Grafiek 4.1 geeft het EMU-saldo en de EMU-schuld 2012 weer voor de landen van de eurozone op basis van de Najaarsvoorspellingen van de Europese Commissie.
Grafiek 4.1: EMU-saldo en EMU-schuld in de eurozone
Bron: European Economic Forecast – autumn 2012 (Europese Commissie), met uitzondering van Nederland, waarvoor de ramingen uit de Najaarsnota zijn gebruikt.
Het EMU-tekort van de eurozone is naar verwachting gemiddeld 3,3 procent bbp in 2012. Dit is een lichte verslechtering ten opzichte van de voorjaarsramingen (– 3,2 procent bbp). De overheidstekorten in de eurozone dalen ongeveer 0,8 procentpunt ten opzichte van 2011. Bijna alle EU-lidstaten bevinden zich momenteel in de buitensporigtekortprocedure (behalve Duitsland, Bulgarije, Estland, Luxemburg, Zweden en Finland).
De EMU-schuld in de eurozone stijgt en is gemiddeld 92,9 procent bbp in 2012. Dit is een verslechtering van een procentpunt ten opzichte van de voorjaarsramingen (91,8 procent bbp). Wat betreft schuld presteert Nederland aanzienlijk beter dan gemiddeld in de eurozone. De Nederlandse schuld is ongeveer 20 procentpunt lager dan het eurozone gemiddelde. Dit neemt niet weg dat de Nederlandse schuld momenteel hoger is dan de Europese grenswaarde van 60 procent bbp.
De minister van Financiën, J. R. V. A. Dijsselbloem
BIJLAGE 1: BUDGETTAIRE KERNGEGEVENS
2012 | |
---|---|
Inkomsten (belastingen en sociale premies) | 221,8 |
Netto uitgaven onder de kaders | 246,9 |
Rijksbegroting in enge zin | 112,5 |
Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt | 70,2 |
Budgettair Kader Zorg | 64,3 |
Overige netto uitgaven | – 5,0 |
Zorgtoeslag | 4,6 |
Gasbaten | – 12,1 |
Overig | 2,5 |
Totale netto uitgaven | 241,9 |
EMU-saldo centrale overheid | – 20,1 |
EMU-saldo lokale overheden | – 2,9 |
Feitelijk EMU-saldo | – 23,0 |
Feitelijk EMU-saldo (in % bbp) | – 3,8% |
EMU-schuld | 434 |
EMU-schuld (in % bbp) | 71,5% |
Bbp | 607 |
BIJLAGE 2: BUDGETTAIR OVERZICHT INTERVENTIES FINANCIËLE SECTOR
Tabel 1. Budgettair overzicht crisismaatregelen (in miljoenen euro)
Sinds het najaar van 2008 heeft het kabinet interventies gepleegd om het financiële stelsel gezond te houden en de rust te helpen herstellen in de financiële wereld. Onderstaande tabel geeft een actueel overzicht van de budgettaire gevolgen van deze interventies.
NJN 2012 (bedragen in € mln.) | 2008 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|
A. Verwerving Fortis/RFS/AA | |||
1. ABN AMRO Group N.V. – ASR Verzekeringen N.V. – RFS Holdings B.V. (incl. Z-share en residual N-share) | 27 971 | 27 955 | 27 955 |
2. Overbruggingskrediet (voormalig) Fortis | 4 575 | 3 750 | 3 750 |
3. Aflossingen (voormalig) Fortis |
| – 825 | 0 |
4. Renteontvangsten overbruggingskredieten Fortis | – 1 374 | – 169 | – 152 |
5. Dividend ABN Amro Group N.V. | 0 | – 200 | – 50 |
6. Dividend ASR Verzekeringen N.V. | 0 | 0 | – 71 |
7. Dividend RFS Holdings B.V. | – 6 | 0 | 0 |
Capital Relief Instrument ABN-AMRO | |||
8. Garantieverlening (geëffectueerd) | 32 611 |
|
|
9. Afname voorwaardelijke verplichting | – 32 611 |
|
|
10. Premieontvangsten | – 193 | 0 | 0 |
Counter Indemnity ABN-AMRO | |||
11. Garantieverlening (geëffectueerd) | 950 | ||
12. Premieontvangsten | – 26 | – 26 | – 26 |
∆ Staatsschuld | 30 844 | – 1 236 | – 299 |
B. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit (€ 20 mld.) | |||
13. Verstrekt kapitaal ING | 10 000 | ||
14. Verstrekt kapitaal Aegon | 3 000 | ||
15. Verstrekt kapitaal SNS Reaal | 750 | ||
16. Aflossing ING | – 5000 | – 2 000 | – 750 |
17. Aflossing Aegon | – 1500 | – 1 500 |
|
18. Aflossing SNS Reaal | – 185 | ||
19. Couponrente ING | – 684 | – 34 | |
20. Couponrente Aegon | – 177 | ||
21. Couponrente SNS Reaal | – 39 | ||
22. Repurchase fee ING | – 347 | – 1 000 | – 341 |
23. Repurchase fee Aegon | – 160 | – 750 |
|
24. Repurchase fee SNS Reaal | 0 | ||
∆ Staatsschuld | 5 659 | – 5 250 | – 1 125 |
C. Back-up faciliteit ING EUR/USD> | 1,34 | 1,29 | 1,27 |
25. Funding fee (rente + aflossing) | 8 248 | 3 242 | 2 590 |
26. Management fee | 106 | 39 | 33 |
27. Portefeuilleontvangsten (rente + aflossing) | – 7 877 | – 3 012 | – 2 377 |
28. Garantiefee | – 232 | – 85 | – 73 |
29. Additionele garantiefee | – 154 | – 128 | – 110 |
30. Additionele fee | – 91 | – 55 | – 48 |
31. Verhandelbaarheidsfee | – | – | – 15 |
32. Saldo Back-up faciliteit ( 25 t/m 31) | 0 | 0 | 0 |
33. Meerjarenverplichting aan ING | 13 084 | 10 264 | 8 063 |
34. Alt-A portefeuille | 16 376 | 13 934 | 11 691 |
∆ Staatsschuld = saldo Back-up faciliteit | 0 | 0 | 0 |
D. Garantiefaciliteit bancaire leningen | |||
35. Garantieverlening (geëffectueerd) | 50 275 | ||
36. Afname voorwaardelijke verplichting | – 11 277 | – 5 823 | – 14 925 |
37. Stand openstaande garanties (cumulatief 35–36) | 38 998 | 33 175 | 18 250 |
38. Premieontvangsten (gesaldeerd) | – 523 | – 361 | – 230 |
39. Schade-uitkeringen | 0 | 0 | 0 |
∆ Staatsschuld (excl. nr. 35, 36 en 37) | – 523 | – 361 | – 230 |
E1. IJsland | |||
40. Uitkering DGS Icesave | 1 428 | ||
41. Uitvoeringskosten IJslandse DGS door DNB | 7 | ||
42. Vordering op IJsland | 1 329 | 919 | 736 |
tussenrekening «recovery topping up» | 33 | 21 | |
43. Opbouw rente op vordering | 51 | 42 | 27 |
Totale vordering (42 + reeks 43) | 1 380 | 1 012 | 769 |
44. Ontvangsten aflossing lening | 0 | – 443 | – 291 |
45. Renteontvangsten op lening | 0 | 0 | 0 |
E2. Griekenland | |||
46. Lening Griekenland | 1 248 | 1 946 | 5 |
47. Vordering op Griekenland | 1 248 | 3 194 | 3 199 |
48. Ontvangsten aflossing lening | 0 | 0 | 0 |
49. Premieontvangsten incl. servicefee | – 30 | – 115 | – 35 |
50. DNB (niet-relevante-winst) compensatie Griekenland | 0 | ||
51. Rentevergoeding Griekenland | 13 | ||
∆ Staatsschuld (excl. nr. 42, 43 en 47) | 2 653 | 1 388 | – 308 |
F. Europese instrumenten | |||
52. Garantieverlening NL-aandeel EU-begroting | 2 946 | – 120 | |
53. Garantieverlening NL-aandeel EFSF (hoofdsom en rente) | 25 872 | 71 910 | |
54. Garantieverlening NL-aandeel ESM | 35 445 | ||
55. Garantieverlening aan DNB i.v.m. ophoging middelen IMF | 13 610 | ||
56. Deelneming EFSF | 1 | 1 | |
57. Deelneming ESM | 1 829 | ||
∆ Staatsschuld (56 en 57) | 1 | 1 | 1 829 |
G. Overige gevolgen | |||
58. Uitvoeringskosten en inhuur externen | 62 | 3 | 6 |
59. Terug te vorderen kosten | 0 | 0 | 0 |
60. Ontvangen teruggevorderde kosten | – 19 | – 5 | – 1 |
∆ Staatsschuld (excl. rente) | 38 634 | – 5 458 | – 133 |
Staatsschuld cumulatief (excl. rente) | 38 634 | 33 176 | 33 043 |
+ schuldeffect garantiebenutting EFSF + meerjarenverplichting aan ING (op transactiebasis) = aandeel interventies in EMU schuld | 993 10 055 44 224 | 13 674 8 063 54 780 | |
toerekenbare rentelasten | 3 979 | 1 280 | 1 209 |
Tabel 2: Overzicht uitstaande interventies – prognose 2012
In de onderstaande tabel staan de vorderingen en verplichtingen welke vanwege de crisis zijn aangegaan. Balansonderdelen zijn hierbij opgenomen tegen historische aankoopprijs conform de bepalingen van de Rijksbegrotingsvoorschriften met betrekking tot departementale jaarverslagen.
Activa | 2012 | Passiva | 2012 |
---|---|---|---|
A. Verwerving Fortis/RFS/AA | I: Financiering staatsschuld (excl. rentelasten) | 33 043 | |
1. ABN AMRO Group N.V. – ASR Verzekeringen N.V. – RFS Holdings B.V.(incl. Z- en residual N-share) | 27 955 | II: Financiering uit resultaat | 659 |
2. Overbruggingskrediet Fortis | 3 750 | III: Financiering overig | 46 |
B. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit | toerekenbare rentelasten | 6 468 | |
13. Verstrekt kapitaal ING (+16.) | 2 250 | C. Back-up faciliteit ING | |
15. Verstrekt kapitaal SNS Reaal | 565 | 33. Meerjarenverplichting aan ING | 8 063 |
C. Back-up faciliteit ING | Voorziening & incl. onverdeeld resultaat | 3 628 | |
34. Alt-A portefeuille | 11 691 | Technische correctie | 103 |
E1. IJsland | |||
42. Vordering op IJsland | 769 | ||
E2. Griekenland | |||
47. Vordering op Griekenland | 3 199 | ||
F. Europese instrumenten | |||
56. Deelneming EFSF | 2 | ||
57. Deelneming ESM | 1 829 | ||
Totale activa: | 52 010 | Totale passiva: | 52 010 |
Tabel 3: Overzicht toerekenbare kosten en opbrengsten (in miljoenen euro)
In deze tabel vindt een toerekening plaats van kosten en opbrengsten van interventies. Op basis van een grove toerekening is een resultaat op interventies opgenomen.
Toerekenbare kosten | 2012 | Toerekenbare opbrengsten | 2012 |
---|---|---|---|
Toerekenbare rentelasten | 1 209 | A. Verwerving Fortis/RFS/AA | |
E1. IJsland | 4. Rente overbruggingskrediet Fortis | 152 | |
Kosten i.v.m. topping up (netto) | – 21 | 5. Dividend ABN Amro Group N.V. | 50 |
E2. Griekenland | 6. Dividend ASR Verzekeringen N.V. | 71 | |
51. Rentevergoeding Griekenland | 13 | 12. Premieontvangsten counter indemnity | 26 |
G. Overige gevolgen | B. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit | ||
58. Uitvoeringskosten en inhuur externen | 6 | 22. Repurchase fee ING | 375 |
60. Ontvangen teruggevorderde kosten | – 1 | D. Garantiefaciliteit bancaire leningen | |
38. Premieontvangsten (gesaldeerd) | 230 | ||
E1. IJsland | |||
43. Opbouw rente op vordering | 27 | ||
E2. Griekenland | |||
49. Premieontvangsten incl. servicefee | 35 | ||
Toerekenbare kosten: | 1 206 | Toerekenbare opbrengsten: | 966 |
Resultaat | – 240 |
(bedragen in € mln.) – update MJN 2013 | 2008–2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|
A. Verwerving Fortis/RFS/AA | |||
Counter indemnity | 950 | 950 | 950 |
D. Garantiefaciliteit bancaire leningen | |||
Stand openstaande garanties | 38 998 | 33 175 | 18 250 |
F. Europese instrumenten | |||
Stand openstaande garanties EU begroting | 2 946 | 2 826 | 2 826 |
25 872 | 97 782 | 97 782 | |
waarvan benut en verwerkt in EMU-schuld: | |||
– Ierland | 498 | 309 | |
– Portugal | 495 | 655 | |
– Griekenland | 6 893 | ||
Totaal benut en in EMU-schuld: | 993 | 7 858 | |
Stand openstaande garanties ESM | |||
Garantie DNB i.v.m. IMF | 13 610 | 35 445 13 610 | |
Saldo openstaande garanties | 68 766 | 148 343 | 168 863 |
In deze raming is de transitie van het Spaanse programma voor de financiële sector van het EFSF naar het ESM verwerkt. Op 28 november 2012 is door de Raad van gouverneurs van het ESM de transitie van het Spaanse programma voor de financiële sector van het EFSF naar het ESM aangenomen. Door de transitie van het Spaanse programma van het EFSF naar het ESM hoeft Nederland geen garanties meer af te geven aan het EFSF ten behoeve van het Spaanse programma voor de financiële sector. Eurostat heeft bepaald dat garanties van lidstaten aan het ESM in tegenstelling tot garanties aan het EFSF geen effect heeft op de EMU-schuldquote.
Voor de raming van de schuld van de leningen die het EFSF aan Griekenland zal verstrekken is uitgegaan van de huidige beschikbare informatie. Dit wil zeggen dat in de raming ervan uit gegaan wordt dat Griekenland zich houdt aan de afspraken en de tranches worden uitgekeerd conform de Memorandum of Understanding van maart 2012.
BIJLAGE 3: VERTICALE TOELICHTING NAJAARSNOTA 2012.
De Verticale Toelichting geeft voor alle begrotingen een overzicht van- en een toelichting op de belangrijkste mutaties. Voor een meer gedetailleerde toelichting op wordt verwezen naar de suppletoire begrotingswetten.
Leeswijzer
De mutaties zijn gesplitst in drie categorieën:
-
1) Mee- en tegenvallers;
-
2) Beleidsmatige mutaties;
-
3) Technische mutaties.
De laatste categorie omvat alle overboekingen, desalderingen, statistische correcties en mutaties die niet onder een ijklijn vallen. Mutaties worden toegelicht indien ze een bepaalde ondergrens overschrijden. De ondergrens is afhankelijk van de omvang van de begroting en verschilt voor de verschillende categorieën mutaties. De post diversen bevat de mutaties die onder de ondergrens vallen en wordt in principe alleen toegelicht indien zich bijzonderheden voordoen.
De totalen per begroting worden in eerste instantie gepresenteerd exclusief de bedragen die onder de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) vallen. Door middel van een aansluitregel wordt het deel van de begroting dat onder de HGIS valt zichtbaar gemaakt. De laatste regel geeft per begroting de totaalstand inclusief HGIS aan. De mutaties die optreden binnen het HGIS-deel van de begroting worden gepresenteerd en toegelicht in de Verticale Toelichting van alle HGIS uitgaven.
De bedragen in de tabellen zijn in miljoenen euro’s.
Door afrondingen kan het totaal afwijken van de som der onderdelen.
De Koning
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 40,0 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 40,0 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 40,0 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 0,4 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 0,4 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 0,4 |
Staten-Generaal
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 146,9 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 1,3 |
| – 1,3 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 2,8 |
| 2,8 |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 1,5 |
| |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 148,4 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 148,4 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 3,0 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 2,8 |
2,8 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 2,8 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 5,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 5,8 |
Mee- en tegenvallers: diversen
Het project «Audiovisuele faciliteiten» heeft vertraging opgelopen door de Europese aanbesteding.
Technische mutaties: diversen
De ramingen van uitgaven en ontvangsten voor het apparaat van de Tweede Kamer worden aangepast, omdat de ontvangsten samenhangend met de apparaatsuitgaven anders worden geadministreerd in de boekhouding.
Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 117,8 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,7 |
0,7 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 0,9 |
– 0,9 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 1,1 |
1,1 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 0,9 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 118,7 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 118,7 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 5,5 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 1,1 |
1,1 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 1,1 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 6,6 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 6,6 |
Beleidsmatige mutaties: diversen
De Algemene Rekenkamer heeft met de Europese Commissie een Twinning contract afgesloten voor een project in Servië en Irak. Dit jaar heeft de Europese Commissie een voorschot betaald voor de projecten. Een deel van de uitgaven vindt in 2013 plaats. Dit is verwerkt met een kasschuif.
Technische mutaties: diversen
De kosten voor de klachtbehandeling van decentrale overheden valt hoger uit dan geraamd. Dit resulteert in hogere ontvangsten en uitgaven voor de Nationale Ombudsman.
Algemene Zaken
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 62,2 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 3,0 |
– 3,0 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 0,8 |
– 0,8 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 3,8 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 58,5 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 58,5 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 7,8 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 1,0 |
1,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 1,0 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 8,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 8,8 |
Diversen
Onder deze post valt de budgettaire actualisatie van het bevorderen van eenheid van het regeringsbeleid (– 2,4 mln.). De onderuitputting wordt voor een deel veroorzaakt doordat taakstellingen uit hoofde van het vorige regeerakkoord al in 2012 deels worden ingevuld.
Daarnaast leidt ook de sobere uitvoering van de begroting als gevolg van het aftreden van het vorige kabinet tot lagere uitgaven.
Koninkrijksrelaties
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 437,5 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Vrijval betalingsachterstanden | – 13,3 |
– 13,3 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Vrijval betalingsachterstanden | 13,3 |
13,3 | |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 437,5 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 437,5 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 78,7 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Vrijval betalingsachterstanden | 13,3 |
13,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 13,3 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 92,0 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 92,0 |
Vrijval betalingsachterstanden
De loketten voor het saneren van betalingsachterstanden zijn in oktober 2011 gesloten. De binnengekomen aanvragen zijn inmiddels beoordeeld. Hetgeen ten behoeve hiervan bij de Centrale Bank Curaçao en Sint Maarten gereserveerd stond en niet tot besteding is gekomen, valt vrij. Bij Voorjaarsnota is reeds 36 mln. ten gunste gekomen van de algemene middelen, daar komt nu 13 mln. bij.
Buitenlandse Zaken
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 6 975,5 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Eu-afdrachten | – 437,2 |
– 437,2 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 437,2 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 6 538,4 |
Totaal Internationale samenwerking | 4 242,4 |
Stand Najaarsnota 2012 | 10 780,8 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 657,3 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Perceptiekostenvergoedingen | – 15,4 |
– 15,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 15,4 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 641,9 |
Totaal Internationale samenwerking | 120,2 |
Stand Najaarsnota 2012 | 762,1 |
EU-afdrachten
De EU-afdrachten voor 2012 zijn met ruim 400 mln. euro neerwaarts bijgesteld. Dit komt doordat er geen overeenstemming is bereikt tussen de Raad en het Europees Parlement over een additionele EU-begroting van 6 mld. euro netto (9 mld. meer aan uitgaven en 3 mld. meer aan ontvangsten). Alleen de extra uitgaven voor het solidariteitsfonds van 700 mln. euro is goedgekeurd. Daarmee komt de voorziening die Nederland bij de Miljoenennota 2013 had getroffen van 300 mln. euro voor een groot deel vrij te vallen. Daarnaast heeft Nederland in de periode november 2011 t/m oktober 2012 minder douanerechten geïnd dan eerder werd verondersteld. Omdat de afdracht van douanerechten twee maanden achterloopt bij de inningsdatum, leidt dit tot een meevaller in begrotingsjaar 2012 van 46 mln. Tenslotte krijgt Nederland in december ruim 100 mln. teruggestort uit Brussel, vanwege statistische correcties op de btw- en bni-grondslagen over de jaren 1995–2011. Per saldo levert dit een meevaller op van ruim 400 mln.
Perceptiekostenvergoedingen
De mutatie aan de ontvangstenkant hangt samen met de mutatie aan de uitgavenkant. Nederland ontvangt 25% van de afgedragen invoerrechten terug als perceptiekostenvergoeding.
Veiligheid en Justitie
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 11 396,5 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Tegenvaller rechtsbijstand | 25,0 |
Diversen | – 2,0 |
23,0 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Griffierechten | 40,0 |
Inzet loon en prijsbijstelling | – 99,9 |
Diversen | 10,5 |
– 49,4 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 9,6 |
| 9,6 |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 16,8 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 11 379,7 |
Totaal Internationale samenwerking | 33,1 |
Stand Najaarsnota 2012 | 11 412,7 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 1 225,0 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Tegenvaller boete en transactiegeleden | – 18,4 |
Diversen | 2,0 |
– 16,4 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 10,0 |
– 10,0 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 10,6 |
10,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 15,8 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 1 209,2 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 1 209,2 |
Tegenvaller rechtsbijstand
Bij de rechtsbijstand doet zich een tegenvaller van 25 mln. voor. De instroom van toevoegingsaanvragen voor straf en civiele zaken is hoger dan geraamd.
Griffierechten
In het regeerakkoord van het kabinet Rutte/Verhagen was verhoging van de griffierechten opgenomen. Dit voorjaar is bij begrotingakkoord 2013 besloten deze verhoging niet door te voeren. Door het vervallen van het wetsvoorstel griffierechten is een dekkingsprobleem van circa 40 mln. ontstaan. Om te voorkomen dat de Raad voor de Rechtspraak hierdoor in 2012 moet interen op zijn reserves, wordt de bijdrage aan de rechtspraak met 40 mln. verhoogd.
Inzet loon en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstelling tranche 2012 wordt gedeeltelijk ingezet om tegenvallers te dekken.
Tegenvaller boete en transactiegelden
Op boeten en transacties doet zich een tegenvaller voor van 18,4 mln. De instroom van beschikkingen uit staandehoudingen blijft als gevolg van de in het voorjaar gevoerde acties van de politie achter bij de ramingen. Ook de uitstroom van betaalde strafbeschikkingen blijft achter bij de raming. Oorzaak hiervan is dat het traject van inning langer duurt dan oorspronkelijk geraamd.
Diversen
De grootste mutatie binnen de post diversen betreft de kansspellicenties. In het regeerakkoord van het kabinet Rutte/Verhagen was aangekondigd dat een licentiefee zou worden geïntroduceerd voor het verkrijgen van vergunningen voor de exploitatie van internetkansspelen en loterijen. Deze maatregel zou 10 mln. opleveren en is bij begrotingsakkoord 2013 teruggedraaid vanaf 2013.
Binnenlandse Zaken
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 5 048,4 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 17,3 |
– 17,3 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Programma kwaliteitssprong Rotterdam-zuid | 30,0 |
Startersleningen | 20,0 |
Vrijval inburgering | – 15,5 |
Diversen | – 14,9 |
19,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijdrage kwaliteitsprogramma Rotterdam zuid | – 30,0 |
Diversen | 25,9 |
– 4,1 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 1,7 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 5 046,7 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,5 |
Stand Najaarsnota 2012 | 5 047,2 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 804,1 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 1,2 |
1,2 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 25,3 |
25,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 26,5 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 830,6 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 830,6 |
Diversen (mee- en tegenvallers)
Dit betreft onder andere een correctie van de ODA-toerekening voor asiel op basis van actualisatie variabele instroom asiel (– 11,6 mln.) en een vertraging bij de uitvoering van het programma «innovatieregelingen gebouwde omgeving» (– 4,4 mln.).
Programma Kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid
In het kader van het nationaal Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid wordt eenmalig aan de gemeente Rotterdam ter ondersteuning van de fysieke aanpak in de focuswijken 30 mln. beschikbaar gesteld (co-financiering).
Startersleningen
Ten behoeve van de leningfaciliteit voor starters van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland wordt op de begroting van BZK in 2012 incidenteel 20 mln ingezet.
Inburgering
Een deel van het budget dat beschikbaar is voor inburgering wordt in 2012 niet besteed, omdat aanvragen, wensen en claims van meerdere gemeenten bij het afronden van de oude Wet Inburgering (die loopt t/m 2012) zijn afgewezen.
Diversen (beleidsmatige mutaties)
Deze post bestaat uit meerdere mutaties. In afwachting van de uitwerking van het project Symbolon (samenwerking met MIVD) zijn minder SIGINT-middelen (middelen voor het ontvangen van niet-kabelgebonden telecommunicatie aangeschaft, – 2,3 mln.). Een deel van de prijsbijstelling 2012 wordt aangewend voor Rotterdam-Zuid (– 4,1 mln.). Vanwege de demissionaire status van het kabinet is een aantal vacatures niet ingevuld en zijn minder externen ingehuurd (– 4,5 mln.).
Diversen (technische mutaties)
Dit betreft met name hogere uitgaven door SSC-ICT Den Haag (18,7 mln.). SSC-ICT werkt voor de ministeries van BZK, IenM, SZW en VWS. Deze departementen betalen voor de dienstverlening. Tegenover de hogere uitgaven staan hogere ontvangsten.
Onderwijs, Cultuur en wetenschap
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 34 139,0 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijstelling raming studiefinanciering | – 80,0 |
Diversen beroepszaak T.U. delft | 26,1 |
Diversen | – 18,9 |
– 72,8 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Intertemporele compensatie frictiekosten cultuur | 44,0 |
Intertemporele compensatie langstudeerders | 62,0 |
Intertemporele compensatie professionalisering lerarenopleid | – 16,0 |
Diversen | – 36,1 |
53,9 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 13,7 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | 20,0 |
33,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 14,7 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 34 153,7 |
Totaal Internationale samenwerking | 70,1 |
Stand Najaarsnota 2012 | 34 223,9 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 1 169,9 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Afrekeningen gemeenten | 37,0 |
Diversen bijstelling autonome raming | – 15,0 |
Diversen | 6,4 |
28,4 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 13,4 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | – 5,0 |
8,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 36,8 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 1 206,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 1 206,8 |
Bijstelling raming studiefinanciering
Het totaal aan uitgaven voor de prestatiebeurs valt lager uit, omdat er in 2012 minder prestatiebeurzen (basis- en aanvullende beurs) worden omgezet in een gift dan eerder geraamd. Ook bij de reisvoorziening (onderdeel prestatiebeurs) worden minder uitgaven verwacht. Voorts zijn er in het mbo/bol minder deelnemers met studiefinanciering dan geraamd.
Diversen beroepszaak T.U. Delft
De rechter heeft een terugvordering van OCW op de Technische Universiteit Delft in verband met de brand op de faculteit bouwkunde in 2008 ongegrond verklaard. De terugvordering wordt ingetrokken.
Intertemporele compensatie frictiekosten cultuur
Dit betreft een kasschuif voor 2013 naar 2012 vanwege vervroegde betalingen van frictiekosten voor cultuurinstellingen waarvan de subsidie geheel of gedeeltelijk wordt beëindigd per 1 januari 2013 en die daarom in 2012 hun organisatie (deels) ontmantelen.
Intertemporele compensatie langstudeerders
De langstudeerdersmaatregel voor studenten wordt teruggedraaid. HO-instellingen is verzocht om te stoppen met de inning van het verhoogd collegegeld en het reeds geïnde verhoogd collegegeld terug te betalen. Om de betreffende korting op de rijksbijdrage ongedaan te maken, is een kasschuif van 2013 naar 2012 nodig.
Afrekeningen gemeenten
Gemeenten hebben in de periode 2006–2010 middelen ontvangen voor onderwijsachterstandenbeleid. Een gedeelte van deze uitkering is in deze vierjaarlijkse periode niet besteed.
Nationale Schuld
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 16 979,30 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 39,4 |
– 39,4 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 12,7 |
12,7 | |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Correctieboeking dsl 2015 | 451,7 |
Mutatie sociale fondsen | – 246 |
Diversen | 5 |
210,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 184 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 17 163,30 |
Totaal Internationale samenwerking | 0 |
Stand Najaarsnota 2012 | 17 163,30 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 2 336,70 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 9 |
9 | |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | – 1,8 |
– 1,8 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 7,2 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 2 343,90 |
Totaal Internationale samenwerking | 0 |
Stand Najaarsnota 2012 | 2 343,90 |
Correctieboeking dsl 2015
PM
Diversen (technische uitgaven; mee- en tegenvallers)
De apparaatuitgaven worden hoger omdat de veilingkosten dit jaar hoger waren. Dit komt onder andere door de uitgifte van twee dollarleningen, deze waren niet geraamd.
Diversen (beleidsmatige uitgaven; mee- en tegenvallers)
Gewijzigde inzichten in de ontwikkeling van het tekort alsmede de veronderstelde rente leiden tot aanpassingen in de rentebaten en rentelasten op de schuld.
Mutaties in rekening-courant en deposito’s (mutaties sociale fondsen)
Een daling van het rekening-courantsaldo van een deelnemer aan het schatkistbankieren telt als uitgave voor de Staat. De verhoging van het rekening-courantsaldi wordt grotendeels veroorzaakt door ontwikkelingen bij sociale fondsen.
Rentebaten kasbeheer (diversen)
De raming voor rentebaten kasbeheer is aangepast als gevolg van een wijziging van de rekenrente en een aanpassing van de verstrekte middelen.
Financiën
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 11 142,9 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Heffings- en invorderingsrente | – 110,0 |
Kasschuif apparaat | – 35,0 |
Schadeuitkeringen ekv | – 60,0 |
Diversen | – 10,5 |
– 215,5 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 4,9 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Iabf | 132,0 |
Diversen | 37,6 |
174,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 40,9 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 11 102,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 161,0 |
Stand Najaarsnota 2012 | 11 262,9 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 6 743,1 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Heffings- en invorderingsrente | – 120,0 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 17,0 |
Vervreemding rvob | – 30,0 |
Diversen | 15,4 |
– 117,6 | |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Boedeluitkering ijsland | 93,6 |
Iabf | 131,0 |
Diversen | 20,3 |
244,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 127,2 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 6 870,4 |
Totaal Internationale samenwerking | 8,8 |
Stand Najaarsnota 2012 | 6 879,1 |
Heffings- en invorderingsrente
De uitgavenraming is als gevolg van de lage rentestand met 110 mln. neerwaarts bijgesteld. De ontvangstenraming is neerwaarts bijgesteld met 120 mln., onder anderen als gevolg van de lage rentestanden. Per saldo resulteert een tegenvaller van 10 mln.
Kasschuif apparaat
Deze mutatie betreft een kasschuif bij de apparaatuitgaven van de Belastingdienst. De kasschuif bedraagt 35 mln. en is onder anderen voor noodzakelijke uitgaven – zoals investeringen in detectiesystemen ten behoeve van douanecontroles – die in 2013 in plaats van in 2012 zullen worden gerealiseerd.
Schadeuitkeringen exportkredietverzekeringen
In 2012 zijn tot op heden minder schades uitgekeerd dan werd verwacht. Op basis van deze ontwikkeling worden de geraamde schade-uitkeringen neerwaarts bijgesteld.
Diversen (uitgaven; beleidsmatige mutaties)
Onder deze post vallen onder anderen een meevaller bij de apparaatuitgaven (4,4 mln.), lager dan begrote uitgaven bij de muntcirculatie (4,6 mln.) en lagere uitvoeringskosten bij staatsdeelnemingen (2,4 mln.).
IABF (Illiquid Asset Back-up Faciliteit)
Doordat elke dollar die binnenkomt wordt gebruikt om de verplichting onder de IABF versneld af te bouwen, is de raming van de funding fee opwaarts bijgesteld (zie ook toelichting ontvangsten IABF).
Diversen (uitgaven; technische mutaties; niet tot een kader behorend)
Onder deze post vallen verschillende overboekingen naar het btw-compensatiefonds.
Ontvangsten boetes en schikkingen
Er zijn meer boeteontvangsten en minder ontvangsten als gevolg van schikkingen gerealiseerd.
Vervreemding RVOB
De verkoopopbrengsten blijven door de slechte economische omstandigheden achter bij de raming. De verwachting is dat een deel van de opbrengsten in 2013 wordt gerealiseerd.
Diversen (ontvangsten; beleidsmatige mutaties)
Onder deze post vallen onder anderen een meevaller bij de beheersontvangsten van het RVOB (5,5 mln.) en een hoger dan geraamd dividend van staatsdeelnemingen (10,7 mln.).
Boedeluitkering IJsland
Dit betreft de derde boedeluitkering uit de failliete IJslandse bank Landsbanki.
IABF
De raming van de portefeuilleontvangsten is opwaarts bijgesteld ten opzichte van de raming in de 1e suppletoire begroting voor 2012. De opwaartse bijstelling van de portefeuilleontvangsten is het gevolg van enerzijds vervroegde aflossingen op de hypotheken en anderzijds verliezen die achterblijven bij de verliezen waarmee in de raming rekening was gehouden.
Diversen (uitgaven; technische mutaties)
Deze post bevat onder anderen een opwaartse bijstelling van 19 mln. van de raming van renteontvangsten op de Griekse Leningen Faciliteit (GLF).
Defensie
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 8 005,7 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Aflossen lening | 80,0 |
Bijstelling exploitatie | – 65,0 |
Bijstelling investeringen | – 65,0 |
Bijstelling pensioenen | 50,0 |
Doorschuiven schadeloosstelling veteranen naar 2013 | – 33,7 |
Doorwerking ontvangsten | – 30,5 |
Doorwerking ontvangsten (afroming winst IVENT) | 21,1 |
Doorwerking ontvangsten (terugstorting sbk sso) | 21,2 |
Vrijval nominaal en onvoorzien | – 102,6 |
Diversen | – 25,6 |
– 150,1 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,7 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | – 27,4 |
– 26,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 176,9 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 7 828,8 |
Totaal Internationale samenwerking | 210,0 |
Stand Najaarsnota 2012 | 8 038,8 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 412,4 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Afdracht b/l dienst moederdepartment | 21,1 |
Bijstelling verkoopopbrengsten | – 33,4 |
Doorwerking ontvangsten (terugstorting sbk sso) | 21,2 |
Diversen | – 9,1 |
– 0,2 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 0,2 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 412,2 |
Totaal Internationale samenwerking | 1,4 |
Stand Najaarsnota 2012 | 413,6 |
Aflossing lening
Voor het project «Nieuwbouw Gilze Rijen» wordt de lening uit eerdere jaren afgelost.
Bijstellen exploitatie
Het bijstellen van de exploitatie is onder meer een gevolg van het neerwaarts bijstellen van brandstofbudgetten, de instandhoudingbudgetten en de lagere raming voor 2012 voor de overige exploitatie-uitgaven, met name op het gebied van kleding en overige persoonsgebonden uitrusting.
Bijstelling investeringen
Door het gewijzigde leveringsschema voor de projecten IGV en genie- en doorbraaktanks, het doorschuiven van de deelbetalingen voor de projecten patrouillevoertuigen en Chinook en het niet tijdig verwerven en leveren van diverse kleine investeringsprojecten zijn investeringen neerwaarts bijgesteld.
Bijstelling pensioenen
De raming voor pensioenen is bijgesteld op basis van een herzien betalingsschema.
Doorschuiven schadeloosstelling veteranen naar 2013.
Een deel van het gereserveerde bedrag voor de schadeloosstelling veteranen schuift door naar 2013, omdat naar verwachting dit jaar niet van alle belanghebbenden de aanspraak op de regeling vastgesteld kan worden.
Overhevelingen van/naar andere departementen
Er zijn diverse overhevelingen met andere departementen voor een totaalbedrag van per saldo 0,7 mln. verwerkt, waaronder de bijdrage van Ministerie van Veiligheid en Justitie aan het programma Experimenteer-omgeving Bewaken en Beveiligen (2 mln.) en de incidentele bijdrage van Defensie aan Ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor een uitbreiding- en vervangingsinvesteringen door de oorlogsgravenstichting (1,9 mln.).
Doorwerking van de ontvangsten
De uitgavenbegroting is neerwaarts bijgesteld als gevolg van de doorwerking van de ontvangsten op de uitgaven. De belangrijkste wijzigingen in de ontvangsten staan hier apart genoemd en zijn: een andere fasering van de opbrengsten uit verkoop van materieel en onroerende zaken (30,5 mln.), de afroming van de winst van IVENT bij Commando Diensten Centra (CDC) (21,1 mln.) en het terugstorten van de opgebouwde voorziening wachtgelden van de baten- en lastendiensten naar het moederdepartement (21,2 mln.).
Vrijval nominaal onvoorzien
Dit betreft de nog niet uitgedeelde budgetten op het artikel nominaal en onvoorzien, voor de financiering van de gewijzigde ABP-premie en de premie sociale lasten (38 mln.) en voor de uitdeling van de prijsbijstelling naar de defensieonderdelen (64,6 mln.).
Diversen
Deze post bestaat uit verschillende mutaties waaronder de rente die Defensie afdraagt voor de periode 2013 tot en met 2018 met betrekking tot de EMU-lening die is aangegaan voor deelneming aan het JSF programma (13,7 mln). De rentebedragen voor de gehele periode worden geheel in 2012 verwerkt. Daarnaast bestaat deze post uit een doorwerking aan de uitgavenkant van minder inkomsten van geneeskundige zorg (6 mln.)
Technische mutaties
Diversen
Deze post bestaat uit de vrijgave van de hoofdsom van een ABP-lening plus rente. In het kader van het volledig op kapitaaldekking brengen van de militaire ouderdomspensioenen is Defensie met ABP een aantal leningen overeengekomen, waarvoor het ministerie van Financiën de middelen beschikbaar stelt. Door een storting in het vermogenssurplus in 2011 is voor 2012 geen lening benodigd. De lening voor 2012, die als niet-relevant aan de uitgavenzijde van de begroting van Defensie is toegevoegd, vervalt hiermee en de hiervoor gereserveerde middelen vallen vrij aan het Ministerie van Financiën.
Afdracht batenlastendienst moederdepartement
Dit betreft de winstafdracht van 21,2 mln. door IVENT aan het moederdepartement.
Bijstelling verkoopopbrengsten
De ontvangstenbegroting is neerwaarts bijgesteld met 33,4 mln. Dit wordt deels veroorzaakt door een andere fasering van de opbrengsten uit verkoop van materieel (11,4 mln.) bij Defensie Materieel Organisatie (DMO). Onder meer de verwachte deelontvangsten van de uitgestelde verkoop van Leopard II tanks worden niet meer in 2012 gerealiseerd. De neerwaartse bijstelling wordt ook veroorzaakt door een andere fasering van de opbrengsten onroerende zaken (22 mln.) bij het Commando Diensten Centra (CDC).
Doorwerking ontvangsten (terugstorting sbk sso)
Dit betreft het terugstorten van de opgebouwde voorziening wachtgelden van de baten-lastendiensten naar het moederdepartement van 21,2 mln..
Diversen
Hieronder vallen diverse ontvangsten bijstellingen: de verlaging van de opbrengsten inzet Vessel Protection Detachments (VPD) (6 mln.), minder inkomsten van geneeskundige zorg (6 mln.) en inkomsten uit subsidie project EU Visa Information System bij de KMar van 2,9 mln.
Infrastructuur en Milieu
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 10 725,3 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijdrage rud's (via prov. fonds en gem.fonds) | 25,0 |
Geluidsisolatie Schiphol herziening van raming | – 17,5 |
Prijsbijstelling infrastructuurfonds | – 126,5 |
Verdeling prijsbijstelling tranche 2012. | 128,5 |
Diversen | – 19,8 |
– 10,3 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Decentralisatie projecten | – 49,4 |
Overboeking naar provinciefonds ivm rsp Zuiderzeelijn | – 38,6 |
Diversen | – 129,0 |
– 217,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 227,2 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 10 498,1 |
Totaal Internationale samenwerking | 69,3 |
Stand Najaarsnota 2012 | 10 567,4 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 76,3 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,4 |
0,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 0,4 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 76,7 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 76,7 |
Bijdrage rud's
In het bestuurlijk overleg van 28 juni jongstleden zijn de minister van Infrastructuur en Milieu, de VNG en het IPO tot een akkoord gekomen betreffende de compensatie voor de transitiekosten van het proces van de Regionale Uitvoeringingsdiensten. Alle partijen gaan akkoord met een eenmalige tegemoetkoming van 25 mln., zodat de terugverdientijd kan worden bekort. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de fondsen middels de verhoudingen die blijken uit het onderzoek naar de terugverdientijd. Er wordt om die reden 19,2 mln. toegevoegd aan het Gemeentefonds en 5,8 mln. aan het Provinciefonds.
Geluidsisolatie Schiphol herziening van raming
Teneinde het project Geluidsisolatie Schiphol (GIS-3) in lijn te brengen met de meest actuele raming van het kasritme wordt ruim 17 mln. niet in 2012 maar in latere jaren uitgegeven. Een fors deel (13 mln.) heeft betrekking op de onderuitputting van GIS-3. Daarnaast is de raming bijgesteld als gevolg van de motie Hofstra (kamerstuk 2001–2002, 27 603, nr. 74). Door deze motie kunnen eigenaren niet worden verplicht om hun woningen te verlaten/verkopen.
Prijsbijstelling Infrastructuurfonds
De prijsbijstelling tranche 2012 wordt verdeeld en overgemaakt naar het Infrastructuurfonds.
Verdeling prijsbijstelling tranche 2012
De prijsbijstelling 2012 wordt verdeeld over de verschillende artikelen binnen hoofdstuk 12.
Diversen beleidsmatige mutaties
Deze mutatie bestaat uit verschillende vertragingen op projecten zoals Euro 6 en Euro 5 programma’s, Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit en de aanbesteding bij Twente. Verder omvat deze post een onderuitputting op het apparaat.
Decentralisatie projecten
Verschillende projecten binnen de gebiedsontwikkeling worden een verantwoordelijkheid van gemeentes en provincies. De budgetten voor deze projecten worden overgeheveld naar het Gemeente- en Provinciefonds.
Overboeking naar Provinciefonds ivm regio specifiek pakket Zuiderzeelijn
Deze mutatie bestaat uit een overboeking naar Provinciefonds van dat deel van de Ruimtelijk Economisch Programmamiddelen (15 mln.) en de Concrete bereikbaarheidsprojecten (24 mln.) waarvoor de regio verantwoordelijk is. Het betreft specifiek de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland.
Diversen- technische mutaties
Deze mutatie bevat verschillende overboekingen naar het Gemeente- en Provinciefonds en het BTW compensatiefonds. Het gaat met name om de decentralisatie van de budgetten voor bodem naar het Gemeentefonds, de overboeking voor de budgetten voor de Zuiderzeelijn naar het Gemeentefonds, en de BTW afdracht Groningse en Friese kanalen. Daarnaast wordt er in totaal 25 mln. overgeboekt naar het gemeente- en Provinciefonds voor de RUD.
Diversen- niet belasting ontvangsten
Deze mutatie omvat de ontvangsten van de RGD voor een voorschot wat in 2011 door IenM is betaald en ontvangsten van Rijkswaterstaat voor ICT uitgaven.
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 5 228,7 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijdrage nVWA | 21,4 |
Voorschot road-project | – 63,8 |
Diversen | – 33,3 |
– 75,7 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Storting in BMKB-reserve | 30,0 |
Verdeling prijsbijstellingstranche 2012 | – 18,8 |
Voorschot ondernemerspleinen | 15,0 |
Diversen | 34,0 |
60,2 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 41,1 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | – 12,7 |
– 53,8 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 69,3 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 5 159,4 |
Totaal Internationale samenwerking | 163,8 |
Stand Najaarsnota 2012 | 5 323,2 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 12 741,9 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Vertraagde verkoop gronden buiten de EHS | – 20,0 |
Diversen | 4,6 |
– 15,4 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 9,3 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Hogere aardgasbaten | 100,0 |
Diversen | – 8,2 |
82,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 67,2 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 12 809,1 |
Totaal Internationale samenwerking | 8,5 |
Stand Najaarsnota 2012 | 12 817,6 |
Bijdrage NVWA
De bijdrage aan de NVWA wordt met 21,4 mln. verhoogd. Hiervan houdt 11,4 mln. verband met een bijdrage in het tekort voor 2012. Dit tekort ontstaat doordat besparingen door de fusie vertraagd worden gerealiseerd. Daarnaast houdt 10 mln. verband met afkoop van huurcontracten van niet langer benodigde huisvesting waarvoor een voorziening wordt getroffen. Tenslotte wordt de bijdrage verhoogd met 2,6 mln. voor de loon- en prijsbijstelling 2012.
Voorschot Road-project
Voor 2012 was een voorschot voorzien voor het Rotterdam Opslag en Afvang Demonstratieproject (Road)-project (Carbon Capture en Storage). Voor dit project is echter nog geen definitieve go/no go beslissing genomen, deze betaling zal daarom naar verwachting pas in 2013 plaatsvinden.
Diversen
EZ heeft een aantal meevallers. Ten eerste uit een meevaller door lager dan verwachte kosten voor de afbouw van het kenniscentrum recreatie en de Milieu Effect Rapportage (MER) en vertragingen op de uitvoering van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) en het programma natuurlijk ondernemen. Ten tweede zijn er lagere rente-uitgaven voor de aflossing van Particuliere Natuur Beschermingsorganisaties (PNB)-leningen als gevolg van de lage rentestand. Tenslotte is er vertraging op de geplande werkzaamheden op het terrein van Natura 2000 en de programma’s internationale monitoring en kaderrichtlijn Mariene Strategie/Noordzee.
Storting in BMKB-reserve
Door de economische omstandigheden zijn de schadebetalingen op de Borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB) toegenomen. De verwachting is dat ook de komende jaren er tekorten zullen optreden (zie ook de Kamerstuk 2012, 32 637 nr. 42). Dit is aanleiding om een storting te doen in de recent ingestelde begrotingsreserve zodat er een buffer is voor toekomstige tegenvallende schadebetalingen.
Voorschot ondernemerspleinen
Er wordt een voorschot betaald voor de aanloopfase om tegemoet te komen aan de financieringsbehoefte van de ondernemerspleinen.
Verdeling prijsbijstellingstranche 2012
Bij Voorjaarsnota is de prijsbijstellingstranche 2012 toegedeeld. Deze prijsbijstelling is verdeeld over de relevante onderdelen. Het niet-juridisch verplichte deel wordt ingezet als dekking voor EL&I-brede problematiek.
Diversen
Deze post bestaat grotendeels uit de afkoop van huurcontracten van leeggekomen locaties die bij de RGD is afgekocht, kosten om de ICT van het departement te stroomlijnen tot een gezamenlijk ICT model en huisvestingskosten voor de renovatie van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).
Vertraagde verkoop gronden buiten de EHS
In de begroting zijn ontvangsten geraamd uit de verkoop van rijksgronden. De verkoop betreft gronden buiten de herijkte Ecologische Hoofdstructuur (EHS). De geraamde ontvangsten voor 2012 kunnen nog niet worden gerealiseerd omdat eerst moet worden vastgesteld welke gronden voor welke doelen nodig zijn. Doelen zijn het realiseren van de taakstelling en het realiseren van de ontwikkelopgaven van het decentralisatieakkoord natuur. De opbrengst zal in de jaren 2013–2014 alsnog worden gerealiseerd.
Hogere aardgasbaten
De raming voor de aardgasbaten is opwaarts bijgesteld met 100 mln. naar aanleiding van een hoger verwacht productievolume en een gunstige commerciële ontwikkeling bij de verkoop van Nederlands aardgas.
Sociale Zaken en Werkgelegenheid
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 31 998,0 |
Mee- en tegenvallers | |
Sociale zekerheid | |
Kinderbijslag | – 20,0 |
Kinderopvangtoeslag | – 50,0 |
Toeslagenwet | 77,8 |
Diversen | – 15,9 |
– 8,1 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 14,2 |
Sociale zekerheid | |
Herschikking uwv | – 50,0 |
Diversen | 2,0 |
– 62,2 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 11,5 |
Sociale zekerheid | |
Diversen | 12,4 |
0,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 69,5 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 31 928,5 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,7 |
Stand Najaarsnota 2012 | 31 929,3 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 2 091,6 |
Mee- en tegenvallers | |
Sociale zekerheid | |
Diversen | 3,0 |
3,0 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Sociale zekerheid | |
Diversen | 0,4 |
0,4 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,5 |
0,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 3,9 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 2 095,5 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 2 095,5 |
Kinderbijslag
De raming van de uitgaven aan de kinderbijslag wordt op basis van realisaties neerwaarts aangepast. Het aantal kinderen waarvoor kinderbijslag is aangevraagd is lager dan eerder verwacht. Daarnaast zorgt een iets andere leeftijdssamenstelling voor lagere uitgaven.
Kinderopvangtoeslag
Op basis van realisatiegegevens van de belastingdienst wordt de raming van de uitgaven aan de kinderopvangtoeslag naar beneden bijgesteld. Zowel het aantal kinderen als het aantal uren waarvoor kinderopvangtoeslag is aangevraagd was in het derde kwartaal lager dan verwacht.
Toeslagenwet
De raming van de uitgaven aan de toeslagenwet wordt opwaarts bijgesteld. Een groter aantal mensen dan verwacht heeft een toeslag op zijn uitkering. Met name de groep gedeeltelijk arbeidsgeschikten met een vervolguitkering en een toeslag is groter dan eerder gedacht. Daarnaast zijn bij een eerdere bijstelling per abuis de bijdrage ten behoeve van de premie voor de Zorgverzekeringswet en de sociale werkgeverslasten niet meegenomen, dat wordt nu gecorrigeerd.
Herschikking UWV
Dit betreft een budgettair neutrale herschikking in de uitvoeringskosten van de verschillende regelingen die het UWV uitvoert. Tegenover deze daling staat een stijging van 50 mln. in de premiegefinancierde uitvoeringskosten bij het UWV.
Volksgezondheid, Welzijn en Sport
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 18 091,4 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Afwikkelingskosten verkoop NVI | 15,7 |
Invulling taakstellende onderuitputting | 42,4 |
Kasschuif decentralisatie begeleiding | – 19,0 |
Ova 2012 Jeugdzorg en Jeugdzorg+ | 18,9 |
Ruimte centrumvorming RIVM | – 29,3 |
Ruimte prijsbijstelling kader r | – 20,0 |
TBU / TSZ | 15,7 |
Diversen | – 34,5 |
Zorg | |
Zorgkosten Caribisch Nederland | 20,0 |
Diversen | 18,7 |
28,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 12,4 |
Zorg | |
Diversen | 21,2 |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | 0,1 |
8,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 37,6 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 18 129,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 6,8 |
Stand Najaarsnota 2012 | 18 135,8 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 96,8 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Verkoop productie NVI | 32,0 |
Diversen | 11,6 |
43,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 2,2 |
Zorg | |
Diversen | 21,2 |
23,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 67,1 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 163,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 163,9 |
Afwikkelingskosten verkoop NVI
Het betreft uitgaven die samenhangen met de verkoop van de productiediensten en -faciliteiten van het Nederlands Vaccin Instituut (NVI) die medio 2012 heeft plaatsgevonden. De verschillende posten zijn: afwikkeling overdrachtsbalans Bilthoven Biologicals BV (BBIO), resterend exploitatietekort NVI 2012 (5,7 mln.), en afkoop grond en gebouwen (2,7 mln.).
Invulling taakstellende onderuitputting
In de ontwerpbegroting was voor 2012 nog sprake van een oningevulde taakstelling op de begroting van VWS. Deze wordt nu ingevuld met de bij de 2e suppletoire begrotingswet gepresenteerde onderuitputting.
Kasschuif decentralisatie begeleiding
Als gevolg van de val van het kabinet Rutte/Verhagen is de decentralisatie van de begeleiding controversieel verklaard. Derhalve is er onderuitputting ontstaan. Het betreft hier de bij regeerakkoord toegekende geoormerkte middelen die voor 2013 behouden dienen te blijven voor de decentralisatie begeleiding.
OVA 2012 Jeugdzorg en Jeugdzorg+
De loonbijstelling 2012 wordt niet uitgekeerd. Derhalve is sprake van een incidenteel knelpunt bij de Jeugdzorg en Jeugdzorg+.
Ruimte centrumvorming RIVM
De ruimte wordt onder andere veroorzaakt doordat de voorraad antivirale middelen langer houdbaar is dan verwacht en voor vervanging gereserveerde middelen niet tot besteding komen (22,5 mln.), de invoeringskosten van de darmkankerscreening lager zijn dan verwacht (1,9 mln.), er middelen ten behoeve van screeningsprogramma's niet volledig hoeven worden ingezet (1,9 mln.) en de uitvoeringskosten HPV en Hepatitis B lager waren dan verwacht (1,9 mln.).
Ruimte prijsbijstelling
Deze ruimte wordt ingezet voor VWS-brede problematiek.
TBU/TSZ
De regeling Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven (TBU) is per 1 januari 2009 afgeschaft. Omdat de definitieve tegemoetkoming pas kan worden vastgesteld nadat de belastingaangifte is afgerond, lopen de uitgaven nog enkele jaren door. Op basis van de meest recente inzichten is er per saldo sprake van een tegenvaller van 15,7 mln. bij de TBU en de regeling tegemoetkoming specifieke zorgkosten (TSZ), de opvolger van de TBU.
Diversen – Beleidsmatige mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Deze post bestaat uit diverse mee- en tegenvallers en desalderingen op kader Rijksbegroting in enge zin. Er is onder andere sprake van onderuitputting op voormalige FES-projecten (14,5 mln.), een meevaller bij het budget voor arbeidsmarkt en beroepenstructuur (10,3 mln.) en een tegenvaller bij het mantelzorgcompliment (13,2 mln.).
Zorgkosten Caribisch Nederland
Deze tegenvaller bij de zorgkosten in Caribisch Nederland komt met name voort uit de ongunstige dollar-eurokoers (4 mln.), hogere groei van het aantal verzekerden (3,5 mln.), jumelage VU/AMC in Mariadal (3,5 mln.), medische uitzendingen (2,5 mln.), overloop betalingen 2011 (2,5 mln.) en groter gebruik farmacie, tand- en paramedische zorg.
Diversen – Technische mutaties – Zorg
Het betreft een desaldering op het budget voor opleidingen. Aan de uitgavenkant treedt naar verwachting een tegenvaller op van 33,7 mln. Dit wordt veroorzaakt door nabetalingen die optreden als gevolg van het terugbrengen van de bevoorschotting. Daartegenover staat dat aan de ontvangstenkant subsidies bij de huisartsenopleiding worden teruggevorderd (11,7 mln.) en bij de zorgopleidingen 1e en 2e tranche (9,5 mln.). Dit is verwerkt in de vorm van een desaldering van 21,2 mln. en een tegenvaller van 12,5 mln. onder de beleidsmatige mutaties.
Verkoop productie NVI
Het betreft de opbrengsten van de verkoop van de productiediensten en -faciliteiten van het Nederlands Vaccin Instituut (NVI), waarover de Tweede Kamer ook per brief is geïnformeerd (Tweede Kamer, vergaderjaar 2011–2012, 32 589, nr. 5).
Gemeentefonds
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 18 427,0 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Bijdrage kwaliteitsprogramma rotterdam zuid | 30,0 |
Diversen | 73,8 |
103,8 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 103,8 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 18 530,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 18 530,9 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 0,1 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 0,1 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 0,1 |
Bijdrage kwaliteitsprogramma Rotterdam Zuid
In 2012 wordt een eenmalige impuls aan de fysieke aanpak in de focuswijken in Rotterdam-Zuid gegeven. Deze impuls wordt ingezet voor sloop en onteigening van woningen en aanvullend op investeringen in de openbare ruimte en leefbaarheid in de betreffende wijken van Rotterdam.
Diversen – technische mutaties Rijksbegroting in enge zin
De post diversen bestaat uit een aantal overhevelingen van middelen uit departementale begrotingen, die via het Gemeentefonds aan gemeenten worden uitgekeerd. Dit gaat bijvoorbeeld om bodemsanering (11 mln.), nationale gebiedsontwikkeling (12 mln.), middelen voor versterking van het landelijke netwerk van binnenhavens (10 mln.) en middelen voor de Zuiderzeelijn (16 mln.). Ook wordt er 19,2 mln. toegevoegd aan het Gemeentefonds als eenmalige tegemoetkoming voor de compensatie voor de transitiekosten van het RUD proces.
Provinciefonds
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 1 230,6 |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Aanpak stikstof | 23,0 |
Bodemsanering | 13,2 |
Nationale gebiedsontwikkeling | 39,2 |
Rsp Zuiderzeelijn | 38,6 |
Zonnepanelen voor asbestdaken | 20,0 |
Diversen | 13,3 |
147,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 147,2 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 1 377,8 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 1 377,8 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 0,0 |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 0,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2012 | 0,0 |
Aanpak stikstof
Provincies zijn verantwoordelijk voor effectgericht beheer in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS), een onderdeel van Natura 2000. In Nederland heeft Natura 2000 geleid tot het aanwijzen van 162 natuurgebieden. Om de natuurdoelen in een groot aantal van die gebieden te kunnen halen moet de neerslag van stikstof – de stikstofdepositie – minder worden. Voor de uitvoering van PAS ontvangen de provincies 23 mln.
Bodemsanering
Met ingang van 1 januari 2010 wordt een deel van het bodemsaneringsbudget uitgekeerd aan provincies. In 2012 ontvangt de provincie Noord-Brabant 13,183 mln. voor verschillende knelpunten, waaronder Chemie-Packterrein Moerdijk (5,7 mln.) en Sanering particuliere locaties De Kempen (5 mln.).
Nationale gebiedsontwikkeling
Via de decentralisatie-uitkering Nationale gebiedsontwikkelingen ontvangen in 2012 de provincie Zuid-Holland 11,3 mln. voor het project Oude Rijn zone, de provincie Gelderland 23 mln. voor het project Traverse Dieren en de provincie Overijssel 4,5 mln. voor het project IJsseldelta.
RSP Zuiderzeelijn
Deze mutatie bestaat uit een overboeking naar Provinciefonds van dat deel van de Ruimtelijk Economisch Programmamiddelen (15 mln.) en de Concrete bereikbaarheidsprojecten (24 mln.) waarvoor de regio verantwoordelijk is. Het betreft de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland.
Zonnepanelen voor asbestdaken
Er is 20 mln. beschikbaar voor regionale regelingen zonnepanelen voor asbestdaken.
Diversen – technische mutaties rijksbegroting in enge zin
De post diversen bestaat uit een aantal overhevelingen van middelen uit departementale begrotingen, die via het Provinciefonds aan provincies worden uitgekeerd. Dit heeft onder andere betrekking op energiebesparingsprojecten. Ook wordt er 5,8 mln. toegevoegd aan het Provinciefonds als eenmalige tegemoetkoming voor de compensatie voor de transitiekosten van het RUD proces.
Infrastructuurfonds
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 7 909,7 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
A28 Utrecht-Amersfoort, A4 Delft-Schiedam en A50Ewijk-Valburg | 128,1 |
Aflossingstunnels, A10 2e Coentunnel | 19,3 |
Bestrijding regionale wateroverlast en steenbekleding | – 56,3 |
Beter benutten en N33 Assen-zuid | – 233,9 |
BTW hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl | – 26,7 |
Markermeerdijk Hoorn-Edam-Amsterdam | – 34,7 |
Onderhoudsplanning voor 2012 | 204,4 |
Parallelstructuur A12/Gouwe | – 49,1 |
Project Nijmegen 2e stadbrug | 23,6 |
Randstadrail, N201 en Rijngouwelijn oost | – 127,6 |
Rw4 Dinteroord-Bergen op Zoom en N31 Leeuwarden de haak | – 35,2 |
Stalen kunstwerrken,eerste tranche vervanging en renovatie | 15,8 |
Vleuten-Geldermalsen,Schiedam Rijswijk tunnel Delft | 20,6 |
Zuid-willemsvaart, quick wins binnenhavens en amendement ligplaatsen | – 45,1 |
Diversen | – 1,8 |
– 198,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Rep middelen en concrete bereikbaarheidsprojecten | – 38,6 |
Diversen | – 54,4 |
– 93,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 291,5 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 7 618,2 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 7 618,2 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 7 909,7 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Prijsbijstelling tranche 2012 | 126,5 |
Rw2 Holendrecht-Ouderijn/rw35 Zwolle-Almelo, Wierden-Almelo | – 119,4 |
Zuid willemsvaart, Maas Berlicum/zuid Willemsvaart sluis 4, 5 en 6 | – 36,6 |
Diversen | – 5,3 |
– 34,8 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Rep middelen en concrete bereikbaarheidsprojecten | – 38,6 |
Diversen | – 54,4 |
– 93,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 127,7 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 7 782,0 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 7 782,0 |
A28 Utrecht-Amersfoort, A4 Delft-Schiedam en A50 Ewijk-Valburg
Een aantal projecten verloopt sneller dan verwacht. Het gaat hier om de wegverbreding van de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch, De passage Maastricht, De A28 Utrecht-Amersfoort en de A50 Ewijk-Valburg.
Bij de A4 Delft-Schiedam is de vergoeding voor het designteam dit jaar betaald in plaats van in 2013.
Aflossingstunnels, A10 2e Coentunnel
Deze mutatie bevat een aantal verhogingen en verlagingen van het budget. Een aantal projecten is versneld. Het gaat hier om de A10, 2e Coentunnel. Lagere betalingen dan geraamd worden verwacht bij de A15 Maasvlakte-Vaanplein.
Bestrijding regionale wateroverlast en steenbekleding
De subsidieregeling voor de bestrijding van de regionale wateroverlast valt lager uit dan verwacht, doordat er minder aanvragen zijn ontvangen. Verder zijn er verlagingen van de budgetten ontstaan voor de Steenbekleding Ooster- en Westerschelde en de Steenbestortingen.
Beter benutten en N33 Assen-zuid
Doordat tussentijdse betalingen via de Brede Doel Uitkering in 2012 niet mogelijk zijn kan een bedrag van 62 mln. voor het programma Beter Benutten pas in 2013 worden uitbetaald. Daarnaast is een bedrag van 150 mln. gerealiseerd als invulling van de eerder opgelegde kasschuif ten behoeve van het rijksbrede financiële beeld vanuit het begrotingsakkoord 2013.
Tenslotte is in verband met de fasewissel het budget voor het project N33 Assen Zuidbroek overgeheveld van planstudie naar realisatiefase.
BTW hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
In het voorjaar 2012 is er budget vanuit het BTW compensatiefonds naar IenM overgeheveld in verband met de verschuiving van verantwoordelijkheden tussen het Rijk en de provincies. Van deze 54 mln. wordt er 27 mln. doorgeschoven naar 2013.
Markermeerdijk Hoorn-Edam-Amsterdam
Deze mutatie omvat vertragingen op het project Markermeerdijk Hoorn-Edam-Amsterdam, waar vertraging is ontstaan bij de voorziene vaststelling van het voorkeursalternatief. Bij Enkhuizen-Hoorn is er daarnaast vertraging in verband met onderzoek naar de extra kosten en de afhankelijkheid van de resultaten veenproef.
Onderhoudsplanning voor 2012
Met deze mutatie wordt het benodigde budget in lijn gebracht met de onderhoudsplanning. Dit is conform begroting 2012 (bijlage 4.2). Het betreft onderuitputting op aanleg die wordt ingezet voor Beheer en Onderhoud.
Parallelstructuur A12/Gouwe
Deze mutatie wordt veroorzaakt door de vertraging bij de afgifte van de beschikking voor de Parallelstructuur A12/Gouwe omdat de provincie de noodzakelijke informatie niet tijdig heeft geleverd.
Project Nijmegen 2e stadbrug
Deze mutatie betreft een versnelde betaling met betrekking tot het project Nijmegen 2-de stadbrug.
Randstadrail, N21 en Rijngouwelijn oost
Een aantal projecten heeft vertraging opgelopen zoals de Randstadrail, N201 en de Rijngouwelijn.
Rrw4 Dinteroord- Bergen op Zoom en N31 Leeuwarden De Haak
Deze mutatie bevat een aantal verlagingen van het budget. Een aantal projecten heeft vertraging opgelopen. Het gaat hier om de RW4 Dinterloord- Bergen op Zoom, N31 Leeuwarden De Haak en het programma quick wins wegen.
Stalen kunstwerken,eerste tranche vervanging en renovatie
De extra uitgaven bij de stalen kunstwerken en vervanging en renovatie zijn ontstaan doordat de budgetten aangepast zijn aan de meest recente planningen.
Vleuten-Geldermalsen, Schiedam Rijswijk tunnel Delft
Deze mutatie bevat een aantal verhogingen en verlagingen van het budget. Een aantal projecten zijn versneld. Met name Schiedam-Rijswijk de tunnel bij Delft is versneld, waardoor er meer uitgaven zijn voor dit project in 2012. Bij het project Vleuten-Geldermalsen is de forfaitaire aftrek te hoog ingeschat.
Zuid-Willemsvaart, quick wins binnenhavens en amendement ligplaatsen
De projecten Zuid-Willemsvaart en de Quick wins binnenhavens hebben vertraging opgelopen. Bij amendement van de leden Dijkgraaf en de Rouwe zijn aan de begroting 2012 middelen toegevoegd voor realisering van eenvoudige ligplaatsen (Kamerstukken II, 33 000 A, nr. 10). De voorbereiding hiervan vraagt de nodige tijd waardoor het grootste deel van het budget zal worden doorgeschoven naar 2013 en verder.
Diversen beleidsmatige mutaties
Deze mutatie omvat een aantal ophogingen en verlagingen van de budgetten. Het gaat hier met om extra gelden voor renovatie en vervanging, een rentemeevaller bij pps projecten en een meevaller op het project Mainportontwikkeling Rotterdam.
Rep middelen en concrete bereikbaarheidsprojecten
Deze mutatie bestaat uit een overboeking naar Provinciefonds van dat deel van de Ruimtelijk Economisch Programmamiddelen en de Concrete bereikbaarheidsprojecten waarvoor de regio verantwoordelijk is. Het betreft de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland.
Diversen technische mutaties
Deze mutatie bevat verschillende overboekingen naar het gemeente- en Provinciefonds en het BTW compensatiefonds. Het gaat met name om de decentralisatie van de budgetten voor bodem naar het Gemeentefonds, de overboeking voor de budgetten voor de Zuiderzeelijn naar het gemeente en Provinciefonds, en de BTW afdracht Groningse en Friese kanalen.
Prijsbijstelling tranche 2012
De prijsbijstelling tranche 2012 wordt overgemaakt naar het Infrastructuurfonds.
Rw2 Holendrecht-Ouderijn/rw35 Zwolle-Almelo, Wierden-Almelo
Deze mutatie omvat een aantal verhogingen en verlagingen van de budgetten. Er zijn vertragingen ontstaan bij de volgende projecten: Rw9 Badhoevedorp, Rw4 Delft-Schiedam en Rw 35 Zwolle-Alemlo en Almelo-Wierden.
Bij de Rw2 Holendrecht-Ouderijn gaat het om een taakstellend bedrag doordat er in het verleden 20 mln. van de provincie Utrecht is ontvangen. Dit bedrag is indertijd niet als additionele ontvangsten voor dit project verwerkt. Daarom wordt het taakstellende bedrag voor dit project in 2012 en 2013 met 10 mln. verhoogd.
Zuid Willemsvaart, Maas Berlicum/Zuid Willemsvaart sluis 4, 5 en 6
Deze mutatie is een saldering van hogere en lagere ontvangsten. Hogere ontvangsten zijn er bij het project de Zuid-Willemsvaart. Minder ontvangsten doen zich voor bij de verbreding van het Wilhelminakanaal en het Walradar Noordzeekanaal.
Diversen niet belastinguitgaven beleidsmatige mutaties
Deze mutatie bestaat uit een vermindering van ontvangsten bij HHS delfland en extra ontvangsten bij de maaswerken en ruimte voor de rivier.
Diergezondheidsfonds
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 18,0 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | 3,9 |
3,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 3,9 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 21,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 21,9 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 18,0 |
Technische mutaties | |
Niet tot een ijklijn behorend | |
Diversen | 3,9 |
3,9 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 3,9 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 21,9 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 21,9 |
Diversen
Als gevolg van onder meer uitgaven voor verdenkingen Aviaire Influenza onderzoekskosten naar het Schmallenbergvirus en aanschaf van het Q-koorts vaccin wordt het uitgavenbudget verhoogd. Daarnaast is ten behoeve van de monitoringsprogramma’s voor de bewaking van dierziekten extra budget benodigd. Hiertegenover staan hogere ontvangsten vanuit de EZ-begroting en de productschappen.
BES-fonds
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 35,6 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 35,6 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 35,6 |
Homogene Groep Internationale Samenwerking
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 | 5 096,9 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Apparaatsuitgaven | 29,5 |
Effectief armoedebeleid | – 15,7 |
Effectieve humanitaire hulp | 21,0 |
Efficient en duurzaam watergebruik | – 31,6 |
EOF | – 32,1 |
Joint implementation kasoverschot | – 19,6 |
Onderuitputting uitvoering CDM | – 50,0 |
Private sector ontwikkeling | – 27,6 |
Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden | – 48,8 |
Voedselzekerheid | 56,6 |
Vrijval budget voorziening crisisbeheersingsoperaties | – 28,4 |
Diversen | 7,6 |
– 139,1 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,0 |
0,0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 139,2 |
Stand Najaarsnota 2012 | 4 957,7 |
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 | 138,4 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | 0,4 |
0,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 0,4 |
Stand Najaarsnota 2012 | 138,8 |
De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) is een aparte budgettaire constructie waarin de uitgaven aan Internationale Samenwerking van de verschillende departementen worden gebundeld. Het uitgavenniveau van de HGIS wordt aangepast voor macro-economische ontwikkelingen. Het ODA-deel van het HGIS budget is gekoppeld aan het bruto nationaal product (bnp) en wordt gecorrigeerd voor veranderingen van het bnp. Het non-ODA deel van de HGIS wordt gecorrigeerd voor prijsveranderingen. Het merendeel van de HGIS-uitgaven wordt via de begroting van Buitenlandse Zaken verantwoord.
Apparaatsuitgaven
De mutatie is een saldo van gevolgen van de ontwikkeling van de koers van de euro ten opzichte van andere valuta, lagere personele kosten, waaronder een overheveling naar OCW.
Effectief armoedebeleid
De negatieve BNP aanpassing die op dit artikel stond, is doorverdeeld over andere artikelen. Daarnaast betreft deze mutatie een verlaging in de uitgaven vanwege vervallen marcrosteun aan Mali, een committering- en betaalstop van sectordoorsnijdende programma’s in Suriname, en ten onrechte verlaagde assistent-deskundigenprogramma.
Effectieve humanitaire hulp
Het betreft een verhoging in de uitgaven vanwege extra noodhulp (Zuid-Soedan, Syrië en de Palestijnse Gebieden).
Effectief en duurzaam watergebruik
Met name de uitgaven aan de landenprogramma’s vallen lager uit dan geraamd. Het gaat om de landen Indonesië, Mozambique, Bangladesh en Benin.
EOF
Het betreft een lagere afroep van het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF), waardoor de Nederlandse bijdrage is verlaagd, deels waar het conditionele hulp betreft in gebieden waar mensenrechtenschendingen plaatsvinden.
Joint Implementation kasoverschot
Het kasbudget voor Joint Implementation wordt naar verwachting niet geheel uitgeput in 2012.
Onderuitputting uitvoering CDM
Op basis van de meest recente verwachtingen van het Planbureau voor de Leefomgeving zal Nederland haar verplichtingen uit het Kyoto protocol met de aangekochte buitenlandse emissierechten kunnen nakomen. Op basis van deze verwachting treedt een meevaller op binnen de HGIS.
Private sector ontwikkeling
Deze mutatie betreft een saldo van verhogingen en verlagingen op het gebied van private sector ontwikkeling. Het gaat om een verlaging in de uitgaven als gevolg van een lagere liquiditeitsbehoefte van de World Bank Trade Facilitation Facility, vertragingen bij projecten van de ORIO-faciliteit (Ontwikkelingsrelevante Infrastructuurontwikkeling) en het PSI (Private Sector Investeringsprogramma) en een lagere realisatie van het IDF (Infrastructure Development Fund). Daarnaast betreft het een verlaging de uitgaven in verband met een langere aanloopfase van de transitiefaciliteit en innovatieve financiering. Tot slot gaat het ook om een intensivering van het IFC Global Trade Liquidity Program.
Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden
Dit betreft een verlaging in de uitgaven met name vanwege vertraging in het programma Education in Emergencies en teruggave op de landenprogramma’s wederopbouw in Zuid-Soedan, Afghanistan en Soedan. Tevens betreft het teruggaves op de landenprogramma’s goed bestuur, met name in Suriname, Bolivia en Mozambique. Daarnaast zijn de uitgaven voor het Stabiliteitsfonds ODA verhoogd, vanwege de betaling van de tweede termijn voor de tender Ontmijning. Tevens draagt Nederland bij aan de ondersteuning van het Transitional Solutions Initiative.
Voedselzekerheid
Dit is een verhoging in de uitgaven op het gebied van voedselzekerheid, waaronder een versnelling van het GAFSP (Global Agriculture and Food Security Program) en het nieuwe programma MASSIF+ (Micro and Small Enterprise Fund plus). Daarnaast betreft het een verhoging in de uitgaven ten behoeve van CGIAR (Consultative Group on International Agricultural Research) en ASAP (Association of Small African Projects).
Vrijval budget voorziening crisisbeheersingsoperaties
Dit betreft een neerwaartse bijstelling van de uitgaven van verschillende missies. Het saldo op de voorziening voor crisisbeheersingsoperaties wordt vrijgegeven.
Diversen
Het gaat om verschillende mutaties. Het betreft onder andere een saldomutatie op het subartikel seksuele en reproductieve gezondheid voor iedereen, waar het gaat om een verlaging in de uitgaven van landenprogramma’s gezondheid (in Tanzania, Suriname, Mali en Mozambique), een lagere liquiditeitsbehoefte van het KPF Aidsfonds en hogere uitgaven vanwege GAVI (Global Alliance for Vaccines and Immunisation) en een hogere liquiditeitsbehoefte van het HIF (Health Insurance Fund). Daarnaast betreft het onder andere een mutatie op het subartikel bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens, waarbij het gaat om een verhoging in de uitgaven vanwege een eerder dan verwacht betaalverzoek van de IAEA (International Atomic Energy Agency). Ook is er een mutatie op het subartikel vergroten van begrip en/of steun voor Nederlandse zienswijzen, waarbij het gaat om een verlaging in de uitgaven vanwege het delegeren van communicatieactiviteiten en het minder ondernemen van communicatieactiviteiten gezien de demissionaire status van het kabinet.
Aanvullende Post Algemeen
2012 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | – 22,8 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting in enge zin | |
Diversen | – 0,5 |
Sociale zekerheid | |
Invulling in=uit | 23,3 |
22,8 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 22,8 |
Stand Najaarsnota 2012 (subtotaal) | 0,0 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2012 | 0,0 |
Invulling in=uit-taakstelling
Departementen mogen onderuitputting tot maximaal 1 procent van hun gecorrigeerde begrotingstotaal meenemen naar volgend jaar (via de zogenoemde eindejaarsmarge). Om het EMU-saldo in dat jaar niet te belasten, wordt een even grote taakstelling geboekt op de Aanvullende Post (dit heet de in=uittaakstelling). Ook het SZA heeft een in=uittaakstelling. De nog resterende in=uittaakstelling voor het kader SZA is bij Najaarsnota ingevuld.