten. De verwachting is dat dit «overloop-effect» met de tijd kleiner wordt, wat zich vertaalt in lagere groei (in dit geval dus krimp) in 2025. Wel geldt dat de raming van de ontvangst van de vennootschapsbelasting sterk onzeker is, waarbij in de laatste jaren herhaaldelijk sprake is van hoger-dan-verwachte inkomsten.

De ontvangsten uit de premies werknemersverzekeringen – waar ook de zorgpremies onder vallen – nemen endogeen met 4,6 procent toe in 2025. Onderliggend gaat het om een positieve ontwikkeling van de grondslag door met name hogere lonen, net zoals bij de loonheffing.

5.4.2 Het effect van beleidsmaatregelen op de belasting- en premieontvangsten

In 2025 nemen de ontvangsten met 4,8 miljard euro toe als gevolg van beleidsmaatregelen. Tabel 5.4.1. toont het effect van de beleidsmaatregelen op de ontvangsten in 2025 per belastingsoort. Enkele opvallende effecten zijn zichtbaar in de BPM, dividendbelasting en vennootschapsbelasting. In de BPM is sprake van een opwaarts effect vanuit beleid als gevolg van het afschaffen van de vrijstelling voor bestelauto's van ondernemers. Bij de dividendbelasting speelt anticipatie op voorgenomen beleid een belangrijke rol: omdat per 2025 het hoge tarief in box 2 verlaagd wordt (van 33% naar 31%), is het aantrekkelijk voor ondernemers om te wachten met het uitkeren van dividend. Dit leidt tot lagere inkomsten uit de dividendbelasting in 2024 en juist hogere inkomsten in 2025. Bij de vennootschapsbelasting, tot slot, geldt dat de ontvangsten in 2024 gedrukt werden door de eenmalige mogelijkheid voor bedrijven om versneld af te schrijven over investeringen gemaakt in 2023. In 2025 vervalt dit effect.

Het gepresenteerde beleidseffect in 2025 bestaat zowel uit beleid dat tot stand is gekomen vóór het aantreden van het huidige kabinet en nog een op- of neerwaarts effect heeft op de inkomsten ten opzichte van 2024, als uit (nieuw) beleid van het huidige kabinet. Tabel 5.4.2 maakt dit onderscheid expliciet. Hierin wordt de verticale mutatie van het beleid toegelicht. Tijdens de huidige kabinetsperiode is met name het effect van de uitspraken van de Hoge Raad over box 3 en Duits vastgoedfonds aanzienlijk. Dit leidt tot een budgettaire derving. Omdat de derving vooral in 2024 groot is, resulteert in 2025 juist een'plus' van jaar-op-jaar. In de loonheffing introduceert het kabinet lastenverlichtingen, terwijl de verlaging van de brandstofaccijns met één jaar is verlengd tot en met 2025.

Tabel 5.4.2 Verticale toelichting beleidsmutaties 2025 (in miljoenen euro)

Maatregelen

Vorige kabinetten

Miljoennnota 2025

Totaal

Inkomensheffing box 2

‒ 4.031

267

‒ 3.764

HR uitspraken box 3 en Duits vastgoedfonds

0

5.772

5.772

Loon- en inkomensheffing overig

2.253

‒ 3.261

‒ 1.008

VPB overig

1309

‒ 328

981

BPM, MRB en brandstofaccijnzen

1.784

‒ 1.337

447

Energiebelasting

467

‒ 444

23

Dividendbelasting

983

‒ 212

771

Zorgpremies

1.665

‒ 391

1.274

Werkgeverspremies (excl. IAB)

20

468

488

Overig

119

‒ 301

‒ 182

Totaal

4.569

233

4.802

5.5 Bijstellingen van het ramingsmodel

Onderstaande tabel 5.5.1 toont het effect dat ramingsbijstellingen (‘expert opinion’) hebben op de hierboven toegelichte ramingen in 2024. Daarbij is expert opinion gedefinieerd als de handmatige bijstellingen van de ramingen op kas- of transactiebasis. Daarnaast kan de raming ook nog beïnvloed worden door aanpassing van de kas-transparameters of in het geval van de raming op EMU-basis via de omvang van het kas/EMU-verschil. De grote neerwaartse bijstelling in de dividendbelasting valt op. Dit is deels het effect van lager-dan-verwachte realisaties in de eerste helft van 2024, maar de omvang van de bijstelling is extra vertekend door het uitzonderlijk hoge niveau van de ontvangst in 2023. Dat hoge niveau hing samen met de anticipatie op de tariefsaanpassingen in box 2 per 2024.

Tabel 5.5.1 Bijstellingen ramingsmodel 2024
 

Raming 2024

Bijstelling (% van raming)

Indirecte belastingen

117.303

0,5%

Invoerrechten

3.929

‒ 11,8%

Omzetbelasting

78.778

0,3%

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1.402

‒ 2,5%

Accijnzen

12.281

‒ 1,6%

Overdrachtsbelasting

3.723

‒ 0,9%

Assurantiebelasting

3.953

4,8%

Motorrijtuigenbelasting

4.983

‒ 0,1%

Belastingen op een milieugrondslag

6.612

13,5%

Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken e.a.

648

0,0%

Belasting op zware motorrijtuigen

207

0,0%

Bankbelasting

608

0,0%

Inframarginale heffing

179

0,0%

   

Directe belastingen en premies volksverzekeringen

193.164

3,8%

Loon- en inkomensheffing

136.720

2,1%

Dividendbelasting

5.810

‒ 33,6%

Kansspelbelasting

1.064

6,1%

Vennootschapsbelasting

46.109

13,4%

Bronbelasting op rente en royalty's

59

‒ 28%

Schenk- en erfbelasting

3.402

5,9%

   

Overige belastingontvangsten

376

‒ 13,3%

   

Totaal belastingen en premies volksverzekeringen

310.842

2,5%

Omdat voor de raming van 2025 de raming van 2024 – en niet de gerealiseerde ontvangsten – het uitgangspunt vormt, werkt de toegepaste expert opinion uit 2024 één-op-één door naar 2025. Bij een deel van de belastingen loopt de bijstelling in 2025 verder op ten opzichte van 2024, in lijn met de bijstellingen in 2024 op basis van de kasontvangsten. Bij andere belastingen daalt de omvang van de bijstelling juist, bijvoorbeeld omdat de bijstelling in 2024 gemotiveerd is door een incidenteel effect.

Tabel 5.5.2 Bijstellingen ramingsmodel 2025
 

Raming 2025

Bijstelling (% van raming)

Indirecte belastingen

121.619

0,3%

Invoerrechten

4.101

‒ 11,3%

Omzetbelasting

82.237

0,5%

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1.987

‒ 5,6%

Accijnzen

12.339

‒ 3,0%

Overdrachtsbelasting

3.938

0,6%

Assurantiebelasting

4.098

5,9%

Motorrijtuigenbelasting

5.047

‒ 1,0%

Belastingen op een milieugrondslag

6.379

10,7%

Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken e.a.

676

0,0%

Belasting op zware motorrijtuigen

208

0,0%

Bankbelasting

608

0,0%

   

Directe belastingen en premies volksverzekeringen

202.221

2,8%

Loon- en inkomensheffing

144.160

2,2%

Dividendbelasting

6.577

‒ 39,5%

Kansspelbelasting

1.267

2,7%

Vennootschapsbelasting

46.582

10,5%

Bronbelasting op rente en royalty's

55

‒ 67,2%

Schenk- en erfbelasting

3.580

7,0%

   

Overige belastingontvangsten

354

‒ 14,1%

   

Totaal belastingen en premies volksverzekeringen

324.194

1,9%

5.6 Meerjarige ontvangstenontwikkeling en raming

De ontwikkeling van de ontvangsten voor de periode 2024-2029 is weergegeven in tabel 5.6.1. De ramingen voor 2024 en 2025 zijn in voorgaande paragrafen toegelicht.

Tabel 5.6.1 Raming belasting- en premieontvangsten 2024-2029 op EMU-basis (in miljoenen euro)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Indirecte belastingen

117.303

121.619

130.793

135.052

139.423

143.246

Invoerrechten

3.929

4.101

4.302

4.465

4.611

4.761

Omzetbelasting

78.778

82.237

88.268

91.456

94.645

97.931

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1.402

1.987

2.356

2.406

2.357

2.272

Accijnzen

12.281

12.339

14.004

13.976

13.976

13.965

Overdrachtsbelasting

3.723

3.938

4.369

4.395

4.547

4.690

Assurantiebelasting

3.953

4.098

4.228

4.359

4.480

4.600

Motorrijtuigenbelasting

4.983

5.047

5.544

5.657

5.728

5.823

Belastingen op een milieugrondslag

6.612

6.379

6.346

7.040

7.776

7.896

Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken e.a.

648

676

684

690

694

699

Belasting op zware motorrijtuigen

207

208

83

0

0

0

Bankbelasting

608

608

608

608

608

608

Inframarginale heffing

179

0

0

0

0

0

       

Directe belastingen en premies volksverzekeringen

193.164

202.221

209.091

218.411

227.007

236.389

Loon- en inkomensheffing

136.720

144.160

149.613

157.963

165.000

172.764

Dividendbelasting

5.810

6.577

6.614

6.874

7.090

7.272

Kansspelbelasting

1.064

1.267

1.404

1.480

1.553

1.609

Vennootschapsbelasting

46.109

46.582

47.709

48.387

49.690

51.096

Bronbelasting op rente en royalty's

59

55

33

12

1

1

Schenk- en erfbelasting

3.402

3.580

3.718

3.694

3.673

3.646

       

Overige belastingontvangsten

376

354

352

350

347

343

       

Totaal belastingen en premies volksverzekeringen

310.842

324.194

340.237

353.812

366.776

379.978

       

Premies werknemersverzekeringen

94.724

100.861

106.749

115.416

120.239

124.888

waarvan zorgpremies

56.652

59.998

64.374

70.913

74.237

77.336

       

Totaal belasting- en premieontvangsten

405.567

425.055

446.986

469.229

487.016

504.866

5.7 De complete belastingraming 2024-2025 op EMU-basis

Tabel 5.7.1 bevat een gedetailleerd overzicht van de raming van de ontvangsten in 2024 en 2025.

Tabel 5.7.1 Overzicht van belasting- en premieontvangsten 2024-2025 op EMU-basis (in miljoenen euro)
 

Vermoedelijke uitkomsten 2024

Ontwerpbegroting 2025

Indirecte belastingen

117.303

121.619

Invoerrechten

3.929

4.101

Omzetbelasting

78.778

82.237

Belasting op personenauto's en motorrijwielen

1.402

1.987

Accijnzen

12.281

12.339

- Accijns van lichte olie

4.558

4.547

- Accijns van minerale oliën, anders dan lichte olie

3.341

3.201

- Tabaksaccijns

3.175

3.380

- Alcoholaccijns

398

400

- Bieraccijns

456

460

- Wijnaccijns

353

351

Overdrachtsbelasting

3.723

3.938

Assurantiebelasting

3.953

4.098

Motorrijtuigenbelasting

4.983

5.047

Belastingen op een milieugrondslag

6.612

6.379

- CO2-heffing glastuinbouw

0

56

- Afvalstoffenbelasting

260

267

- Energiebelasting

5.286

4.932

- Waterbelasting

335

340

- Brandstoffenheffingen

0

0

- Vliegbelasting

730

784

- Kolenbelasting

0

0

Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken e.a.

648

676

Belasting op zware motorrijtuigen

207

208

Bankbelasting

608

608

Inframarginale heffing

179

0

   

Directe belastingen

156.194

155.380

Inkomstenbelasting

18.330

11.750

Loonbelasting

81.420

85.568

Dividendbelasting

5.810

6.577

Kansspelbelasting

1.064

1.267

Vennootschapsbelasting

46.109

46.582

Bronbelasting op rente en royalty's

59

55

Schenk- en erfbelasting

3.402

3.580

   

Overige belastingontvangsten

376

354

waarvan Belasting- en premieontvangsten Caribisch Nederland

249

260

   

Totaal belastingen

273.872

277.353

   

Premie volksverzekeringen

36.970

46.842

Premies werknemersverzekeringen

94.724

100.861

waarvan zorgpremies

56.652

59.998

   

Totaal belasting- en premieontvangsten

405.567

425.055

Licence