In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
5. Buitenlandse Zaken - Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 9.291,1 | 9.365,6 | 9.659,9 | 10.047,5 | 10.198,6 | 10.495,0 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Technische Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 3.558,1 | ‒ 3.537,5 | ‒ 3.608,3 | ‒ 3.680,5 | ‒ 3.754,1 | ‒ 3.829,2 |
Traditionele Eigen Middelen-nabetaling | 14,5 | |||||
Correctie EU-afdrachten | ‒ 3.474,7 | ‒ 3.544,2 | ‒ 3.615,0 | ‒ 3.687,3 | ‒ 3.761,1 | ‒ 3.836,3 |
EU-Afdrachten | 91,9 | 6,6 | 6,7 | 6,9 | 7,0 | 7,2 |
Draft amending budget 3 surplus EU-begroting | ‒ 189,9 | |||||
Niet-plafondrelevant | 4.574,0 | 4.761,0 | 4.978,0 | 5.176,0 | 5.313,0 | 5.394,0 |
Actualisatie invoerrechten | 1.099,3 | 1.216,8 | 1.363,0 | 1.488,7 | 1.551,9 | 1.557,7 |
Correctie EU-afdrachten | 3.474,7 | 3.544,2 | 3.615,0 | 3.687,3 | 3.761,1 | 3.836,3 |
Stand Voorjaarsnota | 10.307,0 | 10.589,0 | 11.029,7 | 11.543,0 | 11.757,5 | 12.059,9 |
In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
5. Buitenlandse Zaken - Niet-belastingontvangsten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 868,7 | 2.386,0 | 2.403,8 | 2.421,8 | 2.240,3 | 959,1 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Technische Mutaties Voorjaarsnota | 278,5 | 304,2 | 190,7 | ‒ 377,8 | 188,0 | 389,4 |
Perceptiekostenvergoeding Traditionele Eigen Middelen | 3,6 | |||||
Actualisatie perceptiekostenvergoeding | 274,8 | 304,2 | 340,7 | 372,2 | 388,0 | 389,4 |
Recovery and Resilience Facility bijstelling | ‒ 150,0 | ‒ 750,0 | ‒ 200,0 | |||
Stand Voorjaarsnota | 1.147,1 | 2.690,3 | 2.594,5 | 2.044,0 | 2.428,3 | 1.348,5 |
Uitgaven
Technische mutaties voorjaarsnota
Nabetaling traditionele eigen middelen overboeking Aanvullende Post
Op de Aanvullende Post is een reservering opgenomen voor nabetalingen van traditionele eigen middelen (TEM) aan de Europese Unie. In verband met verplichte nabetalingen TEM, worden bij Voorjaarsnota middelen van de aanvullende post naar de begroting van Buitenlandse Zaken overgeboekt.
Correctie EU-afdrachten
Op advies van de studiegroep begrotingsruimte is besloten om de invoerrechten, die EMU-saldo neutraal zijn, buiten het uitgavenplafond te plaatsen. Deze administratieve mutatie wordt bij de Voorjaarsnota verwerkt.
EU-afdrachten
Jaarlijks vindt naar aanleiding van de ontwikkeling van het bruto nationaal inkomen (BNI) een nacalculatie plaats op de EU-afdrachten. De jaarlijkse lumpsumkorting is geactualiseerd aan de hand van de meest recente inflatiecijfers. Dit leidt tot een stijging van de raming van de Nederlandse BNI-afdrachten.
Draft amending budget 3 surplus EU-begroting
Met draft amending budget 3 wordt het surplus van de Europese begroting over 2021 verwerkt in de Europese begroting 2022.
Niet plafond relevante mutaties
Actualisatie invoerrechten
Gedurende het jaar treedt een onbedoeld saldo-effect op in de ramingen van de invoerrechten, doordat aan de inkomsten en uitgavenkant een andere raming wordt gebruikt. Om dit saldo-effect te voorkomen wordt drie keer per jaar een extra actualisatie geboekt aan de uitgavenkant voor wat betreft de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding die hieruit volgt.
Correctie EU-afdrachten
Op advies van de studiegroep begrotingsruimte is besloten om de invoerrechten, die EMU-saldo neutraal zijn, buiten het uitgavenplafond te plaatsen. Deze administratieve mutatie wordt bij Voorjaarsnota verwerkt.
Niet belastingontvangsten
Technische mutaties voorjaarsnota
Perceptiekostenvergoeding TEM
Nederland ontvangt 20 procent van de bruto af te dragen nabetalingen aan traditionele eigen middelen (TEM) als perceptiekostenvergoeding.
Actualisatie Perceptiekostenvergoeding
Gedurende het jaar treedt er onbedoeld een saldo-effect op, omdat aan de inkomsten en uitgaven kant een andere raming wordt gebruikt. Er is overeengekomen om drie keer per jaar een extra actualisatie te boeken aan de uitgavenkant v.w.b. de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding die hieruit volgt.
Recovery and Resilience Facility (RRF) bijstelling
Doordat de Nederlandse economie het beter heeft gedaan dan verwacht, wordt het bedrag dat Nederland vanuit het RRF ontvangt verlaagd. De definitieve reeks is nog niet vastgesteld en kan daarmee afwijken. De definitieve reeks hangt af van welke voorstellen uiteindelijk in het plan worden opgenomen. Aan dat plan wordt op dit moment nog gewerkt.