Base description which applies to whole site

4 INKOMSTENKADER

1. Uitleg inkomstenkader tijdens kabinetsperiode

Tabel 4.1 bevat alle nieuwe maatregelen en mee- en tegenvallers sinds het hoofdlijnenakkoord, inclusief toelichting. Tabel 4.2 bevat een overzicht van de lastenmaatregelen uit het Hoofdlijnenakkoord.

Tabel 4.1 Inkomstenkader Miljoenennota 2025
 

Standen in mln. euro (+ is saldoverbeterend)

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Struc

 

Koopkracht en lastenverlichting

       

1

Aanpassingen algemene heffingskorting

0

1.096

1.099

1.041

897

897

897

2

Aanpassen tarieven inkomstenbelasting en introductie extra schijf

0

‒ 4.450

‒ 4.966

‒ 5.437

‒ 5.673

‒ 5.819

‒ 4.983

3

Dekking uit maatregelen 1, 6c1, 6c2, 47 uit het HLA

0

3.354

3.867

4.396

4.776

4.922

4.086

 

Dekking derving box 3 en Duitse vastgoedfondsen

       

4

Uitspraak Hoge Raad box 3

‒ 6.385

‒ 1.695

‒ 1.751

0

0

0

0

5

Uitspraak Hoge Raad Duitse vastgoedfondsen

‒ 1.053

‒ 6

‒ 6

‒ 6

‒ 6

‒ 6

‒ 6

6

Infaseren koopkrachtenveloppen (maatregel 1 HLA)

0

1.350

800

350

0

0

0

7

Versnellen verhoging AWf naar 2025

0

245

0

0

0

0

0

8

Terugdraaien verlaging box 3-tarief

0

100

100

100

100

100

100

9

Verhogen AOF-premie met ca. 0,03%-punt

0

80

80

80

80

80

80

 

Overige besluitvorming

       

10

Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven

0

‒ 440

‒ 361

‒ 379

‒ 381

‒ 362

‒ 362

11

Doorwerking ontwikkeling zorgpremies op zorgtoeslag

0

84

70

74

75

71

71

12

Compensatie zorgpremies via tarief eerste schijf IB (voor deel burgers)

0

213

174

181

182

173

173

13

Compensatie zorgpremies via Aof (voor deel bedrijven)

0

143

117

123

124

118

118

14

Tegenvaller tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s

0

‒ 42

‒ 96

‒ 165

‒ 228

‒ 248

61

15

Verlaging tariefkorting naar 25%

0

0

159

182

262

218

23

16

Vertraagd infaseren CO2-heffing glastuinbouw

0

‒ 15

‒ 12

‒ 8

‒ 5

‒ 2

0

17

Verlaging budget energie-investeringsaftrek

0

10

10

10

10

2

0

18

Technische invulling stelpost fiscale regelingen

0

0

‒ 250

‒ 250

‒ 250

‒ 250

‒ 250

19

Dekking voor de stelpost fiscale regelingen via beperkt toepassen tabelcorrectiefactor in de inkomstenbelasting

0

0

250

250

250

250

250

20

30%-regeling naar forfait van 27% per 2027

0

‒ 3

‒ 43

3

‒ 40

‒ 59

‒ 59

21

Salarisnorm verhogen binnen de 27%-regeling (30%-regeling) van € 46.107 naar € 50.436 met overgangsrecht

0

0

0

17

21

22

22

22

Schrappen van de versobering van de giftenaftrek in de IB

0

‒ 51

‒ 51

‒ 51

‒ 164

‒ 189

‒ 189

23

Introductie algemeen woningtarief van 8% in de OVB voor woningen zonder zelfbewoning

0

0

‒ 108

‒ 108

‒ 108

‒ 108

‒ 108

24

Technische aanpassing: dekking OVB-tarief uit middelen woningbouwimpuls

0

30

46

132

130

138

0

25

Vertraagd invoeren hogere kansspelbelasting

0

‒ 100

0

0

0

0

0

26

Verhogen forfait aftrekbaar bedrag extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit in de inkomstenbelasting

0

‒ 1

‒ 1

‒ 1

‒ 1

‒ 1

‒ 1

27

Doorwerking maatregelen envelop Groepen in de knel op de zorgtoeslag

0

‒ 1

‒ 6

‒ 6

‒ 6

‒ 6

‒ 6

28

Dekking voor maatregelen uit envelop Groepen in de knel

0

2

7

7

7

7

7

 

Overige ontwikkelingen

       

29

Vermogenverdeling huwelijk schenk- en erfbelasting

‒ 1

‒ 2

‒ 3

‒ 4

‒ 4

‒ 4

‒ 4

30

Uitstel pensioen bedrag ineens

‒ 13

‒ 13

0

0

0

0

0

31

ETS2 opt-in

0

0

0

329

243

205

0

32

Vaststelling Whk-premie door UWV

0

201

201

201

201

201

201

33

Compensatie voor Whk-premie via Aof-premie

0

‒ 201

‒ 201

‒ 201

‒ 201

‒ 201

‒ 201

34

Vervallen dekking terugdraaien doorwerking verhoging WML op arbeidskorting

0

‒ 46

‒ 47

‒ 47

‒ 46

‒ 43

‒ 25

35

Wijzigen grondslag aftrekbeperking gemengde kosten in de vennootschapsbelasting

0

0

‒ 3

‒ 3

‒ 3

‒ 3

‒ 3

36

Wijziging in het Awir-partnerbegrip (zorgtoeslag)

0

‒ 3

‒ 3

‒ 4

‒ 4

‒ 4

‒ 4

37

Verhoging normpercentages tot het drempelinkomen met 0,002%-punt (zorgtoeslag)

0

3

3

3

3

3

4

 

Herijkingen

       

38

Accijnsverlaging brandstoffen verlengen t/m 2025

0

65

0

0

0

0

0

39

Terugdraaien verhoging box 2-tarief

0

4

4

4

4

4

4

40

Verlagen energiebelasting 1e en 2e schijf EB aardgas met 2,82 cent per m3

0

0

0

0

0

0

‒ 28

41

Renteaftrekbeperking Vpb van 20% naar Europees gemiddelde 25%

‒ 4

‒ 3

‒ 1

‒ 1

‒ 2

‒ 5

‒ 5

42

Afschaffen verlaagde btw-tarief voor culturele goederen en diensten, exclusief bioscopen en dagrecreatie

0

0

276

276

276

276

276

43

Salderingsregeling

0

0

0

‒ 47

‒ 49

‒ 49

‒ 55

44

Afschaffen verlaagde btw-tarief voor logies, exclusief kamperen

0

0

‒ 102

‒ 102

‒ 102

‒ 102

‒ 102

45

Maatregelen pakket BES-eilanden 2025

0

‒ 1

‒ 1

0

0

0

0

46

Aanpassing grens voor kwijtschelding Rijksbelastingen

16

21

21

21

21

21

21

47

Invoeren aftrekherziening btw op onroerende investeringsdiensten (kortdurende verhuurconstructies)

0

0

43

43

43

43

43

48

Opnieuw indienen afbouwen vrijstelling duaal en non-energetisch verbruik kolenbelasting

0

0

0

‒ 1

‒ 1

‒ 1

1

49

Aanpassen drempel earningsstrippingmaatregel voor vastgoedlichamen (antifragmentatiemaatregel)

3

3

‒ 2

‒ 6

‒ 7

‒ 8

‒ 10

50

Repareren heffingsrecht Nederland

0

1

1

1

1

1

1

51

Aanpassen kavelruilvrijstelling in de overdrachtsbelasting (OVB)

0

1

1

1

1

1

1

52

Aanpassen splitsingsvrijstelling OVB

0

9

17

17

17

17

17

53

Aanpak rollatorinvesteringen Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

0

0

9

9

9

9

9

54

Aanpak dubbel gebruik belastingconstructie in bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

0

0

‒ 7

‒ 6

0

0

0

55

Herinvoeren overdraagbare algemene heffingskorting (eenverdienersproblematiek)

0

0

0

0

‒ 30

‒ 28

0

56

Aanpassen tarieftabel belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (BPM) voor plug-in hybride auto’s

0

9

2

‒ 29

‒ 77

‒ 87

‒ 111

57

Stroomlijnen definities voertuigen in de BPM en MRB

0

1

1

0

0

0

0

58

Verlagen instap tweede schijf inkomstenbelasting Caribisch Nederland naar $ 50.000

0

4

4

4

4

4

4

 

Technische aanpassingen inkomsten/uitgaven

       

59

Verwachte inkomsten CO2-heffing bij AVI’s tijdens kabinetsperiode

0

0

0

51

99

0

0

60

Verwachte inkomsten CO2-heffing bij overige belastingplichtigen tijdens kabinetsperiode

0

17

61

88

125

0

0

61

Technische aanpassing voor overheveling middelen CO2-heffing industrie naar klimaatfonds

0

‒ 17

‒ 61

‒ 139

‒ 224

0

0

62

Premieverlaging Caribisch Nederland

‒ 4

‒ 8

‒ 8

‒ 8

‒ 8

‒ 8

‒ 8

63

Technische aanpassing voor dekking premieverlaging Caribisch Nederland

4

8

8

8

8

8

8

64

Vrachtwagenheffing

0

0

349

755

749

735

735

65

Technische aanpassing terugsluis vrachtwagenheffing

0

0

‒ 349

‒ 755

‒ 749

‒ 735

‒ 735

66

Envelop Groepen in de knel van lasten naar uitgaven

0

236

231

231

243

217

494

1. Aanpassingen algemene heffingskorting

De algemene heffingskorting (AHK) wordt verlaagd met 335 euro in 2025 en het afbouwpunt van de AHK wordt gekoppeld aan de hoogte van het wettelijk minimumloon.

2. Aanpassen tarieven inkomstenbelasting en introductie extra schijf

De tarieven in de inkomstenbelasting (IB) worden aangepast. Er wordt een extra tarief geïntroduceerd. Het tarief eerste schijf wordt 35,36% in 2028, het tarief tweede schijf wordt 37,44% in 2028 en het tarief derde schijf blijft 49,50%.

3. Dekking uit maatregelen 1, 6c1, 6c2, 47 uit het HLA

Dekking uit de koopkrachtenveloppen uit het hoofdlijnenakkoord.

4.   Uitspraak Hoge Raad box 3

Uitspraken van de Hoge Raad maken het noodzakelijk om aanvullend rechtsherstel te bieden in box 3 wanneer het werkelijke rendement lager is dan het forfait. Dit leidt tot een derving over zowel de periode van het oorspronkelijke rechtsherstel (2017-2022) als het overbruggingsstelsel (2023 tot invoering van de Wet werkelijk rendement box 3).

5.  Uitspraak Hoge Raad Duitse vastgoedfondsen

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het Duitse vastgoedfonds Immobilien – Sondervermögen ten onrechte als belastingplichtig binnen de vennootschapsbelasting is beoordeeld voor de periode 1997 en 2009. Dit arrest heeft ook gevolgen voor latere jaren en vergelijkbare situaties met andere Duitse fondsen. Het rechtsherstel vanwege deze uitspraak leidt tot een incidentele derving in 2024.

6.  Infaseren van de koopkrachtenveloppen uit het hoofdlijnenakkoord

De lastenverlichting uit de koopkrachtenveloppe (maatregel 1 uit de budgettaire bijlage van het hoofdlijnenakkoord) wordt geleidelijk ingefaseerd.

7.  Versnellen verhoging AWf naar 2025

De in het hoofdlijnenakkoord afgesproken verhoging van de AWf-premie wordt een jaar naar voren gehaald.

8.  Terugdraaien verlaging box 3-tarief

De tariefsverlaging in box 3 uit het hoofdlijnenakkoord wordt teruggedraaid.

9.   Verhogen AOF-premie met ca. 0,03%-punt

De AOF-premie wordt verhoogd met 0,03%.

10. t/m 13. Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven en compensatie

Een deel van de meevaller binnen de Zvw is gebruikt om tegenvallers elders op de VWS-begroting te dekken. Volgens de begrotingsregels moeten de lasten worden verzwaard voor het deel van de Zvw-meevaller dat elders is ingezet aan de uitgavenkant. Het resterende deel van de meevaller wordt gebruikt om de zorgpremies te verlagen. Dit komt ten goede aan de koopkracht. Hiervoor is geen lastenverzwaring nodig.

14.  Tegenvaller tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s

In de Voorjaarsnota 2024 is besloten een tijdelijke tariefkorting in te voeren in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor emissievrije personenauto’s voor de periode 2026 tot en met 2030. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd.

15.  Verlaging tariefkorting naar 25%

De tegenvaller binnen de MRB wordt gedekt door de maatvoering van de tariefkorting te versoberen naar 25% vanaf 2026 en 0% vanaf 2030.

16.  Vertraagd ingroeien CO2-heffing glastuinbouw

De CO2-heffing glastuinbouw wordt meer geleidelijk ingefaseerd. Het tarief in 2025 wordt ten opzichte van het basispad iets verlaagd om vervolgens toe te groeien naar het niveau dat voor 2030 wettelijk is vastgelegd (17,70 euro per ton CO2). In het voorjaar van 2025 vindt de eerstvolgende herijking plaats van het tarief van de CO2-heffing glastuinbouw. Daarbij worden ook de laatste inzichten betrokken van de nieuwe Klimaat- en Energieverkenning van het Planbureau voor de Leefomgeving. Daarnaast is het kabinet van plan om in het voorjaar van 2025 een besluit te nemen over uitbreiding (opt-in) van het Europees emissiehandelssysteem (ETS2) naar de glastuinbouwsector. Daarbij kijkt het ook naar de stapeling van de verschillende beprijzingsinstrumenten in de glastuinbouwsector.

17.  Verlaging budget EIA

De langzamere infasering van de CO2-heffing glastuinbouw wordt gedekt met een verlaging van het budget van de energie-investeringsaftrek (EIA).

18.  Technische invulling stelpost fiscale regelingen

In het hoofdlijnenakkoord is een stelpost opgenomen om fiscale regelingen af te bouwen en onbedoelde belastingconstructies aan te pakken. Deze stelpost wordt voorlopig technisch ingevuld conform de afspraak in het HLA. Bij een volgend besluitvormingsmoment kan over concrete invulling worden besloten.

19.  Dekking voor stelpost fiscale regelingen via beperkt toepassen tabelcorrectiefactor in de in de inkomstenbelasting

Er is in deze Miljoenennota nog geen invulling gegeven aan de taakstelling fiscale regelingen. Wanneer deze maatregel niet wordt gerealiseerd treedt de noodremafspraak uit het HLA voor de lasten in werking. Dat wil zeggen dat voor het deel van de lastenverzwaring dat niet wordt gerealiseerd binnen de taakstelling fiscale regelingen, de belastingschijven en heffingskortingen in de inkomstenbelasting via de tabelcorrectiefactor worden beperkt om de derving op te vangen.

20.  30%-regeling naar forfait van 27% per 2027

De versobering van de 30%-regeling conform een amendement bij het Belastingplan 2024 wordt gedeeltelijk teruggedraaid. In plaats van een afbouw van 30%, 20% en 10% wordt er per 2027 een constant forfait van 27% ingevoerd. In 2025 en 2026 blijft het forfait als overgangsregeling voor iedereen 30%.

21.  Salarisnorm 30%-regeling verhogen van 46.107 naar 50.436 euro met overgangsrecht

Ter (gedeeltelijke) dekking van het gedeeltelijk terugdraaien van de versobering van de 30%-regeling wordt de salarisnorm binnen de 30%-regeling verhoogd van 46.107 naar 50.436 euro. De 30%-regeling voor expats jonger dan dertig jaar wordt evenredig aangepast. Dit wordt gedaan met overgangsrecht.

22. Schrappen van de versobering van de giftenaftrek in de IB

De in het HLA voorgenomen versobering van de giftenaftrek in de IB wordt teruggedraaid.

23.  Introductie algemeen woningtarief van 8% in de overdrachtsbelasting

Het algemene tarief binnen de overdrachtsbelasting voor woningen wordt verlaagd van 10,4% naar 8%.

24. Technische aanpassing: dekking uit middelen woningbouwimpuls

Een deel van de derving als gevolg van het verlagen van het algemeen tarief binnen de overdrachtsbelasting wordt gedekt uit de uitgavenmiddelen voor de woningbouwimpuls.

25.  Vertraagd invoeren hogere kansspelbelasting

De tariefsverhoging van de kansspelbelasting naar 37,8% uit het hoofdlijnenakkoord wordt stapsgewijs ingevoerd. Met deze nieuwe stap wordt het tarief in 2025 verhoogd van 30,5% naar 34,2% en in 2026 naar 37,8%.

26. Verhogen forfait aftrekbaar bedrag extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit in de inkomstenbelasting

De maatregel verhoogt het budget voor de regeling dat men fiscaal de kosten mag aftrekken van extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit. Deze maatregel wordt tevens vereenvoudigd voor burgers doordat een vast bedrag in aftrek kan worden gebracht in plaats van de werkelijke meerkosten (leefkilometers). Het voorstel is om dit vaste bedrag te verhogen naar 0,60 euro per kilometer.

27. Doorwerking maatregelen envelop Groepen in de knel op de zorgtoeslag

Een aantal maatregelen uit groepen in de envelop Groepen in de knel werken door op de zorgtoeslag.

28. Dekking voor maatregelen uit envelop Groepen in de knel

De doorwerking op de zorgtoeslag en de vervoerskostenmaatregel wordt gedekt binnen de envelop.

29. Vermogenverdeling huwelijk schenk- en erfbelasting

De Hoge Raad heeft een uitspraak gedaan in het voordeel van belastingplichtigen over een constructie waarbij in het zicht van overlijden huwelijkse voorwaarden worden aangepast om erfbelasting te ontwijken. De verwachting is dat er n.a.v. dit arrest in beperkte mate vaker gebruik gaat worden van deze constructie. Dit leidt tot een derving.

30. Uitstel pensioen bedrag ineens

De invoering van de Wet herziening bedrag ineens is opnieuw uitgesteld, ditmaal tot 1 juli 2025. Dit leidt tot een derving in 2024 en 2025. 

31. ETS2 opt-in

De inkomsten van de ETS2 opt-in zijn door het vorige kabinet doorgeschoven en daardoor niet verwerkt in het inkomstenkader. Dit leidt tot een meevaller van ruim 300 miljoen euro in 2027, aflopend naar 180 miljoen in 2030.

32.  Vaststelling Whk-premie door UWV

De door het UWV vastgestelde premie voor de Werkhervattingskas (Whk) stijgt in 2025 van 1,22 naar 1,33 procent, vanwege hogere toestroom in de WIA.

33. Compensatie voor Whk-premie via Aof-premie

Als compensatie voor de hoger Whk-premie wordt de Aof-premie verlaagd met hetzelfde bedrag.

34.  Vervallen dekking terugdraaien doorwerking verhoging WML op arbeidskorting

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het terugdraaien van de doorwerking van de verhoging van het wettelijk minimumloon (WML) op de arbeidskorting verwerkt. De Eerste Kamer heeft de verhoging van het WML echter verworpen. Deze maatregel is hierdoor komen te vervallen.

35.  Wijzigen grondslag aftrekbeperking gemengde kosten in de vennootschapsbelasting (Vpb)

Met deze maatregel, die onderdeel is van de Fiscale Verzamelwet 2026, wordt de grondslag van de aftrekbeperking voor gemengde kosten in de Vpb gewijzigd. Hierdoor wordt voor het bepalen van het bedrag dat in aftrek wordt beperkt aangesloten bij het loon waarover loonbelasting wordt ingehouden. 

36.  Wijziging in het Awir-partnerbegrip (zorgtoeslag)

In mei 2023 is besloten tot een wijziging in het Awir-partnerbegrip vanaf 2025 om een knelpunt voor burgers op te lossen. Met de aanpassing worden bloed- of aanverwanten in de eerste graad, ongeacht hun leeftijd, niet meer als toeslagpartners aangemerkt. Dit levert derving op binnen het zorgtoeslagbudget, doordat meer mensen recht krijgen op zorgtoeslag of een hogere toeslag gaan ontvangen. Deze hogere uitgaven worden gedekt door de normpercentages tot het drempelinkomen met 0,002%-punt te verhogen voor zowel alleenstaanden als meerpersoonshuishoudens.

37.  Verhoging normpercentages tot het drempelinkomen met 0,002%-punt (zorgtoeslag)

Zie toelichting maatregel 36.

38. Accijnsverlaging brandstoffen verlengen t/m 2025

In het hoofdlijnenakkoord (HLA) is afgesproken dat de huidige verlaging van de accijnzen voor diesel, benzine en liquid petroleum gas (LPG) wordt verlengd naar 2025. De raming van deze maatregel is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

39.  Terugdraaien verhoging box 2-tarief

In het HLA is afgesproken dat het hoge tarief van box 2 wordt verlaagd naar 31%. Dit tarief was eerder verhoogd naar 33% conform het amendement van der Lee bij het Belastingplan 2024. De raming van deze maatregel is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

40. Verlagen energiebelasting 1e en 2e schijf EB aardgas met 2,82 cent per m3

In het HLA is afgesproken dat de tarieven in de eerste en tweede schijf voor aardgas binnen de energiebelasting worden verlaagd. De raming van deze maatregel is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

41. Renteaftrekbeperking Vpb van 20% naar Europees gemiddelde 25%

In het HLA is afgesproken dat het percentage van de renteaftrekbeperking (earningsstripping) binnen de vennootschapsbelasting wordt verhoogd naar het Europese gemiddelde van 25%. De raming van deze maatregel is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

42. Afschaffen verlaagde btw-tarief voor culturele goederen en diensten, exclusief bioscopen en dagrecreatie

In het HLA is afgesproken dat het verlaagde tarief voor culturele goederen en diensten wordt afgeschaft. Hierdoor worden deze diensten belast tegen het algemene tarief van 21%, behalve bioscopen en dagrecreatie. Deze worden uitgezonderd en blijven dus belast tegen het verlaagde tarief van 9%. De raming van deze maatregel is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

43. Salderingsregeling

In het HLA is afgesproken dat de salderingsregeling voor kleinverbruikers van energie (huishoudens en bedrijven met een laag verbruik) wordt afgeschaft. De raming van deze maatregel is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

44. Afschaffen verlaagde btw-tarief voor logies, exclusief kamperen

In het HLA is afgesproken dat het verlaagde tarief voor logies wordt afgeschaft. Hierdoor worden deze diensten belast tegen het algemene tarief van 21%, behalve kamperen. Dit wordt uitgezonderd en blijft dus belast tegen het verlaagde tarief van 9%. De raming van deze maatregel is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

45.  Maatregelen pakket BES-eilanden 2025

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het wetsvoorstel Belastingplan BES 2025 verwerkt. Hierbij zijn per abuis de verkeerde bedragen opgenomen voor 2025 en 2026. Met deze herijking wordt dit hersteld.

46.  Aanpassing grens voor kwijtschelding Rijksbelastingen

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het aanpassen van de grens voor kwijtschelding van (o.a.) Rijksbelastingen verwerkt. Bij de actualisatie van de raming is naar voren gekomen dat het aantal kwijtscheldingen in de periode 2019 t/m 2023 significant lager is dan eerder verwacht. Hierdoor neemt de derving af. Met deze herijking wordt dit verwerkt.

47.  Invoeren aftrekherziening btw op onroerende investeringsdiensten (kortdurende verhuurconstructies)

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het aanpakken van de belastingconstructie binnen de btw m.b.t. onroerende investeringsdiensten verwerkt. Deze raming is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

48.  Opnieuw indienen afbouwen vrijstelling duaal en non-energetisch verbruik kolenbelasting

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het afschaffen van de vrijstellingen voor duaal én non-energetisch verbruik binnen de kolenbelasting verwerkt. Hierbij zijn per abuis de verkeerde bedragen opgenomen voor 2027, 2028, 2029 en structureel. Met deze herijking wordt dit hersteld.

49.  Aanpassen drempel earningsstrippingmaatregel voor vastgoedlichamen (antifragmentatiemaatregel)

In de Voorjaarsnota 2023 is besloten om de drempel van de renteaftrekbeperking (earningsstripping) voor vastgoedlichamen met verhuurd vastgoed buiten toepassing te laten. Dit was in het kader van de stelpost voor de aanpak van belastingconstructies en fiscale regelingen. Omdat deze maatregel pas dit jaar in het Belastingplan wordt verwerkt is de raming geactualiseerd, wat leidt tot een herijking.

50.  Repareren heffingsrecht Nederland

Met deze maatregel wordt het heffingsrecht van Nederland hersteld voor situaties waarbij Nederland op grond van een belastingverdrag heffingsrecht heeft ter zake van arbeid die niet in Nederland is verricht. Hierdoor kunnen belastingplichtigen niet voor een dubbele vrijstelling in aanmerking komen. Dit geldt o.a. voor zeevarenden en mensen die werken in een luchtvaartuig.

51.  Aanpassen kavelruilvrijstelling in de overdrachtsbelasting (OVB)

In de Voorjaarsnota 2024 is aangekondigd dat een belastingconstructie m.b.t. de kavelruilvrijstelling binnen de OVB wordt aangepakt. Met de kavelruilvrijstelling kunnen gronden en opstallen vrij van OVB worden geruild waardoor de OVB geen obstakel is voor de verbetering van landinrichting. Om de belastingconstructie aan te pakken worden de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling aangescherpt.

52.  Aanpassen splitsingsvrijstelling OVB

In de Voorjaarsnota 2024 is aangekondigd dat een belastingconstructie m.b.t. de splitsingsvrijstelling in de OVB wordt aangepakt. De splitsingsvrijstelling is een faciliteit voor ondernemers met het doel om de OVB geen obstakel te laten zijn bij het herstructureren van bedrijven. Om de belastingconstructie aan te pakken en de uitvoerbaar- en handhaafbaarheid van de vrijstelling te verbeteren worden de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling aangescherpt. Bij de Voorjaarsnota 2024 was het budgettaire belang van deze maatregel en de mogelijke invoeringsdatum nog onvoldoende duidelijk. Inmiddels is bekend dat deze aanpassing per 1-7-2025 kan worden ingevoerd.

53.  Aanpak rollatorinvesteringen Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

In de Voorjaarsnota 2024 is een herijking verwerkt van een aantal maatregelen binnen de BOR en de doorschuifregeling (DSR). Een van de maatregelen die hieronder valt is de aanpak van rollatorinvesteringen in de BOR. De raming van deze maatregel is aangepast n.a.v. het doorlopen van het certificeringsproces met het Centraal Planbureau. Met deze herijking wordt dit verwerkt.

54.  Aanpak dubbel gebruik belastingconstructie in bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Naar aanleiding van de certificering van de raming door het CPB, is de opbrengst van deze maatregel herijkt.

55 Herinvoeren overdraagbare algemene heffingskorting (eenverdienersproblematiek)

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het herinvoeren van de overdraagbare algemene heffingskorting (OAHK) voor de aanpak van de eenverdienersproblematiek verwerkt. In het HLA is vervolgens besloten om de bijstand te verhogen. Deze verhoging werkt door in de overdraagbare algemene heffingskorting. Met deze herijking wordt dit verwerkt.

56.  Aanpassen tarieftabel belasting voor personenauto’s en motorrijwielen (BPM) voor plug-in hybride auto’s

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het aanpassen van de tarieftabel in de BPM voor plug-in hybride personenauto’s verwerkt. De raming is geactualiseerd wat leidt tot een herijking.

57.  Stroomlijnen definities voertuigen in de BPM en MRB

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het stroomlijnen van de definities van voertuigen in de BPM en MRB met het kentekenregister verwerkt. Uit de Uitvoeringstoets van de Belastingdienst blijkt echter dat de maatregel pas twee jaar later in werking kan treden. Met deze herijking wordt dit verwerkt.

58.  Verlagen instap tweede schijf inkomstenbelasting (IB) Caribisch Nederland naar $ 50.000

In de Voorjaarsnota 2024 zijn de budgettaire gevolgen van het wetsvoorstel Belastingplan BES 2025 verwerkt. Hierbij zijn per abuis de budgettaire gevolgen van een maatregel niet verwerkt. Met deze herijking wordt dit hersteld. 

59.  Verwachte inkomsten CO2-heffing bij AVI’s tijdens kabinetsperiode

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de opbrengsten van de CO2-heffing via het Klimaatfonds ten goede komen aan de verduurzaming van de industrie. Het kabinet heeft dit overgenomen en afgesproken om bij deze eerste Miljoenennota een ex-ante raming te maken van de totale verwachte inkomsten van de CO2-heffing industrie voor de komende 4 jaar (t/m 2028) en structureel. De geraamde opbrengst in deze jaren wordt aan de uitgavenkant verwerkt via een kadercorrectie op de percelen «verduurzaming industrie» en – voor wat betreft de middelen van de CO2-heffing voor afvalverbrandingsinstallaties – «onverdeeld» van het Klimaatfonds. Het kasbudget aan de uitgavenkant kan pas worden uitgegeven in het jaar waarin ex ante de inkomsten zijn geraamd.

60.  Verwachte inkomsten CO2-heffing bij overige belastingplichtigen tijdens kabinetsperiode

Zie toelichting maatregel 59.

61.  Technische aanpassing voor overheveling middelen CO2-heffing industrie naar klimaatfonds

Zie toelichting maatregel 59.

62.  Premieverlaging Caribisch Nederland

Bij de behandeling van de SZW-begroting in 2023 is afgesproken om verschillende premies te verlagen voor Caribisch Nederland. Dit is gedekt door ruimte vrij te maken aan de uitgavenkant. Bij de Algemene Politieke Beschouwingen in 2023 en de behandeling van de verschillende begrotingen en het belastingplan, is een groot aantal amendementen en moties aangenomen. Aangezien deze moties en amendementen samen met een aantal aanpassingen aan de uitgavenkant, optellen tot een totaalpakket (met dekking), is hiervoor het inkomstenkader gecorrigeerd. Deze maatregel maakt ook deel uit van dit totaalpakket, het inkomstenkader wordt daarom gecorrigeerd hiervoor.

63.  Technische aanpassing voor dekking premieverlaging Caribisch Nederland

Zie toelichting maatregel 62.

64.  Vrachtwagenheffing

Op 1 januari 2023 is de Wet vrachtwagenheffing gedeeltelijk in werking getreden. De vrachtwagenheffing zelf wordt ingevoerd per 2026. Voor de start van de heffing wordt de Wet vrachtwagenheffing nog gewijzigd, conform de gewijzigde tolheffingsregels vanuit Europa. Op basis van deze wijzigingen is de opbrengst van  de heffing berekend en wordt deze met de aanstaande Miljoenennota verwerkt.

65.  Technische aanpassing terugsluis vrachtwagenheffing

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de opbrengsten van de vrachtwagenheffing ten goede komt aan de sector. Deze technische aanpassing maakt dit mogelijk.

66. Envelop Groepen in de knel van lasten naar uitgaven

De envelop Groepen in de knel wordt voor het grootste deel ingezet aan de uitgavenkant.

Tabel 4.2 Lastenmaatregelen hoofdlijnenakkoord

Standen in mln. euro (+ is saldoverbeterend)

2025

2026

2027

2028

Struc.

A. Structurele lastenverlichting

     

Koopkracht en lastenverlichting voor werkende middeninkomens

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

Envelop groepen in de knel [lastenmaatregel].

‒ 237

‒ 237

‒ 237

‒ 249

‒ 500

Envelop gerichte lastenverlichting burgers.

‒ 2.500

‒ 2.500

0

0

0

Gevolg afschaffen eigen risico op nominale premie, IAB en zorgtoeslag

0

207

3.622

3.833

4.048

Compensatie burgers (inkomstenbelasting)

0

‒ 171

‒ 2.941

‒ 3.124

‒ 3.308

Compensatie bedrijven (AOF)

0

‒ 36

‒ 681

‒ 710

‒ 739

Herinvoeren gebruik rode diesel voor landbouw

0

0

‒ 131

‒ 132

‒ 141

Terugdraaien afschaffen inkoop eigen aandelen (inkoopfaciliteit dividendbelasting)

‒ 800

‒ 800

‒ 800

‒ 800

‒ 800

Terugdraaien verlagen MKB-winstvrijstelling naar 12,03%

‒ 93

‒ 93

‒ 93

‒ 93

‒ 93

Terugdraaien verhogen 3e, 4e en 5e schijf EB aardgas met 22,4% per 2025 en 2,7% extra per 2030

‒ 211

‒ 209

‒ 198

‒ 187

‒ 227

Terugdraaien verhoging 31% naar 33% van box 2

‒ 214

‒ 214

‒ 214

‒ 214

‒ 214

Verlagen tarief box 3

‒ 100

‒ 100

‒ 100

‒ 100

‒ 100

Accijnsverlaging brandstoffen verlengen t/m 2025

‒ 1.539

0

0

0

0

Verlagen energiebelasting 1e en 2e schijf EB aardgas met 2,82 cent per m3

‒ 271

‒ 260

‒ 275

‒ 296

‒ 357

Renteaftrekbeperking VPB van 20% naar Europees gemiddelde 25%

‒ 432

‒ 427

‒ 425

‒ 423

‒ 419

B. Curatieve en langdurige zorg

     

Gevolg ombuigingen zorg op IAB, nominale premie en zorgtoeslag

0

0

‒ 285

‒ 586

‒ 683

Lastenverzwaring burgers via TES

0

0

165

339

395

Lastenverzwaring bedrijven via AOF

0

0

120

247

288

C. Structurele lastenverzwaringen

     

Afschaffen verlaagd btw-tarief logies - uitgezonderd kampeerterreinen

0

1.212

1.212

1.212

1.212

Invoeren circulaire plastic heffing

0

0

0

547

547

Afschaffen verlaagd btw-tarief culturele goederen en diensten - uitgezonderd bioscopen en dagrecreatie

0

953

953

953

953

Verhogen kansspelbelasting van 30,5% naar 37,8%

202

202

202

202

202

Stelpost fiscale regelingen en constructies afbouwen

0

250

250

250

250

Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers (met ingang van 2027 in één keer)

0

0

621

625

720

Beperken giftenaftrek IB en VPB en geven uit de vennootschap

100

100

100

225

250

Vliegbelasting gedifferentieerd naar afstand

0

0

248

248

248

Verhogen AWF-premie (flex- en vaste contracten) met 0,1%

0

245

245

245

245

Totaal

‒ 8.095

‒ 3.878

‒ 643

13

‒ 223

Licence