2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 | 4.926,0 | 4.713,7 | 4.528,1 | 4.537,2 | 4.612,6 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Asiel 2015 en 2016 | – 33,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Asielinstroom 2016: oda (bni-bijstelling) | – 86,7 | – 140,1 | – 136,0 | – 136,0 | – 136,1 | ||
Asielinstroom 2016: stimuleren doorstroming | – 20,0 | – 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Biv trekkingsrecht | 60,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Biv trekkingsrecht bz/bhos | – 60,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Biv trekkingsrechten def | – 51,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Bni cep | – 21,8 | – 5,8 | – 10,6 | – 10,9 | – 11,2 | ||
Bni ruimte (inzet) | 23,5 | 10,4 | 2,7 | 0,0 | – 61,5 | ||
Dggf | – 30,5 | – 209,7 | 113,5 | 55,5 | 27,5 | ||
Eindejaarsmarge hgis | 85,7 | 22,9 | 3,8 | 0,0 | 0,0 | ||
Financiering brigade speciale beveiligingsopdr. (bsb) | – 20,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Humanitaire hulp | 0,1 | 15,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif begrotingsreserve fom/fib | – 55,3 | 13,7 | 13,0 | 11,6 | 9,5 | ||
Kasschuif wereldbank | 235,6 | – 235,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Noodhulpfonds kasschuif | 50,0 | – 50,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Noodhulpfonds overschrijding | 0,0 | – 42,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Oda toerekening asiel 2015 en 2016 | 33,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Opvang in de regio syrie | 191,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Opvang in de regio (turkey refugee fund) | 93,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Overig armoedebeleid | 87,9 | 219,8 | – 84,9 | – 13,8 | 14,2 | ||
Private sector en investeringsklimaat | – 48,5 | – 58,9 | – 42,4 | – 40,7 | – 40,7 | ||
Rechtstaatontwikkeling, wederopbouw, vrede | – 28,5 | 8,2 | – 1,8 | – 8,3 | – 8,3 | ||
Diversen | 10,6 | 21,7 | 14,1 | 7,5 | 7,5 | ||
414,7 | – 451,0 | – 128,6 | – 135,1 | – 199,1 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Begrotingsreserve fom/fib | 69,1 | 1,9 | 1,8 | 1,7 | 1,6 | ||
Diversen | – 4,1 | 4,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
65,0 | 6,0 | 1,8 | 1,7 | 1,6 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 479,6 | – 445,0 | – 126,9 | – 133,5 | – 197,5 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 5.405,6 | 4.268,7 | 4.401,2 | 4.403,6 | 4.415,1 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 | 263,4 | 176,8 | 132,4 | 132,4 | 132,4 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||
0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Begrotingsreserve fom/fib | 69,1 | 1,9 | 1,8 | 1,7 | 1,6 | ||
Diversen | – 4,1 | 4,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
65,0 | 6,0 | 1,8 | 1,7 | 1,6 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 65,5 | 6,5 | 2,3 | 2,2 | 2,1 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 328,9 | 183,3 | 134,7 | 134,6 | 134,5 |
Asiel 2015 en 2016
De asielkosten 2015 bij het Centraal Opvang Asielzoekers (COA) die conform de OESO DAC-systematiek aan ODA worden toegerekend zijn hoger uitgekomen dan geraamd. Daarentegen zijn de kosten voor asielinstroom 2016 ten opzichte van de migratiebijlage bij de Najaarsnota 2015 neerwaarts bijgesteld vanwege nieuwe maatregelen in de asielketen. Dit leidt tot een per saldo verlaging van de ODA-toerekening. Daarom vindt een verrekening plaats met VenJ.
Asielinstroom 2016: ODA (BNI-bijstelling)
In de migratiebijlage bij Najaarsnota 2015 is gemeld dat de raming voor asielinstroom 2016 t.o.v. de ontwerpbegroting is bijgesteld naar 58.000. Dit leidt tot meerkosten voor eerstejaarsopvang van asielzoekers bij het COA die conform de OESO DAC-systematiek aan ODA worden toegerekend. De ODA-toerekening wordt naar VenJ overgeheveld. Ruimte binnen het ODA-budget als gevolg van hogere economische groei (BNI-bijstelling) uit de jaren 2016–2020 wordt ingezet als dekking. Hierdoor worden lopende programma’s ontzien.
Asielinstroom 2016: stimuleren doorstroom
In de migratiebijlage bij Najaarsnota 2015 is het bestuursakkoord met medeoverheden gemeld waarbij de reservering op de BHOS-begroting wordt ingezet om doorstroom te stimuleren.
BIV trekkingrecht
Het betreft de overheveling van middelen uit het BIV naar de begrotingen van Defensie, Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voor het financieren van uitgaven van deze departementen gerelateerd aan de internationale veiligheid.
BNI
Het ODA budget is neerwaarts bijgesteld als gevolg van de meest recente BNI-ramingen van het CPB. Het non-ODA budget is opwaarts bijgesteld vanwege de prijscomponent van het BBP. Een deel van de BNI-ruimte in het jaar 2020 wordt ingezet ter compensatie van de per saldo negatieve BNI-ruimte in de jaren 2016–2018 en voor de versterkte Nederlandse bijdrage voor opvang in de regio toegezegd bij de Syrië-conferentie (25 mln.).
DGGF
Het Dutch Good Growth Fund (DGGF) heeft als doel het bevorderen van handel en investeringen van het MKB in ontwikkelingslanden en Nederlandse bedrijven die in ontwikkelingslanden willen investeren. Over de jaren 2014–2017 is 700 mln. beschikbaar om het fonds te voeden, waarna het DGGF moet revolveren. Het kasritme van het DGGF wordt aangepast zodat dit beter aansluit bij de liquiditeitsbehoefte.
Eindejaarsmarge HGIS
Aan de HGIS is de eindejaarsmarge toegevoegd, welke is doorverdeeld naar de HGIS departementen. De HGIS eindejaarsmarge kan over maximaal drie jaar aangewend worden.
Financiering brigade speciale beveiligingsopdrachten (BSB)
Defensie voert in opdracht van Buitenlandse Zaken de beveiliging van een aantal hoog-risico posten uit.
Humanitaire hulp
Deze mutatie betreft hoofdzakelijk de verhoging van de bijdragen aan UNICEF en UNHCR zoals ook bedoeld met het amendement Ten Broeke en Servaes (TK 34 300 nr. 17).
Kasschuif Begrotingsreserves FOM/FIB (uitgaven en ontvangsten; beleidsmatige en technische mutaties)
De Faciliteit Opkomende Markten (FOM) en Finance for International Business (FIB) worden stopgezet en afgebouwd. De middelen uit de beschikbare begrotingsreserves van FOM en FIB die in 2016 en daarna vrijvallen worden ingezet voor een nieuw fonds voor handelsbevordering, het Dutch Trade Investment Fond (DTIF). De kasschuif brengt de vrijkomende middelen in lijn met het gewenste kasritme voor het DTIF.
Kasschuif Wereldbank
Ter optimalisatie van het kasritme van de Staat wordt een deel van de Nederlandse contributiebijdrage aan de Wereldbank voor 2017 vooruitbetaald in 2016.
Noodhulpfonds
Vanwege de humanitaire crises, de huidige migratiestromen en de recente geweldsuitbarstingen heeft in 2015 overschrijding (42,6 mln.) plaatsgevonden op het Noodhulpfonds die gecompenseerd wordt uit de beschikbare middelen voor 2017. Ook in 2016 wordt een groter beroep verwacht. Om die reden wordt 50 mln. van het budget in 2017 in 2016 ingezet door middel van een kasschuif.
Opvang in de regio Syrië
Zoals aangegeven in de artikel 100-brief (TK 27 925 nr. 570) is tijdens de Syrië-conferentie van 4 februari jl. in Londen door Nederland een bijdrage van 25 mln. voor opvang in de regio Syrië toegezegd. Dit wordt gedekt uit BNI-ruimte in het 2020. In aanvulling daarop heeft het Kabinet in de Kamerbrief van 2 mei jl. (TK 19 637 nr. 182) aangegeven 166 mln. extra beschikbaar te stellen voor opvang in de regio Syrië.
Opvang in de regio (Turkey Refugee Fund)
Zoals gemeld in de kamerbrief van 11 januari jl. (TK 21 501 nr. 1074) is op 25 november 2015 in Europees verband besloten om een «Turkey Refugee Facility» op te richten. De faciliteit heeft een omvang van 3 mld. cumulatief over de jaren 2016 en 2017. Het Nederlandse aandeel hierin bedraagt circa 94 mln. en wordt in het fonds gestort.
Overig armoedebeleid
De omvang van ODA is gekoppeld aan de omvang van de economie (het BNI). Deze mutatie is hoofdzakelijk het resultaat van de invulling van de zogenaamde BNI-bijstelling op het ODA-budget. De negatieve BNI ontwikkeling tijdens de recessie heeft een negatieve uitwerking voor de budgetten van de de BHOS-begroting.
Private sector en investeringsklimaat
De budgetten voor diverse programma’s worden verlaagd, waaronder het programma infrastructuurontwikkeling en versterking privaat ondernemerschap.
Rechtstaatontwikkeling, wederopbouw, vrede
Door de onzekere politieke situatie in Zuid Soedan en Jemen zijn de gedelegeerde budgetten voor deze landen op het gebied van veiligheid en rechtsorde verlaagd.
Diversen (beleidsmatige mutaties)
Deze mutatie betreft o.a. hogere uitgaven op gebied van voedselzekerheid en verbeterd waterbeheer. Daarnaast worden de middelen voor internationaal klimaatbeleid verhoogd vanwege versterkte centrale inzet op hernieuwbare energie.
Diversen (technische mutaties)
Dit betreft het saldo van verschillende desalderingen waaronder ontvangsten van de VN voor de deelname aan de missie in Mali.
Diversen (technische mutaties)
Dit betreft het saldo van verschillende desalderingen waaronder ontvangsten van de VN voor de Nederlandse deelname aan de missie in Mali.