2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 66.590,4 | 68.388,8 | 69.585,6 | 70.968,7 | 73.175,5 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Sociale zekerheid | |||||
Aow | ‒ 135,3 | ‒ 112,9 | ‒ 97,8 | ‒ 81,3 | ‒ 66,6 |
Ctvlao | 393,4 | 187,5 | 192,9 | 198,4 | 203,9 |
Iva | ‒ 87,5 | ‒ 91,3 | ‒ 97,5 | ‒ 102,9 | ‒ 106,8 |
Wazo | ‒ 71,2 | ‒ 68,9 | ‒ 48,9 | ‒ 21,1 | ‒ 5,3 |
Wga | 51,3 | 97,4 | 158,7 | 193,4 | 196,1 |
Zw | 89,6 | ‒ 2,6 | 14,1 | 35,5 | 54,4 |
Diversen | ‒ 19,2 | ‒ 13 | ‒ 22,8 | ‒ 8,3 | ‒ 3,8 |
221,1 | ‒ 3,8 | 98,7 | 213,7 | 271,9 | |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Sociale zekerheid | |||||
Diversen | ‒ 0,7 | ‒ 0,6 | ‒ 8,6 | ‒ 9,9 | ‒ 11,4 |
‒ 0,7 | ‒ 0,6 | ‒ 8,6 | ‒ 9,9 | ‒ 11,4 | |
Technische mutaties | |||||
Sociale zekerheid | |||||
Nominale ontwikkeling | 97,7 | 172,6 | 411 | 524,5 | 618 |
Uitvoeringskosten ww | 0 | ‒ 56 | ‒ 40,9 | ‒ 22,2 | ‒ 3,2 |
Ww | ‒ 1.244,10 | ‒ 952,3 | ‒ 726,6 | ‒ 459,4 | ‒ 103,5 |
Diversen | ‒ 33,2 | ‒ 2 | ‒ 2,8 | ‒ 2,8 | ‒ 2,8 |
‒ 1.179,60 | ‒ 837,7 | ‒ 359,3 | 40,1 | 508,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | ‒ 959,1 | ‒ 842,2 | ‒ 269,4 | 244 | 768,8 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 65.631,3 | 67.546,6 | 69.316,2 | 71.212,7 | 73.944,4 |
Totaal Internationale samenwerking | |||||
Stand Voorjaarsnota 2021 | 65.631,3 | 67.546,6 | 69.316,2 | 71.212,7 | 73.944,4 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 309,4 | 321,4 | 328,7 | 335 | 342 |
Technische mutaties | |||||
Sociale zekerheid | |||||
Ufo-ontvangsten ww | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 |
Diversen | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ‒ 0,3 | ‒ 1 |
‒ 49,9 | ‒ 49,9 | ‒ 49,9 | ‒ 50,3 | ‒ 51 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | ‒ 49,9 | ‒ 49,9 | ‒ 49,9 | ‒ 50,3 | ‒ 51 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 259,5 | 271,6 | 278,9 | 284,7 | 291 |
Totaal Internationale samenwerking | |||||
Stand Voorjaarsnota 2021 | 259,5 | 271,6 | 278,9 | 284,7 | 291 |
Uitgaven
Mee- en tegenvallers
Sociale zekerheid
Algemene Ouderdomswet (AOW)
Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB over 2020 en de CBS bevolkingsprognoses uit 2020 wordt de raming van de AOW naar beneden bijgesteld. De oversterfte vanwege corona leidt tot een lager aantal AOW-gerechtigden. In de begroting voor 2021 was al rekening gehouden met een deel van deze oversterfte. Daarnaast zijn in de raming aannames aangepast met betrekking tot de verwerking van de demografische ontwikkeling, met name het migratiesaldo.
Compensatie Transitievergoeding bij Langdurige Arbeidsongeschiktheid (CTVLAO)
De regeling compensatie transitievergoeding bij ontslag vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid is per april 2020 in werking getreden. De raming is op basis van realisaties nu meerjarig bijgesteld. Oorzaak van de tegenvaller is een hogere compensatie (langere dienstverbanden) en meer werkgevers die in aanmerking komen dan eerder werd verwacht. Daarnaast vinden er compensaties met terugwerkende kracht tot 2015 plaats. Ook hiervoor komen de aantallen en de compensatie hoger uit, waardoor de tegenvaller in 2021 hoger uitkomt. Dit komt ook doordat er minder compensaties in 2020 tot uitbetaling zijn gekomen dan eerder verwacht. Uitbetaling hiervan schuift door naar 2021.
Inkomensvoorziening Volledig duurzaam Arbeidsongeschikten (IVA)
Het aantal uitkeringen in de IVA in 2020 is lager uitgekomen dan eerder verwacht. Dit lagere aantal uitkeringen werkt door naar later jaren, zodat meerjarig een meevaller ontstaat.
Wet Arbeid en Zorg (WAZO)
Per saldo is sprake van een neerwaartse bijstelling van de uitgaven. Enerzijds is er een relatief beperkt opwaarts effect doordat de (verwachte) gemiddelde jaaruitkering hoger uitkomt. Anderzijds komt het verwachte aantal geboortes op basis van de nieuwe CBS-geboorteprognose lager uit. Dit neerwaartse effect is groter. De CBS-geboorteprognose komt vooral in 2021 lager uit; in latere jaren neemt de neerwaartse bijstelling geleidelijk af.
Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)
Het aantal uitkeringen in de WGA ligt meerjarig hoger dan eerder verwacht. Dit komt door conjuncturele effecten op de instroom. In een aantrekkende conjunctuur is er minder instroom van zieke werklozen en meer instroom van zieke werknemers (want er werken meer mensen). Dit laatste effect blijkt sterker dan tot nu toe verwacht werd. Daarom is de instroom opwaarts bijgesteld, wat leidt tot een tegenvaller.
Ziektewet (ZW)
Op basis van realisatiecijfers UWV wordt in 2021 rekening gehouden met een hoger beroep op de ZW dan eerder werd verwacht. Dat komt omdat sprake is van een hoger aantal ziektemeldingen, wat naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt wordt door het coronavirus. Meerjarig is sprake van een oplopende tegenvaller door een hoger verwacht aantal ziektemeldingen bij zwangerschappen dan waar eerder rekening mee werd gehouden.
Diversen
Dit betreft meerdere kleine mee- en tegenvallers onder het plafond Sociale Zekerheid op het gebied van de IOAOW en de uitvoeringskosten UWV. De per saldo meevaller wordt voor het grootste deel veroorzaakt door een bijstelling op de WAO naar aanleiding van zowel een lagere prijs als een lager volume.
Beleidsmatige mutaties
Sociale Zekerheid
Diversen
De per saldo kleine meevaller is een gevolg van meerdere beleidsmatige mutaties onder het plafond Sociale Zekerheid. Hieronder vallen onder andere mutaties op het gebied van crisisdienstverlening, het ouderschapsverlof en de transitievergoeding.
Technische mutaties
Sociale Zekerheid
Nominale ontwikkeling
Deze mutatie betreft een aanpassing in de geraamde nominale ontwikkeling (de geraamde aanpassing toekomstige uitkeringshoogten aan verwachte loon- en prijsontwikkeling) onder het uitgavenplafond Sociale Zekerheid als gevolg van de ramingen van het CPB van loon- en prijsontwikkeling en als gevolg van mutaties in uitgavenramingen binnen de Sociale Zekerheid.
Uitvoeringskosten Werkloosheidswet (WW)
Op basis van de CEP-ramingen van het CPB zijn de volumeramingen in de WW bijgesteld en worden ook de verwachtte uitvoeringskosten hierop bijgesteld. In de komende jaren nemen de uitvoeringskosten van de WW af, doordat de WW-volumes minder hoog uitvallen dan eerder werd verwacht.
Werkloosheidswet (WW)
De raming van de WW-uitkeringslasten voor 2021 is met 1.244,1 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Hoofdzakelijk omdat op basis van realisatiecijfers over 2020 en 2021 de raming van het aantal mensen met een betaalde WW-uitkering in 2021 naar beneden is bijgesteld (-/- 1.141,3 miljoen euro). Ook voor 2022 en verder worden lagere de WW-uitkeringslasten verwacht. Dit komt voornamelijk doordat de CPB-raming van de werkloze beroepsbevolking voor deze jaren naar beneden is bijgesteld (cumulatief -/- 1.403,3 miljoen euro).
Diversen
Deze post omvat meerdere kleine technische mutaties onder het plafond Sociale Zekerheid. Hieronder vallen bijvoorbeeld een bijstelling van het financieel kader van het UWV en een kasschuif bij de crisisdienstverlening.
Niet-belastingontvangsten
Technische mutaties
Sociale zekerheid
UFO-ontvangsten Werkloosheidswet (WW)
De overheid is eigenrisicodrager voor de WW. Het UWV verstrekt WW-uitkeringen aan voormalige overheidswerknemers en verhaalt deze uitkeringen vervolgens op de betrokken overheidswerkgever. De ontvangstenraming is vanaf 2021 structureel 50 miljoen euro naar beneden bijgesteld op grond van uitvoeringsinformatie van het UWV.
Diversen
Dit is een kleine naar beneden gestelde mutatie op de geraamde nominale ontwikkeling bij de ontvangsten, onder het plafond Sociale Zekerheid.