UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 3.603,1 | 3.705,2 | 3.872,6 | 4.227,4 | 4.393,4 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Raming huurtoeslag | 141,0 | 83,7 | 3,3 | 28,4 | 58,9 | ||
Diversen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
141,0 | 83,7 | 3,3 | 28,4 | 58,9 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Feh eindejaarsmarge | 57,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif nef | 25,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Overdracht monumenten aan nmo | 35,8 | – 4,3 | – 4,3 | – 4,3 | – 4,3 | ||
Realisatie huurtoeslag 2014 | 258,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | – 9,3 | – 1,5 | – 7,0 | – 6,8 | – 6,8 | ||
367,6 | – 5,8 | – 11,3 | – 11,1 | – 11,1 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Eindejaarsmarge huurtoeslag 2014 | – 258,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 32,3 | – 3,8 | 1,0 | – 0,2 | – 0,1 | ||
– 226,0 | – 3,8 | 1,0 | – 0,2 | – 0,1 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 282,5 | 74,1 | – 7,1 | 17,1 | 47,7 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 3.885,6 | 3.779,3 | 3.865,5 | 4.244,5 | 4.441,1 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 3.885,6 | 3.779,3 | 3.865,5 | 4.244,5 | 4.441,1 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 621,4 | 626,6 | 648,3 | 648,8 | 649,0 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Raming huurtoeslag | – 55,0 | – 67,9 | – 83,0 | – 93,5 | – 97,7 | ||
– 55,0 | – 67,9 | – 83,0 | – 93,5 | – 97,7 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 2,4 | 2,0 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | ||
2,4 | 2,0 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 33,6 | 13,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | ||
33,6 | 13,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 19,1 | – 52,8 | – 80,2 | – 91,0 | – 95,2 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 602,4 | 573,8 | 568,1 | 557,8 | 553,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 602,4 | 573,8 | 568,1 | 557,8 | 553,8 |
Huurtoeslag (raming en realisatie 2014)
Bij de huurtoeslag is sprake van een tegenvaller in 2014 van 258,3 mln. Het tekort in 2014 is met name veroorzaakt door een grotere dan verwachte toename van het aantal aanvragers, voornamelijk vanwege de slechte economische omstandigheden, en een afname van het niet-gebruik. De ramingen voor de periode 2015–2019 zijn bijgesteld. Het tekort 2014 en de bijstelling van de raming worden binnen het instrument huurtoeslag gedekt. De definitieve vormgeving van de dekking wordt betrokken bij de koopkrachtbesluitvorming.
Kasschuif NEF
Van de totale rijksbijdrage aan het Nationaal Energiebespaarfonds (NEF) is 25 mln. doorgeschoven naar 2015.
Overdracht monumenten aan NMO en diversen – technische mutaties uitgaven en ontvangsten
De overdracht van het beheer en onderhoud van 31 monumenten aan de NMO medio 2015 gaat gepaard met een eenmalige instandhoudingsbijdrage. Dit leidt tot een desaldering van ontvangsten en uitgaven van 12,7 mln.
Fonds Energiebesparing Huursector
De niet bestede middelen uit 2014 zijn meegenomen naar 2015.
Diversen (beleidsmatige en technische mutaties, uitgaven en ontvangsten)
Er zijn verschillende ramingsbijstellingen ingeboekt. De ramingen voor de uitgaven aan de beleidsprogramma’s energiebesparing en woon- en leefomgeving worden structureel verlaagd. De subsidieramingen voor de Wet Bevordering Eigenwoningbezit wordt herijkt en de ontvangstenraming van de RVOB wordt verhoogd.
Gemeentefonds
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 27.272,7 | 27.036,0 | 26.508,0 | 26.317,7 | 26.174,8 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Zorg | |||||||
Herverdelingseffect jeugdzorg | 0,0 | – 132,8 | – 135,9 | – 136,8 | – 136,8 | ||
Herverdelingseffect wmo | 0,0 | – 256,5 | – 288,5 | – 317,1 | – 306,1 | ||
Wlz-indiceerbaren jeugdzorg | – 108,9 | – 108,9 | – 108,9 | – 108,9 | – 108,9 | ||
Wlz-indiceerbaren wmo | – 25,0 | – 25,0 | – 25,0 | – 25,0 | – 25,0 | ||
– 133,9 | – 523,2 | – 558,3 | – 587,8 | – 576,8 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Wijziging betalingsverloop | 21,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 0,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Zorg | |||||||
Additionele kosten overgang pgb's gemeenten | 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Capaciteitsreductie gesloten jeugdzorg | – 9,0 | 25,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Correctie realisatie 2014 | – 24,0 | 5,1 | 8,1 | 9,0 | 9,0 | ||
Extramuralisering tranche 2016 | 0,0 | 170,0 | 170,0 | 170,0 | 170,0 | ||
Extramuralisering tranche 2017 | 0,0 | 0,0 | 122,0 | 122,0 | 122,0 | ||
Huishoudelijke hulptoelage | 13,5 | 66,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Onvolkomenheid woonplaatsbeginsel jeugdzorg | 20,0 | – 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Volumegroei 2016 | 0,0 | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 | ||
Volumegroei 2017 | 0,0 | 0,0 | 110,0 | 110,0 | 110,0 | ||
Diversen | 19,9 | 18,7 | 19,3 | 20,0 | 20,0 | ||
62,6 | 293,2 | 457,8 | 459,4 | 459,4 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Accres tranche 2014 | – 249,0 | – 124,5 | – 124,5 | – 124,5 | – 124,5 | ||
Accres tranche 2015 | – 116,0 | – 116,0 | – 116,0 | – 116,0 | – 116,0 | ||
Bodemsanering | 38,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 13,5 | – 1,6 | – 2,0 | – 1,9 | – 1,2 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | 5,7 | 2,1 | – 14,0 | – 14,1 | – 16,2 | ||
Zorg | |||||||
Huishoudelijke hulptoelage | 40,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
– 266,6 | – 240,0 | – 256,5 | – 256,5 | – 257,9 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 337,9 | – 469,9 | – 356,8 | – 384,8 | – 375,2 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 26.934,8 | 26.566,1 | 26.151,2 | 25.932,9 | 25.799,6 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 26.934,8 | 26.566,1 | 26.151,2 | 25.932,9 | 25.799,6 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Herverdelingseffect jeugdzorg/Wmo
In februari 2015 zijn de realisatiecijfers 2014 AWBZ binnengekomen voor zowel de zorg in natura als het pgb. Op basis van deze cijfers vindt er een herverdeling plaats over de verschillende domeinen binnen de hervorming langdurige zorg. Per saldo komen de uitgaven voor de jeugdzorg en de Wmo lager uit. In 2015 vindt geen herverdeling plaats met gemeenten.
Wlz-indiceerbaren jeugdzorg/Wmo
Met deze mutatie wordt (cf. decembercirculaire 2014) vanaf 2015 het gemeentefonds verlaagd. De middelen worden ingezet binnen de Wlz.
Wijziging betalingsverloop
In 2014 is een gedeelte van het gemeentefonds niet uitbetaald aan gemeenten. Dit is veroorzaakt doordat de verdeelmaatstaven niet allemaal in 2014 definitief konden worden vastgesteld, waardoor niet kon worden overgegaan tot betaling aan gemeenten. Het resterende bedrag wordt in 2015 uitbetaald. Hiertoe wordt de begroting van het gemeentefonds verhoogd.
Additionele kosten overgang pgb’s gemeenten
Er worden middelen aan het gemeentefonds toegevoegd om het knelpunt bij de pgb’s op te lossen.
Capaciteitsreductie gesloten jeugdzorg
Dit betreft het toevoegen van middelen in 2016 voor de regeling capaciteitsreductie gesloten jeugdzorg. In 2015 is de verwachting dat er minder wordt uitgegeven.
Correctie realisatie 2014
In 2015 wordt dat deel van het macrobudget bijgesteld dat toeslagen betreft. Hier staat geen te leveren zorg tegenover. Voor 2016 en verder betreft het de meerjarige doorwerking van de realisatiecijfers uit 2014.
Extramuralisering tranche 2016/2017
Dit betreft het uitdelen van de gereserveerde middelen voor extramuralisering aan de Wmo.
Huishoudelijke hulptoelage
Er is een tekort ontstaan door het schrappen van het budgetplafond waarvoor nu middelen worden toegevoegd aan het gemeentefonds.
Onvolkomenheid woonplaatsbeginsel jeugdzorg
In de bestuurlijke afspraken rond de bovenregionale jeugdhulp is onderkend dat een kleine groep gemeenten, met relatief zeer veel residentiële jeugdhulpcapaciteit, te weinig budget heeft gekregen voor de jeugdhulp die door hen geleverd moet worden. De oorzaak hiervan is het feit dat de toerekening van het woonplaatsbeginsel bij deze groep niet optimaal werkt. De VNG inventariseert op dit moment de omvang van de problematiek en selecteert de gemeenten die in aanmerking komen voor een ophoging van het budget. Omdat het hier om een verdelingsvraagstuk binnen het macrobudget gaat wordt 20 mln. geschoven van 2016 naar 2015.
Volumegroei 2016/2017
Dit betreft het uitdelen van de groeimiddelen voor 2016 en 2017 aan de Wmo en de jeugdzorg.
Accres tranche 2014
Het accres kent jaarlijks twee bijstellingsmomenten namelijk 1) de Voorjaarsnota en 2) de Miljoenennota. Daarnaast is er één vaststellingsmoment namelijk bij het Financieel Jaarverslag Rijk (FJR). Het definitieve accrespercentage over 2014 is, na afloop van dat jaar, op basis van de FJR-realisatiestanden uitgekomen op 2,02 procent. Dat betekent een neerwaartse aanpassing van 124,5 mln. ten opzichte van de stand Miljoenennota 2015. Omdat het jaar 2014 al is afgesloten, vindt de afrekening plaats in 2015.
Accres tranche 2015
Dit betreft het uitkeren van de tranche 2015 op basis van de uitkomsten van de normeringssystematiek.
Bodemsanering
2015 is het laatste jaar van het Convenant bodemontwikkelingsbeleid en aanpak spoedlocaties. In de brief van 4 september 2014 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de indicatieve budgetten voor 2015 bekend gemaakt. Deze budgetten worden met één uitzondering overgenomen: Sittard-Geleen is geen budgethouder in het kader van Wbb, hun budget gaat over naar de provincie Limburg.
Huishoudelijke hulptoelage
Het kabinet heeft besloten om voor 2015 incidenteel 40 mln. extra toe te voegen aan de decentralisatie-uitkering huishoudelijke hulp toelage zodat gemeenten extra ruimte hebben om plannen in te dienen met als doel het behoud van arbeidsplaatsen in de huishoudelijke hulp sector. Dit besluit is nader toegelicht in een gezamenlijke brief van de Minister van SZW en de Staatssecretaris van VWS aan de Tweede Kamer.
Provinciefonds
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 952,2 | 1.123,4 | 1.126,9 | 1.011,1 | 1.006,1 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Accres tranche 2014 | – 23,5 | – 11,8 | – 11,8 | – 11,8 | – 11,8 | ||
Bodemsanering | 44,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Decentralisatie dlg | 34,2 | 41,0 | 41,0 | 41,0 | 41,0 | ||
Diversen | – 4,1 | – 10,1 | – 10,0 | – 9,9 | – 9,8 | ||
51,0 | 19,1 | 19,2 | 19,3 | 19,4 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 50,9 | 19,2 | 19,2 | 19,3 | 19,5 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 1.003,1 | 1.142,6 | 1.146,1 | 1.030,4 | 1.025,5 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 1.003,1 | 1.142,6 | 1.146,1 | 1.030,4 | 1.025,5 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Accres tranche 2014
Het accres kent jaarlijks twee bijstellingsmomenten namelijk 1) de Voorjaarsnota en 2) de Miljoenennota. Het definitieve accrespercentage over 2014 is, na afloop van dat jaar, op basis van de FJR-realisatiestanden uitgekomen op 2,02 procent. Dat betekent een neerwaartse aanpassing van 11,7 mln. ten opzichte van de stand Miljoenennota 2015. Omdat het jaar 2014 al is afgesloten, vindt de afrekening plaats in 2015.
Bodemsanering
2015 Is het laatste jaar van het Convenant bodemontwikkelingsbeleid en aanpak spoedlocaties. In de brief van 4 september 2014 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de indicatieve budgetten voor 2015 bekend gemaakt. Deze budgetten worden met één uitzondering overgenomen: Sittard-Geleen is geen budgethouder in het kader van Wbb, hun budget gaat over naar de provincie Limburg.
Decentralisatie DLG
In het kader van het Decentralisatieakkoord Natuur van september 2011 gaan 400 fte’s van de Dienst Landelijk Gebied (DLG) over naar de provincies. Het provinciefonds wordt in dit verband verhoogd.
Diversen (technische mutaties)
Dit betreft onder meer het uitkeren van de tranche 2015 op basis van de uitkomsten van de normeringssystematiek.
Infrastructuurfonds
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 6.163,1 | 5.911,0 | 6.350,1 | 5.847,8 | 6.059,3 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Saldo 2014 | 57,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
57,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Bdu beter benutten | – 54,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif if (versnelde ontvangsten) | – 250,0 | 100,0 | 0,0 | 75,0 | 75,0 | ||
Phs: bijdrage provincie noord-brabant | 5,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 44,1 | ||
Versnelde ontvangst kgt: vlaanderen | 120,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Versnelde ontvangst n35 nijverdal-wierden bijdrage regio | 71,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Versnelde ontvangst zty: provincie noord-holland | 56,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Zuidas: bijdragen derden | 6,6 | 31,6 | – 0,6 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 39,1 | – 23,1 | – 3,8 | – 11,0 | 9,2 | ||
– 4,7 | 108,5 | – 4,4 | 64,0 | 128,3 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 52,4 | 108,5 | – 4,4 | 64,0 | 128,3 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 6.215,5 | 6.019,5 | 6.345,7 | 5.911,8 | 6.187,6 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 6.215,5 | 6.019,5 | 6.345,7 | 5.911,8 | 6.187,6 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 6.163,1 | 5.911,0 | 6.350,1 | 5.847,8 | 6.059,3 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Saldo 2014 | 32,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
32,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Bdu beter benutten | – 54,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif if (versnelde ontvangsten) | – 250,0 | 100,0 | 0,0 | 75,0 | 75,0 | ||
Phs: bijdrage provincie noord-brabant | 5,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 44,1 | ||
Versnelde ontvangst kgtl: vlaanderen | 120,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Versnelde ontvangst n35: nijverdal-wierden bijdrage regio | 71,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Versnelde ontvangst zty: provincie noord-holland | 56,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Zuidas: bijdragen derden | 6,6 | 31,6 | – 0,6 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 39,1 | – 23,1 | – 3,8 | – 11,0 | 9,2 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Diversen | 24,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
19,5 | 108,5 | – 4,4 | 64,0 | 128,3 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 52,4 | 108,5 | – 4,4 | 64,0 | 128,3 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 6.215,5 | 6.019,5 | 6.345,7 | 5.911,8 | 6.187,6 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 6.215,5 | 6.019,5 | 6.345,7 | 5.911,8 | 6.187,6 |
Saldo 2014
Het voordelig saldo (uitgaven – ontvangsten: 24,2 mln.) wordt toegevoegd aan de begroting van het Infrastructuurfonds (IF).
BDU Beter Benutten
Dit betreft een overboeking naar de begroting Hoofdstuk HXII artikel 25 Brede Doeluitkering voor het project Beter Benutten.
Kasschuif IF (versnelde ontvangsten)
Voor een drietal projecten is er in 2015 versneld bijdragen van derden ontvangen (250 mln.). Het betreft de projecten Kanaal Gent-Terneuzen, Zeetoegang IJmond en N35 Nijverdal-Wierden. De projectuitgaven zijn pas in latere jaren voorzien. Om het budget meer in lijn te brengen met de programmering vindt er een kasschuif plaats op het Infrastructuurfonds.
PHS: bijdrage Provincie Noord-Brabant
Dit betreft de bijdrage van provincie Noord-Brabant aan het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) op basis van de bestuursovereenkomst.
Versnelde ontvangst KGT: Vlaanderen
De bijdrage van Vlaanderen aan het project Kanaal Gent-Terneuzen is versneld ontvangen.
Versnelde ontvangst ZTY: provincie Noord-Holland
De bijdrage van de provincie Noord-Holland aan het project Zeetoegang IJmond is versneld ontvangen.
Versnelde ontvangst N35 Nijverdal-Wierden: bijdrage regio
De bijdrage van de regio aan het project N35 Nijverdal-Wierden is versneld ontvangen.
Zuidas: bijdragen derden
Naar aanleiding van de bestuurlijke overeenkomst van het najaar 2014 worden de ontvangsten en uitgaven van het project verhoogd. Het betreft de bijdragen van de gemeente Amsterdam, de stadsregio Amsterdam en de NS. Daarnaast worden de ontvangsten van alle partijen in de begroting opgenomen. Dit betekent ook dat de Rijksmiddelen die in 2013 en 2014 via de BDU aan de gemeente Amsterdam zijn verstrekt weer als ontvangst en uitgaven van het Rijk worden opgenomen.
Diversen (technische mutaties, uitgaven en ontvangsten)
Dit betreft onder andere de Regiospecifiek Pakketbijdrage Zuiderzeelijn aan de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen en de verwerking van de bestaande afspraak met betrekking tot Infraspeed. Infraspeed is de railinfrastructuurbeheerder van de Hogesnelheidslijn Zuid. In het contract uit 2001 tussen de Staat en Infraspeed is een clausule opgenomen met betrekking tot de aftrekbaarheid van de rente op de aandeelhoudersleningen. Daarnaast is de vergoeding voor het project Breda-Antwerpen verwerkt evenals de bijdrage van de gemeente Vught aan PHS op basis van de bestuursovereenkomst. Tevens is de bijdrage van Defensie in het Search and Rescue (SAR)-contract verwerkt.
Diversen (niet tot een ijklijn behorend)
Het voordelig saldo van het Infrastructuurfonds over 2014 bedraagt 24,2 mln. en wordt toegevoegd aan de begroting van het IF.
Diergezondheidsfonds
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | ||
Technische mutaties | |||||||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Toevoeging eindsaldo 2014 | 19,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 1,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
21,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 21,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 42,8 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 42,8 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | ||
Technische mutaties | |||||||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Toevoeging eindsaldo 2014 | 19,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 1,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
21,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 21,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 42,8 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 42,8 | 21,9 | 21,9 | 21,9 | 21,9 |
Toevoeging eindsaldo 2014
De niet bestede middelen van 2014 worden toegevoegd aan de begroting voor 2015.
Accres Gemeentefonds
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 223,0 | 562,8 | 742,5 | 828,8 | 1133,8 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Accres tranche 2014 | – 249,0 | – 124,5 | – 124,5 | – 124,5 | – 124,5 | ||
Accres tranche 2015 | – 220,9 | – 220,9 | – 220,9 | – 220,9 | – 220,9 | ||
Accres tranche 2016 | 0,0 | 347,3 | 347,3 | 347,3 | 347,3 | ||
Accres tranche 2017 | 0,0 | 0,0 | – 203,6 | – 203,6 | – 203,6 | ||
Accres tranche 2018 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 24,8 | 24,8 | ||
Accres tranche 2019 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 33,7 | ||
Bcf plafond accres tranche 2016 | 0,0 | 60,7 | 60,7 | 60,7 | 60,7 | ||
Bcf plafond accres tranche 2017 | 0,0 | 0,0 | – 34,9 | – 34,9 | – 34,9 | ||
Bcf plafond accres tranche 2018 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 4,4 | 4,4 | ||
Bcf plafond accres tranche 2019 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 6,2 | ||
Bcf plafondbijstelling accres tranche 2015 | – 34,8 | – 34,9 | – 34,9 | – 34,9 | – 34,9 | ||
Mutatie plafond bcf agv accresontwikkeling | – 1,7 | – 2,3 | – 2,6 | – 2,6 | 0,0 | ||
– 506,4 | 25,4 | – 213,4 | – 184,2 | – 141,7 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Accres tranche 2014 | 249,0 | 124,5 | 124,5 | 124,5 | 124,5 | ||
Accres tranche 2015 | 116,0 | 116,0 | 116,0 | 116,0 | 116,0 | ||
365,0 | 240,5 | 240,5 | 240,5 | 240,5 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 141,5 | 265,9 | 27,0 | 56,2 | 98,7 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 81,5 | 828,8 | 769,5 | 885,1 | 1232,5 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 81,5 | 828,8 | 769,5 | 885,1 | 1232,5 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Afrekening 2014 en accresontwikkeling tranche 2015–2019
Het accres kent jaarlijks twee bijstellingsmomenten namelijk 1) de Voorjaarsnota en 2) de Miljoenennota. Daarnaast is er één vaststellingsmoment namelijk bij het Financieel Jaarverslag Rijk (FJR). Het definitieve accrespercentage over 2014 is, na afloop van dat jaar, op basis van de FJR-realisatiestanden uitgekomen op 2,02 procent. Dat betekent een neerwaartse aanpassing van 124,5 mln. ten opzichte van de stand Miljoenennota 2015. Omdat het jaar 2014 al is afgesloten, vindt de afrekening plaats in 2015.
Daarnaast zijn op basis van de integrale voorjaarsbesluitvorming de accrestranches voor 2015 en verder aangepast op basis van de ontwikkeling van de gecorrigeerde netto rijksuitgaven. De tranches voor 2014 en 2015 zijn overgeboekt naar het Gemeentefonds (technische mutaties).
Mutatie plafond BCF agv accresontwikkeling
Met ingang van 2015 wordt de ontwikkeling van het btw-compensatiefonds (BCF) gekoppeld aan de accrespercentages zoals deze voortvloeien uit de normeringssystematiek. Alle declaraties van gemeenten en provincies bij het BCF worden vergoed mits voldaan aan de declaratievoorwaarden. De budgettering wordt vormgegeven via het Gemeentefonds / Provinciefonds (GF/PF). Overschrijdingen op het vastgestelde BCF-plafond worden verhaald op het GF/PF. Onderschrijdingen van het BCF-plafond worden gestort in het GF/PF. Op basis van de accresraming op stand Voorjaarsnota is het plafond met 34,8 mln. neerwaarts aangepast ten opzichte van de stand van de miljoenennota 2015.
Accres Provinciefonds
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 21,5 | 45,1 | 59,2 | 66,2 | 91,9 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Accres tranche 2014 | – 23,5 | – 11,8 | – 11,8 | – 11,8 | – 11,8 | ||
Accres tranche 2015 | – 16,9 | – 16,9 | – 16,9 | – 16,9 | – 16,9 | ||
Accres tranche 2016 | 0,0 | 24,1 | 24,1 | 24,1 | 24,1 | ||
Accres tranche 2017 | 0,0 | 0,0 | – 14,9 | – 14,9 | – 14,9 | ||
Accres tranche 2018 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 2,2 | 2,2 | ||
Accres tranche 2019 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,3 | ||
Bcf plafond accres tranche 2015 | – 4,6 | – 4,6 | – 4,6 | – 4,6 | – 4,6 | ||
Bcf plafond accres tranche 2016 | 0,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | ||
Bcf plafond accres tranche 2017 | 0,0 | 0,0 | – 4,6 | – 4,6 | – 4,6 | ||
Bcf plafond accres tranche 2018 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,6 | 0,6 | ||
Bcf plafond accres tranche 2019 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,8 | ||
Mutatie plafond bcf agv accresontwikkeling | 1,7 | 2,3 | 2,6 | 2,6 | 0,0 | ||
– 43,3 | 1,1 | – 18,1 | – 15,3 | – 13,8 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Accres tranche 2014 | 23,5 | 11,8 | 11,8 | 11,8 | 11,8 | ||
Accres tranche 2015 | 9,1 | 9,1 | 9,1 | 9,1 | 9,1 | ||
32,6 | 20,9 | 20,9 | 20,9 | 20,9 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 10,6 | 22,0 | 2,9 | 5,7 | 7,2 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 10,9 | 67,1 | 62,1 | 71,9 | 99,1 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 10,9 | 67,1 | 62,1 | 71,9 | 99,1 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Afrekening 2014 en accresontwikkeling tranche 2015–2019
Het accres kent jaarlijks twee bijstellingsmomenten namelijk 1) de Voorjaarsnota en 2) de Miljoenennota. Daarnaast is er één vaststellingsmoment namelijk bij het Financieel Jaarverslag Rijk (FJR). Het definitieve accrespercentage over 2014 is, na afloop van dat jaar, op basis van de FJR-realisatiestanden uitgekomen op 2,02 procent. Dat betekent een neerwaartse aanpassing van 11,7 mln. ten opzichte van de stand Miljoenennota 2015. Omdat het jaar 2014 al is afgesloten, vindt de afrekening plaats in 2015.
Daarnaast zijn op basis van de integrale voorjaarsbesluitvorming de accrestranches voor 2015 en verder aangepast op basis van de ontwikkeling van de gecorrigeerde netto rijksuitgaven. De tranches voor 2014 en 2015 zijn uitgekeerd aan het Provinciefonds (technische mutaties).
Mutatie plafond BCF agv accresontwikkeling
Met ingang van 2015 wordt de ontwikkeling van het btw-compensatiefonds (BCF)gekoppeld aan de accrespercentages zoals deze voortvloeien uit de normeringssystematiek. Alle declaraties van gemeenten en provincies bij het BCF worden vergoed mits voldaan aan de declaratievoorwaarden. De budgettering wordt vormgegeven via het Gemeentefonds / Provinciefonds (GF/PF). Overschrijdingen op het vastgestelde BCF-plafond worden verhaald op het GF/PF. Onderschrijdingen van het BCF-plafond worden gestort in het GF/PF. Op basis van de accresraming op stand Voorjaarsnota is het plafond met 4,6 mln. neerwaarts aangepast ten opzichte van de stand van de miljoenennota 2015.
BES fonds
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 31,9 | 31,9 | 31,9 | 32,0 | 32,3 | ||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 1,7 | 1,5 | 0,8 | 0,8 | 0,4 | ||
1,7 | 1,5 | 0,8 | 0,8 | 0,4 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 1,7 | 1,5 | 0,8 | 0,8 | 0,4 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 33,6 | 33,4 | 32,7 | 32,7 | 32,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 33,6 | 33,4 | 32,7 | 32,7 | 32,8 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Deltafonds
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 1.374,6 | 1.275,8 | 1.161,0 | 1.055,2 | 1.007,6 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Saldo 2014 | – 53,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
– 53,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Kasschuif deltafonds | – 75,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 75,0 | ||
Diversen | 0,4 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 0,4 | ||
– 74,6 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 75,4 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 127,8 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 75,4 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 1.246,8 | 1.276,6 | 1.161,8 | 1.056,0 | 1.083,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 1.246,8 | 1.276,6 | 1.161,8 | 1.056,0 | 1.083,0 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 1.374,6 | 1.275,8 | 1.161,0 | 1.055,2 | 1.007,6 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Saldo 2014 | – 15,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
– 15,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Kasschuif deltafonds | – 75,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 75,0 | ||
Diversen | 0,4 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 0,4 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Saldo 2014 | – 37,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
– 112,5 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 75,4 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 127,8 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 75,4 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 1.246,8 | 1.276,6 | 1.161,8 | 1.056,0 | 1.083,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 1.246,8 | 1.276,6 | 1.161,8 | 1.056,0 | 1.083,0 |
Saldo 2014
Het nadelig saldo 2014 (uitgaven – ontvangsten: – 37,9 mln.) wordt onttrokken aan de begroting van het Deltafonds.
Kasschuif Deltafonds
Op het Deltafonds lopen een aantal uitvoeringsprogramma’s af. Daarnaast zijn de deltabeslissingen genomen en is het nieuwe Hoogwaterbeschermingsprogramma opgestart. Om de programmering meer in lijn te brengen met het budget vindt er een kasschuif plaats.
Prijsbijstelling
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 520,1 | 1075,2 | 1516,5 | 1946,2 | 2391,4 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Nominale ontwikkeling | – 372,8 | – 427,6 | – 406,9 | – 383,5 | – 364,6 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | – 3,1 | – 4,4 | – 4,7 | – 4,6 | – 5,2 | ||
Zorg | |||||||
Diversen | – 2,2 | – 5,1 | – 9,7 | – 12,0 | – 14,4 | ||
– 378,1 | – 437,1 | – 421,3 | – 400,1 | – 384,2 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Uitkeren tranche 2015 | – 94,4 | – 93,3 | – 94,1 | – 92,0 | – 92,7 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | – 2,3 | – 2,2 | – 2,1 | – 2,1 | – 2,1 | ||
Zorg | |||||||
Diversen | – 0,3 | – 0,2 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Nominale ontwikkeling | – 15,2 | – 44,3 | – 58,4 | – 55,8 | – 49,3 | ||
Uitkeren tranche 2015 | – 29,9 | – 29,4 | – 30,4 | – 30,8 | – 30,9 | ||
– 142,1 | – 169,4 | – 185,3 | – 181,0 | – 175,3 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 520,1 | – 606,5 | – 606,6 | – 581,2 | – 559,6 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 468,7 | 910,0 | 1365,0 | 1831,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 468,7 | 910,0 | 1365,0 | 1831,8 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Nominale ontwikkeling
De prijsbijstelling is naar beneden bijgesteld als gevolg van de lagere prijsontwikkeling in de CEP-raming van het CPB. Vanwege de kleine omvang van de bijstelling valt deze op de kaders Zorg en Sociale Zekerheid onder de post «diversen».
Uitkeren tranche 2015
De prijsbijstelling tranche 2015 is uitgekeerd aan de departementen. Vanwege de kleine omvang van de uitkering valt deze op de kaders Zorg en Sociale Zekerheid onder de post «diversen» (technische mutaties).
Arbeidsvoorwaarden
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 590,2 | 1140,2 | 1740,4 | 2302,0 | 2875,6 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Nominale ontwikkeling | – 372,8 | 49,7 | 32,9 | 32,2 | 22,8 | ||
Diversen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Nominale ontwikkeling | – 20,6 | 4,9 | 0,3 | – 4,3 | – 8,7 | ||
Diversen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Zorg | |||||||
Nominale ontwikkeling | – 3,9 | – 5,4 | – 12,1 | – 15,1 | – 19,4 | ||
– 397,3 | 49,2 | 21,1 | 12,8 | – 5,3 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Loonbijstelling tranche 2015 | – 189,1 | – 186,4 | – 184,8 | – 183,7 | – 183,0 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | – 2,5 | – 2,3 | – 2,1 | – 2,0 | – 1,9 | ||
Zorg | |||||||
Diversen | – 0,3 | – 0,2 | – 0,4 | – 0,3 | – 0,3 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Diversen | – 1,0 | – 0,2 | – 0,4 | – 0,5 | – 0,4 | ||
– 192,9 | – 189,1 | – 187,7 | – 186,5 | – 185,6 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 590,2 | – 139,9 | – 166,6 | – 173,8 | – 190,9 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 1000,3 | 1573,7 | 2128,2 | 2684,7 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 1000,3 | 1573,7 | 2128,2 | 2684,7 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Nominale ontwikkeling
Ten opzichte van de vorige Miljoenennota wordt de loonontwikkeling voor 2015 en 2019 nu lager geraamd en voor 2016 tot en met 2018 hoger. Deze ontwikkeling volgt uit de macro-bijstellingen van het CPB.
Loonbijstelling tranche 2015
De loonbijstelling tranche 2015 bestaat uit een vergoeding voor de contractloonstijging en sociale lasten voor de werkgever en is overgeboekt naar de departementale begrotingen.
Koppeling uitkeringen
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 115,9 | 305,4 | 513,1 | 701,8 | 867,2 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Nominale ontwikkeling | – 30,6 | – 45,8 | – 47,3 | – 59,0 | – 61,0 | ||
– 30,6 | – 45,8 | – 47,3 | – 59,0 | – 61,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Brutering | 2,1 | – 23,0 | – 23,9 | – 34,1 | – 33,8 | ||
2,1 | – 23,0 | – 23,9 | – 34,1 | – 33,8 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 28,5 | – 68,8 | – 71,2 | – 93,1 | – 94,8 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 87,4 | 236,6 | 441,9 | 608,7 | 772,5 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 87,4 | 236,6 | 441,9 | 608,7 | 772,5 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 5,1 | 9,8 | 14,5 | 19,3 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | 0,0 | – 4,1 | – 4,2 | – 4,3 | – 4,3 | ||
0,0 | – 4,1 | – 4,2 | – 4,3 | – 4,3 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | – 4,1 | – 4,2 | – 4,3 | – 4,3 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 1,0 | 5,6 | 10,3 | 15,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 1,0 | 5,6 | 10,3 | 15,0 |
Nominale ontwikkeling
De mutatie betreft een aanpassing in de geraamde nominale ontwikkeling binnen het SZA-kader als gevolg van CPB-ramingen van loon- en prijsontwikkeling en als gevolg van mutaties in uitgavenramingen binnen de Sociale Zekerheid.
Brutering
Diverse uitkeringen zijn netto gekoppeld aan het netto minimumloon, maar kennen een ander brutonetto traject dan het minimumloon. Wijzigingen in het brutonetto traject van het minimumloon leiden tot aanpassing van het netto minimumloon. De uitkeringen die netto zijn gekoppeld, worden evenredig aangepast maar door het andere brutonetto traject kan de bruto uitkering een afwijkende ontwikkeling vertonen dan die van het bruto mimimumloon. Het effect hiervan op de uitkeringslasten wordt het bruteringseffect genoemd. Het uitgavenkader SZA is voor dit effect gecorrigeerd.
Aanvullende Post
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 761,4 | 703,8 | 856,1 | 1121,8 | 1095,0 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Belastingdienst | 38,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Bni revisie | – 2,0 | – 48,0 | – 79,0 | – 79,0 | – 79,0 | ||
Contraterrorisme | 24,9 | 104,4 | 114,7 | 119,9 | 126,4 | ||
In=uit taakstelling | – 912,3 | – 194,7 | – 186,7 | 0,0 | 0,0 | ||
Invullen in=uit taakstelling | 0,0 | 194,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | – 45,1 | – 7,3 | – 8,0 | – 8,9 | – 6,2 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
In=uit taakstelling | – 48,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Zorg | |||||||
Harmoniseren duur vervolgopleiding medisch specialisten | – 20,3 | – 10,1 | – 10,1 | 0,0 | 0,0 | ||
Overheveling umc's | – 17,2 | – 17,2 | – 17,2 | – 17,2 | – 17,2 | ||
– 982,5 | 21,8 | – 186,3 | 14,8 | 24,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Gdi | 78,7 | 94,8 | 85,4 | 75,8 | 67,0 | ||
Toekomstfonds | – 50,0 | – 25,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Uitkeren middelen contraterrorisme | – 24,9 | – 84,1 | – 94,6 | – 98,3 | – 103,3 | ||
Uitkeren middelen vastgoed dji | – 34,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | – 8,1 | 1,1 | 1,8 | 2,9 | 2,8 | ||
Zorg | |||||||
Huishoudelijke hulptoelage | – 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 0,1 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | ||
– 78,2 | – 13,1 | – 7,1 | – 19,3 | – 33,2 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | – 1060,8 | 8,7 | – 193,4 | – 4,6 | – 9,3 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | – 299,4 | 712,4 | 662,7 | 1117,2 | 1085,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | – 299,4 | 712,4 | 662,7 | 1117,2 | 1085,8 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Belastingdienst
Er zijn middelen gereserveerd voor pilotprojecten bij de Belastingdienst voor de uitvoering van de Brede Agenda. Hiervoor wordt nog een business case uitgewerkt.
Bni-revisies CBS
Vorig jaar is een reservering voor de gevolgen van de revisie van de Nationale Rekeningen van het CBS aangemaakt. Deze reservering wordt in eerste instantie verlaagd met 110 mln. structureel. Aangezien het effect van deze revisie voor 2014 zich pas voordoet in 2015, wordt de reservering in 2015 met cumulatief 220 mln. verlaagd. Daarnaast wordt de reservering aangepast naar aanleiding van de recente aankondiging van het CBS over de tussentijdse bijstelling van het Nederlandse bni. De opwaartse bijstellingen van het bni en het bbp voor de jaren 2011 en 2012 leiden op basis van de huidige inzichten tot een bruto nabetaling van 218 mln. in de EU-afdrachten. Het netto-effect is afhankelijk van de ontwikkeling van het bni in de andere EU-lidstaten en zal bekend worden in het najaar als ook de meest actuele cijfers van het bni in de andere EU-lidstaten bekend zijn.
Contraterrorisme & uitkeren middelen contraterrorisme
Op 27 februari jl heeft het kabinet besloten de veiligheidsketen op een aantal punten substantieel te versterken. Hiermee kunnen de betrokken diensten en organisaties, ook bij voortzetting van het huidige dreigingsbeeld, de komende jaren doen wat nodig is om de jihadistische dreiging tegen te gaan. Het gaat om een pakket van in totaal 128,8 mln. structureel, dat in een vanaf 2015 oplopende reeks wordt gerealiseerd. De middelen zijn op de aanvullende post geplaatst en worden grotendeels uitgekeerd.
In=uit taakstelling (Rbg-eng en SZA) & invullen in=uit taakstelling
Bij Voorjaarsnota zijn de eindejaarsmarges uitgekeerd aan de departementale begrotingen. Als tegenhanger hiervan is de ramingstechnische veronderstelling in=uit op de aanvullende post verwerkt (in=uit-taakstelling). Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de onderuitputting die zich in 2014 heeft voortgedaan ook in 2015 zal optreden. De eindejaarsmarge voor de HGIS-middelen en de daarmee corresponderende in=uit-taakstelling is over drie jaren verspreid. De in=uit-taakstelling voor 2016 is volledig ingevuld.
Harmoniseren duur vervolgopleiding medisch specialisten
Dit betreft vrijvallende middelen die waren gereserveerd om het harmoniseren van de duur van medische vervolgopleidingen te faciliteren.
Overheveling UMC’s
Dit betreft middelen die waren gereserveerd voor de UMC’s als gevolg van het inhouden van de ILO als onderdeel van de afspraken uit het Zorgakkoord. Deze overgang gaat niet door en daarmee vallen de middelen vrij voor alternatieve aanwending.
GDI
Er is besloten om de financiering van de generieke digitale infrastructuur (GDI) te verdelen over de departementen. Deze middelen worden van de departementale begrotingen overgeboekt naar de Aanvullende Post. De middelen worden beschikbaar gesteld aan de opdrachtgevers voor de verschillende voorzieningen op basis van daartoe ingediende bestedingsplannen.
Toekomstfonds
De middelen voor het Toekomstfonds zijn overgeheveld naar de begroting van EZ (Kamerstuk 34 000 XIII, nr. 11.). De middelen worden ingezet voor fundamenteel onderzoek.
Uitkeren middelen vastgoed DJI
Voor de uitvoering van het Masterplan DJI worden er middelen (t.b.v. frictiekosten vastgoed) van de aanvullende post overgeheveld naar de begroting van VenJ.
Huishoudelijke hulptoelage
Het kabinet heeft besloten om voor 2015 incidenteel 40 mln. extra toe te voegen aan de decentralisatie-uitkering huishoudelijke hulp toelage zodat gemeenten extra ruimte hebben om plannen in te dienen met als doel het behoud van arbeidsplaatsen in de huishoudelijke hulp sector. Dit besluit is nader toegelicht in een gezamenlijke brief van de Minister van SZW en de Staatssecretaris van VWS aan de Tweede Kamer.
Homogene Groep Internationale Samenwerking
UITGAVEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 | 4.646,7 | 4.636,3 | 4.548,6 | 4.325,1 | 4.338,1 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Asiel | 0,0 | – 65,6 | – 67,3 | – 69,1 | – 70,8 | ||
Asiel dekking | – 400,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Asiel problematiek | 400,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Biv | 60,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Biv trekkingsrecht bz/bhos | – 60,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Biv trekkingsrecht def | – 59,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Bnp aanpassing oda | 35,0 | 65,6 | 67,3 | 69,1 | 70,8 | ||
Eindejaarsmarge | 216,4 | 178,0 | 158,2 | 0,0 | 0,0 | ||
Financiering brigade speciale bev. opdrachten (bsb) | – 15,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif oijk | – 20,0 | 0,0 | 0,0 | 20,0 | 0,0 | ||
Missie isis | 100,0 | 23,0 | – 64,0 | – 37,0 | – 22,0 | ||
Motie van ojik | 0,0 | 8,0 | 16,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 15,6 | 8,9 | 20,2 | 8,6 | 5,9 | ||
272,2 | 217,9 | 130,4 | – 8,4 | – 16,1 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 2,6 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,3 | ||
2,6 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,3 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 274,9 | 220,2 | 132,7 | – 6,1 | – 13,8 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 4.921,6 | 4.856,4 | 4.681,3 | 4.319,0 | 4.324,4 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Stand Miljoenennota 2015 | 130,2 | 251,3 | 153,4 | 124,9 | 124,9 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 0,7 | – 5,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
0,7 | – 5,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 2,6 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,3 | ||
2,6 | 2,2 | 2,2 | 2,3 | 2,3 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2015 | 3,4 | – 3,2 | 2,2 | 2,3 | 2,3 | ||
Stand Voorjaarsnota 2015 | 133,6 | 248,1 | 155,6 | 127,1 | 127,1 |
Asiel
De raming voor de asielinstroom voor 2015 is naar boven bijgesteld. Dit leidt tot hogere asielopvangkosten bij het COA. De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA in 2015 ook toe. Dekking wordt gevonden door het aanwenden van een deel van de eindejaarsmarge, het aanwenden van de BNP-macromeevaller (zie eerste regel «asiel» in de tabel) en het inzetten van niet juridisch verplichte ruimte binnen ODA.
BIV
Het betreft de overheveling van middelen uit het BIV naar de begrotingen van Defensie, Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voor het financieren van uitgaven van deze departementen gerelateerd aan de internationale veiligheid.
BNP aanpassing ODA
Het ODA budget is opwaarts bijgesteld als gevolg van de meest recente BNP-ramingen van het CPB. Deze BNP-macromeevaller wordt grotendeels aangewend ter dekking van de verhoogde kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers in het jaar 2015 en deels voor de nog resterende BNP-korting op het ODA-budget in 2015.
Eindejaarsmarge
Aan de HGIS wordt de eindejaarsmarge toegevoegd, welke nagenoeg geheel wordt doorverdeeld naar de HGIS departementen. De HGIS eindejaarsmarge kan over maximaal drie jaar aangewend worden. Dit jaar is de omvang van de HGIS eindejaarsmarge hoger, omdat onder andere de in 2014 niet bestede middelen voor het Noodhulpfonds en het Dutch Good Growth Fund aanvullend zijn meegenomen naar 2015.
Financiering brigade speciale beveiligingsopdrachten
Defensie voert in opdracht van Buitenlandse Zaken de beveiliging van ambassades uit.
Kasschuif Van Ojik
Met de motie Van Ojik (Kamerstuk 34 000, nr. 22) is verzocht om de diplomatieke capaciteit van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te versterken. Dekking volgt deels uit de HGIS-eindejaarsmarge en deels van het artikel HGIS-onvoorzien. Om de dekking in het juiste jaar te boeken is een kasschuif nodig.
Missie ISIS
Met Kamerstuk 27 925, nr. 506 heeft het Kabinet aangegeven deel te nemen aan de strijd tegen ISIS in Irak. De financiering van de missie vindt plaats uit de HGIS onvoorzien. Middels een kasschuif worden middelen uit de jaren 2017 tot en met 2019 naar voren gehaald ter dekking van de jaren 2015 en 2016. De kasschuif bedraagt 123 mln., deze middelen zijn overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Defensie (X).