UITGAVEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 | 4.517,4 | 4.703,9 | 4.811,9 | 4.516,3 | 4.479,4 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Asielzoekers | – 88,4 | – 78,9 | – 78,6 | – 78,6 | – 78,5 | ||
Asielzoekers – kasschuif v&j | 50,0 | – 25,0 | – 25,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Biv naar defensie begroting | – 303,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Bnp aanpassing oda | 16,8 | 5,5 | 5,5 | 5,7 | – 13,7 | ||
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen & klimaatbeleid | – 13,4 | – 25,1 | – 6,8 | – 38,4 | – 38,4 | ||
Eindejaarsmarge hgis | 124,5 | 42,1 | 1,5 | 0,0 | 0,0 | ||
Eof | – 8,2 | 6,3 | 22,5 | 22,5 | 22,5 | ||
Hgis besluitvorming biv | 269,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif asielzoekers | 38,4 | 0,0 | – 38,4 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif dggf | 50,0 | 50,0 | – 100,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Korting hgis non-oda | – 27,4 | – 7,5 | – 15,3 | 0,0 | 0,0 | ||
Ophoging minusma helikopters en containers 2014 vanuit biv | 33,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Overig armoedebeleid | 15,9 | 19,5 | – 34,6 | 77,9 | 51,8 | ||
Private sector en investeringsklimaat | – 5,0 | 0,0 | 20,0 | – 20,0 | 0,0 | ||
Van/naar hoofdstuk 5 | 7,5 | – 2,4 | – 18,7 | – 18,8 | – 18,8 | ||
Diversen | – 5,9 | – 7,6 | 8,5 | – 26,8 | – 9,4 | ||
154,8 | – 23,1 | – 259,4 | – 76,5 | – 84,5 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | – 5,9 | – 5,8 | 22,7 | 17,7 | – 7,9 | ||
– 5,9 | – 5,8 | 22,7 | 17,7 | – 7,9 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 148,8 | – 28,9 | – 236,7 | – 58,8 | – 92,3 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 4.666,3 | 4.675,0 | 4.575,2 | 4.457,5 | 4.387,2 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 | 144,4 | 136,5 | 139,8 | 136,2 | 133,2 | ||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | – 5,9 | – 5,8 | 22,7 | 17,7 | – 7,9 | ||
– 5,9 | – 5,8 | 22,7 | 17,7 | – 7,9 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | – 5,9 | – 5,8 | 22,7 | 17,7 | – 7,9 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 138,5 | 130,8 | 162,5 | 153,8 | 125,3 |
Asielzoekers
De raming voor de asielinstroom is voor de komende jaren naar boven bijgesteld. Dit leidt tot hogere asielopvangkosten bij het COA. De kosten voor eerstejaars asielopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Bij Voorjaarsnota (meerjarig) wordt de toerekening altijd herijkt. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA de komende jaren ook toe.
Asielzoekers – kasschuif V&J
VenJ schuift eenmalig budget om zodoende het ODA-budget 2014 te ontlasten.
BIV naar Defensie begroting
Het betreft de overheveling van het BIV naar de Defensie begroting van middelen voor crisisbeheersingsoperaties, beveiliging civielen in fragiele staten, training en capaciteitsopbouw, internationale criminaliteitsbestrijding en enablers. Deze mutatie is inclusief de ophoging van het budget voor de MINUSMA missie (inzet containers en helikopters).
BNP aanpassing ODA
Het ODA budget wordt opwaarts bijgesteld als gevolg van de meest recente BNP ramingen van het CPB.
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaatbeleid
Vanwege de BNP-korting op het ODA-budget worden de uitgaven voor milieu en klimaat verlaagd. Er wordt o.a. bezuinigd op de landenprogramma’s van Indonesië en Rwanda.
Eindejaarsmarge HGIS
Aan de HGIS wordt de eindejaarsmarge toegevoegd, welke deels wordt doorverdeeld naar de HGIS departementen.
EOF
De mutatie is het gevolg van de nieuwe ramingen voor het Europees Ontwikkelingsfonds.
HGIS besluitvorming BIV
Het betreft de overheveling van het BIV naar de Defensie begroting van middelen voor crisisbeheersingsoperaties, beveiliging civielen in fragiele staten, training en capaciteitsopbouw, internationale criminaliteitsbestrijding en enablers. Deze mutatie is exclusief de ophoging van het budget voor de MINUSMA missie voor de inzet van containers en helikopters.
Kasschuif asielzoekers
Om de stijgende kosten voor de opvang van eerstejaars asielzoekers te kunnen inpassen in 2014, wordt een kasschuif toegepast op de begroting van BHOS.
Kasschuif DGGF
Het kasritme van het Dutch Good Growth Fund wordt aangepast, waardoor een deel van de beschikbare middelen in eerdere jaren beschikbaar komt.
Korting HGIS non-ODA
Het HGIS non-ODA budget wordt 50,2 mln. gekort.
Ophoging MINUSMA helikopters en containers 2014 vanuit BIV
Het budget voor MINUSMA, gefinancierd vanuit het BIV, wordt opgehoogd voor de kosten van het inzetten van helikopters en containers. Deze mutatie betreft de ophoging van de Defensie begroting vanuit het BIV voor deze additionele kosten.
Overig armoedebeleid
De mutatie betreft het doorverdelen van de nog resterende BNP-korting op het ODA-budget.
Private sector investeringsklimaat
Om de kasschuif DGGF mogelijk te maken, wordt in 2016 en 2017 een kasschuif toegepast op het budget voor private sector investeringsklimaat. De verlaging in 2014 betreft een herschikking tussen de begroting voor BHOS en de begroting van BZ, als gevolg van het amendement Voordewind. Het bedrag van 5 mln. komt ten goede aan het budget voor bescherming en bevordering van mensenrechten ten behoeve van de bestrijding van kinderarbeid.
Van/naar hoofdstuk 5
Het betreft overboekingen tussen de begroting van BZ en de begroting voor BHOS.