2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 27.338,7 | 26.923,8 | 26.703,1 | 26.567,8 | 26.385,8 | |||
Beleidsmatige mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Wijziging betalingsverloop | 41,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Zorg | ||||||||
Diversen | 14,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
56,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
Technische mutaties | ||||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||||
Accres tranche 2015 | 99,1 | 49,6 | 49,6 | 49,6 | 49,6 | |||
Accres tranche 2016 | – 117,2 | – 117,2 | – 117,2 | – 117,2 | – 117,2 | |||
Buurtsportcoaches | 58,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Referendum associatieverdrag | 30,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Voorschoolse voorziening peuters | 10,0 | 20,0 | 30,0 | 40,0 | 50,0 | |||
Diversen | 55,4 | 31,0 | 29,7 | 28,9 | 28,8 | |||
Sociale zekerheid | ||||||||
Loonbijstelling tranche 2016 | 46,4 | 43,5 | 41,1 | 39,5 | 37,8 | |||
Diversen | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
Zorg | ||||||||
Loon- en prijsbijstelling tranche 2016 | 107,5 | 105,8 | 105,5 | 105,6 | 105,4 | |||
Diversen | 17,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
306,4 | 132,9 | 138,9 | 146,6 | 154,6 | ||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 362,9 | 132,8 | 138,7 | 146,5 | 154,5 | |||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 27.701,6 | 27.056,7 | 26.841,9 | 26.714,4 | 26.540,3 | |||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 27.701,6 | 27.056,7 | 26.841,9 | 26.714,4 | 26.540,3 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Wijziging betalingsverloop
In 2015 is een gedeelte van het gemeentefonds niet uitbetaald aan gemeenten. Dit is veroorzaakt doordat de verdeelmaatstaven nog niet allemaal definitief konden worden vastgesteld, waardoor niet kon worden overgegaan tot betaling aan gemeenten. Het resterende bedrag wordt in 2016 uitbetaald. Hiertoe wordt de begroting van het gemeentefonds verhoogd.
Accres tranche 2015
Het accres kent jaarlijks twee bijstellingsmomenten namelijk 1) de Voorjaarsnota en 2) de Miljoenennota. Daarnaast is er één vaststellingsmoment namelijk bij het Financieel Jaarverslag Rijk (FJR). Het definitieve accrespercentage over 2015 is, na afloop van dat jaar, op basis van de FJR-realisatiestanden uitgekomen op – 0,54% procent. Dat betekent een aanpassing van 49,6 mln. ten opzichte van de stand Miljoenennota 2016. Omdat het jaar 2015 al is afgesloten, vindt de afrekening over dat jaar plaats in 2016.
Accres tranche 2016
Dit betreft het uitkeren van de tranche 2016 op basis van de uitkomsten van de normeringssystematiek.
Buurtsportcoaches
De brede impuls combinatiefunctionaris is een onderdeel van het programma «Sport en bewegen in de buurt». In 2016 doen 371 gemeenten mee aan de brede impuls. Het Rijk draagt hieraan bij. De middelen worden toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering buurtsportcoaches.
Referendum associatieverdrag
Er worden middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten voor de kosten die zij maken voor het organiseren en uitvoeren van het referendum over de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne op 6 april 2016.
Voorschoolse voorziening peuters
Dit betreft een overboeking van SZW naar het gemeentefonds voor het bereiken van peuters die nu nog niet naar een voorschoolse voorziening gaan.
Loon- en prijsbijstelling tranche 2016
Dit betreft het uitkeren van de loon- en prijsbijstelling aan de integratie-uitkering sociaal domein. De integratie-uitkering sociaal domein loopt immers niet mee in de reguliere normeringssystematiek van het gemeentefonds.