UITGAVEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 33.755,4 | 36.831,2 | 36.616,8 | 36.693,7 | 36.928,4 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Bijstand | – 456,0 | – 576,0 | – 609,0 | – 460,0 | – 344,0 | ||
Kinderopvangtoeslag | – 73,0 | – 49,0 | – 44,0 | – 39,0 | – 17,0 | ||
Kindgebonden budget | – 22,7 | – 39,8 | – 53,3 | – 50,1 | – 53,6 | ||
Wajong | 42,7 | 43,4 | 45,8 | 50,1 | 54,4 | ||
Diversen | 22,4 | 0,7 | – 1,2 | 0,1 | – 4,3 | ||
– 486,6 | – 620,7 | – 661,7 | – 498,9 | – 364,5 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Eindejaarsmarge rbg-eng | 17,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuiven rbg-eng | – 40,9 | 41,3 | – 0,6 | – 1,3 | 0,7 | ||
Diversen | – 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Begrotingsafspraken 2014 arbeidsmarkt | 0,0 | 14,0 | 15,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Behoud gratis schoolboeken | 0,0 | – 30,0 | – 90,0 | – 90,0 | – 90,0 | ||
Eindejaarsmarge sza | 46,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Hervorming kindregelingen | 28,7 | 85,0 | 262,1 | 395,3 | 395,3 | ||
Inhouden loon/prijsbijstelling 2014 uwv/svb | 0,0 | – 30,0 | – 30,0 | – 30,0 | – 30,0 | ||
Inhouden lpo uwv+svb | 7,3 | 18,5 | 18,2 | 16,3 | 16,2 | ||
Intensivering kinderopvangtoeslag | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | ||
Inzet reservering kinderopvangtoeslag | – 100,0 | – 100,0 | – 100,0 | – 100,0 | – 100,0 | ||
Inzet restant eindejaarsmarge sza | – 46,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuiven sza | – 122,4 | 5,5 | 54,6 | 31,1 | 36,1 | ||
Mkob verlaging | – 15,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Prikkelwerking/alimentatie wwb | 0,0 | – 140,0 | – 180,0 | – 180,0 | – 180,0 | ||
Terugdraaien versobering anw | 0,0 | – 17,0 | – 47,0 | – 72,0 | – 92,0 | ||
Terugdraaien versobering zelfstandigenaftrek | 0,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | ||
Wwb/p-wet overige aanpassingen | 41,9 | – 23,3 | – 98,5 | – 135,8 | – 109,0 | ||
Wwb/p-wet zittend bestand wajong | – 40,0 | 21,7 | 95,0 | 126,0 | 91,0 | ||
Wwz uitvoeringskosten | 0,9 | – 2,1 | – 26,1 | 7,3 | – 7,7 | ||
Diversen | 27,5 | 25,5 | 33,6 | 23,3 | 27,2 | ||
– 98,1 | – 14,9 | 22,3 | 106,2 | 73,8 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Intensivering armoede- en schuldenbeleid | – 70,0 | – 90,0 | – 90,0 | – 90,0 | – 90,0 | ||
Diversen | 7,9 | 11,2 | 11,0 | 6,0 | 4,6 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | 16,8 | 28,3 | 26,9 | 25,8 | 25,1 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Bikk aow | 306,1 | 332,7 | 352,7 | 371,9 | 393,2 | ||
Rijksbijdrage vermogenstekort ouderdomsfonds | – 67,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | – 2,6 | – 3,1 | – 3,9 | – 4,9 | – 5,7 | ||
190,3 | 279,1 | 296,7 | 308,8 | 327,2 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | – 394,5 | – 356,5 | – 342,7 | – 83,8 | 36,4 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 33.360,9 | 36.474,8 | 36.274,1 | 36.609,8 | 36.964,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,4 | 0,4 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 33.361,4 | 36.475,3 | 36.274,6 | 36.610,3 | 36.965,2 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 1.766,2 | 1.728,2 | 1.736,5 | 1.715,3 | 1.724,5 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | – 0,8 | – 4,3 | – 5,0 | – 8,5 | – 12,0 | ||
– 0,8 | – 4,3 | – 5,0 | – 8,5 | – 12,0 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Hervorming kindregelingen | 0,0 | – 1,7 | – 10,3 | – 15,9 | – 17,2 | ||
0,0 | – 1,7 | – 10,3 | – 15,9 | – 17,2 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | – 0,7 | – 6,0 | – 15,3 | – 24,4 | – 29,2 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 1.765,5 | 1.722,2 | 1.721,2 | 1.690,8 | 1.695,3 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 1.765,5 | 1.722,2 | 1.721,2 | 1.690,8 | 1.695,3 |
Bijstand
De uitgaven aan de bijstand worden neerwaarts bijgesteld als gevolg van lagere verwachte werkloosheidscijfers dan waar eerder mee gerekend werd.
Kinderopvangtoeslag
Op basis van uitvoeringsinformatie van de belastingdienst is de raming van de uitgaven aan de kinderopvangtoeslag naar beneden bijgesteld. Dit komt voornamelijk doordat het aantal kinderen in de kinderopvang is afgenomen ten opzichte van de raming in de begroting 2014.
Kindgebonden budget
De raming van uitgaven aan het kindgebonden budget is neerwaarts bijgesteld op basis van nieuwe inkomensgegeven van het CPB. Door de hogere economische groei en hogere inkomens hebben minder mensen recht op een (hoger) kindgebonden budget.
Wajong
Uit uitvoeringsinformatie van het UWV blijkt dat het aantal mensen in de Wajong hoger is dan verwacht. Dit leidt tot een opwaartse bijstelling van de geraamde uitgaven aan de Wajong voor latere jaren.
Eindejaarsmarge rbg-eng
Dit betreft de overheveling van de eindejaarsmarge naar de begroting van SZW.
Kasschuiven rbg-eng
Om het kasritme van de uitgaven te ondersteunen worden diverse kasschuiven gedaan. De grootste hiervan betreft een kasschuif om de Rijksgebouwendienst te compenseren in 2015 in plaats van 2014 voor het mislopen van een gebruikersvergoeding.
Begrotingsafspraken 2014 arbeidsmarkt
Dit betreft een deel van de maatregelen uit bijlage 2 van de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19) ten behoeve van de werkgelegenheid. Tegenover deze hogere begrotingsgefinancierde uitgaven staat een gelijke daling van de premiegefinancierde uitgaven.
Behoud gratis schoolboeken
Dit betreft het aandeel van SZW in de maatregel behoud gratis schoolboeken uit de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19).
Eindejaarsmarge sza en Ramingtechnische veronderstelling in=uit
Dit betreft de overheveling van de eindejaarsmarge naar de begroting van SZW. Gelijktijdig is de ramingstechnische veronderstelling in=uit geboekt op de Aanvullende Post. De combinatie van beide bewerkstelligt dat het totale uitgavenbeeld niet wijzigt.
Hervorming kindregelingen (uitgaven en ontvangsten)
Dit betreft het aandeel van SZW in de bijstelling van de hervorming kindregelingen uit de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19).
Inhouden loon/prijsbijstelling 2014 uwv/svb
Dit betreft de maatregel inhouden loon/prijsbijstelling 2014 uwv/svb (premiedeel) uit de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19).
Inhouden lpo uwv+svb
De maatregel inhouden loon/prijsbijstelling 2014 uwv/svb (premiedeel) stond taakstellend op nominaal en onvoorzien. Dit betreft een gedeelte van de invulling van de premiegefinancierde kant.
Intensivering kinderopvangtoeslag
Dit betreft de maatregel intensivering kinderopvangtoeslag uit de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19).
Inzet reservering kinderopvangtoeslag
Dit betreft de inzet van de reservering kinderopvangtoeslag ter dekking van de maatregel intensivering kinderopvangtoeslag uit de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19).
Inzet restant eindejaarsmarge sza
Ter dekking van het budgettaire beeld SZA zet SZW het restant van de eindejaarsmarge in.
Kasschuiven sza
Om het kasritme van de uitgaven binnen het kader SZA te ondersteunen worden diverse kasschuiven gedaan. De grootste hiervan betreft een schuif van 2014 naar 2015 in verband met het besluit om de huishoudentoeslag niet per 2015 in te voeren.
Mkob verlaging
Ter dekking van de vervroegde inwerkingtreding van de twee-woningenregel in de AOW wordt de koopkrachttegemoetkoming oudere belastingplichten (MKOB) per 1 maart 2014 extra verlaagd.
Prikkelwerking/alimentatie wwb
Dit betreft de maatregel prikkelwerking inkomensdeel WWB/aanscherpen alimentatie uit de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19).
Terugdraaien versobering anw
Dit betreft het begrotingsgefinancierde deel van de maatregel terugdraaien versobering ANW uit de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19).
Terugdraaien versobering zelfstandigenaftrek
Dit betreft het aandeel van SZW in de maatregel terugdraaien versobering zelfstandigenaftrek uit de begrotingsafspraken 2014 (TK 33 750, nr. 19).
Wwb/p-wet overige aanpassingen
De aanpassingen WWB/P-wet (TK 33 161, nr. 154) bestaan uit meerdere begrotingsmutaties. Deze zijn per saldo budgettair neutraal (gedeeltelijk op koppeling uitkeringen). De overige aanpassingen betreffen onder andere de invoering van een studieregeling, het behouden van de ontheffing van de sollicitatieplicht alleenstaande ouders en het uitstel van de WWB-maatregelen naar 1 januari 2015. Ook de dekking vanuit de middelen ten behoeve van de verzachting van de kostendelersnorm zijn hierin meegenomen.
Wwb/p-wet zittend bestand wajong
De aanpassingen WWB/P-wet (TK 33 161, nr. 154) bestaan uit meerdere begrotingsmutaties. Deze zijn per saldo budgettair neutraal (gedeeltelijk op koppeling uitkeringen). De belangrijkste wijziging betreft het niet overgaan van het zittend bestand Wajong naar gemeenten.
Wwz uitvoeringkosten
Dit betreft de inzet van de reservering op nominaal en onvoorzien ten behoeve van de uitvoeringskosten Wet Werk en Zekerheid. Tegenover de lagere begrotingsgefinancierde uitgaven staat een gelijke stijging van de premiegefinancierde uitvoeringskosten.
Intensivering armoede- en schuldenbeleid
Voor de intensivering van het armoede- en schuldenbeleid worden middelen aan het Gemeentefonds toegevoegd.
Bikk aow
Op basis van het Centraal Economisch Plan van het CPB is de raming voor de bijdrage in de kosten van de heffingskortingen (BIKK) aan het ouderdomsfonds voor 2014 en verder naar boven bijgesteld.
Rijksbijdrage vermogenstekort ouderdomsfonds
De rijksbijdrage aan het ouderdomsfonds voor 2014 is op basis van het Centraal Economisch Plan vastgesteld. Met deze mutatie wordt ook het vermogensoverschot (2013) van het ouderdomsfonds verrekend in de rijksbijdrage 2014.