IXB Financiën | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Totaal uitgaven | 26.252 | 27.662 | 28.809 | 11.046 | 10.026 | 10.073 | |
Totaal ontvangsten | 4.618 | 3.658 | 4.426 | 4.665 | 4.582 | 4.561 | |
1 | Belastingen | ||||||
Uitgaven | 4.054 | 3.682 | 3.563 | 3.520 | 3.491 | 3.488 | |
Ontvangsten | 1.611 | 1.568 | 1.523 | 1.477 | 1.353 | 1.350 | |
2 | Financiële markten | ||||||
Uitgaven | 35 | 28 | 31 | 27 | 27 | 27 | |
Ontvangsten | 12 | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
3 | Financieringsactiviteiten publiek-private sector | ||||||
Uitgaven | 13.760 | 14.784 | 17.640 | 387 | 310 | 310 | |
Ontvangsten | 2.653 | 1.813 | 2.483 | 2.737 | 2.782 | 2.787 | |
4 | Internationale financiële betrekkingen | ||||||
Uitgaven | 521 | 629 | 383 | 482 | 208 | 276 | |
Ontvangsten | 121 | 68 | 222 | 257 | 258 | 252 | |
5 | Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen | ||||||
Uitgaven | 167 | 148 | 148 | 149 | 149 | 149 | |
Ontvangsten | 148 | 131 | 124 | 123 | 120 | 106 | |
6 | BTW-Compensatiefonds | ||||||
Uitgaven | 4.249 | 4.249 | 4.249 | 4.249 | 4.249 | 4.249 | |
Ontvangsten | |||||||
8 | Apparaat | ||||||
Uitgaven | 450 | 431 | 391 | 366 | 347 | 339 | |
Ontvangsten | 62 | 58 | 54 | 51 | 50 | 47 | |
9 | Douane | ||||||
Uitgaven | 1.063 | 837 | 832 | 810 | 803 | 803 | |
Ontvangsten | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | |
10 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | 54 | 52 | 70 | 78 | 83 | 73 | |
Ontvangsten | |||||||
13 | Toeslagen | ||||||
Uitgaven | 1.898 | 2.822 | 1.501 | 977 | 361 | 361 | |
Ontvangsten |
Algemeen
De uitgaven van Financiën bestaan voornamelijk uit de apparaatskosten voor de Belastingdienst, Toeslagen en de Douane, de hersteloperatie Toeslagen, de uitgaven vanuit het Btw-compensatiefonds en de lening aan TenneT (2024 tot en met 2026). De ontvangsten komen op verschillende artikelen binnen. Dit betreft rente en boetes van belastingen, dividenden van staatsdeelnemingen en aflossingen van internationale leningen. De begroting van Financiën kent een dalend verloop. Dit komt met name door de lening aan TenneT en doordat de hersteloperatie Toeslagen een tijdelijk karakter heeft.
Toelichting per artikel
Artikel 1. Belastingen
Deze post ziet op de uitvoeringskosten en de niet-belastingontvangsten van de Belastingdienst. Er zit een lichte daling in deze post. De uitgaven zijn de eerste jaren hoger in verband met de werkzaamheden die onderdelen van de Belastingdienst voor Toeslagen Herstel uitvoeren. In 2024 zijn de uitgaven ook hoger vanwege de herstelprojecten invorderingsrente en Box 3 en vanwege de kosten in verband met de nieuwe cao.
Artikel 2. Financiële Markten
In 2024 en 2026 zijn de uitgaven beperkt hoger door de schadeloosstelling SNS REAAL Holding (SRH). Daarna keert de begroting van het artikel terug naar de gebruikelijke omvang.
Artikel 3. Financieringsactiviteit Publiek-private sector
Vanaf 2024 tot en met 2026 zijn er incidenteel hogere uitgaven door de lening aan TenneT. Vanaf 2027 is er een dalende trend in de uitgaven zichtbaar doordat de lening aan TenneT eindigt. Voor 2027 tot en met 2029 is er een constante trend door de verwerking van een jaarlijkse kapitaalinjectie aan Invest-NL vanuit de intensivering uit het hooflijnenakkoord voor Invest-NL. De kapitaalinjectie loopt in 2029 af. In 2024 zijn de ontvangsten incidenteel hoger door verkoop aandelen ABN AMRO en door hogere dividenden.
Artikel 4. Internationale Financiële Betrekkingen
De fluctuaties bij de uitgaven ontstaan door een reservering voor een bijdrage aan de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) in 2024, de kapitaalinleg European Stability Mechanism (ESM) in 2025 en fluctuerende bijdrages aan de Wereldbank. In 2024 en 2025 zijn er lagere ontvangsten doordat in 2023 een vervroegde aflossing is gedaan op de lening aan Griekenland. In de ontvangsten zit een stijgend verloop doordat Oekraïne vanaf 2027 start met het aflossen van de lening.
Artikel 5. Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Fluctuaties komen voort uit schade-uitkeringen en schaderestituties en is staand beleid.
Artikel 6. Btw-compensatiefonds
De uitgaven aan het Btw-compensatiefonds (BCF) zijn stabiel begroot. Een onder- of overschrijding bij het BCF komt namelijk ten laste of ten gunste van het gemeente- en provinciefonds.
Artikel 8. Apparaat
Dit betreft de ontwikkeling van de apparaatskosten van het departement. De afname wordt verklaard door de apparaatstaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord.
Artikel 9. Douane
In 2024 zijn er incidenteel hogere uitgaven door bijdragen vertragingsrente EU. Vanaf 2025 is er een dalende trend in de posten voor personeel.
Artikel 10. Nog onverdeeld
Op dit artikel staan onder andere middelen gereserveerd voor de uitvoeringskosten van fiscale wet- en regelgeving door Belastingdienst, Toeslagen en Douane en onvoorziene tegenvallers.
Artikel 13. Toeslagen
Deze post ziet op het aandeel van het ministerie van Financiën in de programmamiddelen voor Toeslagen Herstel en de uitvoeringskosten van Toeslagen. Vanaf 2025 is een dalende trend waar te nemen in de jaarlijks begrote kosten. Dit komt doordat Toeslagen Herstel een tijdelijke karakter heeft waarbij het herstel zo snel mogelijk plaatsvindt. Een deel van de gereserveerde middelen staat nog niet op de departementale begrotingen maar op de Aanvullende Post. Bijlage 22.1 geeft een overzicht van alle budgetten voor Toeslagen Herstel inclusief de Aanvullende Post.