2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 6.642,4 | 6.158,1 | 6.055,6 | 6.096,4 | 6.230,1 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting | |||||
Huurtoeslag | 64,6 | 65,2 | 51,1 | 35,7 | 31,4 |
64,6 | 65,2 | 51,1 | 35,7 | 31,4 | |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Btw-component 2020 | 43,7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dekking uit eindejaarsmarge | ‒ 49,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif paw proeftuinen | 19 | 6 | ‒ 10 | ‒ 5 | 0 |
Kasschuif sah | ‒ 18,4 | ‒ 32,2 | ‒ 35,4 | 20 | 28 |
Kasschuif seeh (urgenda 1.0) | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif urgenda mkb | ‒ 20 | 20 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif woningbouwimpuls | 200 | ‒ 100 | ‒ 100 | 0 | 0 |
Kwijtschelden publieke schulden | 0 | 160 | 70 | 0 | 0 |
Negatieve eindejaarsmarge 2020 | ‒ 149,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Raming btw-component versterkingsoperatie groningen | 56 | 105 | 105 | 105 | 105 |
Realisatie huurtoeslag 2020 | 60,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische correctie gemeentefonds | 15,6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 35,5 | ‒ 0,9 | 0,6 | 1,5 | ‒ 9,1 |
235,7 | 157,9 | 30,2 | 121,5 | 123,9 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Bestuursakkoord groningen 2021 | 385,6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Derde tranche woningbouwimpuls | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 |
Doorbouwplan scholen | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatiehuishouding en actieve openbaarmaking | 104 | 151 | 152 | 127 | 127 |
Nationaal programma groningen | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten nam q3 en q4 2020 | 79,8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overdracht pachtboerderijen | 31,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 41,6 | 25,4 | 19,2 | 15,9 | 15,9 |
Raming versterkingsoperatie groningen art 10 | 246,6 | 636 | 636 | 636 | 636 |
Raming versterkingsoperatie groningen art 11 | 97,4 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Uitvoering specifieke opdrachten doc-direkt | 40,7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterkingsoperatie groningen batch 1588 tweede tranche | 44 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Volkshuisvestingsfonds | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 84,5 | 21,4 | 18,1 | 20,2 | 20,4 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |||||
Diversen | 15,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.781,2 | 1.023,8 | 1.015,3 | 889,1 | 889,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 2.081,4 | 1.246,9 | 1.096,6 | 1.046,3 | 1.044,5 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 8.723,9 | 7.404,9 | 7.152,2 | 7.142,7 | 7.274,6 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,5 | 0,6 | 0,7 | 0,2 | 0,2 |
Stand Voorjaarsnota 2021 | 8.724,4 | 7.405,5 | 7.152,9 | 7.142,9 | 7.274,8 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 666,4 | 608,5 | 607,6 | 571,1 | 560,7 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting | |||||
Huurtoeslag | ‒ 32,2 | ‒ 33,8 | ‒ 36,9 | ‒ 33,4 | ‒ 30,3 |
‒ 32,2 | ‒ 33,8 | ‒ 36,9 | ‒ 33,4 | ‒ 30,3 | |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Kasschuif ontvangsten nam | ‒ 172 | ‒ 191 | 0 | 0 | 0 |
Surplus 2020 rvb | 28,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 19,9 | ‒ 8 | ‒ 2 | ‒ 1 | 0 |
‒ 163 | ‒ 199 | ‒ 2 | ‒ 1 | 0 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Ontvangsten nam q3 en q4 2020 | 207,3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overdracht pachtboerderijen | 31,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Raming versterkingsoperatie groningen art 10 | 246,6 | 636 | 636 | 636 | 636 |
Raming versterkingsoperatie groningen art 11 | 97,4 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Uitvoering specifieke opdrachten doc-direkt | 40,7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 25,4 | ‒ 4,5 | ‒ 1,8 | 0 | 0 |
648,5 | 721,5 | 724,2 | 726 | 726 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 453,3 | 488,7 | 685,3 | 691,6 | 695,7 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 1.119,7 | 1.097,2 | 1.292,9 | 1.262,7 | 1.256,4 |
Totaal Internationale samenwerking | |||||
Stand Voorjaarsnota 2021 | 1.119,7 | 1.097,2 | 1.292,9 | 1.262,7 | 1.256,4 |
Uitgaven
mee- en tegenvallers
Huurtoeslag
Op basis van de ramingen van het Centraal Planbureau (CEP) en de uitvoeringscijfers van de Belastingdienst is de raming voor de huurtoeslag bijgesteld. De uitgaven voor de huurtoeslag vallen grotendeels als gevolg van de coronacrisis hoger uit. Dit komt vooral door een hogere werkeloosheid en een lagere inkomensontwikkeling.
Beleidsmatige mutaties
Btw-component 2020
Op grond van het Akkoord op Hoofdlijnen is de btw-component over de uitgaven in het kader van de versterkingsoperatie Groningen voor rekening van de Staat, deze kosten kunnen niet worden doorbelast aan de NAM. Deze toevoeging aan de begroting van BZK betreft de compensatie voor de btw-component over de versterkingsoperatie uitgaven in 2020. De dekking voor deze compensatie is deels gevonden op de aanvullende post.
Inpassen negatieve eindejaarsmarge 2020
Op de begroting van BZK heeft over 2020 een overschrijding van per saldo circa 149,5 miljoen plaatsgevonden. Dit heeft geresulteerd in een even hoge negatieve eindejaarsmarge (EJM). Deze negatieve EJM bestaat voor een groot deel uit een overschrijding op het dossier Groningen, die per saldo circa 123,5 miljoen is. Miljoen. Daarnaast is de negatieve EJM voornamelijk het gevolg van overschrijdingen op de huurtoeslag (60,9 miljoen) en de woningbouwimpuls (14,2 miljoen).
Dekking uit eindejaarsmarge
De overschrijding op de begroting van BZK miljoen in 2020 wordt gecorrigeerd voor de overschrijdingen op de budgetten van Groningen (circa 123,5 miljoen), de Huurtoeslag (60,9 miljoen) en de Woningbouwimpuls (14,2 miljoen). Na deze correcties op de negatieve EJM, resteert er een positieve EJM van circa 49,1 miljoen De EJM wordt deels ingezet voor diverse problematiek binnen de BZK-begroting en een deel valt toe aan het generale beeld.
Ksschuif PAW proeftuinen
Op de BZK-begroting staan middelen voor de derde tranche proeftuinen van het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) en de deals aardgasvrije wijken. Vanwege voortschrijdend inzicht en de aanpassing van het oorspronkelijke bestedingsplan is een ander kasritme benodigd en worden deze middelen in dit kasritme gezet.
Kasschuif SAH
De beschikbare middelen voor de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH) worden in het juiste kasritme gezet op basis van de prognose van RVO. Uitbetaling van de middelen loopt naar verwachting tot en met 2028.
Kasschuif SEEH (urgenda 1.0)
Een deel van de Urgenda middelen voor de Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) is in 2020 niet meer tot betaling gekomen. Deze middelen zijn reeds bij 2e suppletoire begroting 2020 afgeboekt en worden nu weer toegevoegd aan de begroting van BZK.
Kasschuif Urgenda MKB
Voor de ontzorgingsregeling die zicht richt op de op het realiseren van reductie van CO₂-uitstoot van kleine mkb’ers, worden middelen uit 2021 doorgeschoven naar 2022. Op deze manier heeft de doelgroep voldoende tijd om gebruik te maken van de regeling en kunnen aanvragen die eind 2021 worden ingediend nog in behandeling worden genomen.
Kasschuif woningbouwimpuls
Dit betreft de middelen voor de derde tranche van de woningbouwimpuls. De middelen worden vanaf de aanvullende post overgeboekt naar de begroting van BZK en middels deze kasschuif in het juiste ritme gezet.
Kwijtschelden publieke schulden
Medeoverheden schelden schulden kwijt van gedupeerden van de toeslagenaffaire en ontvangen compensatie voor de uitgaven en de derving van inkomsten (incl. uitvoeringskosten) o.b.v. nacalculatie. De kosten zijn momenteel nog onzeker en worden ingeschat op circa 230 miljoen.
Raming btw-component versterkingsoperatie Groningen
Op grond van het Akkoord op Hoofdlijnen is de btw-component over de uitgaven in het kader van de versterkingsoperatie Groningen voor rekening van de Staat, deze kosten kunnen niet worden doorbelast aan de NAM. Dit betreft de raming voor de btw-component over de uitgaven in het kader van de versterkingsoperatie. Deze raming wordt nu meerjarig opgeboekt op de begroting van BZK
Negatieve eindejaarsmarge 2020
Op de begroting van BZK heeft over 2020 een overschrijding van per saldo circa 149,5 miljoen plaatsgevonden. Dit heeft geresulteerd in een even hoge negatieve eindejaarsmarge (EJM). Deze negatieve EJM bestaat voor een groot deel uit een overschrijding op het dossier Groningen, die per saldo circa 123,5 miljoen is. Daarnaast is de negatieve EJM voornamelijk het gevolg van overschrijdingen op de huurtoeslag (60,9 miljoen) en de woningbouwimpuls (14,2 miljoen).
Realisatie huurtoeslag
Dit betreft de realisatie van de huurtoeslag 2020. Er is sprake van een overschrijding van het budget van 60,9 miljoen euro ten opzichte van de budgetstand bij 2e suppletoire begroting 2020. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door hogere uitgaven en lagere ontvangsten. Er is 45,1 miljoen euro meer uitgegeven als gevolg van hogere voorschotten en meer nabetalingen. Aan de ontvangstenkant is er 15,8 miljoen euro minder binnengekomen als gevolg van een milder terugvorderingsbeleid dat wordt gehanteerd in verband met de COVID-19 crisis. Deze overschrijding wordt generaal gedekt.
Technische correctie gemeentefonds
Tussen 1997 en 2006 is een verschil ontstaan tussen het verplichtingenbudget en het kasbudget in het gemeentefonds. Een deel van dit verschil is bij NJN 2020 opgelost binnen het gemeentefonds. Het restant wordt nu gecorrigeerd met een bijdrage via de BZK-begroting naar het gemeentefonds, waarvoor middelen worden toegevoegd aan begroting van BZK.
Diversen
Dit betreft veel verschillende mutaties. Zo worden er middelen toegevoegd aan de BZK begroting voor overlopende posten op de diverse begrotingsartikelen. Daarnaast zijn bij 2e suppletoire begroting 2020 middelen voor de subsidie hybride opties (Urgenda 2.0) afgeboekt en deze middelen worden nu weer opgeboekt op de BZK-begroting. Ook worden er middelen toegevoegd ter dekking van het amendement Arib en worden deze middelen middels een kasschuif in het juiste ritme gezet. Tevens is de dekking van het amendement Lodders onderdeel van deze post diversen. Verder betreft het onder andere middelen voor uitbreiding van het compensatiepakket Zeeland in het kader van Evides, voor de Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) en voor het beheer van Digitaal Stelsel Omgevingswet en het Serviceteam Rijk. In 2020 zijn de budgetten voor de Stimuleringsregeling energieprestatie huursector (STEP) en Subsidieregeling (SEEH) overschreden. Deze overschrijdingen worden in mindering gebracht op de budgetten voor 2021. Tot slot wordt het surplus eigen vermogen van de Dienst van de Huurcommissie over 2020 ingezet voor een extra bijdrage aan DHC in 2021 voor kosten als gevolg van diverse wetswijzigingen die in 2021 van kracht worden.
Technische mutaties
Batch 1588-middelen t.b.v. 2e tranch
Vanaf de aanvullende post zijn middelen overgeboekt voor de tweede tranche van de versterking van 1588 adressen in Groningen.
Bestuursakkoord Groningen 2021
Voor de uitvoering van het Bestuursakkoord Groningen in 2021 worden middelen toegevoegd aan de begroting van BZK. De middelen voor de jaren 2022 e.v. zijn op de aanvullende post geboekt.
Derde tranche woningbouwimpuls
Dit betreffen de middelen voor de derde tranche van de woningbouwimpuls. De middelen worden vanaf de aanvullende post overgeboekt naar de begroting van BZK en dan via een kasschuif in het juiste ritme gezet.
Doorbouwplan scholen (SUVIS)
In 2020 is er 100 miljoen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van het binnenklimaat van schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs. Bij de 2e suppletoire begroting 2020 is 40 miljoen doorgeschoven naar 2021. Deze middelen worden nu weer toegevoegd aan de BZK-begroting. In totaal komt er nu via de regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) van het Ministerie van BZK in 2021 100 miljoen beschikbaar voor de verbetering van het binnenklimaat in schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs.
Informatiehuishouding en actieve openbaarmaking
De middelen die in de kabinetsreactie op het rapport van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag zijn gereserveerd voor het structureel verbeteren van de informatiehuishouding en actieve openbaarmaking worden aan de BZK-begroting toegevoegd. Een deel van de middelen wordt op een later moment vanaf de BZK-begroting doorverdeeld naar andere departementen.
Nationaal Programma Groningen
In 2020 is 60 miljoen aan middelen voor het Nationaal Programma Groningen (NPG) niet meer tot betaling gekomen. Het betreft middelen voor de projecten Toukomst en de programmaplannen van de gemeenten en de provincie. De middelen worden toegevoegd aan het budget voor 2021.
Ontvangsten NAM Q3 en Q4 2020
Op het Groningen dossier is over 2020 een negatieve eindejaarsmarge (EJM) gerealiseerd van circa 123,5 miljoen De negatieve EJM wordt gedekt middels de inzet van de compensatie voor de btw-component 2020 en de nog te ontvangen bijdragen van de NAM voor Q3 en Q4 2020. Dit betreft de dekking vanuit de ontvangsten Q3 en Q4 2020 op artikel 10 en artikel 11.
Overdracht pachtboerderijen
In 2021 worden de pachtboerderijen door BZK verkocht aan het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Afgelopen jaar zijn de pachtboerderijen getaxeerd en de overnamesom is uitgekomen op een bedrag van 31,1 miljoen Dit bedrag zal het RVB aan BZK betalen. Met deze middelen zal BZK vervolgens het herstelprogramma van de pachtboerderijen financieren en worden de pachtboerderijen door het RVB resultaatneutraal overgenomen.
Prijsbijstelling
De tranche 2021 van de prijsbijstelling wordt overgeheveld naar de begroting van de BZK.
Raming versteringsoperatie Groningen art. 10
Dit betreft de meerjarige raming voor de uitgaven die direct gerelateerd zijn aan de versterkingsopgave in Groningen op begrotingsartikel 10 van de begroting van BZK. Tegenover deze uitgaven staan ontvangsten van de NAM. De raming voor de versterkingsoperatie zal komende maanden verder geactualiseerd worden.
Raming versterkingsoperatie Groningen art. 11
Dit betreft de meerjarige raming voor de uitvoeringskosten van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) die gerelateerd zijn aan de versterkingsopgave in Groningen op begrotingsartikel 11 van de begroting van BZK. Tegenover deze uitgaven staan ontvangsten van de NAM. De raming voor de versterkingsoperatie zal komende maanden verder geactualiseerd worden.
Uitvoering specifieke opdrachten Doc-Direkt
Dit betreft een desaldering voor de uitvoering van specifieke opdrachten door Doc-Direkt. De desaldering wordt jaarlijks bij 1e suppletoire begroting verwerkt.
Volkshuisvestingsfonds
Dit betreft een overboeking naar de begroting van BZK voor het in 2021 ingerichte Volkshuisvestingsfonds. Middels een specifieke uitkering worden de middelen uitgekeerd aan gemeenten om de woningvoorraad te herstructureren en de leefbaarheid te verbeteren. Het Volkshuisvestingsfonds is geen begrotingsfonds als bedoeld in de Comptabiliteitswet 2016.
Diversen
Dit betreft veel diverse mutaties. Zo worden de in 2020 niet-bestede middelen op het Groningendossier weer toegevoegd aan de begroting van BZK. Het betreft onder andere middelen voor Batch 1588, projecten Appingedam en het woonbedrijf. Daarnaast worden middelen vanaf de aanvullende post overgeheveld naar de begroting van BZK voor onder andere Kenniswerf (compensatiepakket Zeeland) en Batch 1588 (Groningen). Ook vinden er diverse overboekingen met andere begrotingshoofdstukken plaats. Zo worden er middelen overgeheveld naar het Ministerie van EZK voor een ophoging van de Investeringssubsidie Duurzame energie en Energiebesparing (ISDE) in het kader van het subsidiëren van de aansluiting van particuliere koopwoningen op een warmtenet. Naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag zijn middelen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de informatiehuishouding. Een deel van deze middelen wordt nu overgeheveld naar diverse departementen, zodat zij kunnen starten met het opzetten van een team en een businesscase. Het restant van de middelen zal in het najaar worden overgeboekt naar de departementen op basis van de door departementen ingediende bestedingsplannen. Voor het digitaal hulpmiddel uitslagberekening worden middelen overgeheveld naar de begroting van de Kiesraad. Ook worden er middelen overgeheveld naar het gemeentefonds voor het oplossen van het eerder ontstane verschil tussen het verplichtingenbudget en het uitgavenbudget. Er vindt eveneens een afdracht aan het btw-compensatiefonds plaats voor diverse projecten van het Nationaal Programma Groningen (NPG). Verder betreft het de jaarlijkse desaldering voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA’s) van de Shared Service Organisaties. Tot slot wordt de tranche 2021 van de loonbijstelling overgeheveld naar de begroting van BZK.
Niet relevant voor het uitgavenplafond
Diversen
Dit betreft een actualisatie van de in 2021 te betalen vennootschapsbelasting over de generale ontvangsten
Totaal internationale samenwerking
Dit betreft HGIS middelen. Deze worden toegelicht in de verticale toelichting van de HGIS.
Niet-belastingontvangsten
Mee- en tegenvallers
Huurtoeslag
Op basis van de ramingen van het Centraal Planbureau (CEP) en de uitvoeringscijfers van de Belastingdienst is de raming voor de huurtoeslag bijgesteld. Er zijn lagere ontvangsten bij de huurtoeslag. In verband met de coronacrisis is er een milder incassoregime. Daarnaast zijn er minder en lagere terugvorderingen als gevolg van het eerder in het proces controleren van aanvragen door de Belastingdienst. Tevens leidt de uitvoering van het amendement Lodders tot lagere ontvangsten.
Beleidsmatige mutaties
Kasschuif ontvangsten NAM
Doordat de uitgaven van de versterkingsoperatie achteraf aan de NAM worden gedeclareerd, lopen de ontvangsten vanuit de NAM achter op de uitgaven. Middels een kasschuif worden de ontvangsten in een kasritme gezet dat beter aansluit bij het verwachte ontvangstritme.
Surplus 2020 RVB
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) laat over 2020 een positief resultaat zien. Dit positieve resultaat is veroorzaakt door incidentele vastgoedresultaten. De belangrijkste zijn een positief verkoopresultaat van 15,9 miljoen en een terugneming van een waardeverminderingsverlies van 11,4 miljoen vanwege het terugnemen van een object in de strategische voorraad. De toevoeging van het resultaat aan het eigen vermogen leidt tot een surplus. Conform de Regeling Agentschappen wordt het surplus afgeroomd door de eigenaar. De middelen worden voornamelijk ingezet ter dekking van diverse problematiek binnen begrotingsartikel 9 van de BZK-begroting.
Diversen
Dit betreft verschillende mutaties, waaronder het afromen van het surplus eigen vermogen van diverse agentschappen (DHC, FMH, SSC-ICT en UBR). Daarnaast worden de ontvangstenramingen voor ingebruikgevingen en vervreemding neerwaarts bijgesteld. Ook de ontvangstenraming van Doc-Direkt wordt neerwaarts bijgesteld als gevolg van productieverlies door de coronamaatregelen. Verder betreft het de afrekening 2020 van de voorschotten aan het Rijksvastgoedbedrijf. Tot slot betreft het een verlaging van de ontvangstenraming van de huurtoeslag. Ouders die in aanmerking komen voor een herstelregeling kinderopvangtoeslag krijgen de nog openstaande schulden bij de overheid kwijtgescholden. Naar de huidige inzichten bedragen de kosten bij de huurtoeslag daarvan circa 25 miljoen De ontvangstenraming van de huurtoeslag wordt hiervoor naar beneden bijgesteld.
Technische mutaties
Ontvangsten NAM Q3 en Q4 2020
Dit betreft de nog te ontvangen bijdrage van de NAM voor de versterkingsoperatie uitgaven in het 3e en 4e kwartaal van 2020. Doordat de uitgaven voor de versterkingsoperatie achteraf aan de NAM worden gedeclareerd, loopt het ritme van de uitgaven en ontvangsten niet gelijk.
Overdracht pachtboerderijen
In 2021 worden de pachtboerderijen door BZK verkocht aan het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Afgelopen jaar zijn de pachtboerderijen getaxeerd en de overnamesom is uitgekomen op een bedrag van 31,1 miljoen Dit bedrag zal het RVB aan BZK betalen. Met deze middelen zal BZK vervolgens het herstelprogramma van de pachtboerderijen financieren en worden de pachtboerderijen door het RVB resultaatneutraal overgenomen.
Raming versterkingsoperatie Groningen art 10
Dit betreft de meerjarige raming voor de uitgaven die direct gerelateerd zijn aan de versterkingsopgave in Groningen op begrotingsartikel 10 van de begroting van BZK. Tegenover deze uitgaven staan ontvangsten van de NAM. De raming voor de versterkingsoperatie zal komende maanden verder geactualiseerd worden.
Raming versterkingsoperatie Groningen art. 11
Dit betreft de meerjarige raming voor de uitvoeringkosten van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) die gerelateerd zijn aan de versterkingsopgave in Groningen op begrotingsartikel 11 van de begroting van BZK. Tegenover deze uitgaven staan ontvangsten van de NAM. De raming voor de versterkingsoperatie zal komende maanden verder geactualiseerd worden.
Uitvoering specifieke opdrachten Doc-Direkt
Dit betreft een desaldering voor de uitvoering van specifieke opdrachten door Doc-Direkt. De desaldering wordt jaarlijks bij 1e suppletoire begroting verwerkt.
Diversen
Dit betreft een aantal verschillende mutaties, waaronder de jaarlijkse desaldering voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA’s) van de Shared Service Organisaties. Daarnaast betreft het de bijdrage van de SSO’s voor P&O-werkzaamheden.