UITGAVEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 14.811,7 | 15.307,7 | 15.346,3 | 15.899,9 | 17.056,9 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Zorg | |||||||
Tegemoetkomingen wtcg | 65,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
65,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Beleidmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Middelen jeugdhulp | – 2,0 | – 34,0 | – 34,0 | – 34,0 | – 34,0 | ||
Kasschuif CIZ transitie | 15,0 | 0,0 | – 15,0 | 0,0 | 0,0 | ||
OVA jeugd | 7,9 | 16,2 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | ||
Fiscale ondersteuning chronisch zieken en gehandicapten | 0,0 | 38,0 | 38,0 | 38,0 | 38,0 | ||
Transitie jeugdzorgplus-instellingen | 17,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Taakstellende onderuitputting | 10,0 | – 25,0 | 25,0 | 10,0 | 10,0 | ||
Diversen | 30,9 | 7,7 | – 1,6 | 0,7 | 0,8 | ||
78,8 | 2,9 | 14,8 | 17,1 | 17,2 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Invoeringskosten decentralisatie jeugdhulp | – 30,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kaderwijziging TSZ | – 42,3 | – 52,3 | – 41,3 | – 38,3 | – 38,3 | ||
Diversen | 40,5 | 28,4 | 27,4 | 25,4 | 22,1 | ||
Zorg | |||||||
Diversen | 0,9 | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,5 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Bijstelling BIKK | 382,5 | 415,8 | 440,8 | 464,8 | 491,4 | ||
Bijstelling Zorgtoeslag | – 504,7 | 282,5 | 111,0 | 106,3 | 0,0 | ||
Kaderwijziging TSZ | 42,3 | 52,3 | 41,3 | 38,3 | 38,3 | ||
Diversen | 1,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||
– 110,1 | 728,1 | 580,7 | 598,0 | 515,1 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 34,5 | 731,0 | 595,5 | 615,2 | 532,2 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 14.846,2 | 16.038,7 | 15.941,8 | 16.515,1 | 17.589,1 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 5,5 | 5,0 | 4,9 | 4,8 | 4,8 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 14.851,6 | 16.043,7 | 15.946,8 | 16.519,9 | 17.594,0 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 72,7 | 72,7 | 72,7 | 72,7 | 72,7 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Ontvangsten wanbetalers | 20,0 | 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 5,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
25,9 | 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 22,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
22,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 47,9 | 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 120,5 | 82,7 | 72,7 | 72,7 | 72,7 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 120,5 | 82,7 | 72,7 | 72,7 | 72,7 |
Tegemoetkomingen Wtcg
De voor december 2013 voorziene uitbetaling van tegemoetkomingen Wtcg is deels over de jaargrens heengegaan als gevolg van het inkomensafhankelijk maken van de Wtcg.
Middelen Jeugdhulp
Dit gaat om de bij aanvang van de stelselherziening jeugd gereserveerde middelen voor uitvoeringsrisico’s. De middelen vallen vrij en worden aangewend voor de transitiekosten die bij de decentralisatie van de jeugdhulp mogelijk optreden.
Kasschuif CIZ transitie
Tegen de achtergrond van de hervorming langdurige zorg heeft het CIZ in 2014 aanzienlijke meerkosten. In 2016 zijn de exploitatiekosten fors lager dan de beschikbare middelen. Via een kasschuif wordt de ruimte uit 2016 in 2014 beschikbaar gesteld.
OVA Jeugd
Als gevolg van de afgesproken rijksbrede nullijn voor 2014, is sprake van een OVA-knelpunt bij de begrotingsgefinancierde sectoren die onder het OVA-convenant vallen.
Fiscale ondersteuning chronisch zieken en gehandicapten
Onderdeel van de Begrotingsafspraken 2014. De fiscale regeling voor aftrek van specifieke zorgkosten wordt in aangepaste vorm gecontinueerd. De met deze fiscale regeling samenhangende Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten (TSZ) wordt ook voortgezet om verzilveringsproblematiek bij de fiscale regeling te voorkomen.
Transitie jeugdzorgplus-instellingen
De voorgenomen privatisering van de instellingen Almata en de Lindenhorst heeft, als gevolg van opgeschorte onderhandelingen met de bonden, vertraging opgelopen. De privatisering zal in 2014 tot stand komen. De middelen zijn via een kasschuif vanuit 2013 in 2014 beschikbaar gesteld.
Taakstellende onderuitputting
Om de VWS-begroting meerjarig sluitend te maken wordt de taakstellende onderuitputting vanaf 2016 structureel verlaagd. In 2015 wordt de taakstellende onderuitputting incidenteel opgehoogd. De intertemporele dekking bedraagt 40 mln.
Diversen – Beleidsmatige mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Dit is de optelsom van diverse mutaties. Dit betreft een aantal kleine intensiveringen, waaronder 6 miljoen voor sociale wijkteams en middelen die op verschillende posten vrijvallen, waaronder 9,4 miljoen bij de aanschaf van antivirale middelen.
Invoeringskosten decentralisatie jeugdhulp
Dit betreft invoeringskosten die samenhangen met de overheveling van de jeugdhulp naar gemeenten. De middelen worden gestort in het gemeentefonds.
Kaderwijziging TSZ
Het betreft een technische mutatie waarmee een andere behandeling van de regeling Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten (TSZ) binnen de begroting van VWS wordt geaccommodeerd.
Diversen – Technische mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Dit is een optelsom van de loon- en prijsbijstelling tranche 2014 voor het kader RBG-eng en verschillende technische mutaties en desalderingen, waaronder een ijklijnmutatie van 12,8 miljoen voor de werkzaamheden omtrent de PGB-trekkingsrechten en een ijklijnmutatie van 8,1 miljoen voor het plan van aanpak verbetering NVWA.
Diversen – Technische mutaties – Zorg
Dit betreft o.a. de loon- en prijsbijstelling tranche 2014 voor het begrotingsgefinancierde deel van het BKZ.
Bijstelling BIKK
Dit is de bijstelling Bijdrage in Kosten van Kortingen (BIKK) naar aanleiding van actuele ramingen van het Centraal Planbureau.
Bijstelling Zorgtoeslag
Dit is de bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen van het Centraal Planbureau.
Diversen – Technische mutaties – Niet tot de ijklijn behorend
Dit betreft de de eindafrekening van de Rijksbijdrage aan abortusklinieken en de loon- en prijsbijstelling tranche 2014 voor het kader N.
Ontvangsten wanbetalers
Het betreft het bijstellen van de ontvangstenraming in het kader van de wanbetalersregeling. In 2014 en 2015 worden extra opbrengsten bij deze regeling verwacht.
Diversen – Beleidsmatige mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Dit is een optelsom van verschillende mutaties en desalderingen.
Diversen – Technische mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Dit is een optelsom van verschillende mutaties en desalderingen.