Base description which applies to whole site

Economische Zaken en Klimaat

Tabel 44

In miljoenen euro's (excl. HGIS)

      

13. Economische Zaken en Klimaat - Uitgaven

2022

2023

2024

2025

2026

2027

       

Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie)

14.080,8

7.429,1

7.385,6

6.806,2

6.807,1

6.868,9

       

Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota

208,0

657,5

499,1

483,0

284,0

184,5

Interne problematiek

‒ 47,7

29,5

8,7

15,4

11,5

0,0

Perceptiekosten voor frequentieveilingen (generaal)

1,1

1,1

1,1

   

Overheveling Coalitieakkoordmiddelen

0,0

125,1

133,5

216,4

105,9

76,8

Overhevelingen AP

254,6

501,7

355,8

251,2

166,7

107,7

       

Technische Mutaties Voorjaarsnota

9.139,6

2.707,6

1.865,0

1.126,6

834,6

674,2

Overboekingen

‒ 41,1

151,9

108,0

152,4

101,0

150,6

Overboeking toekenningen Nationaal Groeifonds

54,6

414,1

171,0

96,2

26,3

25,4

Herverkaveling Groningen

1.631,0

938,1

885,5

860,1

857,5

856,2

Groningen - wettelijk verplichte taken

‒ 307,7

347,4

465,3

364,1

127,8

‒ 117,8

Groningen - aanvullend beleid

15,6

38,1

‒ 6,5

‒ 11,3

8,0

5,0

Kapitaalinjectie EBN

0,0

‒ 397,3

‒ 387,9

‒ 317,9

‒ 317,5

‒ 317,1

Norg akkoord

7.018,0

1.210,0

605,0

0,0

0,0

0,0

Brexit Adjustment Reserve - Bedrijfslevenspoor (generaal)

187,8

62,2

    

Kasschuiven

154,0

‒ 82,4

‒ 24,5

‒ 61,8

‒ 32,0

46,7

Loon- en prijsbijstelling

82,5

78,6

76,3

71,2

70,0

69,2

Eindejaarsmarge

‒ 916,9

     

Desaldering

1.224,8

5,3

5,3

5,3

0,1

0,1

Diversen

37,2

‒ 58,4

‒ 32,7

‒ 31,6

‒ 6,6

‒ 44,2

       

Niet-plafondrelevant

‒ 623,0

623,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Kasschuif vulmaatregelen Bergermeer

‒ 623,0

623,0

    
       

Stand Voorjaarsnota

22.805,4

11.417,2

9.749,7

8.415,8

7.925,7

7.727,5

Tabel 45

In miljoenen euro's (excl. HGIS)

      

13. Economische Zaken en Klimaat - Niet-belastingontvangsten

2022

2023

2024

2025

2026

2027

       

Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie)

7.345,2

5.418,4

5.300,7

5.186,4

4.539,5

4.381,3

       

Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota

17,5

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Interne problematiek

17,5

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

       

Technische Mutaties Voorjaarsnota

7.582,0

5.424,2

2.901,1

1.808,1

2.035,9

2.369,1

Herverkaveling Groningen

560,0

751,0

751,0

751,0

751,0

751,0

Groningen - wettelijk verplichte taken

‒ 17,3

105,4

313,8

292,8

171,8

‒ 45,0

Gasbaten

1.003,5

1.023,5

165,0

65,0

65,0

65,0

Dividend EBN

1.100,0

2.350,0

1.050,0

200,0

0,0

100,0

Norg Akkoord

2.838,0

496,0

248,0

0,0

0,0

0,0

Ontvangsten Brexit Adjustment Reserve

485,0

215,0

0,0

186,0

0,0

0,0

Herijking

338,0

478,0

368,0

308,0

1.048,0

1.498,0

Desaldering

1.224,8

5,3

5,3

5,3

0,1

0,1

Diversen

50,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

       

Stand Voorjaarsnota

14.944,7

10.842,6

8.201,8

6.994,5

6.575,3

6.750,4

Uitgaven

Mutaties besluitvorming VJN

Interne Problematiek

Dit betreft enkele urgente onvermijdelijke knelpunten waaronder meerdere nieuwe (Europese) wettelijke verplichtingen, vertraagde uitgaven van 2021 en diverse knelpunten op personele uitgaven. Deze knelpunten worden gedekt door meevallers op de apparaatsuitgaven, inzet van de reguliere eindejaarsmarge, afroming eigen vermogen van agentschappen en ombuiging ICT- ontwikkelingsbudget. Ook wordt de VEKI- regeling verruimd met dekking uit de middelen voor de ODE-compensatie, Urgendamiddelen ‘specifieke maatregelen industrie’ en Stikstofmiddelen industrie.

Perceptiekosten frequentieveilingen

EZK is verantwoordelijk voor de verdeling van schaarse frequentieruimte. Dit gebeurt via de veiling van frequentievergunningen. De onvermijdbare kosten die moeten worden gemaakt om de generale baten te realiseren worden conform begrotingsregels generaal gedekt.

Overheveling coalitieakkoordmiddelen

Deze overheveling bestaat uit uitvoeringskracht klimaat en energie, middelen ter dekking van de gevolgkosten van wind op zee, uitvoeringskosten klimaat en planbureaus en aanspraak op envelop inlichtingendiensten en NCTV. De middelen voor uitvoeringskracht klimaat en energie (529 miljoen euro) en gevolgkosten wind op zee (260 miljoen euro) worden overgeheveld uit de gereserveerde middelen voor het Klimaatfonds.

Overhevelingen aanvullende post

Deze overheveling bestaat uit het opvragen van de middelen voor de waterstofbackbone Gasunie (HyWay 27) en stikstofmaatregelen Industrie. Ook worden diverse budgetten voor Groningen opgevraagd.

Technische Mutaties Voorjaarsnota

Overboekingen

Diverse budgetten zijn overgeheveld van en naar de EZK-begroting. Het gaat om overboekingen van en naar andere departementen, overboekingen van en naar HGIS, overboekingen naar het Gemeente- en Provinciefonds en overboekingen van en naar andere plafonds.

Overboeking toekenning Nationaal Groeifonds

In de tweede toekenningsronde van het Nationaal Groeifonds zijn middelen toegekend aan diverse projecten die onder verantwoordelijkheid van EZK worden uitgevoerd. Deze middelen worden vanuit de begroting van het Nationaal Groeifonds beschikbaar gesteld aan de begroting van EZK. Ook zijn middelen overgeboekt behorende bij projecten uit de eerste ronde waarbij de voorwaardelijke toekenning of reservering is omgezet in een defintieve toekenning.

Herverkaveling Groningen

Bij het aantreden van het nieuwe kabinet is afgesproken om de uitgaven en ontvangsten samenhangende met de schade- en versterkingsoperatie in Groningen onder te brengen onder één begroting. Dit betekent dat de bestaande uitgaven- en ontvangstenramingen, inclusief de apparaatsmiddelen, zijn overgeheveld van de begroting van BZK naar de begroting van EZK.

Groningen - wettelijk verplichte taken

Deze post omvat de bijstelling van de ramingen voor de schade- en versterkenoperatie Groningen en de de uitgaven voor duurzaam herstel. Op basis van een amendement op de tijdelijke wet Groningen (onderdeel versterken) krijgt het IMG de taak om schade duurzaam te herstellen. Medio 2022 wordt meer duidelijkheid verwacht over de uitvoering van deze taak en het daarvoor benodigde budget. Nu wordt deze geschat op 350 miljoen euro. Deze middelen wordt dit voorjaar alvast op de begroting van EZK gereserveerd.

Groningen - directe bijdrage en continuering van aflopende regelingen

Onder de directe bijdrage vallen een aantal posten die bijdragen aan de afhandeling van schade en versterken. Dit zijn de voortzetting van de Commissie Bijzondere Situaties, inpassingskosten van een netwerkbedrijf, de continuering van apparaats-, werk- en onderzoeksbudgetten en de hogere utgaven van de Raad voor de Rechtspraak. Deze kosten worden gedekt vanuit de reservering Groningen op de aanvullende post. Daarnaast zal de waardevermeerderingsregeling per 1 oktober versoberd worden voortgezet. Ook de regeling geestelijke verzorging aardbevingsgebied (motie Grinwis) wordt verlengd. De organisatie hiervan helpt mensen die mentale problemen hebben als gevolg van de aardbevingsproblematiek. De totale kosten hiervan bedragen 227 miljoen euro, waarvan 92 miljoen euro wordt gedekt uit de reservering Groningen op de aanvullende post en de eindejaarsmarge. Het restant van 135 miljoen euro wordt generaal gecompenseerd.

Kapitaalinjectie EBN

De financiële positie van EBN is verbeterd ten opzichte van de vorige raming. Daarom wordt de vorig jaar geraamde kapitaalstorting naar beneden bijgesteld.

Norg-akkoord

Conform de afspraken in het Norg-akkoord betaalt de Staat een vergoeding aan NAM. Deze vergoeding is afhankelijk van de gasprijs, de berekenwijze van de vergoeding is vastgesteld in arbitrage. Btw is van toepassing op de vergoeding.

Brexit Adjustment Reserve - Bedrijfslevenregeling

Nederland maakt aanspraak op 886 miljoen euro uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR) om kosten als gevolg van de Brexit te compenseren. Deze ontvangsten worden geraamd op de begroting van EZK. Ook de uitgaven van cumulatief 250 miljoen euro behorende bij het bedrijfslevenspoor worden geraamd op de EZK-begroting.

Kasschuiven

De kasschuiven in deze reeksen worden ingezet om deze middelen in het gewenste ritme te brengen. De kasschuiven die plaats zullen vinden zijn Uitvoeringskosten klimaat en planbureaus, Uitvoeringskracht klimaat en energie, Digital Europe, EDF- regeling DEI+ middelen en Handhaving energiebesparingsplicht. Daarnaast worden kasschuiven doorgevoerd op de projecten van het Nationaal Groeifonds.

Loon- en prijsbijstelling (indien toegewezen)

De tranche van 2022 van de loon- en prijsbijstelling is beschikbaar gesteld aan de begroting van EZK.

Eindejaarsmarge

Op verschillende onderdelen wordt een deel van de onderuitputting uit 2021 toegevoegd aan de begroting van 2022. Het gaat hier om de reguliere eindejaarsmarge, de 100% eindejaarsmarge op het Toekomstfonds, eindejaarsmarge ETS, en de eindejaarsmarge op projecten gefinancierd uit het Nationaal Groeifonds.

Aanvullend zijn aparte afspraken gemaakt over de eindejaarsmarge van het Groningendossier. De ontvangsten NAM die samenhangen met de uitgaven van het IMG zijn in 2021 uitgesteld en afgeboekt van de EZK-begroting. De ontvangsten die worden verwacht (gecorrigeerd voor de realisatie van het IMG ultimo 2021) worden in 2022 toegevoegd aan de EZK-begroting. Bij Najaarsnota 2021 zijn ontvangsten NAM die samenhangen met de uitgaven van de NCG, maar niet door NAM zijn betaald, afgeboekt van de BZK-begroting. De ontvangsten die worden verwacht in 2022 worden geboekt op de EZK-begroting.

Desaldering

Dit betreft diverse posten waar uitgaven en ontvangsten gelijk staan aan elkaar. Bijvoorbeeld het saldo op het specifieke beeld en de onttrekking van het eigen vermogen van de agentschappen. Ook worden de vertraagde ontvangsten NAM als desaldering geboekt. Deze worden als negatieve eindejaarsmarge toegevoegd aan de uitgaven en vervolgens ingevuld door een hogere ontvangstenraming.

Diversen

Hieronder vallen onder andere de vrijval van de kasraming van de GO-c, de herijking van de Coronagarantieregelingen MBMKB-c en KKC, de herijking van de SCE en de actualisatie van de TRSEC.

Ontvangsten

Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota

Interne problematiek

Jaarlijks wordt een vast bedrag aan boeteontvangsten voor Autoriteit Consument en Markt (ACM) geraamd. De daadwerkelijke ontvangsten fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van de door de ACM opgelegde boetes. De ACM is volledig onafhankelijk hierin. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boeteontvangsten met 17,5 miljoen euro verhoogd. Deze ontvangstenmeevaller wordt ingezet als dekking vor interne problematiek.

Technische Mutaties Voorjaarsnota

Herverkaveling Groningen

Bij aanvang van deze kabinetsperiode is afgesproken om de uitgaven en ontvangsten samenhangende met de schade- en versterkingsoperatie in Groningen onder te brengen onder één begroting. Dit betekent dat de bestaande uitgaven- en ontvangstenramingen, inclusief de apparaatsmiddelen, zijn overgeheveld van de begroting van BZK naar de begroting van EZK.

Groningen – wettelijke verplichte taken

De kosten van de schadeafhandeling en versterkingsoperatie exclusief btw worden bij NAM en EBN in rekening gebracht. Deze komen als ontvangsten binnen op de EZK-begroting.

Gasbaten

Door de stijging van de gasprijs (p) en productie (q) zijn de verwachte ontvangsten mijnbouwwet (gasbaten) bijna 2,4 miljard euro hoger. Hiervan is 2,25 miljard euro reeds ingezet als dekking voor het koopkrachtpakket.

Dividend EBN

De hoge gasprijs leidt voor EBN tot extra omzet. De winst van EBN kan als dividend worden uitgekeerd. Ook de vergoeding voor het Norg-akkoord en het Wijzigingsbesluit leiden tot extra inkomsten voor EBN.

Norg-akkoord

Voor het Norg-akkoord wordt in 2022-2024 7,3 miljard euro (excl. btw) aan uitgaven geraamd. Daarvan komt circa 5 miljard euro weer terug de schatkist in via dividend EBN, winstaandeel NAM en vpb.

Ontvangsten Brexit Adjustment Reserve

Nederland maakt aanspraak op 886 miljoen euro uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR) om kosten als gevolg van de Brexit te compenseren. Deze ontvangsten worden geraamd op de begroting van EZK. Ook de uitgaven van cumulatief 250 miljoen euro behorende bij het bedrijfslevenspoor worden geraamd op de EZK-begroting.

Herijking

Twee niet- plafond relevante ontvangstenramingen worden bijgesteld. De ontvangsten bedrijfssteun worden bijgesteld omdat minder leningen zijn verstrekt en daarom minder lening terugbetaald hoeven worden. De ETS ontvangsten worden naar boven bijgesteld als gevolg van de stijgende energieprijzen.

Desalderingen

Dit betreft diverse posten waar uitgaven en ontvangsten gelijk staan aan elkaar. Bijvoorbeeld het saldo op het specifiek beeld en de onttrekking van het eigen vermogen van de agentschappen. Ook worden de vertraagde ontvangsten NAM als desaldering geboekt. Deze worden als negatieve eindejaarsmarge toegevoegd aan de uitgaven en vervolgens ingevuld door een hogere ontvangstenraming.

Diversen

Hieronder valt de herijking van de begrotingsreserve van diverse Coronagarantieregelingen.

Licence