2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 6.547,2 | 6.245,1 | 6.090,9 | 5.996,2 | 5.893,0 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Belasting- en invorderingsrente | – 76,3 | – 55,3 | – 60,4 | – 42,6 | – 54,6 | ||
Reservering bir | 55,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Spoor ii | 15,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 42,5 | 1,3 | 3,4 | 3,5 | 3,2 | ||
37,3 | – 54,0 | – 57,0 | – 39,1 | – 51,4 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Investeringsagenda | 166,7 | 46,1 | 40,4 | 37,0 | 36,3 | ||
Loonbijstelling | 46,5 | 41,5 | 39,7 | 38,6 | 37,7 | ||
Diversen | 48,0 | 30,4 | 35,7 | 34,3 | 34,5 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Diversen | 16,4 | 1,4 | – 3,6 | – 3,6 | 0,0 | ||
277,6 | 119,4 | 112,2 | 106,3 | 108,5 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 315,0 | 65,5 | 55,2 | 67,3 | 57,1 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 6.862,1 | 6.310,6 | 6.146,1 | 6.063,5 | 5.950,2 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 522,8 | 23,4 | 275,7 | 275,7 | 254,6 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 7.385,0 | 6.334,0 | 6.421,8 | 6.339,3 | 6.204,8 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 3.104,5 | 2.912,0 | 2.837,9 | 2.706,8 | 2.614,6 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Belasting- en invorderingsrente | – 76,3 | – 55,3 | – 60,4 | – 42,6 | – 54,6 | ||
Boetes en dwangsommen dnb | 21,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen | 310,0 | 110,0 | 45,0 | 105,0 | 95,0 | ||
Winstafdracht dnb | – 160,0 | – 188,0 | – 53,0 | – 31,0 | – 2,0 | ||
Diversen | 5,4 | 0,2 | 2,5 | 1,7 | 1,6 | ||
100,6 | – 133,1 | – 65,9 | 33,1 | 40,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | – 10,3 | – 11,4 | – 11,9 | – 12,1 | – 11,9 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Dividend financiele instellingen | 378,5 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | ||
Renteontvangsten griekenland | – 9,6 | – 72,9 | 0,0 | 0,0 | – 1,5 | ||
Winstafdracht dnb | – 331,0 | – 85,0 | 17,0 | 34,0 | 48,0 | ||
27,6 | – 161,3 | 13,1 | 29,9 | 42,6 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 128,3 | – 294,4 | – 52,9 | 63,0 | 82,6 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 3.232,8 | 2.617,5 | 2.785,0 | 2.769,8 | 2.697,3 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 3.232,8 | 2.617,5 | 2.785,0 | 2.769,8 | 2.697,3 |
Belasting- en Invorderingsrente en reservering BIR (uitgaven en ontvangsten)
De Belasting- en Invorderingsrente wordt bij zowel de uitgaven als de ontvangsten naar beneden bijgesteld op basis van de realisaties over het jaar 2015. Deze bijstelling is het gevolg van het feit dat bij de invoering van de belastingrente en de introductie van de ondergrenzen het gedragseffect in de raming abusievelijk niet was meegenomen. Op basis van de realisaties is te zien dat met name bij VPB een flink gedragseffect optreedt. Het gevolg hiervan is dat belastingplichtigen eerder aan hun verplichtingen voldoen en dus minder ontvangsten in het kader van de BIR binnenkomen. Daarom wordt voor mogelijke tegenvallers op de ontvangsten een reservering getroffen van per saldo 56 mln.
Spoor II
Een deel van de voorgenomen besparingen door fiscale vereenvoudiging van fiscale wetgeving is niet gerealiseerd. Met deze mutatie wordt de taakstelling voor 2016 ingelost. Dit wordt gedaan door het inzetten van onder andere de eindejaarsmarge.
Investeringsagenda
Vanuit de Aanvullende Post zijn na beoordeling door het Investment Committee middelen vrijgegeven voor verschillende ICT-projecten, Switch en het aannemen van nieuw personeel in het kader van de Investeringsagenda (Kamerstuk 31 066, nr. 236).
Loonbijstelling
De loonbijstelling tranche 2016 wordt overgemaakt naar de departementale begrotingen. Deze tranche bestaat uit een vergoeding voor sociale werkgeverslasten en de contractloonontwikkeling. Daarbovenop ontvangen departementen bij de loonbijstelling incidentele compensatie voor een deel van de kosten voor werkgevers van de herstelopslag van het ABP voor 2016.
Boetes en dwangsommen DNB
Dit betreft opbrengsten uit verbeurde dwangsommen en opgelegde bestuurlijke boetes door de toezichthouders (AFM en DNB) op de financiële sector. Voor een deel (surplus boven 2,5 mln.) komen deze opbrengsten ten gunste van de Staat (Kamerstuk 33 957, nr. 19).
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen
De raming van de reguliere staatsdeelnemingen is per saldo naar boven bijgesteld op basis van de laatste inzichten over de winstprognoses. Meerjarige meevallers doen zich voor bij o.a. TenneT, FMO, Schiphol en Holland Casino.
Winstafdracht DNB (ontvangsten: beleidsmatige en technische mutaties)
DNB treft een voorziening, zogenaamde general risk provision van jaarlijks 500 mln., voor de risico’s van kwantitatieve verruiming. Het vormen van een voorziening gaat ten laste van de winstafdracht aan de Staat.
Dividend Financiële instellingen
ABN AMRO, ASR, SNS Bank en Propertize hebben recentelijk de jaarcijfers gepubliceerd. Als gevolg van deze cijfers is de ontvangstenraming van de dividenden naar boven bijgesteld.
Renteontvangsten Griekenland
Vanwege een neerwaarts aangepaste rentevoet in de CPB-raming worden de geraamde renteontvangsten van Griekenland naar beneden bijgesteld.
Diversen (uitgaven en ontvangsten: beleidsmatige en technische mutaties)
Dit betreft een som van mutaties van onder andere extra kosten voor de Belastingdienst vanwege uitvoeringskosten voor fiscale wet- en regelgeving en kosten voor de generieke digitale infrastructuur (GDI), en hogere ontvangsten van het Centrale Examenbank (CDFD). Deze opbrengsten vloeien voort uit het door Financiën vastgestelde legetarief.