2021 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2022 (excl. IS) | 64.348,90 |
Mee- en tegenvallers | |
Sociale zekerheid | |
Aow en ioaow | ‒ 42 |
Arbeidsongeschiktheid | ‒ 27,1 |
Wazo | 76,6 |
Ziektewet | ‒ 35,7 |
Diversen | ‒ 59,7 |
‒ 87,9 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Sociale zekerheid | |
Diversen | 0,8 |
0,8 | |
Technische mutaties | |
Sociale zekerheid | |
Ww | ‒ 168,9 |
Diversen | ‒ 1,1 |
‒ 170 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2022 | ‒ 257 |
Stand Najaarsnota 2021 (subtotaal) | 64.091,90 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2021 | 64.091,90 |
2021 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2022 (excl. IS) | 192 |
Technische mutaties | |
Sociale zekerheid | |
Diversen | ‒ 2 |
‒ 2 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2022 | ‒ 2 |
Stand Najaarsnota 2021 (subtotaal) | 190 |
Totaal Internationale samenwerking | |
Stand Najaarsnota 2021 | 190 |
Uitgaven
Mee en tegenvallers
Sociale Zekerheid
Algemene Ouderdomswet (AOW) en Inkomensondersteuning AOW (IOAOW)
De neerwaartse bijstellingen voor 2021 op de AOW-uitgaven (39 miljoen euro) en de IOAOW-uitgaven (3 miljoen euro) worden hoofdzakelijk veroorzaakt doordat het verwachte aantal AOW-gerechtigden voor 2021 lager ligt dan eerder geraamd. Deze bijstelling in het aantal AOW-gerechtigden komt door hogere sterfte onder AOW-gerechtigden en een lagere instroom in het buitenland dan eerder verwacht.
Arbeidsongeschiktheid
De per saldo neerwaartse bijstelling komt voor het grootste deel door een lagere gemiddelde uitkering in de WGA en WAO. De meevaller wordt enigszins gedempt door een hoger aantal uitkeringen in de WGA, vooral bij eigenrisicodragers. Er is aangesloten op de bijstellingennota van het UWV.
WAZO
De opwaartse bijstelling wordt vooral verklaard door een hoger aantal geboortes. Daarnaast is de gemiddelde uitkeringshoogte op basis van nieuwe uitvoeringsinformatie naar boven bijgesteld.
Ziektewet
De verwachte uitgaven in 2021 worden met 35,7 miljoen euro neerwaarts bijgesteld op basis van de Bijstellingennota van UWV. Dit is voornamelijk het gevolg van een lager dan verwacht aantal mensen met een ZW-uitkering op basis van eindedienstverband (-27,9 miljoen euro). Er zijn minder mensen met een tijdelijk contract dan voorheen. Ook is er sprake van een lager dan verwachte gemiddelde uitkering bij de groep zieke WW’ers (-6,9 miljoen euro).
Diversen
Deze post bevat diverse mee- en tegenvallers onder uitgavenplafond Sociale Zekerheid. De raming voor de compensatieregeling bij ontslag na langdurige ziekte is op basis van nieuwe uitvoeringsinformatie over het tweede tertaal van 2021 in totaal met 18 miljoen euro neerwaarts bijgesteld. Er zijn ook meevallers in de uitvoeringskosten van het UWV en de SVB (-22,0 miljoen euro), op het gebied van re-integratie (-10,8 miljoen euro) en op de compensatieregeling transitievergoeding voor het MKB (-8,0 miljoen euro). Daarnaast zijn er enkele kleine opwaartse bijstellingen, waaronder op het aanvullend geboorteverlof (3,7 miljoen euro).
Beleidsmatige mutaties
Sociale zekerheid
Diversen
Deze post bevat twee kleine beleidsmatige mutaties onder uitgavenplafond Sociale Zekerheid, waaronder een herschikking van SVB-uitvoeringskosten naar UWV-uitvoeringskosten (0,8 miljoen euro).
Technische mutaties
Sociale zekerheid
WW
Op basis van uitvoeringsinformatie van UWV zijn de WW-lasten voor 2021 naar beneden bijgesteld. Vooral de WW-uitstroom is hoger uitgevallen dan eerder verwacht. Ook de instroom is iets lager uitgevallen dan eerder verwacht. Daarnaast zijn de faillissementsuitkeringen lager uitgevallen dan eerder verwacht.
Diversen
Bevat diverse technische mutaties onder uitgavenplafond Sociale Zekerheid. Dit betreft enkel overboekingen naar andere departementen, bijvoorbeeld naar het Ministerie van Financiën voor de uitvoeringstoets EESSI (-0,6 miljoen euro) en de uitvoeringstoets Nieuwe Stijl (-0,3 miljoen euro).
Niet-belastingontvangsten
Technische mutaties
Sociale zekerheid
Diversen
De overheid is eigenrisicodrager voor de WW. Het UWV verstrekt WW-uitkeringen aan voormalige overheidswerknemers en verhaalt deze uitkeringen vervolgens op de betrokken overheidswerkgever. Op basis van uitvoeringsinformatie is de verwachting dat er dit jaar minder verhaal op overheidswerkgevers gaat zijn, waardoor de ontvangsten afnemen (-2,0 miljoen euro).