2019 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2020 (excl. IS) | 39.387,6 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting | |
Subsidies | ‒ 19,8 |
Diversen | ‒ 11,7 |
Sociale zekerheid | |
Duo | ‒ 17,4 |
Kindregelingen | ‒ 27,9 |
Vrijval middelen | ‒ 20,0 |
Wajong | ‒ 16,4 |
Diversen | ‒ 6,0 |
‒ 119,2 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Sociale zekerheid | |
Kindgebonden budget | ‒ 83,0 |
‒ 83,0 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting | |
Diversen | ‒ 14,5 |
Sociale zekerheid | |
Diversen | ‒ 20,1 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |
Diversen | ‒ 5,0 |
‒ 39,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2020 | ‒ 241,6 |
Stand Najaarsnota 2019 (subtotaal) | 39.146,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,5 |
Stand Najaarsnota 2019 | 39.146,5 |
2019 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2020 (excl. IS) | 1.981,0 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting | |
Diversen | ‒ 0,6 |
Sociale zekerheid | |
Kindregelingen | ‒ 34,0 |
‒ 34,6 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting | |
Diversen | 0,4 |
0,4 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2020 | ‒ 34,1 |
Stand Najaarsnota 2019 (subtotaal) | 1.946,9 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2019 | 1.946,9 |
Uitgaven
Mee- en tegenvallers
Subsidies
De verlaging met bijna 20 mln. is vooral een gevolg van een ander kasritme bij de meerjarige subsidies (o.a. Armoedesubsidies; Ontwikkeladvies 45+) en van lagere subsidiedeclaraties dan waar eerder rekening mee is gehouden (o.a. sectorplannen en DWSRA (Dienstverlening Werkzoekenden en projecten Samenwerking en Regie Arbeidsmarkt)). De verplichtingen worden meegenomen naar volgend jaar .
Diversen - Rijksbegroting
Dit betreft voornamelijk onderuitputting op maatschappelijke begeleiding door vertragingen in de huisvesting van asielmigranten bij gemeenten. Hierdoor zijn er in 2019 over 2018 minder trajecten vergoed aan gemeenten dan eerder geraamd.
Dienst Uitvoering Onderwijs
De financiële rapportage Leningen van medio oktober 2019 laat zien dat het opgenomen leenbedrag van asielmigranten lager is dan verwacht. Dit geeft aanleiding te veronderstellen dat aan het einde van het jaar minder aan leningen voor asielmigranten zal zijn opgenomen dan oorspronkelijk werd verwacht (-17,4 mln). De inschatting is dat dit samenhangt met de nieuwe wet inburgering die in 2021 ingaat, waarbij gemeenten meer regie krijgen. Gemeenten zijn al gestart met pilots voor de implementatie van deze wet, waardoor asielmigranten mogelijk al meer begeleiding vanuit gemeenten ervaren en minder hoeven te lenen.
Kindregelingen
De uitgaven Kinderbijslag zijn met 5,2 mln. opwaarts bijgesteld vanwege een licht hogere gemiddelde prijs en een hoger aantal tegemoetkomingen dan eerder verwacht. De uitgaven aan Kinderopvangtoeslag (5,5 mln.) en aan kindgebonden budget (27,5 mln.) zijn op grond van realisatiegegevens neerwaarts bijgesteld. Bij de uitgaven aan de Kinderopvangtoeslag is dit het saldo van hogere beschikkingen over het lopende toeslagjaar en lagere nabetalingen over voorgaande toeslagjaren. Bij het kindgebonden budget sluiten voorschotten en definitieve toekenningen steeds beter op elkaar aan. De Belastingdienst keert hierdoor ook minder vaak te hoge voorschotten uit. Ook komt het kindgebonden budget waarop ouders in 2019 recht hebben (beschikkingen) naar verwachting lager uit. Deze factoren leiden tot lagere uitgaven in 2019. Daarnaast zijn de nabetalingen iets naar boven bijgesteld.
Vrijval middelen
Dit betreft de vrijval van een aantal middelen in het kader van de Fraudewet en voor uitvoeringskosten in het ZZP-dossier, waarvan de inschatting is dat ze in 2019 deels of helemaal niet benodigd zijn.
Wajong
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitkeringslasten voor 2019 naar beneden bijgesteld. Dit komt onder andere doordat er meer Wajongers werken dan werd verwacht, wat zorgt voor een lagere gemiddelde uitkering. Ook is het re-integratiebudget voor 2019 iets naar beneden bijgesteld op basis van realisatiegegevens van het UWV.
Diversen
Er zijn onder andere meevallers op de bijdrage voor het COA voor Voorinburgering (-3,7 mln.). Tevens is de raming van de Toeslagenwet naar beneden bijgesteld (-4,8 mln.). Er wordt met name minder uitgegeven aan toeslagen op WW- en WIA-uitkeringen. Ook zijn er tegenvallers. De verwerking van de realisatiecijfers leidt tot een opwaartse bijstelling binnen de Wet tegemoetkoming loondomein (8,9 mln.). De raming van de Participatiewet wordt omhoog bijgesteld door een uitspraak van de CRvB (11 mln.). CRvB heeft geoordeeld dat enkele gemeenten in het verleden zijn benadeeld bij de verdeling van het macrobudget. Er zijn middelen gereserveerd om gemeenten te compenseren.
Beleidsmatige mutaties
Kindgebonden budget
Voor de herstelactie wordt in 2019 83 mln. minder uitgekeerd. Deze uitgaven schuiven door naar 2020. Het vormgeven van de herstelactie kostte meer tijd dan verwacht. Naast de omvang en complexiteit van de herstelactie speelt daarin ook dat het tijd kost om voor verschillende groepen en bijzondere situaties een zorgvuldige afweging te maken. Zoals oorspronkelijk is gepland is de afronding van de herstelactie voorzien in 2020.
Technische mutaties
Diversen - Rijksbegroting
Hieronder vallen onder andere de overboekingen tussen plafond Rijksbegroting en plafond Sociale Zekerheid en een aantal overboekingen aan verschillende departementen.
Diversen - Sociale Zekerheid
Dit betreft onder andere een uitkering aan het gemeentefonds in het kader van Perspectief op Werk en bijdragen aan BKWI (1,9 mln.) en het Inlichtingenbureau (1 mln.) voor het project Toekomst Gegevensuitwisseling.
Diversen - Niet relevant voor het uitgavenplafond
De uitgaven aan de tijdelijke compensatieregeling vrouwelijke zelfstandigen vallen iets lager uit dan geraamd. Daarnaast worden de uitgaven aan de regeling Zelfstandig en Zwanger (ZEZ) iets lager geraamd. De rijksbijdrage voor beide regelingen wordt daardoor ook lager.
Niet-belastingontvangsten
Mee- en tegenvallers
Diversen - Rijksbegroting
De raming van de ontvangsten van apparaat is aangepast (0,6 mln.) omdat niet meer verwacht wordt dat dit bedrag binnen zal komen .
Kindregelingen
De ontvangsten kinderopvangtoeslag zijn met 20,7 mln. neerwaarts bijgesteld voornamelijk als gevolg van lagere terugontvangsten over de toeslagjaren 2017 en 2018. De terugontvangsten Kindgebonden budget nemen af met 13,3 mln., voornamelijk als gevolg van lagere terugontvangsten over toeslagjaar 2017. De lagere ontvangsten hangen samen met de inzet van de Belastingdienst om voorschotten en definitieve toekenningen steeds beter op elkaar te laten aansluiten en grote terugvorderingen terug te dringen. Het effect hiervan is iets sterker dan verwacht.
Technische mutaties
Diversen - Niet relevant voor het uitgavenplafond
De raming van de ontvangsten van de uitvoeringsdirectie Rijksschoonmaakorganisatie is bijgesteld vanwege aanpassing van de dienstverlening aan opdrachtgevers (0,4 mln.).